Auteur Topic: Hoe bestuur je een kerk?  (gelezen 3151 keer)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Gepost op: januari 18, 2003, 05:00:13 pm »
Ellenlange vergaderingen met ouderlingen en diakenen. Nauwelijks de tijd voor huisbezoek? Hoe bestuur je eigenlijk een kerk? Waar liggen de grenzen van het kerkbestuur? En hoe kun je als gemeentelid nu enige invloed uitoefenen op het beleid van de kerkenraad?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Reactie #1 Gepost op: januari 18, 2003, 05:08:26 pm »

quote:

op 18 Jan 2003 17:00:13 schreef izzewizze:
En hoe kun je als gemeentelid nu enige invloed uitoefenen op het beleid van de kerkenraad?
Ga eens langs als er een KR-vergadering gehouden wordt. Op het 'comité-gedeelte' na, is het een openbare vergadering. Elk gemeentelid mag sowieso 'op de tribune' zitten. En het lijkt me sterk dat een preses dan geen spreektijd geeft, als je dat graag wilt.

(Comité-gedeelte = waar persoonlijke zaken over zaken en bezoeken met gemeenteleden  besproken worden)
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2003, 05:22:40 pm door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

Henk

• Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2003, 04:47:25 pm »
Het belangrijkste lijkt mij: gewoon gebruik maken van alle ruimte die er is. Je hoeft toch zeker geen toestemming te vragen als je iets wilt opzetten?
Als evangelisatiecommissie zetten wel tal van acties op, we delen het mee aan de kerkenraad, soms vooraf, soms achteraf. We werken in goed onderling vertrouwen.
Dus: pak dingen op, ga aan de slag!

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Reactie #3 Gepost op: januari 29, 2003, 03:38:49 pm »
Wij hebben het wat anders geregeld. De kerkenraad is eindverantwoordelijk voor alles, maar wij hebben de kerkenraad ontlast in zijn taakuitoefening. De taken die de kerkenraad voor zijn rekening neemt is vnl: bezoeken van mensen en jaarlijkse beleidsbepaling. Het bestuurlijke/gemeenteopbouwende is uitbesteed aan de Commissie Gemeenteopbouw. Dit orgaan heeft de taak het beleid van de kerkenraad uit te voeren en een communicatieknooppunt te zijn van allerlei teams (eredienst, overleg buurtkringcoördinatoren, evangelisatie, gebouwen, evangelisatie explosie team, etc). Naast de ontlasting van de kerkenraad is er nog een ander voordeel van een uitvoerend orgaan als Commissie Gemeenteopbouw, nl: er zitten vrouwen in en allerlei andere mensen die niet zomaar in de kerkenraad zouden komen.

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Reactie #4 Gepost op: januari 30, 2003, 01:26:22 pm »

quote:

op 18 Jan 2003 17:08:26 schreef DoubleUP:
Ga eens langs als er een KR-vergadering gehouden wordt. Op het 'comité-gedeelte' na, is het een openbare vergadering. Elk gemeentelid mag sowieso 'op de tribune' zitten. En het lijkt me sterk dat een preses dan geen spreektijd geeft, als je dat graag wilt.
Helaas is dit een misvatting. De kerkenraadsvergadering is geen openbare vergadering, maar altijd besloten. Wel kan een kerkenraad toestemming geven om de vergadering bij te wonen en eventueel de vergadering toe te spreken. Maar er is zeker geen tribune.
HarmW

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Reactie #5 Gepost op: januari 30, 2003, 01:30:25 pm »
Het zou goed zijn voor kerkenraad en gemeente als de kerkenraad wat minder met bestuurlijke zaken bezig is. De ouderlingen zijn er om 'geestelijk leiding' te geven. Dat betekent allereerst dat de kerkenraad de gemeente moet voorgaan in het dienen van de Here en dat ook moet stimuleren. Veel van wat op de agenda van de kerkenraad staat, hoort daar niet thuis. Bestuur en beheer kun je best onderbrengen bij een commissie. Het voorbeeld van Gerard laat zien dat het best anders kan.
HarmW

DoubleUP

• Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Reactie #6 Gepost op: januari 30, 2003, 05:49:31 pm »

quote:

op 30 Jan 2003 13:26:22 schreef HarmW:
op 18 Jan 2003 17:08:26 schreef DoubleUP:
Op het 'comité-gedeelte' na, is het een openbare vergadering. Elk gemeentelid mag sowieso 'op de tribune' zitten.

