Auteur Topic: Wie controleert de media?  (gelezen 1736 keer)

Tim

• Bekijk profiel
Wie controleert de media?
« Gepost op: november 21, 2004, 02:34:57 am »
De media (met name TV) heeft een enorme invloed in onze samenleving. De publieke opinie wordt sterk beinvloedt door de onderwerpkeuze van de journaals, de manier waarop de onderwerpen gebracht worden, door de manier waarop gesproken wordt in actualiteitenprogramma's en talkshows. Denk aan Nova, Barend & Van Dorp, etc.

Het probleem bij de media is dat er eigenlijk niets is dat haar controleert, in tegenstelling tot b.v. de regering die gecontroleerd wordt door de 2e Kamer.

Is dit niet een merkwaardige en ongezonde situatie? Als er niets is dat de media corrigeert, gaat ze dan niet een subcultuurtje in zichzelf vormen? Het probleem is dat als er een instantie zou zijn die de media kritisch zou bejegenen zij dit alleen maar kan doen via.... de media!

Daarom de volgende stelling: er dient een onafhankelijke instantie te zijn die kritiek levert op de media.
Daarbij ook een vraag: hoe moet die instantie er in de praktijk uit zien en hoe moet ze functioneren?

http://www.rtl.nl/_internal/cimg!0/3r4p0z52gbva6uow.jpeg

http://www.rtl.nl/_internal/cimg!0/3r4p0z52g9yquw9w.jpeg

http://www.novatv.nl/uploaded/IMAGES/Amedewerkers%20NOVA%20klein/Jeroen-Pauw-klein.jpg
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 21, 2004, 08:31:46 am »
en wie gaat die instantie controleren? en wie gaat die controleren etc etc....
Pinkeltjefan

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 21, 2004, 11:27:49 am »
Ik stel voor dat ik uiteindelijk aan top van de hele keten sta en zo mijn eigen dictatuur hier in kan voeren en mensen kan brainwashen..
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 21, 2004, 11:30:19 am »
Ow ja nog een vraag, wat zijn de correctiemaatstaven? wat mag de media wel en wat niet?

Mogen christelijke dagbladen die eigenlijk alles vanuit hun christelijke visie bekijken eigenlijk wel? Is dat niet een te subjectieve berichtgeving?
Pinkeltjefan

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 21, 2004, 11:34:52 am »
Hmm, de media heeft een zelfcorigerend vermogen, ik wil niet zeggen dat het zelfreinigend is.
Maar ik vind wel dat er een vrije marktwerking op los moet worden gelaten en dat publieke omroepen meer laten zien (kenbaar maken) van hun achtergrond (kleur).
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 21, 2004, 03:25:35 pm »
De media controleren elkaar.

Tim

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 21, 2004, 05:51:39 pm »
"Controleren" is geen goed woord. Dat roept associaties op met dictatoriale systemen waar de media aan banden wordt gelegd om naar de pijpen van de heersende macht te dansen.

Ik had beter het woord "bekritiseren" kunnen gebruiken. Ongetwijfeld bekritiseren de media ook elkaar, maar ongetwijfeld zullen ze ook een eigensoortige cultuur gaan ontwikkelen.

Ik heb het volgende idee: er wordt een nieuwe omroep opgericht die alleen maar als taak heeft de bestaande media kritisch te volgen. Besteden ze hun aandacht wel aan de goede onderwerpen, laten ze zich te veel opjagen door hypes, etc.?

Goed idee?
Het christelijke is niet het eenvoudige waarvan men uitgaat, om vervolgens interessant, geestig, diepzinnig, dichter, filosoof enz. te worden. Het is precies omgekeerd: men moet steeds eenvoudiger worden om tot het christelijke te komen.
Kierkegaard

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 23, 2004, 08:53:29 am »

quote:

Alfredt schreef op 21 november 2004 om 08:31:
en wie gaat die instantie controleren? en wie gaat die controleren etc etc....
Zo kan je wel mooi nieuwe banen scheppen... :P
Live vanuit de luie stoel

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 23, 2004, 11:44:54 am »
Daar hebben we Johan Derksen toch voor ?
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 23, 2004, 12:13:54 pm »
Naar mijn idee zijn media onderhevig aan marktwerking. Het volk krijgt de media die het verdiend, door die media aandacht te geven. Gedegen journalistiek laat zich meestal prima onderscheiden van gekleurde propaganda. Kortom: koop een kwaliteitskrant, zoek de schaarse goede tv-programma's op, lees de betere bladen, en laat de rest liggen. Dat lijkt me de beste vorm van beloning.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 23, 2004, 12:51:43 pm »

quote:

Pooh schreef op 23 november 2004 om 12:13:
Naar mijn idee zijn media onderhevig aan marktwerking. Het volk krijgt de media die het verdiend, door die media aandacht te geven. Gedegen journalistiek laat zich meestal prima onderscheiden van gekleurde propaganda. Kortom: koop een kwaliteitskrant, zoek de schaarse goede tv-programma's op, lees de betere bladen, en laat de rest liggen. Dat lijkt me de beste vorm van beloning.

Volgens hebben we dat al volop, het volk krijgt wat het wil. Soaps, roddelbladen, babbelprogramma's op de radio enz enz. trekken de aandacht van de massa.

Ik betwijfel of de gemiddelde mens goed in staat is onderscheid te maken tussen propaganda en goede journalistiek. Voorbeeldje: Sommige spotjes van Bush verkondigden leugens, dat wist iedereen maar het kon niemand iets schelen. De grootste leugen is de leugen die men gelooft... (Hitler)
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al SeƱor

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 23, 2004, 01:49:21 pm »

quote:

xgnoom schreef op 23 november 2004 om 12:51:
[...]

Volgens hebben we dat al volop, het volk krijgt wat het wil. Soaps, roddelbladen, babbelprogramma's op de radio enz enz. trekken de aandacht van de massa.

Ik betwijfel of de gemiddelde mens goed in staat is onderscheid te maken tussen propaganda en goede journalistiek. Voorbeeldje: Sommige spotjes van Bush verkondigden leugens, dat wist iedereen maar het kon niemand iets schelen. De grootste leugen is de leugen die men gelooft... (Hitler)
Excuus, mijn cynisch toontje was niet duidelijk genoeg. Ik ben 't natuurlijk volledig met je eens. Zolang rtl4 en sbs6 de best bekeken omroepen in nl zijn, is er weinig hoop. Gelukkig zijn er nog steeds kwalitatief hoogwaardige media.