Auteur Topic: Meningen over Kerkbezoek  (gelezen 24835 keer)

Rianne

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Gepost op: november 11, 2004, 11:00:58 pm »
Ik zou graag willen weten wat jullie meningen zijn over kerkbezoek.

Eerst nog even geen discussie, maar gewoon de vraag: wat is jouw mening? Ga je 1x per zondag, ga je 2x? Ga je helemaal niet? Kun je goed christen zijn zonder naar de kerk te gaan? Wat zijn (goede) redenen om niet naar de kerk te gaan? Wat is jouw reden om te doen wat je doet?

Zacharov

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #1 Gepost op: november 11, 2004, 11:24:44 pm »
Ik ga vrijwel altijd twee keer naar de kerk. (op een paar keer per jaar na of zo). Het voelt voor mij niet als een verplichting om naar de kerk te gaan, ik wil juist graag.
Juist om samen bij elkaar te zitten om uit de bijbel te lezen en om te zingen voor God vind ik erg belangrijk.

Het is mijn mening dat je niet alleen kunt geloven. God dienen is een teamactiviteit dus als je het alleen wilt doen dan ontbreekt er gewoon iets aan. Dat je door het bijwonen van 1,2 of honderd kerkdiensten per week een goed christen bent is natuurlijk onzin. Als het alleen maar als een soort verplichting voelt, voor wie doe je het dan? Dan kun je het net zo goed weglaten.

PIKO

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #2 Gepost op: november 12, 2004, 08:57:16 am »
Wij gaan in principe 2x per zondag naar de kerk De kinderen ook, maar de jongste van 7 mag af en toe thuisblijven, voor hem is het een hele zit.

Ik zie geen goddelijk gebod om 2x  per zondag naar de kerk te gaan. Ik zie wel dat God deze dag een bijzondere plaats geeft in het leven van christenen. Het feit dat je ook 's middags gaat ondersteunt dit, het is niet zo dat je na de morgendienst weer over kan gaan tot de orde van de dag. Laten we van deze vrijheid en rust genieten ook door een tweede keer samen te komen.

Juist in deze tijd, het is in een gezin vliegen van 's morgens vroeg tot ver in de avond, wordt het belang van de rustdag alleen maar groter, ik ervaar het als een oase van rust voordat de drukke week weer begint.

Dat wil niet zeggen dat er vragen zijn. Bijv. over het karakter van de tweede dienst. Het mag best meer een leerdienst zijn of juist een dienst met een ander karakter.
Met broedergroet,

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #3 Gepost op: november 12, 2004, 10:36:33 am »
Wij gaan in principe twee keer, maar het is zodanig "in principe" dat ik meer het idee heb dat we "minimaal één keer" gaan.

Zondagsmiddags is toch vaak ook: Bijbelstudie voorbereiden voor kring, verwaterde contacten aanhalen, dat soort dingen. Als we "niets" te doen hebben op zondagmiddag gaan we wel twee keer.
Bombus terrestris Reginae

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #4 Gepost op: november 12, 2004, 11:02:39 am »

quote:

Zacharov schreef op 11 november 2004 om 23:24:
Ik ga vrijwel altijd twee keer naar de kerk. (op een paar keer per jaar na of zo). Het voelt voor mij niet als een verplichting om naar de kerk te gaan, ik wil juist graag.
Juist om samen bij elkaar te zitten om uit de bijbel te lezen en om te zingen voor God vind ik erg belangrijk.

Het is mijn mening dat je niet alleen kunt geloven. God dienen is een teamactiviteit dus als je het alleen wilt doen dan ontbreekt er gewoon iets aan. Dat je door het bijwonen van 1,2 of honderd kerkdiensten per week een goed christen bent is natuurlijk onzin. Als het alleen maar als een soort verplichting voelt, voor wie doe je het dan? Dan kun je het net zo goed weglaten.
ik stem in :)
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #5 Gepost op: november 12, 2004, 12:16:43 pm »
Het aantal keren verschilt per situatie. Als ik geen zinniger dingen te doen heb (en dat gebeurt ook niet al te vaak) streef ik er zeker naar om de tweede dienst bij te wonen. Voorop gesteld dat die tweede dienst ook gehouden wordt. Bij mijn vriendin bijvoorbeeld hebben ze geen tweede dienst. In mijn eigen gemeente hebben we een 'alternatieve' invulling van de middag. Bij mijn ouders hebben ze wel een tweede dienst.
Het ligt ook aan mijn stemming, als ik geen zin heb in een tweede dienst, ga ik er niet zitten, het heeft m.i. geen zin om ongemotiveerd in een kerk te gaan zitten.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #6 Gepost op: november 12, 2004, 12:41:08 pm »
Mag ik ook anderhalf keer zeggen? De ene week pas ik 's middags op de kleine, de andere week mijn vrouw.

Ik zou de kerkgang niet kunnen missen... dan zou mijn door-de-weekse-geloof heel snel verwateren denk ik! Hoewel ik een preek of dienst lang niet altijd helemaal na kan vertellen, ervaar ik het wel als geestelijk voedsel, wat ik van de Here krijg. Ik heb daar na een week van werken ook best weer trek in.

Verder ben ik ook van mening, met Zacharov, dat buiten de kerk en de gemeenschap geloven erg moeilijk is vol te houden. En het daarom bijna noodzakelijk is om je bij een gemeente te sluiten.

