Auteur Topic: De medische zorg voor onze dieren  (gelezen 1854 keer)

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
De medische zorg voor onze dieren
« Gepost op: augustus 04, 2004, 03:42:28 pm »
Nou ik was vanmorgen een beetje van slag en om een andere reden dan de mensen die om mij heen stonden dachten.

Er vloog een kat voor mijn auto, hier in het dorp.
Direct mensen erbij, ik gestopt en terug gelopen om te kijken.

Ik had het goed gedaan, zijn hals lag open, hij bloede in no time dood. Wat laatste stuiptrekkingen en het was gebeurd.

Maar.... toen belde een van de omstanders - voor deze reeds dode kat - de dierenambulance.

Ik was helemaal van slag. De mensen dachten doordat die kat zo snel dood was dat ik me rot voelde dat hij niet meer geholpen kon worden.
Dus ik werd getroost met de woorden dat ik er niets aan kon doen en dat het niet mijn fout was enzo.

Maar.... ik was van slag omdat er een ambulance komt rijden voor een dode kat! En men vertelde me dat er een speciaal fonds is bij de dierenbescherming waar dan € 70 uitgehaald wordt, zodat de overleden kat gecremeerd kan worden.

Ik reed weg en voelde me een gelukkig mens dat ik binnen 6 weken uit deze gekke wereld vertrek.

Straks kan ik huilen als er een kindje in mijn armen sterft omdat we geen € 15 eigen bijdrage kunnen betalen voor de benzine van de ambulance die sinds vorig jaar bij ons gezondheidscentrum staat.

En dan pas !!! zal ik huilen om die kat ! die met een ambulance is opgehaald, hier in dit kleine dorp in Groningen.
Maar om de omgedraaide reden.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 04, 2004, 04:52:55 pm »
quote van de site van de D.A.G (dieren ambulance Groningen)

quote:

De D.A.G is een in 1979 opgerichte vereniging die inmiddels is gegroeid tot een professionele organisatie. We zijn geen gemeentelijke instelling, we krijgen echter wel jaarlijks subsidie van de gemeente omdat we met het ophalen van dode dieren een taak van de gemeentereiniging overnemen.

Geen banden met de dierenbescherming dus wat trouwens op de site van dezelfde dierenbescherming wordt bevestigd.

Dit voorbeeld vindt ik dus niet zo geschikt. Maar dat er in dit land regelmatig onnodig veel geld wordt verspild ben ik met je eens.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 04, 2004, 05:28:20 pm »
Helemaal mee eens, mensen die in zulke gevallen 112, de dierenambulance of andere nooddiensten bellen, zouden op z'n minst hun verantwoordelijkheid kunnen nemen en de kosten betalen. Maar zelfs dat doen ze niet.

Dat cremeren, ik hoop dat ze daarmee gewoon bedoel dat de kadavers vernietigt worden.
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2004, 05:29:49 pm door porcupine »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 04, 2004, 05:30:18 pm »
Als onze kat voor drie jaar een hartziekte kreeg, heeft die ons ca 900 Euro gekost aan veeartskosten.
Als mijn kat sterft zal ik zeker en vast wenen.
Laten wij eens eerlijk zijn. We wenen meer om onze huisdieren als om een verre onkel, niet  omdat we meer van de kat houden. In de grond wenen we om onszelf. Die kat die er niet meer is, verandert meer in ons leven, als wanneer de verre onkel er niet meer is.

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 04, 2004, 07:24:51 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 04 augustus 2004 om 16:52:
quote van de site van de D.A.G (dieren ambulance Groningen)

[...]

Geen banden met de dierenbescherming dus wat trouwens op de site van dezelfde dierenbescherming wordt bevestigd.

Dit voorbeeld vindt ik dus niet zo geschikt. Maar dat er in dit land regelmatig onnodig veel geld wordt verspild ben ik met je eens.

Nou, dit wist ik niet. Mij werd verteld dat het de dierenbescherming is.

Ik zal zo nog even een reactie neerzetten. Want nu zijn er mensen in NL die denken dat ik niet van dieren houd..........
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 04, 2004, 07:30:50 pm »
Uiteraard kreeg ik - ook elders, reacties van dierenliefhebbers.

Dus, even wat rechtzetten.

Ik houd heel veel van dieren.

Zoals je op http//:www.aktiebenin.nl kunt lezen heb ik zelfs een hond die ik meeneem naar Afrika, omdat de hond er niets aan kan doen dat wij gaan emigreren en ik heb op me genomen voor Djodi te zorgen, dus dat doe ik ook. Tot het bittere einde en ik houd zielsveel van haar.

