In principe ga ik twee keer, tenzij ik op moet passen. Ik zie de kerkgang niet als een verplichting, ik ga er graag naar toe.
naast persoonlijke bijbelstudie, is de kerk ook een hulpmiddel om meer van God te weten te komen. het is de plek waar ik God mag prijzen, waar ik samen met anderen mag bidden, waar ik iets van mijn rijkdom mag afstaan in de collecte. het is de plek om d gemeenschap der heiligen te ervaren.
Is de kerk dan nodig voor mijn geloof? Zonder de kerk kan ik ook geloven, dat is waar. Toch zou ik het niet willen missen, omdat het wel mijn moment is waarop ik verder mag in de rest van de week. Zeg maar een soort rustpunt, een pas op de plaats. Tuurlijk zijn er wel preken die minder aanspreken, maar het kan juist heel mooi zijn geweest voor de ander.
Kerk is ook een middel om samenzijn te ervaren. In de week kom je elkaar tegen, op zondag kom je samen. Je praat met elkaar, je ziet elkaar en je leeft mee met elkaar.
Als ik niet naar de kerk zou gaan, dan zou ik dat erg missen. Kerkbezoek is daarom absouluut een onderdeel van mijn geloof.