Als het aan je stemming ligt of je naar een dienst gaat, kan ik goed begrijpen. Maar het is volgens mij nauwelijks een argument om niet te gaan. Je zou namelijk ook moeten gaan omdat je weet dat God je iets te vertellen heeft. Het is naar mijn mening wel God die je roept... En bijna niets is zo veranderlijk als de stemming van een mens. Alleen het Hollandse weer misschien  :P Wellicht wordt je juist door die dienst (en door de 'overwinning op je stemming') wel heel erg ondersteund, gemotiveerd of opgebouwd o.i.d.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2004, 12:41:48 pm door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

fransje

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #7 Gepost op: november 12, 2004, 12:44:05 pm »

quote:

PIKO schreef op 12 november 2004 om 08:57:
Wij gaan in principe 2x per zondag naar de kerk De kinderen ook, maar de jongste van 7 mag af en toe thuisblijven, voor hem is het een hele zit.

Ik zie geen goddelijk gebod om 2x  per zondag naar de kerk te gaan. Ik zie wel dat God deze dag een bijzondere plaats geeft in het leven van christenen. Het feit dat je ook 's middags gaat ondersteunt dit, het is niet zo dat je na de morgendienst weer over kan gaan tot de orde van de dag. Laten we van deze vrijheid en rust genieten ook door een tweede keer samen te komen.

Juist in deze tijd, het is in een gezin vliegen van 's morgens vroeg tot ver in de avond, wordt het belang van de rustdag alleen maar groter, ik ervaar het als een oase van rust voordat de drukke week weer begint.

Dat wil niet zeggen dat er vragen zijn. Bijv. over het karakter van de tweede dienst. Het mag best meer een leerdienst zijn of juist een dienst met een ander karakter.
Helemaal mee eens !!
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #8 Gepost op: november 12, 2004, 12:49:28 pm »
* Alfredt gaat zelden naar de kerk. Kan het gewoon fysiek moeilijk aan.... Maar als ik daar geen last van zou hebben zou ik ws gewoon 2 keer gaan. De redenen zijn hierboven wel gegeven. Al moet ik wel zeggen dat ik het niet heel erg van belang vind hoeveel diensten er belegd worden... die 2 diensten per week  zijn natuurlijk ook vrij willekeurig. Het zouden er net zo goed 3, 4 of 1 kunnen zijn.
Pinkeltjefan

DoubleUP

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #9 Gepost op: november 12, 2004, 12:57:16 pm »

quote:

Alfredt schreef op 12 november 2004 om 12:49:
[...]Al moet ik wel zeggen dat ik het niet heel erg van belang vind hoeveel diensten er belegd worden... die 2 diensten per week  zijn natuurlijk ook vrij willekeurig. Het zouden er net zo goed 3, 4 of 1 kunnen zijn.

Yep. Een duidelijk voorbeeld van een 'goede gewoonte', wat mij bedreft!
(Vier is een beetje veel, 1 weer een beetje weinig, tenzij je die heel anders zou doen dan nu... (drankje, maaltijdje, studieuurtje etc. maar dan is het geen 'kerkdienst' in de huidige betekenis meer...))
* DoubleUP Gebruikt af en toe teveel haakjes  O-)

LaNaussee

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #10 Gepost op: november 12, 2004, 02:37:23 pm »
Bij mij wisselt het hoe vaak ik naar de kerk ga. Soms één keer, soms ook wel eens drie keer. Ik vind het belangrijk om elke week naar de kerk te gaan. Samen met anderen God grootmaken is iets geweldigs! Wel is het zo dat wanneer ik weken heb waarin ik minder met God doe, dat ik veel meer de behoefte heb om toch maar een kerkdienst mee te pikken. Wanneer ik de hele week al druk voor God ben bezig geweest, moet ik mezelf wel echt vertellen dat het goed is ook naar de eredienst te gaan.

Wat maakt voor mij hoe vaak ik ga? Eigenlijk vooral wat voor diensten er zijn en wat ik moet doen. Wanneer ik zelf actief bezig moet zijn in de dienst (spelen met muziekteam) ben ik vaak zo moe dat ik de middagdienst oversla. Wat ook wel gebeurt is dat ik wanneer ik 's middags moet spelen juist een extra dienst meeneen, aangezien ik er dan 's middags toch minder van opsteek (al is dat de laatste tijd minder). Soms ga ik ook wel naar andere kerken om bijvoorbeeld een cantatedienst bij te wonen.

Nu, dat lijkt natuurlijk nog al wat, maar de eerlijkheid bied te zeggen dat ik soms ook wel voor een wereldbekerwedstrijd wielrennen of een WK schaatsen thuisblijf.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #11 Gepost op: november 12, 2004, 02:59:55 pm »
Minimaal 1x, sommige periodes 2x sommige periodes 1x, ligt er soms ook aan hoe ik er zelf op dat moment tegenover sta.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Liedje

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #12 Gepost op: november 12, 2004, 03:08:35 pm »
In principe ga ik twee keer, tenzij ik op moet passen. Ik zie de kerkgang niet als een verplichting, ik ga er graag naar toe.
naast persoonlijke bijbelstudie, is de kerk ook een hulpmiddel om meer van God te weten te komen. het is de plek waar ik God mag prijzen, waar ik samen met anderen mag bidden, waar ik iets van mijn rijkdom mag afstaan in de collecte. het is de plek om d gemeenschap der heiligen te ervaren.
Is de kerk dan nodig voor mijn geloof? Zonder de kerk kan ik ook geloven, dat is waar. Toch zou ik het niet willen missen, omdat het wel mijn moment is waarop ik verder mag in de rest van de week. Zeg maar een soort rustpunt, een pas op de plaats. Tuurlijk zijn er wel preken die minder aanspreken, maar het kan juist heel mooi zijn geweest voor de ander.
Kerk is ook een middel om samenzijn te ervaren. In de week kom je elkaar tegen, op zondag kom je samen. Je praat met elkaar, je ziet elkaar en je leeft mee met elkaar.
Als ik niet naar de kerk zou gaan, dan zou ik dat erg missen. Kerkbezoek is daarom absouluut een onderdeel van mijn geloof.

