Roodkapje schreef op 16 december 2004 om 20:59:In sommige gemeenten is men in het algemeen nog conservatief en star. Er is niet veel ruimte voor mensen die niet in de vrijgemaakte zuil zijn opgegroeid. Men verwacht dat zulke mensen zich wel assimileren, aanpassen. De denkfout die gemaakt wordt is dat iemand die bewust voor het geloof kiest heel anders in het kerkelijk en geloofsleven staat dan de mensen die in een bepaald cultuurtje zitten. Kerk zijn is ook een bepaalde cultuur. En als je 'nieuwe' mensen weinig bewegingsruimte geeft, dan mislukt de integratie. Integratie is namelijk twee-richtingsverkeer: je past je aan elkaar aan. Als de integratie het karakter van één-richtingsverkeer heeft: het individu moet zich conformeren aan de groepsnorm en de groep geeft weinig speelruimte om het anders te doen, dan kan er bij zo'n individu het gevoel onstaan dat de kerk een dwangbuis is. Er zijn regels, normen en waarden waaraan je dient te gehoorzamen. Terwijl niet duidelijk is wat het nu en doel van sommige regels is.
In het Veenmoeras lukt het in het algemeen prima om qua cultuur te integreren. Men is daar niet heel 'vrijgemaakt' qua cultuur. Dit komt doordat christenen echt een absolute minderheidsgroepering zijn. 97% van de lokale bevolking gelooft niet. Is atheïst of agnost. Daardoor merk je wel dat zo'n gemeente meer 'open' staat voor andere mensen.
Maar omdat het een plattelandsgemeente is waarin veel mensen zitten die van jongs af aan daar al wonen, is het lastig wanneer je niet de typisch vrijgemaakte dogma's van uitverkiezing en vooral de kinderdoop onderschrijft. Mensen lijken te denken dat je hen als personen of als broer/zusters ook niet aanneemt, wanneer je het met bepaalde dogma's (of alleen al de stelligheid waarmee ze gepresenteerd worden) niet eens bent. En dat is natuurlijk niet zo, maar blijkbaar voelt het wel zo. Dat levert spanningen en conflicten op. En daarmee is niemand gebaat. Dus dan is het voor mij beter een gemeente te zoeken waarin er meer plaats voor andersdenkenden is.
Soms is de kluwen geloof- cultuur heel moeilijk te ontwarren: sommige denkbeelden zijn cultuurgebonden andere denkbeelden zijn wezenlijk christelijk. Het is heel makkelijk om cultuurgebonden denkbeelden te verwarren met fundamenteel christelijke denkbeelden. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de discussie over liturgie enzo.
Ik denk wel dat vrijgemaakten serieus over dit probleem moeten nadenken: op de een of andere manier is er een groep mensen die niet om kan gaan met mensen die anders denken dan zij. Als je via GBS, GSG etc. binnen de zuil bent opgegroeid, heb je ook weinig te maken met andersdenkende mensen. Maar altijd met gelijkgestemden samenzijn heeft dus ook negatieve kanten: je kunt als groep hele extreme meningen gaan ontwikkelen en door de sterke groepidentiteit onbewust mensen buitensluiten die een identiteit hebben die wat van de groepsidentiteit afwijkt.
Ik denk dat dit ook een van de angels is in het doopverhaal: doordat de kinderdoop zo sterk verweven is met de groepsidentiteit kan er niet op een niet-emotionele manier over gediscussieerd worden: om de een of andere reden is het iets persoonlijks geworden. Terwijl iedereen ook wel weet dat je behoud niet van de doop afhangt. Wat mij altijd opvalt is dat in gemeenschappen die niet bepaalde dogma's onderdeel gemaakt hebben van hun groepsidentiteit veel milder zijn over dat soort onderwerpen.
Tegelijkertijd besef ik heel goed dat zo'n verandering heel erg moeilijk tot stand is te brengen. Als ik niet alleenstaand was geweest maar als stel of gezin zo'n gemeenschap binnengetreden was, dan was het makkelijker geweest om me staande te houden. Maar momenteel heb ik geen support. Ik trek het niet alleen in zo'n groep. Dus vandaar de switch van gemeenschap. Maar als mijn situatie verandert (burgerlijke staat, woonplaats etc.) sluit ik helemaal niet uit dat ik ooit nog weer GKV'er word.