Hallo Oracle,
Ik ben het in grote ljinen met je eens, maar wil wat nuances aanbrengen...
quote:
op 10 Mar 2003 15:54:03 schreef Oracle:
Hou je bezig met zaken als:
- hoe gaan we als vrijgemaakten weer gezond met elkaar om
Is het echt zo slecht in de hele kerk? Ik heb plaatselijk toch andere ervaringen.
Vergeef me, maar ik vindt dit een generaliserende opmerking.
quote:
- wat zou er niet kloppen inzake de leer, hoe lossen we dat op
Dit mondt gauw uit in wat jij noemt onder het eerste punt van de zaken die we niet zouden moeten doen.
Het feit blijft dat taal een relatief gebrekkig communicatiemiddel is.
Wat ik zeg interpreteer jij misschien heel anders dan dat ik het bedoel. ( ik hoop dat het hier goed gaat

)
In een poging om te voorkomen dat dat je elkaar verkeerd begrijpt wordt er zo veel gebakkeleid over de termen, de punten en de komma's.
Tja, en wat is dan erger, het middel of de kwaal? Ik weet het niet.
Wat ik wel weet dat dat Christus en de apostelen ons meerdere malen oproepen om dwaalleer te bestrijden.
quote:
- wat houd het in als je elkaar moet liefhebben. Hoe geef je daar vorm in, elke dag weer, hoe maak je dat zichbaar.
Volkomen mee eens. Gebeurd mi ook door middel van de prediking, bijbelstudie, etc.
quote:
Niet:
- welke term geven we aan iets dat iedereen onderschrijft en daar eindeloos over bakkeleien. Tal van zaken vallen hieronder, zo ook zaken voorgaand in deze topic. Noemen we deze term zus of zo, en staat die punt of komma wel goed?
- eigen gelijk willen halen. Sla de bijbel eens open.
- als club van veertig een ad in het ND plaatsen en het een oproep tot reformatie noemen terwijl je in feite flink gaat stoken en dit van tevoren kunt weten omdat je op deze manier landelijk niets bereikt dat ook daadwerkelijk zoden aan de spreekwoordelijke dijk zet.
- oproepen tot gesprek als je zelf niet bereid bent om te luisteren.
Het eigen gelijk willen halen is een menselijke eigenschap die ook genoeg voorkomt op dit forum (en daarbuiten).
Ook ik heb er last van.
De club van 40 zoals jij ze noemt heeft op een aantal punten gelijk en dat wordt door velen erkend. Ook zij roepen op tot een terugkeer naar Gods Woord.
Hun manier van zeggen stuit echter veel mensen tegen de borst (ook ik heb er moeite mee)
Maar is er in de grond van de zaak eigenlijk wel verschil met wat zij gedaan hebben (het plaatsen van de advertentie) en al die mensen die ingezonden stukken schrijven in de krant met dezelfde oproepen alleen in andere bewoordingen?
Accenten worden anders gelegd.
Wat ik jammer vindt is dat er een stigamtisering optreedt.
Als je opmerkingen maakt over opwekking, liturgische veranderingen, etc dan krijg je gelijk het etiket 'Reformanda' opgeplakt.
En heb je geen opmerkingen of ben je ervoor dan ben je gelijk progressief.
Maw. er wordt heel snel ingeschat tot welk 'kamp' (argh!) je behoord en er wordt dienovereenkomstig naar je geluisterd. (of juist niet natuurlijk:'()
Er wordt dus nauwelijks meer naar de argumenten gekeken.

Overigens dat de advertentie geen zoden aan de dijk zet: ik denk dat dit forum het tegendeel bewijst.
En wat het stoken betreft: er zijn mensen zat die zonder advertentie stoken in onderlinge gescprekken en eerlijk gezegd vindt ik dat nog veel erger.
O ja, Orcale nog even voor de duidelijkheid: deze reactie is niet tegen ( of met ) jou persoonlijk bedoeld, maar jij bent de eerste die eens even duidelijk op een rijtje hebt gezet hoe het volgens jou wel of niet moet. Daarvoor dank!
PS:
Sorry voor de lange lap tekst, ik weet daar sommigen moeite mee hebben