Auteur Topic: goddelijke inspiratie?  (gelezen 5165 keer)

twijfelaar

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Gepost op: oktober 26, 2004, 09:01:02 pm »
Volgens de Bijbel is het Woord geinspireerd door de Heilige Geest. Die inspiratie is geen letterlijk dictaat, maar hoe verklaren we dan tekstgedeeltes die wel in de Bijbel staan maar waarvan geen mens getuige is geweest, zoals bijvoorbeeld teksten als: 'God zei tot zichzelf', of bijvoorbeeld het gebed van God in de hof van Gethsemane???

P. Strootman

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 26, 2004, 09:15:47 pm »
Twijfelaar,
U schreef:
'Volgens de Bijbel is het Woord geinspireerd door de Heilige Geest. Die inspiratie is geen letterlijk dictaat, maar hoe verklaren we dan tekstgedeeltes die wel in de Bijbel staan maar waarvan geen mens getuige is geweest, zoals bijvoorbeeld teksten als: 'God zei tot zichzelf', of bijvoorbeeld het gebed van God in de hof van Gethsemane???'.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een moeilijke vraag die u stelt. Zo is er ook de vraag over het verblijf van Jezus in de woestijn. Niemand was er bij! Vervolgens het gebed van Jezus, dat Hij bad terwijl zijn discipelen sliepen. Niemand kan dat oververteld hebben.
Piet Strootman

lonneke

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 26, 2004, 09:36:33 pm »
De bijbel is toch ook de openbaring van God zelf? De bijbel zegt dat zelf:

1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is

Dus neem je gewoon aan dat alles wat in Zijn Woord waarheid is want God is waarheid.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #3 Gepost op: oktober 26, 2004, 10:04:45 pm »
Ik vind dit altijd twee mooie tekstgedeelten waar Jezus aan de discipelen uitlegt dat Hij alles wat Hij zou willen zeggen niet op dat moment aan hen kwijt kan omdat ze het nog niet zullen begrijpen. Pas na Zijn hemelvaart komt de Heilige Geest in hen wonen. Hierdoor zullen ze dingen kunnen begrijpen en kan de Heilige Geest hen uitleggen en in herinnering brengen wat Jezus heeft gezegd.
Anders zou je ook niet kunnen verwachten dat bijvoorbeeld de evangelien geschreven zouden kunnen worden: De Heilige Geest laat hen zien hoe het was en waarom.
Daarom zegt Jezus ook tegen de discipelen dat het beter voor hen is dat Hij heengaat zodat de Heilige Geest kan komen.

Joh. 14
25 Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; 26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.

Joh. 16
 7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #4 Gepost op: oktober 26, 2004, 10:19:14 pm »
In het Oude testament lees je dat Mozes (die de eerste vijf boeken van de bijbel heeft geschreven) met God sprak. En God kan heel goed aan Mozes ook hebben verteld wat er precies gebeurd is toen er niemand bij was en wat Hij toen sprak zonder dat iemand het hoorde.

Ex. 33
 9 Zodra Mozes in de tent kwam, daalde de wolkkolom neer en bleef staan aan de ingang van de tent, en Hij sprak met Mozes. 10 Wanneer het gehele volk de wolkkolom zag staan aan de ingang van de tent, stond het op en boog zich neder, ieder aan de ingang van zijn tent. 11 En de HERE sprak tot Mozes van aangezicht tot aangezicht, zoals iemand spreekt met zijn vriend; dan keerde hij terug naar de legerplaats.

Hier lees je ook dat Mozes 40 dagen en nachten op de berg was bij de Here God.

Ex. 24
 12 De HERE zeide tot Mozes: Klim op tot Mij, de berg op, en blijf daar, dan zal Ik u de stenen tafelen geven, de wet en het gebod, die Ik opgeschreven heb, om hen te onderwijzen 13 Toen stond Mozes op met zijn dienaar Jozua, en Mozes besteeg de berg Gods. 14 Maar tot de oudsten zeide hij: Wacht hier op ons, totdat wij bij u terugkeren; Aäron en Chur zijn immers bij u, wie zaken heeft, moet zich tot hen wenden. 15 Daarop besteeg Mozes de berg, en de wolk bedekte de berg. 16 De heerlijkheid des HEREN rustte op de berg Sinai, en de wolk bedekte hem zes dagen lang; op de zevende dag riep Hij tot Mozes midden uit de wolk. 17 De verschijning van de heerlijkheid des HEREN was als verterend vuur op de top van de berg ten aanschouwen van de Israëlieten.
18 Mozes ging de wolk in en besteeg de berg. En hij bleef op de berg veertig dagen en veertig nachten.

Daar is meer besproken dan wij weten denk ik. Onder anderen hebben God en Mozes het hier over gehad: De tabernakel en hoe dat allemaal in detail gemaakt moest worden....

Ex 25,40
Zie nu toe, dat gij alles maakt naar het model dat u daarvan op de berg getoond is.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

LaNaussee

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #5 Gepost op: oktober 26, 2004, 11:09:52 pm »
Waar in de brief geschreven staat dat elk woord geinspireerd is, worden dezelfde woorden gebruikt als in Genesis wanneer God de mens de adem inblaast. Je zou dus kunnen zeggen dat elk woord, dat in de bijbel geschreven staat, door God zelf adem ingeblazen wordt. Door Hem komen de woorden in de bijbel tot leven.
En Luther stelt dat de bijbel als boek niet waar is, maar de bijbel een boek is vol waarheid.

Wanneer ik deze twee dingen in ogenschouw neem, dan vraag ik mij af wat die teksten mij voor waarheid te melden hebben. Volgens mij is het dan niet zo relevant of we kunnen controleren of God dat werkelijk zei ofzo. Volgens mij is de vraag dan simpelweg hoe die teksten tot leven komen, ten dienste van de waarheid.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #6 Gepost op: oktober 26, 2004, 11:56:46 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 26 oktober 2004 om 23:09:
Waar in de brief geschreven staat dat elk woord geinspireerd is, worden dezelfde woorden gebruikt als in Genesis wanneer God de mens de adem inblaast. Je zou dus kunnen zeggen dat elk woord, dat in de bijbel geschreven staat, door God zelf adem ingeblazen wordt. Door Hem komen de woorden in de bijbel tot leven.
En Luther stelt dat de bijbel als boek niet waar is, maar de bijbel een boek is vol waarheid.

Wanneer ik deze twee dingen in ogenschouw neem, dan vraag ik mij af wat die teksten mij voor waarheid te melden hebben. Volgens mij is het dan niet zo relevant of we kunnen controleren of God dat werkelijk zei ofzo. Volgens mij is de vraag dan simpelweg hoe die teksten tot leven komen, ten dienste van de waarheid.

Ik hoef het niet eens te controleren -dat kan namelijk ook niet, maar wil daarmee niet beweren dat het niet nodig is te aanvaarden als 'waar'.
Hoe teksten tot leven komen ten dienste van de waarheid, klinkt me een beetje onbegrijpelijk in de oren.
Ik vraag me dan af of het voor jou een probleem is om gewoon te geloven dat God bijvoorbeeld zei wat van Hem wordt geciteerd in Genesis 1. (als voorbeeld). En waarom het een probleem zou zijn of niet nodig is.....

Zoals ook wordt aangehaald in de psalmen:

Ps 33,9
Want Hij sprak en het was er, Hij gebood en het stond er.

Het heeft voor mij ook te maken met 'worden als een kind'. Vertrouwen dat God die jouw Vader wil zijn, geen onzin verkoopt of iets zegt in de bijbel waarvan je kan denken dat het ook wel anders geweest zou kunnen zijn of anders bedoeld is dan dat het opgeschreven is. Dat maakt voor jou persoonlijke geloof dan misschien niet veel uit, het doet m.i. wel tekort aan het woord van God dat Hij ons heeft gegeven.

Als ik mijn kinderen een brief schrijf, is het fijn als ze er vanuit gaan dat als ik daar in schrijf dat ik bepaalde dingen heb gezegd, ze ook geloven DAT ik dat werkelijk heb gezegd. Anders zou ik toch ongeloofwaardig zijn voor hen.
Vertrouwen ze mij dan wel? Of interesseert het hen niet zo wat mij beweegt en wat ik meegemaakt heb, wat ik hen wil vertellen?
En waar ligt de grens... Wat mogen ze anders interpreteren dan dat ik heb opgeschreven, en waar moeten ze zich wel aan mijn beschrijving houden.....

LaNaussee

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #7 Gepost op: oktober 27, 2004, 12:32:10 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 oktober 2004 om 23:56:

[...]

Ik hoef het niet eens te controleren -dat kan namelijk ook niet, maar wil daarmee niet beweren dat het niet nodig is te aanvaarden als 'waar'.
Hoe teksten tot leven komen ten dienste van de waarheid, klinkt me een beetje onbegrijpelijk in de oren.
Ik vraag me dan af of het voor jou een probleem is om gewoon te geloven dat God bijvoorbeeld zei wat van Hem wordt geciteerd in Genesis 1. (als voorbeeld). En waarom het een probleem zou zijn of niet nodig is.....

Het is voor mij helemaal geen probleem om dat gewoon te geloven. Misschien denk ik wel te simpel, maar voor mij geldt dat ik er niet bij was en als God dan laat weten via de bijbel dat iets zus of zo werkt, dan neem ik dat gewoon aan. Wie ben ik om het beter te weten?

Maar ik zal dat verhaal over Luther even verder uitwerken, misschien dat je dan snapt wat ik eigenlijk bedoel en volgens mij reageer ik dan ook wel op de rest van je verhaal.

Luther was de eerste die de bijbel vertaalde in de taal van het volk. Even tussendoor: Luther deed in zijn eentje acht maanden over het oude testament en vier maanden over het nieuwe testament. Aan de nieuwe bijbelvertaling van ons is elf jaar gewerkt door tintig vertalers en vele professionele meelezers en nog is mijn niet tevreden over de bijbelvertaling, terwijl die van Luther zo goed is dat hij tot op de dag van vandaag in Duitsland gebruikt wordt (zij het met een iets moderner taalgebruik).
Maar Luther vertaalde de bijbel niet alleen, hij dacht ook na over hoe je de bijbel moet hanteren. Luther had een enorme eerbied voor de bijbel. Hij noemt het niet voor niets de 'heilige schrift'. Maar tegelijk snapte hij als geen ander wat de kracht van het boek was. De bijbel was voor hem geen toverboek, geen magisch boek ofzo, maar een boek vol waarheid. In de bijbel is God voortdurend aan het praten tegen mensen. Al lezend ontdekte Luther dat er nog veel meer aan de hand was. De bijbel gaat over mij, zei hij, ik kom er in voor! Deze woorden hebben gezag over mij, niet omdat ik daar van tevoren voor kies, maar omdat ik het ervaar, gewoon tijdens het lezen. Dit moet wel een boodschap van God zijn.
Luther verving een 1500 jaar oude redenering. Niet langer was de bijbel een boek van God en daarom waar, maar andersom: de bijbel is een boek vol waarheid die voor elke lezer op te merken is en daarom is het het boek van God.

