Auteur Topic: Hoe ik er nu tegenaan kijk.....  (gelezen 5390 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hoe ik er nu tegenaan kijk.....
« Reactie #50 Gepost op: oktober 19, 2004, 10:03:24 pm »

quote:

Iris schreef op 19 oktober 2004 om 21:32:
Jullie zullen wel denken: Zo, die Iris is wel erg open over zichzelf. Nu is Iris ook maar een nickname. Ik heb een andere naam eigenlijk. Ik weet ook niet of ik anders zo open zou durven te zijn.

Iris

Ik heet ook niet echt Roodkapje hoor ;) :+

Het heeft bij mij ook heel lang geduurd om het verleden los te laten, je moet geduldig zijn en dat is nou net iets wat ik van nature NIET ben... Maar elk stapje in de goede richting is er eentje, toch?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 19, 2004, 10:41:04 pm »

quote:

Hoi Ron

Goeie vraag....
Het heeft denk ik te maken met de angst voor overgave. Ik heb het verleden nog niet verwerkt en ik heb gemerkt dat ik nog steeds de overlevingstrategieën gebruik die bij TOEN hoorden, maar die ik nu eigenlijk niet meer nodig heb.

Die overlevingsstrategieën zijn zo'n deel van mezelf geworden, dat het moeilijk is dat zomaar te veranderen. (Het zijn hele oude patronen)

Het komt er dus op neer dat ik constant op mijn hoede ben, want "er ligt misschien gevaar op de loer". Dat denk ik nu niet meer letterlijk, want ik weet verstandelijk wel dat er op dit moment even geen gevaar is, maar desondanks zijn mijn lichaam en geest voortdurend in staat van paraatheid.

Altijd heb ik een gejaagd gevoel en ben ik enigszins gespannen. (Want ontspanning kan betekenen dat ik "overvallen wordt door het gevaar") Ik wil dus dingen onder controle houden, heb ook moeite met onverwachte dingen.  Het zou kunnen dat die onbewuste angst, die controledrang en het gespannen gevoel tussen mij en God in staan.

En ik wil het zo graag veranderen, maar ik weet niet hoe. Ik weet echt niet hoe.

Ik ben eerder in psychotherapie geweest, maar ik miste daar altijd het gevoel waar je mensen op tv wel eens over hoort spreken. Het gevoel van bevrijding, zoals je wel eens ziet in het EO-programma "de verandering". Ik benijd die mensen altijd. Want dat is waar ik naar verlang.

Jullie zullen wel denken: Zo, die Iris is wel erg open over zichzelf. Nu is Iris ook maar een nickname. Ik heb een andere naam eigenlijk. Ik weet ook niet of ik anders zo open zou durven te zijn.

Iris

Hoi Iris,

Ik herken wat je schrijft. Mijn verhaal is misschien heel anders, maar ik herken veel.

Mijn moeder is begin dit jaar overleden op 50 jarige leeftijd tgv kanker. Als gevolg daarvan kreeg ik allerlei lichamelijke klachten. Het blijkt dat dit alles te maken heeft met het verwerken van het verlies. Als gevolg van die lichamelijke klachten (vaak pijn, dan hier, dan daar), werd ik soms heel angstig. Zou ik hetzelfde hebben? (Mijn moeder had op bepaalde moment ook heel veel pijn).

En mijn aard is juist zo dat ik graag alles in de hand wil houden. Ik wil graag de situatie overzien. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan. Ik let teveel op mijn lichaam: voel ik weer wat? En zo ja, wat betekent dat? Ik identificeer mezelf te veel met mijn moeder, dan denk ik dat ik hetzelfde heb.

Als ik angstig was, dan durfde ik me niet over te geven aan God. Voor mij was het alsof ik op de rand van een donkere kloof stond en moest springen. Ik durfde niet. Die rand van de kloof kende ik tenminste. Terwijl ik vanuit de Bijbel wist dat ik zou worden opgevangen. Vertrouwen? Moeilijk hoor.

Ergens in eind juni/juli had ik het weer te pakken: een heel weekend angstig. Ik kon mijn gedachten niet verzetten. Stel dat? En wat dan? Etc, etc. En zo dacht ik maar... Ik kwam er niet uit.

