Auteur Topic: OT versus NT  (gelezen 1338 keer)

Iris

• Bekijk profiel
OT versus NT
« Gepost op: november 04, 2004, 02:06:00 pm »
Hoi allemaal

Ik vind God in het OT zo anders dan in het NT.

In het OT lees ik vaak over een strenge, maar rechtvaardige God.
En God kan heel erg boos worden, dat is ook duidelijk.

In het NT wordt vooral de nadruk gelegd op God die liefde is.

Overigens vind ik dat het OT en het NT elkaar, wat dat betreft, prachtig aanvullen. De Bijbel als geheel biedt een compleet Godsbeeld.

Hoe kijken jullie hiertegen aan?

Overigens ben ik niet zo Bijbels onderlegd als de meesten onder jullie, en ik weet niet eens of het klopt wat ik zeg.

Dus ik zou reacties zeer op prijs stellen.

Groetjes,
"zoeker" Iris  :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
OT versus NT
« Reactie #1 Gepost op: november 04, 2004, 02:07:55 pm »
Het verschil tussen OT en NT is dat wij nu Christus als 'protective shield' hebben. We zijn net zo slecht af als in het OT, maar doordat Christus werkt als 'filter', kunnen we weer meer omgang met God hebben, zoals het vanaf het begin aan bedoeld is.
God is niet veranderd, maar de manier waarop wij tegen God aankijken is nu anders ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Chaveriem

• Bekijk profiel
OT versus NT
« Reactie #2 Gepost op: november 04, 2004, 02:08:06 pm »
Als ik kijk naar G'd vs David, dan zie ik daar toch ook de genade en de liefde van G'd voor David
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
OT versus NT
« Reactie #3 Gepost op: november 04, 2004, 11:15:11 pm »
Het verschil vind ik dat je in het Nieuwe testament leest dat je door Jezus Christus aan te nemen, God je Vader mag noemen. Netzo als de Here Jezus God Zijn Vader noemde..... En dat kan doordat we de Heilige Geest hebben ontvangen toen we tot het geloof in Jezus zijn gekomen.

Rom. 8: 15
maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader.

Gal 4,6
En, dat gij zonen zijt – God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader.

En het woord Abba betekent eigenlijk 'Lieve vader' of 'pappa' zoals een kind zijn vader noemt. Het is vertrouwelijk.
En als je wil weten hoe God is: Kijk naar de Here Jezus en je weet het. Hij heeft God geopenbaard, bekend gemaakt wat er in Gods hart is.

Joh. 1: 18
Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft hem doen kennen. (of: verklaard)

Dit zegt Jezus ook tegen zijn discipelen als een van hen vraagt of Jezus hen de Vader wil laten zien.

Joh. 14
 4 En waar Ik heenga, daarheen weet gij de weg. 5 Tomas zeide tot Hem: Here, wij weten niet, waar Gij heengaat; hoe weten wij dan de weg? 6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij. 7 Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezien.
8 Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. 9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?

En Johannes noemt het in het eerste hoofdstuk wat er in Jezus te zien is:

Joh. 1
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
OT versus NT
« Reactie #4 Gepost op: november 04, 2004, 11:20:08 pm »
Waarom laat je nu het OT geheel weg uit je bespiegelingen?  :?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
OT versus NT
« Reactie #5 Gepost op: november 04, 2004, 11:53:57 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 04 november 2004 om 23:20:
Waarom laat je nu het OT geheel weg uit je bespiegelingen?  :?

Als jij dat nu eens aanvult dan? :)

Ik dacht even: Zo kan die wel weer, mbt tot mijn post en de lengte ervan......

OK, vanuit het OT is het niet zo dat je de Heilige Geest in je hart ontving zoals in het NT.
Je bent door het geloof in Jezus een kind van God, dat is in het OT anders: Ik zal u tot een God zijn.....
Je geloofde daar in iets wat nog moest komen. En de werkelijkheid was nog niet gekomen, maar in de verte gezien (zoals Hebr. 11 aangeeft -oeps, alweer NT)
De verlossing is in het OT nog niet duidelijk: Als je een zonde had begaan, moest je een offer brengen ter genoegdoening. En dan werd de zonde je niet toegerekend, maar werd bedekt.
Maar dat kwam elke keer terug, en het was dus nooit echt 'af'.
Gods wet werd je voorgehouden en daar moest je aan voldoen om voor God te kunnen bestaan.

In het OT :

Ex 33,20
Hij zeide: Gij zult mijn aangezicht niet kunnen zien, want geen mens zal Mij zien en leven
21 De HERE zeide: Zie, bij Mij is een plaats, waar gij op de rots kunt staan; 22 wanneer mijn heerlijkheid voorbijgaat, zal Ik u in de rotsholte zetten en u met mijn hand bedekken, totdat Ik ben voorbijgegaan. 23 Dan zal Ik mijn hand wegnemen en gij zult Mij van achteren zien, maar mijn aangezicht zal niet gezien worden.

