Auteur Topic: godsdienstwaanzin  (gelezen 3788 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
godsdienstwaanzin
« Gepost op: maart 13, 2003, 11:41:49 pm »
wie weet wat dit betekent en/of heeft hier ervaring mee?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
godsdienstwaanzin
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2003, 02:24:37 pm »

quote:

op 13 Mar 2003 23:41:49 schreef lonneke:
wie weet wat dit betekent en/of heeft hier ervaring mee?

Bij ons in de praktijk is iemand die sinds kort weet dat hij persoonlijk de Zoon van God is.
Hij krijgt boodschappen voor de wereld en probeert die aan iedereen te slijten.
Bedoel je dat?

Of bedoel je de heer Geene van het Efraim genootschap die beweerde dat zijn gemeente vorig jaar als bruid zou worden opgenomen?

lonneke

• Bekijk profiel
godsdienstwaanzin
« Reactie #2 Gepost op: maart 14, 2003, 02:38:33 pm »
Ik zal een aantal voorbeelden geven waarvan ik mij afvraag of ze met godsdienstwaanzin te maken hebben.

Denken dat je huis vol zit met demonen en met een detector deze op kunnen sporen.

Je kinderen verbieden met "ongelovige" kinderen te laten spelen omdat je denkt dat deze kinderen besmet zijn met demonen.

Een gelovige denkwereld erop na houden en alles wat daar niet aan voldoet toezeggen aan de satan.

Maar ik zou wel eens willen weten wat de definitie is van godsdienstwaanzin of psychisch gestoord.

Wordt een godsdienstwaanzinnige anders behandeld in de hulpverlening dan psychisch gestoorde mensen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
godsdienstwaanzin
« Reactie #3 Gepost op: maart 14, 2003, 02:52:07 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 14:38:33 schreef lonneke:
Ik zal een aantal voorbeelden geven waarvan ik mij afvraag of ze met godsdienstwaanzin te maken hebben.

Denken dat je huis vol zit met demonen en met een detector deze op kunnen sporen.

Je kinderen verbieden met "ongelovige" kinderen te laten spelen omdat je denkt dat deze kinderen besmet zijn met demonen.

Een gelovige denkwereld erop na houden en alles wat daar niet aan voldoet toezeggen aan de satan.

Maar ik zou wel eens willen weten wat de definitie is van godsdienstwaanzin of psychisch gestoord.

Wordt een godsdienstwaanzinnige anders behandeld in de hulpverlening dan psychisch gestoorde mensen.

Leuke vragen;) ;) ;) ;)

1. Demonen spoor je niet op met een detektor, maar door de gave van onderscheiding van geesten. ( één van de gaven van de Heilige Geest)
2. Kinderen moeten juist aangespoord worden met andersdenkenden te spelen, de velden zijn wit om te oogsten, echter waar zijn de arbeiders? Daarbij moeten wij beseffen dat Hij die in ons is, groter is, dan die in de wereld is.
3. Ook ( of misschien juist!) in de gelovige wereld zijn duidelijke demonische invloeden. Wat heeft de duivel er aan de wereld te winnen, die heeft hij al.
4. Godsdienstwaanzin heeft vaak zijn oorsprong in een aanvankelijke goede gelovige ondergrond. Echter daaruit worden enkele elementen zó overbelicht, dat er geen grenzen meer zijn, en onderwerping aan een leiderschap ontbreekt. Psychisch gestoorden kunnen een duidelijke aantoonbaare medische afwijking hebben die behandelbaar is.
5. Helaas is de meeste hulpverlening overwegend "werelds" dus is er absoluut geen onderscheiding tussen somatische oorzaken en geestelijke oorzaken. Daarom is het bij psychisch lijden van een gelovige ook altijd aan te raden een christen-psychiater op te zoeken.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
godsdienstwaanzin
« Reactie #4 Gepost op: maart 14, 2003, 03:10:16 pm »
en onderwerping aan een leiderschap ontbreekt.

Gisteravond in een vergadering begon een vrouw die duidelijk psychisch in de war was, onder het gebed zo vreselijk te schreeuwen, van: God wij hebben U zo nodig.
En toen de voorganger haar wou wegleiden, weigerde ze pertinent, ze was zo sterk, dat twee mannen haar niet de baas konden.

Kun je zo.n vrouw, die lid van de gemeente is, voortaan de toegang weigeren ?
( Het was al de tweede keer )

Ik weet dat deze vrouw duidelijk bevrijding nodig heeft, maar als ze nou weigert mee te werken ? Ze heeft nog een heel lieve man, die ook bij ons komt.

De vraag is aan Wilhelmina
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wilhelmina

• Bekijk profiel
godsdienstwaanzin
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2003, 03:20:00 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 15:10:16 schreef Mientje:
en onderwerping aan een leiderschap ontbreekt.

Gisteravond in een vergadering begon een vrouw die duidelijk psychisch in de war was, onder het gebed zo vreselijk te schreeuwen, van: God wij hebben U zo nodig.
En toen de voorganger haar wou wegleiden, weigerde ze pertinent, ze was zo sterk, dat twee mannen haar niet de baas konden.

Kun je zo.n vrouw, die lid van de gemeente is, voortaan de toegang weigeren ?
( Het was al de tweede keer )

Ik weet dat deze vrouw duidelijk bevrijding nodig heeft, maar als ze nou weigert mee te werken ? Ze heeft nog een heel lieve man, die ook bij ons komt.

