Auteur Topic: Triest: Breuk in 'vrijgemaakt' Kampen  (gelezen 3313 keer)

Luc

• Bekijk profiel
Triest: Breuk in 'vrijgemaakt' Kampen
« Gepost op: oktober 05, 2004, 08:46:10 pm »
Dit artikel stond gisteren in het ND:

quote:

Breuk in vrijgemaakt Kampen

van onze redactie kerk

KAMPEN - Een minderheid van negen leden van de voormalige kerkenraad van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) van Kampen-Noord geeft geen gehoor aan het besluit van de classis om terug te treden. Ze hebben gisteren in het Ichthuscollege eigen diensten belegd.

Tot de initiatiefnemers behoren ds. E. Hoogendoorn, vijf onderlingen en drie diakenen. De kerkenraadsleden riepen zaterdag in een brief de zevenhonderd leden van de gemeente op zich aan hun ambtsdienst te blijven toevertrouwen. De minderheid van de kerkenraad benadrukt in een persbericht zich níet los te maken van het kerkverband. Als bewijs daarvan voert de groep aan dat ze in beroep gaat bij de eerstkomende provinciale synode.

'Verstoorde verhoudingen binnen de brede kerkenraad' vormen volgens de classis aanleiding tot de gedwongen terugtreding. De groep van negen spreekt echter over achterliggende 'visieverschillen' inzake het jeugdbeleid, de prediking, shopgedrag en de bediening van de tucht in bepaalde gevallen.

Ze bestrijden de rechtsgeldigheid van het besluit, ,,en kunnen het niet voor de Here verantwoorden dat zij zich op deze manier van hun ambt laten ontheffen''. Verder achten ze het besluit onwettig vanwege de aangevoerde gronden en de wijze waarop het is uitgevoerd. Ook omdat de beslissingen ,,geheel buiten de gemeente om'' zijn uitgevoerd: ,,Zonder de gemeente er in te horen of te kennen is haar kerkenraad naar huis gestuurd.''

Ds. Hoogendoorn spreekt van ,,een in- en in-verdrietige situatie.'' Classisvoorzitter ds. P.L. Voorberg en drs. G.J. van Middelkoop (extern kerkenraadsvoorzitter vanuit de classis) waren zaterdag niet bereikbaar voor commentaar.
Bron: Klik!

Ik las bovenstaand stuk op internet; erg jammer dat het zover heeft moeten komen.

edit:door Mezza: ik heb even een link naar de bron aangemaakt.
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2004, 08:55:35 pm door Mezzamorpheus »
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 05, 2004, 08:54:56 pm »
Er is ook sprake van een buitengewone situatie in Kampen. Daaraan mogen inderdaad vragen worden gesteld aan de rechtsgeldigheid van het besluit.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 05, 2004, 08:59:05 pm »
inderdaad.

Een classis mag geen predikant cq kerkenraad naar huis sturen; dit zal voor zover mij bekend via de gemeente te gebeuren.
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 05, 2004, 09:04:14 pm »
Luckyb@y, in de FAQ staat te lezen:

quote:

Wat ook meehelpt aan een goede discussie is een goede openingspost. Geef daarin duidelijk aan waar je precies over wil discussiëren. Geef als dat nodig is een paar bronnen op voor meer achtergrondinformatie zodat ook onbekenden met het onderwerp mee kunnen praten.

Ik vind je post geen goede openingspost. Je dropt een artikel en zegt dat het triest is. Op deze manier is het een steen in de vijver die niet garant staat voor een goed lopende inhoudelijke discussie. Het lijkt me wenselijk als je een of meer vragen/stellingen verzint naar aanleiding van het artikel, waarop je graag reacties hoort. Komen die er niet dan denk ik dat ik deze discussie moet sluiten.

Verder wil ik een ieder met nadruk wijzen op onze FAQ-regels:

quote:

1. Speel niet op de man, oftewel maak niet gebruik van argumenten waarmee je de persoon in kwestie zelf raakt. Het gaat om de argumenten, niet om hoe de persoon zelf is.
2. Spreek niet respectloos over kerkverbanden en ambtsdragers.
Kortom: moddergooien zal streng bestraft worden en mensen die hier direct bij betrokken zijn worden verzocht met terughoudendheid te reageren.
edit:Titel ook ff aangepast.
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2004, 09:06:55 pm door Mezzamorpheus »

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 05, 2004, 09:04:21 pm »
Artikel 83 - Geen heerschappij Editie(s) 1978  

Geen kerk mag over andere kerken, geen ambtsdrager over andere ambtsdragers, op welke wijze ook, heersen.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 05, 2004, 09:11:02 pm »
Deze situatie is zeer ernstig, zorgelijk en zeer triest.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 05, 2004, 09:20:59 pm »
Het is ook zeker mijn bedoeling niet om modder te gooien of deze of gene met de vinger na te wijzen.

Maar meer verontrust het mij dat het zover kan komen binnen een kerkverband.

Dat we niet in staat zijn om met elkaar in gesprek te gaan  en er samen uit te komen.

Maar dat het tot scheuring moet komen...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 05, 2004, 09:28:16 pm »
Ik vroeg je om een of meerdere concrete vragen/stellingen te poneren. Met een constatering komen we niet zo ver hier...

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 05, 2004, 11:01:40 pm »
Kunnen de mensen uit Kampen hier geen toelichting op geven?

Het verbaast me wel, trouwens. Kampen zou toch het kloppend hart van goed nadenkend gereformeerd Nederland moeten zijn? Daar zitten toch alle mensen die het allemaal zo goed "zouden moeten weten"?

