Auteur Topic: verlanglijstje voor preken  (gelezen 4740 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
verlanglijstje voor preken
« Gepost op: november 24, 2004, 06:04:01 pm »
De sint is weer in het land, en het leek me aardig om te weten wat men zoal op het 'verlanglijstje' heeft staan wat betreft onderwerpen voor preken. Het kan iets heel specifieks zijn, zoals de punt-komma in Nehemia 39:2, of juist heel algemeen, bv. de triniteit.

(en ja,.. de sint is natuurlijk wel rooms, maar misschien leert die goede man er nog wat van  :9 )

mijn voorlopig lijstje:
* meer apologetiek: 'verdediging' van het christelijk geloof. Niet alleen omdat ik mezelf wel eens moet verdedigen tegen anderen, maar ook omdat het volgens mij mensen (jongeren, maar dat hoeft niet) die het eigenlijk allemaal nog niet zo geloven, argumenten aan te dragen.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 24, 2004, 06:20:23 pm »
Goed initiatief!

1. Een missionaire gemeente. Wat zegt de Bijbel hierover? Wat betekent dat concreet?
2. Daarbij aansluitend: apologetiek. Nunc draagt de argumenten al aan.
3. Verder: Gods Schepping en onze zorg daarvoor. Onderwerp dat vaak verzeild in evolutie-schepping en weinig in een radicale keuze voor een permanente en doelgericht zorg voor de schepping, de natuur, het klimaat.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2004, 10:40:49 am »
Vooral het eerste punt van Hiedeen omtrent (met elkaar) christen zijn in de praktijk is denk een belangrijk aandachtspunt waar veel mensen behoefte aan hebben. We moeten met zijn allen weer wakker gemaakt worden om echt christen te zijn en niet te slaapwandelen achter maatschappelijke ontwikkelingen aan. Daarmee sluit dit eigenlijk alweer aan op het punt van de apologetiek (is er geen gewoon Ned worod voor?), want als we als christen in deze wereld willen staan, moeten we wel weten waar we voor staan!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2004, 10:48:15 am »
een gewoon woord voor 'apologetiek'? geen idee... misschien kan een van de heren theologen ons helpen :-)

'verdediging van het christelijk geloof' - maar dat klinkt toch een beetje als christelijke jihad ...

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 26, 2004, 05:45:04 pm »
Ik heb een verlangen :
een wens:
Dat GOD weer in grote getale in Nederland aanbeden wordt.

een opwekkingslied gaat daar over: Herstel ons land..
Alleen door JEZUS

Dieterich

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 26, 2004, 05:57:46 pm »

quote:

Nunc schreef op 25 november 2004 om 10:48:
een gewoon woord voor 'apologetiek'? geen idee... misschien kan een van de heren theologen ons helpen :-)

'verdediging van het christelijk geloof' - maar dat klinkt toch een beetje als christelijke jihad ...
Verdedigen klinkt zo defensief. Ik noem het liever geloofsverantwoording. Petrus schrijft dat christenen altijd bereid dienen te zijn verantwoording af te leggen van hun geloof voor het forum van de wereld. Hij adviseert dat in mildheid en eerbied voor God te doen. God moet namelijk doorklinken in het spreken van christenen (1 Petrus 3,15). In spreken en doen moet zijn wijsheid te horen zijn, niet die van de wereld. Alleen Gods wil is goed en aangenaam (Romeinen 12,2). Apologetiek is m.i. daarom een wezenlijk onderdeel van het contact tussen kerk en wereld: het geeft intellectuele eerlijkheid en diepte aan de evangelisatie. Christenen krijgen de kans om in gesprek te gaan met de wereld. Om dat gesprek niet zouteloos te laten zijn, is het van belang om na te denken op welke manier zij antwoord willen geven aan de maatschappij (Kolossenzen 4,5.6). Met Benno van den Toren definieer ik apologetiek als volgt: “apologetiek is de wetenschappelijke reflectie op christelijke apologie als de intellectuele verantwoording van het christelijke geloof in het gesprek tussen christenen en niet-christenen” (1995: 30). De waarheidsaanspraken van het christendom en de relevantie voor het leven mogen en kunnen geëxpliciteerd worden. Dit is een rationele maar geen rationalistische activiteit. Het gaat niet om het winnen van debatten maar om het winnen van mensen. Goede apologetiek legt verbinding met het leven van echte mensen en is geen theoretische denkoefening. Alister McGrath “benadrukt dat apologetiek zowel een wetenschap als een kunst is. Ze is een academische discipline, stevig verankerd in de christelijke theologie, en er hartstochtelijk mee begaan om de waarheid van het christendom aan te tonen en te verdedigen. Ze is ook een vaardigheid, een creatieve poging om te verzekeren dat de verkondiging van het evangelie zo nauw mogelijk aansluit bij de behoeften en zorgen van het menselijke bestaan” (1995: 303).
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 26, 2004, 06:27:00 pm »

quote:

rinuz schreef op 26 november 2004 om 17:45:
Ik heb een verlangen :
een wens:
Dat GOD weer in grote getale in Nederland aanbeden wordt.

een opwekkingslied gaat daar over: Herstel ons land..
.