Dit vind ik wel een mooie tekst die het andere karkter van het OT laat zien..
Een mooi beeld wordt hierin ook nog gezien: Zie, bij Mij is een plaats, waar gij op de rots kunt staan....En Hij verbergt ons in de rotsholte. Zo wordt Christus de rots genoemd. In Hem kunnen we tot God naderen

(Even een zijpaadje:
Mat 7,24
Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots 25 En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest..

Rom 9,33
gelijk geschreven staat: Zie, Ik leg in Sion een steen des aanstoots en een rots der ergernis, en wie op hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.

1 Kor 10,4
en allen dezelfde geestelijke drank dronken, want zij dronken uit een geestelijke rots, welke met hen medeging, en die rots was de Christus.

1 Petr 2,7
U dan, die gelooft, geldt dit kostbare, maar voor de ongelovigen geldt: De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, die is geworden tot een hoeksteen en een steen des aanstoots en een rots der ergernis,

Ook in Mattheus wordt Jezus de rots genoemd waarop de gemeente gebouwd zal worden (hier nog toekomst want het moet nog 'pinksteren' worden. NB: Petrus = een stukje van de rots..... maar niet de Petra=rots zelf. Dat is de Heer waarop de gemeente gebouwd wordt.

Mat 16,18
En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen.
.......einde zijpaadje)

In het NT staat dit:

1 Joh 3,2
Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen; (maar) wij weten, dat, als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.

2 Kor 3
 18 En wij allen, die met een aangezicht, waarop geen bedekking meer is, de heerlijkheid des Heren weerspiegelen, veranderen naar hetzelfde beeld van heerlijkheid tot heerlijkheid, immers door de Here, die Geest is.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Arjan1979

• Bekijk profiel
OT versus NT
« Reactie #6 Gepost op: november 05, 2004, 12:14:51 am »
Iris, ik ben het helemaal met je eens:), maar toch ook zie je heel goed de liefde van God in het OT, steeds als Hij toch weer terug kwam bij zijn volk, en in het NT maken Jezus en de Apostelen ook duidelijk wat er gebeurd als je niet VOOR Jezus kiest, d'r zijn meer overeenkomsten tussen het OT en NT dan je op het eerste gezicht zou zien ;)

Ik denk dat je ook moet kijken wat het NT zegt over het OT, al die verwijzingen, gebruiken en wetten die naar Jezus Christus verwijzen, in het OT toen openbaarde God zich direct aan de mensheid, hij leit zijn Kracht, zijn toorn en zijn gerechtigheid zien, de mens had alleen God zelf, en zelfs aan het begin bij de zondeval verwees Hij al naar Jezus die de duivel zijn macht zou ontnemen. Maar God heeft zijn Woord gegeven, zelfs in de tijd dat Hij er zelf was wilden ze hem niet geloven, hoevaak hebben de Joden God niet de rug toegekeerd in de woestijn? Wij hebben nu Gods Woord en het Evangelie, God heeft ons alles al gegeven wat we nodig hebben :), en we kunnen nog steeds Gods hand overal in zien, als we onze ogen maar openhouden, is elke genezing geen wonder van God??
« Laatst bewerkt op: november 05, 2004, 12:18:52 am door Arjan1979 »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
OT versus NT
« Reactie #7 Gepost op: november 05, 2004, 10:13:15 am »
Hoi Iris,
Je hebt wel gelijk als je zegt dat het OT en NT vaak zo verschillend zijn, maar mij is opgevallen dat je de grens niet zo scherp kan trekken als dat jij doet. Als je bv. kijkt hoet radicaal Jezus (of Paulus, of wie dan ook) in het NT is en hoe er 'gedreigd' wordt met de hel, dan zou je toch zeggen dat God in het NT nog steeds een 'toornig' God kan zijn (toorn = tegenovergestelde van zijn Liefde, voor mensen die Hem verwerpen)

Andersom zie je in het OT, in de psalmen bv. maar ook bij heel veel profeten, steeds glimpjes van "NT-gedachten", niet alleen de messiaanse profetieen, maar ook allerlei andere stukken. Ik ben pas geleden begonnen om alle profetische boeken te lezen (van achter naar voren, omdat de kleintjes aan het eind staan  B) ) en het valt me echt op hoe vaak ik zoiets heb van "heee dat heb ik al eens gelezen.. zei Jezus dat ook niet?". Joden zeggen nog wel eens dat Jezus' boodschap niet zo vernieuwend was, en daar hebben ze gelijk in...

Jezus herhaalde alleen de Wet en is er zelf vervulling van.

Mooi voorbeeldje is ezechiel 18:21-24: "Maar wanneer de goddeloze zich bekeert van alle zonden die hij begaan heeft, al mijn inzettingen onderhoudt en naar recht en gerechtigheid handelt, dan zal hij voorzeker leven; hij zal niet sterven. Geen van de overtredingen die hij begaan heeft, zal hem worden toegerekend; om de gerechtigheid die hij betracht heeft, zal hij leven. Zou ik welgevallen hebben aan de dood van de goddeloze? luidt het woord van de Here HERE. Niet veeleer hieraan, dat hij zich afkeert van zijn wege en leve."

