Auteur Topic: Oproep tot reformatie  (gelezen 21699 keer)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #200 Gepost op: maart 09, 2003, 09:13:01 pm »
Ok, Sam, een beetje historisch bewust zijn kan geen kwaad: een geloofsgemeenschap heeft handvatten nodig om leer en leven zuiver te houden. Als daar onderling over is doorgesproken en er conclusies zijn getrokken, moeten die daarom worden vastgelegd. Zowel voor interne discussies als voor externe debatten, zowel voor geloofsopvoeding intern als voor proclamatie extern heb je zulke papieren nodig. Daarom stond er in 120 n.C. al een "Leer van de Twaalf Apostelen" op papier, met de bijbelse leer over de "twee wegen", basisregels voor de ethiek uit de bergrede en een basale kerkenorde.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #201 Gepost op: maart 10, 2003, 12:00:32 pm »

quote:

op 08 Mar 2003 22:01:56 schreef Sam:
Ik vraag mij af waarom dat dan vertolkt moet worden. Weten we niet wat we geloven, dat we dat iedere zondag moeten herhalen?

De vraag ooit gesteld door een broeder aan mijn moeder, zij zijn niet meer onder ons, waarom moet elke week de wet worden voorgelezen? die ken ik al uit mijn hoofd! Antwoord van mijn moeder: Dat is mooi broeder maar mijn kinderen kennen die nog niet!

Herhaling is de beste leermeester!
de liefde kwetst niemands gevoel

Oracle

• Wil je je eigen gelijk of dat
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #202 Gepost op: maart 10, 2003, 01:06:11 pm »

quote:

op 07 Mar 2003 11:38:17 schreef Sam:
En waarvoor wordt een beginselverklaring gebruikt?

Om kort en krachtig aan te geven waar we elkaar in kunnen vinden als volgelingen van onze Heer.
Dit is nou zo'n typisch voorbeeld van een manier om discussies maandenlang voor niets te laten sudderen. Dit is een item om over te stemmen. Waar gaat dit over? Hou je nou eens bezig met de hoofdlijnen! De pijlers van het gebouw, niet de kleur van de kozijnen!  ;)
www.christenid.nl - vind jij dat vrijgemaakte jongeren ook plezier mogen hebben in de kerk?!

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #203 Gepost op: maart 10, 2003, 01:20:02 pm »
Ik begrijp u niet oracle. Kunt u het eens toelichten.

Oracle

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #204 Gepost op: maart 10, 2003, 03:54:03 pm »
Hou je bezig met zaken als:

- hoe gaan we als vrijgemaakten weer gezond met elkaar om
- wat zou er niet kloppen inzake de leer, hoe lossen we dat op
- wat houd het in als je elkaar moet liefhebben. Hoe geef je daar vorm in, elke dag weer, hoe maak je dat zichbaar.

Niet:

- welke term geven we aan iets dat iedereen onderschrijft en daar eindeloos over bakkeleien. Tal van zaken vallen hieronder, zo ook zaken voorgaand in deze topic. Noemen we deze term zus of zo, en staat die punt of komma wel goed?
- eigen gelijk willen halen. Sla de bijbel eens open.
- als club van veertig een ad in het ND plaatsen en het een oproep tot reformatie noemen terwijl je in feite flink gaat stoken en dit van tevoren kunt weten omdat je op deze manier landelijk niets bereikt dat ook daadwerkelijk zoden aan de spreekwoordelijke dijk zet.
- oproepen tot gesprek als je zelf niet bereid bent om te luisteren.
www.christenid.nl - vind jij dat vrijgemaakte jongeren ook plezier mogen hebben in de kerk?!

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #205 Gepost op: maart 10, 2003, 05:34:47 pm »
Ik hoop niet dat je indruk anders is, want ik ben het helemaal met je eens.

