Voor Hans B, Bumblebee en Zwever (2 vliegen en 1 hommel in 1 klap

)
quote:
Hans B schreef op 22 juli 2004 om 15:39:@ P & A
1. Het onderscheid tussen Adam als sterfelijke ziel en Christus als levendmakende geest betreft m.i. niet het antropologische onderscheid tussen ziel en geest, maar het heilshistorische onderscheid tussen Adam en Christus, de laatste Adam
Adam heeft geen sterfelijke ziel....... Hij IS een sterfelijke ziel, in de zin van aan de dood onderworpen na de zondeval..... Na de wedergeboorte is het anders: Na de dood van het lichaam, leeft de ziel en de geest voort....... En er zal in de toekomst een 'geestelijk lichaam' aan de gelovige worden gegeven, bij de opstanding (zoals Jezus na de opstanding ook een ander lichaam had dan daarvoor)
quote:
Hans B.
2. Onderbouw eens bijbels-theologisch dat God via de geest in onze ziel, in ons verstand komt. Ik vind dat erg speculatief en weinig overtuigend klinken.
Ik zal een poging wagen:
quote:
Joh 3,6
Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest.
Alleen door wedergeboorte kun je het koninkrijk beerven. Want dan ben je pas in de mogelijkheid om het te kunnen beerven. Want dat kunnen vlees en bloed niet. En hier staat dan ook echt 'geest'. Pas als je uit de Heilige Geest geboren bent, heb je de Heilge Geest uiteraard ontvangen, maar BEN je ook (in het bezit van) een ''geest".
wat uit de Geest geboren is, is geest.Het 'deel' (volgens 1 Tess.) waarmee we God aanbidden en nog meer dingen doen die alle betrekking hebben op het hebben van contact met God. Zie ook wat er volgt.....
quote:
Joh 4,23
maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbiddersde Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders;
Rom 8,16
Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.
Aanbidden van de Vader doe je in geest - je eigen geest , en d.m.v. de Heilige Geest die in ons woont..... Want de woorden van God die tot ons komen zijn 'geest'. Dit kan alleen maar begrepen worden door onze geest.....want die spreekt ook op dezelfde manier.
Dat is je antenne voor hetgeen van God komt...want dat is geest.
quote:
Joh 6,63
De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven.
Het vlees, onze natuurlijke mens doet geen nut. Deze kan niet vanuit zichzelf in contact met God treden. (Uit het vlees ben je vlees.......waarom zou je wederom geboren moeten worden als zo ook wel contact met God kunt hebben?)
Doet geen nut - heeft geen taak met betrekking tot deze dingen die 'geestelijk' zijn.
quote:
Rom 8,10
Indien Christus in u is, dan is wel het lichaam dood vanwege de zonde, maar de geest is leven vanwege de gerechtigheid.
1 Kor 2,14
Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is
Als je ongeestelijk bent, je geest is niet tot leven gebracht door de wedergeboorte uit de Geest (Joh. 3:6), dan kan je niet snappen en aannemen wat van de Heilige Geest komt. Want dat is 'geest' en leven. (Joh. 6:63). Het is alleen met behulp van je geest te beoordelen.
quote:
1 Kor 6,17
Maar die zich aan de Here hecht, is één geest (met Hem).
Als je een bent met de Heer, is dat m.b.t. je geest. En dat is logisch want Hij is Geest en je kunt alleen een zijn met God,
als je uit de Geest geboren bent en geest bent (volgens Joh. 3: 6) (Dit klinkt een beetje vreemd, maar ik wilde even de formulering uit Joh. 3 aanhouden)
Hier kun je ook uit concluderen dat de Heilige Geest één is met jouw geest. Hij woont in de gelovige, en wel in de geest van de gelovige. Zoals er een mooie parallel wordt voorgesteld door Paulus:
quote:
1 Kor 6,19
Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?
Het lichaam is het zichtbare/de buitenkant van de mens. Door het lichaam/de zintuigen kom je in contact met het innerlijk van de mens. (de ziel)....z'n gevoel en wat hij is als persoon. En de geest is bij een gelovige dit deel wat is opgewekt/heeft weer contact met God door de inwoning van de Heilige Geest. De ziel heeft dus via de geest contact met God. Zoals de ziel via het lichaam contact heeft met onze zichtbare wereld.
Wij zijn een tempel van de Heilige Geest. Hij woont in ons lichaam.