Welk nummer is dat ook alweer? Heb hier zo geen bundel liggen...

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 27, 2004, 12:24:42 am »
Is het nu zo moeilijk hier bij het topic te blijven? (8>
Ik ben net zo benieuwd naar wat hier allemaal genoemd zou kunnen worden ... O-)
« Laatst bewerkt op: november 27, 2004, 12:25:39 am door dsWim »
shoot me again, I ain't dead yet

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 27, 2004, 12:38:23 am »

quote:

dsWim schreef op 27 november 2004 om 00:24:
Is het nu zo moeilijk hier bij het topic te blijven? (8>
Ik ben net zo benieuwd naar wat hier allemaal genoemd zou kunnen worden ... O-)
jíj bent Sinterklaas niet :D

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 27, 2004, 09:56:21 am »
Ik wil een preek over de hel, vanwege de worsteling die mensen er mee hebben en de radicaliteit die ervan uitgaat als je begrijpt waarom hij bestaat.

Ja, en dat van een "jongere"! :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 27, 2004, 12:46:48 pm »
Ik sluit me aan bij onderwerpen die door Nunc, Hiedeen en Zwever genoemd worden. Verder zou ik graag een keer een preek horen over 'verwachting'. We verwachten vaak zo weinig van God, terwijl Hij ons vaak juist zoveel wil en kan geven. En we verwachten vaak zoveel van onszelf. Daar moet vast een mooie preek over te maken zijn...

Ook zou ik graag vaker preken willen naar aanleiding van de actualiteit. Hoe moet je als christen aankijken tegen actuele gebeurtenissen en je christen-zijn in die actuele gebeurtenissen vormgeven?

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 27, 2004, 01:54:12 pm »

quote:

Promtus schreef op 27 november 2004 om 00:38:
[...]jíj bent Sinterklaas niet :D

ach, collegiale nieuwsgierigheid :9

Volgende week mogen er tenminste weer Sinterklaasgedichten in de preek 8)

Een paar dagen wel heeft de Sint er mee rond gelopen,
hoe hij gereformeerden zichzelf zou kunnen verkopen.
Hij nam het derde en vierde bewijs nog eens door
voor zijn eigen bestaan en dat van zijn moor:
die stapel cadeautjes, gedichten, met zo’n resultaat
kan toch niemand ontkennen dat de Sint bestaat?
Toch zal de bisschop zelfs wel moeten horen
dat rijmpjes de kerkdiensten maar verstoren.
Of hij zulks niet meer wil doen, want heus,
anders neemt niemand hem meer serieus.
Hier moet het gaan over ellende, verlossing en dankbaarheid
en niet over de ketterse grappen van de een of andere goedheiligheid.

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 27, 2004, 10:38:52 pm »
Is er hier ook iemand die iets concreters op zijn verlanglijstje heeft dan mooie thema's die uitnodigen tot mottopreken?

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 27, 2004, 10:42:28 pm »
Zoals? Wat bedoel je met concreter?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 27, 2004, 11:02:00 pm »
Wat zijn mottopreken?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 28, 2004, 12:49:43 pm »
concreter?

Wat mij wel interesant lijkt, is wat meer informatie over de (vroege?) vorming van het (NT)canon, of een weerlegging van het Thomas-evangelie (en de relatie met johannes).

Of wellicht een preek over de opstanding, en de redenen waarom die opstanding zo aanstootgevend was voor grieken/heidenen, en waarom de boodschap dan toch wel zo aan kon slaan?

of over evolutie-vs-creationisme?

of over schriftkritiek? Over de 'bewijzen' dat de evangelien niet geschreven zouden zijn door degenen, waaraan we ze toeschrijven?

Of over de aantijgingen die je wel eens hoort, dat het christendom allerlei heidense elementen kopieerde (van Mithras of Osiris).

of over jesaja: is het nu wel of niet van 1 profeet? en waarom?

of over 'tegenstrijdigheden' in de bijbel? Als je op een site zomaar 1001 contradicties tegenkomt, dan kan je daar als christen toch flink van schrikken! Wellicht moet een dominee mensen daar wat meer tegen wapenen? Vaak zijn die '1001 contradicties' voor het grootste deel al pertinente onzin, en is de rest een kwestie van interpretatie!

dit zijn zo maar wat dingen die ik nu kan verzinnen. Het zijn iig allemaal zaken, die je als christen te horen kijgt in discussies met ongelovigen. Daar zouden preken je toch wat meer op mogen voorbereiden! Als je altijd alleen maar kritische geluiden hoort, kan dat funest zijn voor je geloof. Je hebt dan niet zoveel aan een preek waarin je hoort hoe Abraham of iemand anders uit het verre verleden iets goed danwel fout deed 8)7

