Allereerst wil ik ds. Douma bedanken, dat hij op mijn post is ingegaan. Positief waardeer ik, dat hij mij een aantal zaken toestemt. Helaas vervalt hij in het vervolg bijna weer geheel in zijn oude uitgangspunt: Christus centraal. Douma schrijft: de Bijbel schrijft veel beweeglijker en minder evenwichtig om tot een duidelijke balans te komen. Ik hoopte, dat dat er toe zou leiden, dat Douma behoorlijk voorzichtiger zou reageren in volgende bijdragen. Helaas merk ik daar weinig van. We willen nog een kleine poging doen, om de discussie te dienen.
Quote jos douma 22 okt 15.52 uur
Ik heb naar aanleiding van je vraag er iets over geschreven. Samengevat komt het hier op neer: De Christus die centraal moet (komen te) staan is:
- De Christus die spreekt
- De Christus die gekomen is
- De Christus van de Vader en de Geest
- De Christus die is gekruisigd en opgestaan
- De Christus die mensenlevens verandert
- De Christus die komt
Heel bewust heb ik aan het begin van de vorige post een aantal verzen uit Joh 14 aangehaald:
Joh. 14:15 :Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. vs. 21 : Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren. vs. 23-24: Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft. Conclusie: Christus centraal IS het Woord centraal.
Jammer, dat ds. Douma dáár niet op in is gegaan. Want ook uit zijn volgende post blijkt grotendeels toch steeds weer een grote eenzijdigheid. Deze eenzijdigheid, dat Jezus Christus èn Het Woord/de Schrift/de Bijbel van elkaar gescheiden worden.
We komen hier straks op terug. Aanvullend: wil ds. Douma wellicht ook het antwoord 21 HC zondag 7 wijzigen? Bijv. Waar geloof is Christus centraal stellen en in Hem alles hebben.
Quote jos douma 22 okt 18.20 uur
3/ Het citaat van Schilder, of in elk geval de gedachte die hij er in tot uitdrukking brengt, kan geen recht doen aan andere bijbelse gegeven waaruit wel een centrale positie van Christus blijkt.
Schilders visie doet ook geen recht aan het feit dat Jezus Christus Gods heerlijkheid is (2 Korintiers 4:6 en Hebreeën 1:3 bijvoorbeeld).
Het geeft mij grote moeite, dat prof. Schilder hier ernstig tekort gedaan wordt. Is dit citaat ALLES wat Schilder geschreven heeft? Kunnen/mogen we op basis van één citaat zulke vergaande uitspraken doen/oordelen geven? Ik wil herinneren aan de 1600 blz. die Schilder schreef over ‘Christus in Zijn lijden’. Christus niet centraal???
Quote vervolg
Nu - en dat is heilshistorisch zo bepaald, tussen Pinksteren en Wederkomst - nu zijn we helemaal aangewezen op Jezus Christus die ons door zijn Geest in gemeenschap met Hem en zo met de Vader brengt.
Opnieuw: de eenzijdigheid wordt volgehouden (wordt vervolgd)
Quote vervolg
echt gereformeerd is het om steeds opnieuw vanuit de Schrift aan te tonen waarom je een bepaald standpunt huldigt. In het Schilder-citaat gebeurt dat niet, Justin doet het niet, een ook jij, Mezza, put als je dit zegt:
Wil ds. Douma nu aantonen vanuit de Schrift, dat het scheiden van Christus – de Schriften, zoals hij toch duidelijk volhoudt, voluit náár de Schrift is? Hebben bovenstaande teksten uit Joh. 14 niet duidelijk en overtuigend gesproken???