Zelf hebben wij al een paar honden en katten versleten. Persoonlijk zou ik ze niet laten cremeren. Mijn katten liggen gewoon in de tuin. Maar dat is heel persoonlijk.

En een ieder die zijn eigen kat of hond een prachtige begrafenis wil geven, mijn zegen. Geen enkel probleem mee. Dat is je eigen geld.

Waar ik echter wel problemen mee heb is dat er (gemeenschaps)geld -dat gebruikt dient te worden om  wordt om dieren l e e d te bestrijden en verzachten - gebruikt wordt om een onbekende kat te cremeren.

Had de kat nog geleefd en gered kunnen worden, dan was de ambulance ook een ander verhaal geweest.

Maar.... voor een dode kat zo'n auto laten komen.

Geef mij dan de desbetreffende gelden.
Dan begraaf ik de kat en red ik een leven van moeder en kind.

Dus niets tegen dierenliefde, wel tegen - in mijn ogen - overdrijving. Dan vind ik het sentiment heten en dat heeft niets meer met liefde te maken.

Maar dat er mensen zijn die oprecht van hun dieren houden. Zeker weten. Ondergetekende is er een van.

Ik ben alweer rustig, maar ik weet wel dat als de kinderen sterven in mijn armen, ik hier nog heel, heel vaak aan zal denken en mij machteloos en opstandig zal voelen.

18 september vertrek ik voorgoed naar Benin om daar te werken.

Op http://www.aktiebenin.nl kun je alles lezen en daar heb ik ook een wekelijkse column.

Allemaal lieve groetjes van mij....

Marjan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 04, 2004, 08:53:23 pm »
Ik hoop voor de mensen in Benin dat dat sterven van hun kindjes meevalt. In ons kerkblad staat regelmatig iets over Benin van het gezin Simpelaar dat daar aan het werk is. Eerlijk gezegd heb ik ze zelden gelezen. Duidelijk is wel dat het een cultuurschok is voor mensen zoals wij. Back to basics. Ook veel bijgeloof en rare, heidense tradities die wij maar nauwelijks begrijpen.

Ik wens je veel sterkte met de taak die jou (jullie) daar wacht.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 04, 2004, 09:09:36 pm »
Hallo Zijnkind,

Wat leuk!

Ik heb van de Verre Naaste het contactadres van de familie Simpelaar gekregen zodat ik hen kan opzoeken als ik in Benin kom wonen straks.

Dit omdat ik, als ik definitief daar ga wonen, behoefte zal hebben aan wat reflectie met andere Nederlanders. Dus ging ik op zoek naar wie er zoals zitten en wat voor organisatie mij aanspreekt om contact mee te krijgen. De grote - niet christelijke - organisaties staan dan toch wat verder bij me vandaan.

Echter ... er is een groot verschil tussen het zuiden waar zij werkzaam zijn en het Noorden waar ik werkzaam ben. Ik ben juist in het noorden gaan werken naar aanleiding van een onderzoek van dr. Alberto Perra, die 5,5 jaar lang onderzocht heeft waarom de maternale mortaliteit (vrouwensterfte) in Noord-Benin en met name in het Atacoragebied, zoveel hoger lag als in het zuiden.

Dus doe ik gezondheidszorg in een van de armste en meest achtergestelde gebieden van Benin. En op de site van de Verre Naasten kun je zien dat mijn werk toch wel meer praktisch gericht is.

Maar ik zou in de toekomst graag bij ons in de paillot - buiten alfabetisering en voorlichting - ook wat aan evangelisering laten doen. Daar ben ik zelf niet geschikt voor.
Maar meisjes die getraumatiseerd zijn - als ze op 12 jarige leeftijd worden uitgehuwelijkt en weglopen - lees als voorbeeld Heleentje onder "scholing algemeen" op onze site onder projecten, die meiden hebben meer nodig dan mijn liefde en opvang.

Dus vandaar mijn interesse in o.a. de Verre Naasten. Opdat wij elkaar mogen steunen in ons werk. Ook al is dit op een totaal ander vlak.

Lieve groetjes,

Marjan

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 04, 2004, 09:16:26 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 04 augustus 2004 om 20:53:
Ik hoop voor de mensen in Benin dat dat sterven van hun kindjes meevalt. In ons kerkblad staat regelmatig iets over Benin van het gezin Simpelaar dat daar aan het werk is. Eerlijk gezegd heb ik ze zelden gelezen. Duidelijk is wel dat het een cultuurschok is voor mensen zoals wij. Back to basics. Ook veel bijgeloof en rare, heidense tradities die wij maar nauwelijks begrijpen.

