Auteur Topic: Chatten geeft hechtere vriendschap?  (gelezen 2513 keer)

Does

• Bekijk profiel
Chatten geeft hechtere vriendschap?
« Gepost op: november 07, 2004, 10:55:10 am »

quote:

AMSTERDAM - Jongeren die op internet veel met leeftijdgenoten communiceren hebben hechtere relaties met hun vrienden dan de jeugd die dat niet doet. Dat is volgens hoogleraar P. Valkenburg van de Universiteit van Amsterdam het opvallende resultaat uit een woensdag gepresenteerd onderzoek dat ze uitvoerde onder 816 middelbare scholieren.

Van de jongeren tussen 10 en 17 jaar gebruikt 84 procent het internet voor communicatiedoeleinden. Als ze online zijn, chatten ze gemiddeld ongeveer een uur. Dat doen ze bijna altijd met leeftijdsgenoten die ze al kennen.

Bron: nu.nl

Dit kwam ik tegen op de nieuwssite bij de bronvermelding.

Iedereen, oud en jong, heeft zijn/haar mening over de stelle opmars van i-net (forums en het chatten). Er zijn zowel positieve als negatieve argumenten in de afgelopen jaren door de media naar buiten gebracht.

Stelling:

Jeugd heeft hechtere vriendschappen door chatten en forumen op internet

Overigens heb ik dit van een ander forum maar vond het wel intressant
Live vanuit de luie stoel

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 07, 2004, 12:18:33 pm »
Ik ben het met de stelling eens. Door msn is het contact met vrienden veel intensiever geworden, hoewel uitgerekend mijn twee beste vrienden nooit op msn zijn.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Esgaroth

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 07, 2004, 11:01:06 pm »
Ik ben het ook wel met de stelling eens, want normaal heb je alleen contact op school. En als je samen dingen doet. Als je er dan ook nog bij chat dan heb je nog meer contact met elkaar.

Misschien heeft het er ook mee te maken dat als je chat je elkaar niet ziet, en je dus makkelijker dingen bekent/zegt. Hoewel ik zelf een hekel aan serieuze gesprekken heb op msn, kan ik me voorstellen dat je vriendschap er wel door wordt versterkt.
ik hier?

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 07, 2004, 11:34:48 pm »
Ik ben er op zich ook wel mee eens, je kan makkelijker je woordje kwijt :), maar nadeel is oo kdat je neit kan zien hoe iemand iets bedoeld met wat hij tikt, en dat kan juist weer ruzies geven, vooral als je een intieme relatie heb, het is wel anders dan een ehcte vriendschap maar toch, meeste stelletjes van wie ik eht gehoord heb krijg juist op MSN ruzie als ze chatten, daarom zijn er ook voro om NIET te chatten om ruzies uti de weg te gaan, het kan dus zijn dat je ook dingen sneller verkeerd kan opvatten met chatten, dat is dus het andeel (ook al kunnen emoticons soms wel dudielijkheid geven, amar ook niet altijd natuurlijk, zeker als ze niet gebruikt worden) zo gign het ook met m'n ex vriendin, als we al ruzie hadden kwam dat vaak door MSN, het ging stukken beter toen we niet meer met elkaar chatten :) ofwel, echt of telefoon is altijd beter dan ;)

Esgaroth

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 07, 2004, 11:52:30 pm »
Dat is ook pcies mijn reden waarom ik tegen serieuze gesprekken via chatten ben, je wordt meestal verkeerd begrepen. En ik heb er een paar keer ruzie door gekregen :p
« Laatst bewerkt op: november 07, 2004, 11:52:45 pm door Esgaroth »
ik hier?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 07, 2004, 11:55:48 pm »
hmm, als je iemand helemaal niet spreekt krijg je er ook geen ruzie mee.
Als je iemand vaak spreekt is de kans op 'ruzie' dus veel groter, maar om MSN daar nu de schuld van te geven.....

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 08, 2004, 12:38:01 am »
Ons lichaamstaal bestaat voor 20% uit woorden en de rest uit gebaren en gezichtsuitdrukking etc. Dat laatste mis je natuurlijk via MSN. Maar tegenwoordig kun je ook gebruik maken van een webcam.
Zelf gebruik ik nooit MSN. Ik vind het veel te veel tijd kosten.

