Auteur Topic: Hermafrodieten  (gelezen 3829 keer)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Gepost op: november 10, 2004, 12:43:53 pm »
Op dit forum hoor je wel eens, dat homoseksualiteit "zonde" is. Nou zou ik wel eens willen weten met wie hermaphrodieten hun behoefte aan seksualiteit moeten stillen.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2004, 01:52:40 pm door vrolijke »

lonneke

• Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2004, 01:29:37 pm »
Soortgelijke vraag stelde ik ook al t.a.v homosexualiteit. Ik had het over transgenders. Mannen die zich eigenlijk vrouw voelen en zich gevangen voelen in een verkeerd lichaam. Hermafrodiet is tweegeslachtelijk zijn, zowel vrouwelijk als mannelijk. Misschien bedoel je in die zin bisexueel zijn?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2004, 01:42:35 pm »
Biseksualiteit heeft niets met tweegeslachtelijk zijn te maken, mensen die biseksueel zijn vallen gewoon op én mannen én vrouwen, maar voelen zichzelf gewoon als hun eigen gender. Verder komen én biseksualiteit én hermafrodieten zo weinig voor dat je per geval moet kijken hoe je daar mee om moet gaan. Transgenders is weer iets ander, dat zijn mensen die een geslachtsoperatie laten ondergaan. De term transgenders, en het verschijnsel wordt vrijwel alleen in Nederland als een 'echt' probleem gezien waarvoor geslachtsoperaties worden uitgevoerd. In de rest van de wereld wordt het als een psychiatrische stoornis beschouwd en behandeld.

@Vrolijke: homoseksualiteit 'an sich' is geen zonde. In de Bijbel worden mannen die hun normale omgang met vrouwen opgeven voor de omgang met mannen (dus een tegennatuurlijke daad doen) worden als zondaars gezien. Er is dus een verschil tussen de geaardheid en mannen die met andere mannen seks hebben. Paulus gebruikt hier natuurijk en tegennatuurlijk in de Griekse zin van het woord: naar hun aard.

Je zou dus kunnen nadenken in hoeverre omgang met het eigen geslacht tot de 'aard' van homoseksuelen behoort.

edit:Bedürfnis nach körpeliche Liebe kan rechtstreeks vertaald worden naar: behoefte aan seksualiteit. (lichamelijke liefde).
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2004, 02:06:17 pm »
Mega-begripsverwarring indahouse!  _O_

Hermafroditisme is een lichamelijke afwijking die wordt gedefinieerd als: zowel zaadbalweefsel als eierstokweefsel bezitten.

Transgenderisme is het gevoel het andere geslacht te zijn, terwijl je lichamelijk "gewoon" het ene geslacht bent.

In theorie kun je dus NIET zowel hermafrodiet als transgenderist zijn, omdat een hermafrodiet beide geslachten "heeft". In praktijk is de definitie die van hermafroditisme wordt gehanteerd wat breder en vallen er vaak ook mensen onder waarvan de uitwendige geslachtsorganen niet duidelijk zijn. Officieel heten die pseudo-hermafrodieten.

Interessant is het proefschrift "Het is een... eh... onduidelijkheid over het geslacht bij de geboorte" maar ik weet niet meer wie het schreef.

In elk geval, voor de ontwikkeling van de identiteit van de hermafrodiet is het allereerst van belang te kijken welk gender deze persoon zich toe voelt behoren. Omdat hermafroditisme vaak in de neonatologie speelt, zijn het meestal ouders en artsen die de keus maken afhankelijk van het genotype, de uitwendige en inwendige geslachtsorganen en de oorzaak van het (pseudo)hermafroditisme.

De seksuele geaardheid komt dan op de tweede plaats, vaak in de puberteit. In principe kan een hermafrodiet dus zes kanten op naarmate zijn/haar eigen gevoel: homoseksuele man of vrouw, heteroseksuele man of vrouw en biseksuele man of vrouw. Dat iemand "bigenderist" is en zich dus zowel man als vrouw voelt (of geen van beiden, "agenderist" zou je dat dan denk ik noemen) komt volgens mij NOOIT voor.