Dat is ongeveer hoe Luther over de bijbel dacht. Wat ik ermee aan probeer te geven, is dat dit volgens mij een hele andere manier van kijken naar de bijbel inhoud. Volgens mij moeten we ons dan helemaal niet meer afvragen of het allemaal wel waar is of hoe we het moeten verklaren. Maar vraagt dit meer om een zoeken naar wat de bijbel ons ermee wil vertellen. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #8 Gepost op: oktober 27, 2004, 12:40:26 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 27 oktober 2004 om 12:32:
[...]

Het is voor mij helemaal geen probleem om dat gewoon te geloven. Misschien denk ik wel te simpel, maar voor mij geldt dat ik er niet bij was en als God dan laat weten via de bijbel dat iets zus of zo werkt, dan neem ik dat gewoon aan. Wie ben ik om het beter te weten?

Helemaal mee eens. :)
Als ik je verhaal over Luther lees denk ik dat het beiden waar is. De Bijbel is waaromdat het het woord van God is waarin de waarheid over ons mensen geschreven staat.... Hoe we zijn en wat er aan te doen is.
Ik denk niet dat de benadering van Luther de oude benadering uitsluit.

Het is namelijk ook heel modern om te zeggen: De Bijbel is waar voorzover ik het als 'waar' ervaar.
En dan kan je een heleboel naast je neer leggen wat voor een mens ongeloofwaardig is als je het met je menselijke verstand gaat beredeneren.

quote:

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Ja. :)

LaNaussee

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #9 Gepost op: oktober 27, 2004, 03:09:25 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 oktober 2004 om 12:40:

Als ik je verhaal over Luther lees denk ik dat het beiden waar is. De Bijbel is waaromdat het het woord van God is waarin de waarheid over ons mensen geschreven staat.... Hoe we zijn en wat er aan te doen is.
Ik denk niet dat de benadering van Luther de oude benadering uitsluit.

Dat ben ik met je eens, al vind ik de uitspraak 'de bijbel is waar, omdat het het woord van God is' gevaarlijk, omdat het het woord van God is in die tijd. Ik zal een voorbeeldje proberen te geven.
In Job 38 spreekt God tot Job. Daar zegt God dat de peilers van de aarde ergens op zijn neergelaten. Er zijn meer plaatsen waar gesproken wordt over hoe bijvoorbeeld de hemel als een tent om de aarde is gespannen. Volgens mij is dit alleen waar in het wereldbeeld van die tijd. Ik denk dat God in deze tijd het anders had verwoord, namelijk naar ons wereldbeeld. Dus feitelijk is niet te ontkennen dat het toch zo is, maar waarschijnlijk lijkt het mij niet. Zeggen dat dat wereldbeeld klopt (zij dachten dat de aarde plat was), omdat het het woord van God is, lijkt mij niet juist. De bijbel staat ook vol met het woord van mensen, waarvan God zegt dat het goed is (bijv. de psalmen). Dat is erg mooi, maar is het daarom waar? Ik denk dat het letterlijk waar was in die tijd en dat het in de lutherse interpretatie waar is in deze tijd. God spreekt nog steeds tot ons door dergelijke teksten!
Ik onderschrijf absoluut dat de bijbel waar is, maar niet met de motivatie 'omdat het het woord van God is'.

quote:

Het is namelijk ook heel modern om te zeggen: De Bijbel is waar voorzover ik het als 'waar' ervaar.
En dan kan je een heleboel naast je neer leggen wat voor een mens ongeloofwaardig is als je het met je menselijke verstand gaat beredeneren.
Hierin ga ik volledig met je mee. Het is onmogelijk dat de bijbel een beetje waar is. Of de bijbel is waar, of de bijbel is onwaar. Iets anders kan niet. Want als de bijbel een beetje waar is, wordt je aangesproken en moet je erkennen dat God door de bijbel tot je spreekt. En Gods woorden maar voor een deel accepteren, dat accepteert Hij niet! Zie Job, wie zijn wij om te bepalen hoe God werkt en wat we wel of niet willen accepteren. Immers waar waren wij toen de aarde geschapen werd?

P. Strootman

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #10 Gepost op: oktober 28, 2004, 05:37:25 pm »
P&A
Op 26 oktober om 22:19 schreef je:
In het Oude testament lees je dat Mozes (die de eerste vijf boeken van de bijbel heeft geschreven) met God sprak. En God kan heel goed aan Mozes ook hebben verteld wat er precies gebeurd is toen er niemand bij was en wat Hij toen sprak zonder dat iemand het hoorde.

Vraag: Heeft Mozes zijn eigen dood beschreven?
Piet Strootman

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #11 Gepost op: oktober 28, 2004, 06:58:23 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 28 oktober 2004 om 17:37:

Vraag: Heeft Mozes zijn eigen dood beschreven?
Piet Strootman
Waarschijnlijk niet, maar het was vroeger wel vaker de gewoonte dat een leerling in naam van zijn meester schreef. Dit wordt ook wel gezegd van sommige psalmen en spreuken die dus niet door David of Salomo zijn opgeschreven. Voor ons klinkt dat misschien vreemd maar in die tijd was dat schijnbaar normaal.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #12 Gepost op: oktober 28, 2004, 07:01:52 pm »
Net zoals niet alle Rembrandts helemaal door Rembrandt zelf geschilderd zijn (maar ook door zijn leerlingen) ;)

De eerste 5 boeken gaan óver Mozes leven met God... dat impliceert niet meteen dat ze dan ook dóór Mozes geschreven zijn ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2004, 07:02:47 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #13 Gepost op: oktober 28, 2004, 07:33:12 pm »
Het is ook alleen het laatste hoofdstuk van Deuteronomium en is er bijgevoegd om een goede afsluiting te hebben. Het is helemaal niet zo belangrijk WIE dat nu wel heeft beschreven; het was ook geinspireerd, anders had het er niet ingestaan.

Chaveriem

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #14 Gepost op: oktober 28, 2004, 09:11:09 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 oktober 2004 om 19:33:
Het is ook alleen het laatste hoofdstuk van Deuteronomium en is er bijgevoegd om een goede afsluiting te hebben. Het is helemaal niet zo belangrijk WIE dat nu wel heeft beschreven; het was ook geinspireerd, anders had het er niet ingestaan.
Historisch gezien is deze laatste opmerking, maar ook die van roodkapje, niet helemaal verantwoord ;)
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #15 Gepost op: oktober 28, 2004, 11:13:54 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 28 oktober 2004 om 21:11:
[...]

Historisch gezien is deze laatste opmerking, maar ook die van roodkapje, niet helemaal verantwoord ;)

Was jij erbij dan? :)
Of: Wat is jou conclusie dan?

Chaveriem

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #16 Gepost op: oktober 28, 2004, 11:26:01 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 oktober 2004 om 23:13:

[...]

Was jij erbij dan? :)
Of: Wat is jou conclusie dan?

Wist je niet dat ik al zo oud was? Ik heb records gebroken........  :*)  _/-\o_

ff zonder dollen, de TeNach is circa 550 v. chr geschreven ten tijde van de Babelonische balingschap. (men schat tussen 587 en 537).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #17 Gepost op: oktober 28, 2004, 11:38:59 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 28 oktober 2004 om 23:26:
[...]

Wist je niet dat ik al zo oud was? Ik heb records gebroken........  :*)  _/-\o_

Ja, want ik was nog ouder dan jij had je vandaag geconcludeerd.....

quote:

ff zonder dollen, de TeNach is circa 550 v. chr geschreven ten tijde van de Babelonische balingschap. (men schat tussen 587 en 537).

Is dit niet een modern (en alweer achterhaald) idee....? (volgens Aquila)
Dan zou het trouwens ook niet zo'n probleem zijn dat het laatste hoofdstuk een aanvulling niet van Mozes is....

Chaveriem

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #18 Gepost op: oktober 28, 2004, 11:42:29 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 oktober 2004 om 23:38:

[...]

Ja, want ik was nog ouder dan jij had je vandaag geconcludeerd.....

[...]

Is dit niet een modern (en alweer achterhaald) idee....? (volgens Aquila)
Dan zou het trouwens ook niet zo'n probleem zijn dat het laatste hoofdstuk een aanvulling niet van Mozes is....
Achterhaald, lijkt me niet. L. de Blois en R.J. van der Spek - Een kennismaking met de Oude Wereld. Ook aan de UvA wordt dit vandaag de dag (mijn broertje studeert daar sinds spetember) ook onderwezen. Achterhaald is het dus allerminst. Zie ook mijn stukje in de draad 'Ontstaan van de Bijbel'.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #19 Gepost op: oktober 28, 2004, 11:42:32 pm »
<font color=0000FF> Van BF naar LB </font>

Chaveriem

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #20 Gepost op: oktober 28, 2004, 11:43:55 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 28 oktober 2004 om 23:42:
<font color=0000FF> Van BF naar LB </font>
?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #21 Gepost op: oktober 29, 2004, 09:07:05 am »
Zie de policy van het BF:

quote:

de kern van dit Bijbelstudieforum is de Bijbel. Discussies worden hier dan ook uitsluitend gevoerd rondom de Heilige Schrift
.
Nu kun je daar een bijbelstudie over houden hoe de bijbel is geinspireerd, maar eigenlijk niet OF de bijbel is geinspireerd. Die discussie mag natuurlijk gevoerd worden maar dan in 'Levensbeschouwing' waar een andere user dus ook aan mag geven dat het toch wel moeilijk is om te geloven dat Mozes de 5 boeken van Mozes heeft geschreven omdat hij dan z'n eigen dood beschrijft. - En dat kan toch niet staat er dan tussen de regels door. En jij volgt die lijn ook een beetje. En dat kan niet in BF.
Zie wederom de policy:

quote:

discussies met een schriftkrititsche ondertoon horen hier dan ook niet thuis!
In hoeverre de TS die ondertoon had, was nog niet geheel duidelijk. Maar de discussie bewoog zich in die richting.

mazzzterrr

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #22 Gepost op: oktober 29, 2004, 10:20:47 am »

quote:

lonneke schreef op 26 oktober 2004 om 21:36:
De bijbel is toch ook de openbaring van God zelf? De bijbel zegt dat zelf:

1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is

Dus neem je gewoon aan dat alles wat in Zijn Woord waarheid is want God is waarheid.
Sorry hoor, maar dit is wel een heel erge cirkelredenering...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #23 Gepost op: oktober 29, 2004, 01:44:52 pm »
@ Mazzzterrr: zou je dat standpunt ook inhoudelijk kunnen onderbouwen?
En wellicht (waarschijnlijk) vat je lonnekes uitspraak anders op dan zij het bedoelt. ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Chaveriem

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #24 Gepost op: oktober 29, 2004, 03:02:08 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 29 oktober 2004 om 13:44:
@ Mazzzterrr: zou je dat standpunt ook inhoudelijk kunnen onderbouwen?
En wellicht (waarschijnlijk) vat je lonnekes uitspraak anders op dan zij het bedoelt. ;)
Wat hij zegt, is vergelijkbaar als dat wat ik over Paulus gezegd heb. Paulus bewijst zichzelf, door te zeggen dat hij een visioen gehad heeft. Wij moeten het maar geloven......

