Oogje schreef op 12 januari 2005 om 17:53:Sjaloom DoubleUP,
Teneerste ga ik uit van jouw goede bedoelingen en zal dus graag proberen je vragen te beantwoorden.[/q]
Fijn, ik weet van mezelf dat ik nogal eens (te) fel reageer als ik mensen op hun mening probeer te bevragen. Dat werkt meestal averechts en is bijna nooit mijn bedoeling

.
quote:
1. Zou God niet bij machte zijn de duivelen te vernietigen? (Waarom moeten zij wel eeuwig boeten voor hun afval en mensen niet?)
De reden dat de duivel en zijn engelen eeuwig moeten boeten, is dus omdat ze niet kunnen sterven. De dood heeft op hen geen vat, zoals dat altijd al is geweest met engelen. Daarom lijden zij voor eeuwig in het vuur. Zo heeft God de engelen nu eenmaal gemaakt, opdat ze God en de mens voor eeuwig konden dienen. Helaas kozen een aantal engelen anders en hun lot staat dus nu vast.
Mijn vraag is blijkbaar niet duidelijk, want jouw opmerking beantwoordt mijn vraag niet, voor mij:
Waarom zou God een schepsel, in principe 'lager in rang' dan de mens wél eeuwig straffen, en de mens, die een grotere verantwoordelijkheid heeft, niet?
Mijn rechtvaardigheidsgevoel zou eerder het omgekeerde verwachten.
De mens is namelijk ook niet geschapen om te sterven, dat is een gevolg van de zondeval.
quote:
2. Als zij wel worden gepijnigd in de vuurpoel, waar is dat dan?
Geen idee waar die vuurpoel is, maar feit is dat de bewoners van de nieuwe hemel en aarde er niets meer van zullen zien. Het ligt in elk geval dus buiten de nieuwe hemel en aarde.
OK.
quote:
3. Waarom waarschuwt Christus mensen voor die vuurpoel, als Hij weet dat er niemand komt?
Waar zeg ik dan dat niemand er komt? Er komen zeker wel mensen in die vuurpoel, alleen zullen ze dus omkomen in de vlammen. Zij krijgen dus geen eeuwig leven. Alleen zij die geloven krijgen eeuwig leven. Zo heeft Jezus het belooft. Heel vaak zij hij dat wie gelooft eeuwig leven krijgt en niet dat wie gelooft eeuwig in het paradijs leeft. Dus eeuwig leven is iets wat alleen gelovigen krijgen. Ongelovigen zullen dus sterven.
Ik bedoel niet te suggereren dat jij zegt dat de mensen daar komen, Jezus zegt dat...
o.a. Matt. 8:12 Matt. 13:42 Matt. 22: 13
quote:
4. Waarom zou ik bang zijn voor de dood, als ik niet geloof, en dus weet dat ik er niet meer ben? (over = over... who cares)?
Want als ik dan toch weet dat er niks is dan zwart, waar ben ik dan? Niet in het niets (zeg je zelf).
En ik ben volgens jouw definitie niet dood, want ik ervaar dat "verder alles voor je zwart wordt. Zonder kans op een opstanding."
Er is niets ergers dan te moeten sterven en zo volkomen zinloos te hebben moeten leven op aarde. De dood wordt in de bijbel niet bepaald verheerlijkt. Mensen willen niet dood maar verlangen ten diepste naar eeuwig leven. Als je doodgaat, dan ervaar je helemaal niets meer. Het wordt je zwart voor de ogen, maar daarna is het simpelweg voorbij, einde oefening. Je kunt beter met een bewustzijn een hel ingaan, dan zonder bewustzijn verder te moeten gaan. Bovendien zal de manier van doodgaan ook niet al te fijn zijn, schat ik zo in...
Hier begrijp ik je echt niet...
De mensen die niet geloven zullen niet vinden dat hun leven zinloos is (het gros niet in elk geval).
En ik vind dat je beter 'einde oefening' kunt hebben, dan is alles weg, dan eeuwig pijn...
Wat bedoel je met 'zonder bewust zijn
verder te moeten gaan? Als je verder moet gaan dan ben je toch niet dood?
quote:
5. Je definieert dood zijn in de hel als leven, waarom?
Waar haal je dat vandaan? Ik zeg juist dat je helemaal niet leeft in de vuurpoel en spreek ook helemaal niet over de hel. Maar er zijn genoeg christenen die geloven dat je voor eeuwig in de hel verblijft als ongelovige, en daar ging ik op in.
Ik haal dat uit je vorige opmerkingen: dat je blijkbaar nog weet hebt van jezelf, je kansen (die verkeken zijn) etc. Dan ben je dus niet echt dood...
quote:
6. Het dodenrijk: waarom zeg je dat daar "dode mensen rondlopen"?
Zou het niet zo kunnen zijn dat hun zielen daar nu verblijven, net zoals de zielen van de uitverkorenen in de hemel verblijven? En na de jongste dag weer met hun lichaam herenigd worden?
Als dat zo zou zijn, dan zou God dus Zijn oordeel al hebben uitgesproken, want het is dan al bekend wat je lot straks zal zijn. Zit je in het dodenrijk, dan kom je in de vuurpoel, zit je in de hemel, dan kom je op de nieuwe hemel en aarde. Ik geloof echter dat God pas op de jongste dag zal oordelen en niet daarvóór. Ook geloof ik niet dat je na je dood een tweede kans hebt om te kiezen. En geeft de bijbel geen aanwijzingen dat je in een hemel verder zou leven na je dood. In de bijbel is dood gewoon dood.
Dit is inderdaad een lastig onderwerp. Ik wil hier voor mezelf een keertje extra op studeren.
quote:
7. Als je dood bent tot de wederkomst, hoe verklaar je dan dat in Openbaringen wordt gesproken over de 24 oudsten die nu al voor de troon van God staan?
Het is mogelijk dat deze 24 oudsten al verheerlijkt zijn in de hemel, want zowel de stamvaders als de apostelen zijn grondleggers van een verbond, een religie. Ze worden ook speciaal geëerd in het nieuwe Jeruzalem. Maar goed, volgens mij staat er nergens in de bijbel wie die oudsten zijn. Het zouden net zo goed speciale engelen kunnen zijn of zo.
Een beetje een flauwe reactie van mij: dat vind ik een slap argument. De oudsten zijn mensen, want anders waren ze anders aangesproken.
Maar bovendien wordt in Openbaring 7: 9 over mensen gesproken die nu al voor de troon van God staan:
quote:
Openbaring 7: 9
Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niet te tellen was, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam.
[q]Hopelijk begrijp je nu wat ik bedoel, anders hoor ik je graag.