Auteur Topic: Hoe ik er nu tegenaan kijk.....  (gelezen 5389 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Hoe ik er nu tegenaan kijk.....
« Gepost op: oktober 11, 2004, 09:32:38 pm »
Een tijd geleden vroeg ik mij hier af of ik Christen zou worden.
Ik was het echt van plan.  :/

Maar alles is veranderd.
Ik word GEEN Christen.
En ik dacht ineens aan jullie.
Ik wilde het jullie toch laten weten,
want jullie waren ook degenen die met mij mee leefden.

Ik blijf in Jezus Christus wel een lichtend en inspirerend voorbeeld zien.
Dat wel.
Maar hij was niet de enige in de geschiedenis.

Er bestaan veel onduidelijkheden omtrent de Bijbel.
Er is ook veel gerommeld met de Bijbel.
(censuur, verwijderingen, aanpassingen etc)

Dus wat is waar?

Ik geloof niet in dogma's.
Ik denk zelfs dat mensen op een bepaalde manier gehypnotiseerd kunnen raken door bepaalde ideeën, als ze maar vaak genoeg herhaald worden.
Is dat vrijheid?
Is dat liefde?
Voor mij niet.

Niettemin respecteer ik ieders manier van leven.
Maar ik wilde dit met jullie delen, want misschien heeft iemand van jullie zich nog wel eens afgevraagd:
Hoe zou het nu met Iris zijn?
 ;)
(Of niet, en dat is ook goed  :)  )

Iris

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 11, 2004, 09:46:19 pm »

quote:

Iris schreef op 11 oktober 2004 om 21:32:
jullie waren ook degenen die met mij mee leefden.
en meebidden. En dat blijft doorgaan.

quote:

Dat wel. Maar hij was niet de enige in de geschiedenis.
Hij is uniek in de geschiedenis. Maar wat bedoel je met de enige? Mooi dat je hem wel bestudeerd, anders heb je niet zoveel aan een voorbeeld. Toch?

quote:

Heb je dat boek van "bewijs genoeg" van Lee Strobel gelezen? Als je dat gelezen hebt, begrijp je waarom ik niet geloof dat er iets mis is met de bijbel. Wat onduidelijkheden betreft...als je liever niet meer hier wilt posten mag je ook je vragen wel mailen. Ik wil ze graag met je doornemen, zelfs als het uit literaire interesse is nu je niet meer christen wilt worden.

quote:

Ik ook niet, alleen maar in God.

quote:

Ik denk zelfs dat mensen op een bepaalde manier gehypnotiseerd kunnen raken door bepaalde ideeën, als ze maar vaak genoeg herhaald worden.
Is dat vrijheid?
Is dat liefde?
Voor mij niet.
Jammer dat je dan toch echt de verkeerde ideeen eruit gehaald hebt. God kennen geeft je zo'n bevrijding juist. Eerst beginnen de omgang met Hem te bestuderen zonder Hem te kennen, moet wel een vertekend beeld geven. Hij IS liefde. En geduldig met ons. Een vader, een goede aardse vader bijv. zal je uiteindelijk vrij laten maar als je van hem houdt doe je wat hij wil. En begrijp je waarom hij iets van je verlangt. Zo ook met God.

quote:

Goed hoop ik want naast je spirituele afwegingen weet ik niet hoe het met je gaat. Voelt het goed nu je een beslissing hebt genomen? Of begint nu pas een echte zoektocht? Soms is het wel goed om van iets afstand te nemen. Of het werkelijk dan ook nooit meer een optie wordt....wie zal het zeggen? Ik zal voor je blijven bidden. Moge God met je zijn op je wegen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 11, 2004, 09:56:29 pm »
Dank je wel Zijnkind.
Ik waardeer je reactie zeer.
Op dit moment heb ik geen vragen.

Maar ik zal hier wel af en toe terug komen,
omdat ik het sowieso leuk vind om in gesprek te zijn over 't leven,
en hoe men hier tegenaan kijkt.
En met "men" bedoel ik mensen met verschillende geloofs- of levensovertuigingen.
Dus ik blijf me verdiepen in mensen.
Maar ik verwacht niet dat ik mij ooit nog zal "binden" aan iets.

Iris

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 11, 2004, 10:03:44 pm »
Nu maak je me nieuwsgierig....hoe kijkt Iris tegen het leven aan? Wil je daar wat meer over vertellen?

Overigens bindt ik me ook niet aan iets maar ga ik een vrije relatie aan met Iemand. Of beter...Hij met mij. Das toch echt wat anders. Ik ga je niet proberen te overtuigen nu en hier. Ik vind het echt heel jammer dat je een ander idee hebt gekregen van het Christendom dan wat het volgens mij is.
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2004, 10:04:05 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 11, 2004, 10:26:50 pm »

quote:

Iris schreef op 11 oktober 2004 om 21:32:
Een tijd geleden vroeg ik mij hier af of ik Christen zou worden.
Ik was het echt van plan.  :/

Maar alles is veranderd.
Ik word GEEN Christen.
En ik dacht ineens aan jullie.
Ik wilde het jullie toch laten weten,
want jullie waren ook degenen die met mij mee leefden.

Dat wel.
Maar hij was niet de enige in de geschiedenis.
Hmm. Wat mij betreft was Hij ook niet het enige 'lichtend en inspirerend voorbeeld', daar kan ik er, ook buiten de bijbel, wel meer van noemen. Maar Hij is wel de enige die mij kan verlossen van de ellende in deze wereld...

quote:

Dus wat is waar?

Ik kan het alleen maar met ZijnKind eens zijn. Ik geloof in een God die veel groter is dan welk dogma dan ook.

quote:

Is dat vrijheid?
Is dat liefde?
Voor mij niet.
Nee, dat is geen liefde en dat is geen vrijheid. Maar dat is Christendom?
Voor mij niet...

Al zal ik niet ontkennen dat er groepen zijn die zich christelijk noemen waarbij het er, helaas, zo aan toe gaat. Al ik zal ook niet ontkennen dat ook christenen wel eens vast blijven zitten in bepaalde ideeën. Het zijn soms net mensen...

quote:

Niettemin respecteer ik ieders manier van leven.
Maar ik wilde dit met jullie delen, want misschien heeft iemand van jullie zich nog wel eens afgevraagd:
 ;)
(Of niet, en dat is ook goed  :)  )

Ja, dat heb ik me inderdaad wel eens afgevraagd, heb zelfs af en toe naar je profiel geklikt om te kijken of je stiekum toch ergens wat gepost had ;)
Leuk om je weer terug te zien, blijf gerust nog ff :P

En als je er dan toch bent, ga ik toch, heel onbescheiden, vragen waar je dan wel uitgekomen bent en wat je heeft doen besluiten geen Christen te worden. Want je was het echt van plan...

En met ZijnKind zal ook ik voor je blijven bidden.
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2004, 10:28:01 pm door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 11, 2004, 10:34:08 pm »
Iris, ja ik had me ook wel eens afgevraagd hoe het met je was...

Je moet wel veel nagedacht hebben.

Weet je wat ik waardeer? De duidelijkheid die je schept. En dat je beseft dat als je Jezus als een voorbeeld ziet, dat je je dan nog niet perce christen bent. Dat dat meer inhoudt. Maar die weg kan en wil jij niet gaan, zeg je.

Tja, wat kan ik dan nog zeggen? Het ga je goed en bedankt voor je openheid! En ik denk dat je inbreng in bepaalde topics zeker nuttig kan zijn omdat jij je in ieder geval heel intensief in een aantal dingen verdiept hebt. Laten we dan hopen op een even duidelijke en respectvolle omgang als hier in dit topic!
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 11, 2004, 10:36:55 pm »
Zonde, je weet niet wat je mist.
Live vanuit de luie stoel

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 12, 2004, 12:43:54 am »
Heej Iris,

Sterkte met je zoektocht. Ik heb het idee dat die nog lang niet ten einde is.

Ik heb nog een vraagje voor je:

Je ziet Jezus als een lichtend voorbeeld... Geloof je ook in het bestaan van een God?

Zo ja, dan kan ik je aanraden om eens te proberen daar contact mee te zoeken. Als er een God bestaat kan die jou vast en zeker helpen met je zoektocht.

Veel geluk toegewenst!