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 08, 2004, 01:34:17 pm »
MSN is idnerdaad natuurlijk wel beter dan elakar nooit spreken, daar sta ik helemaal achter, maar teveel op MSN met elkaar zitten kan wel problemen geven, en webcam??... dat gebruik je toch neit altijd :D EN neit iedereen heeft webcam anyway, En inderdaad MSN kan veel tijd kosten, maar dat betekent dan wel dat je in een goed gesprek zit he :D

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 08, 2004, 04:30:04 pm »

quote:

Arjan1979 schreef op 08 november 2004 om 13:34:
MSN is idnerdaad natuurlijk wel beter dan elakar nooit spreken, daar sta ik helemaal achter, maar teveel op MSN met elkaar zitten kan wel problemen geven, en webcam??... dat gebruik je toch neit altijd :D EN neit iedereen heeft webcam anyway, En inderdaad MSN kan veel tijd kosten, maar dat betekent dan wel dat je in een goed gesprek zit he :D

hoi arjan,

Wat ik in een telefoongesprek in 10 minuten kan vertellen, doe ik via MSN zo'n uur over.

Volgens mij is webcammen behoorlijk in hoor.. en het is natuurlijk een geweldige uitvinding als je familie ver weg woont.

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 08, 2004, 06:14:14 pm »

quote:

Arjan1979 schreef op 08 november 2004 om 13:34:
Zeg, kom jij uut Grunn of zo?  :+
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Esgaroth

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 08, 2004, 07:21:14 pm »
Van mijn lijst (100 mensen) weet ik dat er maar 10 een webcam hebben, dus zo in is het niet. Zelf heb ik niet zoveel met webcammen.  En arjan wat bedoel je nou met die laatste 2 zinnen

quote:

En niet iedereen heeft webcam anyway, En inderdaad MSN kan veel tijd kosten, maar dat betekent dan wel dat je in een goed gesprek zit he
offtopic:Wat is er mis met groningen ;)
ik hier?

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 08, 2004, 07:47:39 pm »

quote:

Esgaroth schreef op 08 november 2004 om 19:21:
Van mijn lijst (100 mensen) weet ik dat er maar 10 een webcam hebben, dus zo in is het niet. Zelf heb ik niet zoveel met webcammen.  En arjan wat bedoel je nou met die laatste 2 zinnen

[...]

100 mensen op je lijst staan? wat moet je met al die mensen? ben je dan niet zo'n beetje computerverslaafd aan het worden?

Esgaroth

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 08, 2004, 09:22:56 pm »

quote:

lonneke schreef op 08 november 2004 om 19:47:
[...]

100 mensen op je lijst staan? wat moet je met al die mensen? ben je dan niet zo'n beetje computerverslaafd aan het worden?

Wat denk je wat ik op dit forum doe ;)
Maar van de 100 mensen spreek ik er maar 25 regelmatig
« Laatst bewerkt op: november 08, 2004, 09:23:08 pm door Esgaroth »
ik hier?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 08, 2004, 10:00:49 pm »

quote:

lonneke schreef op 08 november 2004 om 00:38:
Ons lichaamstaal bestaat voor 20% uit woorden en de rest uit gebaren en gezichtsuitdrukking etc. Dat laatste mis je natuurlijk via MSN. Maar tegenwoordig kun je ook gebruik maken van een webcam.
Zelf gebruik ik nooit MSN. Ik vind het veel te veel tijd kosten.
Het is ook wel weer een uitdaging in deze tijd waarin we zo visueel ingesteld zijn geworden  om door middel van een forum en MSN een beeld van iemand te vormen. Volgens mij wordt je op een forum meer op de inhoud van je woorden beoordeeld dan irl.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 08, 2004, 10:33:32 pm »

quote:

mirt schreef op 08 november 2004 om 22:00:
[...]

Volgens mij wordt je op een forum meer op de inhoud van je woorden beoordeeld dan irl.

Ja, dat denk ik ook maar ik vind het ook wel prettig om iemands gelaatsuitdrukking te zien of iemand in de ogen kunnen kijken ( een blik zegt vaak meer dan 1000 woorden )
Van een ander forum ben ik eens ooit naar een meeting geweest en zag toen de mensen achter hun nickname en ik viel van de ene verbazing in de andere. Mensen waar ik op het forum geen goede vrienden mee was, werd ik op de meeting opeens wel. Gewoon omdat het qua lichaamstaal toen wel klikte. Dat vind ik dan best wel vreemd.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2004, 10:34:13 pm door lonneke »

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 09, 2004, 12:23:56 am »
Mja, excuses voor mijn tyoegebrek, komt trouwens ook door chatten :P, voor ik itnernet had kon ik nog 100 :% goed typen, hehe, nu gaat het me allemaal te gehaast.
Wat ik bedoelde, als ik lang aan het chatten ben dan zit ik meestal in een goed gesprek, zaterdag werd het nog 'per ongeluk' 1:00, begon rond 20:30, mja, bleef aan de praat met die vriendin :D.
MSN is trouwens perfect inderdaad als je familie ver weg heb wonen :) verder kan ik niet zeggen dat ik het aan de telefoon echt snelelr vertel, maarja dat is persoonlijk denk ik ;) Enne.... chatten is gewoon gratis :D

