quote:
Mezzamorpheus schreef op 22 oktober 2004 om 16:32:Jos, zou je om je standpunt wat te verduidelijken dan ook nog even op dit citaat van Schilder in kunnen gaan?
"Christocentrische prediking wil immers zeggen, dat Christus in het middelpunt staat van de preek. Maar dat mag eigenlijk niet: niet Christus, maar God moet het middelpunt zijn. Wij mogen Christus niet in de weg staan, door te zeggen: U bent het middelpunt, wanneer Hij zelf zegt, dat Hij het middelpunt niet is. Christus was zelf dienstknecht en alles wil Hij de Vader subordineren(ondergeschikt maken). Zichzelf in de eerste plaats. Beter is het te spreken van Christologische prediking. Met Christologisch geef ik aan dat ik God alleen ken in Christus, Zijn Zoon. Ik heb kennis van God door Christus en in gemeenschap met Christus, die ons de Vader bekendgemaakt heeft en door Hem komt mijn denken en spreken over God in goede baan. Zo is de prediking Theocentrisch en Christologisch".
Het is toch zo dat Christus de deur is en verwijst naar God de Vader? Het is toch zo dat Hij zichzelf niet in het middelpunt stelt?
Beste Mezza,
Graag wil ik even nader op het citaat ingaan.
1/ Het eerste wat in het citaat opvalt, is dat er geen Schriftplaatsen worden genoemd. Er wordt wel impliciet verwezen naar bijvoorbeeld Marcus 10:45 (‘de Zoon des mensen is gekomen om te dienen’) en ook Johannes 4:34 zal meeklinken (‘Mijn spijze is de wil te doen van degene die Mij gezonden heeft, en zijn werk te volbrengen’). Verder heeft dit citaat van Schilder ten diepste een hoog ‘ik vind’-gehalte, als ik het zo even mag zeggen.
2/ Als Christus zegt (bijvoorbeeld): ‘Ik ben de weg en de waarheid en het leven’ (Johannes 14:6) kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat Hij zichzelf wel degelijk in het middelpunt stelt. Het is een zeer radicale en exclusieve uitspraak.
3/ Het citaat van Schilder, of in elk geval de gedachte die hij er in tot uitdrukking brengt, kan geen recht doen aan andere bijbelse gegeven waaruit wel een centrale positie van Christus blijkt. Ik noem er een paar: Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Jezus Christus en die gekruisigd (1 Korintiërs 2:2); Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen (Filippenzen 2:9-10); maar alles en in allen is Christus (Kolossenzen 3:11); Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Here, dat alles te boven gaat. Om zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen (Filippenzen 3:8-9); Alle dingen zijn Mij overgegeven door mijn Vader en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon en wie de Zoon het wil openbaren (Matteüs 11:27); Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing, opdat het zij, gelijk geschreven staat: Wie roemt, roeme in de Here (waarmee de Here Jezus wordt bedoeld) (1 Korintiërs 1:30-31). En zo zou ik nog een hele tijd kunnen doorgaan Allemaal zeer christocentrische citaten uit de bijbel.
4/ Daarnaast zijn er ook bijbelwoorden waaruit blijkt hoezeer de Zoon onze aandacht richt op de Vader, maar waarin tegelijk ook blijkt dat de verheerlijking wederzijds is, bijvoorbeeld: Vader, de ure is gekomen; verheerlijk uw Zoon, opdat uw Zoon U verheerlijke, gelijk Gij Hem macht hebt gegeven over alle vlees, om aan al wat Gij Hem gegeven hebt, eeuwig leven te schenken. Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt. Ik heb U verheerlijkt op de aarde door het werk te voleindigen, dat Gij Mij te doen gegeven hebt. En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was (Johannes 17:1-5). Schilders visie doet ook geen recht aan het feit dat Jezus Christus Gods heerlijkheid is (2 Korintiers 4:6 en Hebreeën 1:3 bijvoorbeeld).