Marnix
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 12, 2004, 08:51:37 am »
Lieve Iris,

Ik heb me inderdaad regelmatig afgevraagd hoe het met je was.
Ik vind het erg jammer dat je toch een andere weg hebt gekozen dan de "onze" :). Dat mag je best weten.

Ik besef dat ik misschien wel één van degenen ben geweest die jou (mede) het idee hebben gegeven dat christendom om dogma's draait. Als dat zo is spijt me dat. Christendom draait niet om dogma's, maar om Christus. Wij geloven bepaalde dingen over Christus, en jammer genoeg heten die dingen dogma's, maar in feite is het niet veel anders dan gewoon zeggen: dit geloof ik, onomstotelijk. En dat is nooit bedoeld om te hypnotiseren of te indoctrineren.

Krijg je van ons (mij) toch dat idee, kijk dan lekker langs ons heen naar Christus, want het gaat om Hem en niet om de gebrekkige manier waarop wij Hem proberen te volgen.

Succes met je zoektocht Iris, want ik heb met Marnix het gevoel dat die nog niet ten einde is. Kom hier nog eens kijken als je tijd hebt!

liefs, Bumblebee
Bombus terrestris Reginae

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 12, 2004, 09:01:02 am »
Hoi

Bedankt voor jullie lieve reacties.
Tja....wat geloof ik nu?
Ik kan niet zeggen, ik geloof DIT of ik geloof DAT.
Wel geloof ik in een God, in ieder geval iets dat groter dan ons is.
Ik geloof ook in reincarnatie.
Ik geloof in groei.
Dus iedere ziel krijgt altijd weer de kans om verder te groeien.
De hel is voor mij een "state of mind".
Dus als je sterft met veel boosheid en boze gedachten, dan zul je in die sfeer voort blijven leven.
Maar niet voor eeuwig, volgens mij.
Zoals alles op aarde steeds sterft en weer geboren wordt, zo is dat ook met een ziel, volgens mij.
Maar ik weet dit alles niet zeker.

Wel twijfel ik aan de gebeurtenissen in de tijd van Jezus,
en of het inderdaad allemaal zo heeft plaats gevonden.
Ik zie in Christus wel een (zeer) bijzonder mens en van alle godsdiensten vind ik hem nog de meest inspirerende "persoon".

Bedankt voor jullie reacties, nogmaals.
Wel leuk om jullie weer even te "spreken".

Iris

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 12, 2004, 11:41:55 am »
Hoezo je twijfel? 4 ooggetuigen hebben het in boeken opgeschreven.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 12, 2004, 12:52:46 pm »
Hai Marnix

Daar bestaan dus ook weer twijfels over, over die ooggetuigen.
(En dan bedoel ik vanuit wetenschappelijke hoek)

Wat is eigenlijk echt duidelijk?
Wat weten we eigenlijk als mens?
Niks.

Volgens mij is het vooral van belang te proberen een goed mens te zijn.
(Voor zover dat kan natuurlijk, want iedereen heeft zijn plussen en minnen)

Iris

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 12, 2004, 01:07:21 pm »
Hai

Hier ben ik nogmaals.
In het begin voelde ik een enorme saamhorigheid wanneer ik me onder Christenen bevond.
Dat was een fijn gevoel.
Ik dacht in eerste instantie dat dat kwam doordat Jezus in ons midden was.
Maar nu ben ik erachter gekomen dat in iedere groep een prettige vorm van saamhorigheid kan ontstaan, gelovig of niet.
Tot mijn verbazing was het dus gewoon een "psychisch" verschijnsel, en niet iets dat voortkwam uit de heilige geest.
Verder heb ik voor mijzelf ontdekt dat wanneer je je leven aan Jezus geeft,
er zich een psychisch (en prettig) verschijnsel voordoet,
een gevoel van welbevinden,
maar waarvan ik niet meer zeker weet of dat door Jezus komt of door de overgave en loslaten zelf.
Want die laatste twee dingen zijn ook belangrijke elementen in andere geloven.
(en zijn ook psychisch verklaarbaar)

Dus daarom houd ik het eenvoudig, geen specifiek geloof meer voor mij.....
(in de zin van een religie)

Twijfelen jullie nooit?

Iris

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 12, 2004, 02:14:36 pm »
Toen ik net christen was kreeg ik ook een enorme geloofsdip, en stelde ik mezelf precies de vragen die jij jezelf nu ook stelt. Dat kwam gedeeltelijk ook omdat ik was begonnen met de studie psychologie. Als je wilt kun je God prima wegverklaren en Gods werk ook. De vraag die mij door mijn collega christen-studenten werd gesteld is: waarom wil jij eigenlijk alles psychisch verklaren? Die vraag wil ik jou nou ook stellen: wat is de meerwaarde van een psychische verklaring voor alles zoeken?

Wat ik wel weet is dat het saamhorigheidsgevoel onder christenen van een heel ander kaliber is dan het saamhorigheidsgevoel van andere groepen mensen. Bij echte christenen is er iets "extra's". Dat is de Heilige Geest. Bij andere groepen kun je misschien prima thuisvoelen, maar echt de intieme 'familieband' heb ik in andere verbanden nooit zo ervaren.

Ik blijf trouwens voor je bidden, is dat goed? ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2004, 02:15:17 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 12, 2004, 02:28:30 pm »
Hai Roodkapje

Leuk je weer te spreken!

Ik zoek niet overal een psychische verklaring voor,
maar het viel me op dat het gevoel van welbevinden ook in andere groepen gevoeld kan worden,
en dat het gevoel dat je kan krijgen wanneer je je leven aan Jezus geeft, ook op andere manieren gevoeld kan worden.
Daar ligt dus toch een groot stuk van mijn verwarring.

Ik ben het wel met je eens dat het saamhorigheidgevoel onder Christenen vaak net iets extra's heeft. Dat moet ik toegeven.
Tegelijkertijd weet ik niet of dat door de heilige geest komt, of omdat iedereen gewoon erg aardig voor elkaar is.
Ik ben namelijk erg gevoelig voor aardige mensen.
Dat geeft een goed gevoel. Ja, bij wie niet eigenlijk...

Iedereen wil ergens bij horen, de één wat meer dan de ander, maar het is mens-eigen.
Christenen geven je het gevoel dat je gezien wordt als mens en dat je erbij hoort,
dat is fijn,
maar dan nog,
er zijn ook niet- Christenen die op die manier met andere mensen om kunnen gaan en je datzelfde gevoel geven.

Begrijp je mijn dilemma?

Je mag altijd voor me bidden, al vraag ik me af of het helpt in mijn geval.
Maar ik vind het wel leuk om te praten hierover.

Iris

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 12, 2004, 02:43:10 pm »
Hoi Iris,
Ik waardeer je eerlijkheid. En wat betreft je vraag of we ook wel eens twijfelen: ik heb inderdaad af en toe last van twijfel. Dat kan allerlei verschillende oorzaken hebben. Waar ik dan vaak tegen aanloop is dat ik alles wat God en Jezus betreft, graag bewezen zou willen zien. Dat het onomstotelijk vaststaat. Maar dat is nu net het punt: Jezus vraagt geloof. Moeilijk soms, met alle vragen die op je af kunnen komen. Maar Jezus zegt ook dat we mogen bidden. Ik geloof(!) dat God zeker naar je zal luisteren. Ik denk dat je het Hem ook gewoon mag vragen: "God, als U bestaat, wilt U me dat dan duidelijk maken?"

Datzelfde zou je kunnen doen als het gaat om de Bijbel. Waar ik zelf altijd wat mee kan, als ik twijfel, is de gedachte dat als God bestaat en onze Schepper is, Hij dan ook contact met ons wil. Juist dan is de Bijbel een prachtig middel van God om ons te bereiken.

Ik zal voor je bidden.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 12, 2004, 03:56:53 pm »

quote:

Iris schreef op 12 oktober 2004 om 14:28:
Hai Roodkapje

Leuk je weer te spreken!

Dat is geheel wederzijds! :)

quote:

Ik zoek niet overal een psychische verklaring voor,
maar het viel me op dat het gevoel van welbevinden ook in andere groepen gevoeld kan worden,
en dat het gevoel dat je kan krijgen wanneer je je leven aan Jezus geeft, ook op andere manieren gevoeld kan worden.
Daar ligt dus toch een groot stuk van mijn verwarring.