Het 4e gebod. Wie kan mij de teksten noemen, waarop het 4e gebod inzake ‘het rusten’ een ‘menselijke gedachte’ is? Ik meen, dat èn de indiener van het bezwaarschrift, èn de PS Utrecht, èn veel appellanten daarom hebben gevraagd, maar géén Schriftuurlijk bewijs hebben gekregen, terwijl het toch tot 2x toe werd bekrachtigd. (Leusden en Zuidhorn) Ds. Douma, u zult als echt gereformeerd predikant vanuit de Schrift wel willen aantonen, waarin de beide GSen jammerlijk hebben gefaald, door ons de bewijsteksten mee te delen. Ik wil u wijzen op vraag 115 HC: Waarom laat God ons de tien geboden dan zo scherp prediken, als ze toch niemand in dit leven volbrengen kan? Het 4e gebod staat hier voluit op gelijke voet met het 3e, het 7e enz. Antw. 103 HC: ….. en dat ik vooral op de sabbat, dat is op de rustdag, …… Hier wordt Nieuwtestamentisch! de feitelijkheid van de rustdag beleden. Het behoeft niet te worden uitgelegd, het is gewoon een feit: rustdag! Het is mij niet bekend, dat bezwaarschriften, vanuit de Schrift onderbouwd, deze zinsneden uit onze belijdenis hebben aangevochten, laat staan dat de bezwaarschriften gehonoreerd zijn. Als onderbouwing wil ik u meegeven Matt. 5:18 : Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.
quote jos douma 23 okt 20.03 uur
Maar hoe kan het dan dat in het Manifest (wat toch niet zomaar een vlugschriftje is maar een als zeer wezenlijk bedoeld publiek stuk temidden van de kerken) zijn naam, de Naam boven alle naam (Filippenzen 2:9-11) niet genoemd wordt en Hij niet geeerd en geprezen wordt als Degene zonder Wie we niets kunnen (Johannes 15:5)?
Ik acht mij niet geroepen het Manifest te verdedigen. De 8 ondertekenaars zijn daartoe beslist capabel. Maar, omdat ik het Manifest in grote lijnen van harte onderstreep, wil ik hier (dacht ik) de grote lijnen toch tekenen. Waarom zoveel aandacht besteden aan Schrift en belijdenis? Omdat de Schrift van Christus NIET is te scheiden. Omdat Christus Zich zó hecht bindt aan Zijn Woord, daarom strijden Zijn kinderen uit liefde tot Christus, uit liefde tot God, voor de zuivere leer, voor de zuivere verkondiging van Zijn Woord. Hoe kunnen we zeggen, dat we Christus lief hebben, als we toelaten, dat Zijn Woord geweld wordt aangedaan? Christus liefhebben en tegelijk Zijn Woord betichten van leugen?

Ik wil u wijzen op de 7 brieven aan de 7 gemeenten in Klein Azië, Openb. 2 en 3. Verschillende gemeenten worden door Christus indringend vermaand i.v.m. het toelaten van valse leer met meerdere keren een leven dat strijdt met de gezonde leer. Maakt Christus hier dan niet een grote vergissing? Had Hij niet duidelijk moeten oproepen: Stel Mij centraal, dan komt de rest vanzelf goed? Hij spreekt van het verlaten van de eerste liefde. Is het verlaten van de liefde tot Christus èn Zijn Woord niet kenmerkend voor het oogluikend toelaten van dwaalleer?
Wordt Paulus in Gal. 1:8, 9 niet nadrukkelijk door de Heilige Geest geïnspireerd, als hij krachtige bewoordingen gebruikt om de Galaten te bezweren te blijven bij de zuivere leer? Worden de predikanten niet ernstig opgeroepen in het bevestigingsformulier voor predikanten: In de eerste plaats moeten zij het Woord van God zuiver en onverkort aan hun gemeente verkondigen. Zij zullen alle dwalingen en ketterijen met Gods Woord weerleggen, de onvruchtbare werken van de duisternis ontmaskeren. Daarom zien zij toe op de leer en het leven van de gemeenteleden. Ten tweede: verwerpt u alles wat daarmee (met de gezonde leer) in strijd is? Verkondig de zuivere leer. Worden de ouderlingen niet indringend opgeroepen in het bevestigingsformulier voor ouderlingen: In de eerste plaats zien zij er op toe, dat elk lid van de gemeente zich in belijdenis en wandel gedraagt naar het evangelie? In de derde plaats zien de ouderlingen toe op leer en leven van de dienaren des Woords: er mag immers geen dwaalleer verkondigd worden? En dan hoor je vandaag rustig verkondigen in de GKv, dat de ouderlingen de gemeente moeten coachen…… Wat, dwaalleer bestrijden? Daarbij komen nog de 3 kenmerken van de ware kerk. NGB art 29.