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 09, 2004, 01:39:17 am »

quote:

Arjan1979 schreef op 09 november 2004 om 00:23:

Wat ik bedoelde, als ik lang aan het chatten ben dan zit ik meestal in een goed gesprek, zaterdag werd het nog 'per ongeluk' 1:00, begon rond 20:30, mja, bleef aan de praat met die vriendin :D.
Nou, arjan, ik lig liever vierenhalf uur te knuffelen op de bank :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 09, 2004, 10:28:49 am »
Haha, ja dat ligt eraan met wie! Ik MSN ook wel met mensen waarmee ik die tijd NIET aan knuffelen zou willen besteden  :D

Toen Chris op Curacao zat hebben we in het begin ook veel geMSNt omdat dat nogal wat goedkoper was dan bellen, maar op het laatst hadden we daar ZO genoeg van, inderdaad omdat je elkaars stem en emoties ook voor zover mogelijk wilt meekrijgen, dat we de laatste 6 weken voornamelijk gebeld hebben.

(Wat ook wel zichtbaar werd in de telefoonrekening van 289 euro  :o )
Bombus terrestris Reginae

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 09, 2004, 10:44:22 am »
MsN iS tOcH dAt BrEeZaH pRoGrAmMa ?

Ik gebruik het zelf overigens ook hoor, heb weet niet hoeveel mensen er in staan, maar de meesten staan er maar en praat ik eigenlijk nooit mee. Serieuze gesprekken ga ik ook uit de weg.
Het niveau met Does is altijd wel hoog :+
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 09, 2004, 04:00:29 pm »
Volgens mij is Skype tegenwoordig wel hot. Ik heb dat ongeveer een half jaar en ik hoor er steeds meer mensen positief over.

MSN is leuk om ff snel afspraken te maken, duurt meestal ook niet langer dan 5 minueten. En serieuze gesprekken voer ik niet op MSN. Dan nodig ik diegene wel uit en zet ik een kratje bier koud.

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 09, 2004, 04:07:07 pm »

quote:

Promtus schreef op 09 november 2004 om 16:00:
En serieuze gesprekken voer ik niet op MSN. Dan nodig ik diegene wel uit en zet ik een kratje bier koud.
Volgens mij is het tijd voor een goed gesprek, Promtus!  :o
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 09, 2004, 04:30:11 pm »

quote:

Promtus schreef op 09 november 2004 om 16:00:
Volgens mij is Skype tegenwoordig wel hot. Ik heb dat ongeveer een half jaar en ik hoor er steeds meer mensen positief over.
Ik heb Skype ook een tijdje gebruikt, er was alleen nooit iemand online. En praten via zo'n audiokanaal vind niet handig, omdat ik onder het chatten meestal met iets anders bezig ben. Ergo: ik zit niet achter mijn computer om te chatten, dat doe ik tussendoor.
« Laatst bewerkt op: november 09, 2004, 04:30:35 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 09, 2004, 04:50:19 pm »
Ik vind juist dat je tijdens het 'skypen' meer kunt doen. Maarja, das mijn mening.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 09, 2004, 08:11:49 pm »

quote:

Joesoef schreef op 09 november 2004 om 10:44:

Het niveau met Does is altijd wel hoog :+
Tja, dat hoort zo bij msn. Echt serieuze gesprekken moet je zeker uit de weg gaan via internet.

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 09, 2004, 11:33:54 pm »
Hmmmzzz, meot zeggen dat ik het neit erg zou vinden om 4 uur met die vriendin te knuffen, haha maarja, zo ligt onze relatie niet :P, en misschien gebeurd dat nooit :Den ze woont nog eens 3 uur van me vandaan, dus dat maakt het ook moeilijker ;), maar soms kan je echt wel een goed serieus gesprek hebben op MSN hoor :), al is het in het echt met een kratje pils natuurlijk wel veel leuker he :D. verder als ik met iemand aan het praten ben, skypen of telefoneren dan ben ik niet iets verder aan het doen op de computer, ik vind het ook erg irritant als iemand anders dat doet :|......grrrrr,  zit nu te denken Lonneke, ik mis dat verrekte knuffelen nu wel, is alweer langer dan een maand dat ik dat heb gedaan :'(. mja, laatste jaar heb ik ook ALLEEN maar gebeld met m'n vriendin hoor ;) MSN was toen echt niet leuk meer, groot verschil tussen JE vriendin en EEN of DIE vriendin ;):D

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 09, 2004, 11:35:03 pm »
Arjan, je verhaal is totaal niet te volgen tbh.. :D

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 09, 2004, 11:40:13 pm »

quote:

Does schreef op 09 november 2004 om 23:35:
Arjan, je verhaal is totaal niet te volgen tbh.. :D
vind ik wel hoor...volgens mij kletst arjan graag met vriendinnetjes :)

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 14, 2004, 05:34:18 pm »
Ik heb juist met goede vrienden die ik in het echt ken korte/loze gesprekken via msn, echt goede gesprekken komen pas op gang als we elkaar in het echt zien.
Iemand die ik minder goed ken ga ik niet zomaar eens bellen om te vragen hoe het is, maar via msn doe ik dat wel gemakkelijker. En dan op een gegeven moment spreek je wat af ofzo en leer je ze beter kennen. Ik vind iets afspreken, met iemand die ik niet zo goed ken, via msn altijd makkelijker dan met de telefoon.
Mensen die ik alleen via internet ken, daar bel ik al helemaal niet mee, en iets afspreken doe je ook niet zomaar (gezien een paar van de mensen waar ik een goede band mee heb via msn of icq (jongens van) 12 tot 20 jaar ouder zijn). Met die mensen houdt ik op msn wel serieuze gesprekken.
Je ziet dan idd iemands gelaatsuitdrukking en andere lichaamstaal niet, en je hoort de stem en de intonatie niet. Dat is wel een gemis vind ik. Ik denk dat je je dan makkelijk een verkeerd beeld van iemand kan vormen. En daardoor ben ik weer een beetje terughoudend met iets afspreken met iemand omdat ik bang ben dat de persoon in het echt tegenvalt en dat je dan een fijne internet-relatie verpest.

Ik ben er eigenlijk voor om iemand die ik alleen van internet ken, en waar ik fijne gsprekken mee heb, gewoon in het begin al meteen te bellen of iets af te spreken, zodat je meteen weet of het ook echt klikt, en dat je je niet teveel valse verwachtingen maakt. Maar gezien ik best verlegen kan zijn af en toe zal ik dat niet zo snel doen :)

Mensen spontaan tegenkomen is altijd nog het beste :)
« Laatst bewerkt op: november 14, 2004, 05:34:58 pm door Vivine »

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 14, 2004, 11:09:17 pm »
Mja, ik hou nu eenmaal vooral van kletsen, kan ik ook niks aan doen ;), maar als de ander bijvoorbeeld verlegen is kan het met telefoneren wel stroef gaan terwijl dat in het echt helemaal neit zo is (heb ervaring ja :D) en dan komt MSN wel als ene uitkomst ;)Maar het liefst hoor ik gewoon een stem ::)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 14, 2004, 11:54:05 pm »
MSN vind ik ideaal, vooral in combinatie met real-life-gesprekken/-ontmoetingen. Ik heb heel wat uren interessante msn-gesprekken achter de rug. Juist ook onderwerpen die je niet zo heel snel bij een gewoon gesprek zou behandelen, omdat ze te persoonlijk zijn. Geloofscrises, dipjes, grotere depressies, en gewoon stevige discussies, op msn kom ik ze allemaal vrij vaak tegen. Daarnaast natuurlijk ook gewoon een hoop lol, en afspraakjes maken met mensen, en organisatorische dingen (wel handig, ben een website aan het maken met een paar mensen, m'n webmaster zit ergens in de hofstad, ik in het midden des lands... zonder MSN was dat toch wat lastig geworden, denk ik:)).

Volgens mij maakt het gewoon heel veel uit in hoeverre je je anders voordoet op msn dan in real life. Ik probeer niet anders te zijn dan anders :)

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 15, 2004, 12:26:40 am »
Toen ik bezig was met afstuderen deed ik veel onderzoek via internet. Eén van de plaatsen waar ik toen veel kwam was een online community. Ik moet zeggen dat ik daardoor veel mensen heb leren kennen -niet alleen oppervlakkig, maar ook heel intens.
In veel gevallen is die communicatie idd oppervlakkig en zie je snel ruzies, zeker als je in een chatroom zit. Toch als je mensen beter leert kennen gaat er een wereld voor je open.

Zo heb ik uren zitten chatten met een meisje wat in Littleton op school zat, die school waar een stel gothics een aantal medeleerlingen neergeschoten hebben, heb ik gechat met een meisje die haar halve klas verloren heeft in het ongeluk met het vliegtuig TWA800, net buiten NY, en een hele goede vriend van mij die gedetacheerd was aan het pentagon, maar net op 11 september ziek was en dus de vliegtuig crash daar overleefd heeft.
Zo maar een greep van drie "internet vrienden" uit Amerika. Het meeste contact gaat nog steeds via MSN of ICQ, maar email en vooral gewone telefoon (of skype) zijn toch echt onontbeerlijk als je eens een goede theologische discussie op wilt zetten ;)
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,