Zou je dat eens kunnen uitleggen. Op welke andere manieren doel je hier?

quote:

Ik ben het wel met je eens dat het saamhorigheidgevoel onder Christenen vaak net iets extra's heeft. Dat moet ik toegeven.
Tegelijkertijd weet ik niet of dat door de heilige geest komt, of omdat iedereen gewoon erg aardig voor elkaar is.
Ik ben namelijk erg gevoelig voor aardige mensen.
Dat geeft een goed gevoel. Ja, bij wie niet eigenlijk...

Dan vraag ik me dus af, hoe dat kan, dat je je onder christenen net iets lekkerder kunt voelen dan onder niet-christenen. Ik vind dat echt heel heel subtiel, doch belangijk onderscheid namelijk.

quote:

Iedereen wil ergens bij horen, de één wat meer dan de ander, maar het is mens-eigen.
Christenen geven je het gevoel dat je gezien wordt als mens en dat je erbij hoort,
dat is fijn, maar dan nog, er zijn ook niet- Christenen die op die manier met andere mensen om kunnen gaan en je datzelfde gevoel geven.

Begrijp je mijn dilemma?

Tuurlijk wil iedereen ergens bijhoren. Maar volgens mij is geloven/ je met religie bezig houden niet per definitie bezig zijn met 'ergens bijhoren'. Ikzelf ben bijvoorbeeld wel lid van een Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt), maar om nou te zeggen dat ik voel dat ik daarbij 'hoor', nee. Die mensen hebben over veel dingen andere opvattingen, ze hebben een heel eigen cultuurtje en komen op mij bijvoorbeeld vaak heel 'verkrampt' over. (Dat is mijn subjectieve beleving, omdat ik het zo ervaar wil dat niet zeggen dat dit natuurlijk ook meteen zo is). Maar het voelt bij mij toch zo. Toch blijf ik met ze omgaan, heb ik gemeenschap met ze (zoals de Bijbel dat zo mooi kan uitdrukken). Voor mij heeft de omgang onderling meer iets te maken met de relatie die er is tussen mij en God (waaraan ik uiting kan geven aan mijn omgang met die mensen), dan met het erbij willen horen.

Het is namelijk ook zo dat het in het christendom niet gaat om het 'gezellig samen christen zijn'. Als je christen bent ervaar je niet 24 uur per dag, 7 dagen per week een gevoel van gelukzaligheid. Christen-zijn is geen gevoel, maar een levenshouding. Een persoonlijke ethiek, als je het zo wilt noemen. Ik kan niet zeggen dat ik elke dag sta te jubelen en te zingen dat ik christen ben. Ik ben het gewoon, ik doe mijn werk, maar volg ondertussen wel die ethiek. Soms ervaar ik echter momenten dat ik 'boven op een berg sta' (gevoel van gelukzaligheid, de Geest vlakbij je voelend), soms sta ik echter onderin een dal. Dan ervaar ik God veel minder. Meestal komt dat doordat ik de periode daarvoor weinig heb gedaan om echt te 'wandelen met God'. Dan lees je minder in de Bijbel, dan bid je minder, kortom je bent er minder mee bezig. En omdat je er minder met God bezig bent, ga je meer met 'jezelf' en andere meer aardse zaken bezighouden...

Ik herken het inderdaad heel erg, maar ik zou het heel jammer vinden als je 'dan maar nergens in gelooft'. Want ook als ik niet boven op een berg sta, of onderin een dal zit, maar gewoon 'gewoon' dagelijks bezig ben merk ik toch dat het christen-zijn mij iets "extra's" geeft. Je staat nét iets anders in het leven. Zo ervaar ik elke dag als een kadootje... :)
In de tijd dat ik me met New Age bezighield, bijvoorbeeld, dacht ik me ook spiritueel te kunnen ontvouwen, maar achteraf gezien die manier zinloos, omdat je steeds aan het 'navelstaren' bent, je bent steeds bezig met jezelf: jezelf ontwikkelen, met je jezelf in harmonie komen etc. Dan ben je zo als het ware met jezelf en de natuur en de spiritualiteit bezig dat je je op de één of andere manier 'vereenzaamt'. (Nogmaals, zo heb ik het ervaren, dat wil niet betekenen dat het dan dus ook zo is.

quote:

Je mag altijd voor me bidden, al vraag ik me af of het helpt in mijn geval.
Maar ik vind het wel leuk om te praten hierover.
Gelukkige kan het allebei, bidden en praten. En bidden helpt altijd! ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2004, 03:59:45 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 12, 2004, 04:54:20 pm »

quote:

Knee schreef op 12 oktober 2004 om 14:43:
Hoi Iris,
Ik waardeer je eerlijkheid. En wat betreft je vraag of we ook wel eens twijfelen: ik heb inderdaad af en toe last van twijfel. Dat kan allerlei verschillende oorzaken hebben. Waar ik dan vaak tegen aanloop is dat ik alles wat God en Jezus betreft, graag bewezen zou willen zien. Dat het onomstotelijk vaststaat. Maar dat is nu net het punt: Jezus vraagt geloof. Moeilijk soms, met alle vragen die op je af kunnen komen. Maar Jezus zegt ook dat we mogen bidden. Ik geloof(!) dat God zeker naar je zal luisteren. Ik denk dat je het Hem ook gewoon mag vragen: "God, als U bestaat, wilt U me dat dan duidelijk maken?"

Datzelfde zou je kunnen doen als het gaat om de Bijbel. Waar ik zelf altijd wat mee kan, als ik twijfel, is de gedachte dat als God bestaat en onze Schepper is, Hij dan ook contact met ons wil. Juist dan is de Bijbel een prachtig middel van God om ons te bereiken.

Ik zal voor je bidden.

Hoi Knee

Dit raakt me allemaal wel, wat je schrijft, maar alles wat met echte liefde te maken heeft, of wat daar op lijkt, raakt me.
Ik ben zo iemand die de ogen niet droog kan houden bij Spoorloos etc.
Dus dan vraag ik me altijd weer af: Ben ik echt geraakt door het Christelijk geloof?
Of ben ik meer geraakt door woorden waarin ik een soort troost ervaar,
maar die dan eigenlijk ook niets meer dan woorden zijn?

En als iemand zegt "ik zal voor je bidden" dan heb ik meteen een brok in mijn keel van ontroering.
Maar komt dat door God of is dat het gevolg van mijn verleden?
Als kind heb ik nogal wat nare dingen meegemaakt, zeg maar gerust trauma's, dus dan vraag ik me af of het niet gewoon het gekwetste kind in mij is dat nog hunkert naar liefde.

Iris

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 12, 2004, 05:13:11 pm »

quote:

Iris schreef op 12 oktober 2004 om 16:54:
[...]

Hoi Knee

Dit raakt me allemaal wel, wat je schrijft, maar alles wat met echte liefde te maken heeft, of wat daar op lijkt, raakt me.
Ik ben zo iemand die de ogen niet droog kan houden bij Spoorloos etc.
Dus dan vraag ik me altijd weer af: Ben ik echt geraakt door het Christelijk geloof?
Of ben ik meer geraakt door woorden waarin ik een soort troost ervaar,
maar die dan eigenlijk ook niets meer dan woorden zijn?

En als iemand zegt "ik zal voor je bidden" dan heb ik meteen een brok in mijn keel van ontroering.
Maar komt dat door God of is dat het gevolg van mijn verleden?
Als kind heb ik nogal wat nare dingen meegemaakt, zeg maar gerust trauma's, dus dan vraag ik me af of het niet gewoon het gekwetste kind in mij is dat nog hunkert naar liefde.

Iris

Hoi Iris,
Als je hunkert naar liefde dan ben je bij God aan het juiste adres! Echt waar! Ik wil graag iets citeren uit de bijbel:

Mat 11
28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; 29 neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

Wat je last ook is, wat je ook met je meedraagt uit het verleden, als je het bij Jezus brengt dan zal Hij je rust geven.

Ik weet niet wat je allemaal hebt meegemaakt, maar als je zoekt, dan zul je vinden. Jezus zegt het zo:

Mat 7
7 Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. 8 Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan worden. 9 Of welk mens onder u zal, als zijn zoon hem om brood vraagt, hem een steen geven?

Als jij om 'brood' vraagt, dan zul je het ontvangen. Voor brood mag je gerust liefde invullen. Als er één is die dat kan geven, dan God wel. God is liefde.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 12, 2004, 05:21:35 pm »
Hoi Roodkapje  :)

quote:

Zou je dat eens kunnen uitleggen. Op welke andere manieren doel je hier?