Ik wens je veel sterkte met de taak die jou (jullie) daar wacht.

Kijk maar naar de cijfers op onze site. Deze komen van de "Indice de Pauvreté humaine (IPH) au Bénin (2002)"

In de regio Boukombé sterven 242,2 kinderen per 1000, jonger dan 5 jaar.
In Cotonou, staat niet op onze site, maar ik kan je alle gegevens mailen over het hele land, in Cotonou dus 119,4 per 1000 kids.

Geen toegang tot drinkwater: 66,4% in de regio Boukombé. SLechts 1,9% in Cotonou!!!

Hier is de link trouwens. http://www.natitingou.org/benin/iph.html

Dus bid a.u.b. voor ons werk daar, ook al evangeliseren wij niet. Wij brengen Zijn liefde en hulp.
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2004, 09:17:36 pm door Marjan Kroone »

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 07, 2004, 02:31:01 pm »
Mijn wekelijkse column is mede ontstaan door alle commotie die ik op diverse forums over me heen heb gekregen, dus het leek me wel aardig deze hier ook te plaatsen.

quote:

Deze week een werkelijk fantastische stage gehad in het AZG met betrekking tot malariadiagnostiek. Laat me nou maar los bij de malaria patiënten, ik heb er zin in!

De boekenkast in de kamer is nu ook leeggehaald en gaat a.s. maandag – uiteraard met
de boeken - de container in. Verder mag van mij alles wat er nog in huis staat weggeven
of verkocht, maar dat mag Jetse lekker regelen als hij vertrekt. Dat is niet mijn zorg.

Mijn zorgen liggen op een ander vlak. Ik heb deze week weer eens (te)veel nagedacht
over de huidige samenleving naar aanleiding van de kat die ik heb doodgereden.
(Zie o.a. op het forum van mamshoekje bij “stellingen” en in het gastenboek op de site
van Aktie Benin)

Onze samenleving (= jij en ik) willen namelijk geen verantwoording meer nemen voor de (kleine) dingen die om ons heen gebeuren en daardoor wordt er veel geld verspild aan dure, logge apparaten, opdat wij de dingen niet meer zelf hoeven te regelen (en op te ruimen).

Dit gaat ten koste van onze eigen leefwereld en ten koste van de derde en vierde wereld.

Echter als je er over praat of schrijft, dan wordt deze mentaliteit, deze manier van geld besteden absoluut niet als fout van of desinteresse in de maatschappij – in onszélf dus – gezien !

Nee, integendeel, als je dit constateert en als minpunt in onze samenleving aankaart dan wordt jij de gek verklaard.

“Verantwoording nemen”, dit zijn mooie woorden, maar in de praktijk komt er vaak weinig van terecht. Het grootste goed op dit moment is het recht op zelfontplooiing van de mens, de westerse mens! wel te verstaan.

Die zelfontplooiing steekt met kop en schouders uit boven verantwoording nemen naar elkaar hier en elders en matched ook vaak niet met deze verantwoording. Dat is heel jammer. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Verantwoording kan zelfs vaak ontplooiend werken...

Verantwoording heb je voor elkaar en met elkaar naar jezelf toe en naar de ander toe, in alle mogelijke gradaties en facetten.

Maar de huidige zelfontplooiing overruled deze verantwoording behoorlijk.

Steevast krijg ik te horen dat dit nu eenmaal aan deze tijd ligt, dat je dit niet kunt veranderen.

Augustinus heeft daar iets heel moois geschreven:

Wat maak je jezelf druk?
Niet de tijden zijn slecht,
maar degenen die de tijden maken.
De tijden zijn wat wij er zelf van maken.

Zal ik dan maar proberen me er niet meer druk om te maken?

Of zal ik blijven vechten?

Sorry, maar dat laatste past nu eenmaal bij mij en daardoor heb ik kunnen bereiken wat tot nu toe is bereikt en daardoor weet ik zeker dat mijn – kleinschalige – droom waarheid gaat worden.

Dus hoop ik maar dat mijn bijdrage aan deze tijd een betere tijd maakt van deze tijden.

