Auteur Topic: En God zag dat het goed was...  (gelezen 922 keer)

Iris

• Bekijk profiel
En God zag dat het goed was...
« Gepost op: november 07, 2004, 07:56:41 pm »
En God zag dat het goed was........
Zo staat het volgens mij, in de meeste vertalingen, maar tot mijn grote schrik lees ik in de Groot Nieuws Bijbel:
En God zag hoe mooi het was......

Ik vind het nogal een verschil!
Want iets dat er lelijk uitziet kan toch goed zijn.
En iets wat er mooi uitziet kan in wezen slecht zijn.

En God zag dat het goed was spreekt me daarom veel meer aan. Dit heeft meer diepgang dan de vertaling in de Groot Nieuws Bijbel.

Wat vinden jullie? En wie weet waarom de vertalers van de Groot Nieuws Bijbel er maar "mooi" van hebben gemaakt?

Iris
« Laatst bewerkt op: november 07, 2004, 07:57:17 pm door Iris »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 07, 2004, 08:34:09 pm »
In de Nieuwe Bijbel Vertaling staat het zo:

God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was.

http://www.denieuwebijbel...gi?ac=frameset&id=159
« Laatst bewerkt op: november 07, 2004, 08:34:38 pm door Doarsie »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 07, 2004, 08:39:21 pm »
Omdat de betekenis van het woord voor 'goed' in het hebreeuws nogal op veel manieren 'goed' betekent:

1) goed, aangenaam
1a) aangenaam, prettig (voor de zintuigen)   (dus: mooi)
1b) aangenaam (aan het bovenzinnelijke)
1c) goed, uitstekend (in zijn soort)
1d) goed, rijk, waardevol in achting
1e) goed, geëigend, passend
1f) beter (verhoudingsgewijs)
1g) blij, gelukkig. rijk (van ‘s mensen zinnelijke natuur)
1h) verstandig (van ‘s mensen verstandelijke natuur)
1i) goed, vriendelijk, welwillend
1j) goed, juist (ethisch)
2) iets goeds, nut, welzijn
2a) welzijn, voorspoed, geluk
2b) het goede (collectief)
2c) goed, voorspoed
2d) moreel goed
3) welzijn, nut, het goede
3a) welzijn, voorspoed, geluk
3b) het goede (collectief)
3c) overvloed

Wel apart als je ál deze betekenissen op de aarde toepast, dan weet je pas echt hoe het was :)

Overigens vertaald de NBG dit woord soms ook met 'mooi', bijvoorbeeld: Genesis 41:22  Verder zag ik in mijn droom, en zie, zeven aren schoten op uit een halm, vol en mooi <02896>.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2004, 08:40:16 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 08, 2004, 12:10:56 pm »
quote:
Zwever
1a) aangenaam, prettig (voor de zintuigen) (dus: mooi)

Oók mooi in elk geval, en daarnaast aangenaam aanvoelend, lekker ruikend en smakend en prettig horend.  :)

Ik ben het wel met Iris eens, ten eerste omvat "goed" veel MEER dan alleen "mooi" (zie het lijstje van Zwever), ten tweede is "goed" vertalen met "mooi" een vorm van invullen voor God wat Hij met "goed" bedoelt.

Dat kan nooit goed zijn om te doen  ;)
Bombus terrestris Reginae

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 08, 2004, 06:39:58 pm »
Het commentaar vanuit de Online bijbel hierop is als volgt:

1. Oude Testament

Het Hebreeuwse woord is tob = goed.

1. Tob in Genesis 1 <#Ge 1$>

Hier komt het niet minder dan zeven keer voor, wel een teken hoe gewichtig men het juist met betrekking tot Gods scheppend handelen geacht heeft. "God zag, dat het goed was", is het refrein van het bijbelse scheppingsepos. De betekenis ervan blijkt uit de volgende overwegingen:

a. Wij hebben hier niet met een menselijk, maar met Gods oordeel te doen. Dat ligt ook in de rede. "Wie sollte das Geschöpf von sich aus wissen, dass es gut sei?" (K. Barth, K.D. II, 2, S. 419).

Waarop berust dit oordeel Gods? Men zou het een ervaringsoordeel kunnen noemen. God ervaart zijn schepping als goed en alleen daaraan dankt het geschapene deze kwalificatie. De schepping is niet goed in zichzelf, maar in de ervaring Gods. De Israëliet ziet de dingen nooit op zichzelf staan, doch kent ze alleen in hun relatie tot God. God ziet, ervaart, beleeft zijn schepping als goed en daarom is zij goed. De duivel zal haar anders gezien hebben; hij zal haar een ramp of een kwaad gevonden hebben; maar zijn oordeel telt niet mee; slechts Gods oordeel geldt.

Wij kennen dit oordeel Gods over de schepping alleen uit de Bijbel. Dat zij voor God goed is, moet ons eerst verkondigd = geopenbaard worden. Deze verkondiging kunnen wij geloven of verwerpen. Alleen door het geloof weten wij van de goedheid der schepping.

b. Wat houdt dit oordeel in? Wij blijven in de sfeer van Gen. 1 <#Ge 1$> als wij antwoorden: God ervaart de schepping als goed, omdat zij beantwoordt aan wat Hij zich gedacht had. Zij is in orde; zij doet wat van haar verwacht wordt; zij functioneert volgens zijn plan. Zij doét het, zou men kunnen zeggen.

Toch is dit antwoord nog te formeel; het vraagt om een nadere bepaling van het plan. Wat had God in de zin, toen Hij alle dingen maakte? Wat verwachtte Hij, dat zijn schepping doen zou? Het bijbels-afgestemde antwoord moet luiden: De schepping is er om Hem te behagen; zij is er voor Hem, opdat Hij haar zal liefhebben. Zij functioneert volgens zijn plan, als Hij zijn liefde aan haar kwijt kan. Zij houdt op, goed te zijn, als zij zijn liefde afweert of als zij het niet langer verdraagt, dat Hij haar in liefde verzorgt en leidt. Dan is zij niet langer in orde; dan beweegt zij zich niet langer in Gods orde, maar heeft zij de rechte koers verlaten.

Men kan dit ook omschrijven in de termen van het rijk Gods. Het rijk Gods heeft volgens 1 Cor. 15:28 <#1Co 15.28> tot inhoud, dat God alles is in allen. De schepping heeft deze bestemming. Zij is goed in Gods ogen, omdat zij geschikt is om deze bestemming te bereiken. Wij weten, dat zij deze bestemming bereikt heeft en bereiken zal in en door Messias Jezus. Daarom kan de schepping niet goed zijn buiten Hem om. Zij zal weer goed zijn in het oordeel Gods, wanneer zij zich door haar Heer Jezus zal hebben laten voeren in de heerlijkheid van het rijk Gods.