Het principe van loslaten en overgave (je leven in Jezus' handen leggen), wordt ook ervaren wanneer je gelooft in Krishna, Boeddha of wat dan ook. Er wordt vaak gezegd dat Jezus iets wezenlijks anders te bieden heeft, namelijk verlossing van zonden, maar het uiteindelijke gevoel dat het oplevert is volgens mij hetzelfde.

quote:

Dan vraag ik me dus af, hoe dat kan, dat je je onder christenen net iets lekkerder kunt voelen dan onder niet-christenen.

Dat vraag ik me ook wel eens af.  :)

quote:

Ik vind dat echt heel heel subtiel, doch belangijk onderscheid namelijk.

Maar het beangstigt mij ook. Alsof ik niet meer zelf mag nadenken, wanneer ik tot zo'n groep zou behoren.
Aan de ene kant trekt het me dus, dat heerlijke saamhorigheidsgevoel, en aan de andere kant beklemt het me.

quote:

Tuurlijk wil iedereen ergens bijhoren. Maar volgens mij is geloven/ je met religie bezig houden niet per definitie bezig zijn met 'ergens bijhoren'.

Dat is waar.

quote:

Ikzelf ben bijvoorbeeld wel lid van een Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt), maar om nou te zeggen dat ik voel dat ik daarbij 'hoor', nee. Die mensen hebben over veel dingen andere opvattingen, ze hebben een heel eigen cultuurtje en komen op mij bijvoorbeeld vaak heel 'verkrampt' over.

Daar ben ik dus zo bang voor.

quote:

Voor mij heeft de omgang onderling meer iets te maken met de relatie die er is tussen mij en God (waaraan ik uiting kan geven aan mijn omgang met die mensen), dan met het erbij willen horen.

Dat snap ik.

quote:

Het is namelijk ook zo dat het in het christendom niet gaat om het 'gezellig samen christen zijn'. Als je christen bent ervaar je niet 24 uur per dag, 7 dagen per week een gevoel van gelukzaligheid. Christen-zijn is geen gevoel, maar een levenshouding. Een persoonlijke ethiek, als je het zo wilt noemen.

Dat begrijp ik volkomen.
Maar diezelfde levenshouding zie ik ook wel terug bij mensen die verder niks met het Christendom te maken hebben.

quote:

En omdat je er minder met God bezig bent, ga je meer met 'jezelf' en andere meer aardse zaken bezighouden...

Maar op momenten dat je er veel mee bezig bent, is het dan niet een vorm van zelfhypnose? Hoe zie jij dat?

quote:

Ik herken het inderdaad heel erg, maar ik zou het heel jammer vinden als je 'dan maar nergens in gelooft'.

Ik geloof in de liefde....
Ik geloof in de voortgang van de ziel.
Maar het is inderdaad geen vastomlijnd geloof wat ik nu heb.

quote:

staat nét iets anders in het leven. Zo ervaar ik elke dag als een kadootje... :)

Maar hoe komt dat dan, dat je elke dag als een kadootje ervaart?
Zijn het vlinders in je buik?
Is het een soort verliefd-zijn op het leven?
Is het een gevoel van geborgenheid?

quote:

In de tijd dat ik me met New Age bezighield, bijvoorbeeld, dacht ik me ook spiritueel te kunnen ontvouwen, maar achteraf gezien die manier zinloos, omdat je steeds aan het 'navelstaren' bent, je bent steeds bezig met jezelf: jezelf ontwikkelen, met je jezelf in harmonie komen etc. Dan ben je zo als het ware met jezelf en de natuur en de spiritualiteit bezig dat je je op de één of andere manier 'vereenzaamt'.

Ja, dat herken ik wel.

quote:

Gelukkige kan het allebei, bidden en praten. En bidden helpt altijd! ;)

Jij hebt een sterk geloof, dat je zeker weet dat bidden altijd helpt.  :)
Dat gevoel heb ik helaas niet.  ;(

Dank je wel voor de uitwisseling tot dusver!

Iris

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 12, 2004, 05:26:50 pm »
Hai Knee

Ja, dat raakt me heel erg, die Bijbelteksten.
Maar tegelijkertijd weet ik niet wat ik ermee moet.
Ik heb al zo vaak om hulp gebeden,
maar voor mijn gevoel nooit echte hulp ontvangen.
Na 30 jaar ben ik nog steeds niet genezen van mijn wonden,
en nog steeds ben ik zoekende.
(Overigens stel ik me niet op als een slachtoffer hoor, het is meer een constatering)
Ik heb gewoon moeite met het leven.
Ik snap niet hoe andere mensen zo luchtig en zorgeloos door het leven kunnen gaan.
Ik vind mezelf ook geen leuk mens.

Iris

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 12, 2004, 05:48:29 pm »
Hoi Iris,

Houvast. Dat ervaar ik als het leven zwaar is. Er is Iemand die altijd luistert. Er is Iemand die je begrijpt, want Hij is zelf mens geworden. En Hij helpt. Niet altijd op de manier die wij willen, overigens, wat dat betreft zijn wij kinderen en is God is onze Vader. Een betere is er niet. Hij vindt je waardevol. Hij had zijn Zoon over voor mensen zoals jou en mij en Jezus zelf wilde dit doen uit pure liefde voor ons.

Ik bid voor je.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 13, 2004, 03:06:32 pm »

quote:

Knee schreef op 12 oktober 2004 om 17:48:
Hoi Iris,

Houvast. Dat ervaar ik als het leven zwaar is. Er is Iemand die altijd luistert. Er is Iemand die je begrijpt, want Hij is zelf mens geworden. En Hij helpt. Niet altijd op de manier die wij willen, overigens, wat dat betreft zijn wij kinderen en is God is onze Vader. Een betere is er niet. Hij vindt je waardevol. Hij had zijn Zoon over voor mensen zoals jou en mij en Jezus zelf wilde dit doen uit pure liefde voor ons.

Ik bid voor je.
http://www.metknuffel.nl/q1huggie1q.jpg

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 13, 2004, 10:01:40 pm »
Als aanvulling op wat Knee schreef heb ik dit gevonden wat mij altijd erg aanspreekt over wat de Here Jezus heeft gedaan voor ons en waarom:

Jesaja 53
 3 Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten en vertrouwd met ziekte, ja, als iemand, voor wie men het gelaat verbergt; hij was veracht en wij hebben hem niet geacht.
4 Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte.
5 Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden. 6 Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar zijn eigen weg, maar de HERE heeft ons aller ongerechtigheid op hem doen neerkomen. 7 Hij werd mishandeld, maar hij liet zich verdrukken en deed zijn mond niet open; als een lam dat ter slachting geleid wordt, en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed hij zijn mond niet open.
8 Hij is uit verdrukking en gericht weggenomen, en wie onder zijn tijdgenoten bedacht, dat hij is afgesneden uit het land der levenden? Om de overtreding van mijn volk is de plaag op hem geweest. 9 En men stelde zijn graf bij de goddelozen; bij de rijke was hij in zijn dood, omdat hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in zijn mond is geweest. 10 Maar het behaagde de HERE hem te verbrijzelen. Hij maakte hem ziek. Wanneer hij zichzelf ten schuldoffer gesteld zal hebben, zal hij nakomelingen zien en een lang leven hebben en het voornemen des HEREN zal door zijn hand voortgang hebben. 11 Om zijn moeitevol lijden zal hij het zien tot verzadiging toe; door zijn kennis zal mijn knecht, de rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, en hun ongerechtigheden zal hij dragen.

Hij heeft al onze ellende op Zich genomen en ons verdriet gedragen. Voor ons die dwaalden als schapen, we wisten niet wat de juiste weg was....
Alles wat ons deel zou moeten zijn, heeft God op de Here Jezus doen neerkomen. Er staat dat het Hem behaagde dat te doen. Dat klinkt misschien gek. Maar het is een 'behagen' omdat God ons, die dit geloven vrij kan spreken.
En het gevolg van dit 'verbrijzxelen en ziek maken' staat er achter: nakomelingen, een lang leven -eeuwig-, wat God wil zal door Hem gebeuren, velen worden rechtvaardig gemaakt....