P. Strootman

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #25 Gepost op: oktober 29, 2004, 03:42:12 pm »
Goddelijke inspiratie
Wat tot nu toe nog niet aan de orde is gekomen, is de vraag of er soms ook overeenkomsten zijn tussen de bijbel en oudere, godsdienstige geschriften. Toch bestaat daarvoor wel aanleiding. In de rede van Stefanus staat bijvoorbeeld, dat Mozes werd onderwezen in de wijsheid van de Egyptenaren. Een dergelijk mededeling is wel min of meer ‘verborgen’ in de rede van iemand die gestenigd gaat worden, maar kan m.i. toch niet over het hooft gezien worden. Vaststaat, dat Mozes voor de inrichting van de eredienst der Joden, gebruik heeft gemaakt van de kennis, die hij in Egypte opgedaan heeft.Ook is daar Daniël en zijn drie vrienden, van wie wij lezen dat God hen kennis en verstand gaf van allerlei geschriften en wijsheid van de Chaldeeën. Bekend is dat het principe van de openbaring van de zeventig weken (Dan.9), ook in oudere, godsdienstige geschriften voorkomt. Ook de Oosterse wijsheid wordt in de bijbel hoog gewaardeerd (1 Kon. 4.30), want de wijsheid van Salamo, wordt, hoewel groter van die van het Oosten, toch daarmee vergeleken. Tenslotte Mattheus, die de wijsheid uit het Oosten voorgoed verbonden heeft aan de geboorte van Christus. M.a.w. de bijbel staat misschien niet op zichzelf, maar kan misschien ook wel gezien worden in het licht van vroegere geschriften
Piet Strootman

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #26 Gepost op: oktober 29, 2004, 05:04:34 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 29 oktober 2004 om 15:42:
Vaststaat, dat Mozes voor de inrichting van de eredienst der Joden, gebruik heeft gemaakt van de kennis, die hij in Egypte opgedaan heeft.

Ex 25,40
Zie nu toe, dat gij alles maakt naar het model dat u daarvan op de berg getoond is.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #27 Gepost op: oktober 29, 2004, 05:12:58 pm »
@P.Strootman
Graag zou ik ook een bronvermelding zien bij wat u zegt. Dat kan door het vermelden van een boek of een link: [ url ] link [ / ] (zonder spaties, zie ook opmaakcodes in de FAQ)

Chaveriem

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #28 Gepost op: oktober 29, 2004, 07:55:49 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 29 oktober 2004 om 17:12:
@P.Strootman
Graag zou ik ook een bronvermelding zien bij wat u zegt. Dat kan door het vermelden van een boek of een link: [ url ] link [ / ] (zonder spaties, zie ook opmaakcodes in de FAQ)

Misschien kan ik een duit in het zakje doen:
Het gilgamesh epos/epen een van de passages behandeld de zondvloed. De overeenkomsten met Genisis 9 zijn verbluffend, met dien verstande dat het Gilgamesh epos, als literatuur, veel ouder is. Psalm 104 b.v., is gevonden op een graftombe in de buurt van de Egyptische stad Achet-Aton, gewijd aan de zonnegod Aton(http://members.aon.at/ramses/aton-kult.htm, http://richter.alien.de/echnaton.htm, http://mitglied.lycos.de/thutmosis3/aton.htm en ....)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #29 Gepost op: oktober 29, 2004, 10:35:44 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 29 oktober 2004 om 15:02:
[...]

Wat hij zegt, is vergelijkbaar als dat wat ik over Paulus gezegd heb. Paulus bewijst zichzelf, door te zeggen dat hij een visioen gehad heeft. Wij moeten het maar geloven......

En als een ander het ook zei, zou je het dan wel geloven?
Je kunt namelijk altijd wel Paulus aanhalen als iemand die alleen het over dat visioen heeft, evenals de leerstellingen van Paulus..... en daarom niet geloofwaardig.
Maar toch geeft ook Petrus een mooie tekst over Paulus, die hij zeker niet zou hebben geschreven als Paulus een onbetrouwbare apostel zou zijn, en niet in de leer van Jezus zou staan, zoals jij dat aangeeft.

2 Petr 3,15

Bedenk dat het geduld van onze Heer uw redding is. Dat heeft ook onze geliefde broeder Paulus u geschreven met de wijsheid die hem is geschonken.

Chaveriem

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #30 Gepost op: oktober 30, 2004, 09:44:46 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 oktober 2004 om 22:35:

[...]

En als een ander het ook zei, zou je het dan wel geloven?
Je kunt namelijk altijd wel Paulus aanhalen als iemand die alleen het over dat visioen heeft, evenals de leerstellingen van Paulus..... en daarom niet geloofwaardig.
Maar toch geeft ook Petrus een mooie tekst over Paulus, die hij zeker niet zou hebben geschreven als Paulus een onbetrouwbare apostel zou zijn, en niet in de leer van Jezus zou staan, zoals jij dat aangeeft.

2 Petr 3,15

Bedenk dat het geduld van onze Heer uw redding is. Dat heeft ook onze geliefde broeder Paulus u geschreven met de wijsheid die hem is geschonken.
Alleen jammer dat de 2e brief van Petrus niet door petrus zelf geschreven is, hij was toen al dood.........

P. Strootman

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #31 Gepost op: oktober 30, 2004, 10:31:26 am »
Roodkapje schreef op 29-10-17:12:
@P.Strootman
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Roodkapje:
Is het wel noodzakelijk om bronnen te vermelden, als de bijbelschrijvers zelf erop geattendeerd hebben, dat zij onderwezen werden in de wijsheid van de Egyptenaren en de Chaldeeuwen? Het zijn de oudste godsdiensten ter wereld. Bovendien worden uitspraken van auteurs, die over dit onderwerp geschreven hebben, gemakkelijker verworpen dan uitspraken van de bijbel. Augustinus heeft eens gezegd: 'Dat wat nu christelijke godsdienst wordt genoemd, was aan de ouden bekend, noch ontbrak het ooit vanaf het begin van het menselijk ras tot de tijd dat Christus in het vlees verscheen; na welke tijd de ware godsdienst, die tevoren bestond, begon christelijke genoemd te worden...'.  En een andere kerkvader schreef:'Het christendom en de oude religies, mits goed begrepen, verschillen niet op essentiele punten, maar hadden een gemeenschappelijke oorsprong en zijn in feite een en dezelfde zaak'. Ik heb alleen willen aantonen, dat de bijbel 'niet uit de lucht is komen vallen', maar wortels heeft in oudere godsdienstige geschriften, zoals Chaveriem zeer terecht aantoonde.
Piet Strootman

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #32 Gepost op: oktober 30, 2004, 12:50:39 pm »
Ik vroeg het om het zelf na te kunnen lezen. Als er staat dat de Bijbel geïnsprireerd is op oude geschriften, dan wil ik die oude geschriften wel eens zien. Of als er iets geciteerd wordt, wil ik het geciteerde wel zelf even nakijken. That's all.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #33 Gepost op: oktober 30, 2004, 03:27:23 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 30 oktober 2004 om 09:44:
[...]

Alleen jammer dat de 2e brief van Petrus niet door petrus zelf geschreven is, hij was toen al dood.........

Dat vind jij, vanuit de bronnen die jij heel hoog aanslaat. Dat wij als christenen de bijbel hoog aanslaan en er dus vanuit gaan dat wat daarin staat waar is, doet voor jou niet ter zake.

Prettiger vind ik het als je het zo formuleert: Volgens de bronnen die ik raadpleeg over de betrouwbaarheid van de bijbel, is de 2e brief van Patrus niet door hemzelf geschreven. Hij zo toen al dood zijn geweest. De reden dat dat zo zou zijn is....blabla....

Ik dacht dat jij niet zo hield van een post die enigszins cynisch overkomt..... Dit is er wel zo een. We lijken als christenen wel een stelletje imbicielen dat we iets geloven waarmee we eigenlijk gigantisch bij de neus worden genomen....

Waarschijnlijk bedoel je het niet zoals het over komt. We hebben inderdaad wel een mooie 'gespreksrealtie'. :)
Maar ik houd van Gods woord ook omdat Jezus het vleesgeworden woord is.  En het doet wel pijn als mensen dit zo achteloos in de pan hakken.
Ik denk ook dat je God hiermee verdriet doet.

Joh 1
1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; 5 en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen
....
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid.

Joh 7,38
Wie in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien.

Het woord van God en de Here Jezus heeft met elkaar te maken. Als het woord onbetrouwbaar acht, dan veracht je Yeshua... Zoals jij Hem noemt. (En dat zegt Johannes, weer iemand anders dan Paulus die je ook wat onbetrouwbaarder vindt.... :) )

Op. 3
maar gij hebt mijn woord bewaard en mijn naam niet verloochend.

Het is ook een kwestie van willen aanvaarden. Dan zie je de rijkdom. Maar jij aanvaardt liever een boek van iemand die hier op gestudeerd heeft en zowiezo ook de andere geschriften dan de bijbel betrouwbaarder vindt. En wat is dan betrouwbaarder dan de bijbelse verhalen. Die zijn ook vanaf het begin opgeschreven door de aardsvaders en Mozes heeft ook al geschreven.....

Het is wel apart, dat die oude geschriften dan helemaal niet bekend zijn bij het grote publiek. Dat hebben die geschriften dan toch niet voor elkaar gekregen. Terwijl iedereen bijna wel eens een bijbel heeft gezien, of er van weet.
Waar alles dan toch 'toevallig' bij elkaar gekomen is. De andere bronnen zijn losse bronnen. Onafhankerlijk van elkaar opgesteld.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2004, 04:10:07 pm door Priscilla en Aquila »

Chaveriem

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #34 Gepost op: oktober 30, 2004, 05:54:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 oktober 2004 om 15:27:

[...]

Dat vind jij, vanuit de bronnen die jij heel hoog aanslaat. Dat wij als christenen de bijbel hoog aanslaan en er dus vanuit gaan dat wat daarin staat waar is, doet voor jou niet ter zake.

Prettiger vind ik het als je het zo formuleert: Volgens de bronnen die ik raadpleeg over de betrouwbaarheid van de bijbel, is de 2e brief van Patrus niet door hemzelf geschreven. Hij zo toen al dood zijn geweest. De reden dat dat zo zou zijn is....blabla....

