Auteur Topic: Artikel 26 KO  (gelezen 6719 keer)

Rusty1979

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Gepost op: juli 04, 2004, 06:38:15 pm »
Artikel 26 KO
"De evangelisatie moet erop gericht zijn dat zij die God niet kennen of van Hem en zijn dienst vervreemd zijn, zich door belijdenis van het geloof naar de gereformeerde leer voegen bij de gemeente van Christus. De kerkeraden zullen erop toezien dat vanuit deze doelstelling gewerkt wordt."

Wordt het niet eens tijd dat dit m.i. ouderwetse artikel wordt aangepast? Dat er komt te staan dat evangelisatie erop gericht moet zijn om mensen met Christus in aanraking te laten komen? Om samen met hen dé weg te vinden? In plaats van dat de bedoeling van evangelisatie is om mensen specifiek in de gereformeerde kerken te krijgen.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Rutger
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2004, 06:38:42 pm door Rusty1979 »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #1 Gepost op: juli 04, 2004, 07:54:53 pm »
Op zich mee eens, maar wie had anders van ons verwacht ;)

Efeze 4
11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus,

Evangelisatie is iemand tot Christus brengen, maar dan is een logisch vervolg dat diegene die tot geloof is gekomen tot de gemeente is gaan behoren
Dan zal hij ook tot de gemeente gebracht moeten worden.... En jij vraagt dus of je daar de gereformeerde kerk in kan vullen.
Moet de gereformeerde kerk dan zeggen: We gaan evangeliseren en de bekeerlingen moeten vervolgens zelf maar een gemeente uitzoeken. En je geeft ze een lijst met mogelijkheden.....?

Dat is inderdaad de moeilijkheid met de 'verdeeldheid van het lichaam' in deze tijd.
Vanuit gereformeerd oogpunt vind ik het niet gek te zeggen dat de bekeerlingen ook bij de gereformeerde kerk gevoegd moeten worden... Waarom ben je anders een kerk met die belijdenis....er is een reden voor dat je die kerk bent.
En ouderwets? Ik denk dat het strookt met de kerkmuren die je hebt gezet.  
De vraag is ook: wil je de geref. kerk van binnenuit veranderen door de KO aan te passen of is het eerlijker om die kerk dan maar te verlaten....

In de tijd van Paulus had je dat probleem nog niet: Evangelisatie betekende automatisch gebracht worden tot de Gemeente van Efeze (vanuit die tekst gezien) en het Lichaam van Christus was daar nog niet  verdeeld over verschillende denominaties.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2004, 08:10:26 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Rusty1979

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #2 Gepost op: juli 04, 2004, 08:04:04 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 juli 2004 om 19:54:
Op zich mee eens, maar wie had anders van ons verwacht ;)
De vraag is ook: wil je de geref. kerk van binnenuit veranderen door de KO aan te passen of is het eerlijker om die kerk dan maar te verlaten.
Toch wel erg dat je niet anders van 'ons' mag verwachten. De kerk verander je niet alleen door KO, maar de kerk stelt zich wel meer open als zij dit artikel zou aanpassen.

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #3 Gepost op: juli 04, 2004, 08:08:08 pm »
Ha Rusty, en andere deelnemers,

Waar zit voor jou nu precies de tegenstelling?
Ben ik een beetje benieuwd naar!

Vriendelijke groet,

Mahüon
"Als we alles ondergeschikt maken aan het verstand, heeft onze godsdienst niets mysterieus en bovennatuurlijks meer. Als we ons niet aan de beginselen van het verstand houden, wordt onze godsdienst ongerijmd en belachelijk." Pascal, Pensées 173

Rusty1979

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #4 Gepost op: juli 04, 2004, 08:10:19 pm »

quote:

gjvanenk schreef op 04 juli 2004 om 20:08:
Ha Rusty, en andere deelnemers,

Waar zit voor jou nu precies de tegenstelling?
Ben ik een beetje benieuwd naar!

Vriendelijke groet,

Mahüon
Het verbaast mij dat in dit artikel het doel van de eigen kerk voor gaat in plaats van iemand voor Jezus winnen. Dat lijkt haast bijzaak door dit zo te formuleren.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #5 Gepost op: juli 04, 2004, 08:12:45 pm »

quote:

Rusty1979 schreef op 04 juli 2004 om 20:04:
[...]

Toch wel erg dat je niet anders van 'ons' mag verwachten. De kerk verander je niet alleen door KO, maar de kerk stelt zich wel meer open als zij dit artikel zou aanpassen.

Reageer maar even op de post van ons die we hebben ge-edit. Misschien is het dan wat duidelijker.
In de tussentijd had je al gereageerd.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Rusty1979

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #6 Gepost op: juli 04, 2004, 08:18:05 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 juli 2004 om 20:12:
[...]

Reageer maar even op de post van ons die we hebben ge-edit. Misschien is het dan wat duidelijker.
In de tussentijd had je al gereageerd.
Ik heb inmiddels die post gelezen. Ik zal even uitleggen waarom ik dit topic eigenlijk ben begonnen. De vrijgemaakte kerk vindt het niet goed om de jeugdkerk te steunen, omdat het niet strookt met dit artikel... De redenatie die erachter zit, zal wel zijn dat het dan mogelijk is dat mensen tot geloof komen en niet in hun kerk terecht komen...
Met zo'n redenatie ben je toch een barricade op Gods weg om mensen te bereiken?

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #7 Gepost op: juli 04, 2004, 08:27:24 pm »
Ha Rusty,

Afgezien van de opmerking over het verdeeld zijn van Christus' lichaam over de verschillende denominaties, kan ik me aardig vinden in de opmerkingen van Aquila en Priscilla.

Als je er zelf diep van overtuigd bent dat alles in en van de kerk nu juist van Christus afkomstig is, en op Hem gericht, dan is het brengen van mensen bij de kerk identiek aan het in aanraking brengen met Christus.

Het heeft er soms de schijn van dat mensen Christus en (de eigen) kerk zo'n beetje tegenover elkaar zetten. Dat heeft volgens mij dan meer te maken met een probleem in het hoofd/hart van die mensen zelf, dan met een probleem in de realiteit van het kerk-zijn. Dat die realiteit vaak een beetje weerbarstig is, tja, dat is een gegeven feit waar we mee moeten werken, en waardoor we ons (allemaal) heel klein en onmachtig moeten blijven voelen. Ik ben altijd weer blij dat de Heer ons juist in die kleinheid en onmacht is komen opzoeken. Daar voelde Hij zich niet te groot voor. Wat zouden wij dan....?

Overigens denk ik ook niet dat een verandering in de Kerkorde ook verandering teweeg brengt van 'introvert zijn' tot 'meer naar buiten gericht worden. Want volgens mij is dat graag wat je zou willen bereiken'?! Nou: op dat punt kan ik je de vijf geven. Alleen denk ik dat de weg om dat te bereiken best lang kan zijn.

Maar je hoeft niet perse te wachten op de uitkomst van zo'n proces. Wat let je om in de tussentijd alsvast met behulp van een pilot-project een begin te maken in je eigen gemeente. Je hebt dan menselijk gezien wel drie dingen perse nodig:

- een mentaliteit van nergens op rekenen, maar alles hopen (want het is Zijn werk dat verrassend verloopt volgens Zijn plan)
- een positieve kijk op je eigen gemeenschap; anders wordt evangeliseren een bezigheid uit [negatieve] reactie (met onbewust een heel hoog 'kijk-eens-hoe-goed-IK-het-doe' gehalte!)
- lange adem (vervuld van de Heilige Geest)

Vriendelijke groet,

Mahüon
"Als we alles ondergeschikt maken aan het verstand, heeft onze godsdienst niets mysterieus en bovennatuurlijks meer. Als we ons niet aan de beginselen van het verstand houden, wordt onze godsdienst ongerijmd en belachelijk." Pascal, Pensées 173

Rusty1979

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #8 Gepost op: juli 04, 2004, 08:35:51 pm »

quote:

gjvanenk schreef op 04 juli 2004 om 20:27:
Als je er zelf diep van overtuigd bent dat alles in en van de kerk nu juist van Christus afkomstig is, en op Hem gericht, dan is het brengen van mensen bij de kerk identiek aan het in aanraking brengen met Christus.
Dat is het ook, maar zo staat het er helaas niet. Er wordt gelijk een gebied afgebakend, waarbinnen een bekeerling zich hoort te bewegen, alsof de eigen kerk de enige kerk van Christus is.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #9 Gepost op: juli 04, 2004, 08:36:17 pm »

quote:

gjvanenk schreef op 04 juli 2004 om 20:27:
Ha Rusty,

Afgezien van de opmerking over het verdeeld zijn van Christus' lichaam over de verschillende denominaties, kan ik me aardig vinden in de opmerkingen van Aquila en Priscilla.

Mahüon
Hoe kijk jij er dan tegenaan?

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #10 Gepost op: juli 04, 2004, 08:48:14 pm »
Ha Priscilla en Aquila,

Mijn kijk is vrij simpel, en oerconfessioneel. Met de Nederlandse Geloofsbelijdenis geloof ik dit:

De kerk is overal waar het Woord van God zuiver verkondigd wordt (het Evangelie van Gods genade door Jezus Christus) , de kerkelijke tucht zuiver toegepast wordt (zodat zonde ook zonde genoemd wordt, en niet goedgepraat), en de sacramenten zuiver worden bediend (als tekenen van het Nieuwe Verbond).

Op grond van die visie kan ik een 'verdeling over denominaties' maar moeilijk accepteren. Als kerken of kerkengroepen elkaar als echte kerk(en) van Christus herkennen, op zo'n manier dat de confessioneel/bijbelse kenmerken gewetensvol worden toegepast, dan mag erkenning en zoeken naar eenheid (in wat voor vorm dan ook) naar mijn gevoel niet uitblijven.

Ik heb het idee, dat als je zo'n verdeling wel als een nu eenmaal gegeven feit accepteert, je tekort doet aan de eer van onze Heiland, en ook aan de nood van deze wereld.

Zoiets, althans voorlopig dan maar.

Vriendelijke groet,

Mahüon

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #11 Gepost op: juli 04, 2004, 08:58:38 pm »
Ha Rusty,

Even een klein misverstandje weghalen. Je schreef dit nav mijn post:

quote:

[...]

Dat is het ook, maar zo staat het er helaas niet. Er wordt gelijk een gebied afgebakend, waarbinnen een bekeerling zich hoort te bewegen, alsof de eigen kerk de enige kerk van Christus is.

1/ Inderdaad wordt er een gebied afgebakend. Dat komt omdat het gebeuren van de kerk van Christus zich hier op aarde afspeelt, binnen bepaalde coördinaten, zowel geografisch als in termen van confessie.

2/ Ik hoop niet dat je denkt dat ik de opvatting huldig dat 'de eigen kerk de enige kerk van Christus is'. Volgens mij is dat ook niet de strekking van Artikel 26 KO. Ik lees dat er niet in vooralsnog. Maar misschien lees ik met een te naief brilletje op.

3/ Een andere zaak is of je wel of niet met sterke overtuigingskracht mag staan voor de stelling dat je eigen kerk echte (ware) kerk van Christus is. Ik vind dat je dat wel moet doen, anders vraag ik me af of wel op het juiste adres zit.