'k Zou willen dat je dit zou kunnen aanvaarden. Hij kent jouw verdriet omdat Hij het op Zich
 heeft genomen. Daarom kan Hij het ook van je weg nemen als je Hem wilt aanvaarden als degene die dat voor jou heeft gedaan. En je ook verlost van je ongerechtigheid....
En dat betekent dan dat je een relatie hebt met Hem. En dat is wel iets anders dan een religie aanhangen. Dat heeft alleen te maken met bepaalde regeltjes volgen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 13, 2004, 10:42:53 pm »
Hoi Iris,
Dank je wel voor deze knuffel. Ik vertelde er thuis over. Mijn zoontje van drie vroeg: waar is die knuffel dan?  :)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 14, 2004, 08:43:59 am »
Dank je wel Priscilla (of Aquila?). Dat is inderdaad een hele mooie tekst. En ja, het doet me toch wat. Ik ben echt in verwarring de laatste tijd. Het is misschien ook een stukje angst. Ik moet er nog bij vertellen dat ik een tijdje terug  in contact kwam met een (Christelijke) vrouw die zo aan ging dringen (en zelfs steeds voortdurend aanbelde bij mij thuis) dat ik er een heel eng gevoel bij kreeg.

En Knee: ooo, wat schattig, lief he, zoals kinderen dingen kunnen zeggen. Ik heb ook een peutertje hier thuis rond lopen en ik zou eigenlijk al die grappige uitspraken op moeten schrijven.

Ik spring even van de hak op de tak:
(Want dat stuk van P en A blijft maar door mijn hoofd malen)
Hoe kan Jezus mijn verdriet op zich hebben genomen? Hoe voel ik dat? Hoe kan dat, een persoon van pakweg 2000 jaar geleden, die mijn verdriet op zich neemt?
Ik begrijp het allemaal niet meer. Een tijd geleden dacht ik dat ik het begreep en voelde, maar ik voel me leeg nu. Aan de andere kant zou ik het wel graag WILLEN voelen, maar dan slaat de twijfel ook weer toe: Is dit wel echt?

Dank jullie wel voor jullie luisterend oor,
Iris

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 14, 2004, 09:27:00 am »

quote:

Iris schreef op 14 oktober 2004 om 08:43:

Hoe kan Jezus mijn verdriet op zich hebben genomen? Hoe voel ik dat? Hoe kan dat, een persoon van pakweg 2000 jaar geleden, die mijn verdriet op zich neemt?

Iris

Ja, dat vraag ik me ook af. Volgens mij moet je het verdriet zelf doorworstelen. Het is een eigen innerlijk proces. Christus heeft de mens laten zien hoe je daar mee om gaat.

Jezus heeft mijn verdriet op zich genomen en tegelijk ook niet want je zit er wel mooi mee..

Ik vind het altijd zo makkelijk gezegd. Een beetje een dooddoener. ( Met alle respect ) Maar zo voelt het gewoon..

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 14, 2004, 09:32:23 am »
Het christendom (en christenzijn) is niet hoofdzakelijk een GEVOEL. Het weten dat Jezus voor je gestorven is, is meer een besef, een inzicht. En vanuit dat inzicht bouw je verder.
Ik kan natuurlijk alleen maar voor mezelf praten (ben zelf erg rationeel ingesteld): Doordat ik echt besef dat mijn zonde, het niet perfect zijn mij door God niet wordt aangerekend, geeft me kracht om de moeilijkheden die ik meemaak te kunnen dragen. Voor mezelf maakt dat het verschil tussen het christendom en alle andere godsdiensten: voor God mag ik gewoon mezelf zijn, ik hoef niet aan eisen voldoen. Ik word niet pas aangenomen als ik een x aantal goede daden doe, of een bepaalde graad van 'goedheid' heb bereikt, nee, ik word NU al aangenomen, ik ben NU al vrij.

Het is niet zo dat God er niet meer is als je hem even niet voelt.

http://www.members.lycos.nl/kapjeislief/voetstappen.jpg

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 14, 2004, 10:02:37 am »

quote:

lonneke schreef op 14 oktober 2004 om 09:27:
[...]

Ja, dat vraag ik me ook af. Volgens mij moet je het verdriet zelf doorworstelen. Het is een eigen innerlijk proces. Christus heeft de mens laten zien hoe je daar mee om gaat.

Jezus heeft mijn verdriet op zich genomen en tegelijk ook niet want je zit er wel mooi mee..

Geloof je dat dan ook? Niet dat je nooit meer verdrietig bent, maar je mag het wegbrengen naar Hem toe. Werp alles op Hem, en Hij zal u rust geven....
Maar als we dat dan gedaan hebben, nemen we het toch vaak weer zelf mee terug....

quote:

Ik vind het altijd zo makkelijk gezegd. Een beetje een dooddoener. ( Met alle respect ) Maar zo voelt het gewoon..
Zie vorige opmerking. Het is ook wel een worsteling. Het is niet altijd makkelijk om dit te doen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 14, 2004, 10:08:27 am »

quote:

Iris schreef op 14 oktober 2004 om 08:43:
Dank je wel Priscilla (of Aquila?). Dat is inderdaad een hele mooie tekst. En ja, het doet me toch wat. Ik ben echt in verwarring de laatste tijd. Het is misschien ook een stukje angst. Ik moet er nog bij vertellen dat ik een tijdje terug  in contact kwam met een (Christelijke) vrouw die zo aan ging dringen (en zelfs steeds voortdurend aanbelde bij mij thuis) dat ik er een heel eng gevoel bij kreeg.
Is ook niet de goede manier van haar....

quote:

Hij leeft nu nog steeds en is voor de gelovige een pleitbezorger bij God de Vader.
Doordat je Hem aanneemt, je overgeeft, wordt dit door geloof werkelijkheid.

quote:

Ik begrijp het allemaal niet meer. Een tijd geleden dacht ik dat ik het begreep en voelde, maar ik voel me leeg nu. Aan de andere kant zou ik het wel graag WILLEN voelen, maar dan slaat de twijfel ook weer toe: Is dit wel echt?

Het is ook niets wat je met je verstand kan begrijpen. Als je het aanvaardt, dan geeft God je die vrede in je hart. Alles wat dan bij jou boverkomt aan verdriet etc. ook van vroeger, mag je overgeven aan Hem. Dan neemt Hij het weg. Maar dan moet die overgave er wel eerst zijn.
Daar bidden we voor...... :)
En dat wil niet zeggen dat er geen verdriet meer zal zijn, maar je kan er dan een weg mee gaan. Er bovenuit is God daar dan.....
Verders is geloof niet afhankelijk van gevoel. Hij wil het je wel geven. Maar geloof is een zeker weten. Als je dan even niet zou voelen, weet je op grond van je gekloof in Hem en het woord van God, dat het zo IS. Dan slinger je ook niet meer heen en weer op basis van je gevoelens. In verdriet kun je dan toch Gods blijdschap ervaren....
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2004, 10:11:01 am door Priscilla en Aquila »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 14, 2004, 12:38:22 pm »

quote:

Het gaat niet in de eerste plaats om verdriet... maar om schuld. Bij deze een stukje uit Mattheus 18:

23 "U kunt het Koninkrijk van de hemelen vergelijken met een koning die besloot geld op te eisen dat hij tegoed had. 24 Niet lang nadat hij daarmee was begonnen, werd iemand bij hem gebracht die hem vele miljoenen (c) schuldig was. 25 Maar de man kon niet betalen. De koning nam het besluit hem als slaaf te verkopen om zo aan geld te komen. Ook zijn vrouw en kinderen en al zijn bezittingen moesten worden verkocht. 26 De man liet zich voor de koning neervallen, met zijn gezicht in het stof. Hij smeekte: 'Och majesteit, geef mij uitstel. Dan zal ik u alles terugbetalen.' 27 De koning kreeg medelijden met hem, liet hem vrij en zei dat hij niets meer hoefde te betalen. 28 Nauwelijks was de man weer buiten of hij ontmoette iemand van wie hij nog wat geld tegoed had. Hij greep hem bij de keel en eiste zijn geld onmiddellijk terug.  29 De ander viel voor hem neer en smeekte: 'Geef mij uitstel. Dan zal ik alles terugbetalen.' 30 Maar de man wilde niet wachten en liet hem gevangen zetten, tot hij zijn schuld volledig zou hebben betaald. 31 Enkele andere mensen die het zagen, vonden dit verschrikkelijk. Ze gingen het de koning vertellen. 32 De koning liet de man bij zich roepen en zei: 'Ondankbare hond! Ik heb u die enorme schuld kwijtgescholden, omdat u mij erom had gesmeekt. 33 Moest u dan geen medelijden hebben met die ander, zoals ik medelijden heb gehad met u?' 34 De koning was woedend en stuurde hem naar de folterkamer. Daar moest hij blijven tot de laatste cent betaald was. 35 Zo zal mijn hemelse Vader ook met u doen als u uw broeders niet van harte vergeeft wat zij u hebben aangedaan."