Een dergelijke opm had ik kunnen verwachten, maar laat ik het zo formuleren:
Men is het er algemeen over eens dat deze 2e brief niet door Petrus zelf is geschreven. De brief is ontstaan in de vroege Kerk en me n heeft de brief bewust aan één van de grote namen willen koppelen. De brief is namelijk pas ontstaan na de dood van Petrus, in de tijd dat de christenen zich losmaakten van het Jodendom en gingen wonen in een niet door Joden gedomineerde omgeving.
De brief heeft de vorm van een afscheidstestament. Dit soort testamenten werd gepresenteerd als laatste gedachten van bekende bijbelse figuren
2 Petrus bevat een samenvatting van de leer van Petrus en tevens een laatste boodschap.
Daarin hekelt Petrus het optreden van valse leraren. De bedoelde leraren waren waarschijnlijk mensen die bepaalde christelijke gedachten afwezen, met name de hoop op de wederkomst van Christus.
home.hetnet.nl/~vkerk/brieven_van_petrus.htm

De eerste brief zou overigens ook niet door Petrus geschreven zijn, maar van de hand van Marcus zijn (al of niet gedicteerd door Petrus)

P. Strootman

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #35 Gepost op: oktober 30, 2004, 07:32:21 pm »
P&A,
Je schreef op 30-10-15:27:
Het is wel apart, dat die oude geschriften dan helemaal niet bekend zijn bij het grote publiek. Dat hebben die geschriften dan toch niet voor elkaar gekregen. Terwijl iedereen bijna wel eens een bijbel heeft gezien, of er van weet.
Waar alles dan toch 'toevallig' bij elkaar gekomen is. De andere bronnen zijn losse bronnen. Onafhankelijk van elkaar opgesteld.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Dat die voorchristelijke geschriften niet zo veel gelezen worden, is niet verwonderlijk als geschiedschrijvers erop wijzen, dat er bij het begin van het christendom fanatieke pogingen zijn gedaan om ieder spoor van geestelijke en intellectuele arbeid van de heidenen uit te wissen. Zij mislukten wel voor het grootste deel, maar de geest van onverdraagzaamheid is stelselmatig doorgegaan met verdraaien van ieder mooie bladzijde die in de voorchristelijke tijd werd geschreven. De R.K theoloog G. J. M Bartels schreef in zijn zeer deskundig geschreven brochure 'Het christendom en de antieke cultuur':'De intellectuele  elite van de  heidense wereld viel met scherp intellect en subtiele dialectiek de grondwaarheden aan van het christendom aan, zoals openbaring, schepping, menswording en opstanding, het conflict van menselijke rede en geopenbaarde godsdienst'.
Piet Strootman

Chaveriem

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #36 Gepost op: oktober 30, 2004, 10:36:08 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 oktober 2004 om 15:27:

We lijken als christenen wel een stelletje imbicielen dat we iets geloven waarmee we eigenlijk gigantisch bij de neus worden genomen....

Dat zijn niet mijn woorden...................... :(

quote:

En het doet wel pijn als mensen dit zo achteloos in de pan hakken.

Achteloos in de pan hakken...... Ik beperk me eigenlijk alleen tot paulus, en niet geheel zonder reden, maar ik zal het straks nog een keer trachten uit te leggen.

quote:

Ik denk ook dat je God hiermee verdriet doet.

Heb jij het vermogen te weten wat Hij denkt?

quote:

Het woord van God en de Here Jezus heeft met elkaar te maken. Als het woord onbetrouwbaar acht, dan veracht je Yeshua... Zoals jij Hem noemt. (En dat zegt Johannes, weer iemand anders dan Paulus die je ook wat onbetrouwbaarder vindt.... :) )

Het Johannes evangelie, daar valt wel wat over te zeggen, maar daar is het nu het moment niet voor. Ik vind dat er onevenredig veel aandacht geschonken wordt aan brieven waarvan men aanneemt dat ze door Paulus geschreven zijn.
Wat mij tegen de borst stuit is dat ze 'geinspireerd' zijn en dus waar......
Een heleboel christelijke 'waarheden' zijn gebaseerd op zaken die niet eens in de Bijbel staan (b.v. de zondag als rustdag of de 'geestelijke interpretatie' van Joodse feesten (los van de vraag of het klopt/aannemelijk is of niet)), maar vinden hun oorsprong in mannen die in later tijd een 'inspiratie' hadden.  Vreemd genoeg worden deze mannen niet voor onfeilbaar gehouden, terwijl, b.v. Constatijn, enkele van hen eveneens een visioen gehad hebben en 'uitverkoren' zijn door de eeuwige. Ik zie hierin geen verschil met Paulus.
Waar wordt er dan gezegd dat de woorden van Paulus van G'd zouden zijn, en die van Constatijn, Luther en Calvijn niet? Dit is niet alleen onlogisch maar m.i. ook inconsequent.

Paulus heeft zijn boodschap goed gebracht en verkocht, en hij was gericht op de heidenen, maar het zijn zijn brieven en dus ook zijn woorden, niet meer, niet minder.

Bovendien maken veel christenen zich schuldig aan tekst plukkerij, ook v.w.b. teksten van Paulus. Men pikt wat goed uitkomt (geldt uiteraard niet voor iedereen).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #37 Gepost op: oktober 31, 2004, 12:59:33 am »

quote:

Chaveriem schreef op 30 oktober 2004 om 22:36:
[...]

Dat zijn niet mijn woorden...................... :(

Het was even mijn gevoel en ook mijn woorden dus...... Het kwam even zo over.

quote:

Achteloos in de pan hakken...... Ik beperk me eigenlijk alleen tot paulus, en niet geheel zonder reden, maar ik zal het straks nog een keer trachten uit te leggen.

Paulus wist ik al. Daarom pak ik een tekst van Petrus en is dit weer niet oke, want die brief is ook al verlakkerij.

quote:

Heb jij het vermogen te weten wat Hij denkt?
Ik zeg dat ik denk dat je God verdriet doet.
Volgens 1 Kor.  hebben we de Geest van God ontvangen. Die Geest weet wat er in God is. Want wie weet wat er in de mens is dan zijn geest? Zo weten wij wat er in God is, omdat we Zijn Geest hebben ontvangen..
Dus het woord van God gaat wel zover dat dit waar zou zijn.
- Jij ziet dit als van Paulus: ik vind het moeilijk met je te discussieren als je bij alles wat een christen aanhaalt, te moeten horen: Ja., maar dat was van Paulus en dat accepteer ik niet, en dat is van Petrus en dus eigenlijk niet want hij was toen al dood......

quote:

Het Johannes evangelie, daar valt wel wat over te zeggen, maar daar is het nu het moment niet voor. Ik vind dat er onevenredig veel aandacht geschonken wordt aan brieven waarvan men aanneemt dat ze door Paulus geschreven zijn.
Wat mij tegen de borst stuit is dat ze 'geinspireerd' zijn en dus waar......
Een heleboel christelijke 'waarheden' zijn gebaseerd op zaken die niet eens in de Bijbel staan (b.v. de zondag als rustdag
Zie ik niet zo als jij hier opschrijft....

quote:

of de 'geestelijke interpretatie' van Joodse feesten (los van de vraag of het klopt/aannemelijk is of niet))
Moet je nog van me horen. Ik wil het graag voor je doen, maar je moet het wel echt willen lezen, en niet bij voorbaat al in de kachel gooien. (Wat vond je trouwens van het pascha en de betekenbis die ik snel-snel had opgeschreven? )

quote:

maar vinden hun oorsprong in mannen die in later tijd een 'inspiratie' hadden.  Vreemd genoeg worden deze mannen niet voor onfeilbaar gehouden, terwijl, b.v. Constatijn, enkele van hen eveneens een visioen gehad hebben en 'uitverkoren' zijn door de eeuwige. Ik zie hierin geen verschil met Paulus.
Waar wordt er dan gezegd dat de woorden van Paulus van G'd zouden zijn, en die van Constatijn, Luther en Calvijn niet? Dit is niet alleen onlogisch maar m.i. ook inconsequent.

Tja, het verschil is dat Paulus' geschriften in de bijbel terecht zijn gekomen en op die manier door de Eeuwige is bevestigd. En Constantijn niet.
Calvijn heeft zichzelf nooit op dezelfde plek gesteld van de apostelen en dus van geinspireerd te zijn.
In Openbaring staat ook dat niemand mag toedoen of afdoen aan de woorden van de profetie. Dit slaat in eerste instantie op het boek Openbaring zelf, maar ook op de gehele bijbel.

2 Petr.
19 En wij achten het profetische woord (daarom) des te vaster, en gij doet wèl, er acht op te geven als op een lamp, die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw harten. 20 Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; 21 want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.

(sorry, het is uit 2 Petr. zie ik nu. :) ) Maar het is voor mij alles of niets. Of de bijbel, of de bijbel niet. Maar dan ook helemaal niet. Dan zoek ik het zelf wel uit.

Mohammed had ook een visioen en het boek van mormon moet ik er dan ook bij pakken.....

Een ander verschil is dat een apostel iemand was die de Heer had gezien en ook de opdracht had gekregen om uit te gaan het evangelie te brengen. Dus heeft Constantijn geen goddelijk gezag. Omdat de bijbel toen al was voltooid met brieven van mensen die de Heer wel persoonlijk hebben meegemaakt. Of het opschreven n.a.v. verhalen van ooggetuigen.

quote:

Paulus heeft zijn boodschap goed gebracht en verkocht, en hij was gericht op de heidenen, maar het zijn zijn brieven en dus ook zijn woorden, niet meer, niet minder.

En wat ik ook nog wil opmerken dat Paulus meer heeft geschreven dan de brieven die in de bijbel zijn gekomen. Maar de in de bijbel gekomen brieven zijn geinspireerd en nodig voor ons gelovigen om te lezen. En dat is genoeg om God te leren kennen.

Jouw probleem is 'de heidenen'... of niet? Maar je ziet Yeshua niet als de Messias, dus kan ik aan de ene kant niet volgen waarom je zo'n moeite hebt met Paulus..... (Misschien kan je mij nu niet meer volgen, laat dan maar zitten :) )
Wat doe je dan met Petrus en dat hij ook naar Cornelius werd gestuurd? Naar de heidenen.... Al was dat niet de speciale bediening van hem.

quote:

Bovendien maken veel christenen zich schuldig aan tekst plukkerij, ook v.w.b. teksten van Paulus. Men pikt wat goed uitkomt (geldt uiteraard niet voor iedereen).

Tja, tekstplukkerij van mensen kun je de bijbelschrijvers natuurlijk niet kwalijk nemen.

Chaveriem

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #38 Gepost op: oktober 31, 2004, 09:56:30 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 31 oktober 2004 om 00:59:

Paulus wist ik al. Daarom pak ik een tekst van Petrus en is dit weer niet oke, want die brief is ook al verlakkerij.

Ook dit heb ik niet gezegd :( :( :(

quote:

- Jij ziet dit als van Paulus: ik vind het moeilijk met je te discussieren als je bij alles wat een christen aanhaalt, te moeten horen: Ja., maar dat was van Paulus en dat accepteer ik niet, en dat is van Petrus en dus eigenlijk niet want hij was toen al dood......

quote:

Tja, het verschil is dat Paulus' geschriften in de bijbel terecht zijn gekomen en op die manier door de Eeuwige is bevestigd. En Constantijn niet.
Calvijn heeft zichzelf nooit op dezelfde plek gesteld van de apostelen en dus van geinspireerd te zijn.

Let  put it this way.... Contstatijn heeft op z'n zachts gezegd een groot aandeel gehad in de vaststelling en tot stand koming van de huidige Bijbel. Los van evt. wel of niet bewezen manupulatie van teksten, is er met de volgorde geschoven. Verder is zijn visioen, en het gevolg, d.i. de uitvoering, nogal dubieus. Om dan te zeggen dat zijn handelen geïnspireerd is..... mwa, dat gaat mij te ver.....

