Auteur Topic: Geloven om er zelf beter van te worden.  (gelezen 1314 keer)

Shield

• Bekijk profiel
Geloven om er zelf beter van te worden.
« Gepost op: november 18, 2004, 12:15:08 am »
Hallo allemaal,
Ik had zo als christen een vraag waar ik toch wel heel vaak over na denk.
Laat ik beginnen met een voorbeeld:

STEL JE EVEN VOOR: De bijbel zegt dat als je sterft, dat je dan gewoon dood bent. Je komt niet in een hemel en ook niet in een hel. Hoe zouden jullie dan met het geloof omgaan? Zouden jullie dan nog steeds proberen om naar het woord van Jezus te leven?

Wat ik bedoel te zeggen is: Ik heb het gevoel dat ik alleen maar geloof omdat ik bang ben dat ik anders in de hel kom. Ik geloof wel daadwerkelijk dat wat er in de bijbel staat en dat Jezus voor mij/ons gestorven is, en probeer ook om naar gods woord te leven ( wat lang niet altijd lukt trouwens ).

Vraag die ik mijzelf dus stel: Hoe zou ik met het geloof omgaan als ik wist dat ik na de dood nergens meer zou komen?

Dit lijkt mij erg onzuiver en zou graag willen weten of anderen dit herkennen en hoe je om moet gaan met zulke gedachten.

Alvast bedankt

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 18, 2004, 12:23:46 am »
Je geloof is toch belangrijk voor hoe je in het leven staat? Als je de waarde daarvan leert ontdekken verschuift je aandacht vanzelf, denk ik. En dan gaat het vooral over de liefde voor God en mens, die mogelijk gemaakt is door Jezus Christus. Daar heb je in het aardse leven ook heel wat aan.

Onzekerheid of angst over wat na de dood gebeurt lijkt me inderdaad geen goede reden om te geloven. Het kan wel een aanleiding zijn, want het heeft wel met elkaar te maken. "Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen, de enige ware God en Hem die Gij gezonden hebt, Jezus Christus" (Joh 17:3). Die kennis van God begint in dit leven al. Ik zou me er dus eerder zorgen over maken dat je Hem leert kennen, dan over hoe het met je afloopt na dit leven.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2004, 12:24:42 am door Pulpeet »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 18, 2004, 12:46:50 am »
Het leven na dit leven is onlosmakelijk verbonden met ons (mijn) geloof. Als er geen leven na dit leven zou zijn zouden we God alleen dankbaar zijn voor het hier en nu. Maar het meest dankbaar ben ik nu voor de betaling van mijn zonden door Jezus Christus! Was er geen leven na dit leven dan zou die betaling/genoegdoening nergens voor nodig zijn.

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 18, 2004, 12:48:27 am »
Heel herkenbaar, uit angst voor God kiezen - iets wat christenen nog vaak doen, ik zelf moet er ook mee worstelen.

Leer uit liefde God te volgen, niet uit angst. Angst voorkomt dat je je hart aan God geeft. Liefde drijft de vrees uit. Geloof uit angst bouwt ook je naaste niet op, dan wordt het alleen zwartgallige prediking, wetticisme , schuldgevoel e.d.
Al geloof ik wel dat God ook van angstige gelovigen houdt en in zijn liefde angst overwinnend, ook hun eeuwig heil wil schenken. Maar het is zo goed om nu al die liefde te ontvangen en uit te delen.
Natuurlijk is er sprake van gerechtvaardigde vrees voor straf, maar is die bedoeld tegen angstige christenen of hardnekkige ongelovigen? Ik denk eerder het laatste.
En schuld? Waar Gods Geest overtuigd van schuld, overtuigd Hij ons ook van liefde en genade, en dat wij In Christus voor God als rechtvaardig, volmaakt en heilig worden gezien, ons macht gegeven heeft zonen en dochters van God te zijn.

Per slot, er staat tig keer in de bijbel geschreven : Vrees niet!