Waarom lag die slaaf voor de koning te jammeren? Omdat hij een schuld had die hij niet kon betalen... Die schuld wordt hem kwijtgescholden. Zo is het met dat jou ook. We hebben een onbetaalbare schuld bij God... en die kun je nooit zelf betalen... Jezus betaalde die schuld... Als je dat accepteert krijg je vergeving van zonden, is de schuld weg.... Omdat Hij 2000 jaar geleden betaalde kan jou schuld worden kwijtgescholden...

Dat is meteen het verschil met alle andere religies... daar moet je zelf zorgen dat je je schuld afbetaalt.... Je moet goed leven en dan kom je er wel... Maar niemand leeft helemaal goed en doet nooit wat fout. En als je 1 fout maakt heb je al een schuld... Als je je hele leven netjes rijdt maar op een gegeven moment 1 keer wordt geflitst krijg je net zo goed een bon als anderen die al veel vaker geflitst zijn... En het is niet zo dat als je vervolgens weer een jaar rijdt zonder een boete te krijgen, dat je compensatie hebt kunnen leveren en je die boete dus niet hoeft te betalen.... (zoals in veel andere religies wordt geleerd) Dat is het verschil... goed om daar over na te denken!

Op de vraag of het wel echt is kan ik je geen antwoord geven dat dit klopt... Het is geloof... Als ik het je kon bewijzen was het geen geloof meer, dan waren het feiten... Toch is het geen gok die ik neem... ik merk wel dat God bestaat aan allerlei dingen... Ik hoop dat jij dat ook mag merken... vraag het maar eens aan hem!

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 14, 2004, 02:19:00 pm »
Bedankt voor jullie reacties.   :)
Ik heb wel even het één en ander te overdenken nu.
Daar neem ik even de tijd voor.
Maar ik kom er op terug!  d:)b

Iris

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 14, 2004, 08:45:28 pm »
Hallo allemaal

Maar een mens moet zich toch eerst zondig voelen om te beseffen dat Jezus gestorven is voor zijn zonden? Ik weet dat ik fouten maak en heb gemaakt, maar diep van binnen ben ik geen slecht mens.

Zegt Jezus ergens in de Bijbel dat hij zal sterven voor onze zonden? En hoe weten we zeker dat hij daarmee ook ons bedoelde, misschien bedoelde hij alleen zijn apostelen? (Misschien een domme vraag hoor, maar ik stel hem toch maar)

Maar ondanks bovenstaande twijfel vind ik het heel bijzonder dat Jezus nu, 2000 jaar na dato, nog zoveel impact heeft op mensen. En ik blijf er zelf ook niet onberoerd onder.

Iris

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 14, 2004, 09:27:46 pm »
Ja, daar begint het mee. Je leert inzien dat je 'van nature' geen goed mens bent. Als je iets goed doet, doe je dat niet vanuit jezelf. Meestal (in 99% van de gevallen) doe je iets goed om daar zelf beter van te worden (al was het alleen maar om je 'goed' te voelen. Maar als je je goed voelt, maakt dat nog niet dat je daarmee ook goed bent. Want als de mens van nature goed is, hoe komt het dan dat ik alles op slot moet zetten om te voorkomen dat het gejat wordt, dat er oorlogen zijn. Ieder mens heeft een 'duistere' zijde. Ik heb ooit deze vergelijking gehoord (misschien heb ik hem al verteld):
Als het zo zou zijn, dat alles wat je denkt, voelt etc. zichtbaar zou zijn voor ieder ander, dat al je gedachten, verlangens en gevoelens (allemaal!) op een TV-scherm geprojecteerd zou worden dat je meetrekt op een karretje achter je aan, zou je je daarvoor schamen?

Dat Jezus betaalt voor onze zonden met zijn dood heeft betaalt staat wel ergens in de Bijbel, wel op meerdere plaatsen. Ik weet zo gauw niet waar en heb hier ook geen concordantie bij de hand. Wellicht dat P&A wel weer met een stel bijbelteksten komen ;)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 14, 2004, 11:35:10 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 14 oktober 2004 om 21:27:
Ja, daar begint het mee. Je leert inzien dat je 'van nature' geen goed mens bent. Als je iets goed doet, doe je dat niet vanuit jezelf. Meestal (in 99% van de gevallen) doe je iets goed om daar zelf beter van te worden (al was het alleen maar om je 'goed' te voelen. Maar als je je goed voelt, maakt dat nog niet dat je daarmee ook goed bent. Want als de mens van nature goed is, hoe komt het dan dat ik alles op slot moet zetten om te voorkomen dat het gejat wordt, dat er oorlogen zijn. Ieder mens heeft een 'duistere' zijde. Ik heb ooit deze vergelijking gehoord (misschien heb ik hem al verteld):
Als het zo zou zijn, dat alles wat je denkt, voelt etc. zichtbaar zou zijn voor ieder ander, dat al je gedachten, verlangens en gevoelens (allemaal!) op een TV-scherm geprojecteerd zou worden dat je meetrekt op een karretje achter je aan, zou je je daarvoor schamen?

Dat Jezus betaalt voor onze zonden met zijn dood heeft betaalt staat wel ergens in de Bijbel, wel op meerdere plaatsen. Ik weet zo gauw niet waar en heb hier ook geen concordantie bij de hand. Wellicht dat P&A wel weer met een stel bijbelteksten komen ;)

Dit schrijft Paulus:
 1 Kor 15,3
  Want vóór alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de Schriften,

Gal 1,4
  die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, om ons te trekken uit de tegenwoordige boze wereld, naar de wil van onze God en Vader,

En Petrus:
 1 Petr 2,24
  die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen.  

Johannes geeft dit ook aan:
1 Joh 1,9
  Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

1 Joh 4,10
  Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden.  

Op 1,5
  en van Jezus Christus, de getrouwe getuige, de eerstgeborene der doden en de overste van de koningen der aarde. Hem, die ons liefheeft en ons uit onze zonden verlost heeft door zijn bloed

We waren onder de macht van satan voor onze bekering. Door de zondeval is in Adam het gehele menselijke geslacht onder de macht van satan gekomen. Uit onszelf waren we niet in staat hier verandering in te brengen, omdat voor een heilig God één kleine zonde al genoeg is om ons bij Hem vandaan te houden. Al vind je dus dat je vanuit jezelf nog wel goed bent, fouten makenn we allemaal, en dat zijn al 'zonden'. En dan maakt voor dat principe de frequentie niet uit.Door de zondeval waren we onder de macht van de zonde......... Waaruit de zonden voortkomen... (Zonde = de fabriek-zoals wij zijn naar onszelf; zonden = de verkeerde produkten van de 'fabriek'..)
De Heer moest ons vrijkopen om ons rechtmatig te kunnen 'overnemen'.
Hij heeft ons gekocht en betaald met zijn bloed, met zijn leven.
En dat nieuwe leven wat Hij ons geeft, hebben we nodig om dat wijzelf wel kunnen zeggen: dan proberen we heel goed te leven en niet meer te zondigen.... De 'producten van de fabriek' worden dan misschien niet meer/af en toe geproduceerd; de fabriek blijft echter bestaan. Daar kan God ook niets mee. Want deze fabriek kan geen 'goede'dingen voor God voortbrengen omdat het de oorsprong van de zonden is.
Daarom ziet God de gelovige als meegestorven (de zondefabnriek is gedood) en opgestaan met Chrsitus in het nieuwe leven. Daar leidt de Heilige Geest ons.