Zoiets versterkt niet echt je geloof. We leven in een rationele tijd en veel mensen hebben behoefte aan argumenten waarom het christendom juist is, en andere religies niet. Het is in mijn ogen dan ook niet zo nuttig om mensen tijdens een preek 'een kleinigheid' te vertellen over de inhoud van hun geloof, terwijl je ze niet kan aangeven waarom dat geloof uberhaupt relevant is!
« Laatst bewerkt op: november 28, 2004, 12:58:04 pm door Nunc »

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 28, 2004, 10:02:57 pm »
Nunc, waarom denk je dat een preek voor dit soort thema's geschikt is? Ze lijken mij meer te vragen om brochures of tenminste artikelen.
Mezza, mottopreken zijn preken waarin een thema of motto wordt uitgewerkt over de rug van een erbij gehaalde bijbeltekst. Meestal wordt dan noch aan het thema noch aan de bijbeltekst recht gedaan.
Hiedeen, ik dacht bij concreter in eerste instantie aan bepaalde bijbelgedeelten. Tenslotte gaan de meeste preken over bijbelteksten ;)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 28, 2004, 10:13:18 pm »
Sorry, maar de preken die mij nog steeds bij zijn gebleven gingen bijna geen van alle over 1 specifieke tekst. Mottopreken zijn juist top!

Kerkgangers praten op het plein echt niet over die ene bijbeltekst maar om het thema van de preek, of de radicale uitspraken die erin zitten. Nog sterker is een verfrissende eye-opener die men nog niet eerder had gezien.

In een preek kun je toch prima over (bijvoorbeeld) de worsteling spreken die je zelf kan hebben met de hel? Volgens mij viel dat ook onder de catagorie "mottopreek" waarbij je niet sprak over een specifieke bijbeltekst. Maar bij zo'n thema kun je prima een tekst halen, en alléén over die tekst spreken en tóch zo'n mottopreek houden...

En nogmaals: leg mij maar eens uit wat daar slecht aan is  8)
« Laatst bewerkt op: november 28, 2004, 10:16:11 pm door Zwever »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 28, 2004, 10:13:26 pm »
Als voorbereiding op een bijbelstudie over het boek Jacobus bladerde ik mijn preeksamenvattingenverzameling door. Niet 1 over Jacobus.....Bij deze als wens genoteerd!
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 28, 2004, 10:17:22 pm »
Jacobus is ook eigenlijk alleen voor de katholieken, snap dat dan ;)

Veel te veel gepraat over goede werken :)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 28, 2004, 10:20:35 pm »
mischien moet ik mijn verzoek aan de plaatselijke pastor sturen ;).

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 28, 2004, 10:52:24 pm »
@dsWim: niemand leest brochures (nou ja.. hooguit de mensen die er toch al in geinteresseerd zijn dan misschien).

Als dominee kan je juist in je preken mensen wat meegeven. Dat hoeft dan  niet altijd over 1 of ander detail te gaan, maar zou dus ook wat meer over het grotere plaatje kunnen gaaan. Dat kan dan bv gaan over: 'hoe lees je de bijbel', of 'wat zijn argumenten voor het  christelijk geloof', of 'hoe ga je om met -evt- schriftkritiek', etc. Een dominee is een herder, dus hij moet z'n gemeente toerusten en weerbaar maken tegen dwaalleringen en negatieve (cultuur)invloeden, etc. Vandaar mijn (onvolledige) lijstje hieronder.

aangezien de meeste mensen voornamelijk op zondag (intensief) met hun geloof bezig zijn, en doordeweeks toch wat minder tijd hebben (of nemen?) om zelf te gaan studeren en brochures lezen, lijkt me de preek een goede plek om mensen wat meer te wapenen.

In de christelijke wapenuitrusting zou ook een zwaard (dat is het woord) moeten zitten, en een schild van geloof moeten zitten, maar hoe kom je daar aan, als je het niet in de kerk leert?

nog een toevoeginkje: 'modernisme & postmodernisme en de christelijke waarheidsclaim'
« Laatst bewerkt op: november 28, 2004, 10:53:11 pm door Nunc »

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 29, 2004, 03:54:33 pm »
Gisteren hoorde ik een preek over de ene, heilige , katholieke, apostolische kerk. Heel mooi en duidelijk, maar ik miste toch een beetje de nadruk op de grote schuld die we als christenen hebben door onze verdeeldheid. God ziet ons als één, kunnen we daar niet meer van uit gaan? De meeste onderlinge verschillen zouden als sneeuw voor de zon verdwijnen als we ons meer bewust zouden zijn van Gods liefde voor ons, ondanks onze kleinzieligheid. Dus graag meer preken over het ene Lichaam van Christus waartoe we allen gedoopt zijn (1 Cor. 12:13), de bede van Jezus in Joh. 17, het begin van Ef. 4, één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping, één Here, één geloof, één God en Vader van allen die is boven allen en door allen en in allen. En over de ambten in vs 11 die gegeven zijn tot opbouw van het lichaam van Christus, totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben...