Wat betreft de seksualiteit van hermafrodieten: geheel afhankelijk van hun lichamelijke toestand, hun zelf-beleefde gender en hun geaardheid. Het is dus onmogelijk om op de vraag van Vrolijke een éénduidig antwoord te geven.
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #4 Gepost op: november 10, 2004, 02:08:22 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 10 november 2004 om 13:42:

@Vrolijke: homoseksualiteit 'an sich' is geen zonde. In de Bijbel worden mannen die hun normale omgang met vrouwen opgeven voor de omgang met mannen (dus een tegennatuurlijke daad doen) worden als zondaars gezien. Er is dus een verschil tussen de geaardheid en mannen die met andere mannen seks hebben. Paulus gebruikt hier natuurijk en tegennatuurlijk in de Griekse zin van het woord: naar hun aard.

Je zou dus kunnen nadenken in hoeverre omgang met het eigen geslacht tot de 'aard' van homoseksuelen behoort.

edit:Bedürfnis nach körpeliche Liebe kan rechtstreeks vertaald worden naar: behoefte aan seksualiteit. (lichamelijke liefde).

Het wordt in Romeinen gezet in het plaatje van: 'In het algemeen hebben de mensen God losgelaten en daardoor is in de loop der tijden het zicht op hoe God de mens oorspronkelijk heeft geschapen verdwenen.....' En hebben mensen hun natuurlijke omgang opgegeven met het andere geslacht.
Het is dus een algemeen gevolg van de zondeval. En wanneer is het dan in de 'aard' geslopen?
En de een kan er afkomen en de ander niet (altijd). Maar de problemn die er verder nog op het sexuele vlak liggen, zijn ook een algemeen gevolg van de zondeval. Zoals er ook ziekten zijn en andere dingen die niet meer zo zijn als God ze oorspronkelijk heeft geschapen.

Maar ik vraag me af of je dus mag concluderen: ik ben homofiel, dit zit in mijn aard, ik kan er niet afkomen, DUS mag ik er aan toegeven en een homosexuele relatie aangaan.

Ik denk dat je moet kijken hoe God de mens oorspronkelijk heeft gemaakt: Man en vrouw. Dat was oorspronkelijk de aard van de mens.
Dat de zonde in het algemeen ook de sexualiteit heeft aangetast is een verhaal wat later komt. En moeten we dan zeggen: Het is zo gesteld met mij en dus mag ik wel een relatie met iemand van hetzelfde geslacht hebben?
Dan hoef ik ook mijn zondige aard die ik na de zondeval heb gekregen, niet te veranderen. Want ik ben nu eenmaal zo. En ik zal ook altijd bepaalde hardnekkige zonden hebben waar ik wel nooit af zal komen in dit leven. Die moet ik dan accepteren als bij mij horend en ik mag daar dan ook aan toegeven....
:?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #5 Gepost op: november 10, 2004, 02:10:21 pm »
Topic alarm: ook dit topic gaat niet over homoseksualiteit, maar over hermafroditisme  :)

(sorry P&A, ik vind dat je er erg zinnige dingen over hebt te melden... is een apart genuanceerd homoseksualiteit topic een idee? er zijn er al een paar geweest maar die waren meestal zomaar volgepoept met ongenuanceerde opmerkingen van twee kanten...)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #6 Gepost op: november 10, 2004, 02:15:41 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 10 november 2004 om 14:10:
Topic alarm: ook dit topic gaat niet over homoseksualiteit, maar over hermafroditisme  :)

(sorry P&A, ik vind dat je er erg zinnige dingen over hebt te melden... is een apart genuanceerd homoseksualiteit topic een idee? er zijn er al een paar geweest maar die waren meestal zomaar volgepoept met ongenuanceerde opmerkingen van twee kanten...)