DoubleUP

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #13 Gepost op: november 12, 2004, 04:02:25 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 12 november 2004 om 14:37:
[...]Wel is het zo dat wanneer ik weken heb waarin ik minder met God doe, dat ik veel meer de behoefte heb om toch maar een kerkdienst mee te pikken. Wanneer ik de hele week al druk voor God ben bezig geweest, moet ik mezelf wel echt vertellen dat het goed is ook naar de eredienst te gaan.

Wat maakt voor mij hoe vaak ik ga? Eigenlijk vooral wat voor diensten er zijn en wat ik moet doen. Wanneer ik zelf actief bezig moet zijn in de dienst (spelen met muziekteam) ben ik vaak zo moe dat ik de middagdienst oversla. Wat ook wel gebeurt is dat ik wanneer ik 's middags moet spelen juist een extra dienst meeneen, aangezien ik er dan 's middags toch minder van opsteek (al is dat de laatste tijd minder). Soms ga ik ook wel naar andere kerken om bijvoorbeeld een cantatedienst bij te wonen.
[...]
Citaat
Liedje:
naast persoonlijke bijbelstudie, is de kerk ook een hulpmiddel om meer van God te weten te komen. het is de plek waar ik God mag prijzen, waar ik samen met anderen mag bidden, waar ik iets van mijn rijkdom mag afstaan in de collecte. het is de plek om d gemeenschap der heiligen te ervaren.
Is de kerk dan nodig voor mijn geloof? Zonder de kerk kan ik ook geloven, dat is waar. Toch zou ik het niet willen missen, omdat het wel mijn moment is waarop ik verder mag in de rest van de week. Zeg maar een soort rustpunt, een pas op de plaats. Tuurlijk zijn er wel preken die minder aanspreken, maar het kan juist heel mooi zijn geweest voor de ander.
Kerk is ook een middel om samenzijn te ervaren. In de week kom je elkaar tegen, op zondag kom je samen. Je praat met elkaar, je ziet elkaar en je leeft mee met elkaar.
[/q]
Wat ik hier heel erg mis is 'the other way round', er wordt zo erg vanuit jezelf gedacht.
Moeten we (incluis mezelf hoor!) ons niet meer afvragen of God ons niet mist in die dienst waar we niet naar toe gaan? Hij houdt van ons, en wil ons volgens mij graag 'op visite' in Zijn huis... Daar horen we dan 'thuis'...

LaNaussee

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #14 Gepost op: november 12, 2004, 04:39:04 pm »

quote:

DoubleUP schreef op 12 november 2004 om 16:02:

Wat ik hier heel erg mis is 'the other way round', er wordt zo erg vanuit jezelf gedacht.
Moeten we (incluis mezelf hoor!) ons niet meer afvragen of God ons niet mist in die dienst waar we niet naar toe gaan? Hij houdt van ons, en wil ons volgens mij graag 'op visite' in Zijn huis... Daar horen we dan 'thuis'...
Ik zie dit niet zozeer als vanuit mij gedacht. Volgens mij zijn heel veel dingen die je als christen kunt doen ook een vorm bij Hem op visite gaan. Wanneer ik naar bijbelstudie ga of alleen in gebed ben, of ik naar een toerustingsavond ben of thuis met mijn gitaar opwekkingsliedjes speel. Volgens mij ben ik dan elke keer bij Hem op visite. Voor mij is met Hem in contact staan steeds meer dagelijkse praktijk. Wil dat dan zeggen dat ik wanneer ik een keer niet naar de eredienst ga, maar de alpha-cursus voorbereid, dat Hij mij dan mist?

LaNaussee

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #15 Gepost op: november 12, 2004, 04:41:11 pm »
wat mij meer tegenstaat is (wat ik zelf ook veelvuldig doe) de gedachte dat de dienst voor jou nuttig moet zijn. Wat kan ik er halen? Rust, geestelijke voeding en noem maar op wat er genoemd wordt. Maar staan we ook wel stil bij wat anderen in de kerk aan ons kunnen hebben?

Rianne

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #16 Gepost op: november 12, 2004, 05:31:39 pm »
Geen discussie, alleen eerst even jullie eigen meningen graag.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2004, 05:32:25 pm door Rianne »

Marnix

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #17 Gepost op: november 13, 2004, 08:27:36 pm »
Tja ik ga over het algemeen 6 of 7 keer per maand.... De laatste tijd meestal zeven keer omdat Kingsize en GODfashion tegelijkertijd zijn, maar dat gaat vanaf komende maand veranderen en dan ga ik 6x per maand. Ik vind bovenstaande vieringen goede alternatieven en 6 kerkdiensten in de maand vind ik genoeg om de band met mijn gemeente te houden en te verbeten.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

j@f@

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #18 Gepost op: november 14, 2004, 02:00:49 pm »
Meestal 2 keer per zondag

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #19 Gepost op: november 14, 2004, 11:06:47 pm »
2x per zondag, behalve als ik het fysiek niet trek (en dan slaap ik wel altijd 's middags).
Ik baal er wel van dat ik niet vaker in m'n eigen gemeente kan zijn, maar ja: weekend naar mijn ouders, weekend naar m'n vriend zijn ouders, dan hou je nog maar weinig weekenden over...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #20 Gepost op: november 15, 2004, 10:06:23 am »
Gistermiddag voor het eerst sinds tijden weer eens een middagdienst gemist (zware verkoudheid, moe, etc.)

Ryan

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #21 Gepost op: november 15, 2004, 09:47:35 pm »
Ik probeer elke zondag 2x naar de kerk te gaan. De keren dat ik 1x ga is omdat ik moet oppassen of ziek ben.