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 29, 2004, 04:22:59 pm »
en wat dacht je van 'moslims en christenen' of zoiets... een preek waarin allereerst duidelijk wordt neergezet wat je als christen ook alweer geloofde, en waar daarna de kernpunten van de islam uitgelegd worden met een bijbels weerwoord daarop! lijkt me best actueel op dit moment.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 29, 2004, 04:28:37 pm »

quote:

dsWim schreef op 27 november 2004 om 22:38:
Is er hier ook iemand die iets concreters op zijn verlanglijstje heeft dan mooie thema's die uitnodigen tot mottopreken?

Graag bijbels onderwijs over de gaven van de Geest.
Niet met de gereformeerde traditie alle gaven behalve 4 uit de bijbel gummen, maar gewoon eerlijk onderwijs over wat er staat en wat er mee bedoeld wordt.

(schijnt voor veel dominees een moeilijke te zijn overigens)
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 29, 2004, 04:40:27 pm »
Voor dsWim: dat wordt dan dus een preek over 1 Kor. 12, 13 en 14. :)

Knee

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 29, 2004, 04:48:57 pm »
Een paar thema's:

Gemeente van Christus:
We zijn het Lichaam van Christus, we representeren Hem hier op aarde, wat heeft dat voor consequenties? Hier valt zoveel uit te halen voor de praktijk van ons leven....

Het werk van de Heilige Geest
Wat doet de Heilige Geest allemaal? Wedergeboorte, bekering, rechtvaardigmaking, heiligmaking, doop met de Heilige Geest, gaven van de Geest, vruchten van de Geest. Etc. etc.

De rijkdom in Christus
Wat hebben we in en door Hem allemaal al ontvangen, en waar mogen we nog naar uitzien?

Christus in het OT
Jezus liet de Emmaüsgangers zien wat er over Hem in het OT stond (Mozes en de profeten). Of een variant: Christus in de psalmen.

Het Koninkrijk
Christus is Koning. Nu in de hemel, en hoe is dat straks? Wij zijn zijn onderdanen. Wat betekent dit concreet in ons leven?
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 29, 2004, 04:51:36 pm »
Iedereen die belangstelling heeft wil ik wel een overzicht van alle geestesgaven toesturen. Maar er is één probleem: de bijbelteksten over de geestesgaven staan op gespannen voet met de DKO. Zolang die discrepantie niet is verholpen heeft het weinig zin om ons er in te verdiepen, dan moet er eerst ruimte voor zijn. En die is er nu niet. Ik zie het al: Indien dan de gehele gemeente is samengekomen.. en allen profeteren en er komt een ongelovige of toehoorder binnen, dan wordt hij door allen weerlegd, wordt hij door allen doorgrond, het verborgene van zijn hart komt aan het licht en hij zal zich ter aarde werpen, God aanbidden en belijden dat God onderdaad in uw midden is.
Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging (1 Cor. 14:23-26).
Dus als je over geestesgaven wilt nadenken, lijkt het me zinvol eerst alle belemmeringen weg te nemen.

Johan V.

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 29, 2004, 05:01:34 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 29 november 2004 om 16:40:
Voor dsWim: dat wordt dan dus een preek over 1 Kor. 12, 13 en 14. :)

Of iets precieser:

Rom 12:
vs. 6: Gave van Profetie
vs. 7: Diaconale gaven, Gave van Onderwijs
vs. 8: Gave van vertroosting, Gave van Leiding geven, Gave van Barmhartigheid

1 Kor 12:
vs. 8: Gave van Wijsheid, Gave van Kennis
vs. 9: Gave van Geloof, Gave van Genezing
vs. 10: Gave om wonderen te verrichten, Gave van Profetie, Onderscheiding van Geesten,
Gaven om in Tongen te spreken en de gave om deze uit te leggen

Ef 4:
vs. 11: Gaven apostelschap, herderschap, evangelisatie, zendelingschap
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Esek

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 29, 2004, 05:06:54 pm »
]Johan V. schreef op 29 november 2004 om 17:01
]Ef 4 vs. 11: Gaven apostelschap, herderschap, evangelisatie, zendelingschap[/quote]

Je vergeet het ambt van profeet

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 29, 2004, 05:09:33 pm »
Preken over profeten uit het OT die niet specifiek profeteerden over Jezus (want die komen toch wel aan bod)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 29, 2004, 06:09:49 pm »
preken over Jezus' Godheidsclaims. Hoeveel christenen weten waarom ze geloven dat Jezus God is?