5/ Ik heb de indruk dat er in veel gereformeerde spiritualiteit sprake is van een versmalde christologie: '
Christus is Middelaar (tijdelijk, op Golgotha, en de weg is nu open), Hij leert God kennen (en nu hebben we Hem niet meer nodig, want we kennen Hem), Hij is de deur (waar je maar een keer doorheen hoeft)'. Het bijbelse spreken over Christus is oneindig veel rijker en voller. Heel het NT is er vol van: telkens weer moeten we via Christus, in Christus, door Christus heen ons geloof belijden en beleven. Want alles wat God ons geven wil, vinden we in Christus. Dat blijft zo tot de Jongste Dag! Dan zal Christus alles aan de Vader terug geven, en dán, pas dán zal God alles zijn in allen (1 Korintiers 15:28). Nu - en dat is heilshistorisch zo bepaald, tussen Pinksteren en Wederkomst - nu zijn we helemaal aangewezen op Jezus Christus die ons door zijn Geest in gemeenschap met Hem en zo met de Vader brengt.
6/ In ‘Jezus ontdekken. 33dagenboek’ heb ik hier uitgebreider over geschreven. Met name heb ik daar ook de spanning proberen te proeven tussen enerzijds een Zoon die de Vader voortdurend verheerlijkt, en anderzijds een Vader die voortdurend zijn Zoon verheerlijkt. En ik kwam hierbij uit:
quote:
Als ik daar lang over nadenk, begrijp ik er steeds minder van. Gaat het nu om de Vader of gaat het nu om de Zoon? Misschien is dat ook wel helemaal geen goede vraag. Want het gaat om een Geheimenis: de onverbrekelijke eenheid van een Vader met zijn Zoon, een Zoon met zijn Vader. Als ik de Eén eer, komt de Ander nooit tekort. (Jezus ontdekken, blz 38).
7/ Terug naar de discussie: God de Drie-enige heeft besloten dat we altijd via Christus, de Zoon moeten als het gaat om onze gemeenschap met en ons kennen van God. Christus staat Centraal! Zó eren we God! Anders gezegd: dé manier om God te eren is Christus te eren.
8/ Ook heel relevant voor de discussie (en daar heb ik in het interview ook op gedoeld toen ik zei dat we, voordat we over SChriftgezag eerst maar eens moeten spreken over Schriftgebruik): echt gereformeerd is het om steeds opnieuw vanuit de Schrift aan te tonen waarom je een bepaald standpunt huldigt. In het Schilder-citaat gebeurt dat niet, Justin doet het niet, een ook jij, Mezza, put als je dit zegt:
quote:
Het is toch zo dat Christus de deur is en verwijst naar God de Vader? Het is toch zo dat Hij zichzelf niet in het middelpunt stelt?
niet uit de Schrift maar uit je geheugen. Heel begrijpelijk allemaal, en ook niet altijd per se verkeerd. Maar juist in de discussies die nu gevoerd worden naar aanleiding van bv. het Manifest van de acht predikanten, ontvangen we allemaal gewelidge kansen om ons daarin weer eens te gaan oefenen: expliciet de Schriften laten spreken. In dít Schrift-
gebruik zullen we ook opnieuw gaan proeven wat dat nu is: Schrift-
gezag.
9/ Tenslotte: er is nog een meer contextuele reden waarom het erg belangrijk is om Christus centraal te stellen. Wanneer we veel spreken over 'God' komt vroeg of laat in steeds grotere hevighed de vraag naar boven: heeft de Islam het misschien over dezelfde 'God'? In een cultuur waarin moslims steeds zichtbaarder aanwezig zullen zijn, komt het erop aan met heel ons hart te weten dat het in het christelijk geloof om Christus gaat. En de God van Christus is een totaal andere dan de God van de Islam. In Christus klopt Gods Vaderhart. In Christus - alleen in Hém - leren we God als een genádige God kennen. In het kruis van Christus is alles wat we nodig hebben en wat we door mogen geven aan onze moslim-buren.