Vriendelijke groet,

Mahüon

Rusty1979

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #12 Gepost op: juli 04, 2004, 09:06:32 pm »

quote:

De kerk is overal waar het Woord van God zuiver verkondigd wordt (het Evangelie van Gods genade door Jezus Christus) , de kerkelijke tucht zuiver toegepast wordt (zodat zonde ook zonde genoemd wordt, en niet goedgepraat), en de sacramenten zuiver worden bediend (als tekenen van het Nieuwe Verbond).

Dit is nogal subjectief. Wie bepaalt wat zuiver is? Dat hangt er maar net vanaf hoe je de bijbel interpreteert.

quote:

gjvanenk schreef op 04 juli 2004 om 20:58:
anders vraag ik me af of wel op het juiste adres zit.
Daar zit het probleem...ik sta niet achter de doop zoals wij die belijden en dan houdt het hele verhaal op...

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #13 Gepost op: juli 04, 2004, 09:33:20 pm »
Ha Rusty,

N.a.v. je laatste antwoord:

1/ Zou het niet handiger zijn om het dáár dan over te hebben? Met een discussie over de (vermeende) pretentie van de GvK als (enige) ware kerk, in verband met het evangelisatie-artikele uit de Kerkorde wordt voor mijn gevoel de aandacht een beetje afgeleid van waar het jou om gaat. Uit je eerste bericht destilleerde ik je verlangen om mensen tot Christus te brengen. Hoe nu verder? Aan jou de eer, want jij hebt de topic ingebracht.

2/ Nog één ding: volgens mij is het punt waar het jou om gaat op verschillende andere onderdelen van dit forum al behoorlijk gevoerd. Het valt me trouwens vaker op dat heel veel soorten diskussies over verschillende topics telkens weer bij de doop terecht komen. Voor mij is dat een bevestiging van het feit dat de doop dus blijkbaar toch niet zo'n onbelangrijk detail is in de gereformeerde geloofsleer.

Met vriendelijke groet,

Mahüon

Rusty1979

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #14 Gepost op: juli 04, 2004, 09:37:57 pm »

quote:

gjvanenk schreef op 04 juli 2004 om 21:33:
Uit je eerste bericht destilleerde ik je verlangen om mensen tot Christus te brengen. Hoe nu verder? Aan jou de eer, want jij hebt de topic ingebracht.

Dat is mijn grote verlangen, om mensen tot Christus te brengen. Alleen is het jammer dat je dan niet op volledige steun kunt rekenen. Want dan zou je als christenen een veel grotere vuist naar de wereld kunnen maken, in plaats van allemaal kleine vuistjes.

quote:

Het valt me trouwens vaker op dat heel veel soorten diskussies over verschillende topics telkens weer bij de doop terecht komen. Voor mij is dat een bevestiging van het feit dat de doop dus blijkbaar toch niet zo'n onbelangrijk detail is in de gereformeerde geloofsleer.
Voor mij is de doop juist een van de belangrijkste zaken in het geloof. Vooral tussen de kerk waar ik toe behoor en de kerk waar ik heen wil gaan is dat een groot verschil. Niet alleen de interpretatie van de doop, maar ook de manier van bediening ervan. Dat laatste is niet het belangrijkste wat mij betreft, maar moet ook niet zomaar weggewuift worden. Daarmee bedoel ik dus concreet of iemand besprenkelt of ondergedompelt wordt.

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #15 Gepost op: juli 04, 2004, 09:42:45 pm »
Ha Rusty,

Je opmerkingen over de doop - daar ga ik nu niet op in. Zou ik eerst iets meer moeten weten over je eigen ideeën op dat punt. Maar naar aanleiding van je opmerking

quote:

...dan zou je als christenen een veel grotere vuist naar de wereld kunnen maken, in plaats van allemaal kleine vuistjes.

wil ik wel dit kwijt. Volgens mij zit het nu juist niet in de grootte of de sterkte van christelijke vuisten of vuistjes. De kracht van het Evangelie heeft gelukkig niks te maken met de kracht van personen of grote getallen van groepen. Die kracht zit in het Woord zelf, omdat Gods Geest Zelf ervoor zorgt dat zijn Woord nooit leeg terugkeert. Vandaar dat ik de 'zuivere verkondiging' van dat Woord zo belangrijk vind.

Vriendelijke groet,

Mahüon

Rusty1979

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #16 Gepost op: juli 04, 2004, 09:49:05 pm »

quote:

gjvanenk schreef op 04 juli 2004 om 21:42:Vandaar dat ik de 'zuivere verkondiging' van dat Woord zo belangrijk vind.

Vriendelijke groet,

Mahüon

Maar als iedereen vasthoudt aan zijn eigen 'zuiver verkondiging' en daarbij alleen maar let op de kleine verschillen die er zijn (welke door sommigen zo opgeblazen worden dat ze alles overtreffend worden) dan is er geen ruimte meer voor juist het gemeenschappelijke wat alle kerken hebben, namelijk het evangelie van Christus.

Dan sluiten we ons op in onze eigen hokjes en gaan we de wereld allemaal bestoken met evangelisatieprojectjes, waarbij hot-items, die de verschillen tussen de kerken maken, vaak nog niet eens meteen aan de orde hoeven te komen.

Oftewel, ik 'win;  liever 100 zieltjes voor Christus, dan geen enkele, alleen maar omdat een bepaalde kerk vindt dat je zus en andere kerk dat je zo over de bijbel hoort te denken.

Laat de centrale boodschap centraal blijven staan en laten we onze plicht vervullen, namelijk evangeliseren.

attie

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #17 Gepost op: juli 04, 2004, 09:55:04 pm »
Vanochtend hoorde ik in "Vroege Vogels " een gedicht van Ivo de Wijs, getiteld: de dag des Heren. Hij noemde daarin alle mogelijke namen van kerkafdelingen en het eindigde met: ze zijn verdeeld tot op het bot, maar toch heb ik een enkel vraagje: hoe leggen we dit uit aan God? Zo kijkt een buitenstaander dus tegen de verdeeldheid aan en het lijkt me dat het oplossen van de verdeeldheid een hogere prioriteit heeft dan evangelisatie. Als de kerk één was, zouden dergelijke discussies over waar je iemand heen moet sturen, niet meer nodig zijn. Als we al onze energie zouden stoppen in schuldbelijdenis over de verdeeldheid zou er geen evangelisatie meer nodig zijn. De mensen zouden dan vanzelf komen, zoals bij de eerste christenen: De Heer voegde dagelijks toe.
Esek

Rusty1979

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #18 Gepost op: juli 04, 2004, 09:59:11 pm »

quote:

attie schreef op 04 juli 2004 om 21:55:
...het lijkt me dat het oplossen van de verdeeldheid een hogere prioriteit heeft dan evangelisatie. Als de kerk één was, zouden dergelijke discussies over waar je iemand heen moet sturen, niet meer nodig zijn. Als we al onze energie zouden stoppen in schuldbelijdenis over de verdeeldheid zou er geen evangelisatie meer nodig zijn. De mensen zouden dan vanzelf komen, zoals bij de eerste christenen: De Heer voegde dagelijks toe.

Ik denk niet dat de verdeeldheid voor de jongste dag wordt opgelost, aangezien we zondige mensen zijn die allemaal vast willen houden aan onze eigen leer. Ik moet toegeven dat het een goed streven is, waar ik ook graag mijn steentje aan wil bijdragen...
Maar evangelisatie is onze hoofdopdracht als christen, dat mag nooit aan de kant geschoven worden. Het zou goed zijn als kerken samen bepaalde activiteiten steunen of organiseren, zodat die verdeeldheid in elk geval wat minder zou worden.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2004, 10:02:01 pm door Rusty1979 »

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #19 Gepost op: juli 04, 2004, 10:03:42 pm »
Ha Rusty,

Wat een snelle uitwisseling! Haast geen tijd om dingen op me in te laten werken. Als poging tot reactie op een paar stukken van je benadering dit:

quote:

Maar als iedereen vasthoudt aan zijn eigen 'zuiver verkondiging' en daarbij alleen maar let op de kleine verschillen die er zijn (welke door sommigen zo opgeblazen worden dat ze alles overtreffend worden) dan is er geen ruimte meer voor juist het gemeenschappelijke wat alle kerken hebben, namelijk het evangelie van Christus.

1/ Mee eens dat dingen niet opgeblazen moeten worden. Maar ik zie dat 'opblazen' juist vaak gebeuren wanneer mensen 'om hun eigen punt' de eigen kerk verlaten, of 'vanwege hun eigen punt' niet meer van harte mee kunnen doen in de gemeenschap. Laat staan dat ze dan nog met enthousiasme vanuit die eigen gemeenschap aan evangelisatie zouden kunnen doen...

2/ Blijft voor mij de vraag of het referentiekader van de gereformeerde confessie (die overigens in grote continuïteit staat met de traditie van voor de Reformatie (!)) niet voldoende handvatten biedt voor een goede afweging van wat zuiver en niet zuiver is....

quote:

Dan sluiten we ons op in onze eigen hokjes en gaan we de wereld allemaal bestoken met evangelisatieprojectjes, waarbij hot-items, die de verschillen tussen de kerken maken, vaak nog niet eens meteen aan de orde hoeven te komen.

3/ 'Opsluiten' is nooit o.k. wat mij betreft, want dat spoort niet met het karakter van de christelijke kerk. Maar net doen of verschillen er niet zijn is een vorm van zelfmisleiding, die ook nog de suggestie naar buiten laat gaan dat het allemaal koekkoek één-zang-is. Wat is er tegen om ook 'naar buiten toe' gewoon maar toe te geven dat het onder christenen onderling niet allemaal jofel toegaat. Ontkennen heeft geen zin, en net doen alsof er niks aan de hand is, nog minder. Intussen blijft het de moeite waard om te werken aan meer overeenstemming, waar dat echt kan. En soms is het nodig toe te geven dat de wegen echt uiteen gaan. Gewoon eerlijk zijn, ook in het erkennen van je eigen ellende. Dat is nodig in je persoonlijk geloofsleven, en net zo goed in het kerkelijk leven.

quote:

Oftewel, ik 'win;  liever 100 zieltjes voor Christus, dan geen enkele, alleen maar omdat een bepaalde kerk vindt dat je zus en andere kerk dat je zo over de bijbel hoort te denken.

4/ Dat dillemma zie ik niet zitten, vooral omdat ik denk dat mensen het niet voor het zeggen hebben bij 'winnen' van één of meer zielen. Overigens, als ik een bijdrage mag leveren aan het 'winnen van zielen', dan wel graag met een overtuigende boodschap, waarvan ikzelf zeker weet dat ze ook echt de Boodschap van Jezus Christus is.

quote:

Laat de centrale boodschap centraal blijven staan en laten we onze plicht vervullen, namelijk evangeliseren.

5/ Amen! Ook al denk ik liever in termen van roeping dan van plicht.

Vriendelijke groet,

Mahüon

Rusty1979

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #20 Gepost op: juli 04, 2004, 10:24:12 pm »

quote:

gjvanenk schreef op 04 juli 2004 om 22:03:
Ha Rusty,

Wat een snelle uitwisseling! Haast geen tijd om dingen op me in te laten werken.