God geeft ons de zondag en de mogelijkheid om naar de kerk te gaan, 2x naar de kerk gaan en luisteren naar een preek is niet veel als je beseft dat een week 7 dagen is!! Daarom ben ik van mening dat je zo veel mogelijk van die gelegenheid gebruik moet maken. Daarnaast vind ik dat het naar de kerk gaan en samen als gemeente te mogen luisteren naar Gods woord meehelpt aan het groeien in je geloof.

Het is verleidelijk om maar 1x te gaan. Als je lekker in het bos loopt en nog langer wil genieten, ach dan sla je toch een keer over? Mijn boek is zo spannend, ik ga volgende week wel weer 2x. Ik heb ook weleens dat ik even de moed moet krijgen om me klaar te maken voor de kerkgang. Dat heeft elk mens denk ik wel. Ik denk dat wanneer je snel toegeeft en toch maar thuis blijft het steeds makkelijker wordt om een keer thuis te blijven. En daar zit weer een gevaar in.

Een goed christen kunnen zijn zonder naar de kerk te gaan? Daar heb ik zo net eigenlijk al antwoord op gegeven.

Goede redenen om thuis te blijven? Als je ziek bent of als je moet oppassen!! Waarom zou je thuisblijven terwijl je als gemeente in Gods huis samen kan zijn?!

Rianne

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #22 Gepost op: november 15, 2004, 11:05:32 pm »
Bedankt allemaal. Goede redenen om naar de kerk te gaan dus!
En een aantal goede redenen om niet te kunnen gaan: ziekte, oppassen, je werk.. (in sommige gevallen) Dat waren de redenen eigenlijk wel.
Soms lijkt het alsof mensen het zo van zichzelf af laten hangen of ze wel of niet gaan.
Geen zin? Leer je toch niks in de kerk? Kan je wel in je eentje geloven? Daar heb ik een mega groot vraagteken bij.

Die gedachte dat het vooral voor jouzelf goed moet zijn staat mij ook heel erg tegen. Ik zit hier af en toe in de kerk en dan heb ik nauwelijks door waar het over gaat . Om de reden dat onze dominee nogal moeilijk preekt en het hier natuurlijk in het engels gaat. Maar ik hou er nooit het gevoel aan over dat de kerkdienst nutteloos is geweest. Hoe kan een kerkdienst toch ooit nutteloos zijn? Ligt dat aan de dienst? Of ligt dat aan jezelf?

Vragen we God wel eens voordat we naar de kerk gaan, of Hij ons wil helpen de preek te begrijpen? Of Hij ons wil helpen onze aandacht erbij te houden? Er IETS uit te halen wat we mee kunnen nemen in de rest van de week?

En zoals bijbelstudie voorbereiden, moet dat werkelijk juist precies onder de kerkdienst? Krijg je pas voor kerktijd te horen wat je daarvoor moet voorbereiden en is de bijbelstudie meteen na kerktijd? Of koos je misschien zelf dat moment om maar eens je bijbelstudie voor te bereiden? En voelde dat wat beter WANT je bent toch met de bijbel bezig... en dat zou je op dat moment in de kerk ook zijn.

(dit heeft allemaal absoluut NIKS te maken met de mensen die ziek zijn of andere problemen hebben waardoor het echt niet kan, ik heb het hier over de mensen die de keuze maken om niet te gaan, terwijl ze qua gezondheid en tijd heel goed wel hadden kunnen gaan)

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #23 Gepost op: november 16, 2004, 01:50:49 pm »
Ik vind een keer per zondag wel genoeg, dat heb ik ook van mijn ouders geleerd. Waar komt het eigenlijk vandaan dat je twee keer moet? Bij de ouders van mijn vriend gaan ze wel twee keer (nette GKV'ers), maar ik heb er wel moeite mee om twee keer zo'n saaie dienst uit te zitten. Als het een interessante dienst is, zit ik gerust een viering van 2 uur uit (moet ik wel op een gegeven moment heeeel nodig naar de wc...)

Ik zie wel op tegen komende kerstdagen, hoe vaak moet ik dan wel niet naar de kerk? Weten jullie hoeveel diensten er in de GKV worden gehouden in het kerstweekend? (Lalage pakt haar prekenschrift vast om mee te schrijven, anders houdt ze het nooit vol.)
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Rianne

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #24 Gepost op: november 16, 2004, 05:13:27 pm »
Ja, dat is het inderdaad om naar de kerk te gaan: een saaie dienst uitzitten. Arme jij ...

Ryan

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #25 Gepost op: november 16, 2004, 09:08:59 pm »
Tja dat is lastig als je in het engels moet luisteren, het zou voor mij een regelrechte ramp zijn want dan zou ik echt niks meekrijgen. Ik denk dat de kerken in Nederland en Canada ooknog al erg verschillen of niet? Jammer dat de dominee moeilijk preekt, delen meer mensen dit? Anders zou je het een keer kunnen aankaarten?

Naar mijn idee kan een kerkdienst nooit nutteloos zijn. Wanneer je dat gevoel wel hebt dan ligt het aan jezelf. De ene keer zal een dienst je meer aanspreken dan de andere keer. Dat ligt vaak denk ik toch ook aan de preek. Want die staat toch wel centraal in een dienst. Maar wanneer je een wat mindere preek hebt gehoord wil dat niet zeggen dat dan meteen de hele dienst minder was. Ik denk dat je altijd wel wat aan de dienst hebt, ik wel. En ik kan me ook niet voorstellen dat je helemaal niks aan de preek hebt. Volgens mij zit er altijd wel iets in waar je wat mee kan.

En in je eentje geloven? Daar heb ik ook een groot vraagteken bij. Ik zou dat absoluut niet kunnen. Juist het samen delen, samen praten dat vind ik erg belangrijk en daar leer je van. En moet je elkaar ook juist niet opzoeken??