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 29, 2004, 06:26:29 pm »

quote:

Nunc schreef op 29 november 2004 om 18:09:
preken over Jezus' Godheidsclaims. Hoeveel christenen weten waarom ze geloven dat Jezus God is?
Op zich is dat idd een mooie. (maar zo onduidelijk is het niet, het staat gewoon in de Bijbel.
We weten, dat de Zoon van God gekomen is en ons inzicht heeft gegeven om de Waarachtige te kennen. Wij zijn in de Waarachtige, in zijn Zoon Jezus Christus: hij is de ware God, het eeuwige leven. 1Joh.5:20)
« Laatst bewerkt op: november 29, 2004, 06:27:13 pm door Zacharov »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 30, 2004, 12:11:11 am »
Wat volgens mij nog altijd actueel en onderbelicht is, is dat we hier op aarde leven om God groot te maken... Dat Zijn koninkrijk belangrijker is dan wat voor persoonlijke wensen van mij dan ook (zeg maar 'dag' met het handje  :w tegen het hedonisme...); daar zit dan ook die waarheidsclaim aan vast natuurlijk.

Verder (maar dat had ik al gezegd, en Nunc herhaalde het hierboven / hieronder, hangt ervan af hoe je het forum hebt ingesteld ;), ook ergens) het toerusten van de gemeente om de bijbel zelf te lezen (en dan niet alleen van voren naar achter en ook niet alleen teksten-plukkend), en dwaalleer te weerleggen. Een voorbeeld van een hedendaagse en tijdloze dwaalleer is natuurlijk een hedonistisch 'feel-good'-christendom.

Niet dat echt christen-zijn niet goed mag voelen, maar het mag ook wel eens níet fijn voelen (snoeien doet au). Wat vaker snoei-harde ;) preken, kan volgens mij geen kwaad... ik heb het elke week wel nodig om wakker-geschud te worden.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 30, 2004, 12:13:12 pm »
ik zou wel weer eens een ouderwetse bekeringspreek willen horen. zo af en toe komt er eentje voorbij maar naar mijn mening veel te weinig..
kan bijvoorbeeld gaan over levensheiliging, of bijvoorbeeld over mattheus 25 of over onderstaande tekst uit ezechiel 36:

25 Ik zal rein water over u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinheden en van al uw afgoden zal Ik u reinigen; 26 een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven. 27 Mijn Geest zal Ik in uw binnenste geven en maken, dat gij naar mijn inzettingen wandelt en naarstig mijn verordeningen onderhoudt. 28 Gij zult wonen in het land dat Ik uw vaderen gegeven heb; gij zult Mij tot een volk zijn en Ik zal u tot een God zijn. 29 Ik zal u van al uw onreinheden verlossen, Ik zal het koren roepen en het vermeerderen, en geen hongersnood over u brengen. 30 Ja, Ik zal de vrucht van het geboomte en de opbrengst van het veld vermeerderen, opdat gij niet meer de smaad van hongersnood te dragen krijgt onder de volken. 31 Dan zult gij terugdenken aan uw boze wandel en aan uw handelwijze, die niet goed was, en gij zult van uzelf walgen om uw ongerechtigheden en uw gruwelen. 32 Niet om uwentwil doe Ik het, luidt het woord van de Here HERE; weet dat wel! Schaamt u en wordt schaamrood over uw wandel, huis Israëls.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 30, 2004, 05:36:26 pm »
oja, nog wat voor in preken: de verbonds-lijn in de bijbel, da's een lekker groot thema en volgens mij enorm gaaf om daar preken over te hebben (maar ik kan me niet meer herinneren wanneer ik daar een preek over heb gehad...).

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 30, 2004, 09:21:08 pm »
E-line: in Ede wordt hier net een serie over gegeven, met als directe aanleiding: vragen van jongeren over dopen, overdopen en verbondsleer

Nunc: misschien is de Evangelische Hogeschool iets voor jou. Veel thema's die jij noemt worden daar besproken (of doe je dat nu stiekem al?)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 01, 2004, 11:42:52 am »
bedankt voor de tip Hiedeen, maar ik moet eerst maar eens m'n huidige (wat meer beta-)studie afmaken :-)

Over veel van de thema's die ik aanstipte, ben ik zelf al aan het lezen. Het toevoegen aan dit lijstje was dan ook meer ten bate van iedereen, omdat ik denk dat het belangrijke onderwerpen zijn, en omdat ik weet dat veel mensen niet in de gelegenheid zijn om zich er in te verdiepen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 01, 2004, 11:58:34 am »
Bij ons in de gemeente komt er een winterblok met lezingen aan, onderwerpen zijn aangedragen op gemeentevergadering, achterliggende vraag is: wat zijn verschillen en wat overeenkomsten tussen gereformeerden en evangelischen. In het kader daarvan heb ik dus ook gevraagd om verdieping van de verbondsvisie.
Maar ik vind het zo jammer dat het niet vaker in preken wordt uitgewerkt: het is in de bijbel zó'n centraal thema... Moeten we erom vragen om erover te horen te krijgen? :(

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 01, 2004, 01:27:00 pm »
Ds Wim staat volgens mij aan het einde van een periode waarin het in de preken over bepaalde motto's (zoals verbond) mòest gaan. We werden als het ware elke week er weer in bevestigd dat het terecht was dat wij de ware grote lijnen uit de bijbel hadden gedestilleerd. En dat we de ware lijn door de kerkgeschiedenis hadden getrokken. O nee, God hadden zien trekken.