Ik snap natuurlijk ook dat het maar mensen zijn, maar toch wel erg jammer.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 05, 2004, 11:05:13 pm »

quote:

Zwever schreef op 05 oktober 2004 om 23:01:
Kunnen de mensen uit Kampen hier geen toelichting op geven?

Graag idd. En zou iemand misschien zo vriendelijk willen zijn om de situatie te schetsen?  De gebeurtenissen aldaar zijn mij nl helemaal ontgaan. Bvd
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 06, 2004, 12:07:07 am »
Net alsof dit een soap is... 8)7

Waar wil je dit topic nou over laten gaan dan?

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 06, 2004, 08:51:41 am »
Natuurlijk is het triest.
Maar zolang niemand weet wat er achter zit, kun je dit topic volgens mij beter sluiten.
En niet zomaar beginnen met 'geen heerschappij voeren', 'mag de classis dit wel doen' e.d.
Dus voorstel: slotje.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 06, 2004, 09:20:23 am »
yep. Wat niet wegneemt dat het inderdaad een trieste zaak is...

Daar hoef ik geen argumenten of achtergrondinformatie voor te hebben om die conclusie te kunnen trekken.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 06, 2004, 09:39:37 am »
Dat het een trieste zaak is, is duidelijk. Ik weet een beetje van wat daar speelt. Dat voegt allemaal erg weinig toe. Het is denk ik een taak van de gemeente van Kampen Noord om openheid over dit soort zaken te geven als ze dat willen. Bedenk wel dat 'waarheidsvinding' in dit soort processen erg moeilijk is. Dus zonder insiders blijft het uiteindelijk allemaal speculatie.

Het enige waar we volgens mij echt over kunnen discussiëren is het volgende:

Is het een classis toegestaan om een kerkenraad te schorsen danwel af te zetten. Behalve dat er sprake is van een kerkorde heb je natuurlijk ook te maken met een aantal andere zaken die je mee zal moeten wegen. Immers 'nood breekt wet'. Of kan die situatie zich in een kerkverband nooit voordoen?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 06, 2004, 09:57:10 am »
Het gaat niet om schorsen of afzetten door de classis (dat is inderdaad tegen de kerkorde).
Laten we het even beknopt zo stellen: er was een conflict binnen de kerkenraad waarbij ook de dominee een rol speelde. De kerkenraad heeft daarvoor bemiddeling gezocht, zonder uiteindelijk goed resultaat. Tenslotte is de hulp van de classis ingeroepen om tot een oplossing van het conflict te komen. Daarbij is op verzoek van de kerkenraad afgesproken dat de classis d.m.v. een commissie de feitelijke leiding aan de gemeente zou geven, en de kerkenraad zich zou beperken tot het bespreken en beëindigen van het conflict. De 'zaak' lag rechtmatig op de tafel van de classis, en deze deed uiteindelijk als bevoegde rechtsinstantie de uitspraak dat de kerkenraad moest terugtreden (dat is dus iets anders dan schorsen/afzetten) omdat een andere oplossing niet mogelijk was. Het blijkt dat een deel van de kerkenraad die uitspraak aanvaard heeft en inderdaad is teruggetreden; een ander deel, de minderheid onder leiding van de predikant, meent de uitspraak van de classis niet te kunnen aanvaarden en verbindt daaraan alvast de consequentie dat apart samengekomen moet worden.

GSM

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 06, 2004, 10:05:14 am »

quote:

Scholasticus schreef op 06 oktober 2004 om 08:51:
Natuurlijk is het triest.
Maar zolang niemand weet wat er achter zit, kun je dit topic volgens mij beter sluiten.
En niet zomaar beginnen met 'geen heerschappij voeren', 'mag de classis dit wel doen' e.d.
Dus voorstel: slotje.

Helemaal mee eens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Laten we onze broeders en zusters in Kampen gedenken en onze gebeden.

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 06, 2004, 10:36:52 am »

quote:

GSM schreef op 06 oktober 2004 om 10:05:
[...]

Helemaal mee eens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Laten we onze broeders en zusters in Kampen gedenken en onze gebeden.

Zo ook IJmuiden, waar de CGK en GKV na een jaar samenwerking totaal in verwarring zijn.

De 2 predikanten gaan nu al 5 weken niet voor (kerkenraadsbesluit). Externe hulp is aangetrokken en gemeente weet weinig of niets van wat er aan de hand is. Heel zwaar voor betrokken gezinnen van predikanten, maar ook voor de kerkenraad die een zeer jeremi-erende gemeente gerust moet zien te stellen, zonder dat iets bekend gemaakt mag worden.
satan is hard bezig en niet meer achter de schermen. Gebed is een machtig wapen laten we dat goed gebruiken.

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 06, 2004, 10:39:55 am »
Wat ik me afvraag bij dit soort dingen o.a. is wat de rol van de classis is en van visitatoren. Ik begreep nl. dat ook zij inhoudelijk niet van de problemen op de hoogte zijn, maar alleen advies mogen geven over de te bewandelen weg.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 06, 2004, 10:47:12 am »
OK, aangezien Luckyboy niet meer gereageerd heeft op mijn laatste vraag aan hem en gezien de vele verzoeken daartoe gaat dit topic op slot.
Een ieder die wil discussieren over de rol van classes en/of visitatoren in de rol van conflicten (in het algemeen) is vrij om daar een apart topic over te openen.