quote:
Hier staat het in contrast:
Rom 6,16
Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen
als slaven, hetzij dan van de zonde tot de dood,
hetzij van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid?Zoals je voor je bekering zeg maar, een slaaf van de zonde was, je
kon niet anders, het ging vanzelf - zo 'moet' je nu een slaaf van Christus zijn, in diezelfde zin dat je niet anders
kunt dan Hem volgen in gehoorzaamheid vanuit dat nieuwe leven.
Als je vanuit je nieuwe mens leeft, KUN je niet anders dan doen wat Hij wil. En ben je in die zin een slaaf.

(De nieuwe mens kan niet zondigen - als we dan wel zondigen hebben we een voorspraak - 1 Joh)
quote:
zie ook efeze 6:6, waar ook in die context echte slaven worden aagesproken. Belangrijk om die context hiervan te beseffen.
Ef 6
5 Slaven, weest uw heren naar het vlees gehoorzaam met vreze en beven, in eenvoud uws harten,
als aan Christus, 6 niet met ogendienst, als mensenbehagers, maar door
als slaven van Christus de wil Gods van harte te doen, 7 en bereidwillig dienstbaar te zijn als aan de Here en niet aan mensen.
Er wordt een vergelijking getrokken en aan de slaaf wordt gezegd zich
zo te gedragen dienstbaar en gehoorzaam zoals hij ook aan Christus dat is.
quote:
Het moeten dienen van onze nieuwe eigenaar klink alsof ik weer opnieuw slaaf wordt. Ik zie geloven als een relatie. Het komt zelden voor dat je in een relatie zegt. Ik moet van mijn vrouw houden... op het moment dat je jezelf zo toespreekt f ander dat tegen je zeggen, gaat het al behoorlijk slecht met je relatie....
Mijn conclusie is het spreken over moeten alleen is voor de momenten als het heel slecht met je relatie met God gaat en je niet meer beseft dat het om liefde gaat. En dan alleen om je erop te wijzen dat je het niet zelf kan, maar alleen door Gods kracht. Want anders is spreken over moeten overbodig en wettisch (de nederlandse taal is helaas erg wettisch doordat er heel vaak onnodig 'moeten' wordt gebruikt ook in de bijbel)
Ken je het volgende beeld vanuit het OT:
Ex 21:
2 Wanneer gij een Hebreeuwse slaaf koopt, zal hij zes jaar dienen,
maar in het zevende jaar zal hij om niet als een vrij man weggaan. 3 Indien hij alleen gekomen is, zal hij alleen weggaan; indien hij gehuwd was, dan zal zijn vrouw met hem weggaan. 4 Indien zijn heer hem een vrouw gegeven heeft en zij hem zonen of dochters gebaard heeft, zal de vrouw met haar kinderen het eigendom blijven van haar heer, en hij zal alleen weggaan. 5
Maar indien de slaaf nadrukkelijk zegt: Ik heb mijn heer, mijn vrouw en mijn kinderen lief, ik wil niet als vrij man weggaan, 6 dan zal zijn heer hem bij de goden [=de rechters - P&A] brengen, hij zal hem bij de deur of de deurpost brengen,
en zijn heer zal zijn oor met een priem doorboren en hij zal hem voor altijd dienen.Zo kun je zeggen dat als je de Here Jezus liefhebt, je bij Hem WILT blijven. Het is een vrijwillige verbondenheid - we zitten aan Hem vast, wij dienen Hem voor altijd
uit liefde.