quote:
Iris schreef op 11 november 2004 om 12:28:Waar ik in mijn zoektocht steeds maar tegenaan blijf lopen is het volgende:
Stel, je gelooft totaal nergens in, maar je zet je altijd in voor je medemens.
Voor iedereen heb je altijd een vriendelijk woordje klaar en ook een luisterend oor, als dat nodig is.
Je respecteert moeder natuur en hecht waarde aan alles wat daaruit voortkomt.
Je probeert het goede te doen.
Je bent een warm mens.
Volgens de Bijbel ga je dan dus TOCH naar de hel, omdat je ongelovig was.
Het kan er bij mij haast niet in.
Met dit punt blijf ik worstelen.
Zou Jezus ook gezegd hebben tegen deze persoon: "U gaat naar de hel"?
Dit is een van de lastigere vragen van het christendom. Het is het antwoord op deze vraag die het christendom onderscheidt van alle andere religies.
Volgens de Bijbel is het als volgt:
Wij mensen zijn gemaakt om God en elkaar (op elk moment) lief te hebben. Het is niet alleen de bedoeling dat we dat proberen, maar dat ook volmaakt doen.
Wij mensen kunnen elkaar namelijk heel erg kwetsen, zelfs als we het goed bedoelen.
Als ik het idee heb dat ik het wel redelijk doe dan vergeet ik vaak de momenten dat ik onverschillig was, gewoon maar leefde, kortom de momenten waarin ik niet in echte liefde voor God en de mensen om me heen leefde.
En zelfs als we volmaakt leven dan voldoen we alleen maar aan ons doel, we kunnen daarmee de fouten van gisteren niet goed maken.
Jezus zegt het als volgt:
21 Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd: “Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.” 22 En ik zeg zelfs: ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht. Wie tegen hen “Nietsnut!” zegt, zal zich moeten verantwoorden voor het Sanhedrin. Wie “Dwaas!” zegt, zal voor het vuur van de Gehenna (hellevuur) komen te staan. Matt. 5:21ev
Jezus zegt hier eigenlijk dat als er ook maar 1 moment van liefdeloosheid in m'n leven is, dat al genoeg is om mij te veroordelen tot de hel.
Ik vind dat juist heel troostrijk. Alle pijn en ellende die mij is aangedaan en die ik anderen heb aangedaan is niet iets waar God zomaar over heenstapt, Hij is er bloedserieus over.
God is volmaakt goed. Het gaat Hem er niet alleen om dat we uiterlijk liefdevol zijn, maar juist in ons hele wezen. Zelfs de kleinste gedachte ziet God.
27 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Pleeg geen overspel.” 28 En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. zegt Jegt Jezus in Matt.5
Kort gezegd betekent dat eigenlijk dat we met z'n allen in principe onmogelijk aan de hel kunnen ontkomen. Wat we ook doen en hoe goed we ook leven, het is gewoon niet genoeg.
Het mooie is juist dat we door Jezus gratis en voor niets aan de hel kunnen ontkomen.
een vergelijking:
Je zou kunnen zeggen dat we met z'n allen in de gevangenis zitten. Wat ik ook doe en hoe liefdevol ik ook ben, ik komt de gevangenis niet zomaar uit. Jezus biedt mij echter aan om in mijn cel te gaan zitten, zodat ik er zomaar uit mag.
Er is trouwens een mooi bijkomend voordeel aan dit geschenk. Je hoeft je nooit meer af te vragen of je wel goed genoeg bent en of je wel genoeg doet en of je wel liefdevol genoeg bent, want dat is niet de reden waarom je aan de hel ontkomt, dat is namelijk Jezus.
quote:
Wat is liefde nou eigenlijk?
Is het liefdevol om een bescheiden mens die altijd klaar staat voor iedereen, een enkeltje naar de hel te bezorgen?
Puur omdat hij of zij nergens in geloofde?
Wat is liefde nu eigenlijk? Ik vind het behoorlijk lastig om daar een antwoord op te geven. Telkens als ik naar mezelf kijk en als ik denk dat ik anderen echt liefheb, dan merk ik dat er bij mij ook andere motieven meespelen. Vaak wil ik alleen maar geaccepteerd worden door anderen en wil ik me goed voelen en is mijn liefde vaak het middel om dat doel te bereiken. Als ik dan toch de liefde wil beschrijven dan wil ik het graag als volgt doen:
God die volmaakt goed is en die de mensen niet nodig heeft, heeft ondanks dat Hij de slechtheid van mensen absoluut niet kan verdragen toch altijd voor ze gezorgd. Sterker nog Hij is zelf door de hel gegaan om de mensen daarvan te redden. Niet dat Hij er op een of andere manier iets mee opschiet maar gewoon omdat Hij ze liefheeft. Dat is liefde.
quote:
Is het niet zo dat een mens (zoals ik hem net omschreef) door de natuur en zijn naaste lief te hebben, net zo goed het licht van Jezus volgt?
Maar dan misschien onbewust?
Er zijn toch vele kamers in het koninkrijk Gods?
Paulus zegt in Rom1:20 dat de mensen uit de schepping kunnen opmaken hoe God is, dus wat dat betreft....
quote:
En wanneer je gelooft in de liefde en ernaar handelt, maar het niet de naam "God" geeft, geloof je dan niet net zo goed in Jezus?
(Ook al noem je Zijn naam niet en benoem je de dingen anders?)
Is dat niet hetzelfde licht, dezelfde waarheid, en hetzelfde leven?
Iris
Het geloof in de liefde en ernaar handelen is natuurlijk prachtig, maar het gaat voorbij aan het centrale punt in het geloof in Jezus:
Als we echt eerlijk zijn dan zijn we niet zo volmaakt. Gelukkig is de liefde van God gratis en voor niets. Je kunt het dan ook niet verdienen. De enige manier is accepteren dat God het je geeft.