Rom 6,6
  dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn  

1 Kor 6,20
Want gij zijt gekocht en betaald. Verheerlijkt dan God met uw lichaam.

Christus heeft ons ook vrijgekocht van de wet, daarmee wordt bedoeld van de eis van God die Hij aan ons stelt om bij Hem te kunnen zijn.
Niemand was daartoe in staat, want J4ezus zegt zelf dat wanneer je een vrouw aanziet om te begeren, dat je in wezen al overspel hebt gepleegd. (Voor ons vrouwen geldt dan natuurlijk als we een man aanzien om te begeren.... :) )
Zover gaan Gods eisen aan ons en er is niemand die daar uit zichzelf aan kan voldoen. Dus Gods eisen die aangeven hoe een mens 'goed' is in Gods ogen, werden voor ons een vloek omdat we er niet en nooit aan konden voldoen.
En volgens Gods eisen dan uiteindelijk de dood verdienden. (Wat al aan Adam en Eva werd gezegd in het Paradijs: Ten dage dat gij daarvan -de boom van Kennis van goed en kwaad- eet, zult gij sterven....)
Hiervan heeft Christus ons bevrijd:

Gal. 3
er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. 11 En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven. 12 Doch bij de wet gaat het niet om geloof, maar: wie dat doet, zal daardoor leven. 13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.

1 Petr. 1
18 wetende, dat gij niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, zijt vrijgekocht van uw ijdele wandel, die (u) van de vaderen overgeleverd is, 19 maar met het kostbare bloed van Christus, als van een onberispelijk en vlekkeloos lam.

Dit bloed (het sterven dus) was nodig om ons die geloven, over te brengen van dit gebied van satan, waar de zonde heerst, in het gebied van God.

Kol 1: 13
13 Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde, 14 in wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonden.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 15, 2004, 12:50:48 am »

quote:

Iris schreef op 14 oktober 2004 om 20:45:
Hallo allemaal

Maar een mens moet zich toch eerst zondig voelen om te beseffen dat Jezus gestorven is voor zijn zonden? Ik weet dat ik fouten maak en heb gemaakt, maar diep van binnen ben ik geen slecht mens.

Zegt Jezus ergens in de Bijbel dat hij zal sterven voor onze zonden? En hoe weten we zeker dat hij daarmee ook ons bedoelde, misschien bedoelde hij alleen zijn apostelen? (Misschien een domme vraag hoor, maar ik stel hem toch maar)

Maar ondanks bovenstaande twijfel vind ik het heel bijzonder dat Jezus nu, 2000 jaar na dato, nog zoveel impact heeft op mensen. En ik blijf er zelf ook niet onberoerd onder.

Iris

Hm kom ik weer even terug op wat ik wilde duidelijk maken met het stuk over verkeersboetes...

Ik ken mensen die prima auto kunnen rijden... en ze gedragen zich ook nog... Maar ze hebben allemaal ooit wel eens een keer een boete gekregen... Kun je dan zeggen: Tja maar die hoef ik vast niet te betalen want in principe ben ik geen slechte rijder, geen wegpiraat?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 15, 2004, 09:24:53 am »

quote:

Marnix schreef op 14 oktober 2004 om 12:38:
[...]

Dat is meteen het verschil met alle andere religies... daar moet je zelf zorgen dat je je schuld afbetaalt.... Je moet goed leven en dan kom je er wel... Maar niemand leeft helemaal goed en doet nooit wat fout. En als je 1 fout maakt heb je al een schuld... Als je je hele leven netjes rijdt maar op een gegeven moment 1 keer wordt geflitst krijg je net zo goed een bon als anderen die al veel vaker geflitst zijn... En het is niet zo dat als je vervolgens weer een jaar rijdt zonder een boete te krijgen, dat je compensatie hebt kunnen leveren en je die boete dus niet hoeft te betalen.... (zoals in veel andere religies wordt geleerd) Dat is het verschil... goed om daar over na te denken!

Er zit best wel verschil in straf en beloning, om het zo maar even te noemen. Dat met die bonnetjes waar jij het over hebt gaat niet op hoor...

Neem bijv:

De gelijkenis van de talenten

14 Want het is als een mens, die bij zijn vertrek naar het buitenland zijn slaven riep en hun zijn bezit toevertrouwde. 15 En de een gaf hij vijf talenten, een ander twee, een derde één, een ieder naar zijn bekwaamheid, en hij reisde buitenslands. 16 Terstond ging hij, die de vijf talenten ontvangen had, op weg, en hij deed er zaken mede en verdiende er vijf bij. 17 Evenzo verdiende hij, die de twee talenten had, er twee bij. 18 Maar hij, die het ene talent ontvangen had, ging heen en groef een gat in de grond en verborg het geld van zijn heer. 19 En na lange tijd kwam de heer van die slaven en hield afrekening met hen. 20 En die de vijf talenten ontvangen had, trad toe en bracht nog vijf talenten bovendien, zeggende: Heer, vijf talenten hebt gij mij toevertrouwd: zie, ik heb er vijf talenten bij verdiend. 21 Zijn heer zeide tot hem. Wèl gedaan, gij goede en getrouwe slaaf, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u stellen; ga in tot het feest van uw heer. 22 Die met de twee talenten trad ook toe en zeide: Heer, twee talenten hebt gij mij toevertrouwd; zie, ik heb er twee talenten bij verdiend. 23 Zijn heer zeide tot hem: Wèl gedaan, gij goede en getrouwe slaaf, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u stellen; ga in tot het feest van uw heer. 24 Nu kwam ook hij, die het ene talent ontvangen had, en zeide: Heer, ik wist van u, dat gij een hard mens zijt, die maait, waar gij niet gezaaid hebt, en die bijeenbrengt van plaatsen, waar gij niet hebt uitgestrooid. 25 En ik was bevreesd en ben heengegaan en heb uw talent in de grond verborgen; hier hebt gij het uwe. 26 En zijn heer antwoordde en zeide tot hem: Gij slechte en luie slaaf, wist gij, dat ik maai, waar ik niet gezaaid heb en bijeenbreng van plaatsen, waar ik niet heb uitgestrooid? 27 Dan hadt gij mijn geld aan de bankiers moeten geven en ik zou bij mijn komst mijn eigendom met rente opgevraagd hebben. 28 Neemt hem dan het talent af en geeft het aan hem, die de tien talenten heeft. 29 Want aan een ieder, die heeft, zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben. Maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden. 30 En werpt de onnutte slaaf uit in de buitenste duisternis. Daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

en:

31 Wanneer dan de Zoon des mensen komt in zijn heerlijkheid en al de engelen met Hem, dan zal Hij plaats nemen op de troon zijner heerlijkheid. 32 En al de volken zullen vóór Hem verzameld worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, zoals de herder de schapen scheidt van de bokken, 33 en Hij zal de schapen zetten aan zijn rechterhand en de bokken aan zijn linkerhand. 34 Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, dat u bereid is van de grondlegging der wereld af. 35 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij gehuisvest, 36 naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij bezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en gij zijt tot Mij gekomen. 37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien en hebben wij U gevoed, of dorstig en hebben wij U te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij U als vreemdeling gezien en hebben U gehuisvest, of naakt, en hebben U gekleed? 39 Wanneer hebben wij U ziek of in de gevangenis gezien en zijn tot U gekomen? 40 En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan. 41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is. 42 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij niet te eten gegeven, Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij niet te drinken gegeven; 43 Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij niet gehuisvest, naakt en gij hebt Mij niet gekleed, ziek en in de gevangenis en gij hebt Mij niet bezocht. 44 Dan zullen ook zij Hem antwoorden en zeggen: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of als vreemdeling, of naakt of ziek, of in de gevangenis, en hebben wij U niet gediend? 45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze minsten niet gedaan hebt, hebt gij het ook aan Mij niet gedaan. 46 En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven.

We worden opgeroepen om goed te leven.
En natuurlijk maak je wel fouten maar je leest dus ook dat er wel degelijk verschil zit in mensen die niets met hun talenten doen of niets voor de vreemdeling doen..

29 Want aan een ieder, die heeft, zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben. Maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden.

Dus toch wel een verschil m.i.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 15, 2004, 12:43:52 pm »
Heb je wel gelijk in maar dat is een ander aspect wat ik nog even buiten beschouwing heb gelaten... Ik wilde het verschil tussen christendom en andere religies aan Iris uitleggen, niet gelijk alles aspecten van het christelijk leven behandelen ;)

Maar je hebt verder gelijk hoor... Ik gaf ook in mijn voorbeeld aan dat het de bedoeling is dat je netjes auto rijdt... Alleen kun je door netjes auto te rijden niet je boete kwijtgescholden krijgen.

