Deze week een werkelijk fantastische stage gehad in het AZG met betrekking tot malariadiagnostiek. Laat me nou maar los bij de malaria patiënten, ik heb er zin in!
De boekenkast in de kamer is nu ook leeggehaald en gaat a.s. maandag – uiteraard met
de boeken - de container in. Verder mag van mij alles wat er nog in huis staat weggeven
of verkocht, maar dat mag Jetse lekker regelen als hij vertrekt. Dat is niet mijn zorg.
Mijn zorgen liggen op een ander vlak. Ik heb deze week weer eens (te)veel nagedacht
over de huidige samenleving naar aanleiding van de kat die ik heb doodgereden.
(Zie o.a. op het forum van mamshoekje bij “stellingen” en in het gastenboek op de site
van Aktie Benin)
Onze samenleving (= jij en ik) willen namelijk geen verantwoording meer nemen voor de (kleine) dingen die om ons heen gebeuren en daardoor wordt er veel geld verspild aan dure, logge apparaten, opdat wij de dingen niet meer zelf hoeven te regelen (en op te ruimen).
Dit gaat ten koste van onze eigen leefwereld en ten koste van de derde en vierde wereld.
Echter als je er over praat of schrijft, dan wordt deze mentaliteit, deze manier van geld besteden absoluut niet als fout van of desinteresse in de maatschappij – in onszélf dus – gezien !
Nee, integendeel, als je dit constateert en als minpunt in onze samenleving aankaart dan wordt jij de gek verklaard.
“Verantwoording nemen”, dit zijn mooie woorden, maar in de praktijk komt er vaak weinig van terecht. Het grootste goed op dit moment is het recht op zelfontplooiing van de mens, de westerse mens! wel te verstaan.
Die zelfontplooiing steekt met kop en schouders uit boven verantwoording nemen naar elkaar hier en elders en matched ook vaak niet met deze verantwoording. Dat is heel jammer. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Verantwoording kan zelfs vaak ontplooiend werken...
Verantwoording heb je voor elkaar en met elkaar naar jezelf toe en naar de ander toe, in alle mogelijke gradaties en facetten.
Maar de huidige zelfontplooiing overruled deze verantwoording behoorlijk.
Steevast krijg ik te horen dat dit nu eenmaal aan deze tijd ligt, dat je dit niet kunt veranderen.
Augustinus heeft daar iets heel moois geschreven:
Wat maak je jezelf druk?
Niet de tijden zijn slecht,
maar degenen die de tijden maken.
De tijden zijn wat wij er zelf van maken.
Zal ik dan maar proberen me er niet meer druk om te maken?
Of zal ik blijven vechten?
Sorry, maar dat laatste past nu eenmaal bij mij en daardoor heb ik kunnen bereiken wat tot nu toe is bereikt en daardoor weet ik zeker dat mijn – kleinschalige – droom waarheid gaat worden.
Dus hoop ik maar dat mijn bijdrage aan deze tijd een betere tijd maakt van deze tijden.
Ik zal ook hier neerschrijven wat altijd automatisch onder mijn email berichten geschreven wordt:
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)
Allemaal een hartelijke groet (nog) uit Bedum,
Marjan
http://www.aktiebenin.nl