Maar dan nog. Ook het handelen en wandelen zou 'geïnspireerd' of 'geleid' moeten zijn door de Geest. Toch maakt de gelovige evengoed missers, in woorden en daden. Hij blijft mens met een eigen opvatting, wil en weergave, geïnspireerd of niet. Daar vormt Paulus (en anderen) geen uitzondering op.
Dat alleen de huidige brieven zijn 'uitverkoren' zal zijn redenen hebben. Dat er niets is toegevoegd idem, maar om te stellen dat het de Eeuwige was..... Daarmee sluit ik het ook niet uit, maar laat ik een paralel trekken.
De Ilias en Odyssee zijn vele malen ouder, doch daar is ook niets meer aan toegevoegd.
De Mishna en de Talmud zijn ook afgesloten, doch geen Jood zal zeggen dat dit 'het besluit' van de Eeuwige is. Misschien, over 200 jr, zal mijn besluiten om huidige uitgaven toe te voegen, en besluit mijn over 100 jaar om het Thomas evangelie toe te voegen aan de Bijbel.

quote:

In Openbaring staat ook dat niemand mag toedoen of afdoen aan de woorden van de profetie. Dit slaat in eerste instantie op het boek Openbaring zelf, maar ook op de gehele bijbel.

Tja, je schrijft een epistel, vind het 50 jaar later, voegt het samen met ander documenten en plaatst het achteraan en vervolgens verklaar je de laatste zin van het epistel bindend voor de gehel samenvoeging.... Ik dacht het niet. Dat je het tot bindend verklaart voor openbaringen, eens, maar daar houd het wel op.

quote:

Moet je nog van me horen. Ik wil het graag voor je doen, maar je moet het wel echt willen lezen, en niet bij voorbaat al in de kachel gooien. (Wat vond je trouwens van het pascha en de betekenbis die ik snel-snel had opgeschreven? )

ff Puntsgewijs

1. Dit zal je niet verbazen, maar het is jouw interpretatie, maar daarmee niet fout of minder mooi.
2. Juist een diepere geestelijke betekenis zou een aanmoedeging moeten zijn om het oorspronkelijke feest, voor zover mogelijk, te vieren. 7 dagen matzes doet je goed nadenken :))
3. Iemand die iets te melden heeft over bijbelse feesten lees ik (bijna) altijd (maar wel kritisch) :)

quote:

Jouw probleem is 'de heidenen'... of niet? Maar je ziet Yeshua niet als de Messias,

Says who?

quote:

........dus kan ik aan de ene kant niet volgen waarom je zo'n moeite hebt met Paulus..... (Misschien kan je mij nu niet meer volgen, laat dan maar zitten :) )
Wat doe je dan met Petrus en dat hij ook naar Cornelius werd gestuurd? Naar de heidenen.... Al was dat niet de speciale bediening van hem.

De boodschap voor de heidenen (Paulus) is ewen andere dan die van Yeshua (voor de Joden).
Dat Petrus naar de heidenen gaat in opdracht (krijgt daar een mooi visioen voor) daar is niets mis mee, en voor zover hij daar handelt, doet hij ook niets fout.

quote:

Tja, tekstplukkerij van mensen kun je de bijbelschrijvers natuurlijk niet kwalijk nemen.
Da's waar, maar dat was niet het punt dat ik wilde maken.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2004, 09:57:07 am door Chaveriem »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #39 Gepost op: oktober 31, 2004, 10:01:51 am »

quote:

Chaveriem schreef op 31 oktober 2004 om 09:56:
[...]

Ook dit heb ik niet gezegd :( :( :(

Nee, maar wel:' Petrus was al dood dus is niet door hem geschreven.'
Als er in de bijbel staat dat het de tweede brief van Petrus is, dan klopt dat dus niet, want hij was al dood en worden we dus bij de neus genomen. Zo bedoel ik dat.
Hoe moet ik daar DAN tegenaan kijken, als jij zegt: Het was niet van Petrus?

Even een eerste reacte; je bent nu on line dacht ik.....

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #40 Gepost op: oktober 31, 2004, 10:41:52 am »

quote:

Chaveriem schreef op 31 oktober 2004 om 09:56:

Let  put it this way.... Contstatijn heeft op z'n zachts gezegd een groot aandeel gehad in de vaststelling en tot stand koming van de huidige Bijbel.
Nooit van gehoord en eigenlijk zegt het mij ook niet echt wat.... Sorry...

quote:

Los van evt. wel of niet bewezen manupulatie van teksten, is er met de volgorde geschoven.
De volgorde is meegenomen en misschien belangrijk, maar niet zo superbelangrijk dat als de brieven in een andere volgorde zouden staan, de boodschap zou veranderen. BTW je hebt het nu weer over Paulus, denk ik....

quote:

Verder is zijn visioen, en het gevolg, d.i. de uitvoering, nogal dubieus. Om dan te zeggen dat zijn handelen geïnspireerd is..... mwa, dat gaat mij te ver.....
Maar dan nog. Ook het handelen en wandelen zou 'geïnspireerd' of 'geleid' moeten zijn door de Geest. Toch maakt de gelovige evengoed missers, in woorden en daden. Hij blijft mens met een eigen opvatting, wil en weergave, geïnspireerd of niet. Daar vormt Paulus (en anderen) geen uitzondering op.

Dat heb ik ook niet gezegd. :) Hij was een apostel en in die zin toch wel in de eerste tijd speciaal door de Heer aangesproken maar ik weet niet of je dat geinspireerd moet noemen.
We hadden het over het geinspireerd zijn van zijn brieven.
Elke gelovige, als het echt is, je hebt ook namaak..., heeft de Heilige Geest ontvangen. Maar dan heeft ieder nog de verantwoordelijkheid om door de Geest ook te leven. Als je die Geest niet z'n werk laat doen, zal het niet zo zijn dat de Geest dit met geweld Zich toe-eigent.
De bijbel noemt dan ook dat je als je je laat leiden door de Geest, je een zoon Gods bent. Een zoon heeft namelijk meer verantwoordelijkheid dan een kind. (Ik heb het nu over positie) En als het goed is groei je in je geloof en laat je jezelf steeds meer 'dood'.... Als meegestorven in de dood van Jeshua. En dan kun je ook meeopstaan in het nieuwe leven.
En helaas is het ook vaak niet te zien, omdat de zonde nog in ons lichaam woont. Laten we dit lichaam hier achter als we 'ontslapen', dan zijn we ervan verlost en het nieuwe leven van ons gaat naar de Heer toe. Later ontvangen we een nieuw lichaam gelijk aan het lichaam wat de Heer had na zijn opstanding.

quote:

Dat alleen de huidige brieven zijn 'uitverkoren' zal zijn redenen hebben. Dat er niets is toegevoegd idem, maar om te stellen dat het de Eeuwige was..... Daarmee sluit ik het ook niet uit, maar laat ik een paralel trekken.
De Ilias en Odyssee zijn vele malen ouder, doch daar is ook niets meer aan toegevoegd.
De Mishna en de Talmud zijn ook afgesloten, doch geen Jood zal zeggen dat dit 'het besluit' van de Eeuwige is. Misschien, over 200 jr, zal mijn besluiten om huidige uitgaven toe te voegen, en besluit mijn over 100 jaar om het Thomas evangelie toe te voegen aan de Bijbel.

De Illias en de Odyssee pretenderen dat dan openbaringen van God te zijn? Ik wist ook niet dat die in verschillende perioden over een zeer lange tijd geschreven was... duizenden jaren..... :) Je kunt dit dus niet vergelijken met de bijbel in die zin.
Afgesloten is afgesloten.

quote:

Tja, je schrijft een epistel, vind het 50 jaar later, voegt het samen met ander documenten en plaatst het achteraan en vervolgens verklaar je de laatste zin van het epistel bindend voor de gehele samenvoeging.... Ik dacht het niet. Dat je het tot bindend verklaart voor openbaringen, eens, maar daar houd het wel op.
Dat verklaar je niet zelf zo. Dat is nu net het punt. De boeken houden verband met elkaar en vormen samen een geheel.

quote:

ff Puntsgewijs

1. Dit zal je niet verbazen, maar het is jouw interpretatie, maar daarmee niet fout of minder mooi.
2. Juist een diepere geestelijke betekenis zou een aanmoedeging moeten zijn om het oorspronkelijke feest, voor zover mogelijk, te vieren. 7 dagen matzes doet je goed nadenken :))
In de versie van 'het oorspronkelijke beeld is een voorafschaduwing van wat moest komen[/i] is de geestelijk betekenis belangrijker.
Als iemand zijn schaduw vooruitwerpt en je daar over kunt filosoferen en mee bezig kunt zijn, denk je dat dan is volgens de werkelijkheid? Nee, want de schaduw is een donker omtrek die aangeeft wat de vorm is van die persoon die de schaduw veroorzaakt. Maar de schaduw is tweedimensionaal, en die persoon driedimensionaal. Als ik verder loop en die persoon in werkelijkheid zie, houd ik me niet meer met de schaduw bezig. Snap je het beeld, wat ik ermee wil zeggen?

quote:

3. Iemand die iets te melden heeft over bijbelse feesten lees ik (bijna) altijd (maar wel kritisch) :)
Dat mag natuurlijk.

quote:

Says who?
Zeg dan maar hoe het wel zit. Als je Yeshua wel als de Messsias ziet, zou je een Messias belijdende Jood kunnen zijn. Maar ik heb nog niet iets bespeurd in die richting.

quote:

De boodschap voor de heidenen (Paulus) is een andere dan die van Yeshua (voor de Joden).
Dat Petrus naar de heidenen gaat in opdracht (krijgt daar een mooi visioen voor) daar is niets mis mee, en voor zover hij daar handelt, doet hij ook niets fout.
Dus Petrus mag wel aan de hand van een visioen naar de heidenen, maar Paulus niet. Dat snap ik niet.

P. Strootman

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #41 Gepost op: oktober 31, 2004, 10:50:05 am »
Cheveriem schreef op 30-10-15:27:

1) Een heleboel christelijke 'waarheden' zijn gebaseerd op zaken die niet eens in de Bijbel staan (b.v. de zondag als rustdag of de 'geestelijke interpretatie' van Joodse feesten (los van de vraag of het klopt/aannemelijk is of niet)), maar vinden hun oorsprong in mannen die in later tijd een 'inspiratie' hadden

2)Paulus heeft zijn boodschap goed gebracht en verkocht, en hij was gericht op de heidenen, maar het zijn zijn brieven en dus ook zijn woorden, niet meer, niet minder.

3)Bovendien maken veel christenen zich schuldig aan tekst plukkerij, ook v.w.b. teksten van Paulus. Men pikt wat goed uitkomt (geldt uiteraard niet voor iedereen).
------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Inderdaad, de zondag die wel ‘de dag des Heren’ wordt genoemd, moet een vergissing zijn. Christenen baseerden dit o.a. op de zogenaamde ‘eerste dag der week’, en op Openbaring 1.10, waar zou staan, dat Johannes in vervoering kwam OP de dag des Heren. De grondtekst heeft echter: IN de dag des Heren, waarmee een periode wordt aangeduid. Ook het vieren van zogenaamde christelijke feestdagen, roept vragen op. De Joodse feesten, waarvan de christelijke feesten zijn vervormd en afgeleid, zijn onlosmakelijk verbonden aan de historie van het Joodse volk. Het zou daarom wenselijk zijn, om meer naar Paulus te luisteren, die ook het vieren van de sabbat rangschikte onder de dingen die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest.