Neem rustig de tijd hoor :) Ik moet zeggen dat ik het een goed gesprek vind.

quote:

Maar ik zie dat 'opblazen' juist vaak gebeuren wanneer mensen 'om hun eigen punt' de eigen kerk verlaten,

Als ik in mijn kerk mijn kinderen niet wil laten dopen dan?

quote:

2/ Blijft voor mij de vraag of het referentiekader van de gereformeerde confessie (die overigens in grote continuïteit staat met de traditie van voor de Reformatie (!)) niet voldoende handvatten biedt voor een goede afweging van wat zuiver en niet zuiver is....

Tja wat zegt dat nog. Voor de Reformatie was er voornamelijk de Rooms Katholieke kerk, dus om nou te zeggen dat 'tradities' daar in veilige handen waren...
Wat mij betreft moeten we tradities en gebruiken niet afstemmen op het verleden, maar altijd blijven toetsen aan de Bijbel, hoeveel wijsheid en kennis er in de loop der jaren ook geweest is.

quote:

Wat is er tegen om ook 'naar buiten toe' gewoon maar toe te geven dat het onder christenen onderling niet allemaal jofel toegaat. Ontkennen heeft geen zin, en net doen alsof er niks aan de hand is, nog minder. Intussen blijft het de moeite waard om te werken aan meer overeenstemming, waar dat echt kan.
Daar is niks op tegen. Het is goed om openhartig en eerlijk te zijn. En ik kan alleen maar Amen zeggen op het feit dat het de moeite waard is om overeenstemming te bewerkstelligen. Dat laatste bijzinnetje:

quote:

,waar dat echt kan
dat doet het hem nou juist... Daar ontbreekt het juist aan ruimte.

quote:

Overigens, als ik een bijdrage mag leveren aan het 'winnen van zielen', dan wel graag met een overtuigende boodschap, waarvan ikzelf zeker weet dat ze ook echt de Boodschap van Jezus Christus is.

Goed punt!

quote:

5/ Amen! Ook al denk ik liever in termen van roeping dan van plicht.

Ja dat klinkt wel iets beter!

Maarre ik ga mijn PC afsluiten. Op een volgende reactie zal ik morgen reageren!

Gods zegen toegewenst in deze nieuwe week!
Groeten,
Rutger
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2004, 10:25:38 pm door Rusty1979 »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #21 Gepost op: juli 04, 2004, 10:25:44 pm »
Blijft natuurlijk wel de vraag staan of het niet veel logischer (beter?) is om in zo'n artikel gewoon concreet te verwoorden dat het belangrijkste is dat mensen Jezus leren kennen als hun Verlosser. Ik blijf het raar vinden dat Christus in dit artikel slechts genoemd wordt in de term 'gemeente van Christus' terwijl het in de evangelisatie er toch vooral en allereerst omgaat dat mensen Jezus als hun Verlosser leren kennen. Met dat concreet te verwoorden hoef je natuurlijk niets af te doen aan het belang van de kerk en dat mag hier ook wel genoemd worden. Maar de vraag is of dat alléén genoemd moet worden.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #22 Gepost op: juli 04, 2004, 11:42:31 pm »
Het schijnt dat men in de kerk waar ik zit (bijna) elke inter-kerkelijke evangelisatie actie geweerd is, vanwege dit kerkorde artikel.

Dit hoorde ik nota bene van een ouderling, maar die was het er zelf ook niet mee eens. Die heeft zelfs een interkerkelijk evangelisatie/bid netwerk opgezet in mijn stad  d:)b Hij zei gewoon: "Ach, als je hier wat wilt doen, dan moet je het gewoon organiseren en bij mensen in de kerk om steun vragen. Als je het bij de kerkenraad neerlegt, dan is het ineens een issue geworden..."

Dus, dit kerkorde artikel heeft z'n beste tijd wel gehad denk ik, zeker omdat het een bepaalde mindset uitstraalt.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2004, 11:43:48 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #23 Gepost op: juli 04, 2004, 11:55:19 pm »
Mijn KR heeft onlangs -voor het eerst- zo ongeveer unaniem toegestemd in deelname aan een interkerkelijke evangelisatieactie!  d:)b
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2004, 11:55:36 pm door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #24 Gepost op: juli 05, 2004, 12:06:28 am »

quote:

gjvanenk schreef op 04 juli 2004 om 20:48:
Ha Priscilla en Aquila,

Mijn kijk is vrij simpel, en oerconfessioneel. Met de Nederlandse Geloofsbelijdenis geloof ik dit:

Op grond van die visie kan ik een 'verdeling over denominaties' maar moeilijk accepteren. Als kerken of kerkengroepen elkaar als echte kerk(en) van Christus herkennen, op zo'n manier dat de confessioneel/bijbelse kenmerken gewetensvol worden toegepast, dan mag erkenning en zoeken naar eenheid (in wat voor vorm dan ook) naar mijn gevoel niet uitblijven.

Ik heb het idee, dat als je zo'n verdeling wel als een nu eenmaal gegeven feit accepteert, je tekort doet aan de eer van onze Heiland, en ook aan de nood van deze wereld.

Zoiets, althans voorlopig dan maar.

Vriendelijke groet,

Mahüon

Wij zijn het dus niet met de definitie eens. Vlgs mij zegt een van de geschriften ook anders. De kerk is de vergadering van alle ware gelovigen of zoiets. Vlgs ons is de kerk de verzameling van alle wedergeboren christenen. Deze christenen zijn helaas niet vergaderd in een kerkgebouw (als we ons even beperken tot een stad - natuurlijk kan het wereldwijd niet). Dus de ware kerk is niet zichtbaar, zoals de Heer het wel graag had:

Joh 17:21 opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #25 Gepost op: juli 05, 2004, 12:14:55 am »

quote:

Waarom gebruiken ze bij zoiets belangrijks eigenlijk onbijbelse termen, zoals KERK, SACRAMENT?
Wanneer is het zuiver? Wie bepaalt dat?
Zuiver bedienen van Doop en Maaltijd des Heren? Wat is duidelijker doop na geloof op kinderdoop? Kun je hele discussies over houden - is het dan zo duidelijk?
Vroeger braken ze elke week brood, nu eens in het kwartaal? Wat is goed/beter?
Kerkelijke tucht? Wij passen ook tucht toe, wat zijn de verschillen? Ik zou het niet weten.

Je hoeft niet te antwoorden/ingaan op deze stellingen/vragen - mag wel - wat ik duidelijk wil maken dat allemaal niet zo duidelijk is dat de geref. (vrijgem.) leer de juiste is.
Wij zijn van mening dat de geref (vrijgem.) helemaal niet zo bijbels bezig is.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 10:22:34 am door Priscilla en Aquila »

-bart-

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #26 Gepost op: juli 05, 2004, 12:25:10 am »

quote:

Zwever schreef op 04 juli 2004 om 23:42:
"Ach, als je hier wat wilt doen, dan moet je het gewoon organiseren en bij mensen in de kerk om steun vragen. Als je het bij de kerkenraad neerlegt, dan is het ineens een issue geworden..."
Ja dat klopt, want helaas, onder art 26 zit nog meer onder, bijv:
. Roeping tot evangelisatie: 4.Publieke evangelisatie alleen met toestemming kerkenraad
. Samenwerking met anderen in de evangelisatie: geen sprake kan zijn, waar het evangeliseren bestaat in, of gepaard gaat met prediking van het Woord van God...

Kortom, zo snel je iets wilt doen met andere Christenen die bijv. veel meer ervaring hebben, reken dan niet op enige steun van je kerkenraad (ik hoop op uitzonderingen!) Wie kent niet de discussies om via de lokale omroep of middels een regelmatige marktkraam aan het werk te gaan? Wie kent niet de uitdrukking 'op persoonlijke titel'?

In die trant is er ook een boekje geschreven: 'kan het samen' heette het geloof ik waarin gepoogd wordt deze problematiek op te pakken, echter dat schoot niet echt op.

Het gevolg is dat een kerkenraad niet naar zo'n project omkijkt, de mensen niet bemoedigd worden, en er niet als gemeente voor gebeden wordt.

Mee eens, ernstig editen dit gewrocht.

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #27 Gepost op: juli 05, 2004, 12:27:21 am »
Ha Mezzamorpheus,

Naar aanleiding van de door jou voorgestelde optie om in de tekst van de Kerkorde een inhoudelijke richtingswijziging aan te brengen:

1/ Volgens mij wordt jouw optie stukken minder urgent als je gewoon het volle pond geeft aan de onverbrekelijke relatie tussen Christus en de kerk. De belijdenis omschrijft die hechte relatie als één van een Koning die zonder onderdanen geen koning kan zijn, en als een van een Hoofd verbonden met een lichaam.

2/ Dat het accent op die hele speciale verbintenis tussen Christus en een bepaalde afgebakende groep mensen (zijn kerk) problemen oplevert bij een meer individueel opgevatte benadering van het christelijk geloof, lijkt me voor de hand te liggen. Maar ik denk eigenlijk dat die problemen niet zozeer vastzitten aan de bijbels/confessioneel omschreven verbintenis van het Nieuwe Verbond, als wel aan die individueel georienteerde benadering zelf. Die is namelijk erg eenzijdig en vooral ook modieus, en staat ook een beetje op gespannen voet met de gemeenschapservaring van het Oude Testament (het volk) en van het Nieuwe Testament (de gemeente).

3/ Ik ben er van overtuigd dat als we die ervaring van gemeenschap binnen onze kerkgemeenschappen een goeie slinger geven, de connectie richting andere mensen / groepen, dus naar buiten veel doeltreffender zal zijn. De keerzij is, dat hoe meer de onderlinge narrigheid en het chagrijnig reageren op elkaar toeneemt, de kans op het brengen van een overtuigende boodschap naar buiten kleiner wordt. Overigens heeft het geen zin om elkaar daarvan vervolgens de schuld te geven. Want wie op dit punt zonder zonde is... (?)

4/ Waar we met elkaar om te beginnen een stuk van zouden opknappen is radicaal kappen met een al te klagerige mentaliteit, alsof het allemaal niks is binnen onze kerken. Als ik mijn ogen openhoud, zijn er naast zoveel minpunten ook zoveel prachtige dingen. Maar daarmee lanceer ik eigenlijk een nieuw onderwerp. Dus hier laat ik het bij....

5/ Wat betreft de aanvulling / wijziging binnen de tekst van de Kerkorde, om kort te gaan: Van mij mag die tekst zo blijven. Hoe minder je (extra) vastlegt, hoe minder aanleiding tot narrigheid, dacht ik zo. Wat jij voorstelt

quote:

... concreet te verwoorden dat het belangrijkste is dat mensen Jezus leren kennen als hun Verlosser
is evident aanwezig in het bestaan van de kerk zelf. Dus dat hoeft niet nog eens overgedaan te worden in een functioneel bedoelde formulering. De formulering in de Kerkorde is immers geen belijdenistekst, maar draagt een functioneel karakter in het kader van omschrijving van verantwoordelijkheden van de kerkenraad, en daarom beantwoordt ze precies aan haar doel. Tenminste, dat is mijn idee.

