Auteur Topic: Geloof en ongeloof (afgesplitst van God en de hel)  (gelezen 1353 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Geloof en ongeloof (afgesplitst van God en de hel)
« Gepost op: november 15, 2004, 10:31:04 pm »
Toch sta ik mijzelf tot op zekere hoogte best toe om over ongeloof nà te denken...
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

mazzzterrr

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 15, 2004, 10:52:23 pm »

quote:

mirt schreef op 15 november 2004 om 22:31:
Toch sta ik mijzelf tot op zekere hoogte best toe om over ongeloof nà te denken...
Uiteraard, je word er vaak genoeg mee geconfronteerd denk ik, maar vanuit de Bijbel gezien is het eigenlijk niet goed, dus denk je er liever niet teveel aan, want dat zou kunnen betekenen dat je door de satan gegrepen bent en dat wil je niet...

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 16, 2004, 07:35:56 am »

quote:

mazzzterrr schreef op 15 november 2004 om 22:52:
[...]

Uiteraard, je word er vaak genoeg mee geconfronteerd denk ik, maar vanuit de Bijbel gezien is het eigenlijk niet goed, dus denk je er liever niet teveel aan, want dat zou kunnen betekenen dat je door de satan gegrepen bent en dat wil je niet...

Mazzzterrr, ik weet niet of jij wel eens gelovig bent geweest, maar ik denk dat bijna elke jongere wel een periode heeft gehad waarin hij zich afvroeg of het echt wel allemaal zo is zoals hij in de kerk en van zijn ouders hoort. Die periode heb ik ook gehad.

En als ik nu over ongeloof nadenk, dan is het meer dat ik mij zelf tot op zekere hoogte kan inleven in de manier van dènken van een ongelovige. Zo snap ik heel goed dat een ongelovige geen boodschap heeft aan een waarschuwing over een satan die zich voordoet als een engel van het licht. En dat tie dat ook maar onzin vind. En dat tie vind dat christenen gehersenspoelt zijn. En uit angst bepaalde dingen niet doen.

Ik kan je nog wel dit vertellen, voor als je er benieuwd naar bent, dat als ik niet kìes voor de ongelovige manier van denken, dat daar bij mij toch meer een positieve overtuiging, een vertrouwen in, achter zit, dan enkel een angst voor het ongeloof zelf.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

mazzzterrr

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 16, 2004, 10:37:21 am »

quote:

mirt schreef op 16 november 2004 om 07:35:
[...]

Mazzzterrr, ik weet niet of jij wel eens gelovig bent geweest, maar ik denk dat bijna elke jongere wel een periode heeft gehad waarin hij zich afvroeg of het echt wel allemaal zo is zoals hij in de kerk en van zijn ouders hoort. Die periode heb ik ook gehad.

Snap ik, maar als je hele omgeving zo denkt en het voelt zonder meer goed, waarom zou je dan niet vanaf dat moment zeggen: Nu is het waar en ik ga er verder niet meer aan twijfelen. Je stelt op een gegeven moment een soort basis van wat waar is en wat niet. Misschien gebeurt dat wel op een leeftijd waarbij je nog te weinig jezelf verdiept in b.v. ongeloof, maar het kan natuurlijk ook andersom... Ik kan nog wel verder uitleggen hoe ik daarover denk, maar dan ga ik nogal off-topic...

quote:

En als ik nu over ongeloof nadenk, dan is het meer dat ik mij zelf tot op zekere hoogte kan inleven in de manier van dènken van een ongelovige. Zo snap ik heel goed dat een ongelovige geen boodschap heeft aan een waarschuwing over een satan die zich voordoet als een engel van het licht. En dat tie dat ook maar onzin vind. En dat tie vind dat christenen gehersenspoelt zijn. En uit angst bepaalde dingen niet doen.
Dat is zeker tot op zeker hoogte, want dat heeft te maken met wat je ziet als 'waar'. Je kan niet teveel over ongeloof nadenken, want je weet dat dat satan kan zijn. Dat zou dus betekenen dat je eerst moet stoppen met geloven om daar over na te denken als een ongelovige (klinkt een beetje vreemd, maar snap je wat ik bedoel?)

quote:

Ik kan je nog wel dit vertellen, voor als je er benieuwd naar bent, dat als ik niet kìes voor de ongelovige manier van denken, dat daar bij mij toch meer een positieve overtuiging, een vertrouwen in, achter zit, dan enkel een angst voor het ongeloof zelf.
Dat snap ik wel, maar zegt natuurlijk niets over de juistheid. Je geeft je leven weer zin en dat is leuk, want zoals ik het zie is het niet leuk. Je hebt ook echt een band ermee een goed gevoel een steunpilaar in moeilijke tijden en dat is allemaal prachtig, maar ik kan er niks (meer) mee. Daarom vind ik het nog geen onzin, ik vind het wel mooi, maar het moet niet te ver gaan.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 16, 2004, 10:47:38 am »
<span style=color:blue>Ik heb de discussie tussen mirt en mazzzterrr afgesplitst uit God en de hel omdat het daar off-topic was.
Jullie kunnen hier de draad opppakken. ;)
</span>
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 16, 2004, 10:54:56 am »

quote:

mazzzterrr schreef op 16 november 2004 om 10:37:
Je hebt ook echt een band ermee een goed gevoel een steunpilaar in moeilijke tijden en dat is allemaal prachtig, maar ik kan er niks (meer) mee.

