Auteur Topic: Radicaliteit  (gelezen 4991 keer)

Joshua77

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Gepost op: november 24, 2004, 10:33:32 pm »
Een titel die niet misstaat in deze spannende tijden, lijkt me.
Maar ik wil het nu even niet hebben over moslim-fundamentalisme oid (mocht je dat denken), maar over christen-radicaliteit!

Ik vraag wel eens aan medechristenen:'Als ik jou een dag met een camera zou volgen, waaraan zou ik dan kunnen zien dat jij christen bent?' Helemaal niet omdat ik recht van spreken zou hebben ofzo, maar ik geloof dat dat een vraag is die we elkaar allemaal kunnen stellen.

Merken mensen aan jou dat je christen bent? Merkt God er iets van? Spreek je Hem dagelijks? Verspreid je 'de geur van Christus'? Volgen wonderen en tekenen jou? Komen mensen om je heen tot Jezus?

Allemaal bedoeld in de positief-uitdagende zin; ik weet heel goed dat Jezus' genade niet verdiend kan worden, laat dat alsjeblieft de discussie niet zijn.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en ervaringen!
Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen

CZ

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #1 Gepost op: november 24, 2004, 11:05:55 pm »
Wij zijn vrijgekochten door Jezus bloed dus hoef me niet druk te maken om het bewijzen van mijn status als Gods kind.
En al het goede wat ik doe is enkel uit de Heilige Geest en ik geloof dat God mij wil gebruiken dus dat ook doet mits ik dat geloof en erom vraag, en zijn Geest mij laat vervullen.
Radicaliteit komt uit de Geest, als dat niet zo is dan zijn we weer bezig ons eigen plan te trekken, onder het mom van christelijke radicaliteit, maar het is werk van het vlees. Een reden te meer om te bidden, Gods plan te zoeken, en te leven UIT genade en DOOR de Geest en IN Christus.

beetje kernachtig samengevat zeg maar...

LaNaussee

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #2 Gepost op: november 24, 2004, 11:07:34 pm »
Een uitgebreider antwoord volgt, denk ik later nog wel. Nu wil ik even zeggen dat gisteren, tijdens een toerustingsavond voor bijbelkringleiders in Amsterdam, stil werd gestaan bij het vijfde evangelie. Het vijfde evangelie, dat zijn jij en ik. Wanneer wij over straat lopen verkondigen wij Jezus, zijn wij de getuigen van Hem. Hij straalt door ons! Dit aan de hand van Fil.2:15, waar staat dat wij te midden van een ontaarde wereld schijnen als lichtende sterren.
Ik ben ook benieuwd naar hoe dat iedereen vergaat.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Joshua77

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #3 Gepost op: november 24, 2004, 11:08:48 pm »
ah.... en concreet?  ;) (je hoeft uiteraard niets aan mij (of aan wie dan ook) te bewijzen)
Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen

Joshua77

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #4 Gepost op: november 24, 2004, 11:09:26 pm »
reply was aan zandbergen bedoeld

Joshua77

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #5 Gepost op: november 24, 2004, 11:13:11 pm »
Kijk LaNaussee, dat bedoel ik. Geweldig!
Heb geleerd om 's ochtends als ik opsta echt bewust tijd te nemen met m'n Hemelse Vader en hem te vragen door me heen te werken - uitwerking is vaak bijzonder! Bijvoorbeeld door, buiten eigen kracht, lekker open te kunnen getuigen naar collega's, voor ze klaar te staan, zelfs met mensen op straat te kunnen bidden!
bijvoorbeeld....

CZ

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #6 Gepost op: november 24, 2004, 11:35:19 pm »
Wat betreft het opvallen - dat hoeft niet merkbaar te zijn . Als God maar bezig is mij te gebruiken. Dat gebeurt vaak ook in het verborgene. Wie Gods werk kan en durft te doen, zonder dat dat bijzondere effecten lijkt te sorteren. Het resultaat, daar gaat God over - wij kijken in een spiegel van raadselen, de achterkant van het borduurwerk.
Ben je bereid God te dienen ook als dat een heel gewoon leventje lijkt te worden , dat je soms als grijze mus wordt afgebeeld? Waar gewoon de regel is en buitengewoon de uitzondering. Dat je meer bedacht ben op wat God doet, dan op wat mensen denken en willen.
Wie zo God wil volgen, zal zeker een gezegend christen zijn !

Joshua77

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #7 Gepost op: november 25, 2004, 11:05:45 am »
Gods werk doen, absoluut! God dienen, helemaal! Als dat zou betekenen een grijze mus zijn - tuurlijk!

Maarre - ik vraag me een beetje af waar je vandaan haalt dat God dienen een gewoon leventje leven zonder veel buitengewone dingen en een grijze mus zijn is.
Als Jezus zegt: " Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven.  " (Matt. 5:14), dan kan ik daar alleen maar uit concluderen dat voor iedereen om je heen duidelijk moet zijn dat je iets bijzonders hebt, en dat dat impact kan en moet hebben om de wereld om je heen. Wees een zoutend zout - en dan is wat mij betreft buitengewoon de regel!

CZ

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2004, 01:00:10 pm »
J77, daar ben ik het met de  eens. Waar we voor moeten waken is echter overspannen verwachting - dan krijg je ook veel onheilig vuur waardoor mensen opgejaagd worden. Echter, vanuit de Geest is het mogelijk bergen te verzetten. Zout moet zijn kracht behouden. Echter, onze kracht is geworteld aan de stroom van Christus levend water, waaruit wij putten. En soms zijn er tijden dat het allemaal minder bijzonder lijkt te worden , waarin God ons beproeft of wij wel goed gegrond zijn, tussen de pieken van heerlijkheid zitten de dalen waar wij ook doorheen gaan.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #9 Gepost op: november 25, 2004, 01:12:25 pm »
ik denk dat als je jezelf op Christus focust hij zelf wel door jou heen gaat werken. Zodra jij je naar de mensen keert om Zijn licht te laten stralen sta je met je rug naar Jezus, dus blijf maar gewoon op Hem gericht, de rest gaat vanzelf wel.. :)
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Joshua77

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #10 Gepost op: november 25, 2004, 01:31:41 pm »
Zandb, helemaal eens dat we goed gegrond moeten zijn, zonder wortel verschroei je als het moeilijker wordt. Dat laat onverlet dat je geloof en/of je verwachtingen voor wat Jezus door je heen kan - en MAG - doen door zijn heilige Geest vaak maatgevend zijn voor wat er ook daadwerkelijk gebeurt. Ik denk dat we - mezelf zonder meer inbegrepen - vaak veel te weinig écht openstaan voor wat Jezus wil doen (en da's iets anders dan dat wij dénken dat Hij wil doen)....

Joshua77

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #11 Gepost op: november 25, 2004, 01:33:19 pm »
Joesoef, alhoewel ik me niet helemaal in de vergelijking kan vinden (ik denk namelijk helemaal niet dat je op Jezus richten er voor zorgt dat je je niet op mensen kan richten om licht naar hen uit te stralen) ben ik wel met je eens dat we boven alles op hem gericht moeten zijn. Kun je me eens vertellen hoe jij dat doet in het leven van alledag?
« Laatst bewerkt op: november 25, 2004, 01:35:00 pm door Joshua77 »

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #12 Gepost op: november 25, 2004, 01:43:19 pm »

quote:

ik denk namelijk helemaal niet dat je op Jezus richten er voor zorgt dat je je niet op mensen kan richten om licht naar hen uit te stralen
Als je je op Jezus richt dan straalt Jezus vanzelf wel door jou heen richting mensen.
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Joshua77

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #13 Gepost op: november 25, 2004, 01:57:59 pm »
ok, mooi antwoord - maar hoe doe jij dat in de praktijk? Hoe werkt dat bij jou?

CZ

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #14 Gepost op: november 25, 2004, 03:29:18 pm »
Ik ben het ermee eens dat er meer kan dan wij geloven - soms zijn we te lauw. Ik zit bij Zwolle-bidt, een beweging die gebedsgroepen en voorbede stimuleert.
Sleutel is dit begrip denk ik : het Koninkrijk is nabij. D.w.z Het is er nog niet, echter het is ook niet ver weg, het is komende en in opbouw. In dat besef mogen we veel verwachten waar mensen zich laten gebruiken door Jezus en in kracht van de Geest.
(Wat zichtbaarheid betreft: ik sta vandaag in de Zwolse courant, ivm een actie tegen gokhallen bij het voetbal stadion. We verzamelen handtekeningen om een referendum hierover te kunnen houden. Lekker fris om voor de kerk te zitten te verkleumen, gelukkig had ik koffie, kwamen er wat journalisten op af en hebben er nog wat mensen getekend.)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #15 Gepost op: november 25, 2004, 03:38:13 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 25 november 2004 om 15:29:
(Wat zichtbaarheid betreft: ik sta vandaag in de Zwolse courant, ivm een actie tegen gokhallen bij het voetbal stadion. We verzamelen handtekeningen om een referendum hierover te kunnen houden. Lekker fris om voor de kerk te zitten te verkleumen, gelukkig had ik koffie, kwamen er wat journalisten op af en hebben er nog wat mensen getekend.)

Je bedoelt vast dit artikel. :)

Joshua77

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #16 Gepost op: november 25, 2004, 04:24:49 pm »
Geweldig zeg! Precies, da's het Koninkrijk in opbouw... Heb trouwens hele goeie verhalen gehoord over Zwolle bidt! Wat doen jullie precies? Komen jullie regelmatig bij elkaar?

CZ

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #17 Gepost op: november 26, 2004, 01:19:13 am »
Ja vanavond weer een avond gehad - nog 2 te gaan, op 2 en 9 december. Helaas verhuis ik naar Zeeland, maar misschien kan ik daar wat planten...

http://www.zwolle-bidt.nl/
daar kun je lezen wat we doen

in principe gaat het hierom : leren bidden voor en met elkaar, heel gewoon maar toch bijzonder, het profeet-priester-koning zijn handen en voeten geven. Leren vergeven, zonden belijden , gebed vragen voor je handel en wandel etc. En aandachtspunten, waar je tegen aanloopt in voorbede. Leren leven met de spanning tussen grote dingen verwachten van God en Gods soevereiniteit waarbij je sommige dingen leert accepteren. Maar de spanning is gezond, het houdt je afhankelijk van Gods Geest, zonder in gelatenheid of activisme te vervallen.
Daarnaast aanmoedigen van gebedsgroepen die na een half jaar zich weer proberen op te splitsen met nieuwe leden.

Johan V.

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #18 Gepost op: november 26, 2004, 02:10:21 am »

quote:

Zandbergen schreef op 24 november 2004 om 23:05:
Wij zijn vrijgekochten door Jezus bloed dus hoef me niet druk te maken om het bewijzen van mijn status als Gods kind.  

M'n broeder, is dit niet een beetje erg kort door de bocht?
Natuurlijk zijn Gods beloften 100% rocksolid en mag je daar niet aan twijfelen.
Aan de andere kant...
"Wie niet vader of moeder verlaat en mij volgt, die kan mijn discipel niet zijn,"
en
"Het kan niet anders of een goede boom brengt vrucht voort."

Je moet je er wel degelijk druk om maken. God vraagt van ons om actief bezig te zijn met je status als kind van God

quote:

En al het goede wat ik doe is enkel uit de Heilige Geest en ik geloof dat God mij wil gebruiken dus dat ook doet mits ik dat geloof en erom vraag, en zijn Geest mij laat vervullen.
En ga je dan dus maar lekker achterover op de bank zitten en wachten totdat  God je een keer tot actie dwingt, of probeer je je ook daadwerkelijk in te zetten voor Gods zaak?

quote:

Radicaliteit komt uit de Geest, als dat niet zo is dan zijn we weer bezig ons eigen plan te trekken, onder het mom van christelijke radicaliteit, maar het is werk van het vlees. Een reden te meer om te bidden, Gods plan te zoeken, en te leven UIT genade en DOOR de Geest en IN Christus.

beetje kernachtig samengevat zeg maar...
Daar ben ik het wel weer mee eens  ;)
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

CZ

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #19 Gepost op: november 26, 2004, 08:27:17 am »
M'n broeder, is dit niet een beetje erg kort door de bocht?
Natuurlijk zijn Gods beloften 100% rocksolid en mag je daar niet aan twijfelen.
Aan de andere kant...

Bewijzen van je status is nog wat anders dan er inhoud aan geven. Het tweede vind ik goed, het eerste onnodig.
En ga je dan dus maar lekker achterover op de bank zitten en wachten totdat God je een keer tot actie dwingt, of probeer je je ook daadwerkelijk in te zetten voor Gods zaak?
Mozes had 40 jaar nodig om bruikbaar te zijn voor Gods zaak. Soms staan wij Gods zaak in de weg. Tis maar wat je onder aktief verstaat. Ora et labora.

lonneke

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #20 Gepost op: november 26, 2004, 08:31:51 am »

quote:

Ik heb de zwolsche courant en ik heb je inderdaad zien staan ( of zitten ) met een foto erbij. :)

Joshua77

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #21 Gepost op: november 26, 2004, 10:32:16 am »
Lieve broers en zussen in Christus (hoewel ik zelf niet in de GKV zit – raad maar waar wel ;-) – ben ik erg blij met dit forum en vind ik het een voorrecht met jullie te kunnen doorpraten over deze zaken),

Uiteindelijk gaat het om verlangen!! Verlang je naar meeeeeer van Jezus in je leven en om je heen? Onderneem actie! En dan bedoel ik dus in eerste instantie wijd je toe in gebed, tijd met je Heer doorbrengen, en met zijn Woord, en wacht op zijn kracht, precies zoals Jezus zijn discipelen instrueerde voordat Hij naar de hemel ging.

Ik zou een ieder die dit leest willen uitdagen, om – voor zover je dat niet al doet – vanaf vandaag elke dag (minimaal) een halfuur eerder op te staan om echt te bidden en in de bijbel te lezen (en er ook echt levende woorden, aanwijzingen voor de dag uit te verwachten). Ik heb zelf ervaren wat een enorm verschil dit maakt in mijn leven, Hij gaat echt tot je spreken en je leiden, en dan komt het de wereld in trekken en een licht zijn eigenlijk automatisch!

“Wie tot God komt, moet geloven dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken” Heb. 11:6

Doe je mee, Hem ernstig zoeken? Hij gaat belonen! Dit land gaat op z’n kop voor Hem, door zijn kinderen die zich toewijden!

Joshua77

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #22 Gepost op: november 27, 2004, 03:18:50 pm »
- niemand? eenmaal, andermaal?

Scholasticus

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #23 Gepost op: november 27, 2004, 05:24:19 pm »
Bij alle enthousiaste en hartverwarmende reacties heb ik wel een paar dieper liggende vragen bij het thema Radicaliteit.
Volgens mij moeten we voorkomen dat het een christelijke variant wordt van de radicaliteit die momenteel overal in de samenleving om zich heen grijpt. Of dat nu een moslim- of een conservatief-rechtse of een evangelisch-christelijke kleur krijgt, uiteindelijk schiet je daar niet zo veel mee op.
De diepste radicaliteit is die van zonde en genade.
Zonde: in het diepst van mijn bestaan ben ik verdorven, ik ben erop uit om God en mijn naaste kwaad te doen, en uit mij komt geen goed voort.
Genade: God heeft zijn vijanden lief, geeft zijn eigen lieve zoon over in de dood, begint met ons helemaal opnieuw zodat we wél voor Hem kunnen leven.
Daar ben ik voorlopig nog niet op uitgekeken. Kijk ik naar mezelf, dan schaam ik me vaak kapot. Tegelijk ben ik dankbaar als ik iets zie van wat God in mijn leven tot stand brengt. Maar ik ga niet activistisch achter mezelf aanrennen. Gods koninkrijk laat ik door Godzelf bouwen - ik bid er om en ik wil m'n leven dienstbaar maken aan God.
Voor mij is radicaliteit: bij mij is het niks - bij God is het alles - Goddank mag het met mij ook weer wat worden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #24 Gepost op: november 27, 2004, 06:30:59 pm »
Radicaal zijn is goed volgens mij. God vraagt toch om scherpe keuzes in dit leven?
Extremisme is wat anders dan radicaliteit -die twee worden tegenwoordig hopeloos door elkaar gegooid- en wel te veroordelen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #25 Gepost op: november 27, 2004, 07:27:51 pm »
Radicaliteit gaat altijd op het scherpst van de snede. Als je er net naast zit, zit je helemaal mis. Dan wordt het evanglie een program, of dan wordt je activistisch.

Bederf van het beste is het slechtste.

Daarom is radicaal (denken te) zijn een hachelijke onderneming. Maar wel één waartoe we geroepen zijn.
« Laatst bewerkt op: november 27, 2004, 07:28:15 pm door Pulpeet »

lonneke

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #26 Gepost op: november 29, 2004, 09:44:18 am »
We zijn geroepen om lief te hebben. Meer niet. Wanneer je daar radicalist in wil worden....prima! Kan ik alleen maar aanprijzen!

Johan V.

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #27 Gepost op: november 29, 2004, 04:24:36 pm »

quote:

lonneke schreef op 29 november 2004 om 09:44:
We zijn geroepen om lief te hebben. Meer niet. Wanneer je daar radicalist in wil worden....prima! Kan ik alleen maar aanprijzen!

Wordt er niet meer van ons gevraagd? Uiteindelijk is het zo dat "wie niet voor mij is, die is tegen mij."

Of zoals er in Lucas van ons gevraagd wordt:

Lucas 14:
26 ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn.
27 Wie niet zijn kruis draagt en mij op mijn weg volgt, kan niet mijn leerling zijn.
 33 Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Zacharov

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #28 Gepost op: november 29, 2004, 04:56:33 pm »
Uiteindelijk wordt er vrijwel niets van ons gevraagd.
Als je gelooft dan vertrouw je op God.
Dat betekent dat je met hart en ziel leeft voor God in elk contact met mensen om je heen en elke handeling die je doet.
Dat kan betekenen dat je afstand doet van al je bezittingen, maar dat kan ook betekenen dat je de last van rijkdom wil dragen.
Behalve overgave aan God wordt ons niets specifieks gevraagd.

lonneke

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #29 Gepost op: november 29, 2004, 06:02:38 pm »

quote:

Zacharov schreef op 29 november 2004 om 16:56:
Uiteindelijk wordt er vrijwel niets van ons gevraagd.
Als je gelooft dan vertrouw je op God.
Dat betekent dat je met hart en ziel leeft voor God in elk contact met mensen om je heen en elke handeling die je doet.
Dat kan betekenen dat je afstand doet van al je bezittingen, maar dat kan ook betekenen dat je de last van rijkdom wil dragen.
Behalve overgave aan God wordt ons niets specifieks gevraagd.

Overgave is liefde. Liefde is verantwoordelijkheid dragen. Voor jezelf, voor je partner, voor je kinderen, voor de schepping.
Opvoeden van je kinderen vergt toch behoorlijk veel energie. Jezelf goed verzorgen vergt ook veel energie. Je medemens helpen gaat ook niet vanzelf. Een liefdevolle partner zijn en blijven vergt ook veel inzicht, veel energie, veel investering, een open communicatie, een goed sexleven, etc.
Goed zijn voor de schepping betekent milieu bewust te zijn.

Liefde moet je leren! Liefde is een werkwoord! Of heb jij 1 Cor. 13 al helemaal onder de knie?

Christus is ons voorbeeld hoe hard je moet werken om overwinnaar te worden.

1 Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak,
maar had de liefde niet,
ik ware schallend koper
of een rinkelende cimbaal.
2 Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette,
maar ik had de liefde niet,
ik ware niets.
3 Al ware het, dat ik al wat ik heb tot spijs uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam gaf om te worden verbrand,
maar had de liefde niet,
het baatte mij niets.
4 De liefde is lankmoedig,
de liefde is goedertieren,
zij is niet afgunstig,
de liefde praalt niet,
zij is niet opgeblazen,
5 zij kwetst niemands gevoel,
zij zoekt zichzelf niet,
zij wordt niet verbitterd,
zij rekent het kwade niet toe.
6 Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid. 7 Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.
8 De liefde vergaat nimmermeer;
maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben;
tongen, zij zullen verstommen;
kennis, zij zal afgedaan hebben.
9 Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.
10 Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.
11 Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
voelde ik als een kind,
overlegde ik als een kind.
Nu ik een man ben geworden, heb ik afgelegd wat kinderlijk was. 12 Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen,
doch straks van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik onvolkomen,
maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.
13 Zo blijven dan:
Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde.
« Laatst bewerkt op: november 29, 2004, 06:20:26 pm door lonneke »

Zacharov

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #30 Gepost op: november 29, 2004, 06:36:53 pm »

quote:

lonneke schreef op 29 november 2004 om 18:02:
[...]
Liefde moet je leren! Liefde is een werkwoord! Of heb jij 1 Cor. 13 al helemaal onder de knie?

Christus is ons voorbeeld hoe hard je moet werken om overwinnaar te worden.

Ik kan niet leren om lief te hebben. Ik kan het wel proberen, maar dan is het niet oprecht.

Heb lief zonder te doen alsof Rom 12:9

Als ik m'n best doe om mensen lief te hebben en daarbij hard werk dan weet ik diep in mijn hart dat het niet oprecht is.
Ik leer om lief te hebben door me te verdiepen in de liefde van God. Alleen door me over te geven aan de liefde van God ben ik in staat om de mensen oprecht lief te hebben (met alle gebreken die daar als mens bij horen).
Teveel zelf proberen werkt bij mij niet zo goed. (Helaas, want dat zou ik veel liever hebben)

lonneke

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #31 Gepost op: november 29, 2004, 06:47:10 pm »
Wel, ik help mensen terwijl ik er niet altijd zin aan heb, en ook niet omdat ik deze mensen zo lief heb ( ja, sorry, daar ben ik gewoon eerlijk in.) Maar ik doe het dan voor God, óók nog niet eens voor mijzelf, gewoon m'n verstand op nul en doen wat God ook zou doen. Vervolgens word ik door dezelfde mensen bespuwd en belazerd nadat ik ze heb geholpen. Dat is niet aan mij. Ik doe gewoon wat ik denk te moeten doen. Een werktuig voor God.
Aan de andere kant zetten die mensen mij ook wel weer aan het denken. Waarom zijn ze zo zoals ze zijn? Waarom zijn ze zo ontzettend met zichzelf bezig? Zou ik echt iets voor ze betekenen. En tegelijk vind ik dat niet relevant.

Niet iedereen kan z'n vijanden lief hebben. Niet iedereen kan zomaar vergeven. Niet iedereen kan dingen loslaten.

Christus liet ons zien hoe je dat doet. Met vallen en opstaan. Soms duurt het een leven lang.

Een alcoholist kan best wel in God geloven en toch niet van de drank kunnen afblijven. Dan kun je wel zeggen: Je moet je gewoon aan God overgeven maar daar is hij niet klaar mee. Christelijke hulpverlening bestaat ook niet voor niks.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Zacharov

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #32 Gepost op: november 29, 2004, 06:57:39 pm »
Ik begrijp wat je bedoelt.

We zeggen ook niet iets heel verschillends.
Liefhebben gaat inderdaad met vallen en opstaan. Het keihard werken om lief te hebben vloeit m.i. automatisch voort uit de liefde van God.
Een oproep tot radicaliteit hoort dan ook te beginnen bij de bron (de liefde van God) en niet bij het gevolg (het harde werken voor God).
Een lastig aspect aan de liefde van God is echter dat je niet je best kunt doen om die liefde te krijgen maar dat je slechts kunt accepteren dat je die liefde ontvangen hebt.
Kijk we willen allemaal wel ons best doen om lief te hebben dat is het punt niet. De meeste moeite ligt vaak juist in het bij alles het verwachten van God.

Je gewoon overgeven aan God daar is een alcoholist inderdaad niet klaar mee, maar je gewoon aan God overgeven blijkt vaak het enige te zijn wat een mens nauwelijks kan (dus zo gewoon is het niet).
« Laatst bewerkt op: november 29, 2004, 06:59:01 pm door Zacharov »

lonneke

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #33 Gepost op: november 29, 2004, 07:58:00 pm »

quote:

Zacharov schreef op 29 november 2004 om 18:57:
Ik begrijp wat je bedoelt.

We zeggen ook niet iets heel verschillends.
Liefhebben gaat inderdaad met vallen en opstaan. Het keihard werken om lief te hebben vloeit m.i. automatisch voort uit de liefde van God.
Een oproep tot radicaliteit hoort dan ook te beginnen bij de bron (de liefde van God) en niet bij het gevolg (het harde werken voor God).
Een lastig aspect aan de liefde van God is echter dat je niet je best kunt doen om die liefde te krijgen maar dat je slechts kunt accepteren dat je die liefde ontvangen hebt.
Kijk we willen allemaal wel ons best doen om lief te hebben dat is het punt niet. De meeste moeite ligt vaak juist in het bij alles het verwachten van God.

Je gewoon overgeven aan God daar is een alcoholist inderdaad niet klaar mee, maar je gewoon aan God overgeven blijkt vaak het enige te zijn wat een mens nauwelijks kan (dus zo gewoon is het niet).
Ben ik met je eens.  Liefde is een geschenk.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #34 Gepost op: december 02, 2004, 11:52:14 am »

quote:

Ik ben het ermee eens dat er meer kan dan wij geloven - soms zijn we te lauw. Ik zit bij Zwolle-bidt, een beweging die gebedsgroepen en voorbede stimuleert.
Sleutel is dit begrip denk ik : het Koninkrijk is nabij. D.w.z Het is er nog niet, echter het is ook niet ver weg, het is komende en in opbouw. In dat besef mogen we veel verwachten waar mensen zich laten gebruiken door Jezus en in kracht van de Geest.

Zandbergen,
Weet u zeker, dat het Koninkrijk nabij is? En welk Koninkrijk is dat dan? Toch niet het Koninkrijk der hemelen waarover Jezus eerst sprak? Dit zou een aards koninkrijk zijn, en dat was nabij toen zieken werden genezen en doden opgewekt. We moeten wel onderscheiden tussen het Koninkrijk der hemelen en het Koninkrijk Gods. Hiervan zei Jezus in Lukas 17. 21: Het Koninkrijk Gods komt niet zo, dat het te berekenen is; ook zal men niet zeggen: zie, hier is het of daar! Want zie, het Koninkrik Gods is IN ulieden'. Sommige vertalers  hebben dit wel wel verborgen, door te vertalen: 'Het Koninkrijk Gods staat midden onder u', of:'Het Koninkrijk Gods is midden onder u', en:'Het Koninkrijk Gods is bij u'. De statenvertalers zijn wellicht het dichtst bij de oorspronkelijk tekst gebleven door te vertalen:'Want zie, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden'.
Piet Strootman

Iemand

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #35 Gepost op: december 02, 2004, 07:44:50 pm »
Wat is volgens jou dan het verschil tussen het Koninkrijk der hemelen en het Koninkrijk Gods?

P. Strootman

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #36 Gepost op: december 02, 2004, 09:42:21 pm »

quote:

Iemand schreef op 02 december 2004 om 19:44:
Wat is volgens jou dan het verschil tussen het Koninkrijk der hemelen en het Koninkrijk Gods?

Het Koninkrijk der hemelen zou, hoewel hemels van karakter, een aards koninkrijk zijn. M.a.w. het zou op aarde neerdalen. Tijdens Jezus' aanwezigheid op aarde, was dit Koninkrijk dan ook nabij gekomen. Jezus leerde hen dan ook bidden: 'Uw Koninkrijk kome'. Duidelijke een bedelingsgebed! Het zou natuurlijk te ver voeren, om te beschrijven, waarom dit KdH toch niet gekomen is. Maar zoals u weet, is Israel terzijde gesteld en is er een periode aangebroken, waarin God 'zwijgt. Er gebeuren geen tekenen en wonderen meer, wat een bewijs is, dat het Koninkrijk is teruggeweken. Ik denk, dat Jezus met zijn uitspraak 'Het Koninkrijk Gods is in ulieden', heeft willen wijzen op de innerlijke Christus.
Piet Strootman

Joshua77

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #37 Gepost op: december 03, 2004, 11:39:32 am »

quote:

P. Strootman schreef op 02 december 2004 om 21:42:
[...]
Er gebeuren geen tekenen en wonderen meer, wat een bewijs is, dat het Koninkrijk is teruggeweken. Ik denk, dat Jezus met zijn uitspraak 'Het Koninkrijk Gods is in ulieden', heeft willen wijzen op de innerlijke Christus.
Piet Strootman

Beste P.,
Met alle respect:
u lijkt zo ingenomen met uw ingenieuze vindingen over wie of wat Christus wel niet is en hoe christenen toch maar dwalen over schuld en verzoening en de persoon van Jezus (als ware u de enige niet-spookrijder), dat de wereldwijde beweging van wonderen en tekenen u kennelijk volkomen ontgaat - in meerdere opzichten tekenend.

En begrijpt u me alstublieft goed: dat is niet aanvallend bedoeld. Ik zou u alleen zo graag gunnen dat u echt zelf ervaart hoe Gods fenomenale kracht en liefde reëel zijn, juist ook vandaag. Ook in Nederland zijn er talloze voorbeelden van bijvoorbeeld genezingen door Jezus' kracht, gisteravond heb ik het nog meegemaakt.

Jezus zei: aan de vruchten kent men de boom. Mag ik u, nogmaals in alle liefde, vragen wat de vrucht is van uw inspanningen om uw - dat mag ik toch hopelijk zeggen - ietwat van algemeen geaccepteerde christelijke uitgangspunten afwijkende theologie steeds maar weer voor het voetlicht te brengen? En alstublieft, ga nu even niet op die theologie zelf in, die is ruimschoots op o.a. dit forum terug te vinden.

Met liefdevolle groet,
J

P. Strootman

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #38 Gepost op: december 03, 2004, 04:00:35 pm »

quote:

Joshua77 schreef op 03 december 2004 om 11:39:
[...]

Beste P.,
Met alle respect:
u lijkt zo ingenomen met uw ingenieuze vindingen over wie of wat Christus wel niet is en hoe christenen toch maar dwalen over schuld en verzoening en de persoon van Jezus (als ware u de enige niet-spookrijder), dat de wereldwijde beweging van wonderen en tekenen u kennelijk volkomen ontgaat - in meerdere opzichten tekenend.

En begrijpt u me alstublieft goed: dat is niet aanvallend bedoeld. Ik zou u alleen zo graag gunnen dat u echt zelf ervaart hoe Gods fenomenale kracht en liefde reëel zijn, juist ook vandaag. Ook in Nederland zijn er talloze voorbeelden van bijvoorbeeld genezingen door Jezus' kracht, gisteravond heb ik het nog meegemaakt.

Jezus zei: aan de vruchten kent men de boom. Mag ik u, nogmaals in alle liefde, vragen wat de vrucht is van uw inspanningen om uw - dat mag ik toch hopelijk zeggen - ietwat van algemeen geaccepteerde christelijke uitgangspunten afwijkende theologie steeds maar weer voor het voetlicht te brengen? En alstublieft, ga nu even niet op die theologie zelf in, die is ruimschoots op o.a. dit forum terug te vinden.

Met liefdevolle groet,
J

Joshua,
Dank voor uw reactie! Wat uw eerste opmerking betreft, in Handelingen 18 vanaf  vers 24 staat:'En een zekere Jood, genaamd Apollos, geboortig uit Alexandrie, een geleerd man, doorkneed in de Schriften, kwam te Efeze. Deze was ingelicht omtrent de weg des Heren en, vurig van geest, sprak en leerde hij nauwkeurig hetgeen op Jezus betrekking had, ofschoon hij alleen wist van de doop van Johannes. En deze begon vrijmoedig op te treden in de synagoge. En toen Priscilla en Aquilla hem hoorden, namen zij hem tot zich en legden de weg Gods nauwkeuriger uit'.
De Schrift moet zeer nauwkeurig bestudeerd en uitgelegd worden. Of niet?

Wat uw opmerkingen over wonderen en tekenen betreft, moeten wij ook zeer goed beseffen, dat nu, in onze tijd, niet die wonderen plaatsvinden, die plaatsvonden gedurende de omwandeling van Jezus op aarde en tijdens de Handelingentijd toen het Koninkrijk der hemelen nog nabij was. Dat wil volstrekt niet zeggen, dat er nu geen wonderlijke genezingen plaatsvinden. Paulus kwam kennelijk toch in een situatie, dat hij geen wonderen meer kon verrichten, want in 2 Tim. 4.20 ( geschreven NA de Handelingeperiode)moest hij schrijven:'Trofimus heb ik ziek achtergelaten te Milete'. Waarom genas hij hem dan niet, zoals Paulus dat in de Handelingentijd wel deed?

Wat het ervaren betreft, van Gods fenomenale kracht en liefde, kan dat alleen plaatsvinden als iemand genezen wordt? En hoe zit het dan met de buurvrouw en/of de buurman, die ook geloven en zo hartstochtelijk bidden om beterschap, en toch niet verhoord worden?

Inderdaad zijn er al eeuwenlang geaccepteerde christelijke uitgangspunten. Toen mijn schoonvader mij eens verweet, dat ik het beter dacht te weten, dan de dominee, antwoordde ik hem: Als Luther ooit gezegd had, dat de paus wel gelijk zou hebben, was u  vandaag de dag nog Rooms geweest. Ik heb niet de gewoonte, om met het geloof van mijn voorvaderen te leven, maar met mijn eigen geloof.

Beste schrijver: Mijn uitgangspunt bij het lezen van de bijbel staat in 2 Tim. 2.15, waar Paulus schreef:'Maak u er ernst mee u wel beproefd ten dienste van God te stellen, als een arbeider die zich niet hoeft te schapen, doch rechte voren trekt bij het brengen van het woord der waarheid'. Een gouden regel is, te onderscheiden waar het op aankomt. Ik ben geen besnedene, dus moet ik naar Paulus luisteren, die van de schoot zijner moeder aan afgezonderd en door Gods genade geroepen was, nadat het God behaagd had zijn Zoon in hem te openbaren, OPDAT hij Hem onder de heidenen verkondigen zou. Let wel, de INNERLIJKE Zoon! Paulus is de apostel van de GEEST, die in Jezus was.
Ik hoop mij verantwoord te hebben, beste schrijver.
Met een vriendelijke groet,
Piet Strootman

P. Strootman

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #39 Gepost op: december 03, 2004, 04:01:44 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 03 december 2004 om 16:00:
[...]

Joshua,
Dank voor uw reactie! Wat uw eerste opmerking betreft, in Handelingen 18 vanaf  vers 24 staat:'En een zekere Jood, genaamd Apollos, geboortig uit Alexandrie, een geleerd man, doorkneed in de Schriften, kwam te Efeze. Deze was ingelicht omtrent de weg des Heren en, vurig van geest, sprak en leerde hij nauwkeurig hetgeen op Jezus betrekking had, ofschoon hij alleen wist van de doop van Johannes. En deze begon vrijmoedig op te treden in de synagoge. En toen Priscilla en Aquilla hem hoorden, namen zij hem tot zich en legden de weg Gods nauwkeuriger uit'.
De Schrift moet zeer nauwkeurig bestudeerd en uitgelegd worden. Of niet?

Wat uw opmerkingen over wonderen en tekenen betreft, moeten wij ook zeer goed beseffen, dat nu, in onze tijd, niet die wonderen plaatsvinden, die plaatsvonden gedurende de omwandeling van Jezus op aarde en tijdens de Handelingentijd toen het Koninkrijk der hemelen nog nabij was. Dat wil volstrekt niet zeggen, dat er nu geen wonderlijke genezingen plaatsvinden. Paulus kwam kennelijk toch in een situatie, dat hij geen wonderen meer kon verrichten, want in 2 Tim. 4.20 ( geschreven NA de Handelingeperiode)moest hij schrijven:'Trofimus heb ik ziek achtergelaten te Milete'. Waarom genas hij hem dan niet, zoals Paulus dat in de Handelingentijd wel deed?

Wat het ervaren betreft, van Gods fenomenale kracht en liefde, kan dat alleen plaatsvinden als iemand genezen wordt? En hoe zit het dan met de buurvrouw en/of de buurman, die ook geloven en zo hartstochtelijk bidden om beterschap, en toch niet verhoord worden?

Inderdaad zijn er al eeuwenlang geaccepteerde christelijke uitgangspunten. Toen mijn schoonvader mij eens verweet, dat ik het beter dacht te weten, dan de dominee, antwoordde ik hem: Als Luther ooit gezegd had, dat de paus wel gelijk zou hebben, was u  vandaag de dag nog Rooms geweest. Ik heb niet de gewoonte om met het geloof van mijn voorvaderen te leven, maar met mijn eigen geloof.

Beste schrijver: Mijn uitgangspunt bij het lezen van de bijbel staat in 2 Tim. 2.15, waar Paulus schreef:'Maak u er ernst mee u wel beproefd ten dienste van God te stellen, als een arbeider die zich niet hoeft te schapen, doch rechte voren trekt bij het brengen van het woord der waarheid'. Een gouden regel is, te onderscheiden waar het op aankomt. Ik ben geen besnedene, dus moet ik naar Paulus luisteren, die van de schoot zijner moeder aan afgezonderd en door Gods genade geroepen was, nadat het God behaagd had zijn Zoon in hem te openbaren, OPDAT hij Hem onder de heidenen verkondigen zou. Let wel, de INNERLIJKE Zoon! Paulus is de apostel van de GEEST, die in Jezus was.
Ik hoop mij verantwoord te hebben, beste schrijver.
Met een vriendelijke groet,
Piet Strootman

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #40 Gepost op: december 03, 2004, 04:10:52 pm »

quote:

p.strootman
Alsof Paulus tijdens de handelingen-tijd wel zelf wonderen kon verrichten. Hij kon (net als wij) alleen maar bidden dat God een wonderlijk iets doet. Om redenen die ik niet begrijp, en Paulus wellicht ook niet, moest Trofimus kennelijk ziek achterblijven

Joshua77

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #41 Gepost op: december 03, 2004, 05:33:25 pm »
Tsja,
Het laatste dat ik wil is op het topic ‘Radicaliteit’ terechtkomen in een discussie over (ultra-)dispensationalisme en de gevolgen daarvan voor de beoordeling van wat er op dit moment gaande is in de wereld, wat God aan het doen is. Laat ik in ieder geval nog wel zeggen dat me dunkt dat datgene waarin Apollos naast de rechte weg zat toch wel wat fundamenteler is dan de discussie over bedelingen.

Evengoed lijkt u mijn punt niet te willen zien, dus vraag ik het nog maar een keer: wat zijn de vruchten van uw missie (eindeloos discussieren over kennelijke geschilpunten)? Helpt het om, om het in het licht van het topic ;-) maar even scherp te stellen, alle volken tot Jezus' discipelen te maken?
« Laatst bewerkt op: december 03, 2004, 05:37:02 pm door Joshua77 »

P. Strootman

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #42 Gepost op: december 03, 2004, 05:58:32 pm »

quote:

Nunc schreef op 03 december 2004 om 16:10:
[...]

Alsof Paulus tijdens de handelingen-tijd wel zelf wonderen kon verrichten. Hij kon (net als wij) alleen maar bidden dat God een wonderlijk iets doet. Om redenen die ik niet begrijp, en Paulus wellicht ook niet, moest Trofimus kennelijk ziek achterblijven

Handelingen 20.9 en 10 Paulus wekt een dode op.
Handelingen 28.4 en 5: Dodelijke beet van een adder, maar het doet Paulus geen kwaad.
Niemand kan er toch aan twijfelen, dat de wonderen en tekenen, die in de evangelietijd gebeurden, na de handelingentijd niet meer voorkwamen. Zie de volgende teksten:
'Predikende het evangelie van het Koninkrijk en genezende alle ziekte en kwalen onder het volk (Matt.2.23).''
Het Koninkrijk de hemelen is nabij gekomen. Geneest de zieken: reinig de melaatsen, WEKT DE DODEN OP en werpt de duivelen uit ((10.8).
'Maar indien ik door de Geest duivelen uitwerp, zo is het Koninkrijk Gods tot u gekomen'( 12.28).
Wonderen en tekenen vonden plaats, als het Koninkrijk nabij is. Door het niet onderscheiden van bedelingen, komt men er zelf soms toe om of de teksten niet letterlijk te nemen, of ze eenvoudig uit de Schrift te verwijderen. Als we alles 'op zijn plaats laten staan', zijn er geen moeilijkheden, en kunnen we Gods Woord, werkelijk zijn Woord laten. Nu laat God de volkeren wandelen op hun wegen, en zijn er geen zichtbare wonderen en tekenen, die de nabijheid van het Koninkrijk der hemelen zouden veronderstellen.
Vriendelijke groet,
Piet Strootman

Joshua77

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #43 Gepost op: december 03, 2004, 06:07:57 pm »
Nogmaals: ik zie niet wat deze sterke gerichtheid op denksystemen nu oplevert. Het is voor mij toch wel de omgekeerde wereld als:
- op basis van zeer gezochte argumenten als Trofimus' ziekte er een post-Handelingen tijdperk wordt geintroduceerd zonder tekenen en wonderen, terwijl Jezus in Marcus 16 toch bepaald geen einde aangeeft voor al de zaken die de gelovigen zullen volgen, en er ook in de vroegkerkelijke geschiedschrijving nog vele, vele wonderen en tekenen opduiken
- er 2000 jaar later een duidelijke tijd van 'late regen' optreedt, iedereen die z'n ogen open heeft ziet dat de Geest aan het werken is met grote wonderen en tekenen (doden opwekken, kanker en aids genezen, etc. - met doktersverklaringen erbij!)
- er dan op basis van het denksysteem genoemd onder het eerste punt gewoon ontkend wordt dat dit bestaat c.q. van enige waarde is.

Ik zou het op prijsstellen als ik nu geen bedelingenleer-verdediging als reply krijg maar een antwoord op de vraag wat de denksystemenfocus oplevert, wat zijn de vruchten?
« Laatst bewerkt op: december 03, 2004, 06:09:53 pm door Joshua77 »

P. Strootman

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #44 Gepost op: december 03, 2004, 07:42:38 pm »

quote:

Joshua77 schreef op 03 december 2004 om 18:07:
Nogmaals: ik zie niet wat deze sterke gerichtheid op denksystemen nu oplevert. Het is voor mij toch wel de omgekeerde wereld als:
- op basis van zeer gezochte argumenten als Trofimus' ziekte er een post-Handelingen tijdperk wordt geintroduceerd zonder tekenen en wonderen, terwijl Jezus in Marcus 16 toch bepaald geen einde aangeeft voor al de zaken die de gelovigen zullen volgen, en er ook in de vroegkerkelijke geschiedschrijving nog vele, vele wonderen en tekenen opduiken
- er 2000 jaar later een duidelijke tijd van 'late regen' optreedt, iedereen die z'n ogen open heeft ziet dat de Geest aan het werken is met grote wonderen en tekenen (doden opwekken, kanker en aids genezen, etc. - met doktersverklaringen erbij!)
- er dan op basis van het denksysteem genoemd onder het eerste punt gewoon ontkend wordt dat dit bestaat c.q. van enige waarde is.

Ik zou het op prijsstellen als ik nu geen bedelingenleer-verdediging als reply krijg maar een antwoord op de vraag wat de denksystemenfocus oplevert, wat zijn de vruchten?

De vruchten zijn, dat je de bijbel beter leert verstaan. Het Woord dus recht snijden, ofwel recht verdelen.
Is daar nu zoveel bezwaar tegen? Waarom is eigenlijk het boek Handelingen der Apostelen geschreven? Juist daarom, maar het wordt kennelijk heel weinig gelezen. Ik heb indertijd wel eens een bruchure over dit boek geschreven. Je kunt het eventueel gratis van mij krijgen.
Piet Strootman

CZ

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #45 Gepost op: december 03, 2004, 08:52:05 pm »
Wat mij betreft : ik geloof dat er altijd spanning blijft . We mogen bidden en verwachtingsvol, ook daarin ruimte geven voor wonderen. Maar ook tegenlijk gelovend in Gods soevereiniteit. Het koninkrijk is nabij - het is er nog niet maar het is ook niet meer veraf.
Waarom plaatst God ons in dit spanningsveld, ipv te kiezen voor een prediking van altijd genezing/wonderen of een rationeel geloof-zonder-bijzondere gaven/wonderen?
Ik denk om ons VERTROUWEN te leren.  
Als altijd bijzonderheden en genezingen gebeurt, gaan we ons daar teveel op richten. Het moet gaan om de GEVER , niet om de GAVEN.
Het andere gevaar is dat je het geloof terugbrengt tot een stelsel van zekerheden, waarin alles past en geen ruimte is voor bijzonderheden. Dan wordt geloof gereduceerd tot een verklaring en kunnen we Gods woord als hetware in pocket-editie in onze broekzak meenemen. Dan ondergraven we een levende dynamische relatie met Jezus, die zich elke keer persoongericht contact wil maken.
God vraagt dus dat we in deze spanningszone blijven staan. Dat maakt ons AFHANKELIJK van Hem en leert ons vertrouwen en gebed. Als we dit niet doen worden we of dwangmatig of berustend en lauw.

LaNaussee

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #46 Gepost op: december 04, 2004, 02:08:44 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 03 december 2004 om 19:42:
[...]

De vruchten zijn, dat je de bijbel beter leert verstaan. Het Woord dus recht snijden, ofwel recht verdelen.
Is daar nu zoveel bezwaar tegen? Waarom is eigenlijk het boek Handelingen der Apostelen geschreven? Juist daarom, maar het wordt kennelijk heel weinig gelezen. Ik heb indertijd wel eens een bruchure over dit boek geschreven. Je kunt het eventueel gratis van mij krijgen.
Piet Strootman

Twee bescheiden vraagjes van mijn kant:

1) De vruchten staan in de bijbel toch duidelijk anders beschreven: Liefde, zachtmoedigheid, geduld, vriendelijkheid en zo nog wat meer. Natuurlijk, de bijbel beter leren verstaan is ook een zegen van God, maar welke plaats hebben die andere vruchten waar de bijbel duidelijk over spreekt plaats in uw leven?

2) Het is misschien een zijspoor, maar volgens mij heeft Paulus Trofimus achtergelaten nog voordat dat incident met die slang plaatsvond. Of is Paulus later nog uit Rome weggeweest. Mijn kennis schiet hier tekort, maar ik dacht dat Paulus nooit meer weg is gekomen uit Rome. In dat geval slaat de verwijzing in de 2 Timotheüs naar een moment tijdens de handelingenperiode. En geeft dat aan dat ook toen niet altijd iedereen maar genezen werd. Net als nu.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Iemand

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #47 Gepost op: december 04, 2004, 06:37:17 pm »
Maakt Jezus zelf eigenlijk deze scheiding tussen het koninkrijk der hemelen en het Koninkrijk Gods? Zo ja, kan iemand dat onderbouwen met verzen?

CZ

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #48 Gepost op: december 05, 2004, 12:05:17 am »
Denk het niet - wat Jezus tegen pilates zegt: mijn koninkrijk is niet van deze wereld. En wanneer we over het koninkrijk praten : Jezus is er Koning van, ook dat op aarde: dat nog in opbouw is.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #49 Gepost op: december 05, 2004, 03:43:02 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 04 december 2004 om 14:08:
[...]

Twee bescheiden vraagjes van mijn kant:

1) De vruchten staan in de bijbel toch duidelijk anders beschreven: Liefde, zachtmoedigheid, geduld, vriendelijkheid en zo nog wat meer. Natuurlijk, de bijbel beter leren verstaan is ook een zegen van God, maar welke plaats hebben die andere vruchten waar de bijbel duidelijk over spreekt plaats in uw leven?

2) Het is misschien een zijspoor, maar volgens mij heeft Paulus Trofimus achtergelaten nog voordat dat incident met die slang plaatsvond. Of is Paulus later nog uit Rome weggeweest. Mijn kennis schiet hier tekort, maar ik dacht dat Paulus nooit meer weg is gekomen uit Rome. In dat geval slaat de verwijzing in de 2 Timotheüs naar een moment tijdens de handelingenperiode. En geeft dat aan dat ook toen niet altijd iedereen maar genezen werd. Net als nu.

Antwoord:
1) Wel, ik probeer de rijkdom van het Woord van God te ontdekken.
2) Wat die 'andere vruchten' betreft, ik vind het niet passend om over jezelf een oordeel te geven.
Ik geloof niet in 'zijsporen', maar in het volmaakte Woord van God, waarin verhalenderwijs onderwijs wordt gegeven. Waarom zou anders zo'n onbelangrijk berichtje voor ons, lezers van 2004, geschreven zijn?
Vr. gr.
Piet Strootman