Voordat ik naar de dienst ga vraag ik vaak aan God of Hij me wilt helpen om de preek goed te begrijpen en om mijn aandacht erbij te houden. Vooral dat laatste is erg moeilijk. Sinds een tijdje schrijf ik punten uit de preek op, dit helpt mij erg goed om bij de preek te blijven. En is ook handig om er nog een keer op terug te kijken. En elke dominee is ook weer verschillend. Naar de ene dominee kun je beter luisteren dan naar de ander, dat is een feit. Toch mag ik mezelf gelukkig prijzen dat we hele fijne dominees hebben die echt midden in de gemeente staan en die mooi kunnen preken. Maar wanneer ik met mijn vriend mee ga naar zijn kerk (pkn) heb ik veel meer moeite om te luisteren naar de dominee. Dit heeft weer te maken met het feit dat er uit de Statenvertaling wordt gelezen, ouderwetse/moeilijke taal wordt gebruikt. Dat maakt het erg moeilijk voor mij om te luisteren en te begrijpen wat er gezegd wordt.

Ik vind het jammer dat mensen er een gewoonte van maken om 1x of af en toe naar de kerk te gaan. Ook is het jammer als mensen hun bijbelstudie gaan voorbereiden tijdens de dienst, of als mensen de hele dienst kletsen of slapen. Waar ik ook moeite mee heb is dat naar mijn idee de mensen steeds meer op hun manier de dienst willen hebben. De laatste tijd heb ik daar weleens discussies over, en dat vind ik erg moeilijk. Waarom moet het zoals wij het willen? Kijken wij niet teveel naar wat wij willen en niet te weinig naar wat God wil? Is het ook niet onze taak om als gemeente samen te komen en zo als gemeente opbouwend bezig zijn?

Volgens mij staat er nergens zwart op wit dat je 2x naar de kerk moet. Die mogelijkheid wordt wel gegeven, moeten we die dan niet met beide handen aanpakken?? En zoals eerder gezegd, wat zijn nou 2 diensten volgen op 1 dag in een week van 7 dagen?

ovenvisje

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #26 Gepost op: november 17, 2004, 02:30:31 pm »
Wij gaan altijd 2 keer naar de kerk.
s'Morgens danken wij God dat wij weer naar de kerk mogen en dat wij in een vrij land wonen .
Wij vragen aan God of Hij ons wil helpen om te luisteren en te zingen tot zijn eer.
Wij bidden dan ook voor de dominee's over heel de wereld die deze dag Zijn woord mogen brengen.
Ook bidden wij voor onze broeders en zusters in landen waar zij niet naar de kerk mogen of kunnen gaan.
Laten wij goed beseffen wat een rijkdom het is wat God ons geeft in zijn dienst en dat God ons die mogelijkheid geeft.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #27 Gepost op: november 18, 2004, 03:38:50 pm »
Rianne: het is niet altijd saai hoor! Dat verschilt per kerk en per dienst.

Ik schrijf tegenwoordig ook dingen op tijdens de preek als ik bij de ouders van m'n geliefde ben, maar daardoor valt het me juist extra op als een preek weinig inhoud heeft en er veel dingen herhaald worden. Bovendien vind ik de liederen uit het liedboek niet allemaal even geweldig: de melodieen lijken allemaal zo op elkaar en men zingt vaak niet in de maat. Ik verveel me gewoon in zo'n dienst, dat zal vast aan mij liggen hoor... maar dan ga ik liever ergens anders heen. Gelukkig zijn er genoeg kerken in Nederland waar ik uit kan kiezen :)

Ik kan erg genieten van een kerkdienst bij Crossroads international church bijvoorbeeld. Daar staat een goede band de liederen te begeleiden en er is een preek waar je echt iets mee kan. Ik leer daar veel nieuwe dingen. Bovendien zijn er twee diensten: om 10.00 en om 11.40 en we kunnen dus mooi uitslapen en naar de tweede dienst gaan :)
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Marnix

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #28 Gepost op: november 20, 2004, 03:14:02 pm »
Troost je Lala, kerst is dit keer in het weekend.... dus zondag heb je 2 diensten en zaterdag 1 gok ik? valt nog mee ;)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

meisje2

• Het leven zit vol verrassingen
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #29 Gepost op: december 02, 2004, 08:54:35 pm »
Zelf ga ik altijd 1 x per zondag ('s ochtends) Ik gebruik dan de rest van de zondag als rustdag in de winter of bezoek en zodra het niet meer regent ben ik buiten aan het genieten van de schepping van God. Door de weeks heb ik daar geen tijd voor. (werk) Als ik buiten ben en het liefste op het water als het dan stil is wordt ik overvallen door de grootheid en goedheid en mooiheid van Gods werk. Zondag zie ik als een zegen voor de mens om God te dienen en zijn arbeid te laten liggen, zodat lichaam en geest zich kunnen herstellen.
Hoe hoog de berg, hoe diep het dal.... Laat God mijn metgezel zijn.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #30 Gepost op: december 02, 2004, 09:14:01 pm »
Meestal 1x. Soms 2x. Is deels gegroeid door de kids en later persoonlijke moeiten. Zo moet ik om het weekend zondagsmiddags 280 km rijden.
Toch zit er ook wel bewuste keus achter. Ik heb moeite met de tendens dat je 2x moet om aan te tonen dat je niet vanuit jezelf redeneert. Gewoonte heeft het in de GKv duidelijk overgenomen van het achterliggende principe. Dienen en loven van God en dat samen met de naaste. Dat is het belangrijkste. Daar is de zondag voor afgezonderd.
Ik kan me dan goed vinden in wat meisje2 hierboven beschrijft. Maar het een sluit het ander niet uit. Waarom niet met meerderen het water op en daar de schrift bespreken en Gods lof te zingen? In het decor van zijn schepping.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Macguinness

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #31 Gepost op: december 03, 2004, 07:01:28 am »
Als er twee kerdiensten zijn op een zondag dan ga je toch gewoon twee keer? (als je kunt uiteraard)
Ik snap het allemaal niet zo goed hoor, het lijkt nu net of het een straf is om twee keer naar de kerk te gaan.