En ook dat zegt niets over de juistheid van jouw denkbeelden...

mazzzterrr

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 16, 2004, 11:22:51 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 16 november 2004 om 10:54:

[...]

En ook dat zegt niets over de juistheid van jouw denkbeelden...
Het is voor mij een onderbouwing voor het ontstaan. Het is voor mij logisch dat de mensen hun leven zin wilden geven vroeger en daardoor allerlei verhalen (mythen) verzonnen, waarvan er maar enkele het tot wereldreligies gehaald hebben, maar er gingen destijds vele verschillende verhalen de ronde over het ontstaan en de zin des levens.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 16, 2004, 11:58:55 am »
Dat het voor een ongelovige logisch is, zegt dus nog niks over de waarheid. Het is wellicht een geruststelling voor de ongelovige dat hij rationeel heeft gemaakt waarom het bij hem wel goed zit.

Freud noemt dit het verdedigingsmechanisme van rationalisatie.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2004, 11:59:57 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Iemand

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 28, 2004, 08:38:38 pm »
Over geloven. Zelfs satan 'gelooft' in God en hij gaat naar de hel...

Ik twijfel ook wel eens aan mijn geloof. Wie niet? Niet dat ik zozeer twijfel aan het feit dat God bestaat maar meer over of ik wel echt bij Hem hoor enzo...

espirit

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 29, 2004, 08:53:45 pm »
Vanaf onze geboorte word ons verteld hoe te denken en hoe te voelen, tot wij op zeker moment in conflict komen met onszelf, want wat is nu de waarheid ?

Dat mag je dan zelf gaan ontdekken, door ervaringen en inzichten. Dat is waar het leven voor bedoeld is. In feite raken we nooit uitgeleerd, zolang wij ons kunnen open blijven stellen voor andermans visie, maar dat betekend nog niet, dat we deze hoeven aan te nemen, als de onze.
Dat is je vrije wil.

Geniet dus van het leven, als zijnde "een leerschool" en laat anderen in hun waarde, wat hun lessen betreft.

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 13, 2004, 09:51:54 pm »

quote:

espirit schreef op 29 november 2004 om 20:53:
Vanaf onze geboorte word ons verteld hoe te denken en hoe te voelen, tot wij op zeker moment in conflict komen met onszelf, want wat is nu de waarheid ?

Dat mag je dan zelf gaan ontdekken, door ervaringen en inzichten. Dat is waar het leven voor bedoeld is. In feite raken we nooit uitgeleerd, zolang wij ons kunnen open blijven stellen voor andermans visie, maar dat betekend nog niet, dat we deze hoeven aan te nemen, als de onze.
Dat is je vrije wil.
Geniet dus van het leven, als zijnde "een leerschool" en laat anderen in hun waarde, wat hun lessen betreft.

Espirit, onderstaand een opvallend stukje dat ik zojuist las en aansluit op wat jij hierboven zegt: "in feite raken we nooit uitgeleerd...." ;)

---------------------------------------------------------------------------------------

Super atheïst gelooft nu in bestaan God
(Bron: EO Ronduit)
De Britse professor in de filosofie Anthony Flew, die tot nu toe bekend stond als 'de kampioen van het atheïsme', is radicaal van gedachten veranderd. De 81-jarige geleerde zegt nu dat wetenschappelijke feiten hem overtuigd hebben van het bestaan van een opperwezen. In een interview met de Associated Press (AP) zegt Flew dat er een soort hogere intelligentie het universum moet hebben gecreëerd. ''Een opperwezen is een prima verklaring om de complexiteit van de natuur te verklaren'' zo zei Flew.
Hoe dat opperwezen dan precies in elkaar steekt weet Flew nog niet. Zijn geloof valt te vergelijken met een deïst als Thomas Jefferson, die God ziet als een scheppend wezen dat zich niet bemoeit met mensenlevens. Flew: ''Ik geloof in een heel andere God dan die van het christendom en helemaal niet in die van de Islam. Deze goden lijken me oppermachtige onderdrukkende alleenheersers, kosmische Saddam Hoesseins. Maar de God waarin ik geloof heeft wel een doel, denk ik.''
Flew startte zijn kruistocht tegen het geloof in 1950, met het beroemde artikel Theology and Falsification. Door de jaren heen bleef de professor aan de universiteit van Oxford wijzen op het gebrek aan bewijs voor het bestaan van een God. De ongelofelijke complexiteit van de samenstelling om een menselijk leven te produceren heeft hem nu van gedachten doen veranderen. Het bewijst volgens hem dat een ‘intelligentie’ zich hiermee bemoeid heeft. De wetenschap heeft met het onderzoek van het menselijk DNA bewezen dat God bestaat, meent Flew.

De Oxford-professor brengt in 2005 een nieuw boek uit met de titel 'God and Philosophy'. Hij maakt zich niet druk om de volgelingen van zijn voormalige gedachtegoed. ''Als ze van slag raken, dan is dat jammer voor ze. Mijn hele leven heb ik me laten leiden door de principes van Plato: volg het bewijs waar het je ook zal brengen.''