Garfield

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #206 Gepost op: maart 11, 2003, 09:26:11 am »
Hallo Oracle,

Ik ben het in grote ljinen met je eens, maar wil wat nuances aanbrengen...

quote:

op 10 Mar 2003 15:54:03 schreef Oracle:
Hou je bezig met zaken als:

- hoe gaan we als vrijgemaakten weer gezond met elkaar om

Is het echt zo slecht in de hele kerk? Ik heb plaatselijk toch andere ervaringen.
Vergeef me, maar ik vindt dit een generaliserende opmerking.

quote:

- wat zou er niet kloppen inzake de leer, hoe lossen we dat op

Dit mondt gauw uit in wat jij noemt onder het eerste punt van de zaken die we niet zouden moeten doen.
Het feit blijft dat taal een relatief gebrekkig communicatiemiddel is.
Wat ik zeg interpreteer jij misschien heel anders dan dat ik het bedoel. ( ik hoop dat het hier goed gaat ;) )
In een poging om te voorkomen dat dat je elkaar verkeerd begrijpt wordt er zo veel gebakkeleid over de termen, de punten en de komma's.
Tja, en wat is dan erger, het middel of de kwaal? Ik weet het niet.
Wat ik wel weet dat dat Christus en de apostelen ons meerdere malen oproepen om dwaalleer te bestrijden.

quote:

- wat houd het in als je elkaar moet liefhebben. Hoe geef je daar vorm in, elke dag weer, hoe maak je dat zichbaar.

Volkomen mee eens. Gebeurd mi ook door middel van de prediking, bijbelstudie, etc.

quote:

Niet:

- welke term geven we aan iets dat iedereen onderschrijft en daar eindeloos over bakkeleien. Tal van zaken vallen hieronder, zo ook zaken voorgaand in deze topic. Noemen we deze term zus of zo, en staat die punt of komma wel goed?
- eigen gelijk willen halen. Sla de bijbel eens open.
- als club van veertig een ad in het ND plaatsen en het een oproep tot reformatie noemen terwijl je in feite flink gaat stoken en dit van tevoren kunt weten omdat je op deze manier landelijk niets bereikt dat ook daadwerkelijk zoden aan de spreekwoordelijke dijk zet.
- oproepen tot gesprek als je zelf niet bereid bent om te luisteren.

Het eigen gelijk willen halen is een menselijke eigenschap die ook genoeg voorkomt op dit forum (en daarbuiten).
Ook ik heb er last van.
De club van 40 zoals jij ze noemt heeft op een aantal punten gelijk en dat wordt door velen erkend. Ook zij roepen op tot een terugkeer naar Gods Woord.
Hun manier van zeggen stuit echter veel mensen tegen de borst (ook ik heb er moeite mee)
Maar is er in de grond van de zaak eigenlijk wel verschil met wat zij gedaan hebben (het plaatsen van de advertentie) en al die mensen die ingezonden stukken schrijven in de krant met dezelfde oproepen alleen in andere bewoordingen?
Accenten worden anders gelegd.
Wat ik jammer vindt is dat er een stigamtisering optreedt.
Als je opmerkingen maakt over opwekking, liturgische veranderingen, etc dan krijg je gelijk het etiket 'Reformanda' opgeplakt.
En heb je geen opmerkingen of ben je ervoor dan ben je gelijk progressief.
Maw. er wordt heel snel ingeschat tot welk 'kamp' (argh!) je behoord en er wordt dienovereenkomstig naar je geluisterd. (of juist niet natuurlijk:'()
Er wordt dus nauwelijks meer naar de argumenten gekeken. |:(

Overigens dat de advertentie geen zoden aan de dijk zet: ik denk dat dit forum het tegendeel bewijst.
En wat het stoken betreft: er zijn mensen zat die zonder advertentie stoken in onderlinge gescprekken en eerlijk gezegd vindt ik dat nog veel erger.

O ja, Orcale nog even voor de duidelijkheid: deze reactie is niet tegen ( of met ) jou persoonlijk bedoeld, maar jij bent de eerste die eens even duidelijk op een rijtje hebt gezet hoe het volgens jou wel of niet moet. Daarvoor dank!

PS:
Sorry voor de lange lap tekst, ik weet daar sommigen moeite mee hebben ;)
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

fransje

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #207 Gepost op: maart 11, 2003, 09:43:54 am »
De lengte valt mee hoor en de inhoud is goed. Je hebt mijn gedachten goed vertolkt.
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2003, 10:01:55 am door fransje »
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

HaJee

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #208 Gepost op: maart 11, 2003, 04:12:13 pm »
Even over iets anders wat mij bezighoudt: Gisteren las ik in De Reformatie een interessant artikel over Romeinen 14 (en 15). De inhoud is wel ongeveer bekend: geef geen aanstoot en verdraag elkaar in Christus. De sterke minachte de zwakke niet en omgekeerd. De sterke moet iets nalaten om de zwakke niet ten verderve te leiden. Nu is mijn vraag: hoe kun je dan nog verder komen in de kerk wat betreft bijvoorbeeld liturgische vernieuwingen? In hoeverre moet een kerkenraad en een synode rekening houden met de zwakken? Is daar een grens aan? Meer op de achtergrond speelt de vraag: wie is eigenlijk sterk en wie is eigenlijk zwak?
Hebben jullie een idee hierover?
Where is the wisdom we lost in knowledge?