Toen ben ik toch op de knieen gegaan. Letterlijk voor mijn bed. Ik heb gehuild en gebeden tot God. Hem alles verteld. Mijn angsten, mijn gedachten. Dat ik alles in de hand wilde houden. Ik heb me toen aan Hem overgegeven. Ik zei: God, ik kan niet meer. Het lukt me niet. HEER, ik breng het bij U. Wilt U me rust geven?

God gaf me in dat weekend rust. Ik was nog wel angstig, maar minder. Ik kon weer een beetje om me heen kijken. In dat weekend kreeg ik allerlei 'steuntjes in de rug': allerlei bemoedigingen. In een gebedsdagboekje, de Bijbel zelf, tijdens de zondagochtend-dienst in   de kerk. Ik heb ze achteraf geteld: 12 stuks. Wat was ik dankbaar. Kadootjes van God heb ik ze genoemd.

Ik heb nog wel momenten dat de angst me bekruipt. De twijfel van: stel dat ik toch iets ernstigs heb? Maar minder dan eerst. Voor mijn gevoel is dat gebed toen een keerpunt geweest. Nog steeds moet ik leren om los te laten. Maar God helpt me daarbij, dat merk ik.

Als je zelf niet kunt bidden; dat geeft niet. Dan mogen anderen voor je bidden. Laat mij voor je bidden Iris. En wat betreft die nickname: God weet je echte naam wel. Hij kent je.

Ik wil je deze tekst niet onthouden. Drie jaar geleden ben ik een tijd ziek geweest en ook toen had ik het moeilijk en was ik onzeker. Deze tekst was mijn houvast toen:

Psalm 50:15
En roept Mij aan in den dag der benauwdheid; Ik zal er u uithelpen, en gij zult Mij eren.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 19, 2004, 10:47:40 pm »
Iris,

Mischien moet je je niet teveel concentreren op dat bevrijdingsgevoel. Het jezelf geven aan God zal daar toch eerst aan vooraf moeten gaan. En dan nog is geen één ontmoeting met God dezelfde. Ik ben ervan overtuigd dat het een geweldige ervaring is omdat ik hetzelf ook meemaak(te). Maar hoe het precies bij jou zou kunnen gaan? Ik weet het niet.
Kortom, het verlangen is goed maar geef ook God de ruimte om Zijn weg met jouw te gaan. Roodkapje gaf al aan dat het toch meestal net weer anders (vaak langzamer) gaat dan wij willen.
Ik ben ervan overtuigd dat Gods weg met jou al volop bezig is  :) .
Dat betekent ook onrust in jou. Het is nogal wat. Om nog maar te zwijgen van de tegenstander van God. Maar daarvoor hoef je niet bang te zijn. Probeer nog eens te bidden...vraag eigelijk alleen maar of God je verder wil helpen. Das het belangrijkste.

Over bidden gesproken. Ik bid voor jou omdat dit het meest krachtigste is dat ik kan doen voor je. Daarvoor hoef ik je niet persoonlijk te kennen. Ik hou van alle mensen diep van binnen. Natuurlijk heb ik wel eens mindere gevoelens bij medeschepselen maar dat zit nooit vreselijk diep. Als je beseft dat jezelf maar zo weinig kunt...dan reken je de ander ook zijn gebreken niet toe  ;) .

edit:En inderdaad...Zijnkind is maar een nick. Niet dat ik moeite heb mijn eigen naam te plaatsen trouwens maar dat zou verwarring geven. Er is al een Peter hier.
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2004, 10:49:11 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: oktober 20, 2004, 12:09:45 pm »

quote:

Iris schreef op 19 oktober 2004 om 20:18:
Het lukt niet hoor, met dat bidden. Niks lukt me. Ik bevind me in een hel van herbelevingen en nachtmerries. Geen tijd voor gesprekken met God. Hij is nergens. Kon ik Hem maar vinden.

Iris

Ps. Ik zit overigens niet stil, want ik krijg binnenkort psychologische hulp om een aantal dingen te verwerken. Waarmee ik wil zeggen dat ik me niet als slachtoffer wil opstellen hier.  ;)

We kunnen in ieder geval met je meebidden.

Kun je aangeven waar je precies tegenaan loopt?