Ik kan vaak maar één keer naar de kerk omdat ik vaak op zondag moet werken, (hopelijk komt daar binnenkort verandering in) en juist als je maar één keer kunt besef je pas goed hoe mooi het is om twee keer te gaan, en dan is het voor mij ook  moeilijk te begrijpen dat mensen er voor kiezen om maar één keer te gaan.

Ik zou er trouwens ook erg veel moeite hebben om zomaar thuis te blijven terwijl ik weet dat de rest van de gemeente wel in de kerk zit, dan is het net of je die mensen niet  nodig hebt of zo.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #32 Gepost op: december 03, 2004, 08:19:54 am »
Hoe vaak ik ga is eerlijk gezegd nogal afhankelijk van de kwaliteit van de dominee die komt. Onze eigen dominee is top, dus dan ga ik in principe wel 2x.

Maar sommige voorgangers/preeklezers vind ik echt dodelijk saai, of ronduit anti-evangelicaal, dan vraag ik me echt af wat ik daar doe. (ja, ik ken alle argumenten waarom dat zo verschrikkelijk fout is, maar vind ze niet steekhoudend)

By the way: bij het bezoek van de bijbelkring heb ik ontdekt dat mensen maar al te makkelijk afhaken, daar wordt nog veel lichter overheen gestapt, terwijl ik van mening ben dat je aanwezigheid daar ECHT iets uitmaakt voor de anderen. Maar op de een of andere manier heeft de GKV de 2 diensten hoog in het vaandel en is de rest veruit ondergeschikt.

Niet alleen bijbelkring, maar ook gebedskringen of bijbelstudie of .... wordt veel en veel makkelijker overgeslagen. Alsof de rest maar voedingsloze crackertjes zijn en alleen de zondagse eredienst een warme maaltijd, in geestelijk voedsel gezien...
« Laatst bewerkt op: december 03, 2004, 08:22:59 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #33 Gepost op: december 04, 2004, 03:29:43 pm »
Tja.. ik ga soms 2 keer, maar probeer minstens 1 keer te gaan elke zondag en dat lukt zeker.

Verder denk ik dat het anders is als je ouders bent, want voor kinderen is 2 keer echt te veel, imho, het is zo saai zonder kindernevendienst voor ze. Dan kunnen ze hooguit een beetje tekenen.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Aquila

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #34 Gepost op: december 04, 2004, 09:49:16 pm »
De laatste maanden ben ik 1x per zondag naar de kerk geweest, en dat beviel me prima. Er was ook geen tweede dienst want 's avonds kwamen we met een gedeelte van de gemeente bij elkaar (soort huiskring) om bijbel te lezen, te zingen, te bidden en te eten. Wat mij betreft een prima vervanging van de tweede dienst. Dit was niet in Nederland, maar in een klein stadje in het zuiden van Amerika, waar ik lid was van een Presbyterian Church. Helaas ben ik nu weer terug in Nederland, en zal ik dus weer gewoon twee keer per zondag naar de kerk gaan (dat helaas slaat vooral op 'het weer terug zijn' en niet op 'twee keer naar de kerk gaan').
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #35 Gepost op: december 05, 2004, 05:43:46 am »
Dit maakte ik ongeveer 8 jaar geleden mee.

Wij, gereformeerde studentenvereniging die graag eigen gang ging/gaat, gingen begin zomer weekend uit naar strand en zon op Texel. De kerk van Den Helder was net begonnen op Texel diensten te beleggen voor vakantiegangers. De kerk lag vijf km bij de camping vandaan, dat was wel een forse wandeling. We werden uitbundig ontvangen door de Texelaars en de paar vroege vakantiegangers. "Tot vanmiddag," was de hartelijke uitnodiging na afloop.

's Middags zouden we geen dienst bezoeken. De wandeling was te ver, zaterdags had men te lang in de zon gelegen zodat er lichte koorts en blaren in knieholten zich gevormd hadden, dus nog eens 2x vijf km lopen kon er niet vanaf. Fietsen gingen we natuurlijk niet huren op zondag, dat was dus evenmin optie. Een (verder door niemand voorbereide) bijbelkring moest ook wel kunnen.

Eind van 't liedje was dat iedereen eigen gang ging, waarbij meer dan helft van aanwezigen toch maar fiets huurde. Die middag fietste ik naar 't kerkje in Den Burgh. Zelden zo teleurgestelde onbekende medegelovigen gezien. Probeer dat maar 'ns uit te leggen: dat je zelf maar wat aan gaat rommelen (van de bijbelstudie kwam eigenlijk niets terecht) terwijl broers/zussen in de Heer conform afspraak speciaal voor zomergasten eredienst belegt.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

marijma

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #36 Gepost op: december 05, 2004, 12:59:28 pm »
Kerkgang is niet persé noodzakelijk voor het geestelijk leven. Het gaat erom hoe je van binnen eruit ziet en niet de buitenkant. Het klinkt misschien als een dooddoener, maar er gaan zoveel mensen naar de kerk en ze zijn van binnen dood. Maar in de kerk zelf ziet men dat vaak niet omdat ze naar de buitenkant kijken...de persoon gaat toch immers naar de kerk. Ik zelf ga meestal 1x zondags. Er is gelegenheid om 3x te gaan (woensdags ook). Dat doe ik met veel plezier en ik ga liever 1x in de week met veel plezier, dan nog 2x extra met tegenzin. Persoonlijk vind ik dat hypocrisie hoogtij viert in deze dagen bij de christenen, en dat is ook een reden waarom ik het niet zo prettig vindt om vaker te gaan. Ik weet, het klinkt negatief maar ik word er gewoon zo vreselijk somber van. Ik geniet van mijn relatie met God, en door de weeks ben ik ook bezig met andere (christelijke)zaken en vind de kerkgang belangrijk maar hoe vaak je gaat...ach....dat vind ik dus bijzaak. Zorg er eerst maar voor dat je met plezier gaat en of dat dan 1x of 3x is.....Ik weet, ongetwijfeld zal ik hier commentaar op krijgen dat ik voor God moet gaan en zo, maar als mijn relatie met God goed is, dan denk ik dat God dit veel belangrijker vind dan al die wettistische regeltjes.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2004, 01:02:46 pm door marijma »
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