't is dat de messias nergens expliciet genoemd wordt, maar ik snap het alleen van uit dat perspectief, omdat elders in het OT gezegd wordt dat wie 1 van de wetten overtreedt, vervloekt is. Kennelijk vergeeft God mensen ondanks dat, en ik denk dat bovenstaand stukje ezechiel daar een glimpje van is.

P. Strootman

• Bekijk profiel
OT versus NT
« Reactie #8 Gepost op: november 06, 2004, 04:45:32 pm »
P@A,

Je schreef op 4-11-53:15:
OK, vanuit het OT is het niet zo dat je de Heilige Geest in je hart ontving zoals in het NT.
Je bent door het geloof in Jezus een kind van God, dat is in het OT anders: Ik zal u tot een God zijn.....
Je geloofde daar in iets wat nog moest komen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Waarom zeg je het niet, zoals de bijbel het zegt? Zoals het nu zegt, kan het gemakkelijk grote misverstanden veroorzaken. Paulus leert uitdrukkelijk, dat wij door het geloof in Christus Jezus het zoonschap verkrijgen (Galaten 3.26). Ik zeg dit niet om steeds maar kritiek te leveren, maar omdat de bijbel het zo leert. Jacobus schreef zelfs:'Gij gelooft dat God een (1) is? Daaraan doet gij wel, maar dat geloven de boze geesten ook en zij sidderen'. M.a.w. het is niet genoeg. Geloven in Jezus Christus als de Zoon van God is niet voldoende, hoe belangrijk ook! Je moet geloven, dat je ZELF het zoonschap verkregen hebt, omdat Gods Geest in je woont. Je hebt dan niet meer alleen een vleselijke vader, maar ook de Vader van de Geest. Ook vind ik het gebruik van het woord 'kind' wat onvolwassen.
Goed bedoeld:
Piet Strootman

Arjan1979

• Bekijk profiel
OT versus NT
« Reactie #9 Gepost op: november 07, 2004, 01:01:29 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 november 2004 om 23:53:

[...]

Je bent door het geloof in Jezus een kind van God, dat is in het OT anders: Ik zal u tot een God zijn..
Wordt er in het OT niet wel degelijk regematig over de Heilige Geest gepraat? Gaf God koning Saul ook niet Zijn geest waardoor koning Saul ging profeteren toen hij werd gegrepen door Gods Geest!! en in Numeri 11:25, maar in het NT kwam de Heilige Geest voor ons allen :) Dat wilde ik nog ff kwijt :)
« Laatst bewerkt op: november 07, 2004, 05:17:06 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
OT versus NT
« Reactie #10 Gepost op: november 07, 2004, 05:28:43 pm »

quote:

Arjan1979 schreef op 07 november 2004 om 01:01:
[...]

Wordt er in het OT niet wel degelijk regematig over de Heilige Geest gepraat? Gaf God koning Saul ook niet Zijn geest waardoor koning Saul ging profeteren toen hij werd gegrepen door Gods Geest!! en in Numeri 11:25, maar in het NT kwam de Heilige Geest voor ons allen :) Dat wilde ik nog ff kwijt :)

Num. 11
 25 Toen daalde de HEER af, in de wolk. Hij sprak tot Mozes en droeg een deel van de geest die op hem rustte, op de zeventig oudsten over. Zodra de geest op hen rustte begonnen ze te profeteren. Dat is daarna niet opnieuw gebeurd.

In het OT kwam de Heilige Geest wel op iemand om een speciale taak te vervullen. Mozes om het volk te leiden en hier de oudsten om ook die leiding mede te geven, en als bewijs dat ze de Geest ook op zich hadden ontvangen, begonnen ze te profeteren.
Dit is echter wel iets anders dan de permanente inwoning van de Heilige Geest, waardoor je een kind van God wordt. Dat is ook alleen zo door het geloof in de here Jezus zo. En kon dat ook pas na het werk op het kruis.
Zo zie je ook dat de Heilige Geest van Saul was geweken, nadat hij ongehoorzaam was en God een nieuwe koning had gekozen.

1 Sam 16,14
De geest van de HEER had Saul verlaten;

Iris

• Bekijk profiel
OT versus NT
« Reactie #11 Gepost op: november 07, 2004, 08:00:34 pm »
Als topicstarter lees ik mee hoor, maar ik heb onvoldoende Bijbelkennis om inhoudelijk mee te discussiëren, maar ik leer hier veel van. Thanks  ;)

Arjan1979

• Bekijk profiel
OT versus NT
« Reactie #12 Gepost op: november 07, 2004, 09:27:29 pm »
Ja klopt, daar heb je inderdaad gelijk in, dat het toendertijd een tijdelijek staat was, trouwens, tegenwoordig gebeurd het ook wel vaker, ongelovigen die de Bijbel kennen maar er voro de rest helemaal niks mee hebben kan je tot degenen rekenen die NOG neit de Heilgie Geest in hun harten hebben toegelaten, of hun harten nog niet geopend zijn voor de Heilige Geest om het beter te zeggen ;), en je heb ook mensen die het geloof verloren hebben, helaas maar waar, vooral in nedelrand  zie je natuurlijk die trend erg (trend is wel een rotwoord maarja)