Vergelijking die je kunt maken:
Voorhof........ Lichaam........
Heilige.......... Ziel........
Heilige der Heiligen.....Geest................Daar woonde God tussen de cherubs.
Zo kun je ook zeggen dat de Heilige Geest in onze geest woning heeft gemaakt.
Zo komt het leven van de Heilige Geest in ons, naar buiten via onze ziel, (dit moet onder beslag van de geest komen, je persoonlijkheid...je gevoel en menselijke eigenschappen), en via je ziel gaat het door middel van ons lichaam in daden en woorden naar de wereld om ons heen.
Dit klinkt allemaal zeer analytisch misschien. Maar zeg ik op deze manier om het principe duidelijk te maken. Niet dat we dat proces altijd helemaal onderkennen en onderscheiden. (zie de volgende tekst)
De Geest is leven, en het is dus een
natuurlijk gevolg van de inwoning van de Geest. Als jij die Geest de ruimte wil geven, werkt Hij door jou heen.
quote:
Heb 4,12
Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten;
Alleen het woord van God scheidt de Geest en de ziel van elkaar, het ligt zo diep als de gewrichten en het merg, dat door de priester in het OT werd gescheiden door het mes bij het offeren.....
Als wij ons leven aan God geven als een Gode welgevallig offer, (
Ik vermaan u dan, .... dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst (Rom. 12:1) zal het woord van God ook ons leven onderzoeken en vaneenscheiden, laten zien
wat bij God hoort, wat van Hem komt in mijn leven..en
wat van mijzelf is En dat laatse is dan van het vlees en doet geen nut..... (Joh. 6:63)
Dat wat geen nut doet: mijn natuurlijke leven, (ziel) moet ik verliezen.... Zegt Jezus:
Mar 8,35
Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verliezen zal om Mijnentwil en om des evangelies wil, die zal het behouden.En als je dat wil, jezelf uitlevert aan God, dan laat Hij jou je ziel/leven 'vinden', onder beslag van je geest....en dus onder beslag van de Heilige Geest. Dat is hoe de geest (die de goddelijke dingen kan volgen/snapt) de ziel moet gaan beheersen.
Dan is het wat staat in
Heb 10,39:
Doch wij hebben niets van doen met nalatigheid, die ten verderve leidt, doch met geloof, dat de ziel behoudt.quote:
Rom 1,9
Want God, die ik met mijn geest dien in het evangelie van zijn Zoon, is mijn getuige, hoe ik onophoudelijk te allen tijde bij mijn gebeden uwer gedenk,
1 Kor 14,14
Want indien ik bid in een tong, bidt mijn geest wel, maar mijn verstand blijft onvruchtbaar.
1 Kor 14,16
Want anders, indien gij een zegen uitspreekt met uw geest, hoe zal iemand, die als toehoorder aanwezig is, op uw dankzegging zijn amen spreken? Hij weet immers niet, wat gij zegt.
Hand 7,59
En zij stenigden Stefanus, die de Here aanriep, zeggende: Here Jezus, ontvang mijn geest.
Het werk m.b.t. geestelijke dingen (bidden en een zegen uitspreken) gaat met de geest. Stefanus geeft zijn geest aan God over als Hij sterft.
quote:
Hans B.
3. Ik ben het helemaal met BBB / Zwever eens dat je aan verschillende woorden die in de bijbel gebruikt worden (en die nog niet begripsmatig gefixeerd zijn), waar verschillende woorden soms hetzelfde aanduiden, niet zomaar een theorie kunt ontlenen waarin elk woord voor een begrip komt te staan en elk begrip weer aan een heel eigen entiteit in de werkelijkheid refereert. Het gebruik van woorden bepaald de betekenis, dus eerst zal het gebruik helder moeten worden. Als twee of meer woorden gebruikt worden om hetzelfde object aan te duiden, kun je niet concluderen tot twee of meer objecten. Dan gaat er iets mis.
In ieder geval zijn deze tekst alleen al een dikke fout als het synoniemen zijn:
1 Tess 5,23
En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn.Heb 4,12
Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten;Vinden jullie gewrichten en merg dan ook hetzelfde? Wat je naar believen als benaming van hetzelfde, wisselend gebruikt?
Het onderscheidt is moeilijk te maken; toch is het aanwezig. Anders klopt hier niets van.