Auteur Topic: dwaalleraars  (gelezen 3294 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Gepost op: februari 16, 2003, 11:41:51 pm »
In de bijbel wordt veelvuldig gesproken over dwaalleraars. Wat versta je hieronder en hoe ga je met dwaalleraars om? Hoe kan ik zien dat iemand een dwaalleraar is? Mag ik zo'n iemand negeren en mijn oordeel hierover geven?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #1 Gepost op: februari 17, 2003, 12:00:34 am »
Dwaalleraars zijn exemplaren van een wat bredere familie die in de bijbel veel aandacht krijgt. Hun naam bestaat uit pseudo -- dat betekent leugen, sterker dus dan dwaling -- en daarachter iets wat te maken heeft met Gods Waarheid:

-- leugen-broer, pseud-adelfos (2 Kor 11, 26; Gal 2, 4)
-- leugen-gezant, pseud-apostolos (2 Kor 11, 13)
-- leugen-onderwijzer, pseudo-didaskalos (2 Pet 2, 1)
-- leugen-getuige, pseudo-martys (Mat 26, 60; 1 Kor 15, 15)
-- leugen-profeet, pseudo-profetes (Mat 7, 15; Mat 24, 11.24; Mar 13, 22; Luk 6, 26; Hand 13, 6; 2 Pet 2, 1; 1 Joh 4, 1; Op 16, 13; 19, 20)
-- leugen-gezalfde, pseudo-christos (Mat 24, 24; Mar 13, 22)

Judas zet het verschijnsel dwaalleraar in zijn briefje neer als een expositie van schilderijen van verraderlijke dingen. Een scheldkanonade, niet mooi meer (wel heel beeldend, trouwens). 2 Petrus werkt het wat praktischer uit. In 2 en 3 Johannes is het nog praktischer. Iemand die ontkent dat Jezus niet de Christus is, in het vlees gekomen, moet je niet eens in je huis ontvangen.

Toe maar!
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

lonneke

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #2 Gepost op: februari 17, 2003, 12:08:01 am »

quote:

op 17 Feb 2003 00:00:34 schreef Qohelet:
2 Petrus werkt het wat praktischer uit. In 2 en 3 Johannes is het nog praktischer. Iemand die ontkent dat Jezus niet de Christus is, in het vlees gekomen, moet je niet eens in je huis ontvangen.

Toe maar!

Dus iedereen die niet gelooft mag niet bij je thuis komen?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #3 Gepost op: februari 17, 2003, 12:38:02 am »
Ik vraag je ook nu, geachte dame -- niet dat ik je een nieuw gebod voorschrijf, we hebben het altijd al gehad -- dat we in liefde met elkaar omgaan. Dat houdt dit in: dat we leven aan de hand van zíjn geboden. Dit is namelijk het gebod dat jullie vanaf het begin gehoord hebben, daarnaar moet je je gedragen.

Ik schrijf dit omdat er veel bedriegers de wereld in zijn getrokken, die blijven volhouden dat Jezus niet de Christus is die in het vlees komt. Dat is nu typisch de bedrieger en de anti-Christus. Blijf goed op elkaar letten, dat je niet verloren laat gaan wat wij bereikt hebben; zorg daarentegen dat je een rijke winst op kunt strijken.

Al wie verder probeert te gaan en niet bijft bij het onderwijs van Christus heeft God niet. Wie wel bij dat onderwijs blijft, die heeft de Vader én de Zoon. Als er iemand bij jullie komt en dit onderwijs niet uitdraagt, moet je hem niet gastvrij onthalen heten in je huis of hem welkom heten. Immers, als je zo iemand groet, ben je deelgenoot van zijn slechte daden.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2003, 12:44:54 am door Qohelet »
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #4 Gepost op: februari 17, 2003, 12:42:16 am »
Dat schrijft Johannes dus.

(NBG vertaling, 2 Johannes 5-11)
En nu vraag ik u, vrouwe, niet alsof ik u een nieuw gebod zou schrijven, maar hetgeen wij van den beginne gehad hebben: dat wij elkander liefhebben.
En dit is de liefde, dat wij naar zijn geboden wandelen. Dit is het gebod, gelijk gij het van den beginne gehoord hebt, dat gij daarin moet wandelen.
Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist.
Let op uzelf, dat gij niet verliest wat wij verricht hebben, maar uw loon ten volle ontvangt.
Een ieder, die verder gaat en niet blijft in de leer van Christus, heeft God niet; wie in die leer blijft, deze heeft zowel de Vader als de Zoon.
Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis en heet hem niet welkom.
Want wie hem welkom heet, heeft deel aan zijn boze werken.

