quote:
inlijn schreef op 23 februari 2005 om 23:26:[...]
Roodkapje, dat stuk van Ouweneel ken ik en ik ben het er ook grotendeels mee eens. Ik begrijp dat het op zijn zachts gezegd onaardig overkomt als jij, terwijl je als volwassene gedoopt bent, in een baptistengemeente opnieuw gedoopt moet worden. Persoonlijk lijkt mij dat niet echt zinvol.
Behalve de hoeveelheid water zal er vast meer achter zitten, waardoor dat van baptisten verlangd wordt om lid te worden van de gemeente. Ik denk dat dat te maken heeft met de volgende zaken:
- volwassendoop in de GKV is in principe dezelfde doop als kinderdoop in de GKV. Als je de kinderdoop in de GKV afwijst, wijs je dus ook de volwassendoop in de GKV af, toch?
Waarom? Het gaat toch om wat de dopeling belijdt en niet om wat de kerk leert? Bovendien is het zelfs zo in de GKv dat het een doop op geloof is: eerst moet je je geloof belijden, dan pas word je gedoopt. In mijn geval heb ik daarbij expliciet gezegd dat ik niet voor kinderdoop ben en dat ik ook geen belijdenisgeschriften ging onderschrijven, en daarmee was de kerkenraad akkoord. Dus nee, ik vind wat de dopeling op dat moment zelf belijdt meer zeggen dan de belijdenis van de kerk. Ook in de baptistenkerk is het zo dat niet iedereen de officiële lijn 'en détail' volgt. Dat is in geen enkele kerk zo.
quote:
- verder is (volwassen)doop in de GKV gebaseerd op de gereformeerde theologie, die op een aantal punten afwijkt van wat baptisten uit de Bijbel halen. Er wordt duidelijk anders tegen de functie van de doop aangekeken. Met je doop in de GKV zeg je volgens het formulier ook ja tegen deze leer.
Oh ja, is dat zo? Daar geloof ik niks van. Daar heb ik het expliciet over gehad. Als je je laat dopen in de GKv als volwassene, dan leg je een getuigenis af dat je een zondig mens bent, dat je daarom zondig voor God staat, dat je daarom het verdient te sterven, maar doordat je het offer van Christus dankbaar aanvaart mag je rein voor God staan. Verder stem je in met de leer, zoals samengevat in de Apostolische Geloofsbelijdenis (zoals bovengenoemd heb ik expliciet vermeld niet de Drie Formulieren te willen onderschrijven, alléén het Apostolicum en de Bijbel). En je zegt ook dat je gecorrigeerd wilt worden als je afdwaalt. En daarna word je dus gedoopt. Dit verschilt niet van een 'evangelische' doop. Nogmaals: wat de kerk in kwestie leert is minder belangrijk dan wat de dopeling belijdt. In mijn geval was absoluut helder dat ik delen van de leer niet ging accepteren.
quote:
- Ik neem aan dat baptisten het formulier bij de volwassendoop, zoals dat in de GKV gebruikt wordt niet zullen onderschrijven.
Het bovenstaande in ogenschouw nemende, zou ik niet weten waarom niet. Het formulier is een bepaalde vorm waarin gedoopt word. Het bedoelde formulier is trouwens niet eens gebruikt bij mijn doop.
[q]Ik denk dat deze achtergronden zwaarder wegen bij baptisten dan de hoeveelheid water. Desalniettemin zie ik niet in waarom het zo zwaar zou moeten wegen dat je geen lid zou kunnen worden.
-[/quote]
Daar heb ik met een baptistendominee over gehad, en steeds weer blijkt, ook in gesprekken met andere mensen, dat het hem vastzit op de doop
door onderdompeling. Dus dan gaat het imho wel degelijk om de hoeveelheid water die gebruikt wordt.