fred ruiten

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #37 Gepost op: december 12, 2004, 11:42:38 pm »
je gaat toch gewoon twee keer? Ik ervaar het als fijn om samen in de gemeente en met de gemeente (mijn broers en zussen) God te dienen en te prijzen. Daar zijn we toch bij onze Vader thuis? En staat er niet in Gods Woord dat we de samenkomsten niet moeten vermijden? En dat des te meer naarmate wij de dag zien naderen? Dus als je twee keer kan, is dat toch prima?

Wij gaan ook vaak naar Frankrijk en gaan dan maar een keer, omdat er maar een dienst is. Enm dan mis je wel een deel van de dienst (die Fransen spreken het veel te rap uit...) Maar ook daar ervaar je de aanwezigheid van God, de liefde van je freres en soeurs en mag je God loven in het Frans.

Ik zou het allemaal niet graag willen missen en leef mee met christenen die dat niet mogen..

Marnix

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #38 Gepost op: december 13, 2004, 12:11:50 am »
Klopt, als 2x kan en je ervaart dat niet als teveel, dan is dat zeker prima. Ik heb geen moeite met mensen die 2x naar de kerk gaan hoor... ik heb wel wat moeite met mensen die er moeite mee hebben als ik een keer geen 2x ga om bepaalde, in mijn ogen goede redenen :)

Marcel Havinga

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #39 Gepost op: december 13, 2004, 03:09:55 pm »
Het maakt voor God niet uit hoevaak je naar de kerk gaat. Het maakt Hem uit waarom je naar de kerk gaat...

Ik wil er mee zeggen dat het mij een zorg zou zijn of je nou 1 of 2 keer gaat. Volgens mij is het nl veel belangrijker dat je gaat omdat je van God en je naasten houdt. Persoonlijk vind ik het fijn om dan zo vaak mogelijk naar het huis van God te gaan. Ik vind het gaaf om samen met anderen God te dienen en ook om elkaar te leren kennen zodat je er ook voor elkaar kunt zijn.

Zelf ga ik dus 2 keer. En ik denk ook dat men binnen de gkv het belangrijk vinden dat je 2 keer gaat en dat dat zelfs belangrijker is dan de reden waarom. Als er mensen niet op bijbelstudie, wijkavond of weet ik veel wat, komen, dan leren ze nooit de christenen om hen heen kennen en kun je er ook niet zijn voor elkaar. Laat staan dat je dan op een goede manier God kunt dienen.

mzzl
M
God is groter dan dat je denkt dat Hij is

Iemand

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #40 Gepost op: december 13, 2004, 06:02:40 pm »
Maakt het wel uit voor God waar je naar de kerk gaat?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #41 Gepost op: december 13, 2004, 08:51:33 pm »
Dat is een off-topicvraag, waar je een nieuwe discussie over kunt openen, Iemand.

Iemand

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #42 Gepost op: december 13, 2004, 10:20:46 pm »
Ow oke.. maar volges mij s r wel s zo'n topic gweest? Naja laat anders maar.. misschien open ik wel n nieuwe...

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #43 Gepost op: december 13, 2004, 10:33:11 pm »
Nou mensen, afgelopen zondag ben ik braaf twee keer naar de kerk geweest. 's Ochtends naar de internationale kerk en 's avonds naar de nieuwe GKV in Amstelveen. Ik heb beide keren erg genoten van de muziek en de preek :)
Komende zondag ga ik ook twee keer, 's ochtends naar de eredienst in de kerk van m'n ouders en 's middags werk ik mee aan een vesper met christmas carols. De week daarop is het Kerst en ga ik een keer of drie naar de GKV in Vroomshoop.

Toch denk ik dat die laatste vijf keer bij elkaar me minder zullen doen dan de twee van afgelopen zondag. Gaat het ons om kwaliteit of om kwantiteit? Sommigen zeggen: Als je twee keer gaat, heb je meer kans dat je een goede preek te horen krijgt. Maar kan je er dan niet beter voor zorgen dat je gewoon altijd een goede preek krijgt, zodat als je een keer iemand meeneemt diegene niet de kans loopt dattie een zwamverhaal te horen krijgt...

Nouja ik ga dus liever twee keer naar zo'n gave dienst als die van afgelopen zondag dan een keer naar een saaie dienst.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #44 Gepost op: december 13, 2004, 10:41:30 pm »
De discussie gaat tot nu toe vooral over de frequentie van de kerkgang en de daar achterliggende motivatie. In de openingspost werd ook gevraagd of je zonder kerkgang kunt.

Ik zou die vraagstelling breder willen trekken. Namelijk: kun je als kind van God leven zonder je aan te sluiten bij een georganiseerd verband van mede-gelovigen? Kerkbezoeken (of samenkomsten) zijn niet het enige dat je geloof zou kunnen opbouwen maar is wel een onderdeel van een georganiseerd verband. Het is deels al eerder genoemd: bijbelstudie, (pastorale) bezoeken, bidstonden, (zang-)samenkomsten, alpha en andere cursussen, preekbesprekingen en vele andere activiteiten bouwen mee aan de relatie met God en de naaste. In mijn visie is het focussen op uitsluitend erediensten daarom geen goede zaak.