Het gaat hier niet om ongelovigen, maar op mensen die een misleidend verhaal over God en zijn Gezalfde ophangen. Met opzet heb ik mijn vertaling de nadruk gelegd op de voortdurende weigering om Christus niet te belijden als God-in-het-vlees verschenen. De werkwoordsvormen in het Grieks geven daar alle aanleiding toe.

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #5 Gepost op: februari 17, 2003, 12:55:45 pm »
Dus ik ben niet bij jouw thuis welkom.
ben ik dan wel welkom op dit forum???
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #6 Gepost op: februari 17, 2003, 08:35:15 pm »

quote:

op 17 Feb 2003 12:55:45 schreef Mack Raven:

Ten eerste is het niet het forum van Qohelet, en ten tweede is dit forum om te praten (discussieren) over hoe de bijbel en haar boodschap te interpreteren.
Daar zijn zeer diverse meningen mee gemoeid en die van jou wordt (iig door mij) zeer gewaardeerd.
Iedereen met kritiek of anderszins andere punten dan ik (of andere christenen), heeft daar een kern van waarheid in zitten, ongeacht of ik het er mee eens ben of niet, het houdt mij (en andere christenen met mij) wel scherp en het leert mij/ons nadenken over het waarom van o.a. dingen die we eigenlijk klakkeloos aannemen. (laatste paar regels betekenen niet dat jij per definitie ongelijk hebt in mijn ogen --> NOFI dus ;))

lonneke

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #7 Gepost op: februari 17, 2003, 09:22:11 pm »

quote:

op 17 Feb 2003 00:42:16 schreef Qohelet:

Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist.

wat versta jij onder "vlees" dan?
is dat niet de Christus in mij?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #8 Gepost op: februari 17, 2003, 09:54:01 pm »
Nee. "Vlees" (Heb basjaar, Gr sarx, Lat carnis) is de aanduiding voor het lichamelijke. Jezus maakt het onderscheid tussen de dimensie van het vlees en de dimensie van de Geest (in Joh 3, 18v). Paulus verschuift de betekenis van vlees en geest vervolgens iets; een vleselijk mens is iemand die focust op het vleselijk-aardse sarkikos, de bezielde psychikos, of de natuurlijke fysikos wereld -- inclusief de zonde. Daar tegenover staat dan de wereld van God en dus van mensen die zich daarop richten en een geestelijk leven leiden.

Dat God zelf naar de aarde is gekomen om de onoverbrugbare kloof te overbruggen is het evangelie van Jezus Christus. Hij is een mens geworden. Johannes noemt dit in zijn evangelie (Joh 1, 14) "vlees worden", in 2 Joh "in het vlees komen". Het is God in de aardse dimensie. Dat betekent niet, dat Hij zich met jouw lichaam of persoonlijkheid vermengt; Hij is ge-in-carn-eerd in Jezus, zoon van Maria. God is dus het dichtst bij je gekomen als historische, concrete, individuele mens.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #9 Gepost op: februari 17, 2003, 10:44:50 pm »

quote:

op 16 Feb 2003 23:41:51 schreef lonneke:
In de bijbel wordt veelvuldig gesproken over dwaalleraars. Wat versta je hieronder en hoe ga je met dwaalleraars om? Hoe kan ik zien dat iemand een dwaalleraar is? Mag ik zo'n iemand negeren en mijn oordeel hierover geven?

;) Ik ben zo'n dwaalleraar, zie maar mijn schrijfsels over engelen als medescheppers, over reincarnatie, dat Jehovah niet Vader God was, dat de mens toch iets evolutiefs met apen te doen had, dat het kwaad door God geschapen is, dat er naast Adam en Eva nog andere mensen waren etc. Dat er meerdere hemelen zijn en dat de mens Jezus eerst met de doop in de Jordaan tot de God Christus werd. En ik meen ook nog dat dat een christelijke visie is.
Nou als ik dat alles verkondig wat ben ik dan?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #10 Gepost op: februari 17, 2003, 10:55:07 pm »
Als jij de gemeente van Christus verstoort door te vertellen dat Jezus Christus niet de Messias is, dat Hij niet God is die op aarde is gekomen, dan ben je een dwaalleraar. Ik zou je daar dan op aanspreken, me publiekelijk distantiëren van jouw verkondiging en mijn broeders en zusters tegen je waarschuwen.
Nu tevreden?
Of wil je dat ik je nog botter de deur wijs?