Je hebt gelijk.
Zo zal het ook met ander sexuele problemen zijn, schreef ik geloof ik ook. :)
Als een ander het er niet bij haalt, ga ik er ook niet op in.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #7 Gepost op: november 10, 2004, 02:20:22 pm »
Nog even een stukje ter verduidelijking:

Rond de 15de week van een zwangerschap verschijnen de uitwendige geslachtsorganen van de foetus. De aanwezigheid van testosteron leidt tot de vorming van de mannelijke geslachtsorganen, bij afwezigheid van dit hormoon ontwikkelen zich de vrouwelijke geslachtsorganen. De mannelijke differentiatie is een vroegtijdig en actief fenomeen, de vrouwelijke differentiatie een laattijdig en passief fenomeen.

Vrouwelijke geslachtsorganen ontstaan dus door AFWEZIGHEID, en niet door AANWEZIGHEID van iets. Het embryonale "basispatroon" is vrouwelijk, als een embryo in een zeldzaam geval geen receptoren voor testosteron heeft, dus niet op testosteron kan reageren, ontwikkelt het zich uitwendig volledig vrouwelijk. Deze meisjes voelen zich ook vrouw, terwijl er WEL een XY genotype aanwezig is. Dit heet "testiculair feminisatie syndroom". Er bestaan (onwerkzame) zaadballen die zich in het lieskanaal bevinden en er zijn geen eierstokken of baarmoeder. Omdat de meisjes er van de buitenkant volstrekt normaal uitzien en zich ook vrouw voelen, wordt de afwijking pas vaak in de puberteit ontdekt wanneer er geen eerste menstruatie optreedt.

In elk geval, masculinisering (vermannelijking) van een vrouwelijke foetus kan alleen maar verklaard worden door een teveel aan viriliserende hormonen, bijvoorbeeld bij het adrenogenitaal syndroom.

Hermafroditisme:
We spreken van "echt" hermafroditisme als een persoon de voortplantingsorganen heeft van beide geslachten (dus: testikels en eierstokken), van mannelijk pseudo-hermafroditisme als er sprake is van twee testikels en onduidelijke uitwendige geslachtsorganen, en van vrouwelijk pseudo-hermafroditisme als er tegelijk sprake is van twee eierstokken en onduidelijke uitwendige geslachtsorganen.

lonneke

• Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #8 Gepost op: november 10, 2004, 02:24:50 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 10 november 2004 om 13:42:
Biseksualiteit heeft niets met tweegeslachtelijk zijn te maken, mensen die biseksueel zijn vallen gewoon op én mannen én vrouwen, maar voelen zichzelf gewoon als hun eigen gender. Verder komen én biseksualiteit én hermafrodieten zo weinig voor dat je per geval moet kijken hoe je daar mee om moet gaan. Transgenders is weer iets ander, dat zijn mensen die een geslachtsoperatie laten ondergaan. De term transgenders, en het verschijnsel wordt vrijwel alleen in Nederland als een 'echt' probleem gezien waarvoor geslachtsoperaties worden uitgevoerd. In de rest van de wereld wordt het als een psychiatrische stoornis beschouwd en behandeld.

[/edit]

Ik weet niet hoe je erbij komt dat bisexualiteit zo weinig voorkomt. Ik heb talloze advertenties gelezen op internet waar bisexualiteit netzoveel voorkomt als heterosexualiteit.
Of waar men zich voelt aangetrokken tot bisexualiteit en tot experimenteren wil komen.

Verder lees ik op deze website dat Nederland maar één genderteam heeft en dat je  alleen al in Boston zeven klinieken hebt. Dat men in de rest van de wereld dit als een psychiatrische stoornis ziet komt denk ik gewoon omdat ze de oorzaken niet weten te achterhalen.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2004, 02:25:35 pm door lonneke »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #9 Gepost op: november 10, 2004, 02:28:44 pm »
Misschien denk je tegenwoordig 'bi' te zijn, omdat je toch gewoon alles moet uitproberen? Men gaat er al vanuit dat je netzo goed op het andere gelacht kan vallen. Dat het dus iets is wat in de mens zit ingebakken: het kan allebei. Dan krijg je eerder mensen die het idd allebei geen probleem vinden.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #10 Gepost op: november 10, 2004, 02:32:31 pm »
Ik zie biseksualiteit meer als een "variant". Een derde seksuele geaardheid die je kan hebben. Net als homoseksualiteit en heteroseksualiteit.