Helaas is dit een misvatting. De kerkenraadsvergadering is geen openbare vergadering, maar altijd besloten. Wel kan een kerkenraad toestemming geven om de vergadering bij te wonen en eventueel de vergadering toe te spreken. Maar er is zeker geen tribune.

Weet je dat zeker? Ik de KO kan ik daar geen bepaling over vinden...

Artikel 36 Samenstelling en bijeenkomsten van de kerkeraad
In alle kerken zal een kerkeraad zijn, die bestaat uit de predikant(en) en de ouderlingen. Hij zal regelmatig bijeenkomen onder voorzitterschap van de predikant of van de predikanten bij toerbeurt. De kerkeraad zal eveneens regelmatig met de diakenen vergaderen. Deze vergadering zal de zaken behandelen die de kerkorde daarvoor aanwijst, de materiele aangelegenheden van de kerk, het financieel beheer en alles wat naar het oordeel van de kerkeraad tot het algemeen beleid gerekend kan worden.

Niks over besloten zijn... (of heb ik een artikel gemist?)

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Reactie #7 Gepost op: januari 31, 2003, 09:30:55 am »

quote:

op 30 Jan 2003 17:49:31 schreef DoubleUP:
Weet je dat zeker? Ik de KO kan ik daar geen bepaling over vinden...

(...)

Niks over besloten zijn... (of heb ik een artikel gemist?)
Er hoef ook niets over besloten te worden. De kerkenraad is namelijk geen openbaar bestuurslichaam.  Er zijn parallellen aan te wijzen met verenigingsbestuur. Deze vergaderingen zijn ook niet toegankelijk voor anderen.
HarmW

DoubleUP

• Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Reactie #8 Gepost op: januari 31, 2003, 10:21:23 am »
Beste Harm,

Ik ben niet overtuigd, maar ik vind het ook niet zo belangrijk.
Als een geïnteresseerd iemand eens een KR-vergadering mee wil maken denk ik niet dat een preses dat gauw zal weigeren...

de dromer

• Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Reactie #9 Gepost op: januari 31, 2003, 11:00:39 am »
Ellenlange vergaderingen die duren tot bijna middernacht, Ik ben nog nooit kerkeraadslid geweest hoor, maar ik vraag me af: waar vergaderen ze toch altijd over ? Ik vraag dat wel eens aan mijn wijkouderling als hij op zijn jaarlijkse bezoekje langs komt. Ik weet het nog steeds niet.

Ik vertel hem dan dat de plaats van ouderlingen en diakenen in de gemeente is, niet in de vergaderruimte, natuurlijk moet er wel eens vergaderd worden, maar het lijkt vaak dat het vergaderen een doel op zich is en de bezoeken aan gemeenteleden een bijzaak.

Ik heb hem ook wel eens voorgesteld om minder te vergaderen of een aantal mensen die vergaderen (maximaal 10) en dat de rest gewoon de gemeente in gaat en daar z'n werk doet.
Want als je hoort dat er op zo'n kerkeraadsvergadering wel 30 mannen aanwezig zijn en dat er altijd dezelfde aan het woord zijn (van die vergadertijgers) en de rest er een beetje verveelt bij zit dan verbaasd het mij ook niks dat er zo moeilijk ouderlingen en diakenen gevonden kunnen worden.