lonneke

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #11 Gepost op: februari 17, 2003, 11:17:28 pm »

quote:

op 17 Feb 2003 22:44:50 schreef cheese:

Ik ben zo'n dwaalleraar, zie maar mijn schrijfsels over engelen als medescheppers, over reincarnatie, dat Jehovah niet Vader God was, dat de mens toch iets evolutiefs met apen te doen had, dat het kwaad door God geschapen is, dat er naast Adam en Eva nog andere mensen waren etc. Dat er meerdere hemelen zijn en dat de mens Jezus eerst met de doop in de Jordaan tot de God Christus werd. En ik meen ook nog dat dat een christelijke visie is.
en wat is je doel?

lonneke

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #12 Gepost op: februari 17, 2003, 11:18:35 pm »

quote:

op 17 Feb 2003 22:55:07 schreef Qohelet:
Als jij de gemeente van Christus verstoort door te vertellen dat Jezus Christus niet de Messias is, dat Hij niet God is die op aarde is gekomen, dan ben je een dwaalleraar. Ik zou je daar dan op aanspreken, me publiekelijk distantiëren van jouw verkondiging en mijn broeders en zusters tegen je waarschuwen.
Nu tevreden?
ooit van vijandsliefde gehoord?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #13 Gepost op: februari 18, 2003, 02:48:51 am »
Ja.
Het is belangrijk om verschil te maken tussen je eigen vijanden en Gods vijanden.
En ook tussen haten en iemand niet ontvangen.

Jezus zegt bijvoorbeeld, in Mat 18, dat als je broeder niet luistert naar vermaan, je hem moet beschouwen als 'de heiden en de tollenaar'. Op die lijn stel ik ook de aanwijzing in Joh 2.

Psalm 139 zegt: zou ik niet haten, HEER, wie U haten?
Dat is niet in strijd met het liefdegebod. Je vijanden liefhebben is nog wat anders dan Gods vijanden liefhebben.

Een dwaalleraar, iemand die opzettelijk leugens over God verkondigd, hoef ik zelfs niet te haten, maar om de veiligheid van mezelf en de gemeente houd ik me verre van hem.

lonneke

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #14 Gepost op: februari 18, 2003, 09:03:39 am »
Qohelet,

Zo krijg je dus verdeeldheid in de wereld. Immers de moslims (of fundamentalisten) doen precies hetzelfde.

cheese

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #15 Gepost op: februari 18, 2003, 09:12:09 am »

quote:

Als jij de gemeente van Christus verstoort door te vertellen dat Jezus Christus niet de Messias is, dat Hij niet God is die op aarde is gekomen, dan ben je een dwaalleraar.

ch: oh, maar dat heb ik ook niet gezegd, dus het valt wel mee(;-)

Ik zou je daar dan op aanspreken, me publiekelijk distantiëren van jouw verkondiging en mijn broeders en zusters tegen je waarschuwen.
Nu tevreden?

cheese

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #16 Gepost op: februari 18, 2003, 09:13:03 am »

quote:

op 17 Feb 2003 23:17:28 schreef lonneke:
op 17 Feb 2003 22:44:50 schreef cheese:

Ik ben zo'n dwaalleraar, zie maar mijn schrijfsels over engelen als medescheppers, over reincarnatie, dat Jehovah niet Vader God was, dat de mens toch iets evolutiefs met apen te doen had, dat het kwaad door God geschapen is, dat er naast Adam en Eva nog andere mensen waren etc. Dat er meerdere hemelen zijn en dat de mens Jezus eerst met de doop in de Jordaan tot de God Christus werd. En ik meen ook nog dat dat een christelijke visie is.

en wat is je doel?

kijken of men wel goed leest wat ik schrijf
;)

cheese

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #17 Gepost op: februari 18, 2003, 09:18:31 am »

quote:

op 17 Feb 2003 23:18:35 schreef lonneke:
Nu tevreden?

ooit van vijandsliefde gehoord?
hij zegt niet dat hij me er op aanspreekt, maar hij zou me erop aanspreken indien ik iets anders gezegd zou hebben, maar dat heb ik niet, dus jouw vraag had dan misschien niet gesteld hoeven worden?