Verwacht overigens niet dat het bidden alles in 1 keer helemaal verandert... Bidden is geen toverformule (als dat zo was zou er allang een tell-sell-reclame van zijn gemaakt ;) )

Misschien zijn er ook wel mensen op dit forum die bij je in de buurt wonen en samen met je willen bidden... Anders zou ik zeggen, zoek mensen op met wie je dit kan doen... ik denk dat dit wel heel erg kan helpen.... Ga eens naar een bijeenkomst of een kerkdienst of zo... er zijn zeker weten mensen die je willen helpen!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Ron

• Zoek eerst Zijn koninkrijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 20, 2004, 01:00:31 pm »
Hey Iris,

Ik denk dat het sowieso heel goed is dat je hier je hart lucht. Of dat nou met of zonder nickname is! Het maakt ons niet uit. Voor God kan je je echter niet verschuilen. Een nickname helpt bij hem niet, Hij ziet je hart, Hij ziet wie je bent.

Dat klinkt vast heel beangstigend, maar je moet weten dat Hij onvoorwaardelijk (!) van je houdt. Je zal over die drempel heen moeten, je moet inderdaad je leven overgeven en dat is zoooo moeilijk, zeker als je al heel vaak teleurgesteld bent. Die drempel lijkt nu misschien een Chinese muur, maar met God... Met Hem spring je over elke muur!!

Maar ga zo door! Ik vind het heel moedig dat je er zo mee bezig bent, je gaat de confrontatie met jezelf en met je verleden aan. Daar is moed en kracht voor nodig. Het gaat vast stapje voor stapje beter... jou bevrijding komt echt wel, maar dat gaat bij iedereen anders.
Cogito Ergo Sum?

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 20, 2004, 01:20:55 pm »
Overgave is inderdaad het moeilijkste. Een christen moet dat elke dag opnieuw doen. Ik wil ook graag zelf de touwtjes in handen houden... en vaak geef ik het pas over als ik 't zelf echt niet meer kan.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: oktober 20, 2004, 07:46:32 pm »
In de Bijbel zegt Jezus in Johannes 15 het volgende:

quote:

De ware wijnstok
15
1 Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de landman. 2 Elke rank aan Mij, die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke die wel vrucht draagt, snoeit Hij, opdat zij meer vrucht drage. 3 Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb; blijft in Mij, gelijk Ik in u. 4 Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij niet, indien gij in Mij niet blijft. 5 Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen. 6 Wie in Mij niet blijft, is buitengeworpen als de rank en is verdord, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur en zij worden verbrand. 7 Indien gij in Mij blijft en mijn woorden in u blijven, vraagt wat gij maar wilt, en het zal u geworden. 8 Hierin is mijn Vader verheerlijkt, dat gij veel vrucht draagt en gij zult mijn discipelen zijn.

Ik heb even wat woorden vet gemaakt. Uit wat Jezus hier zegt wordt duidelijk dat Hij vanuit menselijk oogpunt heel paradoxaal te werk gaat. Hij is de wijnstok en wij mogen als ranken aan Hem verbonden zijn. Jezus zegt een paar dingen over de ranken:
1. Ranken die geen vrucht dragen neemt Hij weg.
2. Ranken die wél vrucht dragen, die snoeit Hij. Hé, dat is raar. Heb je ranken die vrucht dragen snoeit Hij ze. Snoeien is pijnlijk (en ontdekken wie je werkelijk bent, je overlevings- en zelfbeschermingsstrategieën loslaten en je vervolgens -proberen- over te geven is dat ook). Maar het gevolg is wel dat de slechte plekken uit de ranken verwijderd worden en dat er ruimte vrijkomt. Je wordt een gave rank met veel ruimte. Ruimte, zodat je méér vrucht drage.
3. Als je dan vervolgens in Jezus blijft zal je zelfs véél vrucht gaan dragen... Dat moet helemaal geweldig zijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2004, 07:49:32 pm door Mezzamorpheus »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 21, 2004, 01:08:50 pm »
Goh........bedankt voor jullie adviezen, dat waardeer ik echt. Ik heb alles zelfs een paar keer overgelezen. Enne Knee......heel herkenbaar.......bedankt dat je dit wilde vertellen. Jullie zijn fijne mensen, echt.
Roodkapje, je hebt mij ooit eens aangeboden te mailen, geloof ik. Staat dat aanbod nog steeds?

