De tafel des Heren wordt ook genoemd in het OT, en wel in verbinding met het altaar.
Priesters die de offerdienst vervulden, offers erop brachten, moesten eerst gereinigd worden etc. Priesterdienst vervullen hield ook in dat je je op een bepaalde manier 'gedroeg'. Om het zo te zeggen. En er moest op toe gezien worden dat de offes volgens de voorschriften gebracht werden.
Om in het NT 'priesterdienst te vervullen', offers van lof en dank te brengen als je aan de tafel ban de Heer het avondmaal eet, doe je ook niet 'zomaar'. We zijn een heilig' priesterdom en moeten er van doordrongen zijn, dat de tafel ook heilig is, afgezonderd van zonde en andere ongerechtigheden.....
Deze teksten staan er over 'tafel van de Heer' in het OT:
Ez 41,22
Het altaar was van hout, drie el hoog en zijn lengte was twee el; en de hoeken daarvan, het voetstuk en de wanden waren van hout. En hij zeide tot mij: Dit is de tafel die voor het aangezicht des HEREN staat.
Mal 1,7
Gij brengt minderwaardige offerspijze op mijn altaar. En dan zegt gij: Waarmee hebben wij U minderwaardig behandeld? Doordat gij zegt: Des HEREN tafel, zij is verachtelijk.
Mal 1,12
Maar gij ontheiligt hem door te zeggen: De tafel des HEREN, zij is minderwaardig, en wat zij oplevert, haar spijs, is verachtelijk.
Of je dit ook tegenkomt in de belijdenis geschriften weet ik niet. Misschien kan iemand dat nakijken of dit ook genoemd wordt: de verbinding tussen avondmaal/tafel van de Heer en het altaar.