Dus mijn voorstel is: een vast vergaderclubje (wijze mannen) en de rest de gemeente in en mochten er problemen zijn dan kunnen ze dat bespreken met de wijze mannen.

Vergelijk het maar met de tweede kamer, daar zijn ze ook nooit met z'n 150-en tegelijk aanwezig.

Of ben ik nu erg naïef ?
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2003, 12:01:42 pm door de dromer »

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Reactie #10 Gepost op: januari 31, 2003, 12:09:40 pm »
Over ellenlange vergaderingen gesproken: in de Tweede Kamer wordt pas lang vergaderd. Overigens, als er besluiten moeten vallen, is wel ieder Tweede-Kamerlid aanwezig.

Waarom duren de vergaderingen zo lang? Omdat sommige (vele) kerkenraden denken dat ze overal over moeten beslissen. En dat is niet zo. Ik ben er voor om ouderlingen en diakenen in de gemeente aan het werk te zetten. Of zuster x of broeder y wel of niet een gereserveerde plaats in de kerk mag, lijkt me niet iets om over te vergaderen. Hoe we de gemeente kunnen laten bloeien wel.
HarmW

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Reactie #11 Gepost op: januari 31, 2003, 12:12:01 pm »
Zoals je op dit forum merkt, valt er ALTIJD wel ERGENS ellenlang over te praten.... Dit kan EEN verklaring zijn voor ellenlange kerkenraadsvergaderingen

de dromer

• Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Reactie #12 Gepost op: januari 31, 2003, 12:18:21 pm »
Dit Forum is meer voor de hobby, een beetje ontspanning.;)

de denker

• Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Reactie #13 Gepost op: februari 03, 2003, 10:29:17 pm »

quote:

op 31 Jan 2003 11:00:39 schreef de dromer:
Ellenlange vergaderingen die duren tot bijna middernacht, Ik ben nog nooit kerkeraadslid geweest hoor, maar ik vraag me af: waar vergaderen ze toch altijd over ? Ik vraag dat wel eens aan mijn wijkouderling als hij op zijn jaarlijkse bezoekje langs komt. Ik weet het nog steeds niet.

Hallo dromer! (nu nog een beslisser en een doener, dan zijn we compleet)

Hmm. Slechte zaak. Komt er geen verslag van de KR vergaderingen in jullie kerkblad? Dat zou toch op z'n minst van de diaconie- en 'breed'-vergaderingen moeten!

quote:

Ik vertel hem dan dat de plaats van ouderlingen en diakenen in de gemeente is, niet in de vergaderruimte, natuurlijk moet er wel eens vergaderd worden, maar het lijkt vaak dat het vergaderen een doel op zich is en de bezoeken aan gemeenteleden een bijzaak.

Helemaal mee eens. Gelukkig is hier de laatste tijd steeds meer aandacht voor. Zie het 'Nieuw Bestuurs Concept' van het GVI. In het kort is hiervan het doel: KR moet minder vergaderen, meer de gemeente in, en zich meer concentreren op beleid dan op allerlei 'regelarij'.

quote:

Of ben ik nu erg naïef ?

Ja, natuurlijk, maar daar ben jij dromer voor!
... maar nu even serieus, tuurlijk is dit niet naïef.
Wat mij nog meer dwars zit, is dat binnen de KR niet de juiste gaven op de juiste plek worden ingezet; iedere ambtsdrager wordt geacht en goed te kunnen vergaderen en goed 'in de wijk' te zijn. Laten ze allemaal een gaventest doen!

de dromer

• Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Reactie #14 Gepost op: februari 04, 2003, 01:16:52 am »

quote:

. Laten ze allemaal een gaventest doen!
Ja, leuk ! Mischien iets voor dit Forum ?

DoubleUP

• Bekijk profiel
Hoe bestuur je een kerk?
« Reactie #15 Gepost op: februari 12, 2003, 07:39:58 pm »
Probeer de Wycliffe gaventest:
http://www.wycliffe.nl/asp/div_downloads.asp