Quote jos douma 23 okt 20.03 uur
Christus Centraal stellen betekent: bij alles wat je denkt, doet, zegt en schrijft je laten leiden door de Geest van Christus (Galaten 5), zijn geur verspreiden (2 Korintiërs 2:14-17) en in Hem altijd opnieuw je wijsheid zoeken (1 Korintiërs 1:30), in liefdevolle gehoorzaamheid aan de Schrift als de Stem van Christus Jezus (Johannes 15:7).
Gehoorzaamheid aan de Schrift. Bedenk wel, dat dat door een aantal kerkenraden en classes in de GKv NIET meer op prijs gesteld wordt! Er worden door een aantal kerkenraden/classes, ook door predikanten, broeders/ zusters NIET vanuit Schrift en belijdenis onderwezen en weerlegd n.a.v. de aan hen voorgelegde bezwaarschriften, maar ze worden (als predikanten/kerkenraden ze te lastig vinden, te aanhoudend) via de kerkelijke tucht tot zwijgen gebracht! Heel vreemd: zoveel jaar geleden zag de kerkenraad er op toe, dat onze leer en leven in overeenstemming was met de afgelegde Openbare Geloofsbelijdenis, nu wordt het ons kwalijk genomen, dat we nog steeds zo willen leven en moeten we (ter wille van de vrede en eenheid) ons aanpassen en meegaan in de veranderingen, die door de meerderheid of meerdere vergaderingen zijn vastgesteld. Beroep op Schrift en belijdenis is onvoldoende. Ter overweging Joh. 15:20 : Gedenkt het woord, dat Ik tot u gesproken heb: Een slaaf staat niet boven zijn heer. Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen; indien zij mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren.
Quote jos douma vervolg
Hoe kan dat? Twee mogelijkheden: ik ben hierin onbijbels en/of onevenwichtig (en dat kan dan worden aangetoond, vanuit de bijbel) of deze zo eenvoudige en centrale gedachte leeft te weinig onder ‘ons’ (wellicht omdat deze gedachte té eenvoudig is?). Misschien dat er een derde of vierde mogelijkheid is, maar dat hoor ik dan graag.
Opnieuw: omdat we Christus hartelijk willen liefhebben, hebben we Zijn Woord hartelijk lief en verdragen we het niet, dat aan Zijn Woord getornd wordt. Aan Zijn Woord tornen is Christus tot leugenaar maken en wie kan dan zwijgen? Ik meen inderdaad dat u hierin eenzijdig bent. Dat bewijst o.a. de volgende quote.
Quote vervolg
Misschien wil ik zelfs nog een stapje verder gaan: laten we een jaar lang al deze discussies (over Schriftgezag, opener avondmaalstafel, evangelische en charismatische invloeden, meer of minder gezangen enzovoort) stilleggen en al onze aandacht richten op het leren kennen en aanbidden van Jezus Christus in al zijn volmaakte heerlijkheid, tot eer van de Drie-enige God.