Liefs en groetjes, Iris

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 21, 2004, 01:12:34 pm »
Ja hoor! Ik kan als mod je mailadres nu zien in je profiel, dus ik schrijf je binnenkort een mail! ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 21, 2004, 06:32:45 pm »
Thanks, ik wacht je mail af! :)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: oktober 29, 2004, 11:08:00 pm »
Hoe gaat het nu met Iris?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: oktober 30, 2004, 10:18:01 am »
Met mij persoonlijk gaat het niet zo goed, maar ik bid bijna de hele dag, en ik lees in de Bijbel, telkens weer. En "bij toeval" ben ik in contact gekomen met andere zoekers zoals ik, die ook bij God willen horen, maar die net als ik ook nog hun twijfels en angsten hebben.
Ik houd jullie op de hoogte.
Lief dat je naar me vraagt Zijnkind.

Iris
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2004, 10:20:08 am door Iris »

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: oktober 31, 2004, 05:37:47 pm »
Ik had laatst een stukje geschreven om hier te posten en na herlezing van dit topic blijkt dat anderen al hetzelfde beschreven hebben als ik, alleen dan beter. (Zo kan ik Knee vertellen dat er meer mensen steun hebben aan zijn post, bedankt.)
Toch post ik maar, want je weet maar nooit.
Ik zal in ieder geval voor je bidden.

quote:

Goeie vraag....
Het heeft denk ik te maken met de angst voor overgave. Ik heb het verleden nog niet verwerkt en ik heb gemerkt dat ik nog steeds de overlevingstrategieën gebruik die bij TOEN hoorden, maar die ik nu eigenlijk niet meer nodig heb.

Die overlevingsstrategieën zijn zo'n deel van mezelf geworden, dat het moeilijk is dat zomaar te veranderen. (Het zijn hele oude patronen)

Het komt er dus op neer dat ik constant op mijn hoede ben, want "er ligt misschien gevaar op de loer". Dat denk ik nu niet meer letterlijk, want ik weet verstandelijk wel dat er op dit moment even geen gevaar is, maar desondanks zijn mijn lichaam en geest voortdurend in staat van paraatheid.

Hallo Iris,

Ik ben geraakt door wat je schrijft, maar ik vind het moeilijk om er op te reageren. Niet omdat ik niet weet wat ik wil zeggen, maar meer omdat ik niet het idee wil wekken dat ik begrijp hoe je je voelt, want dat kan ik niet. Ik kan het wel houden bij wat ik wel weet.

Ik heb zelf ook veel moeite met overgave gehad (om andere redenen) en ik kan je vertellen wat mij daarbij geholpen heeft. Misschien kun je er niets mee, misschien ook wel.

Ik had zelf moeite met overgave omdat ik niet kon geloven dat er een God is die mij persoonlijk liefhad. Ik zocht mijn hele leven naar zekerheid in het geloof, ik wilde verstandelijk overtuigd worden.
Toen ik echter verstandelijk overtuigd was dat Jezus’ sterven voor mijn zonden de waarheid was, bleef de onzekerheid. Ik durfde er niet op te vertrouwen.
Ik vond mijzelf eigenlijk niet waardig genoeg om door God te worden liefgehad en ik zocht wanhopig naar een vast vertrouwen en overgave bij mezelf. Er was voortdurend een knagende onrust.
Ik wilde heel graag veranderen en graag net zo vrolijk worden als de christenen om me heen.

Ik weet niet hoe het bij jou of bij anderen werkt, maar bij mij lukte dat dus niet, al duurde het wel jaren van onrustig zoeken voordat ik daar achter kwam.

Uiteindelijk besefte ik dat ik pas wilde vertrouwen op God op het moment dat ik dat bepaalde. Zodra ik innerlijk overtuigd was en een diepe rust voelde (waar vaak over gesproken werd) was ik bereid om God toestemming te geven.
Dat klinkt natuurlijk heel logisch. Het punt is alleen dat ik per se eerst wilde veranderen voordat ik wilde geloven.