Vriendelijke groet,

Mahüon

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #28 Gepost op: juli 05, 2004, 01:01:20 am »
Ha Priscilla en Aquila,

Jullie schrijven naar aanleiding van mijn antwoord op jullie vraag naar mijn kijk op de kerk in verband met evangelisatie:

quote:

Wij zijn van mening dat de geref (vrijgem.) helemaal niet zo bijbels bezig is.
1/ Tja, wat zal ik daar van zeggen.... Ik ga er met alle liefde toch maar van uit dat die mening niet alleen maar gebaseerd is op het feit dat er in de gereformeerde belijdenis termen worden gebruikt die je niet zo direct in de bijbel tegenkomt. Want dan zou er een hele hoop meer op de schop moeten (voorzienigheid, Drie-enigheid, inspiratie, erfzonde etc.)....

2/ Voor mij gaat het hier gewoon om begrippen die op een heel compacte manier bijbelse zaken en verschijnselen aanduiden. Maar net als het voor elk mensenwerk geldt, geldt het ook hier: Wie het beter kan zeggen..., ik sta open voor de nodige alternatieven.

3/ Met KERK bedoel ik de zichtbare gemeente(n) waar Petrus en Paulus op duiden in hun Nieuwtestamentische brieven; de gemeenten ook waar die brieven naar toegestuurd zijn, en alle gemeenten waarin hetzelfde (door Petrus en Paulus en anderen verkondigde) evangelie van Jezus Christus doorklinkt. Gewoon groepen mensen met een adres, een plaats waar het brood gebroken wordt, en waar men luistert naar het evangelie van genade, en waar mensen samen hun gebeden tot God doen, waar ze psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingen.

4/ Op het moment dat ik de beperking aanbreng dat die mensen allemaal wedergeboren moeten zijn, wordt het een stuk lastiger: want dan verbeeld ik me te moeten / en te kunnen beoordelen, wie dat wel zijn en wie niet. Griezel, ik moet er niet aan denken. Want dát wordt pas echt een subjectieve toestand, lijkt me. En gelukkig lees ik van die onmogelijke verplichting niets in de instructies voor het gemeente-zijn in de boodschap van Paulus aan de concrete (tamelijk bonte puinhoop van een) gemeente in Corinthe bijvoorbeeld.

5/ Met SACRAMENTEN bedoel ik de ene doop en dat ene avondmaal die ter plekke bediend worden aan mensen die bij Gods verbond behoren. Tekens en zegels die evdident door Jezus zelf zijn ingesteld als onderstreping van het genadewoord van God aan mensen: tekens (illustraties) en zegels (garantiebewijzen) dat het echt waar is: God wil met zondige mensen verder!

6/ Wat ik ten slotte wil zeggen nu: Hantering van termen die niet letterlijk in de bijbel staan, wil nog niet zeggen dat je daarmee als kerk in je confessieonbijbels bezig bent. Voor zo'n stellingname heb je meer en vooral ook wat steviger argumenten nodig, vind ik.

Vriendelijke groet (en welterusten),

Mahüon

Marnix

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #29 Gepost op: juli 05, 2004, 11:08:12 am »

quote: gjvanenk

Het heeft er soms de schijn van dat mensen Christus en (de eigen) kerk zo'n beetje tegenover elkaar zetten. Dat heeft volgens mij dan meer te maken met een probleem in het hoofd/hart van die mensen zelf, dan met een probleem in de realiteit van het kerk-zijn. Dat die realiteit vaak een beetje weerbarstig is, tja, dat is een gegeven feit waar we mee moeten werken, en waardoor we ons (allemaal) heel klein en onmachtig moeten blijven voelen. Ik ben altijd weer blij dat de Heer ons juist in die kleinheid en onmacht is komen opzoeken. Daar voelde Hij zich niet te groot voor. Wat zouden wij dan....?
Hm ik denk dat het niet "Christus en (de eigen) kerk zo'n beetje tegenover elkaar zetten..." is. Het artikel beschrijft het echter zo alsof het je doel moet zijn om zo iemand in de vrijgemaakte kerk te brengen... Terwijl volgens mij het doel zou moeten zijn iemand voor Christus wordt gewonnen. Als je dit artikel leest lijkt het er een klein beetje op alsof dat alleen mogelijk is als zo iemand achter de gereformeerde leer gaat staan... Op zich heeft dit artikel gelijk want op die manier kan het inderdaad... alleen zijn er meer manieren... en die worden hier niet genoemd... Dat je evangeliseert is goed... dat je als vrijgemaakte iemand die tot geloof komt graag in de vrijgemaakte kerk wil hebben kan ik me goed voorstellen... Maar wat als zo iemand lid wordt van een andere kerk? Heb je dan je doel niet bereikt? In dat geval denk ik dat je de verkeerde doelstellingen hebt gesteld.
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2004, 10:56:00 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #30 Gepost op: juli 05, 2004, 11:26:57 am »
Citaat
Marnix schreef op 05 juli 2004 om 11:08:
[...]

Marnix, het valt me op dat je vaak niet aangeef VAN WIE de quote is. Is wel handiger er bij te zetten :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #31 Gepost op: juli 05, 2004, 11:37:20 am »

quote:

gjvanenk schreef op 05 juli 2004 om 01:01:

1/ Tja, wat zal ik daar van zeggen.... Ik ga er met alle liefde toch maar van uit dat die mening niet alleen maar gebaseerd is op het feit dat er in de gereformeerde belijdenis termen worden gebruikt die je niet zo direct in de bijbel tegenkomt. Want dan zou er een hele hoop meer op de schop moeten (voorzienigheid, Drie-enigheid, inspiratie, erfzonde etc.)....

Nee hoor, die termen vind ik alleen jammer, als er een duidelijk alternatief is, zoals Gemeente ipv kerk.

quote:

2/ Voor mij gaat het hier gewoon om begrippen die op een heel compacte manier bijbelse zaken en verschijnselen aanduiden. Maar net als het voor elk mensenwerk geldt, geldt het ook hier: Wie het beter kan zeggen..., ik sta open voor de nodige alternatieven.

Oke, Gemeente ipv kerk, doop en avondmaal ipv sacramenten. (sacrament heeft in de RKK een ruimere betekenis. Bovendien is de betekenis van het woord sacrament (middel tot heiliging) onjuist. Doop en avondmaal wijzen beide terug naar de dood van de Heer en zijn beide niet bedoeld om je te heiligen . Doop misschien nog wel om je daarmee aangeeft je je af te zonderen van de wereld.

quote:

3/ Met KERK bedoel ik de zichtbare gemeente(n) waar Petrus en Paulus op duiden in hun Nieuwtestamentische brieven; de gemeenten ook waar die brieven naar toegestuurd zijn, en alle gemeenten waarin hetzelfde (door Petrus en Paulus en anderen verkondigde) evangelie van Jezus Christus doorklinkt. Gewoon groepen mensen met een adres, een plaats waar het brood gebroken wordt, en waar men luistert naar het evangelie van genade, en waar mensen samen hun gebeden tot God doen, waar ze psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingen.

Maar toen waren zij allen gelovigen, toen kostte het nl. nogal wat om christen te zijn. Na Constantijn de Grote is het soms (materieel, sociaal) gunstig om christen te zijn. Vlgs mij zitten er mensen in de kerk die niet gelovig zijn, alleen voor de vorm. En er zijn christenen die om de een of andere reden ergens anders samenkomen of thuis zitten. Je kunt dus niet meer spreken van het samenkomen van alle gelovigen in die plaats/wijk. Ze zijn uiterlijk verdeeld.

quote:

4/ Op het moment dat ik de beperking aanbreng dat die mensen allemaal wedergeboren moeten zijn, wordt het een stuk lastiger: want dan verbeeld ik me te moeten / en te kunnen beoordelen, wie dat wel zijn en wie niet. Griezel, ik moet er niet aan denken. Want dát wordt pas echt een subjectieve toestand, lijkt me. En gelukkig lees ik van die onmogelijke verplichting niets in de instructies voor het gemeente-zijn in de boodschap van Paulus aan de concrete (tamelijk bonte puinhoop van een) gemeente in Corinthe bijvoorbeeld.

De term wedergeboren heb ik tussengevoegd om onderscheid te maken tussen naamchristenen en ‘echte’ christenen, zij die bij de Heer horen omdat zij Hem kennen als Verlosser,…
Je hoeft niet de illusie te hebben dat je ze kan onderscheiden als mens. Wij moeten ze beoordelemn op hun daden (2 Tim 2:19-21)

quote:

5/ Met SACRAMENTEN bedoel ik de ene doop en dat ene avondmaal die ter plekke bediend worden aan mensen die bij Gods verbond behoren. Tekens en zegels die evident door Jezus zelf zijn ingesteld als onderstreping van het genadewoord van God aan mensen: tekens (illustraties) en zegels (garantiebewijzen) dat het echt waar is: God wil met zondige mensen verder!

Wist ik wel, alleen leg ik eerst wel de nadruk op het gedachtenisaspect, ipv het genade-effect., garantiebewijzen.

quote:

6/ Wat ik ten slotte wil zeggen nu: Hantering van termen die niet letterlijk in de bijbel staan, wil nog niet zeggen dat je daarmee als kerk in je confessieonbijbels bezig bent. Voor zo'n stellingname heb je meer en vooral ook wat steviger argumenten nodig, vind ik.

Dat vind ik ook niet. Andere zaken vind ik onbijbels: dominee, kinderdoop (?), kerkorde, 3FvE,  verbondsleer, …

Niet dat ik hier nu een hele discussie over wil starten, in div. topics is/wordt hier al over gediscussieerd.

Naast de ‘foute’ zaken zie ik ook veel goede, het gaat vooral om de intentie van mensen/gelovigen. Fouten hebben we allemaal.
Ik meldde dit dan ook n.a.v. de term ‘de zuivere leer’ in de def. van de ware kerk.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2004, 11:37:50 am door Priscilla en Aquila »

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #32 Gepost op: juli 05, 2004, 02:42:33 pm »
Ha Priscilla & Aquila,

Je schreef:

quote:

Andere zaken vind ik onbijbels: dominee, kinderdoop (?), kerkorde, 3FvE,  verbondsleer, …

en je schreef ook dat je niet een discussie wilt over deze dingen wilt starten.

Mijn reactie:

1/ Prima. Maar je zult dan vast wel van mij accepteren dat ik in het kader van een discussie over Artikel 26 Kerkorde (GKv) met zo'n opmerking niet veel anders kan dan ze voor kennisgeving aannemen.

2/ Jammer genoeg, want juist in de verschillende overtuigingen rondom deze door jou aangeduide zaken (ambten, de tekens en zegels, de bevordering van de vrede in de gemeente, het handen en voeten geven aan de kerkelijke omgang met elkaar, en aan de omgang met de Heer) zit nu juist de grootste pijn, voor mijn gevoel althans.

3/ Zet je die punten in de huidige discussie systematisch tussen haakjes, dan blijf je om de kern van de zaak heendraaien: namelijk om een aantal zekerheden waarin het geloof aan de kern van het evangelie in deze wereld concreet gemaakt zou moeten worden.

4/ Resultaat is volgens mij een bleek Grootste Gemene Deler-Evangelie, een abstractie die uiteindelijk losstaat van de Boodschap Zelf, omdat de verkondiging ervan geïsoleerd blijft van de kerk van alle tijden en plaatsen, en veel te afhankelijk is van de persoonlijke stokpaardjes en voorkeuren van individuele gelovigen.