2) Paulus ‘smeedde’ beide evangeliën (het E der B en het E der V) aaneen tot één Evangelie, namelijk dat wij allen, Joden en niet-joden, in één Geest tot de Vader mogen komen (Ef.2.18).

3) Teksten, geïsoleerd toegepast is misschien wel het grootste euvel. Losse opmerkingen bijvoorbeeld zoals: Jezus is voor mijn zonden aan het kruis gestorven’, kunnen grote misverstanden in de hand werken. Het is wel waar, echter in zeker opzicht, maar het kan onmogelijk, zonder het te ‘beschadigen’, uit de context gelicht worden. Het offer van Jezus LICHAAM was immers alleen bestemd voor het volk waaruit Hij geboren werd. Dat zeg ík niet, maar dat zegt de Schrift heel duidelijk o.a. in Hand.5.31 en Galaten 4.4a.
Piet Strootman

Chaveriem

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #42 Gepost op: november 01, 2004, 06:56:00 am »

quote:

P. Strootman schreef op 31 oktober 2004 om 10:50:
Cheveriem schreef op 30-10-15:27:

1) Een heleboel christelijke 'waarheden' zijn gebaseerd op zaken die niet eens in de Bijbel staan (b.v. de zondag als rustdag of de 'geestelijke interpretatie' van Joodse feesten (los van de vraag of het klopt/aannemelijk is of niet)), maar vinden hun oorsprong in mannen die in later tijd een 'inspiratie' hadden

2)Paulus heeft zijn boodschap goed gebracht en verkocht, en hij was gericht op de heidenen, maar het zijn zijn brieven en dus ook zijn woorden, niet meer, niet minder.

3)Bovendien maken veel christenen zich schuldig aan tekst plukkerij, ook v.w.b. teksten van Paulus. Men pikt wat goed uitkomt (geldt uiteraard niet voor iedereen).
------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) Inderdaad, de zondag die wel ‘de dag des Heren’ wordt genoemd, moet een vergissing zijn. Christenen baseerden dit o.a. op de zogenaamde ‘eerste dag der week’, en op Openbaring 1.10, waar zou staan, dat Johannes in vervoering kwam OP de dag des Heren. De grondtekst heeft echter: IN de dag des Heren, waarmee een periode wordt aangeduid. Ook het vieren van zogenaamde christelijke feestdagen, roept vragen op. De Joodse feesten, waarvan de christelijke feesten zijn vervormd en afgeleid, zijn onlosmakelijk verbonden aan de historie van het Joodse volk. Het zou daarom wenselijk zijn, om meer naar Paulus te luisteren, die ook het vieren van de sabbat rangschikte onder de dingen die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest.

2) Paulus ‘smeedde’ beide evangeliën (het E der B en het E der V) aaneen tot één Evangelie, namelijk dat wij allen, Joden en niet-joden, in één Geest tot de Vader mogen komen (Ef.2.18).

3) Teksten, geïsoleerd toegepast is misschien wel het grootste euvel. Losse opmerkingen bijvoorbeeld zoals: Jezus is voor mijn zonden aan het kruis gestorven’, kunnen grote misverstanden in de hand werken. Het is wel waar, echter in zeker opzicht, maar het kan onmogelijk, zonder het te ‘beschadigen’, uit de context gelicht worden. Het offer van Jezus LICHAAM was immers alleen bestemd voor het volk waaruit Hij geboren werd. Dat zeg ík niet, maar dat zegt de Schrift heel duidelijk o.a. in Hand.5.31 en Galaten 4.4a.
Piet Strootman
Eens....

Chaveriem

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #43 Gepost op: november 01, 2004, 06:59:08 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 31 oktober 2004 om 10:01:

[...]

Nee, maar wel:' Petrus was al dood dus is niet door hem geschreven.'
Als er in de bijbel staat dat het de tweede brief van Petrus is, dan klopt dat dus niet, want hij was al dood en worden we dus bij de neus genomen. Zo bedoel ik dat.
Hoe moet ik daar DAN tegenaan kijken, als jij zegt: Het was niet van Petrus?

Even een eerste reacte; je bent nu on line dacht ik.....

Helaas, was al weer weg, des al niet te min, als nog:

Hij heeft het niet zelf geschreven, punt. Maar dat geldt vermoedelijk ook voor de 1e brief, hoewel het waarschijnlijk wel zijn woorden zijn. 'Men' houdt het erop dat Marcus het voor hem opgetekend heeft.

Wat ik ermee wil zeggen is, dat je niet zonder meer kunt aannemen dat e.e.a. zo is als het er staat.

Chaveriem

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #44 Gepost op: november 01, 2004, 07:24:28 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 31 oktober 2004 om 10:41:
Nooit van gehoord en eigenlijk zegt het mij ook niet echt wat.... Sorry...

Ga opzoek naar goede bron, Ik meen dat de Enceclopedia Brittanica er iets over zei, maar ff zoeken.

quote:

De volgorde is meegenomen en misschien belangrijk, maar niet zo superbelangrijk dat als de brieven in een andere volgorde zouden staan, de boodschap zou veranderen. BTW je hebt het nu weer over Paulus, denk ik....

Niet specifiek, maar ook ander boeken. Zo is ook in het OT geschoven, en is er zelfs met een stuk tekst geschoven uit, naar ik meen uit nummeri.

quote:

.... Als meegestorven in de dood van Jeshua. En dan kun je ook meeopstaan in het nieuwe leven..........
En helaas is het ook vaak niet te zien, omdat de zonde nog in ons lichaam woont. Laten we dit lichaam hier achter als we 'ontslapen', dan zijn we ervan verlost en het nieuwe leven van ons gaat naar de Heer toe. Later ontvangen we een nieuw lichaam gelijk aan het lichaam wat de Heer had na zijn opstanding.

Heb je hier ook een tekst voor uit de evangelieën?

quote:

De Illias en de Odyssee pretenderen dat dan openbaringen van God te zijn? Ik wist ook niet dat die in verschillende perioden over een zeer lange tijd geschreven was... duizenden jaren..... :) Je kunt dit dus niet vergelijken met de bijbel in die zin.
Afgesloten is afgesloten.

Hier zit je er toch een beetje naast. De Bijbel is niet over duizenden jaren geschreven, maar gevoon rond 550 v. chr als het gaat om het OT (ik kijk ff niet op 25 jr). Het NT is ook in relatief korte tijd geschreven, als het gaat om de afzonderlijke brieven.
Ook de Ilias en de Odyssee zijn qua tot stand koming met het NT te vergelijken, daar Homerus waarschijnlijk niet het gehele stuk zelf bedacht heeft, maar delen overgenomen heeft. Laten we zeggen dat hij het OT citeerd van de Ilias en Odyssee (even een eigen beeld). Als je wil kan ik je m.b.t. dit punt (Homerus die het stuk 'niet zelf bedacht' en de langere tijd van 'ontwikkeling') wel wat bronnen geven (als je het allemaal wil nalezen, heb je het komende jaar nog wat te doen :) :) :)

quote:

Dat verklaar je niet zelf zo. Dat is nu net het punt. De boeken houden verband met elkaar en vormen samen een geheel.

Dat ze verband houden, akkoord, dat doen de bronnen over Homerus ook, behandelen hetzelfde, maar 'dat een geheel' is mensen werk. Brieven zijn absoluut afzonderlijk geschreven. De troonrede van Bea van dit jaar en vorig jaar houden wellicht verband met elkaar, maar zijn absoluut niet een geheel. Zo ook de brieven van Paulus b.v. niet. Dat je 1 kor en 2 kor aan elkaar zou koppelen, daar zou ik mee kunnen leven (al ben ik het er niet helemaal mee eens.), betreft dezelfde gemeente, maar je kunt een vermaning aan het adres van efeze moeilijkover galaten werpen en omgekeerd. En dat doe je op die manier wel.

quote:

In de versie van 'het oorspronkelijke beeld is een voorafschaduwing van wat moest komen[/i] is de geestelijk betekenis belangrijker.
Als iemand zijn schaduw vooruitwerpt en je daar over kunt filosoferen en mee bezig kunt zijn, denk je dat dan is volgens de werkelijkheid? Nee, want de schaduw is een donker omtrek die aangeeft wat de vorm is van die persoon die de schaduw veroorzaakt. Maar de schaduw is tweedimensionaal, en die persoon driedimensionaal. Als ik verder loop en die persoon in werkelijkheid zie, houd ik me niet meer met de schaduw bezig. Snap je het beeld, wat ik ermee wil zeggen?

Hoor ok daar Plato......? Yep, ik hoor Plato.........

quote:

Zeg dan maar hoe het wel zit. Als je Yeshua wel als de Messsias ziet, zou je een Messias belijdende Jood kunnen zijn. Maar ik heb nog niet iets bespeurd in die richting.
Moet je toch alle vorige posts nog eens goed lezen........

quote:

Dus Petrus mag wel aan de hand van een visioen naar de heidenen, maar Paulus niet. Dat snap ik niet.

:'(  :'(  :'(  :'(  :'(  :'(
Hier wordt ik droevig van. Wat kan ik zeggen..... dit heb ik zo niet gezegd. Jij komt zelf met Petrus op de proppen, ik geef een korte reactie (het aardige in dit verband is dat zijn visioen niet door Petrus is opgetekend en wordt in feite bevestigd door cornelius) en vervolgens trek jij de conclusie dat ik gezegd zou hebben dat Paulus niet naar de heidenen zou mogen, terwijl ik alleen maar gezegd heb dat de leer van Paulus bestemd was voor de heidenen, en een ander verhaal was dan wat Yeshua de Yehudim verkondigde....
« Laatst bewerkt op: november 01, 2004, 07:24:57 am door Chaveriem »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #45 Gepost op: november 01, 2004, 11:27:55 am »

quote:

Chaveriem schreef op 01 november 2004 om 07:24:

Heb je hier ook een tekst voor uit de evangelieën?

Lucas 9
23 Tegen allen zei hij: ‘Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen en dagelijks zijn kruis op zich nemen en mij volgen. 24 Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen; maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden.

Joh. 3
 3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. 4 Nikodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden? 5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. 6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. 7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden

Joh 15
1 Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de landman. 2 Elke rank aan Mij, die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke die wel vrucht draagt, snoeit Hij, opdat zij meer vrucht drage. 3 Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb; blijft in Mij, gelijk Ik in u. 4 Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij niet, indien gij in Mij niet blijft. 5 Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen

Joh. 12
 24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u,indien de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft zij op zichzelf; maar indien zij sterft, brengt zij veel vrucht voort. 25 Wie zijn leven liefheeft, maakt dat het verloren gaat, maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren ten eeuwigen leven. 26 Indien iemand Mij wil dienen, hij volge Mij, en waar Ik ben, daar zal ook mijn dienaar zijn..

