quote:
op 14 Mar 2003 16:04:25 schreef lonneke:
op 14 Mar 2003 14:52:07 schreef Wilhelmina:
4. Godsdienstwaanzin heeft vaak zijn oorsprong in een aanvankelijke goede gelovige ondergrond. Echter daaruit worden enkele elementen zó overbelicht, dat er geen grenzen meer zijn, en onderwerping aan een leiderschap ontbreekt.
Kun je dit, wat betreft onderwerping aan leiderschap, wat breder toelichten?
Iedere gelovige moet zich vrijwillig onderwerpen aan leiderschap. Ook de leiders moeten zich op hun beurt weeronderwerpen aan gezag, b.v. een overkoepelend orgaan, of bij jullie denk ik de synode.
Een nieuwe gemeente moet dus een overkoepelend orgaan zoeken die als het ware als een paraplu fungeert. Deze paraplu kan helpen en begeleiden bij problemen, maar moet ook bevoegd zijn bijbels gezag uit te oefenen als de bewuste gemeente, óf de leider een verkeerde kant op dreigt te gaan, dit weer ter bescherming van de gemeenteleden die onder die leider gesteld zijn.
Daarom gaat het keer op keer fout, met de "grote"evangelisten, ook in ons land, die een prachtige bediening hebben maar de hele gemeente opofferen aan zijn bediening. Meestal dulden deze leiders geen gezag boven zich en eisen wél absolute onderwerping van hun volgelingen. Deze leiders zeggen rechtstreeks onder het gezag van God te staan, waarmee ze willen zeggen dat zodra je die leider niet gehoorzaamd, je meteen ook ongehoorzaam bent aan God zelf.
Dat heeft tot gevolg dat iedereen klakkeloos doet wat hij vraagt, of wat hij vaak zegt "ontvangen" te hebben van God. Durf daar maar eens tegen in te gaan. Wij hadden ooit zo'n leider, die grote sommen geld vroeg voor een nieuw te bouwen gebouw, en vertelde tegen de mensen die daar niet aan mee konden doen, dat hij niet graag in hun schoenen zou staan als ze eens voor God moesten verschijnen. We konden nergens terecht met onze grote zorgen, want hij had zich nooit zelf onder gezag gesteld, dus was ook door niemand te corrigeren. Als je een klacht had, dan zei hij: daarmee moet je bij God zijn!
Ik hoop dat je zo begrijpt wat ik bedoel.