Wij kunnen door goed te doen niet onze redding regelen... God gaf Jezus om ons te redden... Als je dat aanneemt houdt dat ook in dat je goed doet naar anderen... anders heb je dat niet aangenomen... dan ben je een schijn-heilige.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 15, 2004, 01:07:35 pm »

quote:

Iris schreef op 12 oktober 2004 om 16:54:

Iris

Waarom dan? Ik vraag me altijd af als iemand dat zegt waarom die persoon dat doet.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: oktober 15, 2004, 01:13:54 pm »

quote:

Pleun schreef op 15 oktober 2004 om 13:07:

[...]

Waarom dan? Ik vraag me altijd af als iemand dat zegt waarom die persoon dat doet.

Misschien meent diegene het wel?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: oktober 15, 2004, 01:28:36 pm »

quote:

Marnix schreef op 15 oktober 2004 om 12:43:
Heb je wel gelijk in maar dat is een ander aspect wat ik nog even buiten beschouwing heb gelaten... Ik wilde het verschil tussen christendom en andere religies aan Iris uitleggen, niet gelijk alles aspecten van het christelijk leven behandelen ;)

Maar je hebt verder gelijk hoor... Ik gaf ook in mijn voorbeeld aan dat het de bedoeling is dat je netjes auto rijdt... Alleen kun je door netjes auto te rijden niet je boete kwijtgescholden krijgen.

Wij kunnen door goed te doen niet onze redding regelen... God gaf Jezus om ons te redden... Als je dat aanneemt houdt dat ook in dat je goed doet naar anderen... anders heb je dat niet aangenomen... dan ben je een schijn-heilige.

Je gaf een goed punt aan Marnix.
Iris dit staat tcch ook in dat gedeelte uit Jesaja 53 wat ik aanhaalde:

Jes. 53
6 Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar zijn eigen weg, maar de HERE heeft ons aller ongerechtigheid op hem doen neerkomen.
8  Om de overtreding van mijn volk is de plaag op hem geweest
11 Om zijn moeitevol lijden zal hij het zien tot verzadiging toe; door zijn kennis zal mijn knecht, de rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, en hun ongerechtigheden zal hij dragen.

.....En dan draagt Hij OOK jouw verdriet.... Dat is namelijk ook een gevolg van de zonde in de wereld....

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: oktober 15, 2004, 05:02:47 pm »

quote:

Pleun schreef op 15 oktober 2004 om 13:07:

[...]

Ik vind het een lief gebaar. Waarom zou ik er iets achter moeten zoeken?
Ik begrijp dat degene die voor mij bidt,  hetzelfde voor mij wenst als wat hij/zij ervaart in het geloof.
Ja, dat doet me wat.
Kan het ook niet helpen.  ;)

Tot later allemaal,
Iris

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: oktober 15, 2004, 05:15:05 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 15 oktober 2004 om 13:13:

[...]

Misschien meent diegene het wel?

Waarom zou je voor iemand bidden waar je geen emotionele band mee hebt?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: oktober 15, 2004, 05:21:51 pm »

quote:

Pleun schreef op 15 oktober 2004 om 17:15:

[...]

Waarom zou je voor iemand bidden waar je geen emotionele band mee hebt?
Waarom niet? De wereld is toch groter dan alleen de familie of vriendenkring?
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2004, 05:27:05 pm door Iris »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: oktober 15, 2004, 05:30:32 pm »
Bedankt trouwens allemaal.
Het hele verhaal rondom schuld en zonde is me nu veel duidelijker geworden.
Goh........
Ik ga maar weer eens bidden... want waar ik ook ga of sta, steeds kom ik weer uit bij het Christelijk geloof.

Iris

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: oktober 19, 2004, 08:18:25 pm »
Het lukt niet hoor, met dat bidden. Niks lukt me. Ik bevind me in een hel van herbelevingen en nachtmerries. Geen tijd voor gesprekken met God. Hij is nergens. Kon ik Hem maar vinden.

Iris

Ps. Ik zit overigens niet stil, want ik krijg binnenkort psychologische hulp om een aantal dingen te verwerken. Waarmee ik wil zeggen dat ik me niet als slachtoffer wil opstellen hier.  ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2004, 08:21:29 pm door Iris »

Ron

• Zoek eerst Zijn koninkrijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: oktober 19, 2004, 08:31:33 pm »
Iris, heb je enig idee wat er tussen jou en God zou kunnen staan? Ik volg dit topic al een tijdje en het lijkt er op dat je wel heel graag wil geloven in Gods liefde, Zijn liefde voor jou, maar dat er steeds iets is waardoor je niet verder komt...
Cogito Ergo Sum?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: oktober 19, 2004, 08:45:55 pm »
Hoi Iris, ik heb pas een aantal verhalen gehoord over vrouwen die geen liefdevolle opvoeding hebben gehad. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw leven is geweest. Dat hoef je hier ook niet te vertellen. Wel was steeds een rode draad bij deze vrouwen dat zij op een gegeven moment toen zij wel in een liefdevolle omgeving waren, op zoek gingen naar dat gedeelte van zichzelf dat ze eigenlijk kwijt waren geraakt. Het kind in zichzelf zeg maar, die ze noodgedwongen het zwijgen hadden opgelegt. Maar die er nog wel was. Er zijn vrouwen die door een droom, niet eens altijd door therapie (waar niks tegen is) opnieuw kontakt maakten met dat 'kind in zichzelf'. Als ze dat konden (klinkt een beetje abstract, sorry... en degenen die dit vaag vinden, moeten het maar niet lezen...)ervaarden ze veel verdriet en rouw. Maar was dat wel het begin van het zichzelf overlaten aan God om geheeld te worden. (Roodkapje, je zal dit wel lezen, ik weet niet of het psychologisch verantwoord is, wat ik zeg. Als het niet zo is heb jij dubbel recht om daar wat van te zeggen, want je kunt ook uit ervaring spreken denk ik)

Er is een gedicht van Elly er Rikkert wat hier over gaat en dit is er een fragment uit:

"...en je kunt nog lang niet vliegen
ook al doe je zo je best....

maar Iemand wil Zich over jou ontfermen
toe kruip niet weg voor Hem
wees maar niet bang
hier is Zijn hand
Hij zal je steeds beschermen
zal jou beschermen
totdat je vliegen kan

....je ogen zijn zo troosteloos en stil....
En je zou wel willen bloeien
maar een mens heeft je vertrapt...

.....toe kruip niet weg voor Hem
wees maar niet bang
hier is Zijn hand
Hij zal je wonden helen
Hij zal je helen
totdat je bloeien kan"
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: oktober 19, 2004, 09:32:35 pm »
Hoi Ron

Goeie vraag....
Het heeft denk ik te maken met de angst voor overgave. Ik heb het verleden nog niet verwerkt en ik heb gemerkt dat ik nog steeds de overlevingstrategieën gebruik die bij TOEN hoorden, maar die ik nu eigenlijk niet meer nodig heb.

Die overlevingsstrategieën zijn zo'n deel van mezelf geworden, dat het moeilijk is dat zomaar te veranderen. (Het zijn hele oude patronen)

Het komt er dus op neer dat ik constant op mijn hoede ben, want "er ligt misschien gevaar op de loer". Dat denk ik nu niet meer letterlijk, want ik weet verstandelijk wel dat er op dit moment even geen gevaar is, maar desondanks zijn mijn lichaam en geest voortdurend in staat van paraatheid.

Altijd heb ik een gejaagd gevoel en ben ik enigszins gespannen. (Want ontspanning kan betekenen dat ik "overvallen wordt door het gevaar") Ik wil dus dingen onder controle houden, heb ook moeite met onverwachte dingen.  Het zou kunnen dat die onbewuste angst, die controledrang en het gespannen gevoel tussen mij en God in staan.

En ik wil het zo graag veranderen, maar ik weet niet hoe. Ik weet echt niet hoe.

Ik ben eerder in psychotherapie geweest, maar ik miste daar altijd het gevoel waar je mensen op tv wel eens over hoort spreken. Het gevoel van bevrijding, zoals je wel eens ziet in het EO-programma "de verandering". Ik benijd die mensen altijd. Want dat is waar ik naar verlang.

Jullie zullen wel denken: Zo, die Iris is wel erg open over zichzelf. Nu is Iris ook maar een nickname. Ik heb een andere naam eigenlijk. Ik weet ook niet of ik anders zo open zou durven te zijn.

Iris

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: oktober 19, 2004, 09:35:17 pm »
Lieve, lieve Mirt!!

Je hebt me diep geraakt.
En wat een prachtige tekst.

Dank je wel.....

Iris