Mega-begripsverwarring indahouse!

Hermafroditisme is een
lichamelijke afwijking die wordt gedefinieerd als: zowel zaadbalweefsel als eierstokweefsel bezitten.
Transgenderisme is het gevoel het andere geslacht te zijn, terwijl je lichamelijk "gewoon" het ene geslacht bent.
In theorie kun je dus NIET zowel hermafrodiet als transgenderist zijn, omdat een hermafrodiet beide geslachten "heeft". In praktijk is de definitie die van hermafroditisme wordt gehanteerd wat breder en vallen er vaak ook mensen onder waarvan de
uitwendige geslachtsorganen niet duidelijk zijn. Officieel heten die pseudo-hermafrodieten.
Interessant is het proefschrift "Het is een... eh...
onduidelijkheid over het geslacht bij de geboorte" maar ik weet niet meer wie het schreef.
In elk geval, voor de ontwikkeling van de identiteit van de hermafrodiet is het allereerst van belang te kijken welk gender deze persoon zich toe voelt behoren. Omdat hermafroditisme vaak in de neonatologie speelt, zijn het meestal ouders en artsen die de keus maken afhankelijk van het genotype, de uitwendige en inwendige geslachtsorganen en de oorzaak van het (pseudo)hermafroditisme.
De seksuele
geaardheid komt dan op de tweede plaats, vaak in de puberteit. In principe kan een hermafrodiet dus zes kanten op naarmate zijn/haar eigen gevoel: homoseksuele man of vrouw, heteroseksuele man of vrouw en biseksuele man of vrouw. Dat iemand "bigenderist" is en zich dus zowel man als vrouw voelt (of geen van beiden, "agenderist" zou je dat dan denk ik noemen) komt volgens mij NOOIT voor.
Wat betreft de seksualiteit van hermafrodieten: geheel afhankelijk van hun lichamelijke toestand, hun zelf-beleefde gender en hun geaardheid. Het is dus onmogelijk om op de vraag van Vrolijke een éénduidig antwoord te geven.