Voordeel is dat je op een PERSOON valt en je "dus" als christen in principe de mogelijkheid hebt om ook op het "juiste" geslacht te vallen (je hebt dus minder kans eeuwig alleen te blijven dan een homoseksueel), nadeel is denk ik dat je op onbegrip stuit: iedereen denkt bij een biseksuele man "wat is het probleem, dan neem je toch een vrouw" terwijl je die andere gevoelens OOK hebt, net als een homoseksueel, en dus met dezelfde problemen worstelt (christelijk gezien) als een homoseksueel.

Maar we gaan offtopic, en ik begeef me op een gebied waar ik zeer weinig verstand van heb  :)

lonneke

• Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #11 Gepost op: november 10, 2004, 02:36:56 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 november 2004 om 14:28:
Misschien denk je tegenwoordig 'bi' te zijn, omdat je toch gewoon alles moet uitproberen? Men gaat er al vanuit dat je netzo goed op het andere gelacht kan vallen. Dat het dus iets is wat in de mens zit ingebakken: het kan allebei. Dan krijg je eerder mensen die het idd allebei geen probleem vinden.

Ik weet niet of het een kwestie van uitproberen is. En of het iets is van deze tijd. Ik denk dat wanneer iemand zich echt niet aangetrokken voelt om dit te doen dat iemand dat ook niet doet, dat zou immers tegen z'n gevoel ingaan. Dus ik denk niet dat mensen dit doen omdat het zo trendy is.

Nog een website over wat Hermafrodiet is staat hier

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #12 Gepost op: november 10, 2004, 02:40:19 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 10 november 2004 om 14:32:
Ik zie biseksualiteit meer als een "variant". Een derde seksuele geaardheid die je kan hebben. Net als homoseksualiteit en heteroseksualiteit.

Voordeel is dat je op een PERSOON valt en je "dus" als christen in principe de mogelijkheid hebt om ook op het "juiste" geslacht te vallen (je hebt dus minder kans eeuwig alleen te blijven dan een homoseksueel), nadeel is denk ik dat je op onbegrip stuit: iedereen denkt bij een biseksuele man "wat is het probleem, dan neem je toch een vrouw" terwijl je die andere gevoelens OOK hebt, net als een homoseksueel, en dus met dezelfde problemen worstelt (christelijk gezien) als een homoseksueel.

Maar we gaan offtopic, en ik begeef me op een gebied waar ik zeer weinig verstand van heb  :)

@Bumblebee: dat is idd meer 'mijn' vakgebied. ;)

De studies die ik gelezen heb voor het vak "Psychologie en sekse" houden het erop dat biseksualiteit bij 2 per 100 personen (vergelijkend: homoseksualateit 10 per 100 personen) voorkomt. En dan hebben we het over zogenaamde 'kern'geaardheid. Mensen wiens geaardheid een 'kern' geaardheid is, komen er nooit meer vanaf. Bij anderen kan het een gevolg van (seksueel) misbruik zijn etc. en dan kan het veranderen, maar ook dat is lang niet altijd zeker.

Ik ken trouwens niemand die vanuit zichzelf het 'tof' vindt om homo- danwel bi-seksueel te zijn. Dat komt pas later nadat er veel en vooral lang op intepraat etc. is. Biseksueel wordt inderdaad gedefinieerd als hetero+homoseksueel. Echter, 90% van de biseksuele mensen hebben 'gewoon' een heteroseksuele relatie. Meestal wordt er daardoor ook niet veel over gepraat, terwijl diegene wel met 'die andere' gevoelens kan rondlopen. En dat wringt een beetje, wat voor onbegrip bij de omgeving zorgt: je hébt toch een vriend(in), wat is het probleem nou?
De kunst is het te accepteren en dan achter je keuzes te leren staan. En dat kost meestal flink veel moeite. Biseksuele mensen die daardoorheen groeien kunnen dan een volledig 'normale' relatie hebben en zullen door veel mensen als 'hetero' gezien worden (terwijl ze dat dus niet zijn).

