Ik denk dat er wel die twee kanten zijn: Gered zijn en van de Here Jezus houden.
Het zou het mooiste zijn als je die twee dingen combineert: Je bent gered en daarom houd je van degene die dat heeft gedaan.
Dus het is niet erg om te geloven omdat je anders in de hel zou komen. (Laat sommigen het niet lezen

) maar daar zou het dan niet bij moeten blijven.
Omdat je Hem dankbaar bent dat Hij voor jou
persoonlijk naar de aarde wilde komen en sterven (zelfs als je de enige persoon op aarde was geweest, had Hij dat ook gedaan-zo heb ik het wel eens horen uitleggen)
En Hij had er op zich geen belang bij. Het kostte Hem wel alles en dan moet je bedenken dat Hij altijd 1 was met de Vader. Dus Hij liet nogal wat achter om hier op aarde te komen. Wij als mensen weten niet beter dat het leven zo als je het hier meemaakt met de mooie en ook de nare kanten ervan. Maar Jezus heeft Zelf de wereld geschapen en wist dus wat het verschil was met hoe God het had bedoeld. En Hij wist hoe het was bij Zijn Vader, die heerlijkheid die Hij afgelegd heeft.
Ook is de Here Jezus is de bron van het Leven en is de Liefde in onze harten uitgestort. Als je dat hebt ervaren, wil je niet anders meer. Niet dat het altijd op de toppen van de berg is met je geloof. Maar het is dat vaste vertrouwen niet alleen dat je niet in de hel komt, maar dat Hij onvoorwaaardelijk van
mij (en jou) houdt.
Wat dat betreft zou ik zonder leven hierna, dat ook wel doen, alhoewel dit zo hypothetisch is dat ik het wel moeilijk vind om dit echt voor te stellen. Als alles na dit leven ophoudt, waarom moest je dan nog gered worden van je zonden bijvoorbeeld. Dat zou ook niet kunnen, want als er geen opstanding der doden is, is Jezus ook niet opgestaan, en juist hierdoor had Hij de overwinning behaald.
In de bijbel staat het zo:
1 Kor 15: 19
Indien wij alleen voor dit leven onze hoop op Christus gebouwd hebben, zijn wij de beklagenswaardigste van alle mensen.En over gered zijn, dat is wel Gods insteek en Zijn motivatie is liefde:
Joh. 3: 16
16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.