HaJee

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #209 Gepost op: maart 13, 2003, 01:16:12 pm »
Het is niet mijn bedoeling om een vorige discussie af te kappen. Mochten jullie dit wel zo opvatten dan mijn excuus.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Oracle

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #210 Gepost op: maart 13, 2003, 03:24:03 pm »
Volgens mij zijn de sterken de gemeenteleden met een 'grote bek' als ik het even plat mag zeggen. Zij zijn immer nadrukkelijk aanwezig. De zwakken durven niet zo goed, zijn vaak conservatief, niet voorzien van een duidelijke eigen mening die ze steevast naar voren brengen. Sterken en zwakken met den mond en invloed dus.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #211 Gepost op: maart 13, 2003, 03:38:06 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 15:24:03 schreef Oracle:
Volgens mij zijn de sterken de gemeenteleden met een 'grote bek' als ik het even plat mag zeggen.
Volgens mij zijn de 'sterken' mensen die geen moeite hebben met gedrag dat anderen gewetensbezwaren zou opleveren. (cliches: ijsje op zondag, bioscoop bezoeken). Om te voorkomen dat 'zwakken' in het geloof daardoor in verwarring gebracht worden, moeten de 'sterken' zich inhouden. Ook al zien ze er zelf geen kwaad in. Als de 'zwakken' het zouden navolgen, terwijl ze nog twijfelen of het wel goed is, doen ze zonde.
Rom 14:23: "Wie twijfelt en toch [offervlees] eet, is al veroordeeld, omdat hij niet volgens zijn overtuiging handelt. Alles wat strijdt met de overtuiging van het geweten is zonde."

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #212 Gepost op: maart 13, 2003, 07:24:38 pm »
Weet iemand eigenlijk hoe er wordt gereageerd op de Oproep inhoudelijk? Zijn er al kerkleden die brieven hebben verstuurd aan hun kerkeraden? Is er een soort deadline (fout woord sorry) die Reformanda gesteld heeft? Kortom: hoe gaat het nu verder eigenlijk?
Ps. 111:10

Jakolien

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #213 Gepost op: maart 13, 2003, 11:23:16 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 19:24:38 schreef Wiering:

Weet iemand eigenlijk hoe er wordt gereageerd op de Oproep inhoudelijk? Zijn er al kerkleden die brieven hebben verstuurd aan hun kerkeraden? Is er een soort deadline (fout woord sorry) die Reformanda gesteld heeft? Kortom: hoe gaat het nu verder eigenlijk?

Hallo Wiering,
Ja hoor, er zijn brieven naar kerkenraden gestuurd.
Ik weet dat er daardoor veel moeite en onrust is ontstaan. Er is maar bitter weinig begrip voor de motivatie van de briefschrijvers. Ze krijgen te maken met hele venijnige reakties; van gemeenteleden, van kerkenraadsleden, via het kerkblad en óók vanaf de kansel. N.av. de 'oproep tot reformatie' zijn er zelfs mensen afgehouden van het Heilig Avondmaal.
Maar het ND zwijgt nog steeds in alle talen...
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #214 Gepost op: maart 13, 2003, 11:26:13 pm »
Die hebben ook nog niet zoveel reacties binnen gekregen. Ze zijn daar zelf zelfs een beetje verrast over. Kennelijk is de discussie hierover overgeslagen naar dit forum..
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

dingo

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #215 Gepost op: maart 13, 2003, 11:34:47 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 23:26:13 schreef izzewizze:
Die hebben ook nog niet zoveel reacties binnen gekregen. Ze zijn daar zelf zelfs een beetje verrast over. Kennelijk is de discussie hierover overgeslagen naar dit forum..

Dat verbaast mij ook, het is wel degelijk een gespreksonderwerp in de div. gemeentes.