Ik zal ook hier neerschrijven wat altijd automatisch onder mijn email berichten geschreven wordt:

Allemaal een hartelijke groet (nog) uit Bedum,

Marjan http://www.aktiebenin.nl  
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2004, 02:31:24 pm door Marjan Kroone »

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 09, 2004, 10:26:24 pm »
Goed bezig Marjan! Ik moet zeggen dat ik veel bewondering voor je heb.
En over die kat heb je HELEMAAL gelijk. :)

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 18, 2004, 02:20:11 am »
Ik zie je punt wel, maar vooral: welkom in de westerse wereld...
Er wordt een hoop geld uitgegeven aan dingen waarmee mooiere dingen gedaan kunnen worden. Ik zie niet waarom het opruimen van een dode kat zo anders is dan 90% van de dingen die wij doen.
Van het geld van een keertje uitgaan had je levens kunnen redden. Als je korter douchte ook, en als je je auto niet schoonmaakt, of gaat liften in plaats van met de trein te gaan... Als je niet op vakantie gaat red je misschien wel een heel dorp.
Begrijp me niet verkeerd, dit soort dingen grijpen mij ook aan. Vooral in de mate die je ziet op TV met van die "The Fabulous Life Of..."-programma's. Maar ja, je kunt je er dag in dag uit druk om maken, maar het is oneerlijk verdeeld in de wereld. Doe er dus wat aan in je omgeving of op wat voor manier dan ook, wees op z'n minst dankbaar, maar nogmaals, de specifieke absurditieit van de direnambulance zie ik niet...
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 18, 2004, 08:32:49 am »

quote:

Michael schreef op 18 augustus 2004 om 02:20:
Ik zie je punt wel, maar vooral: welkom in de westerse wereld...
Er wordt een hoop geld uitgegeven aan dingen waarmee mooiere dingen gedaan kunnen worden. Ik zie niet waarom het opruimen van een dode kat zo anders is dan 90% van de dingen die wij doen.
Van het geld van een keertje uitgaan had je levens kunnen redden. Als je korter douchte ook, en als je je auto niet schoonmaakt, of gaat liften in plaats van met de trein te gaan... Als je niet op vakantie gaat red je misschien wel een heel dorp.
Begrijp me niet verkeerd, dit soort dingen grijpen mij ook aan. Vooral in de mate die je ziet op TV met van die "The Fabulous Life Of..."-programma's. Maar ja, je kunt je er dag in dag uit druk om maken, maar het is oneerlijk verdeeld in de wereld. Doe er dus wat aan in je omgeving of op wat voor manier dan ook, wees op z'n minst dankbaar, maar nogmaals, de specifieke absurditieit van de direnambulance zie ik niet...

Michael, dank, hier pak je een goed punt!

Daarom heb ik ook een ander item gemaakt en ook op dit forum geplaatst waarin ik
100 bewust delende Christenen zoek, niet om hun salaris te delen, wij hebben hier hogere vaste lasten, maar om te delen wat zij in welvaart meer gebruiken dan nodig is.

En de oproep is niet aan de armen in ons land! Maar aan hen die meer dan 6 T0-shirts hebben, op vakantie gaan, weleens uit gaan en noem maar op.

Mijn dochter (student) ondersteunt met haar vriendinnen en student van Aktie Benin door als ze uitgaan één drankje te willen, maar niet te kopen en dat geld gaat naar Joseph, voor zijn opleiding!

Gewoon om Jezus woord een heel klein beetje te volgen en met het uitgespaarde geld mij te helpen mijn werk te kunnen doen in Benin.

Reacties van : tof marjan of "Geweldig dat je dit allemaal doet" of "dit is een zaak van de overheid"" of "laat grote bedrijven maar eens iets gaan doen" "ik geef al zo veel"" ënzovoorts.

Ik zeg: Ga dan eens een jaar DELEN ipv geven en kijk wat beter voelt.

Eén Christen heeft zich tot nu toe gemeld. Een Belg notabene terwijl ik op NL forums heb geschreven. Maar goed, het is fantastisch en ik ben blij met zijn hulp.

Maar inderdaad, de meesten onder ons leven onbewust ten opzichte van hun rijkdom en hun afgod - de welvaart - en hun medemens.

Ook kan het liggen aan de vakantie tijd. Ik vertrek 18 september om mijn werk te gaan doen in Benin en zal voor die tijd overal het item nog een keer naar voren brengen en mijn afscheidswoordje schrijven.