lonneke

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #18 Gepost op: februari 18, 2003, 10:25:31 am »
de vraag was wel goed gesteld (niet persoonlijk bedoeld)
Ik kan alleen afwijzing en negeren niet combineren met vijandsliefde.

cheese

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #19 Gepost op: februari 24, 2003, 05:20:10 pm »

quote:

op 18 Feb 2003 10:25:31 schreef lonneke:

in het doolhof van het leven de juiste weg vinden, hoe weet je of de persoon voor je
de weg weet?

lonneke

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #20 Gepost op: februari 24, 2003, 11:18:48 pm »
Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt haar wel.

Je laten leiden door de geest van God.

En niet voor je laten denken, maar zelf nadenken.

Wie zal ik vrezen als God met mij is?

cheese

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #21 Gepost op: februari 25, 2003, 05:20:12 pm »

quote:

op 24 Feb 2003 23:18:48 schreef lonneke:
Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt haar wel.

Je laten leiden door de geest van God.

En niet voor je laten denken, maar zelf nadenken.

Wie zal ik vrezen als God met mij is?

beste Lonneke,
terwille van jou heb ik een alfa-kursus bezocht (2 zelfs), ben op verschillende
christelijke forums geweest en ik merk toch steeds weer ,dat er niet zo'n behoefte
is om zich werkelijk met eigen gedachten uiteen te zetten met de verschillende
aangevoerde themas en vragen, daarom neem ik hier afscheid

edit:
je ziet hoe het leven in korte tijd weer kan veranderen er waren enkele mensen die gevraagd hebben om te blijven

en je zult wel
begrijpen dat ik niet meer zo makkelijk opnieuw op zo'n initiatief zal ingaan,
maar voor jou is hier misschien genoeg voeding voor je spirituele behoeften

groetjes Cheese
 :)
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2003, 11:06:45 am door cheese »

Marloes

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #22 Gepost op: februari 27, 2003, 10:50:57 am »
Nog even een aanvulling...
We kennen uit de bijbel niet alleen dwaalleraren, maar ook verdwaalde schaapjes ;).
Als je bijv. niet gelooft dat Jezus God is, hoef je niet direct een dwaalleraar te zijn die door christenen niet ontvangen mag worden, maar zou je in de ogen van de christenen ook een ronddwalend schaapje kunnen zijn.
In de kerkelijke termen: dolend schaap -> schaap dat de weg kwijt is -> Christus zei: 'Ik ben de Weg'...
In de ogen van (de meeste) christenen is iemand die niet kan geloven dat Jezus God is en voor ons gestorven is iemand die 'de Weg' niet kent/zoekt/kwijt is....
[Prediker 7:29]

cheese

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #23 Gepost op: februari 27, 2003, 03:53:48 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 10:50:57 schreef Marloes:
Nog even een aanvulling...
We kennen uit de bijbel niet alleen dwaalleraren, maar ook verdwaalde schaapjes ;).
Als je bijv. niet gelooft dat Jezus God is, hoef je niet direct een dwaalleraar te zijn die door christenen niet ontvangen mag worden, maar zou je in de ogen van de christenen ook een ronddwalend schaapje kunnen zijn.
In de kerkelijke termen: dolend schaap -> schaap dat de weg kwijt is -> Christus zei: 'Ik ben de Weg'...
In de ogen van (de meeste) christenen is iemand die niet kan geloven dat Jezus God is en voor ons gestorven is iemand die 'de Weg' niet kent/zoekt/kwijt is....

och, van schaap naar bok met bokkepootjes en hoorns is niet zo'n heeeel groot verschil, zoiets als tussen man en vrouw
 ;) ;) ;)

Marloes

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #24 Gepost op: februari 27, 2003, 10:49:43 pm »
Maar er is wel verschil tussen volgelingen hebben en volgeling zijn.

cheese

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #25 Gepost op: februari 27, 2003, 10:58:42 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 22:49:43 schreef Marloes:
Maar er is wel verschil tussen volgelingen hebben en volgeling zijn.

