quote:
Mezzamorpheus schreef op 30 september 2004 om 16:11:Zou die 'concentratie op vormen' geen legitieme en/of begrijpelijke oorzaak kunnen hebben?
Volgens mij heeft bijna elke generatie tot nu toe vrij natuurlijk een 'eigen' vorm gevonden waarin ze God dienden (zowel prive als kerkelijk), maar hebben veel mensen de afgelopen jaren (naar de mening van anderen) te krampachtig vastgehouden aan 'oude' vormen, waardoor dit 'natuurlijk verloop' gestokt is. Dit in combinatie met de steeds sneller veranderende moderne tijd, zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van die 'concentratie op vormen', lijkt me.
Misschien begrijpelijk maar daarom nog niet legitiem. Dat laat het artikel wel zien.
De oorzaak zit m.i. niet zozeer in de tegenstelling conservatief vs. progressief, maar meer in een onvermogen tot een 'geestelijk' leven. Concentratie op vormen als een soort gouden kalf, zeg maar.
quote:
Overigens vraag ik me af wie zich het meest schuldig maakt aan 'concentreren op vormen'. Degenen die verandering cq. verbreding van de vormen willen of zij die dat niet willen. Degenen die dat wél willen is de boodschap blijkbaar zo lief dat ze die wel in alle mogelijke vormen uit willen laten komen. Het boeit ze eigenlijk niet zo welke vorm. Degenen die minder verandering cq. verbreding willen, hechten dus blijkbaar juist wel erg veel belang aan de vorm en concentreren zich er dus ook op.
Mensen die krampachtig vasthouden aan oude vormen maken zich in feite aan hetzelfde schuldig, ja.
Maar je trekt wel erg makkelijk conclusies, want dat is natuurlijk niet bij iedereen zo. Er zijn gelukkig nog velen die genoeg hebben aan de inhoud en de vormen niet zo interessant vinden. En dus ook niet per se allerlei vernieuwingen willen doorvoeren. En ook niet uit alle macht vasthouden aan het oude vertrouwde.
Overigens betwijfel ik of 'zij die verandering cq. verbreding (prachtige eufemismen trouwens) van vormen wllen' dat nou altijd puur uit liefde voor de boodschap doen. Er kan ook sprake zijn van een roep om 'relevantie voor de wereld', waarbij omwille van de aantrekkelijkheid de geloofsinhoud ondersneeuwt of op z'n minst eenzijdig wordt weergegeven. Dat is denk ik het punt waar het bij v.d. Beek nu juist om draait.
En los daarvan: om nou te gaan zwartepieten wie het meest aan vormen hecht (hoe meet je dat trouwens?), lijkt me niet erg zinvol. Dan komen we nog niet veel verder.
Volgens mij moeten we ons gewoon weer gaan concentreren op de geloofsinhoud en dat is Jezus Christus en die gekruisigd!