Het is misschien een beetje verbazingwekkend voor ds Wim (weet ik niet hoor...) dat er toch nog (weer) zo'n grote vraag naar preken over 'motto's' bestaat. Ik zat daar zelf een beetje over na te denken. En ik kwam op het idee dat er een verschil is tussen de vraag die er vroeger was naar dit soort preken en de vraag die er nu blijkt te zijn. Vroeger gingen we ervanuit dat we de juiste motto's op de juiste manier behandelden, en zochten daar teksten bij om dat nog even te bevestigen. Nu gaat de jeugd (onder andere door meer kontakten met anders en niet kerkelijken) er nìet vanuit dat wij de juiste motto's op de juiste manier behandelen. Ze sluiten het ook niet uit. Maar willen er vanuit de bijbel juist een antwoord op zien te krijgen. Als het zo belangrijk is, als onze 'vaderen' ons vertellen, vertel ons dan eens waar jullie het vandaan halen.

Ik zelf heb liever preken die heel dicht bij een bepaalde bijbeltekst blijven. Om dan te ontdekken welke onverwachtse rijkdom erin kan liggen. Misschien dat bepaalde thema's, motto's, vraagstellingen die hier genoemd zijn heel goed 'smiddags in de plaats van catechismuspreken zouden kunnen. Of gewoon doordeweeks op georganiseerde avonden. Ik bedoel: ik zou het zelf fijn vinden als er een duidelijk onderscheid zou komen tussen preken die ècht van een bepaald bijbelgedeelte uitgaan en leerpreken, of hoe je ze ook maar kunt noemen.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2004, 01:27:47 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 01, 2004, 01:54:59 pm »
Mirt, kun je al die verschillende typen preken scheiden? Als je kijkt waar Paulus het allemaal over heeft in z'n brieven, zie je ook een grote diversiteit: hij behandelt uiteraard de kern van het evangelie vaak, maar bespreekt ook organisatorische kwesties (vormgeving eredienst) of hoe de gemeentes zich ten opzichte van buitenstaanders moeten gedragen, of 'ethische' kwesties (offervlees eten)., maar hij verdedigt ook de opstanding tegen mensen die er niks van geloven, etc

Waarom moeten wij dan toch altijd maar weer in hokjes denken? Waarom het ene type preek op het ene tijdstip en het andere type op een ander tijdstip of een andere dag? Het komt toch uit dezelfde bijbel, het gaat toch over dezelfde bijbel, het heeft het zelfde doel en je doet het met dezelfde mensen.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 01, 2004, 02:42:28 pm »

quote:

Nunc schreef op 01 december 2004 om 13:54:
Waarom moeten wij dan toch altijd maar weer in hokjes denken? Waarom het ene type preek op het ene tijdstip en het andere type op een ander tijdstip of een andere dag? Het komt toch uit dezelfde bijbel, het gaat toch over dezelfde bijbel, het heeft het zelfde doel en je doet het met dezelfde mensen.

Hier heb je uiteraard gelijk in. Hokjesdenken moeten we vermijden.
Toch denk ik dat je wel degelijk een aardig onderscheid kan maken, dat ook een verschillend karakter geeft aan bv. beide diensten op een zondag. Zoals mirt al zei heeft men dat vroeger ook beoogd met de catechismuspreek.

Mottopreken blijven wel beter hangen. Je hebt ook minder kans op een uit-zijn-verband-gerukte-tekst. Ook zijn mottopreken vaker concreter, het staat dichterbij. Uit missionair oogpunt is een goed om een bijbelse, maar wel direct relevante boodschap te laten horen. Met veel ondersteunende bijbelteksten dus.