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 18, 2004, 12:59:06 am »
quote:
Doarsie schreef op 18 november 2004 om 00:46:
Het leven na dit leven is onlosmakelijk verbonden met ons (mijn) geloof. Als er geen leven na dit leven zou zijn zouden we God alleen dankbaar zijn voor het hier en nu. Maar het meest dankbaar ben ik nu voor de betaling van mijn zonden door Jezus Christus! Was er geen leven na dit leven dan zou die betaling/genoegdoening nergens voor nodig zijn.

Nou, zelfs al zou er niets na de dood komen, dan nog ben je in dit leven beter af als je God kent.
Lijkt mij...
Het zou voor mij iig geen reden zijn om te stoppen met geloven.

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 18, 2004, 01:11:16 am »
Dat is het probleem met oa de Islam: nooit zekerheid van je behoud maar wel constant proberen je redding te bewerken, gevolg: Angst , fanatisme, depressie, achteloosheid, hypocrisie. Een spiegel voor veel christenen trouwens...
Jehova getuigen geloven dat ongelovigen niet naar de hel gaan maar simpelweg ophouden te bestaan(of vergis ik me soms?). Dan zit er wel wat in het motto: je leeft maar één keer. En als gelovige heb je bij hun m.i ook niet de zekerheid van behoud dus ben je niet veel beter af want je leeft in angst - excuseer me eventuele generalisering

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 18, 2004, 09:23:38 am »
quote:
Wat ik bedoel te zeggen is: Ik heb het gevoel dat ik alleen maar geloof omdat ik bang ben dat ik anders in de hel kom.

Angst is een slechte raadgever Shield. Geloven doe je omdat je van God houdt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 18, 2004, 09:37:21 am »
Ik denk dat er wel die twee kanten zijn: Gered zijn en van de Here Jezus houden.
Het zou het mooiste zijn als je die twee dingen combineert: Je bent gered en daarom houd je van degene die dat heeft gedaan.
Dus het is niet erg om te geloven omdat je anders in de hel zou komen. (Laat sommigen het niet lezen :) ) maar daar zou het dan niet bij moeten blijven.
Omdat je Hem dankbaar bent dat Hij voor jou persoonlijk naar de aarde wilde komen en sterven (zelfs als je de enige persoon op aarde was geweest, had Hij dat ook gedaan-zo heb ik het wel eens horen uitleggen)
En Hij had er op zich geen belang bij. Het kostte Hem wel alles en dan moet je bedenken dat Hij altijd 1 was met de Vader. Dus Hij liet nogal wat achter om hier op aarde te komen. Wij als mensen weten niet beter dat het leven zo als je het hier meemaakt met de mooie en ook de nare kanten ervan. Maar Jezus heeft Zelf de wereld geschapen en wist dus wat het verschil was met hoe God het had bedoeld. En Hij wist hoe het was bij Zijn Vader, die heerlijkheid die Hij afgelegd heeft.

Ook is de Here Jezus is de bron van het Leven en is de Liefde in onze harten uitgestort. Als je dat hebt ervaren, wil je niet anders meer. Niet dat het altijd op de toppen van de berg is met je geloof. Maar het is dat vaste vertrouwen niet alleen dat je niet in de hel komt, maar dat Hij onvoorwaaardelijk van mij (en jou) houdt.

Wat dat betreft zou ik zonder leven hierna, dat ook wel doen, alhoewel dit zo hypothetisch is dat ik het wel moeilijk vind om dit echt voor te stellen. Als alles na dit leven ophoudt, waarom moest je dan nog gered worden van je zonden bijvoorbeeld. Dat zou ook niet kunnen, want als er geen opstanding der doden is, is Jezus ook niet opgestaan, en juist hierdoor had Hij de overwinning behaald.

In de bijbel staat het zo:
1 Kor 15: 19
Indien wij alleen voor dit leven onze hoop op Christus gebouwd hebben, zijn wij de beklagenswaardigste van alle mensen.