5/ Als je staat op het fundament van apostelen en profeten, dan weet je dat je die kunt vinden waar het Evangelie op een concrete manier gestalte krijgt binnen gemeenten die Gods Woord zuiver bewaren. Er bestaat ook een 'traditie' in de niet-Roomse zin van het Woord. Die traditie bouwt ter plaatse voort op wat de kerk van alle tijden heeft opgedolven uit het Woord. Concreet, en met aandacht voor HEEL de bijbel. Dat is iets anders dan een geïsoleerde abstractie. Ik kan je voorspellen dat geen sterveling zich duurzaam zal aangesproken voelen door een (menselijke) abstractie. Misschien heel eventjes, misschien een paar jaar, maar als het nieuwe eraf is, blijf je er nergens mee. Geen wonder, want het gaat terug op mensenwerk. En dat kan toch nooit de bedoeling van evangelisatie zijn.

Met een vriendelijke groet,

Mahüon

-bart-

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #33 Gepost op: juli 06, 2004, 01:16:15 am »

quote:

gjvanenk schreef op 05 juli 2004 om 14:42:
4/ Resultaat is volgens mij een bleek Grootste Gemene Deler-Evangelie, een abstractie die uiteindelijk losstaat van de Boodschap Zelf, omdat de verkondiging ervan geïsoleerd blijft van de kerk van alle tijden en plaatsen, en veel te afhankelijk is van de persoonlijke stokpaardjes en voorkeuren van individuele gelovigen.
Het hang er vanaf hoe groot die ggd is. Het probleem is dat KO26+jurispr. suggereert dat je alleen kunt evangeliseren samen met GKV gemeenten. In de praktijk blijkt dat niet te werken, en zou het ons kerkverband sieren om uitdagingen/kansen op te pakken. Hier is zo'n voorbeeld van een ggd belijdenis: EA beginselverklaring
Lijkt me niet bleek, hoor  :) .

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #34 Gepost op: juli 06, 2004, 08:24:08 am »
Bedankt Bart voor je bijdrage!

1/ Prachtig stuk, dat van de EA! Ik had hem al een keer gezien.

2/ En om wat er wèl in staat, als belangrijke hoofdpunten van het christelijk geloof: bepaald niet bleek! En toch is in mijn visie de GGD van de EA-beginselverklaring kleiner dan zo op het eerste gezicht lijkt. Daarom kan het ook geen belijdenis zijn volgens mij.

3/ Immers, wat van de gereformeerde religie (uitdrukking uit de eeuw van de Reformatie) echt gereformeerde religie maakt, ontbreekt er pijnlijk. Het resultaat is daarom toch lang niet zo uitgesproken als een gereformeerde confessie mag zijn. Geen wonder, als je bedenkt wie er allemaal meedoen in het 'samen-sterk-zijn' (EA-slogan). Daar zet meteen ook mijn kritiek in:

4/ Zou het niet beter, gereformeerder, wezen wanneer we de eenheid juist zoeken in het samen arm en zwak staan zijn voor Gods aangezicht? In dat geval zou bijvoorbeeld artikel [h)] over het werk van de Heilige Geest wat realistischer de bijbel naspreken op het punt van wat zelfs wedergeboren christenen kunnen presteren.

5/ Ik hou het maar liever bij de Catechismus die spreekt over 'een klein begin van gehoorzaamheid', in plaats van het hol-triomfalistische 'in staat gesteld zijn om heilig te leven'. Misschien ligt het aan mij, maar het is me nog nooit echt gelukt. Daarom ben ik zo blij met een kerk, met heldere tekens en zegels
- die me volgens de wijsheid van Christus telkens opnieuw in staat stellen ALLES van mijn christen-zijn te zien in het licht van Gods beloften, en NIETS daarvan als een verworvenheid;
- die me voortdurend in staat stellen mezelf te zien staan onder de ontmaskerende en genezende kritiek (tucht) van Gods Woord;
- die me voortdurende herinneren aan de dag waarop Christus definitief een eind komt maken aan de verwoesting in deze wereld en in mijn eigen leven.

6/ Wat moet ik met die belijdenis, als ik samen met een evangelische broeder of zuster op evangelisatiepad ga, en we komen onvermijdelijk terecht op het punt van de radicale impact van de zonde, óók op het bekeerde mensenleven?

7/ Ik wil absoluut de mogelijkheid openhouden dat het hier onder meer om een persoonlijk probleem gaat, maar ik zie hier werkelijk geen echte kansen of uitdagingen. In navolging van Calvijn en Luther heb ik een uitgesproken pessimistische kijk op de mens (te beginnen bij mijzelf) en wat die kan presteren. Volgens mij lukt het gewoon niet om die kijk op een kunstmatige manier op één spoor te krijgen met het uitgesproken optimistische mensbeeld van de doorsnee Evangelical, zelfs niet terwille van de evangelisatie.

Vriendelijke groet,

Mahüon

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #35 Gepost op: juli 06, 2004, 09:14:47 am »

quote:

gjvanenk schreef op 06 juli 2004 om 08:24:

5/ Ik hou het maar liever bij de Catechismus die spreekt over 'een klein begin van gehoorzaamheid', in plaats van het hol-triomfalistische 'in staat gesteld zijn om heilig te leven'. Misschien ligt het aan mij, maar het is me nog nooit echt gelukt. Daarom ben ik zo blij met een kerk, met heldere tekens en zegels
- die me volgens de wijsheid van Christus telkens opnieuw in staat stellen ALLES van mijn christen-zijn te zien in het licht van Gods beloften, en NIETS daarvan als een verworvenheid;
- die me voortdurend in staat stellen mezelf te zien staan onder de ontmaskerende en genezende kritiek (tucht) van Gods Woord;
- die me voortdurende herinneren aan de dag waarop Christus definitief een eind komt maken aan de verwoesting in deze wereld en in mijn eigen leven.

6/ Wat moet ik met die belijdenis, als ik samen met een evangelische broeder of zuster op evangelisatiepad ga, en we komen onvermijdelijk terecht op het punt van de radicale impact van de zonde, óók op het bekeerde mensenleven?

7/ Ik wil absoluut de mogelijkheid openhouden dat het hier onder meer om een persoonlijk probleem gaat, maar ik zie hier werkelijk geen echte kansen of uitdagingen. In navolging van Calvijn en Luther heb ik een uitgesproken pessimistische kijk op de mens (te beginnen bij mijzelf) en wat die kan presteren. Volgens mij lukt het gewoon niet om die kijk op een kunstmatige manier op één spoor te krijgen met het uitgesproken optimistische mensbeeld van de doorsnee Evangelical, zelfs niet terwille van de evangelisatie.

quote:

uit de beginselverklaring van de EA
h.   het werk van God de Heilige Geest, die het verstand verlicht, de wedergeboorte werkt en in de gelovige woont, waardoor deze in staat wordt gesteld een heilig leven te leiden en te getuigen en te werken voor de Here Jezus Christus;
Deze verklaring is zo sumier, dat niet alles aan bod komt. Door de heilige Geest kunnen we heilig leven, doen we op een moment onze eigen wil dan laten we de Heilige Geest niet werken en leven we op dat moment dus niet heilig.

'Hol-triomfatisch' klint me in de oren als het andere uiterste: Hier op aarde wordt het nooit wat.....Dat lijkt me ook niet kloppen: IN  HEM zijn we meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad (Rom 8 ). Dit is voltooid tegenwoordige tijd...-dacht ik. Maar het is IN HEM. Zoals ik ook hiervoor uitlegde.
We blijven 'ellendig en tot niets in staat' -mee eens! Maar dat is vanuit ons oude leven wat helaas nog bij ons blijft tot we dit lichaam verlaten.

Rom. 7:  24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

In vers 25 staat dat Christus in staat is ons te verlossen uit de oude situatie. En dat kan NU in dit leven al als je IN HEM blijft die ons verlost van ons oude ik....
Dat zegt Jezus zelf ook in Joh. 15: Als je in Mij blijft draag je veel vrucht.
Dus ik ben het eens met onze onmacht, MAAR ook met ZIJN macht in ons. Die ons in Hem al alles heeft gegeven. Het ligt aan onszelf of we Hem laten werken of nog onszelf (ik) op de voorgrond stellen.....

Ef 1; 3 Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus. 4 Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht.

Ik heb dus ook een uiterst pessimistische kijk op mijzelf :) maar er is ook iets in mij tot leven gekomen bij de wedergeboorte en dat is de andere kant van het verhaal.
Hier op aarde zullen we niet de situatie bereiken dat het al volmaakt zou zijn... (....maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht...)
En God belooft ons nogal wat, wat niet allemaal hoeft te wachten tot wij niet meer op aarde zijn.

quote:

uit de beginselverklaring van de EA
i.   het priesterschap van alle gelovigen, die tezamen de universele gemeente vormen, het lichaam van Christus waarvan Hij het hoofd is en die krachtens Zijn bevel gehouden is het evangelie in de hele wereld te verkondigen.
Alle gelovigen zijn samen de universele gemeente: Het Lichaam van Chrisatus op aarde.
Hier kan ik wel mee instemmen. Maar ik zie ook wel het probleem als je samen evangeliseert (met mensen uit verschillende kringen), waar moet je die mensen naar toe brengen: Waar is de gemeente van Christus zichtbaar.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #36 Gepost op: juli 06, 2004, 10:03:24 am »
Zie hier de vermeninging van "oude" en "nieuwe" mens, of juist de scheiding.

Als je ze vermengt krijg je een uiterst negatief beeld van jezelf én van het werk van de Geest. Die is dan ook maar onmachtig om iets aan onze zondige natuur te doen.

Als je ze scheidt, heb je een uiterst negatief beeld van jezelf, maar het werk van de Geest in jou is perfect ("wie uit God geboren is, kán niet zondigen"). En daar verheug je je over.

Dat laatste lees ik in de EA-beginselen. En terecht, zo denk ik.

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #37 Gepost op: juli 06, 2004, 10:37:16 am »
Ha discussiegenoten,

quote:

Zwever schreef op 06 juli 2004 om 10:03[/message]:
Zie hier de vermeninging van "oude" en "nieuwe" mens, of juist de scheiding.

Waar dan?

Vriendelijke groet,

Mahüon

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #38 Gepost op: juli 06, 2004, 10:42:08 am »

quote:

5/ Ik hou het maar liever bij de Catechismus die spreekt over 'een klein begin van gehoorzaamheid', in plaats van het hol-triomfalistische 'in staat gesteld zijn om heilig te leven'.
Als we de Geest laten leiden, leven we heilig. Je moest eens zien hoe vaak de gemeenten in het NT aangesproken worden als "heiligen".

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #39 Gepost op: juli 06, 2004, 11:13:10 am »
Ha Priscilla en Aquila,

Paar korte opmerkingen:

1/

quote:

Deze verklaring is zo sumier, dat niet alles aan bod komt (...)

Klopt exact wat mij betreft.... En als je die verklaring gaat uitwerken heb je op hetzelfde moment òf je evangelische òf je gereformeerde medechristenen in de gordijnen. Tot mijn spijt overigens!