Als je nog meer wil, ik heb ook even geen tijd om deze gedeelten te gaan uitleggen.

quote:

Hier zit je er toch een beetje naast. De Bijbel is niet over duizenden jaren geschreven, maar gevoon rond 550 v. chr als het gaat om het OT (ik kijk ff niet op 25 jr). Het NT is ook in relatief korte tijd geschreven, als het gaat om de afzonderlijke brieven.
Ook de Ilias en de Odyssee zijn qua tot stand koming met het NT te vergelijken, daar Homerus waarschijnlijk niet het gehele stuk zelf bedacht heeft, maar delen overgenomen heeft. Laten we zeggen dat hij het OT citeerd van de Ilias en Odyssee (even een eigen beeld). Als je wil kan ik je m.b.t. dit punt (Homerus die het stuk 'niet zelf bedacht' en de langere tijd van 'ontwikkeling') wel wat bronnen geven (als je het allemaal wil nalezen, heb je het komende jaar nog wat te doen :) :) :)

Ik weet niet of ik daar aan toe kom. De wil is er wel. Maar wat wil je trouwens dat ik deze dingen ook zo ga zien? :)
Ik ben het er niet mee eens dat het OT pas in de babylonischge ballingschap is ontstaan. Mozes sprak van aangezicht toit aangezicht met God en heeft ook vanalles op moeten schrijven. Dus ik kijk daar anders tegen aan.

quote:

Dat ze verband houden, akkoord, dat doen de bronnen over Homerus ook, behandelen hetzelfde, maar 'dat een geheel' is mensen werk. Brieven zijn absoluut afzonderlijk geschreven. De troonrede van Bea van dit jaar en vorig jaar houden wellicht verband met elkaar, maar zijn absoluut niet een geheel. Zo ook de brieven van Paulus b.v. niet. Dat je 1 kor en 2 kor aan elkaar zou koppelen, daar zou ik mee kunnen leven (al ben ik het er niet helemaal mee eens.), betreft dezelfde gemeente, maar je kunt een vermaning aan het adres van efeze moeilijk over galaten werpen en omgekeerd. En dat doe je op die manier wel.
Wat aan korinthe werd geschreven was in eerste instantie rechtstreeks voor hen bedoeld. Maar ook gericht aan alle gelovigen die in die tijd bestonden en niet in Korinthe woonden. En hierin wil ik nog verder gaan: Het is ook voor ons geschreven en bedoeld.

Vergelijk:
1 Kor. 1
1 Van Paulus, apostel van Christus Jezus, geroepen door de wil van God, en van onze broeder Sostenes. 2 Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd door Christus Jezus, aan hen die zijn geroepen om zijn heiligen te zijn, en aan allen die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons.

quote:

Hoor ok daar Plato......? Yep, ik hoor Plato.........
Dan mag jij ook mijn post wel eens beter doorlezen. :)
Dit schreef ik eerder in je topic: Rectifiacatie.

quote:

P&A schreven
Tja, ik vind het niet hetzelfde als Plato die zei dat er twee werelden waren: Hier is het 'schaduw' en er is een andere echte werkelijkheid? Dit even uit m'n hoofd.
In het OT is er een werkelijkheid die echt is. Maar alles wat daar gebeurde is een uitbeelding van wat in het NT door Chrsitus is volbracht op een andere manier. Namelijk niet letterlijk zoals in het OT, maar geestelijk en ook bijvoorbeeld eenmalig met Zijn bloed bij de Vader gekomen. En zo volmaakt wie geheiligd worden. En niet steeds opnieuw nodig zoals de hogepriester in het OT elk jaar moest komen.
En wil je hier nog een uiteenzetting over de geestelijke betekenis van de Joodse feesten?  
Kost me nu teveel tijd.

Alleen het pascha. Dat is een beeld van het ware paaslam de Here Jezus. Hij heeft drie jaar in Israel rondgewandeld zoals het lammetje ook al een tijd in de gezinnen moest zijn, voordat het gelacht moest worden. Ieder heeft in die drie jaar gezien dat 'Het Lam Gods' zoals Johannes Hem aankondigde, volmaakt was. In Mijn Zoon heb ik mijn welbehagen, bij de aanvang van zijn openbare dienst toen de duif op Hem neerdaalde.....
En Hij heeft de zonden weggenomen; het oordeel gaat voorbij als we achter het bloed schuilen.....

Dus allebei werkelijk: Vroeger in het OT, een lammetje. In het NT een Lam dat de zonde wegneemt. En het lammetje wees heen naar HET LAM als beeld, of schaduw.
Dat is toch wel anders dan Plato.
Dus ik heb eerder uitgelegd dat het woord schaduw niet automatisch betekent dat je dat dan op dezelfde manier bekijkt als Plato, omdat hij ook het over schaduw/werkelijkheid heeft......

quote:

Moet je toch alle vorige posts nog eens goed lezen.......
Oke, zal ik doen. We staan quitte, wat dit betreft. :)

quote:

:'(  :'(  :'(  :'(  :'(  :'(
Hier wordt ik droevig van. Wat kan ik zeggen..... dit heb ik zo niet gezegd. Jij komt zelf met Petrus op de proppen, ik geef een korte reactie (het aardige in dit verband is dat zijn visioen niet door Petrus is opgetekend en wordt in feite bevestigd door cornelius)
Je hebt gelijk... Ik zeg dus ook niet dat jij dit zo zei, het ene visioen zie je heel anders dan het andere. Je vroeg je namelijk af of we wel waarde aan het visioen van Paulus mochten hechten. Bij Petrus heb je daar dan geen moeite mee, terwijl het juist wel Paulus is, die dit visioen noteert.

quote:

en vervolgens trek jij de conclusie dat ik gezegd zou hebben dat Paulus niet naar de heidenen zou mogen, terwijl ik alleen maar gezegd heb dat de leer van Paulus bestemd was voor de heidenen, en een ander verhaal was dan wat Yeshua de Yehudim verkondigde....

Je ziet in Paulus niet een echte volgeling van Jezus? Daar zou ik dan moeite mee hebben..... En Chrsiten dom is dan van Paulus en heeft niets met Jezus te maken? Of zie ik dat verkeerd?
Maar wordt niet droevig hiervan. Ik zou je posts nog weer doorlezen, weet je nog? :)
« Laatst bewerkt op: november 01, 2004, 11:30:14 am door Priscilla en Aquila »

P. Strootman

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #46 Gepost op: november 01, 2004, 07:28:10 pm »
Chaveriem,

Op 1 november herhaal je mij, maar eindigt dan plots met: eens.....
Wat was je bedoeling?

Piet Strootman
« Laatst bewerkt op: november 01, 2004, 07:31:17 pm door P. Strootman »

Chaveriem

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #47 Gepost op: november 01, 2004, 07:40:44 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 01 november 2004 om 19:28:
Chaveriem,

Op 1 november herhaal je mij, maar eindigt dan plots met: eens.....
Wat was je bedoeling?

Piet Strootman
Eens...... verkort voor "Mee eens."

Chaveriem

• Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #48 Gepost op: november 01, 2004, 08:42:22 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 november 2004 om 11:27:

Lucas 9
23 Tegen allen zei hij: ‘Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen en dagelijks zijn kruis op zich nemen en mij volgen. 24 Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen; maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden.

Joh. 3
 3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. 4 Nikodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden? 5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. 6 Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. 7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden

Joh 15
1 Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de landman. 2 Elke rank aan Mij, die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke die wel vrucht draagt, snoeit Hij, opdat zij meer vrucht drage. 3 Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb; blijft in Mij, gelijk Ik in u. 4 Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij niet, indien gij in Mij niet blijft. 5 Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen

Joh. 12
 24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u,indien de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft zij op zichzelf; maar indien zij sterft, brengt zij veel vrucht voort. 25 Wie zijn leven liefheeft, maakt dat het verloren gaat, maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren ten eeuwigen leven. 26 Indien iemand Mij wil dienen, hij volge Mij, en waar Ik ben, daar zal ook mijn dienaar zijn..

Als je nog meer wil, ik heb ook even geen tijd om deze gedeelten te gaan uitleggen.

Ik begrijp de link die je wil leggen, maar ik bedoelde meer, waar staat dat letterlijk, want bovenstaande is de algemeen heersende interpretatie.

quote:

Ik weet niet of ik daar aan toe kom. De wil is er wel. Maar wat wil je trouwens dat ik deze dingen ook zo ga zien? :)

Mag, niet noodzakelijk. Homerus is niet zo belangrijk (al is de discussie er achter wel interessant, vind ik)

quote:

Ik ben het er niet mee eens dat het OT pas in de babylonischge ballingschap is ontstaan.

Zo heb ik het niet gezegd. Ik heb gezegd dat hij toen geschreven is. Dat is algemeen aanvaardt, en daar kun je het mee eens zijn of niet, maar beschouw dit maar als een feit.
Het ontstaan begint, zeg maar, met de mondelinge overlevering (een van de senario's zoals ook de odyssee is overgeleverd en uiteindelijk samengesteld). Deze overlevering zal niet eerder begonnen zijn (aan Moshe zoals jij zelf zegt) rond 1250 v. chr. In ieder geval niet (veel) eerder. Je moet denken aan een marge van 40 jaar (:)) naar boven en naar beneden. Is nog een interessante discussie........ Zelf denk ik uittocht Egypte tussen 1250 en 1210.
Moshe kon zeer waarschijnlijk wel schrijven. Dit is òf spijkerschrift òf hyrogliefen geweest. Gezien de nadelen van beide methoden (vooral spijkerschrift) is het nagenoeg uitgesloten dat de Torah 'live' 'mee-geschreven' werd. Wellicht wel stukjes/stukken, maar daar houdt het ongeveer wel op.

quote:

Mozes sprak van aangezicht toit aangezicht met God en heeft ook vanalles op moeten schrijven. Dus ik kijk daar anders tegen aan.

Zoals ik al zei, wellicht stukken, maar zeker niet alles wat wij vandaag de dag al Torah kennen. Omdat alles als steen mee te nemen, lijkt me, op z'n zachtst gezegd, lastig

quote:

Wat aan korinthe werd geschreven was in eerste instantie rechtstreeks voor hen bedoeld. Maar ook gericht aan alle gelovigen die in die tijd bestonden en niet in Korinthe woonden. En hierin wil ik nog verder gaan: Het is ook voor ons geschreven en bedoeld.

Vergelijk:
1 Kor. 1
1 Van Paulus, apostel van Christus Jezus, geroepen door de wil van God, en van onze broeder Sostenes. 2 Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd door Christus Jezus, aan hen die zijn geroepen om zijn heiligen te zijn, en aan allen die de naam van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons.

Dat is zo. _/-\o_

quote:

Dan mag jij ook mijn post wel eens beter doorlezen. :)
Dit schreef ik eerder in je topic: Rectifiacatie.
Heb ik gedaan :)

quote:

Hier is het 'schaduw' en er is een andere echte werkelijkheid? Dit even uit m'n hoofd..............Dus allebei werkelijk: Vroeger in het OT, een lammetje. In het NT een Lam dat de zonde wegneemt. En het lammetje wees heen naar HET LAM als beeld, of schaduw.
Dat is toch wel anders dan Plato.
Dus ik heb eerder uitgelegd dat het woord schaduw niet automatisch betekent dat je dat dan op dezelfde manier bekijkt als Plato, omdat hij ook het over schaduw/werkelijkheid heeft......