De vraag is aan Wilhelmina

Zolang mensen niet de wil hebben bevrijding te ontvangen, nodigen ze dus vrijwillig de boze uit zijn verwoestende werk te doen in hun leven.
Al zou je de macht hebben ze in één keer te bevrijden, dan nóg zullen de demonen 7 voudig terugkeren omdat ze het huis schoon en op orde vinden en de bewuste persoon haar deur weer wagenwijd open houdt.
Mensen die op zo'n moment zeggen geen bevrijding nodig te hebben worden geplaagd door minstens één geest: een geest van hoogmoed. En dat is een taaie.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
godsdienstwaanzin
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2003, 03:28:01 pm »
Zolang mensen niet de wil hebben bevrijding te ontvangen, nodigen ze dus vrijwillig de boze uit zijn verwoestende werk te doen in hun leven.
Al zou je de macht hebben ze in één keer te bevrijden, dan nóg zullen de demonen 7 voudig terugkeren omdat ze het huis schoon en op orde vinden en de bewuste persoon haar deur weer wagenwijd open houdt.
Mensen die op zo'n moment zeggen geen bevrijding nodig te hebben worden geplaagd door minstens één geest: een geest van hoogmoed. En dat is een taaie.

Zij vind zichzelf diepgelovig, Maar je ging niet op mijn vraag in of je zo iemand nog kunt tolereren in een dienst, zij onderwierp zich duidelijk niet aan het leiderschap. Haar man bemoeide zich er helemaal niet mee, hij kan er denk ik niet tegen op.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

lonneke

• Bekijk profiel
godsdienstwaanzin
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2003, 04:04:25 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 14:52:07 schreef Wilhelmina:
4. Godsdienstwaanzin heeft vaak zijn oorsprong in een aanvankelijke goede gelovige ondergrond. Echter daaruit worden enkele elementen zó overbelicht, dat er geen grenzen meer zijn, en onderwerping aan een leiderschap ontbreekt.
Kun je dit, wat betreft onderwerping aan leiderschap, wat breder toelichten?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
godsdienstwaanzin
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2003, 07:01:25 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 16:04:25 schreef lonneke:
op 14 Mar 2003 14:52:07 schreef Wilhelmina:
4. Godsdienstwaanzin heeft vaak zijn oorsprong in een aanvankelijke goede gelovige ondergrond. Echter daaruit worden enkele elementen zó overbelicht, dat er geen grenzen meer zijn, en onderwerping aan een leiderschap ontbreekt.

Kun je dit, wat betreft onderwerping aan leiderschap, wat breder toelichten?

Iedere gelovige moet zich vrijwillig onderwerpen aan leiderschap. Ook de leiders moeten zich op hun beurt weeronderwerpen aan gezag, b.v. een overkoepelend orgaan, of bij jullie denk ik de synode.
Een nieuwe gemeente moet dus een overkoepelend orgaan zoeken die als het ware als een paraplu fungeert. Deze paraplu kan helpen en begeleiden bij problemen, maar moet ook bevoegd zijn bijbels gezag uit te oefenen als de bewuste gemeente, óf de leider een verkeerde kant op dreigt te gaan, dit weer ter bescherming van de gemeenteleden die onder die leider gesteld zijn.
Daarom gaat het keer op keer fout, met de "grote"evangelisten, ook in ons land, die een prachtige bediening hebben maar de hele gemeente opofferen aan zijn bediening. Meestal dulden deze leiders geen gezag boven zich en eisen wél absolute onderwerping van  hun volgelingen. Deze leiders zeggen rechtstreeks onder het gezag van God te staan, waarmee ze willen zeggen dat zodra je die leider niet gehoorzaamd, je meteen ook ongehoorzaam bent aan God zelf.
   Dat heeft tot gevolg dat iedereen klakkeloos doet wat hij vraagt, of wat hij vaak zegt "ontvangen" te hebben van God. Durf daar maar eens tegen in te gaan. Wij hadden ooit zo'n leider, die grote sommen geld vroeg voor een nieuw te bouwen gebouw, en vertelde tegen de mensen die daar niet aan mee konden doen, dat hij niet graag in hun schoenen zou staan als ze eens voor God moesten verschijnen. We konden nergens terecht met onze grote zorgen, want hij had zich nooit zelf onder gezag gesteld, dus was ook door niemand te corrigeren. Als je een klacht had, dan zei hij: daarmee moet je bij God zijn!
Ik hoop dat je zo begrijpt wat ik bedoel.

lonneke

• Bekijk profiel
godsdienstwaanzin
« Reactie #9 Gepost op: maart 14, 2003, 07:11:34 pm »
hoe om te gaan dan met mensen die alleen op God vertrouwen, dus bovenstaande wat jij verteld, omverwerpen en zeggen: Ik heb alleen aan God genoeg. Zo'n iemand laat zich dus ook niet helpen, niet door christelijke hulpverleners en ook niet door andere mensen.
Aan God heb ik genoeg...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
godsdienstwaanzin
« Reactie #10 Gepost op: maart 14, 2003, 07:15:06 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 19:11:34 schreef lonneke:
hoe om te gaan dan met mensen die alleen  op God vertrouwen, dus bovenstaande wat jij verteld, omverwerpen en zeggen: Ik heb alleen aan God genoeg. Zo'n iemand laat zich dus ook niet helpen, niet door christelijke hulpverleners en ook niet door andere mensen.
Aan God heb ik genoeg...
Dat is meestal een vrome smoes om geen gezag boven je te dulden. En dat is erg Hollands. O-)

lonneke

• Bekijk profiel
godsdienstwaanzin
« Reactie #11 Gepost op: maart 17, 2003, 10:16:15 pm »
dank je wilhelmina voor je bijdrage!