Ik pleit ook voor meer bijbellezen in de kerk (en dan maar iets korter preken :)). In een bijbelgedeelte heeft God het rechtstreeks tegen je. We benutten m.i. te weinig de rijkdom van de Bijbel

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 01, 2004, 03:21:34 pm »

quote:

hiedeen:
Ik pleit ook voor meer bijbellezen in de kerk (en dan maar iets korter preken ). In een bijbelgedeelte heeft God het rechtstreeks tegen je. We benutten m.i. te weinig de rijkdom van de Bijbel
Goed plan, meer lezen. Maar waarom ten koste van de preek, die toch vaak al te kort is en maar een gedeelte van de tekst kan belichten. Waarom niet 1 of 2 liederen minder zingen? 2/3 van de dienst gaat op aan zingen en muziek. Misschien kan die verhouding iets anders? Bidden, lezen, preken, etc.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 01, 2004, 04:51:50 pm »
Ik maakte laatst een dienst mee waarbij er niet tussen de teksten werd gezongen. Ik moet toegeven dat me dat wel beviel (was het vele jaren geleden ook al niet zo?). De samenhang tussen de teksten werd voortdurend toegelicht tussen de teksten door. Het bijbellezen werd door gemeenteleden gedaan. Een andere stem dan degene die preek(lees)t werkt goed voor de concentratie viel me op. Een beetje de tactiek van een documentaire eigelijk. Voice over. Een alternatief is lezen tijdens de preek.

Back on-topic. Onlangs hoorde ik een preek hoe om te gaan met de ongelovige medemens en je geloof te verdedigen. Ik denk dat dit soort preken niet vaak genoeg gehouden kunnen worden.
Ook de omgang met andere religies wordt nogal onderbelicht. Door andere kerkdiensten te bezoeken en om te gaan met andere gelovigen (ook niet-christenen) heb ik daarover geleerd. Later kwam daar nog internet bij.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2004, 04:53:07 pm door Zijnkind »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 01, 2004, 04:58:21 pm »

quote:

Nunc schreef op 01 december 2004 om 15:21:
[...]
Goed plan, meer lezen. Maar waarom ten koste van de preek, die toch vaak al te kort is en maar een gedeelte van de tekst kan belichten. Waarom niet 1 of 2 liederen minder zingen? 2/3 van de dienst gaat op aan zingen en muziek. Misschien kan die verhouding iets anders? Bidden, lezen, preken, etc.
Waarom ten laste van het zingen en de muziek, waarom niet gewoon die dienst wat langer? In de meeste gkv-kerken sta je met een uur alweer buiten, daar kan best een kwartiertje bij.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: december 01, 2004, 05:26:58 pm »
nou ja.. persoonlijk houd ik niet zo van zingen, dus hoe minder hoe beter :-)

Maar een langere dienst kan ook wel hoor, zolang het maar voor een eerlijker verdeling zorgt

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 01, 2004, 07:44:12 pm »

quote:

mirt schreef op 01 december 2004 om 13:27:
Ds Wim staat volgens mij aan het einde van een periode waarin het in de preken over bepaalde motto's (zoals verbond) mòest gaan. We werden als het ware elke week er weer in bevestigd dat het terecht was dat wij de ware grote lijnen uit de bijbel hadden gedestilleerd. En dat we de ware lijn door de kerkgeschiedenis hadden getrokken. O nee, God hadden zien trekken.

Het is misschien een beetje verbazingwekkend voor ds Wim (weet ik niet hoor...) dat er toch nog (weer) zo'n grote vraag naar preken over 'motto's' bestaat. Ik zat daar zelf een beetje over na te denken. En ik kwam op het idee dat er een verschil is tussen de vraag die er vroeger was naar dit soort preken en de vraag die er nu blijkt te zijn. Vroeger gingen we ervanuit dat we de juiste motto's op de juiste manier behandelden, en zochten daar teksten bij om dat nog even te bevestigen. Nu gaat de jeugd (onder andere door meer kontakten met anders en niet kerkelijken) er nìet vanuit dat wij de juiste motto's op de juiste manier behandelen. Ze sluiten het ook niet uit. Maar willen er vanuit de bijbel juist een antwoord op zien te krijgen. Als het zo belangrijk is, als onze 'vaderen' ons vertellen, vertel ons dan eens waar jullie het vandaan halen.

Ik zelf heb liever preken die heel dicht bij een bepaalde bijbeltekst blijven. Om dan te ontdekken welke onverwachtse rijkdom erin kan liggen. Misschien dat bepaalde thema's, motto's, vraagstellingen die hier genoemd zijn heel goed 'smiddags in de plaats van catechismuspreken zouden kunnen. Of gewoon doordeweeks op georganiseerde avonden. Ik bedoel: ik zou het zelf fijn vinden als er een duidelijk onderscheid zou komen tussen preken die ècht van een bepaald bijbelgedeelte uitgaan en leerpreken, of hoe je ze ook maar kunt noemen.

