Hai Mirt
Geen idee of mijn denkbeelden met de gnostiek te maken hebben. Ik ben niet zo bekend met de gnostiek. Je stelt een heleboel vragen waar ik, als simpele sterveling, natuurlijk ook niet zomaar een antwoord op heb. Maar ik zal het proberen.
quote:
Of is het zo dat we het 'spel' wel mee moeten spelen.
Misschien wel. Het spel meespelen is wat anders dan er helemaal in opgaan. Wanneer je bijvoorbeeld niet in God gelooft, geloof je in de vergankelijke wereld, want dat is dan het enige wat je kent. Maar die wereld zal je uiteindelijk bedriegen.
quote:
En vanuit de bijbel: wat betekent het dat God weer opzoekt wat voorbij gegaan is?
Die vraag begrijp ik niet. Misschien kun je het verduidelijken?
quote:
En waarom wordt bij de beschrijving van de nieuwe aarde die zal komen gebruik gemaakt van beelden die wij uit onze hedendaagse werkelijkheid kennen?
Op die manier kunnen wij God beter leren begrijpen. Maar de waarheid achter de vergankelijke vorm is natuurlijk veel groter. De vorm is een middel, geen doel.
quote:
En is (naar aanleiding van de opmerking van Iris) jezelf verliezen, puur het loslaten van alles wat met de vergankelijke dingen te maken heeft, of betekent het meer?
Het vraagt om een innerlijke houding, inderdaad het loslaten van alles wat vergankelijk is. (Je leven verliezen, zeg maar) Pas dan wordt er een glimp van de eeuwigheid en God zichtbaar.
En hoi Suighnap
quote:
Maar is het eerlijk, je eigen mening autoriteit mee te geven, door er het etiket ‘Jezus is het met mij eens’ op te plakken?
Volgens mij doe ik dat niet. Dus leg eens uit.
quote:
Jouw perceptie van tijdloosheid vond plaats in deze tijdelijke wereld- waar anders?
Hier ben ik het niet mee eens. Ik gebruik de woorden "Ik heb dit ervaren" omdat er in het Nederlandse taalgebruik nauwelijks woorden te vinden zijn die een ik-loze ervaring weergeven. Ik zou eerder geneigd zijn jouw zin om te draaien: Mijn perceptie van een tijdelijke wereld vindt plaats in de eeuwigheid.
quote:
Onze ervaringen, dromen en gedachten gaan aan ons voorbij; het zijn tijdelijke gasten...In een hotel komen gasten. Sommigen drinken wat en vertrekken, anderen maken zich op voor de nacht, om pas de volgende dag te verdwijnen. Maar de eigenaar, die gaat nergens heen- die blijft. Iris, wat zijn jouw ervaringen van de eeuwigheid, jouw gedachten en voorstellingen? De gasten of de eigenaar? En wie ben jíj? Een gast of de eigenaar?
Ik ben noch de gast noch de eigenaar. Ik geloof dat ik het bewustzijn ben waarin al die gasten verschijnen. Als je dat bedoelt met "eigenaar", dan ben ik dus de eigenaar. Je omschrijft het mooi, daar kan ik me op zich helemaal in vinden. Dus waar verschillen wij nu eigenlijk precies in beleving?
Iris