En dit forum, tja hier discussieer je waarom er gediscussieerd wordt over een discussie:)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #216 Gepost op: maart 13, 2003, 11:41:45 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 23:34:47 schreef dingo:

Dat verbaast mij ook, het is wel degelijk een gespreksonderwerp in de div. gemeentes.

En dit forum, tja hier discussieer je waarom er gediscussieerd wordt over een discussie:)
In onze gemeente is het onderwerp afgelopen zondagavond nog besproken op de diverse avondmaalsbijeenkomsten. Conclusie: Blijf met elkaar praten, de advertentie was niet handig (vonden ook de Reformanda lezers). Veel zorgen worden gedeeld, alleen de manier waarop e.e.a. moet worden opgelost daarover verschilt men nogal eens. Daarnaast bid, bid, bid. Niemand heeft de wijsheid in pacht alleen God.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #217 Gepost op: maart 14, 2003, 01:27:51 am »
De acta worden afgewacht, die zijn nog niet eens gepubliceerd.

Voorbarige brief dus (advertentie). Niet handig. Kerkenraden hebben nog niet eens de kans gehad te vergaderen over de acta. Wordt vervolgd, neem ik aan. Helaas.................. Wat een verspilde energie.   Gr. Anne-Marie

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #218 Gepost op: maart 14, 2003, 04:24:08 am »
Als er 2 personen recht tegenover elkaar staan en ze kijken alle bij naar links dan zien beiden wat anders. Kijkt nu de ene naar rechts en kijkt de ander naar links dan ziet men het zelfde.
Liegt er dan iemand als men beide naar rechts kijkt en men spreekt elkaar tegen als men zegt wat men ziet?
Daarom is het noodzakelijk dat beide vooruit kijken, dan ziet men beide wat anders maar men kan dan niet ontkennen dat men wat anders ziet.
We moeten voorkomen dat men langs elkaar heen gaat kijken omdat dan de aandacht voor elkaar uit het beeld raakt.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Jakolien

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #219 Gepost op: maart 14, 2003, 08:41:45 am »

quote:

Die hebben ook nog niet zoveel reacties binnen gekregen. Ze zijn daar zelf zelfs een beetje verrast over...
Izzewizze, ik doel ook niet persé op de rubriek 'ingezonden' van het ND (hoewel ik weet dat daar ook 'ingezondens' geweigerd zijn), maar waarom neemt het ND de moeite niet om daar iemand over te interviewen of er een hoofdartikel aan te wijden? Via de hoofdartikelen wil het ND toch nog iets doen aan de meningsvorming onder de lezers. Is een mening vormen over bijv. de Margarita-kwestie zoveel belangrijker dan wat er in de kerk staat te gebeuren?
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Jakolien

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #220 Gepost op: maart 14, 2003, 09:23:29 am »

quote:

op 14 Mar 2003 01:27:51 schreef Anne-Marie:
De acta worden afgewacht, die zijn nog niet eens gepubliceerd.

Voorbarige brief dus (advertentie). Niet handig. Kerkenraden hebben nog niet eens de kans gehad te vergaderen over de acta. Wordt vervolgd, neem ik aan. Helaas.................. Wat een verspilde energie.   Gr. Anne-Marie

Beste Anne-Marie,
De acta zijn niet afgewacht omdat de synode heeft bepaald dat de besluiten rechtsgeldig zijn zodra die op het internet zouden staan.
En omdat het de ondertekenaars van de 'oproep tot reformatie' er júist om gaat dat deze besluiten níet door de kerkenraden moeten worden geratificeerd, moesten ze op tijd bij hun kerkenraad aankloppen. Stel dat ze hadden gewacht tot ná de ratificatie, dan zouden ze te laat zijn en worden doorverwezen naar de volgende synode (en dat zal ook weer zinloos zijn).
"Niet handig"? Hoe hadden ze het dán moeten doen?
"Verspilde energie"? Gehoorzaam en oprecht werk aan de kerk van de Here is nóóít verspilde energie. Het is kostbaar voor de Here.

AW

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #221 Gepost op: maart 14, 2003, 01:19:13 pm »

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #222 Gepost op: maart 14, 2003, 04:53:23 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 13:19:13 schreef Wiering:
meld u aan

OrthodoxGereformeerdeKerkeninNederland@groups.msn.com

en hoe werkt dat aanmelden dan?

(ik ben een nerdje....)