En over gered zijn, dat is wel Gods insteek en Zijn motivatie is liefde:
Joh. 3: 16
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2004, 12:30:55 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Shield

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 18, 2004, 11:35:53 am »
bedankt allemaal voor de reacties, Als ik dus alle reacties mag samenvoegen dan komt het er op neer dat als ik God leer kennen en zijn liefde ontvang ( wat ik nu nog niet echt voel als ik eerlijk ben ) dat ik dan ook mijn geloof sterker wordt? Ook ALS er in de bijbel zou staat dat er na dit leven niets meer zou komen.

Misschien komen de vragen wat dom over, maar ik verdiep me eigenlijk pas de laatste paar maanden wat meer in het geloof. Ik ben wel altijd al gelovig geweest, maar heb er nog nooit echt veel mee gedaan. Daar wil ik nu dus wel verandering in brengen. Vind het soms wel heel moeilijk allemaal, maar dat hoort erbij ( denk ik ).

In ieder geval ( nogmaals ) bedankt voor de reacties en ik zal proberen om me meer te richten op god dan op het hiernamaals.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 18, 2004, 12:31:09 pm »
Om aan te sluiten bij de laatste woorden van P&A het gaat God om de liefde niet om angst:

Vrienden, laten we elkaar liefhebben, want de liefde komt van God. Iedereen die liefheeft, is uit God geboren en kent God.
[...]
Gods liefde voor ons is hieraan duidelijk geworden: hij heeft zijn enige Zoon in de wereld gezonden om ons door hem het leven te geven. Liefde betekent niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en dat hij zijn Zoon heeft gezonden als een boeteoffer voor onze zonden.
[...]
Nooit heeft iemand God gezien, maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons volmaakt geworden.
[...]
Als iemand erkent dat Jezus de Zoon is van God, dan blijft God in hem en blijft hij in God.
[...]
Onze liefde is volmaakt als we vol vertrouwen de dag van het oordeel tegemoet kunnen zien, en wel omdat we in deze wereld leven zoals Jezus. In de liefde is geen plaats voor angst. Volmaakte liefde sluit angst uit. Angst hangt samen met straf en wie angst heeft, leeft niet ten volle uit de liefde. Wij hebben lief, omdat God ons het eerst heeft liefgehad.
1 Joh 4

God heeft ons het eerst liefgehad. We hoeven dan ook niet bang te zijn dat we niet goed genoeg geloven of dat we niet genoeg liefhebben, of zo, want Hij heeft ons het eerst liefgehad en alle straf, oordeel en hel is door Jezus gedragen. Als je Jezus erkent als zoon van God en jouw redder dan is de hel gewoon geen optie meer. Angst is dan ook niet nodig.
Het is dan ook niet de bedoeling dat je leeft met de intentie om in de hemel te komen of met de intentie om niet in de hel te komen. De hemel (en de nieuwe aarde) liggen al vast als bestemming, daar hoef je je geen zorgen om te maken.

ovenvisje

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 18, 2004, 01:19:01 pm »
Als je meer liefde wilt ervaren dan is veel bijbellezen heel erg belangrijk.
Daar leer je wie God is en wat Jezus voor jou heeft gedaan.
Bid elke dag of Hij jou wilt vervullen met zijn Geest.
Hij zal je zeker niet laten staan.

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 18, 2004, 02:34:15 pm »
Shield, als ik enkele boeken mag aanraden om te lezen...

Douglas F. Kelly - Bidden Waarom als God alles al weet?  (over kracht van gebed)
H.J Selderhuis - Morgen doe ik het beter  (over de praktijk van het gewone leven vd gelovige)
Oswald Chambers - Geheel voor Hem (Dagboek, stevige kost maar radicaal !)

Waarom deze boekencombinatie: onverbloemde radicaliteit,  met oog voor gebrokenheid en zwakheid, plus het geloof dat God meer kan dan doen dan wij beseffen

God laat zich vinden door wie Hem ernstig zoeken!