Liedje, het antwoord op je laatste vraag is Gods Geest laten werken! Hoe dat gaat? Hem blijven zoeken, aanroepen en vooral ook danken voor al die andere dingen die Hij wel geeft! Zo kun je groeien naar Hem toe.
Je gevoel is echter zeer logisch, zo weet ik ook uit ervaring. Mishandeld, verwaarloosd, misbruikt door buurjongens zonder dat mijn ouders maar iets in de gaten hadden. Het is de trieste, pijnlijke samenvatting van mijn jeugd. Vertrouwen lijkt ineens een utopie als dit je is overkomen.
Dankzij God heb ik al heel snel mogen ervaren dat ik hen dit niet kwalijk kan blijven nemen door het hen steeds aan te rekenen. Onbewust heb ik God steeds opgezocht (wat werkt Zijn Geest toch sterk!) als enige vertrouwensman. Daardoor kon ik blijven omgaan met mijn ouders. Wel ben ik Hem dankbaar dat Hij voor een uithuisplaatsing gezorgd heeft. Voor mij heeft dit de ruimte gecreeerd om dat wat stukgelopen is toch zoveel mogelijk in stand te houden, namelijk de relatie met mijn ouders. De relatie is veranderd. Zelfs enige tijd als een soort hulpverlener-clientrelatie. Maar ik ben zo dankbaar dat ik hen nog heb en er nog voor hen kan zijn. Want ik heb al heel snel gemerkt dat datgene waarin zij tekortgeschoten zijn vooral voortkomt uit het niet geleerd hebben van dingen, vooral op sociaal vlak. Nog steeds ervaar ik dat ik hen daarbij tot steun kan zijn.
Maar zij ook voor mij. Sinds ik een relatie kreeg 5 jaar terug, is de band met mijn ouders versterkt. En ook nu de relatie door de botsing met mijn verleden in mijzelf verbroken is, lijkt de band met mijn ouders weer te versterken. Er komt zelfs meer openheid vanuit mijn ouders. Dat geeft vertrouwen! Vertrouwen dat er naar de mens gesproken eigenlijk niet meer was, maar dat dankzij God toch niet geheel verdwenen is, hoe summier het ook aanwezig was.
Ik merk hierin wel duidelijk verschil met met name mijn zussen, die veel meer haatdragend blijven, vooral naar mijn vader. Dat vind ik zo jammer. Voor mijn vader, voor mijn zussen, voor de familiebanden, voor de kinderen van mijn oudste zus. Ik zou willen dat ik wat van de zachtmoedigheid, het geduld en de liefde die God mij toebedeeld hierin kan delen met hen. En ook met jou, Liedje.
Je verhaal doet me ook heel sterk denken aan mijn partner. Ook zij is zeker van God als bestaande Persoon, maar ook zij heeft moeite met het vertrouwen. Weer een teleurstelling in haar nog jonge leven tegengekomen. Ik probeer in het contact dat ik nog met haar heb zoveel mogelijk te laten kijken naar die dingen die ze wel heeft en krijgt, zoals onze dochter, vrienden, een huis, eten, om vanuit deze dingen dankbaarheid te laten groeien. Dit is volgens mij namelijk een basis voor vertrouwen. Ik heb gemerkt hoe ze toch op haar manier weer meer met God bezig en daar ben ik blij om, want ik gun haar ook zo'n heerlijk leven dichtbij God. Maar dan zijn er ineens weer tegenslagen in de gezondheid....we vragen ons wel eens af waar het ophoudt....maar toch weet ik dat God haar nooit loslaat!
Liedje, ik wou dat ik je direct in mijn vreugde zou kunnen laten delen. Ik bid voor je dat God met Zijn Geest in je mag werken en met Zijn Licht in je zal schijnen. Stel je open voor Hem en laat vooral het verleden los. Dit ben ik ook aan het doen op dit moment middels therapie. Want, Liedje, een leven met God is niet gericht op het verleden, maar op het heden als weg naar de toekomst. En het verleden neem je dan wel mee, maar het mag door het werk van Jezus een lichte last worden.
Kom tot Mij allen die vermoeid en belast zijt en Ik geef U rust!