Aansluiten bij mede-gelovigen dus......
In de bijbel lees ik telkens weer die oproep van God om ons geloof niet in ons eentje te beleven. Het volk Israel kwam in de woestijn bijeen bij de tent der samenkomst (tabernakel) en later werd dat de tempel al dan niet met synagogen. Verder zijn er de NT teksten over de gemeente als een lichaam. En in openbaringen spreekt Jezus tegen gemeenten. Niet tegen individuele gelovigen (Johannes uitgezonderd.) Zo kan ik wel doorgaan. Maar los van dit bijbelse "bewijs" weet ik ook uit eigen ervaring dat je elkaar nodig hebt. Zowel zondags als de rest van de week.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

lonneke

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #45 Gepost op: december 14, 2004, 12:21:49 am »
Wat mij hier opvalt is dat je mensen hoort als ze wél naar de kerk gaan. Dan hebben ze er absoluut geen probleem mee om dat te uiten. Maar oh wee als je nooit gaat. Die mensen hoor je niet. Jammer, want dat zegt m.i. genoeg...

Rianne

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #46 Gepost op: december 14, 2004, 02:31:28 pm »
Precies. Misschien dat de mensen die niet naar de kerk gaan, of nauwelijks, hier ook hun mening neer kunnen zetten?

Iemand

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #47 Gepost op: december 14, 2004, 05:34:21 pm »
Ik ga 1 keer per week naar de kerk. Gewoon omdat we maar 1 dienst per week hebben. Ik weet niet of ik 2 keer zou gaan als dat mogelijk was. Maar goed zoals eerder gezegt, t gaat niet om hoeveelheid.
Ik denk niet dat het zo slim is om helemaal niet naar de kerk te gaan... dit ligt natuurlijk wel weer aan hoe vaak je verder in de week met mede-gelovigen in contact bent. Maar er staat ook in de bijbel dat we n heilige samenkomst moeten houden op Sabbat, vandaar dus ook.

Vinden jullie trouwens dat je perse lid van n kerk moet worden? En wat nou als je het niet volledig eens bent met de standpunten van die kerk, en je daarom geen lid kan worden, ook al ben je het wel met de grote lijnen eens?

Zacharov

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #48 Gepost op: december 14, 2004, 05:50:51 pm »

quote:

lonneke schreef op 14 december 2004 om 00:21:
Wat mij hier opvalt is dat je mensen hoort als ze wél naar de kerk gaan. Dan hebben ze er absoluut geen probleem mee om dat te uiten. Maar oh wee als je nooit gaat. Die mensen hoor je niet. Jammer, want dat zegt m.i. genoeg...

Ik snap het niet helemaal? Wat zegt dat dan precies?
Als ik hier niet durt te zeggen dat ik nooit naar de kerk ga, dan ben ik toch bezig om mezelf met anderen te vergelijken? en als ik zeg dat ik het logisch vind om twee keer naar de kerk te gaan en dat ik niet snap dat mensen 1 keer gaan, dan ben ik toch ook bezig om mezelf met anderen te vergelijken?
Dat kan nooit goed zijn. Dan ga ik naar de kerk wegens de sociale controle of ik durf er niets over te zeggen wegens de sociale controle.

Als ik naar de kerk ga dan ga ik daar primair heen om samen met anderen dicht bij God te zijn en voor Hem te zingen (en om een preek te horen). Als ik niet ga dan heb ik het gevoel dat ik wat mis.
1 GKV-dienst op een zondag ervaar ik als te weinig. In andere denominaties is het gebruikelijker om 1 dienst te houden, maar dan is zo'n dienst vaak veel intensiever en langer. Daarnaast gaat het vaak gepaard met uitgebreid koffie drinken (of zoiets) met de hele gemeente. Als er sprake is van zulke diensten dan heb ik aan 1 genoeg.

En het is echt niet zo dat we zo lang mogelijk in de kerk moeten zitten alleen omdat we daar de mogelijkheid voor hebben.
Een paar week geleden heb ik op een zondag ongeveer 6 uur in de kerk gezeten en hoe mooi een kerkdienst ook is, dat trok ik echt niet meer. Het zit niet in de kwantiteit.

offtopic:Toch blijf ik vinden dat een gemiddelde GKV-dienst nogal kort is. Vaak worden er slechts 12 coupletten gezongen (in totaal) van 2 of 3 psalmen, met daarbij een preekje van 20 minuten. (Het interactieve onderdeel mag ook wel wat meer aandacht hebben)

lonneke

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #49 Gepost op: december 14, 2004, 06:22:09 pm »
Ik respekteer het gewoon als mensen wel of niet naar de kerk gaan. Het zegt ook niet zoveel over het geloof. Het geloof is een innerlijk gebeuren en het is niet zo dat je je geloof verliest wanneer je niet gaat. Misschien is dat ook persoonlijk, ik kan niet voor anderen praten. Een goede vriend van mij verdiept zich al meer dan 25 jaar in het geloof, nog meer dan ik vind ik, en ik zie hem als een oprecht christen, maar hij gaat niet naar de kerk.
Ik denk dat het lichaam van Christus ook wereldwijd is en dat dat niet gerelateerd is aan kerkgang. Er zijn ook genoeg mensen die elke zondag naar de kerk gaan en er doordeweeks maar op los leven. Zulke mensen ken ik helaas ook.
Ik denk persoonlijk dat je niet veel mist wanneer je niet gaat. De angst dat je dan alleen komt te staan is ongegrond. Maar misschien ligt het er ook aan waar je woont. In een grote stad kijken mensen toch al niet zo naar elkaar om terwijl in een dorp mensen meer voor elkaar doen, ongeacht je geloofsovertuiging.