Zouden we hierop ingaan en toestemmen, dan kunnen we het over een jaar verder spreken over …… gerust vergeten. Want, we zouden er nu mee instemmen, dat de 4 genoemde zaken eigenlijk toch minder belangrijk zijn. En daarmee feitelijk toch een ondergeschikte rol spelen. Hiermee weerspreekt ds. Douma zichzelf als hij even hiervoor ‘gehoorzaamheid aan de Schrift’ durft te noemen. Òf die gehoorzaamheid wilt u verdedigen = handhaven Joh. 14, òf de gehoorzaamheid gaat een jaar in de kast, maar dan bent u ook de Christus van Joh. 14 enz. enz. kwijt. U noemt gezangen. Opnieuw een bewijs van het afwijken van Schrift en belijdenis. Vanuit uw gedachte: Christus centraal, kunnen we gezangen toevoegen. Of ze voluit Schriftuurlijk zijn, is een tweede. We zagen, dat tal van bezwaarschriften(inderdaad, royaal vanuit de Schrift onderbouwd!) nauwelijks gehonoreerd werden door GS. In veel van die gezangen vinden we veel afdwalingen; toch geaccepteerd. Is dit gedaan vanuit de gedachte: Christus centraal, Schriftgezag komt op de tweede of derde plaats, als het nog aan de orde komt? De Psalmen raken op de achtergrond, terwijl daarin het Verbond een belangrijke plaats heeft inclusief belofte en eis. En als we de ontwikkelingen goed inschatten, dan bekruipt ons het sterke vermoeden, dat een behoorlijk brede stroom binnen de GKv een beetje behoorlijk moe is van die eisen van het Verbond en daarom…… En toch, met het handhaven van belofte en eis MOGEN en KUNNEN we alleen van genade in het bloed van Christus leven.
Hebben de nieuw-vrijgemaakten zich te snel vrijgemaakt? Ik denk het niet. Besluiten zijn genomen en bekrachtigd; en ook een deputaatschap kan genomen besluiten inhoudelijk niet veranderen. Zou dat wel kunnen, dan staan daarmee feitelijk alle genomen kerkelijke besluiten op de tocht. Elke inwilliging om een deputaatschap in te stellen, zou een genomen besluit krachteloos maken. Voorts zou elk besluit voor betrokkenen voor kennisgeving worden aangenomen. Wordt inderdaad bedoeld wat besloten is?
Reageren de predikanten, die het Manifest hebben geschreven, daarmee te laat? We moeten er oog voor houden, dat Christus, die zich Zijn kerk vergadert, met het ene kind een andere weg gaat dan met het andere kind. We hebben ook nooit tegen brs/zrs, die zich vele jaren na de Afscheiding/Vrijmaking vanuit hervormde/synodale kerk bij ons voegden in gehoorzaamheid aan Christus en Zijn Woord, gezegd, dat ze veel te laat waren. Wel is er en wordt er ernstig gewaarschuwd naar hen die achterblijven, dat er maar zo gewenning kan optreden, dat de verleiding levensgroot is meegezogen te worden met de grote meerderheid. Zien we daarin niet juist Gods almacht, dat Hij opnieuw door Zijn Geest en Woord verontrusting bewerkt/aanwakkert, om zo nog meer brs/zrs wakker te schudden?
We moeten er voor waken, dat er geen drempels worden opgeworpen, die er toe zouden leiden, dat er nog weer een nieuw verband zou ontstaan. Kunnen we het voor Christus verantwoorden, dat er opnieuw 6 jaar (denk aan 1886-1892) besprekingen plaats moeten vinden om elkaar te vinden/ te accepteren aan dezelfde Avondmaalstafel?
Vanuit deze gedachten wil ik de 8 predikanten van harte Gods wijsheid toewensen en –bidden, om standvastig voor het aangezicht van God ootmoedig te blijven buigen onder het gezag van Zijn heilig Woord. Geve de Heere op dit werk in zwakheid nog veel vrucht, doordat nog veel meer predikanten, brs en zrs zich (opnieuw) buigen onder dat ene betrouwbare Woord, wat de mensen in hun verlorenheid uit genade hebben ontvangen.