Over de genderteams: Zou dat kunnen komen omdat er in de VS flink meer mensen wonen dan in Nederland en dat de staat Massachusetts een wat liberale wetgeving op dit gebied heeft dan omliggende staten.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2004, 02:49:49 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #13 Gepost op: november 10, 2004, 03:19:19 pm »

quote:

lonneke schreef op 10 november 2004 om 14:36:
[...]

Ik weet niet of het een kwestie van uitproberen is. En of het iets is van deze tijd. Ik denk dat wanneer iemand zich echt niet aangetrokken voelt om dit te doen dat iemand dat ook niet doet, dat zou immers tegen z'n gevoel ingaan. Dus ik denk niet dat mensen dit doen omdat het zo trendy is.

Nog een website over wat Hermafrodiet is staat hier

Dit kwam toch ook naar voren in dat blaadje wat vanuit de overheid op scholen werd verspreid. Als je in de pubertijd bent, probeer je zowel homosexuele contacten als heterosexuele contacten uit, en dan zal wel duidelijk worden waar je voorkeur ligt.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #14 Gepost op: november 10, 2004, 04:00:26 pm »
En zo werkt het dus níet... :'(

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #15 Gepost op: november 10, 2004, 04:24:21 pm »

quote:

We (Lonneke en ik) hadden het nu even over bi-sexualiteit.

porcupine

• Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #16 Gepost op: november 10, 2004, 04:27:02 pm »
Toch werkt het niet zoals het in dat blaadje staat,
zo zou het niet moeten gaan.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2004, 04:27:39 pm door porcupine »

lonneke

• Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #17 Gepost op: november 10, 2004, 06:54:59 pm »
Ik denk niet dat iemand bi-sexueel wordt omdat dat trendy is. Er is wel steeds meer openheid over sexualiteit en bi-sexualiteit wordt ook geaccepteerd in deze maatschappij.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #18 Gepost op: november 10, 2004, 11:03:45 pm »
Ik denk dat dit wel zo is. Sterker nog, ik weet het wel zeker.

Het is 'in'. Het is een bepaalde hippe sfeer, met allemaal coole mensen... wie wil daar nou niet bij horen? De gemakkelijkheid waarmee erover gepraat wordt door mensen die zogenaamd 'bi' zijn wijst wel in die richting. Zoals ik al zei: ik ken niemand die andersgeaard is, die dat écht tof vindt.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2004, 11:05:28 pm door Roodkapje »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #19 Gepost op: november 10, 2004, 11:22:24 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 10 november 2004 om 14:40:
Meestal wordt er daardoor ook niet veel over gepraat, terwijl diegene wel met 'die andere' gevoelens kan rondlopen. En dat wringt een beetje, wat voor onbegrip bij de omgeving zorgt: je hébt toch een vriend(in), wat is het probleem nou?
Nou, eigenlijk vind ik dat ook wel, want al ben je hetero heb je toch nog steeds heel veel 'keus' buiten je eigen partner om? Er zijn nog 3 miljard andere vrouwen op de wereld naast mijn eigen vrouw, dus er is toch al genoeg concurrentie, kunnen die andere 3 miljard mannen er ook nog wel bij ;)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Marnix

• Bekijk profiel
Hermafrodieten
« Reactie #20 Gepost op: november 13, 2004, 08:31:44 pm »
Ben het helemaal met de eerste reactie van P&A eens.

Dat je die behoefte hebt is nog geen reden om die behoefte dus te willen stillen.

Die behoefte komt er denk ik juist door de zondeval.... en daarom moet je je er tegen verzetten en niet er aan toegeven onder het motto: Ach zo zit ik nou eenmaal ik elkaar, ik heb die gevoelens en die moet ik toch kwijtkunnen?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien