Auteur Topic: Radicaliteit  (gelezen 4993 keer)

Zacharov

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #50 Gepost op: december 05, 2004, 04:07:30 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 05 december 2004 om 15:43:
Waarom zou anders zo'n onbelangrijk berichtje voor ons, lezers van 2004, geschreven zijn?
Het zou inderdaad al een hele stap vooruit wezen als de lezers uit 2004 begrepen dat niet alles primair om hen draait.

CZ

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #51 Gepost op: december 05, 2004, 08:36:25 pm »
Het lijkt me ook erg prematuur om de vervulling van de profetie van Joël weer als voorbijgaande aard te bestempelen, meneer Strootman. En zeker kan ook het kwade in deze tijd tekenen en wonderen doen, ik ben er zeker van dat ook Christus aan het werk is bij de gelovigen. Wij leven in het laatst der dagen, de eindtijd d.i de tijd na pinksteren, de laatste era voor de wederkomst en voltooing van het koninkrijk.

De zogenaamde streeptheologie die ik bij Strootman proef verslaat zijn duizenden maar hier is iemand die een goed antwoord erop geformuleerd heeft.
http://www.zwolle-bidt.nl/artikelen/reader%20art1.doc

LaNaussee

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #52 Gepost op: december 05, 2004, 10:47:12 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 05 december 2004 om 15:43:
[...]

Antwoord:
1) Wel, ik probeer de rijkdom van het Woord van God te ontdekken.

Alleen door bijbelkennis? Of ook in de houding ten opzichte van anderen?

quote:

2) Wat die 'andere vruchten' betreft, ik vind het niet passend om over jezelf een oordeel te geven.
Ik geloof niet in 'zijsporen', maar in het volmaakte Woord van God, waarin verhalenderwijs onderwijs wordt gegeven. Waarom zou anders zo'n onbelangrijk berichtje voor ons, lezers van 2004, geschreven zijn?
Vr. gr.
Piet Strootman

Met het zijspoor bedoelde ik dat ik misschien te ver van het oorspronkelijk topic afweek. Maar dat terzijde. Ik denk wel dat jezelf mag oordelen over je 'andere vruchten'. Het hangt er alleen vanaf op welke manier je dat doet. Wanneer ik groei in die vruchten of daarin wil groeien, maak ik voor mezelf een soort evaluatie van hoe het ervoor staat. Op die manier zie ik in waar ik kan groeien. Of beter gezegd, God laat mij zien waar ik kan groeien en van daaruit kan ik wel ergens halen waar ik sta. Al is mijn eigen waarneming uiteraard verre van goed. Het is slechts een indicatie.
En wat dat zinnetje betreft. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat Paulus dat schrijft richtign die gemeente. Het was relevant voor hen. Als alles voor ons ook betekenis heeft dan wil dat m.i. niet meer zeggen dan dat ondanks alle gaven van genezing en noem maar op, het ook gebeurt dat God niet geneest omdat Hij andere plannen heeft.
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

P. Strootman

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #53 Gepost op: december 06, 2004, 09:55:47 pm »
LaNaussee,

U schreef op 5-11-22:47:
'En wat dat zinnetje betreft. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat Paulus dat schrijft richting die gemeente'

Opmerking:
Dat is het hem nu net! Hoe lees je de bijbel? Ik zou heel wat voorbeelden op kunnen noemen, dat zogenaamde 'huishoudelijke' of onbelangrijke mededelingen, juist  zeer belangrijke aanwijzingen voor ons kunnen bevatten.
Vr.gr.
Piet Strootman

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #54 Gepost op: december 06, 2004, 11:08:20 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 05 december 2004 om 20:36:
Het lijkt me ook erg prematuur om de vervulling van de profetie van Joël weer als voorbijgaande aard te bestempelen, meneer Strootman. En zeker kan ook het kwade in deze tijd tekenen en wonderen doen, ik ben er zeker van dat ook Christus aan het werk is bij de gelovigen. Wij leven in het laatst der dagen, de eindtijd d.i de tijd na pinksteren, de laatste era voor de wederkomst en voltooing van het koninkrijk.

De zogenaamde streeptheologie die ik bij Strootman proef verslaat zijn duizenden maar hier is iemand die een goed antwoord erop geformuleerd heeft.
http://www.zwolle-bidt.nl/artikelen/reader%20art1.doc

Zal ik het nog even ingewikkelder voor je maken? :)

M.i. is het in handelingen 2 niet zo dat de profetie uit Joel al wordt vervuld. Dat staat er ook niet helemaal op die manier.
Er gebeurt waarvan wordt gesproken door de profeet Joel.
Dezelfde verschijnselen. Maar je kunt toch niet zeggen dat toen in handelingen 2 alles wat in Joel wordt genoemd, al gebeurde? Dat zal pas gebeuren als Israel hun Messias aanneeemt en het Koninkrijk opo aarde ECHT wordt opgericht. Dan zal op geheel Israel (alle vlees) de Heilige Geest uitgestort worden. Uw zonen en dochter, van Israel.
Ook kun je nog niet zeggen dat De zon al veranderd is in duisternis en de maan in bloed,

Hand. 2
15 Want deze mensen zijn niet dronken, zoals gij veronderstelt, want het is het derde uur van de dag; 16 maar dit is het, waarvan gesproken is door de profeet Joël:
 17 En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees;
en uw zonen en uw dochters zullen profeteren,
en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen:
18 ja, zelfs op mijn dienstknechten en mijn dienstmaagden
zal Ik in die dagen van mijn Geest uitstorten
en zij zullen profeteren.
19 En Ik zal wonderen geven in de hemel boven
en tekenen op de aarde beneden: bloed en vuur en rookwalm.
20 De zon zal veranderen in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en doorluchtige dag des Heren komt.
21 En het zal zijn, dat al wie de naam des Heren aanroept, behouden zal worden.

In handelingen 2 zie ik een voorvervulling van de profetie van Joel, in die zin dat de discipelen niet dronken waren maar dat de Heilige Geest op hen was uitgestort zoals Joel 2 ook beschreef.

En die tekenen horen dan idd bij de komst van het Koninkrijk. Het zal in de toekomst geheel vervuld worden, maar wat genoemd wordt in Joel 2 heeft wat betreft de volledige vervulling, betrekking op Israel.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

CZ

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #55 Gepost op: december 07, 2004, 12:16:44 am »
P&A

Ik ben het met je eens dat Joel nog niet geheel vervuld is maar bezig is in vervulling te gaan, zoals wij in het laatst der dagen leven

Je zegt dat het van toepassing is alleen op Israel? En vs 21 : En het zal zijn, dat al wie de naam des Heren aanroept, behouden zal worden, geldt alleen voor Israël?
En vers 17 en 18, dat geldt alleen voor de Joden? Moet ik echt alle uitingen van de Geest bij de bekeerde heidenen hier gaan opsommen uit het nieuwe testament ? Dromen, gezichten en de profeten die gevonden worden onder de niet-joden in het NT?

LaNaussee

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #56 Gepost op: december 07, 2004, 01:51:26 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 06 december 2004 om 21:55:

Opmerking:
Dat is het hem nu net! Hoe lees je de bijbel? Ik zou heel wat voorbeelden op kunnen noemen, dat zogenaamde 'huishoudelijke' of onbelangrijke mededelingen, juist  zeer belangrijke aanwijzingen voor ons kunnen bevatten.
Vr.gr.
Piet Strootman

Beste P. Strootman,

ik gaf meteen daarop ook aan wat de relevantie voor ons vandaag is. Ik krijg het idee dat u nu denkt dat ik stukjes weglaat, maar dat is niet de bedoeling. Of begrijp ik u nu verkeerd?

P. Strootman

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #57 Gepost op: december 08, 2004, 10:22:19 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 07 december 2004 om 13:51:
[...]

Beste P. Strootman,

ik gaf meteen daarop ook aan wat de relevantie voor ons vandaag is. Ik krijg het idee dat u nu denkt dat ik stukjes weglaat, maar dat is niet de bedoeling. Of begrijp ik u nu verkeerd?

Beste LaNaussee,

Ik begrijp u niet. Wellicht wilt u het nog eens kort toelichten. Overigens 'verdenk' ik u nergens van!
Vr. gr.
Piet Strootman

LaNaussee

• Bekijk profiel
Radicaliteit
« Reactie #58 Gepost op: december 09, 2004, 03:52:23 pm »
Ik reageerde op het feit dat u zei (6dec, 21.55) dat het er nu net om ging dat een huishoudelijke mededeling heel relevant voor ons kan zijn. Daarop reageerde ik met zeggen dat ik dat ook gedaan had (5dec, 22.47). Ik trek er echter hele andere conclusies uit dan u. Vandaar dat ik mij afvroeg of u dat stukje van mij gemist had, of wat u dan van mijn uitwerking voor nu van die huishoudelijke mededeling vond.