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #223 Gepost op: maart 15, 2003, 05:16:35 pm »
Verder praten/discussieren over het initiatief van Wiering? Dat kan het beste op een plek om cross-posting te voorkomen en ook voor de duidelijkheid is het gewenst.
Ik stel voor om dat in OGKN! (http://forum.gkv.nl/showt...mp;pageID=255&#bottom) te doen.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #224 Gepost op: maart 15, 2003, 08:46:19 pm »

quote:

op 15 Mar 2003 17:16:35 schreef Laurens:
Verder praten/discussieren over het initiatief van Wiering? Dat kan het beste op een plek om cross-posting te voorkomen en ook voor de duidelijkheid is het gewenst.
Ik stel voor om dat in OGKN! (http://forum.gkv.nl/showt...mp;pageID=255&#bottom) te doen.

Helemaal mee eens. We hebben de andere topics even gemoderated. Het op deze manier starten van een discussie lijkt wel een beetje op spammen en dat is niet toegestaan op dit forum.
 :)
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

xgnoom

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #225 Gepost op: maart 31, 2003, 05:01:21 pm »
Een poging om de discussie op dit topic weer nieuw leven in te blazen. Hier ging het tenslotte om.

quote:

Aan het slot van Laten wij ons bekeren
De afgelopen jaren ìs er continu en indringend geprofeteerd in bladen als Reformanda en Aanvulling en in vele bezwaarschriften in de kerkelijke weg. Velen zijn voor die profetie doof gebleven: onverschillig, geïrriteerd, wegwuivend, verzachtend, aanvallend. De profeten van Israël hebben het ook gemerkt: vaak was hun prediking niet geliefd en werden ze persoonlijk slecht bejegend. Tòch klonk de oproep lang en luid, liefdevol en geduldig. Met grote kracht. Nòg klinken ook in de Gereformeerde Kerken de oproepen, nòg stapelen de gebeden zich op voor de troon van God. Maar niet eindeloos!
Dit soort uitspraken kan ik erg slecht tegen. Reacties van anderen worden generaliserend negatief bestempeld (onbewezen). Wat is er mis met een aanvallende reactie? Je vergelijkt zichzelf met de profeten van Israel, zodat de indruk wordt gewekt dat je je eigen mening een Bijbels gezag meegeeft. Op basis van het feit dat mensen niet luisteren zie je je eigen gelijk bevestigd. Het opleggen van je eigen mening is 'liefdevol'. Ik krijg hier een beetje de kriebels van. 't Komt niet echt over als 'bereikbaar voor commentaar'. Wat moet ik hier nou mee?
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Yana

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #226 Gepost op: april 03, 2003, 09:59:29 am »

quote:

Een poging om de discussie op dit topic weer nieuw leven in te blazen. Hier ging het tenslotte om.
Aan het slot van Laten wij ons bekeren
De afgelopen jaren ìs er continu en indringend geprofeteerd in bladen als Reformanda en Aanvulling en in vele bezwaarschriften in de kerkelijke weg. Velen zijn voor die profetie doof gebleven: onverschillig, geïrriteerd, wegwuivend, verzachtend, aanvallend. De profeten van Israël hebben het ook gemerkt: vaak was hun prediking niet geliefd en werden ze persoonlijk slecht bejegend. Tòch klonk de oproep lang en luid, liefdevol en geduldig. Met grote kracht. Nòg klinken ook in de Gereformeerde Kerken de oproepen, nòg stapelen de gebeden zich op voor de troon van God. Maar niet eindeloos!  

quote:

op 31 Mar 2003 17:01:21 schreef xgnoom:
Dit soort uitspraken kan ik erg slecht tegen. Reacties van anderen worden generaliserend negatief bestempeld (onbewezen). Wat is er mis met een aanvallende reactie? Je vergelijkt zichzelf met de profeten van Israel, zodat de indruk wordt gewekt dat je je eigen mening een Bijbels gezag meegeeft. Op basis van het feit dat mensen niet luisteren zie je je eigen gelijk bevestigd. Het opleggen van je eigen mening is 'liefdevol'. Ik krijg hier een beetje de kriebels van. 't Komt niet echt over als 'bereikbaar voor commentaar'. Wat moet ik hier nou mee?[/i]

yana:
Ik had het niet zo goed kunnen zeggen, maar ben het hier echt mee eens.
In het Engels dan: 'shooting down the straw man of their own making.'
De uitwerking van zo'n waarshuwing is vaak alleen tegenzin.
Jammer, want zo wordt de baby met het water uitgesmeten door degenen die zich ergeren.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2003, 10:06:06 am door Yana »
in essentials unity; in non-essentials charity.

xgnoom

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #227 Gepost op: april 03, 2003, 02:42:38 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 09:59:29 schreef Yana:
...shooting down the straw man of their own making...
Kamphuis zei hetzelfde in het jongste nummer van de Reformatie: 'Het is makkelijk schieten op de karikatuur die je zelf hebt gemaakt.' (overigens over de 95 stellingen). Ik was het ermee eens. Meer reacties over het stuk van Kamphuis?

Yana

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #228 Gepost op: april 05, 2003, 04:20:12 am »

quote:

op 03 Apr 2003 14:42:38 schreef xgnoom:

Kamphuis zei hetzelfde in het jongste nummer van de Reformatie: 'Het is makkelijk schieten op de karikatuur die je zelf hebt gemaakt.' (overigens over de 95 stellingen). Ik was het ermee eens. Meer reacties over het stuk van Kamphuis?
Vraag: Weet iemand ook of er een website is voor de "Reformatie", of anders een adres voor aboneeren? (Ik vraag van buitenland). bvd

xgnoom

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #229 Gepost op: april 06, 2003, 08:08:54 pm »
De Reformatie heeft geen eigen website.

Het adres voor abonnementen is

Scholma Druk
Postbus 7
9780 AA Bedum
email: reformatie@wxs.nl" class="bbc_email">reformatie@wxs.nl

ovv 'Reformatie'

Losse nummers kosten E 1,20 per stuk. Het nummer waar ik naar verwijs is Jaargang 78, nummer 25

Yana

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #230 Gepost op: april 07, 2003, 02:28:44 am »

quote:

op 06 Apr 2003 20:08:54 schreef xgnoom:
De Reformatie heeft geen eigen website.

Het adres voor abonnementen is
Scholma Druk
Postbus 7
9780 AA Bedum
email: reformatie@wxs.nl" class="bbc_email">reformatie@wxs.nl

ovv 'Reformatie'

Losse nummers kosten E 1,20 per stuk. Het nummer waar ik naar verwijs is Jaargang 78, nummer 25
Hartelijk dank xgnoom.

xgnoom

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #231 Gepost op: april 10, 2003, 05:17:21 pm »
Als ik het goed heb is er een Reformanda-vergadering geweest. Volgt er nog een actie uit bezwaarde richting? Volgens mij wacht het volk in spanning...

AW

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #232 Gepost op: april 10, 2003, 06:56:21 pm »
Kai su teknon?
Me quoque!

parepidemos

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #233 Gepost op: april 11, 2003, 01:17:50 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 14:42:38 schreef xgnoom:

Toen ik het had gelezen dacht ik: maak je zelf geen karikaturen? Zijn jouw argumenten wel open voor discussie, of heb je die anderen al veroordeeld?
Kortom, hoeveel bezwaren van Kamphuis zijn van toepassing op dit stuk van Kamphuis?

Ik vind de polemiek van H. Bos in het laatste nummer van Reformanda veel beter wat betreft argumentatieniveau (hoewel ook niet ideaal).
« Laatst bewerkt op: april 11, 2003, 01:22:27 pm door parepidemos »
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

xgnoom

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #234 Gepost op: april 11, 2003, 03:20:16 pm »

quote:

op 11 Apr 2003 13:17:50 schreef parepidemos:
Ik vind de polemiek van H. Bos in het laatste nummer van Reformanda veel beter wat betreft argumentatieniveau (hoewel ook niet ideaal).
Kan je jouw mening over het stuk van Kamphuis beargumenteren?

xgnoom

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #235 Gepost op: april 11, 2003, 04:47:02 pm »

quote:

op 10 Apr 2003 18:56:21 schreef Wiering:
Kai su teknon?
Me quoque!
Bedoel je ja of nee of iets anders, Wiering?

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #236 Gepost op: april 12, 2003, 04:51:59 pm »

quote:

op 11 Apr 2003 15:20:16 schreef xgnoom:
En aangeven waar H. Bos het over had?
| Ps. 8:5,6 |

Van Kampen

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #237 Gepost op: april 12, 2003, 08:53:06 pm »

quote:

op 12 Apr 2003 16:51:59 schreef Auke:
op 11 Apr 2003 15:20:16 schreef xgnoom:
En aangeven waar H. Bos het over had?
;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) :) :) :)

xgnoom

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #238 Gepost op: april 17, 2003, 04:13:29 pm »
:? Ik snap het niet meer, mensen. Wat is de status van een vervolg op de Oproep tot reformatie? Zijn er ook nog zinnige reacties?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #239 Gepost op: september 15, 2003, 01:13:02 am »
Misschien is het handiger om hier verder te reageren op de bezwaarden, in plaats van de bezwaarden te koppelen aan de situatie binnen de GKV.
Liefde is vreemd

Peter

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #240 Gepost op: september 15, 2003, 01:46:23 am »
Ik snap je niet, Picardijn. Begrijp ik het nou goed dat je suggereert dat 'Berkel' helemaal losstaat van de 'oproep tot reformatie'? Kijk eens naar die site, www.gereformeerd.info, daar wordt Berkel in één adem genoemd met Venlo en Veenendaal. Bovendien, in het persbericht wordt toch duidelijk verwezen naar de oproep tot reformatie ...

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #241 Gepost op: september 15, 2003, 02:01:58 am »

quote:

op 15 Sep 2003 01:46:23 schreef Peter:
Ik snap je niet, Picardijn. Begrijp ik het nou goed dat je suggereert dat 'Berkel' helemaal losstaat van de 'oproep tot reformatie'? Kijk eens naar die site, www.gereformeerd.info, daar wordt Berkel in één adem genoemd met Venlo en Veenendaal. Bovendien, in het persbericht wordt toch duidelijk verwezen naar de oproep tot reformatie ...

De gang van zaken staat los van de oproep tot reformatie.
Op de site Gereformeerd.info kan ik alleen de directe koppeling maken aan de hand van de links genoemd op de site.

Dat het hele gebeuren als grondslag de oproep tot reformatie heeft kan ik niet ontkennen. Alleen zit er tussen een oproep doen en daadwerkelijk afscheiden een groter verschil. Nu word het gespeeld alsof men over een nacht ijs is gegaan.

Stukje uit het persbericht

quote:

Op de vergadering van 4 september werd duidelijk dat de kerkelijke weg van appèl en bezwaar ten einde gekomen is, dat de tucht wordt misbruikt en de gemeenschap der heiligen is opgebroken.
Liefde is vreemd

Peter

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #242 Gepost op: september 15, 2003, 02:09:34 am »
Hmm. Ik weet weinig van wat er in Berkel allemaal precies speelt (ik kan Berkel niet eens op de kaart aanwijzen).
Kan zijn dat je gelijk hebt, een druppel-en-emmer verhaal, het zou niet de eerste keer zijn.

Maar ik moet afgaan op wat ik lees in de pers en hier op tinternet.
En vreemd is wel, dat de zaak nu ook landelijk ineens in een stroomversnelling komt (landelijke vergaderingen etc.).

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #243 Gepost op: september 15, 2003, 02:14:46 am »
Het gaat voor veel mensen ook veelste snel allemaal.
Liefde is vreemd

getz

• Ad augusta per angusta
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #244 Gepost op: april 17, 2004, 10:35:58 pm »

quote:

daniel schreef op 12 februari 2003 om 22:55:
Terwijl wij vrijgemaakten ons al 50 jaar druk maken over onze 'perfecte' kerk is de wereld om ons heen stervende.
De perfecte kerk bestaat niet en de wereld is niet stervende.....ik vraag me af wat 'vrijgemaakt' inhoudt. M.i. is er niets 'vrij''s aan...
Onderzoekt alles en behoudt het goede

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #245 Gepost op: april 18, 2004, 02:34:50 pm »
Alles is ijdelheid en najagen van wind
Alleen door JEZUS

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #246 Gepost op: april 18, 2004, 02:48:26 pm »
Slotje!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #247 Gepost op: april 18, 2004, 02:53:08 pm »
De Kerk zijn de mensen die JEZUS waarlijk aangenomen hebben.
Dus niet iedereen die in de kerk zit
Alleen door JEZUS

Marloes

• Bekijk profiel
Oproep tot reformatie
« Reactie #248 Gepost op: april 18, 2004, 04:54:57 pm »
Inderdaad een slotje - de 250 posts zijn wel bereikt. Voor een verdere discussie kan een nieuw topic worden geopend.
[Prediker 7:29]