2/

quote:

Door de heilige Geest kunnen we heilig leven, doen we op een moment onze eigen wil dan laten we de Heilige Geest niet werken en leven we op dat moment dus niet heilig.

Volgens mij zit daar een probleem: de grote meerderheid van mijn evangelische gesprekspartners (vroeger en nu) ontkennen de mogelijkheid van deze situatie in het leven van een 'echte' christen.

3/

quote:

(...)Hier op aarde wordt het nooit wat.....Dat lijkt me ook niet kloppen: IN  HEM zijn we meer dan overwinnaars door Hem Die ons heeft liefgehad (Rom 8 ). Dit is voltooid tegenwoordige tijd...-dacht ik. Maar het is IN HEM.
Yep! "IN HEM." Maar dan heb je het wel over een werkelijkheid die je gelooft, meestal vierkant tegenover wat je als zondig mens in je eigen leven ervaart. Mijn geloof IN HEM maakt van mij een optimistisch mens, de ervaring met mijzelf (en met andere mensen) bepaald niet.

4/

quote:

Rom. 7:  24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here! - In vers 25 staat dat Christus in staat is ons te verlossen uit de oude situatie. En dat kan NU in dit leven al als je IN HEM blijft die ons verlost van ons oude ik.... Dat zegt Jezus zelf ook in Joh. 15: Als je in Mij blijft draag je veel vrucht. - Dus ik ben het eens met onze onmacht, MAAR ook met ZIJN macht in ons. Die ons in Hem al alles heeft gegeven. Het ligt aan onszelf of we Hem laten werken of nog onszelf (ik) op de voorgrond stellen.....

Vind ik op zich een prachtige en zeer aansprekende benadering! Alleen op het moment dat je dit zou delen met iemand die groot geworden is met gedachtengoed uit de school van bijvoorbeeld Watchman Nee (en andere christelijke optimisten), gaat je gesprekspartner zich absoluut verslikken. De noodkreet van Paulus uit Romeinen 7 KAN volgens Watchman Nee geen uitspraak van Paulus zijn in zijn staat als wedergeboren / bekeerd mens. Ze zou stammen uit de tijd van voor zijn bekering. Ik sta wel kritisch tegenover het slot van dit citaat. Ik denk namelijk dit: Als het fout gaat, ligt het aan mijzelf. Als het goed gaat, aan HEM!

5/

quote:

Ik heb dus ook een uiterst pessimistische kijk op mijzelf :) maar er is ook iets in mij tot leven gekomen bij de wedergeboorte en dat is de andere kant van het verhaal.
Hier op aarde zullen we niet de situatie bereiken dat het al volmaakt zou zijn... (....maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht...) - En God belooft ons nogal wat, wat niet allemaal hoeft te wachten tot wij niet meer op aarde zijn.

Zeker weten! Maar nooit vanzelfsprekend, en altijd uit genade!

6/

quote:

Alle gelovigen zijn samen de universele gemeente: Het Lichaam van Chrisatus op aarde. - Hier kan ik wel mee instemmen.

Ik dus niet. En daarom ben ik het wel met je eens als je de vinger zo bij een hele zere plek legt:

quote:

Maar ik zie ook wel het probleem als je samen evangeliseert (met mensen uit verschillende kringen), waar moet je die mensen naar toe brengen: Waar is de gemeente van Christus zichtbaar.
Volgens mij was dat probleem nu juist één van de inzetten van deze topic...! De hamvraag is (dus) in mijn visie: "Hoe ga je me dit probleem om?"

a) Ontkennen? - Lijkt me een subtiele vorm van zelfmisleiding, die vroeg of laat nergens op uitloopt.
b) Bagatelliseren? - Dan neem je de impact van het probleem niet serieus.
c) Neutraliseren? - Dan loop je op het meest ongelukkige moment tegen de implicaties aan. En dan is het einde erger dan het begin!
d) Accepteren? - Dat is een reële optie wat mij betreft. Maar daar kun je alleen voor kiezen als je echt alles geprobeerd hebt om in een respectvolle uitwisseling van opvattingen en visies bij elkaar te komen, en het is niet gelukt.
e) Elkaar blijven zoeken op de niveau's waar je elkaar wel kunt bereiken - Vind ik persoonlijk de beste optie. Het niveau waarop gezamenlijke evangelisatie mogelijk is, lijkt me een soort van eindstation, en dus niet iets waar je je startpunt moet nemen.

Vriendelijke groet,

Mahüon

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #40 Gepost op: juli 06, 2004, 11:19:03 am »
Ha Zwever,

quote:

Als we de Geest laten leiden, leven we heilig. Je moest eens zien hoe vaak de gemeenten in het NT aangesproken worden als "heiligen".

Gelukkig maar! Wel denk ik dat de bijbel (OT en NT) als het over de heiligheid van mensen gaat heel nadrukkelijk in procesmatige termen spreekt. In termen van groeien en snoeien, maar vooral in termen van groei dankzij de verbondenheid met de Levensbron waar je nooit zonder kunt. Dat maakt de uitdrukking 'heilig leven' heel specifiek, en geeft er een bijzondere kwaliteit aan.

Groeten,

Mahüon

P.S. Wat een aardige uitwisseling vind ik dit! Ik denk trouwens wel eens: er zijn een hoop mensen die de hele dag de tijd lijken te hebben voor dit soort communicatie. Beter!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #41 Gepost op: juli 06, 2004, 01:21:49 pm »
@Mahuon:

hoe vond je het artikel in het ND, za 3-juli , bijlage Za-op-zo pg 2, over de eerste Baptisten? Hier komen aardig wat elementen van onze discussie in voor.

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #42 Gepost op: juli 06, 2004, 02:14:53 pm »
Ha P&A,

Op jullie (?) / je vraag,

quote:

hoe vond je het artikel in het ND, za 3-juli , bijlage Za-op-zo pg 2, over de eerste Baptisten? Hier komen aardig wat elementen van onze discussie in voor.

zeg ik:

Als je bedoelt het verhaal over de lotgevallen van die arme gestresste Fleisser: Ja, nogal wat herkenbare punten. Het verhaal zegt veel over de de wisselwerking tussen een bepaalde theologische benadering en de structuur van een persoon. Maar ach, wat heeft die man ontzettend veel nare dingen meegemaakt! Kun je nog wel een beetje begrijpen ook dat hij ging doorschieten!

Groeten,

Mahüon

-bart-

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #43 Gepost op: juli 08, 2004, 01:41:25 am »
Mahüon, P&A: Nou jullie hebben er aardig wat kilobytes tegenaangetypt  ;)  Volgens mij is het hele probleem dat Mahüon wat teveel evangelischen gesproken heeft die beweerden niet te zondigen, dankzij de komst van de Helige Geest na hun bekering.

Nou das niet mijn ervaring. Dan zou ik ook aarzelen om samen op pad te gaan. Ja dan kijk je achterdochtig aan tegen EA punt h terwijl punt c,e,f er ook staat. Maar goed, het was slechts een 'ggd' voorbeeldje van me...

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 juli 2004 om 09:14:
[...]
Alle gelovigen zijn samen de universele gemeente: Het Lichaam van Christus op aarde.

Nou je het noemt: Ik vind het EA statement over 'lichaam van Christus' een beetje vaag blijven:
Volgens mij kan het veel directer:
Paulus schrijft aan de Christelijke gemeente in Korinthe 12
(klopt, je had er toen maar 1 in een plaats  ;) :
27 Gij nu zijt het lichaam van Christus en ieder voor zijn deel leden.
28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen. 29 Zijn zij soms allen apostelen? Allen profeten? Allen leraars? Allen krachten? 30 Hebben soms allen gaven van genezing? Spreken soms allen in tongen? Vertolken zij soms allen? 31 Streeft dan naar de hoogste gaven.
En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.
(en dan volgt het prachtige 13).

De term 'lichaam van Christus' wordt hier dus gewoon op de gemeente toegepast die de brief ontving zodat duidelijk wordt dat ze allemaal een taak hebben en nodig zijn (gaven).
Zelfde doet Rom12:5 / iets algemener in Ef4:12 / Kol 3:15 in de wens vorm. De gemeente wordt vergeleken met het Lichaam van Christus en zo aangesproken, als oproep om daar vorm aan te geven.

Dus: We moeten allemaal onze plek innemen in de gemeente waar we bijhoren: Een ieder die lid is in de gemeente wordt aangespoord mee te bouwen met zijn/haar gaven.

Ik zie ergens wel een toepassing in het helpen meebouwen aan een lichaam van Christus in een hogere orde (meestal wordt daar Ef4 bij genoemd, speciaal bij interkerkelijke samenwerking) maar ik vind het niet zo sterk. Dat kan uitmonden in een wie-wel wie-niet gezoek, en das niet nodig om dat gewoon de gemeente wordt aangesproken, en daarin de leden.

Maar het ging om Art 26 KO, waarvan de uitwerking op de GKV lezertjes is dat ze vooral niet met andere dan GKV gemeentes mogen georganiseerd evangeliseren.

Dus: Als er een goed inititief is (zoals bijv. die jeugdkerk aan de wieg van deze draad), en je wordt gevraagd samen te werken, leer elkaar kennen, praat, bidt met elkaar en ontdek wat de Here wil.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 juli 2004 om 09:14:
[...]
Maar ik zie ook wel het probleem als je samen evangeliseert (met mensen uit verschillende kringen), waar moet je die mensen naar toe brengen: Waar is de gemeente van Christus zichtbaar.

Geen probleem hoor: Maak goede afspraken, bijv. over de opvang/nazorg. Als het goed is ben je ook namens je gemeente aan het evangeliseren (de eigenlijke bedoeling van art 26ko, dat een kerkenraad verantwoordelijkheid neemt over projecten). Je moet dus opletten met wie je bezig bent zeker, en de gemeenten waar ze bij horen: Je moet elkaar als broers en zussen in Christus kunnen vertrouwen.

Bijv. de regel die we hanteerden op de marktkraam is dat degene waar je contact mee hebt jouw verantwoordelijkheid is, en dus die van je gemeente. Ooit van Agape geleerd, en zeer werkbaar.

Verder moet je verstandig zijn: Als jouw gemeente minder mogelijkheden heeft, en bijv. de hervormde gemeente heeft een alpha cursus, dan kan het zinniger zijn een belangstellende daarheen te laten gaan. Of anders: Als het iemand is die verslaafd is, dan is het wellicht beter bijv. een evangelische gemeente erbij te zoeken waarin ex  verslaafden zitten die met ervaring kunnen helpen.

quote:

gjvanenk schreef op 06 juli 2004 om 11:13:
[...]
d) Accepteren? - Dat is een reële optie wat mij betreft. Maar daar kun je alleen voor kiezen als je echt alles geprobeerd hebt om in een respectvolle uitwisseling van opvattingen en visies bij elkaar te komen, en het is niet gelukt.