Ja, de verantwoordelijkheid wordt ook navenant groter.
Gelukkig hebben herders ook vaak herdershonden.

lonneke

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #26 Gepost op: februari 27, 2003, 11:05:39 pm »

quote:

op 25 Feb 2003 17:20:12 schreef cheese:

beste Lonneke,
terwille van jou heb ik een alfa-kursus bezocht (2 zelfs), ben op verschillende
christelijke forums geweest en ik merk toch steeds weer ,dat er niet zo'n behoefte
is om zich werkelijk met eigen gedachten uiteen te zetten met de verschillende
aangevoerde themas en vragen, daarom neem ik hier afscheid

edit:
je ziet hoe het leven in korte tijd weer kan veranderen er waren enkele mensen die gevraagd hebben om te blijven

en je zult wel
begrijpen dat ik niet meer zo makkelijk opnieuw op zo'n initiatief zal ingaan,
maar voor jou is hier misschien genoeg voeding voor je spirituele behoeften

groetjes Cheese

sorry hoor, maar je bent er nog steeds. Snap je nu dat ik je niet snap?
 ;)

lonneke

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #27 Gepost op: februari 27, 2003, 11:07:04 pm »
heeft z'n drinken nog niet op O-)

cheese

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #28 Gepost op: februari 27, 2003, 11:41:32 pm »
beste Lonneke,
ik vind het heeeel snappend(;-)

sorry hoor, maar je bent er nog steeds. Snap je nu dat ik je niet snap?
 ;)[/i][/quote]

cheese

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #29 Gepost op: februari 27, 2003, 11:52:03 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 23:07:04 schreef lonneke:
heeft z'n drinken nog niet op O-)

dat noemen ze dus spiritualien(;-)
vroeger dronken de mensen ook spiritus, maar daar werden ze langzaam blind
van en toen heeft men er een (blauwe?) stof aan toegevoegd, dat je er snel van
dood gaat, zodat je tenminste niet meer blind hoeft te worden (;-), wel een
werkzame oplossing(;-)

PS 2 dwaalleraars kunnen elkaar helpen, de lamme en de blinde en samen
vinden ze de weg
 :r
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2003, 06:23:44 pm door cheese »

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #30 Gepost op: februari 28, 2003, 05:55:09 pm »
Het wordt nou wel heel erg off topic?! :|

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #31 Gepost op: maart 02, 2003, 10:19:32 am »

quote:

op 17 Feb 2003 12:55:45 schreef Mack Raven:
Wie haalt Mack weer op? Hij heeft niet meer gereageerd na 17 februari.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #32 Gepost op: maart 02, 2003, 10:29:19 am »

quote:

Nu tevreden?
Ik hoop maar dat bij jouw de soep niet zo heet gegeten wordt als dat je hem nu opdient.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Marloes

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #33 Gepost op: maart 02, 2003, 01:47:27 pm »

quote:

op 02 Mar 2003 10:19:32 schreef Jan W:
Wie haalt Mack weer op? Hij heeft niet meer gereageerd na 17 februari.
Kunnen we niet, hij heeft z'n mailadres verborgen in zijn profiel.

NewMillennium

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #34 Gepost op: oktober 19, 2003, 12:05:38 pm »

quote:

op 18 Feb 2003 10:25:31 schreef lonneke:

Dit is dan ook de grote tragiek van het christendom. Christendom is een conglomeraat van de meest verheven gedachten met de meest barbaarse. Het mondt dan ook voor velen uit in onbegrijpelijk handelen, schijnheiligheid, negatieve en verwrongen vormen van menszijn.

Ik heb er in mijn leven vreselijk mee geworsteld hoe het mogelijk is dat het leven zo vervormd, onnatuurlijk en soms onmenselijk wordt vanwege de 'goede boodschap'.

Uiteindelijk ben ik ook maar een valse leraar geworden.

cheese

• Bekijk profiel
dwaalleraars
« Reactie #35 Gepost op: oktober 19, 2003, 12:40:49 pm »

quote:

op 19 Oct 2003 12:05:38 schreef NewMillennium:
[...]

Dit is dan ook de grote tragiek van het christendom. Christendom is een conglomeraat van de meest verheven gedachten met de meest barbaarse. Het mondt dan ook voor velen uit in onbegrijpelijk handelen, schijnheiligheid, negatieve en verwrongen vormen van menszijn.

Ik heb er in mijn leven vreselijk mee geworsteld hoe het mogelijk is dat het leven zo vervormd, onnatuurlijk en soms onmenselijk wordt vanwege de 'goede boodschap'.

Uiteindelijk ben ik ook maar een valse leraar geworden.

vertel eens, wat zijn volgens jou dan jouw dwalingen?
vraagt Cheese