Hoi Mirt,
De grap is dat ik nog ben opgeleid in een tijd waarin mottopreken absoluut taboe waren. Het ging destijds op preekcollege voornamelijk om de vraag in hoeverre je in je preek aan het bijbelgedeelte of aan de catechismus-zondag recht had gedaan. Of het ook aansprekend verwoord werd kwam op de zesde plaats. Maar goed dat leert de praktijk je wel...
Ik ben het met je eens, dat het er in een preek over een bijbeltekst altijd om moet gaan te luisteren naar wat Jezus Christus ons daarin zegt. Als je werkelijk luistert hoor je dan altijd meer dan je zelf al verzonnen had.
Intussen heb jij het denk ik niet zozeer over mottopreken als wel over thema-preken, een soort catechismuspreek zonder catechismus. Ik weet dat daar behoefte aan is en heb er ook al een aantal keren mee geëxperimenteerd. Het zal wel aan mijn gaven liggen, maar het is me niet al te best bevallen. Als het al kan, dan alleen in het kader van een groter project, waarbij je ondersteunend materiaal kunt geven en kunt voor- en nabespreken.
Problemen waar ik op stuitte:
- de thema's die dan aan de orde moeten komen zijn groot en liggen veel te genuanceerd om in 20-30 minuten serieus uit te werken (ik houd niet van simplismen in een preek)
- bovendien zijn ze vaak terecht in debat, kan ik dus in een preek niet meer geven dan mijn privé-mening, terwijl luisteraars een preek nog steeds wel een bepaald gezag toekennen (is dus een vorm van valsspelen in de discussie)
- ik ben erg huiverig voor van die Amerikaans-evangelische preken waarbij de bijbel in feite als niet meer functioneert dan als grote verzameling illustraties voor eigen gedachten (let daar ook eens op bij al die gemeenteopbouwboekies van de overkant van de plas)
- er zit een hoog mode-gehalte in thema-preken en ik weiger om hijgend achter allerlei aan te lopen dat door wie dan ook op het bordje van gemeenteleden wordt gelegd; bovendien zit er een hoog hobby- en voor-bepaalde-mensen-interessant-gehalte in; in een preek heb ik met de hele gemeente te maken.
Intussen volg ik deze hele discussie met veel genoegen. Misschien stel ik m'n mening nog wel bij :7

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 02, 2004, 10:09:25 am »

quote:

dsWim schreef op 01 december 2004 om 19:44:
Het ging destijds op preekcollege voornamelijk om de vraag in hoeverre je in je preek aan het bijbelgedeelte of aan de catechismus-zondag recht had gedaan. Of het ook aansprekend verwoord werd kwam op de zesde plaats.

Ik voel net als Mirt en dsWim meer voor preken waarbij uitgegaan wordt van de tekst (en van de context in de Bijbel). De mooiste preken vind ik die waarin de predikant de Bijbel laat schitteren (bv. door het laten zien van lijnen en verbanden). God spreekt mij door de Bijbel en door de uitleg van de predikant dan aan.

Dit heb ik liever dan een verhaaltje/motto/thema en daar dan een tekst bij 'zoeken'. Ik heb dus ook niets met een 'verlanglijstje voor preken'. Laat de predikant maar bepalen wat van belang is voor de gemeente. Daar is-ie voor aangenomen. :-)

Wat betreft de quote hierboven, de knapste preken zijn die waarbij en recht wordt gedaan aan de (con)tekst en aansprekend verwoord. Laatst nog zo'n preek gehoord (over Ezechiël!). Het kan dus wel!

Een goede preek bevat m.i. niet teveel 'toepassing'. Juist door de boodschap goed over te brengen (een goed begrip van de bijbel, dus woordbediening) maken de toehoorders zich deze boodschap eigen en kunnen dit dan zelf in hun leven toepassen. Als iemand honger heeft, geef je hem geen vis, maar een hengel ...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 02, 2004, 10:30:46 am »
Ik ben het eens met Peter en dsWim  _O_

Over de "lijnen en verbanden", ik vind het altijd heel erg gaaf als een dominee een preek houdt over een oudtestamentisch(e) tekst of verhaal en dan op grond van die tekst bij Jezus uitkomt. Daar hóór je als christen namelijk altijd bij uit te komen. Op een bepaald niveau gaat de hele Bijbel over Jezus en ik vind het altijd bijzonder als dat in een preek goed naar voren komt.
Bombus terrestris Reginae

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 02, 2004, 10:39:35 am »
Natuurlijk is dat zeker belangrijk, maar ik heb ook wel eens kronkels gehoord dat ik bijna moest lachen. Er werd ook wel eens te krom geredeneerd om vooral maar bij Jezus uit te komen. (Niet direct een voorbeeld voorhanden, helaas) Wat dat betreft ben ik ook wel voor preken over profetieën die niet wijzen op de komst van Jezus.
Wat betreft de toepasbaarheid: Aan de ene kant heb je gelijk, Peter.  Maar aan de andere kant: soms mag er wel een handleiding bij de hengel. En nu spreek ik niet zozeer voor mezelf alswel voor anderen, die wat meer bij de hand moeten worden genomen met betrekking tot de toepasbaarheid.
Where is the wisdom we lost in knowledge?