Sommige verschillen moet je accepteren. Kijk eens hoeveen er getypt is over de kinderdoop en andere zaken. Vaak dingen die meer of minder indirect af te leiden zijn uit de Bijbel, en waar in dit leven  ;(  verschil van inzicht over blijft bestaan.

quote:

gjvanenk schreef op 06 juli 2004 om 11:13:
e) Elkaar blijven zoeken op de niveau's waar je elkaar wel kunt bereiken - Vind ik persoonlijk de beste optie. Het niveau waarop gezamenlijke evangelisatie mogelijk is, lijkt me een soort van eindstation, en dus niet iets waar je je startpunt moet nemen.
Startpunt? Nee elkaar eerst vertrouwen, maar om nu te wachten op een (GKV eindfase) erkennen van elkaar als ware kerk? In de praktijk komt die een vraag om meedoen/hulp voor een project nooit als het schikt in de kerkelijke agenda ;). Het lijkt me gezonder om te zeggen: We doen mee, mits het echt niet lukt.

Esek

• Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #44 Gepost op: juli 08, 2004, 10:19:14 am »
In deze hele interssante discussie ontbreekt m.i. één ding. Nu we zo met onze neus op de verdeeldheid van het ene Lichaam van Christus zijn gewezen, met als gevolg weinig overtuigingskracht naar buiten, past ons nog maar één optie: schuldbelijden voor God dat we met ons twee miljard gedoopten er zo'n rommeltje van gemaakt hebben. Als we eerst met ons allen erkennen dat het zo niet langer kan zal Hij wel oplossingen aandragen. Maar eerst is diepe verootmoediging nodig voor de oneer die we Hem hebben aangedaan. Alleen in een situatie van hoge nood en vertwijfeling zal Hij uitkomst geven. Maar zolang we nog doorgaan met onze eigen groepen te verdedigen zal de verdeeldheid nog wel voortduren

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #45 Gepost op: juli 08, 2004, 11:07:48 am »

quote:

Esek schreef op 08 juli 2004 om 10:19:
In deze hele interssante discussie ontbreekt m.i. één ding. Nu we zo met onze neus op de verdeeldheid van het ene Lichaam van Christus zijn gewezen, met als gevolg weinig overtuigingskracht naar buiten, past ons nog maar één optie: schuldbelijden voor God dat we met ons twee miljard gedoopten er zo'n rommeltje van gemaakt hebben. Als we eerst met ons allen erkennen dat het zo niet langer kan zal Hij wel oplossingen aandragen. Maar eerst is diepe verootmoediging nodig voor de oneer die we Hem hebben aangedaan. Alleen in een situatie van hoge nood en vertwijfeling zal Hij uitkomst geven. Maar zolang we nog doorgaan met onze eigen groepen te verdedigen zal de verdeeldheid nog wel voortduren

Dit punt ben ik helemaal met je eens; wij zijn schuldig aan de verdeeldheid. Netzo als Daniel  zich eenmaakte met het volk, moeten wij dat ook en hierover schuldbelijden.

Maar je hebt me verder niet helemaal begerepen misschien.......
Het probleem is inderdaad als je uit de verdeeldheid wil stappen, daar geen deel meer van uit wil maken, is het IN DE PRAKTIJK natuurlijk dat je sociologisch gezien een groep mensen vormt buiten de kerken/groepen. Dus ziet het er inderdaad wel zo uit. En toch willen we het niet zijn.

Daarom zei ik ook dat het effect pas voor iedere buitenstaander zichtbaar is als ieder de instituten uitgaat. Maar dat is niet zo, de meesten blijven in hun kerk, al zien velen dat die keken scheiding brengen tussen ware gelovigen....
En ik wil alleen het lichaam van Christus toebehoren, er lid van zijn. Dan verdedig ik niet 'mijn groep' want iedere gelovige is daar lid van.

Over de schuld die we allen hebben, heb ik zijdelings wel wat aangegeven:

Ik denk dat de Heer uitstekend voor zijn gemeente kan zorgen. Alleen wij mensen maken het er niet beter op: wij laten omdat we de Heer niet op de eerste plaats zetten (in het algemeen gesproken) de duivel binnen, die kan ons verleiden zodat wij afdwalen. De duivel zaait ook het onkruid ertussen. Het moet samen opgroeien.

Hierdoor is ook de verdeeldheid ontstaan: het niet alleen volgen van de Heer.
In een ander topic schreef ik hierover:

Ik denk dat het in Ez. 16 om persoonlijke schaamte moet gaan EN om gemeenschappelijke schaamte omdat ze na hun aanneming door God zich zo schandelijk hebben gedragen.
Dat ligt denk ik iets anders dan 'de ellende' waar we allemaal uitkwamen (het weggeworpen kind wat we allemaal waren)

Ik zie het meer zoals ik het hier eerder schreef:
Wij zijn door God uit genade geroepen. Ook wij zijn vaak niet dankbaar, of je kunt zeggen dat de 'christenheid' in brede zin niet veel weet heeft wat God van hen wil en bezig is met hun eigen ideeen van hoe God wil dat we Hem volgen. En men kan dan erg bezig zijn met het liefde hebben voor elkaar zonder dat d.m.v. de Here Jezus te verwezelijken.
Jeruzalem wordt op een gegeven moment een 'hoer' genoemd, zo diep is zij gezonken. ....

Ik heb dus meer schaamte m.b.t. tot de christenheid waar ik ook deel van uitmaak, dat die als geheel gezien, geen getuigenis is naar de wereld toe.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 06:10:20 pm door Priscilla en Aquila »

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #46 Gepost op: juli 08, 2004, 11:10:50 am »
Ha Esek,

1/ Met je bijdrage over de optie die je in de discussie gemist hebt,

quote:

(...) : schuldbelijden voor God dat we met ons twee miljard gedoopten er zo'n rommeltje van gemaakt hebben. Als we eerst met ons allen erkennen dat het zo niet langer kan zal Hij wel oplossingen aandragen. Maar eerst is diepe verootmoediging nodig voor de oneer die we Hem hebben aangedaan. Alleen in een situatie van hoge nood en vertwijfeling zal Hij uitkomst geven.

zet je wat mij betreft een goede toon. Het is geregeld onderwerp van mijn gebed. Alleen hou ik er sterk rekening mee dat sommige gebeden pas verhoord zullen zijn, als de Heer zelf hier orde op zaken komt stellen, op zijn Grote Dag.

2/ Je schrijft ook:

quote:

Maar zolang we nog doorgaan met onze eigen groepen te verdedigen zal de verdeeldheid nog wel voortduren

Inderdaad, zolang we dat doen, gaat dat zéker gebeuren. Alleen is het wel volgens mij wel nodig scherp onderscheid te maken tussen 'verdedigen van onze eigen groepen' en staan voor je verantwoordelijkheid ten opzichte van 'wat met de gezonde leer strookt'. Op het moment dat je Mahüon betrapt op verdediging van zijn 'eigen groep', dan vraag ik je dringend me daarop aan te spreken. Want bij zoiets is inderdaad de eer / oneer van onze Heiland in het geding.

Vriendelijke groet,

Mahüon
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 11:17:37 am door Mahüon »

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #47 Gepost op: juli 08, 2004, 12:53:29 pm »
(nu weer verder op de hooflijn)

Ha P & A,

Er zijn in jullie laatste reactie op die lange post een paar dingen waarvan ik denk dat ze opheldering nodig hebben:

1/ In mijn betoogje om duidelijk te maken wat ik met het contrast 'concreet' - 'idealistisch' bedoelde, naar aanleiding van jullie oplossing voor de kwestie van de vele kerken, gebruikte ik de metafoor van de 'kasplant' versus de 'plant die groeit in het wild.' Die metafoor was bedoeld als beschrijving van hoe de kerk volgens mij in deze wereld een plek heeft gekregen, en ook als verduidelijking van hoe zo ongeveer mijn kijk tegenover jullie benadering staat.

2/ Maar om elk misverstand te vermijden: Ik beaam volledig jullie 'belijdenis' dat Christus zal blijven zorgen voor zijn gemeente. En met jullie ben ik van mening dat de feitelijkheid van de barre en boze invloeden op de 'kerk in het wild' (van buitenaf, en van binnenuit) op zich helemaal niet zo positief is. Tegelijkertijd denk ik dat de Heer de verzoekingen (die op zijn gemeente afkomen / uit zijn gemeente opkomen) dikwijls laat functioneren als beproevingen. En dàt is wel weer positief, als je bedenkt dat Hij ermee wil bereiken dat Gods volk er uiteindelijk sterker en rijker uit te voorschijn komt! Bij beproeving denk ik niet zozeer aan de pijn die ze kost, als wel aan loutering / waardevergroting van wat in Gods ogen al heel waardevol is.

3/ Verder vraag ik me af of het wel zo juist is te denken dat in Paulus' tijd het onderscheid tussen waar en vals (= echt en schijn) nog niet aan de orde was, zoals jij veronderstelt blijkens je opmerking:

quote:

Alleen omdat de gemeente nu niet meer 1 geheel is zoals in de tijd van Paulus, kom je in de problemen, omdat je ander ware gelovigen niet toe kan laten, vanwege de kerkmuren.
.
Even voor de goede orde, die opmerking leek bedoeld te zijn als onderdeel van je reactie op mijn stellingname over de verantwoordelijkheid van de christelijke gemeente om de zuiverheid van de leer te bewaren. Misschien kun je die veronderstelling nog eens wat meer toelichten. Bij wijze van voorschot wil ik hier alvast kwijt dat je veronderstelling misschien klopt met de historische feiten, maar dat laat onverlet dat met name Paulus, maar zeker ook Johannes in zijn brieven, de gemeenten voortdurend waarschuwt voor dwaalleer die de gemeenten in hun voortbestaan bedreigt. Het lijkt me toe dat die waarschuwingen tamelijk terecht zijn geweest. In de discussie over een andere topic (zie Onttrekking) heb ik al eerder eens de vraag gesteld of '(ver)dwalen' er niet meer bij is tegenwoordig. Ik denk zelf nogal nadrukkelijk van wel.

Vriendelijke groet,

Mahüon
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 12:54:50 pm door Mahüon »

Mahüon

• Hygienicus
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #48 Gepost op: juli 08, 2004, 02:06:29 pm »
Ha - bart -,

Mijn reactie:

1/ Als je denkt dat het 'probleem' wat P&A en Mahüon bespreken alleen maar teruggaat op bepaalde hiaten in Mahüons kennissenkring, dan lijkt me dat een wat te eenvoudige voorstelling van zaken. Het ligt gewoon breder, dacht ik zo.

2/ En verder schrijf je dat je bij nader inzien het EA statement over 'lichaam van Christus' een beetje vaag vindt. Vind ik ook. Je betoog aan de hand van 1 Korinthe 12 en 13 kan ik volgen èn meemaken tot en met

quote:

De term 'lichaam van Christus' wordt hier dus gewoon op de gemeente toegepast die de brief ontving zodat duidelijk wordt dat ze allemaal een taak hebben en nodig zijn (gaven). - Zelfde doet Rom12:5 / iets algemener in Ef4:12 / Kol 3:15 in de wens vorm. De gemeente wordt vergeleken met het Lichaam van Christus en zo aangesproken, als oproep om daar vorm aan te geven. - Dus: We moeten allemaal onze plek innemen in de gemeente waar we bijhoren: Een ieder die lid is in de gemeente wordt aangespoord mee te bouwen met zijn/haar gaven.
3/ Ook ben ik het eens met je opmerking dat een kerkelijke denkconstructie met behulp van bijvoorbeeld Efeze 4 niet zo lang standhoudt. Wat ik interessant vind is hoe je schrijft over het risico van een «wie-wel wie-niet gezoek» als het gaat om de beoordeling welke kerk wel, en welke kerk niet een echte kerk van Christus zou zijn, in verband met de INHOUD van de leer die er verkondigd wordt. Het lijkt er een beetje op (corrigeer me als het niet zo is!) dat je zulk soort 'gezoek' niet zo nuttig vindt. Toch heeft dat volgens mij alles te maken met de hard-core van deze topic, namelijk de vraag bij wie de verantwoordelijkheid ligt voor een dergelijke beoordeling.