De zintuigelijke waarneembare werkelijkheid om ons is een 'kopie' van de Eeuwige wereld, waarin ideaï, leven van al wat zich in onze wereld manifesteert (naar: Klassieke Oudheid, P.J. Reimer)-> Shabat als afspiegeling van de eeuwige rust (zoals dat vaak gezegd wordt) past prima in deze definitie.

quote:

Je ziet in Paulus niet een echte volgeling van Jezus? Daar zou ik dan moeite mee hebben..... En Chrsiten dom is dan van Paulus en heeft niets met Jezus te maken? Of zie ik dat verkeerd?
Maar wordt niet droevig hiervan. Ik zou je posts nog weer doorlezen, weet je nog? :)

Nou ja, je vraagt het nu tenminste, in plaats van het meteen in mijn schoenen te schuiven :O.
Ik denk dat het uiteindelijke christendom zeker door Paulus, en later door de eerste 'kerkvaders' (waaronder Constatijn) gevormd is tot dat wat we vandaag de dag kennen. Daarmee zeg ik niet dat het niets met Yeshua te maken heeft, maar houd ik wel nadrukkelijk de mogelijkheid open dat Yeshua wellicht iets anders bedoeld heeft, dan dat wat men er uiteindelijk van gemaakt heeft. Jij had het over G'd verdriet doen, zo kijk ik aan tegen kerst (op de 'vieringsdag van een afgod->Mythras')

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
goddelijke inspiratie?
« Reactie #49 Gepost op: november 01, 2004, 10:46:48 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 01 november 2004 om 20:42:
[...]
Ik begrijp de link die je wil leggen, maar ik bedoelde meer, waar staat dat letterlijk, want bovenstaande is de algemeen heersende interpretatie.

Ik denk dat je de letterlijke uitleg in de brieven vind, omdat dit dingen zijn die zo diep gingen dat de discipelen dit voordat Jezus gestorven en opgestaan was, en de Heilige Geest gestuurd was, niet konden dragen en begrijpen. Dat staat er wel letterlijk :)

Joh. 16
12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. 15 Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen

quote:

Zo heb ik het niet gezegd. Ik heb gezegd dat hij toen geschreven is. Dat is algemeen aanvaardt, en daar kun je het mee eens zijn of niet, maar beschouw dit maar als een feit.
Het ontstaan begint, zeg maar, met de mondelinge overlevering (een van de senario's zoals ook de odyssee is overgeleverd en uiteindelijk samengesteld). Deze overlevering zal niet eerder begonnen zijn (aan Moshe zoals jij zelf zegt) rond 1250 v. chr. In ieder geval niet (veel) eerder. Je moet denken aan een marge van 40 jaar (:)) naar boven en naar beneden. Is nog een interessante discussie........ Zelf denk ik uittocht Egypte tussen 1250 en 1210.
Moshe kon zeer waarschijnlijk wel schrijven. Dit is òf spijkerschrift òf hyrogliefen geweest. Gezien de nadelen van beide methoden (vooral spijkerschrift) is het nagenoeg uitgesloten dat de Torah 'live' 'mee-geschreven' werd. Wellicht wel stukjes/stukken, maar daar houdt het ongeveer wel op.

Ex. 17: 14
En de HERE zeide tot Mozes: Schrijf dit ter gedachtenis in een boek, en prent het Jozua in, dat Ik de herinnering aan Amalek onder de hemel volledig zal uitwissen.

Ex. 24: 4
 4 En Mozes schreef al de woorden des HEREN op. Vroeg in de morgen bouwde hij een altaar onder aan de berg, met twaalf opgerichte stenen overeenkomstig de twaalf stammen van Israël.
 7  Hij nam het boek des verbonds en las het voor de oren van het volk en zij zeiden: Alles wat de HERE gesproken heeft, zullen wij doen en daarnaar zullen wij horen.

Ex. 34
27 De HERE zeide tot Mozes: Schrijf u deze woorden op, want op grond van deze woorden heb Ik met u en met Israël een verbond gesloten.

Num 33
1 Dit zijn de pleisterplaatsen der Israëlieten, die uit het land Egypte uitgetrokken waren naar hun legerscharen onder leiding van Mozes en Aäron; 2 Mozes namelijk beschreef hun tochten van pleisterplaats tot pleisterplaats naar het bevel des HEREN; en dit zijn hun pleisterplaatsen op hun tochten.

Deut. 31:
9 Toen Mozes deze wet opgeschreven had, gaf hij ze aan de priesters, de zonen van Levi, die de ark van het verbond des HEREN droegen, en aan al de oudsten van Israël.
19 Nu dan, schrijf dit lied op en leer het de Israëlieten, leg het hun op de lippen, opdat dit lied Mij tot getuige zij tegen de Israëlieten.
22 Toen schreef Mozes dit lied op en leerde het de Israëlieten.
24 Toen Mozes gereed was met de woorden dezer wet volledig in een boek op te schrijven, 25 gebood hij de Levieten, die de ark van het verbond des HEREN droegen: 26 Neemt dit wetboek en legt het naast de ark des verbonds van de HERE, uw God, opdat het daar tot getuige tegen u zij.

En ook waren er anderen die konden schrijven: een jongen:

Rich. 8
 13 Daarop keerde Gideon, de zoon van Joas, terug uit de strijd, langs de pas van Cheres; 14 hij kreeg een jongeman in handen uit de inwoners van Sukkot, ondervroeg hem en deze schreef de vorsten en de oudsten van Sukkot voor hem op, zevenenzeventig mannen.

quote:

Zoals ik al zei, wellicht stukken, maar zeker niet alles wat wij vandaag de dag al Torah kennen. Omdat alles als steen mee te nemen, lijkt me, op z'n zachtst gezegd, lastig

Kleitabletten.... wat dacht je daar van. Die zijn bv. gevonden in Syrie: 15.000 kleitabletten van het oude koninkrijk Ebla  uit de tijd voor Abraham (2400-2250 v. Chr.)
Dus is de schrijfkunst al eeuwen voor Abraham gemeengoed.
Ook tonen deze vondsten aan, dat soortgelijke geschiedenissen zoals wij in Gennsis vinden, al eeuwen voor Mozes op kleitabletten zijn vastgelegd.

Er is ene P.J. Wiseman geweest die een boek heeft geschreven: 'Ontdekkingen over genesis' . Op grond van allerlei literaire kenmerken, concludeerde hij dat dit boek Genesis, oorspronkelijk in zeer oud schrift op kletabletten geschreven werd, en wel door de aartsvaders zelf, die het beste van de gebeurtenissen op de hoogte waren.
Mozes zou dan de samensteller van het boek zijn, zoals wij dat nu hebben, en zou zelf in het boek aanduiden welke de bronnen zijn waaruit hij geput heeft.
Bijvoorbeeld door de formulering: "Dit is de geschiedenis [=het geslachtsregister, de nakomelingen, enz.;toledoth] van: .... Dit komt o.a. voor in Genesis 2: 4; 5: 1; 6: 9; 10: 1 en zou het begin of het eind van een kleitablet aanduiden.

Het voorkomen van antieke spellingswijzen in het Hebreeuws, wijzen ook op een zeer oude achtergrond.
De literaire structuur van het boek Deuteronomium en de vorm van zijn onderwijs, zou ook kenmerkend zijn voor het tweede millenium voor (2000-1000) Christus. En juist niet voor de tijd van het eerste millenium voor Christus.
Ook in Numeri bij de beschrijving van de woestijnreis, lees je allerlei bijzonderheden die voor het trekkende volk heel belangrijk waren, (marsorde en wijze van legering, hst 1-4 en hst 10). Het is heel onwaarschijnlijk dat al dit soort dingen 800 jaar later nog zo precies en uitvoerig beschreven zou worden.

quote:

De zintuigelijke waarneembare werkelijkheid om ons is een 'kopie' van de Eeuwige wereld, waarin ideaï, leven van al wat zich in onze wereld manifesteert (naar: Klassieke Oudheid, P.J. Reimer)-> Shabat als afspiegeling van de eeuwige rust (zoals dat vaak gezegd wordt) past prima in deze definitie.

Maar die rust is nog niet ingegaan als je niet gelovig bent. Dus het is niet zo simpel een kopie. Dat bedoel ik juist als verschil. Bij de offerdienst was op dat moment niet een Eeuwige wereld waar dit ook gebeurde. Het is pas op een bepaald meoment gebeurd, na de opstanding van Jezus, dat Hij bijvoorbeeld met Zijn Eigen bloed het hemelse heiligdom inging.....

quote:

Nou ja, je vraagt het nu tenminste, in plaats van het meteen in mijn schoenen te schuiven :O.
Ik denk dat het uiteindelijke christendom zeker door Paulus, en later door de eerste 'kerkvaders' (waaronder Constatijn) gevormd is tot dat wat we vandaag de dag kennen. Daarmee zeg ik niet dat het niets met Yeshua te maken heeft, maar houd ik wel nadrukkelijk de mogelijkheid open dat Yeshua wellicht iets anders bedoeld heeft, dan dat wat men er uiteindelijk van gemaakt heeft.
Ik wil me ook uitdrukkelijk distantieren van wat er allemaal voor christelijks gemaakt is door mensen. Zoals je kerst noemt bijvoorbeeld. Ik denk dat het christendom bijvoorbeeld machtig werd, bij Constantijn. Staatsgodsdienst etc. En ze verlieten hun positie als hemelburgers en gingen voor een positie in de wereld. En denk je echt dat het hele volk wat gekerstend moest worden, ook werkelijk geloofde nadat ze massaal werden gedoopt? Dat slaat toch niet echt ergens op.
Kerkelijke macht, zoals de paus in de middeleeuwen meer macht had dan de keizer. Vreselijk. Dit heeft niets te maken met wat Christus ons voorhoudt. In de wereld lijdt gij verdrukking
En: Als ze u haten, weet dan dat ze Mij eerder gehaat hebben

quote:

Jij had het over G'd verdriet doen, zo kijk ik aan tegen kerst (op de 'vieringsdag van een afgod->Mythras')

Ik vier geen kerst in die zin. Het is niet bijbels -er is ook geen OT-equivalent, en is zeer heidens ingevuld.
In die zin vier ik eigenlijk geen 'christelijke feestdagen' omdat ik het een soort kopie vind van de Joodse, maar dan verchristelijkt.
Ik zie de feesten als eenmaal vervuld, en dan zijn er feesten die nog niet vervuld zijn. Pasen, Feest van de ongezuurde broden en Wekenfeest al wel.....
Anderen moeten nog hun vervulling krijgen.
Een christen viert als het goed is altijd dat de Heer voor hem is gestorven en opgestaan, pasen, en hemelvaart enzovoort....
« Laatst bewerkt op: november 01, 2004, 10:56:06 pm door Priscilla en Aquila »