Ik had een 9,7, mijn vriend een 9,4... Ik had Abraham wel goed, maar hij geloofde mij niet

quote:
Roodkapje schreef:
Ik snap niet dat mensen moeilijk kunnen doen als er zo'n grote kans is om heel veel mensen tegelijkertijd met het evangelie te bereiken.
Ik vraag me af: wat voor evangelie werd hier verkondigd? Er werden wat 'pikante' feitjes over oud-testamentische mensen gevraagd (zonder dat ze van commentaar voorzien werden, bv. de 1000 vrouwen van Salomo, die hem later toch flink opbraken), en een
paar wetenswaardigheden die vagelijk betrekking hadden op Jezus.
Voor zover ik me kan herinneren m.b.t. Jezus de vragen: het 'ave maria', z'n geboorteplaats, broers en zussen, een citaatje over materialisme, een referentie naar de bergrede en het CDA, z'n rechter, z'n verrader (2x) en Els Borst met 'het is volbracht'. Oh en laten we de zonsverduistering niet vergeten op Golgotha, die onder het kopje wetenschap viel, en voor mn gevoel wat belachelijk gemaakt werd (zoiets gebeurt toch niet..? vroeger dachten ze dat het bovennatuurlijk was...

) en de al genoemde messias-vraag (waar Jezus ook niet echt nadrukkelijk naar voren kwam).
Er werd ook wel heel selectief gekozen: meeste weetjes kwamen uit genesis of exodus en koningen, kronieken enzo ("want daar staan toch die leuke mythen en verhaaltjes in") en uit de evangelien nog wat verhaaltjes. Niks uit de brieven of openbaring, slechts 1 vraag (de tekst op het VN-gebouw) refereerde aan de profeten, etc.
Verder is er in het geheel niets verteld over wat christenen (of iig veel christenen) in de bijbel lezen, namelijk de verzoening tussen God en mens door de dood van God's zoon Jezus, en diens opstanding.
Terwijl dat toch juist het evangelie is!
Ik ben benieuwd of er ook maar 1 niet-christen is die nu positiever over de Bijbel denkt of echt geinteresseerd is in God en Jezus! Sterker nog, een heleboel christenen die niet zoveel bijbelkennis hebben, of niet zo zeker in hun schoenen staan, zullen raar opgekeken hebben bij al die rare 'pikante' details ... 'staan die oooook in de Bijbel?

Ik dacht dat God liefde was..'
Kortom, ik vraag me af of deze quiz het christendom een dienst heeft bewezen. Voor christenen is het natuurlijk wel leuk om elkaar te testen op bijbelkennis, en dat kan ook zeker met de nodige humor, maar wat 'intern' leuk is, kan heel raar overkomen op de buitenwereld.