4/ Stel je je op het individueel georiënteerde standpunt dat elke loslopende christen in principe 'de gemeente' vertegenwoordigt, dan kan ik me er iets bij voorstellen dat je bij persoonlijke wederzijdse herkenning tussen christenen van diverse tradities geen probleem ziet in het samen optrekken in bijvoorbeeld evangelisatiewerk, of bij het opzetten van een trendy verschijnsel als 'Jeugdkerken'. Alleen zit daar volgens mij het fijne punt van verschil in overtuiging en benadering tussen GKv-ers en vele anderen. Begrijp me goed: die (persoonlijke) wederzijdse herkenning als broeders en zusters in de Heer, daar blijf ik vanaf. Gelukkig ervaar ik die zelf ook vaak, en ik verheug me erom.

5/ Alleen, ik wil op dit punt aangeland wel graag - terwille van de zuiverheid - nogmaals aandacht vragen voor de strekking van Artikel 26 van de Kerkorde. Jij doet dat zelf ook, alleen vanuit een beetje een andere insteek, blijkens je opmerking in

quote:

Maar het ging om Art 26 KO, waarvan de uitwerking op de GKV lezertjes is dat ze vooral niet met andere dan GKV gemeentes mogen georganiseerd evangeliseren.

In dat Artikel 26 is de verantwoordelijkheid geregeld met het oog op de bewaring van 'de gezonde leer'. Binnen onze kerken is die verantwoordelijkheid verbonden aan de bijbelse uitspraak dat Christus zijn Woord heeft toevertrouwd, niet aan individuele personen, maar aan de gemeente. En die gemeente heeft de uitvoerende kant van de bijbehorende verantwoordelijkheden ('opzicht en tucht' - om even in het jargon te blijven) neergelegd bij een college van mensen die in staat worden geacht te kunnen beoordelen, of het Woord zuiver wordt verkondigd, ja of te nee. Ik heb zelf vrij veel aan georganiseerd evangelisatiewerk gedaan (via E&R en vanuit de plaatselijke gemeenten op de plekken waar ik heb gewoond). En ik vond het nu juist prachtig dat ik dat werk nooit op eigen verantwoordelijkheid heb hoeven doen, maar dat ik me ervan bewust mocht zijn dat ook mijn bijdrage werd gedragen èn gemonitord namens de gemeente, door de kerkenraad.

6/ Volgens mij is dat ook gewoon hard nodig. Je moet er toch niet aan denken dat evangelisatie-contacten zonder enige afgrenzing kunnen worden overgeleverd aan de mogelijke stokpaardjes en eenzijdigheden, en misschien wel aan de goedbedoelde maar even zo foute dwaalleringen van Mahüon? Wat dat betreft bestaat er in de GKv eenzelfe structuur ten aanzien van de 'gewone' evangelieverkondiging in de erediensten. Dominees staan onder opzicht en tucht, juist ook wat betreft de 'leer' die zij verkondigen. Is dat hetzelfde als wantrouwen? Niet dat ik dacht! Het gaat gewoon om het serieus nemen van de verantwoordelijkheid die je hebt gekregen als gemeente. Voor een gelovig individu is het dragen van die verantwoordelijkheid te zwaar, als je het mij vraagt. Voor mij althans wel. Want voor alles: ik ben ervan overtuigd dat Christus zijn Woord niet aan mij persoonlijk toevertrouwd, maar aan zijn kerk van alle tijden en plaatsen, de gemeente.

7/ Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat 'individuele evangelisatie' niet zou mogen binnen de GKv. Integendeel! Alleen dat gelovige GKv-individu kan het niet maken dat hij/zij bij een min of meer georganiseerde opzet (bijvoorbeeld interkerkelijk) de hoge (en in mijn ogen al te gewaagde) pretentie voert zijn/haar gemeente daarin te vertegenwoordigen. Want wie draagt dan de verantwoordelijkheid voor het bewaren van 'wat met de gezonde leer strookt?'

8/ Je schrijft:

quote:

Dus: Als er een goed initiatief is (zoals bijv. die jeugdkerk aan de wieg van deze draad), en je wordt gevraagd samen te werken, leer elkaar kennen, praat, bidt met elkaar en ontdek wat de Here wil.

Maar dan zeg ik: Prima, samenwerking, maar wie bewaakt de kwaliteit ervan? Of moet je de noodzaak daartoe (plus de verantwoordelijkheid daarvoor) maar gewoon een poosje tussen haakjes zetten, om te bereiken dat er (op gelovig individueel vlak) iets moois gaat groeien? Begrijp me goed, ik gun elke christen zijn/haar ervaring van iets moois dat groeit. Alleen lijkt het me wel goed dat zoiets in een duidelijk kader staat. Een voorbeeldje van wat er kan gebeuren als dat kader ontbreekt: Een goeie kennis van mij vond dit allemaal maar onzin en 'moeilijk doen'. Het uiteindelijke resultaat van zijn interkerkelijk avontuur is wel dat hij inmiddels herdoopt is, en helemaal niets meer te maken wil hebben met de gemeente waar zijn ouders hem als baby ooit naar binnenbrachten. Ik ben ervan overtuigd dat dit drama (want dat is het in mijn ogen!) begonnen is op het moment dat die beste jongen opzicht en tucht over zichzelf ging oefenen, en dus persoonlijk een verantwoordelijkheid ging tillen die op gereformeerd-confessioneel standpunt per definitie niet bij een individu kan liggen. Belangrijke tussenstap op weg naar zijn vertrek/afscheid was dat hij op voorhand het taboe accepteerde op het aankaarten van de kinderdoop in de interkerkelijke evangelisatie-context, "Want dat zou alleen maar gedonder geven...!" Hoezo gedonder? Sinds wanneer mag je als gereformeerde niet meer uitkomen voor het feit dat de Heer nog voordat jij kon gaan geloven zich aan jou verbonden heeft met een eeuwig verbond. Maar komaan. Ik moet niet doordraven. Hier houd ik het voorlopig even bij.

9/ Nog twee dingen waar ik graag toch even op in wil gaan: Je pleit voor goede afspraken (opvang / nazorg). In dat verband schrijf je (min of meer terloops) dat je ook in een interkerkelijkelijke setting - als het goed is - ook namens je gemeente aan het evangeliseren bent. In dat verband breng je een bepaalde begrenzing aan met je opmerking

quote:

Je moet dus opletten met wie je bezig bent zeker, en de gemeenten waar ze bij horen: Je moet elkaar als broers en zussen in Christus kunnen vertrouwen.
maar volgens mij help je die (meer pragmatische dan principiële) begrenzing direct naar de andere wereld met de net zo pragmatische, en in interkerkelijke setting onvermijdelijke (!) regel van Agapè:

quote:

(...) dat degene waar je contact mee hebt jouw verantwoordelijkheid is, en dus die van je gemeente. Ooit van Agape geleerd, en zeer werkbaar.

Ik vraag me dan af: Hoezo werkbaar?

10/ En naar aanleiding van je advies om verstandig te zijn, want

quote:

: Als jouw gemeente minder mogelijkheden heeft, en bijv. de hervormde gemeente heeft een alpha cursus, dan kan het zinniger zijn een belangstellende daarheen te laten gaan. Of anders: Als het iemand is die verslaafd is, dan is het wellicht beter bijv. een evangelische gemeente erbij te zoeken waarin ex  verslaafden zitten die met ervaring kunnen helpen.

vraag ik je in alle eerlijkheid eens uit te leggen in hoeverre 'de gemeente' (welke? waar?) in jouw evangelisatie-benadering werkelijk überhaupt nog in beeld is.

Tikkeltje scherp misschien zo aan het eind, maar het lijkt me goed hier toch wat meer duidelijkheid over te krijgen.

Vriendelijke groet, en graag voor correctie vatbaar,

Mahüon

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Artikel 26 KO
« Reactie #49 Gepost op: juli 08, 2004, 02:19:14 pm »

quote:

gjvanenk schreef op 08 juli 2004 om 14:06:
Een goeie kennis van mij vond dit allemaal maar onzin en 'moeilijk doen'. Het uiteindelijke resultaat van zijn interkerkelijk avontuur is wel dat hij inmiddels herdoopt is, en helemaal niets meer te maken wil hebben met de gemeente waar zijn ouders hem als baby ooit naar binnenbrachten. Ik ben ervan overtuigd dat dit drama (want dat is het in mijn ogen!) begonnen is op het moment dat die beste jongen opzicht en tucht over zichzelf ging oefenen, en dus persoonlijk een verantwoordelijkheid ging tillen die op gereformeerd-confessioneel standpunt per definitie niet bij een individu kan liggen. Belangrijke tussenstap op weg naar zijn vertrek/afscheid was dat hij op voorhand het taboe accepteerde op het aankaarten van de kinderdoop in de interkerkelijke evangelisatie-context, "Want dat zou alleen maar gedonder geven...!" Hoezo gedonder? Sinds wanneer mag je als gereformeerde niet meer uitkomen voor het feit dat de Heer nog voordat jij kon gaan geloven zich aan jou verbonden heeft met een eeuwig verbond. Maar komaan. Ik moet niet doordraven. Hier houd ik het voorlopig even bij.

Je gaat hier uit van je eigen gelijk over de gereformeerde leer. Als iemand overstapt naar de evangelische kerk noem je dat "een drama". Als je werkelijk denkt dat zo'n overstap een drama is, en dat die kennis van jou niet gewoon 'tot andere inzichten' is gekomen maaar een grote misstap heeft begaan, dan vind ik het niet gek dat je uitkomt bij niet-interkerkelijke evangelisatie. Als ik ook een tikje fel mag zijn: in essentie pleit je hier voor de superioriteit van het gereformeerde denken en zou je niet graag zien dat dat ook maar éventjes onderbelicht wordt.

Dat men het issue over de doop bij interkerkelijke evangelisatie vaak links laat liggen, geeft volgens mij blijk van het feit dat men weet wat belangrijker is: een bekeerde zondaar of een extra discussie waar je toch niet uit komt.

Aan de andere kant kan ik best respect opbrengen voor de manier waarop je de kerk "zuiver" probeert te houden, maar misschien wil je het wel zuiver houden op fronten waar dat helemaal niet zo hard nodig is, in vergelijking met de noden die er zijn in de wereld en de zonden waarin veel christenen leven. Ik heb een beetje het idee dat er in verhouding extreem veel nadruk wordt gelegd op 'de leer' terwijl 'het leven' er maar een beetje bij hangt.

De kernvraag is dus een beetje: wat vind je het belangrijkste en waarom? De gereformeerde leer vanwege zuiverheid, of tolerantie vanwege het bereiken van zondaren en het ontmoeten van mede broeders en zusters?
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 02:26:07 pm door Zwever »