Wat is er nu verandert dan zodat me het wel gelukt is om te geloven?
Ik ben eigenlijk gewoon begonnen bij het begin: God heeft mij lief en Jezus is gestorven voor alles wat tussen mij en God in staat, zodat ik me daar geen zorgen meer over hoef te maken.

Vanuit dat besef kan ik ontspannen omgaan met mijn onrust en met mijn zwakheden. God had mij namelijk lief toen ik Hem nog helemaal niet kende. Ik hoef me voor Hem niet anders voor te doen als ik ben. De realiteit bij mij is namelijk dat ik het gevoel van bevrijding wel eens kwijt ben. Ik ga nu niet meer wanhopig op zoek naar dat gevoel van rust (stiekem soms wel), maar ik val terug op het besef dat God voor mij zorgt.

En als ik je een advies mag geven als iemand die er geen verstand van heeft (oppassen dus) dan zou ik zeggen:
Als je je nog steeds gejaagd en gespannen voelt,  probeer er dan aan te denken dat God je liefheeft en accepteert zoals je bent, ook als je niet altijd de controle uit handen kan geven. Het is niet zozeer afhankelijk van jouw of mijn overgave alswel van Jezus.

Uw leven ligt met Christus verborgen in God, Kolossenzen 3:3b

Dat betekent dat de zekerheid van Gods liefde voor jou niet afhangt van hoe je je voelt (want misschien voel je je wel heel slecht), maar die liefde is door Christus als het ware verzegeld bij God, die kun je niet verliezen.

Kort samengevat:
Het besef dat God mij liefheeft en dat het ok is dat ik soms moeite heb met overgave en vertrouwen, omdat Gods liefde afhangt van Jezus, gaf mij de rust om mezelf meer tijd te geven om daar beter mee om te gaan.

Het mooie aan Jezus is juist dat ik met al mijn zorgen bij Hem terecht kan en dat ik me bij Hem niet eerst hoef te veranderen voordat ik acceptabel wordt.

Ik zal voor je bidden

Jan Tiemen

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: oktober 31, 2004, 08:36:54 pm »
Ik weet even niet wat ik moet zeggen. Je verwoordt precies datgene wat ik vandaag even meende te voelen, nl dat Jezus mij ook in mijn gespannenheid liefheeft, en dat hij mij aanvaardt op ieder moment, en altijd, ook wanneer ik de touwtjes moeilijk uit handen kan geven.
En nu schrijf jij me dit, alsof ik bevestigd word in datgene waar ik een glimp van op meende te vangen vandaag.
En hoe herkenbaar, je verhaal.
Je hebt er geen idee van hoeveel dit mij doet.

Dank je wel, Jan.....dank je wel.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: november 01, 2004, 12:31:39 am »
Heej en Iris, wist je dat God ook door mensen heen werkt?

Zou God je bidden hebben gehoord... en is dit antwoord van Jan ook een antwoord van God?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: november 01, 2004, 08:00:33 am »
Hij heet Jan Tiemen hoor ;)

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: november 01, 2004, 10:01:16 am »
... Zacharov ;)
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

grace!

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: november 01, 2004, 12:13:52 pm »
Hoi Iris,

Ik lees al een tijdje mee op het forum en heb me vandaag toch maar eens aangemeld. 'k Heb jouw verhaal dus ook al een tijdje gevolgd. Ik wens je Gods zegen toe en hoop van harte dat je christenen in je omgeving hebt/vindt die je kunnen helpen bij je zoektocht!

Groetjes, Grace

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: november 01, 2004, 01:23:47 pm »

quote:

Marnix schreef op 01 november 2004 om 00:31:
Heej en Iris, wist je dat God ook door mensen heen werkt?

Zou God je bidden hebben gehoord... en is dit antwoord van Jan ook een antwoord van God?

Ik hoop het Marnix.....

En excuses Jan Tiemen, ik dacht dat "Tiemen" je achternaam was, vandaar dat ik je met "Jan" aansprak....  ;)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: november 01, 2004, 05:19:19 pm »
Ik denk het.

Je vraagt iets... en je krijgt antwoord...

Van iemand die God ook kent... Zou God die gebruiken om jou verhoring op je gebed te geven?