Wie weet wat voor positieve reacties er nog komen.

vriendelijke groet,

Marjan

Emma

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 18, 2004, 02:19:25 pm »

quote:

Daarom heb ik ook een ander item gemaakt en ook op dit forum geplaatst waarin ik
100 bewust delende Christenen zoek, niet om hun salaris te delen, wij hebben hier hogere vaste lasten, maar om te delen wat zij in welvaart meer gebruiken dan nodig is.

Ha Marjan,
Ik was op zoek naar dit item maar kan het niet vinden. Zou je even willen aangeven waar het ook alweer staat?

Groet,
Emma

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 18, 2004, 02:56:15 pm »
Ik zal hem zoeken en voor je naar voren halen Emma,

groetjes,

Marjan

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 09, 2004, 07:01:14 pm »
Beste mensen,
Jullie discussie volgend, kwam ik tot de volgende conclusie:
Het dier neem tegenwoordig een zeer voorname plaats in. Nu is respect voor heel de schepping, inclusief het dier, uiteraard goed en aanbevelenswaardig. Toch heeft er iets eigenaardigs plaats. Op het journaal hoor ik de laatste tijd nogal eens de uitdrukking, dat er, bijvoorbeeld, een jong zeehondje door de een of andere oozaak is overleden. Maar ik hoor en lees ook vaak, dat mensen ergens aan dood kunnen gaan. Vandaag de dag bestaat er m. i. dus een zeer sterke neiging tot het vermenselijken van het dier. Maar dat niet alleen! Het onvermijdelijke gevolg is, dat er ook een verdierlijking van de mens optreedt. Nogmaals, hoewel respect voor al wat leeft een gouden regel is, blijft het waar wat de Griekse filsoof Heraclitus eens zei: 'Ezels hebben liever hakstro dan goud, en varkens voelen zich lekkerder in modder dan in schoon water'. Dat is geen degradatie van het dier, maar de geest, die een verheven wereld openbaart aan het schepsel mens, ontbreekt ten enen male aan het dier. Daarom klaagde de Psalmdichter:'Ik was een redeloos dier bij u'. Een bekende antropoloog schreef eens in het boek 'Het waagstuk mens':'Met de middelen van de geest overschrijdt de mens de grenzen van zijn stoffelijk bestaan en verheft hij zich tot hoogten, waarvan het hoogsontwikkelde dier geen notie heeft'. Ik denk, dat deze grens aan het vervagen is!
Piet Strootman
« Laatst bewerkt op: september 09, 2004, 07:02:09 pm door P. Strootman »

Marjan Kroone

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 09, 2004, 07:16:41 pm »
Ik ben nog in Nederland, dus kan het kijken niet laten...............

Dit is wel een nadenkertje Piet!

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 13, 2004, 07:18:58 am »

quote:

P. Strootman schreef op 09 september 2004 om 19:01:
Beste mensen,
Jullie discussie volgend, kwam ik tot de volgende conclusie:
Het dier neem tegenwoordig een zeer voorname plaats in. Nu is respect voor heel de schepping, inclusief het dier, uiteraard goed en aanbevelenswaardig. Toch heeft er iets eigenaardigs plaats. Op het journaal hoor ik de laatste tijd nogal eens de uitdrukking, dat er, bijvoorbeeld, een jong zeehondje door de een of andere oozaak is overleden. Maar ik hoor en lees ook vaak, dat mensen ergens aan dood kunnen gaan. Vandaag de dag bestaat er m. i. dus een zeer sterke neiging tot het vermenselijken van het dier. Maar dat niet alleen! Het onvermijdelijke gevolg is, dat er ook een verdierlijking van de mens optreedt. Nogmaals, hoewel respect voor al wat leeft een gouden regel is, blijft het waar wat de Griekse filsoof Heraclitus eens zei: 'Ezels hebben liever hakstro dan goud, en varkens voelen zich lekkerder in modder dan in schoon water'. Dat is geen degradatie van het dier, maar de geest, die een verheven wereld openbaart aan het schepsel mens, ontbreekt ten enen male aan het dier. Daarom klaagde de Psalmdichter:'Ik was een redeloos dier bij u'. Een bekende antropoloog schreef eens in het boek 'Het waagstuk mens':'Met de middelen van de geest overschrijdt de mens de grenzen van zijn stoffelijk bestaan en verheft hij zich tot hoogten, waarvan het hoogsontwikkelde dier geen notie heeft'. Ik denk, dat deze grens aan het vervagen is!
Piet Strootman
Mee eens, overigens heeft het dier altijd wel een voorname plaats bij mensen ingenomen. Kijk maar naar de oudheid.....
mea culpa mea culpa mea maxima culpa