Zwever op 30 september 20004 23 :17:
Kunnen wij betere mensen worden? Of kan dat eigenlijk niet en blijf je even slecht & zondig?
Op een gespreksavond van de kerk vanavond kwam dit naar voren, en er bleken wel verschillende opvattingen over te zijn; het was ook wel een interessant gesprek. Ben benieuwd wat we hier ervan vinden
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volgens de bijbel kunnen wij dat inderdaad! In eigen kracht? De vraag stellen is haar beantwoorden, want dat kunnen wij inderdaad niet in eigen kracht. Tóch koestert de bijbel zeer hoge verwachtingen van de mens. Hoger, dan men over het algemeen denkt en leert. Eigenlijk is het allemaal één brok somberheid. Stel je voor, dat ouders altijd negatief zijn t.o.v. hun kinderen. Tien tegen één, dat die kinderen negatief over zichzelf gaan denken. Welke perspectieven biedt de bijbel? Allereerst is de bijbel realistisch, want bij monde van Paulus vallen wij zeer gemakkelijk in het kwade. Van zichzelf zegt hij bijvoorbeeld:’: ‘Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik’. Of:’Er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet tot één toe’.
Maar er zijn ook ándere geluiden. In Deuteronomium 30 zegt de Here God tegen het volk Israël;’Zie, Ik houd u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade….’, en:’Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel Ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het leven….’.
Maar dan komt Jezus Christus! En die bewijst, dat een mens daadwerkelijk kan kiezen tussen het leven en de dood. Hoe kon Hij dat? Omdat Hij geloofde, dat Gods Geest in Hem woonde. Hierin zullen wij Hem dus moeten navolgen, want God heeft de Geest, die in Jezus was, ook in ónze harten uitgezonden, die roept: ABBA, Vader! Alléén de mens, die dat werkelijk gelooft en daarop vertrouwt, zal eens de volmaaktheid bereiken. In Mattheüs 5.48 zei Jezus tegen zijn discipelen:’Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is’. Ook het evangelie van Paulus laat er geen misverstand over bestaan, dat wij eens de volle kennis van de Zoon Gods zullen bereiken. Ef.4.13; Fil.1.9; Kol.1.9,10; Kol.3.10; 1 Tim.2.4 enz.
P. Strootman