Auteur Topic: Wanneer loochen je Christus?  (gelezen 8376 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Wanneer loochen je Christus?
« Reactie #50 Gepost op: augustus 17, 2005, 04:28:43 pm »
Oh, was dát de vraag! Nou simpel: over de Heilige Geest. Die woont dus in wedergeboren Christenen. De Heilige Geest getuigt van Christus. :)

Het onderwerp ís ook niet de 'innerlijke' of 'esotherische' Jezus, aangezien het over Christus loochenen in de orthodoxe visie gaat. En het crewbeleid over de 'Christusgeest' ken je inmiddels, gok ik zo. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 04:31:09 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: augustus 17, 2005, 08:09:20 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 17 augustus 2005 om 16:12:
[...]

Nunc,
Roodkapje deed het volgens mij voorkomen, alsof het over iets anders gaat, dan om de innerlijke Christus. Het zou gaan om een 'andere Jezus' of iets dergelijks. Contextueel gezien, gaat het om de ontkenning, dat Christus in de mens woont. Ik denk, dat het woordje anti hier gebruikt wordt in de betekenis van 'tegen' De crusiale vraag i.v.h. is, over wie Johannes het had, toen hij schreef:'Want Hij, die in u is, is meerder dan die in de wereld is'.

Modbreak:
Piet, uit het tekstverband blijkt nergens wat jij claimt. Roodkapje heeft laten zien wat 'anti' betekent. Je vraagstelling maakt duidelijk dat je het wilt hebben over de Christus-geest die in mensen zou zitten (op basis van het woord 'in' wat in 1 joh.4:4b staat).

Verdere discussie over dat onderwerp wordt in dit topic niet getolereerd (die discussie kan gevoerd worden in De naam Christus Jezus). De discussie hier gaat uit van het orthodoxe beeld, met daarbij de vraag wanneer je nu wel of niet Jezus' offer loochent in die visie. Berichten die hier niet over gaan, worden verwijderd.

Nunc,

Voor alle duidelijkheid (want ik begrijp het niet), wat is nu volgens jou het eigenlijke onderwerp, waarover de apostel Johannes schreef. Ik wil mij best strikt houden aan h e t onderwerp, maar hoe zou jij dat kernachtig willen formuleren. Dus niet volgens een al bestaande, bepaalde visie, maar zuiver objectief.
Piet

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: augustus 17, 2005, 08:38:43 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 17 augustus 2005 om 20:09:
[...]

Nunc,

Voor alle duidelijkheid (want ik begrijp het niet), wat is nu volgens jou het eigenlijke onderwerp, waarover de apostel Johannes schreef. Ik wil mij best strikt houden aan h e t onderwerp, maar hoe zou jij dat kernachtig willen formuleren. Dus niet volgens een al bestaande, bepaalde visie, maar zuiver objectief.
Piet

Piet, in het openingstopic Iris in "Wanneer loochen je Christus?" en ook daarna in Iris in "Wanneer loochen je Christus?" gaf Iris aan dat ze deze vraag stelde a.h.v. een eerdere discussie (die overigens weggehaald is, waardoor haar opmerking wellicht wat onduidelijk is voor anderen). Deze discussie ging over het orthodox christelijke beeld van Jezus Christus, en wanneer je in die visie nu wel of niet 'Christus loochent'.

Omwille van de discussie, wordt het onderwerp ook beperkt tot een orthodox beeld van Christus, omdat we anders niet meer goed ergens over kunnen discussieren. Dat is bv. ook aangegeven in de mod-breaks tussendoor (bv. P. Strootman in "Wanneer loochen je Christus?"). Je kunt je voorstellen dat als jij een andere visie hebt op Christus dan bv. Roodkapje, het een vreemde discussie wordt, omdat jij dan bv. iets claimt over Christus en het loochenen daarvan, terwijl Roodkapje een compleet ander beeld van Christus heeft en dus niet eens weet wat jij bedoelt of het er volledig mee oneens is. Om te kunnen discussieren moet er in ieder geval 1 duidelijk onderwerp zijn, vandaar deze keuze.

Als je dus over een ander dan het orthodoxe beeld van Christus wilt discussieren, dan moet je daarvoor een nieuw topic openen, of doorgaan in een oud topic (zoals De naam Christus Jezus) wat daarover gaat. Ik zeg dit, omdat jij in een post sprak over de Geest die in ons is, en die aan Christus koppelde. Die koppeling is niet orthodox christelijk en is in deze discussie off-topic.

Ik hoop dat het zo duidelijk is?
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 08:42:00 pm door Nunc »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: augustus 17, 2005, 10:39:25 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 augustus 2005 om 20:38:

[...]

Piet, in het openingstopic Iris in "Wanneer loochen je Christus?" en ook daarna in Iris in "Wanneer loochen je Christus?" gaf Iris aan dat ze deze vraag stelde a.h.v. een eerdere discussie (die overigens weggehaald is, waardoor haar opmerking wellicht wat onduidelijk is voor anderen). Deze discussie ging over het orthodox christelijke beeld van Jezus Christus, en wanneer je in die visie nu wel of niet 'Christus loochent'.

Omwille van de discussie, wordt het onderwerp ook beperkt tot een orthodox beeld van Christus, omdat we anders niet meer goed ergens over kunnen discussieren. Dat is bv. ook aangegeven in de mod-breaks tussendoor (bv. P. Strootman in "Wanneer loochen je Christus?"). Je kunt je voorstellen dat als jij een andere visie hebt op Christus dan bv. Roodkapje, het een vreemde discussie wordt, omdat jij dan bv. iets claimt over Christus en het loochenen daarvan, terwijl Roodkapje een compleet ander beeld van Christus heeft en dus niet eens weet wat jij bedoelt of het er volledig mee oneens is. Om te kunnen discussieren moet er in ieder geval 1 duidelijk onderwerp zijn, vandaar deze keuze.

Als je dus over een ander dan het orthodoxe beeld van Christus wilt discussieren, dan moet je daarvoor een nieuw topic openen, of doorgaan in een oud topic (zoals De naam Christus Jezus) wat daarover gaat. Ik zeg dit, omdat jij in een post sprak over de Geest die in ons is, en die aan Christus koppelde. Die koppeling is niet orthodox christelijk en is in deze discussie off-topic.

Ik hoop dat het zo duidelijk is?

Bedankt, Nunc, ik begrijp nu goed dat jullie  bijbelteksten en/of bijbelgedeelten vanuit  vooraf ingenomen dogmatische standpunten bespreken. Het staat dus al bij voorbaat vast, wat de teksten zeggen. Ik doe dat liever vanuit onze vrijheid, die wij in Christus hebben.
vr. gr.
Piet

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: augustus 17, 2005, 11:32:17 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 17 augustus 2005 om 22:39:
[...]

Bedankt, Nunc, ik begrijp nu goed dat jullie  bijbelteksten en/of bijbelgedeelten vanuit  vooraf ingenomen dogmatische standpunten bespreken. Het staat dus al bij voorbaat vast, wat de teksten zeggen. Ik doe dat liever vanuit onze vrijheid, die wij in Christus hebben.
vr. gr.
Piet

Modbreak:
De sturing in deze discussie heeft niks te maken met vooringenomen dogma's etc. Het gaat erom, dat je niet over alles tegelijk kan discussieren. Stel dat het onderwerp van de discussie 'banken zijn leuk' zou zijn. Ik zeg dan bv. dat ik banken heel positief vindt omdat je er zo lekker lui op kan hangen voor de tv. Een ander werpt daar tegenin, dat banken helemaal niet zo aangenaam zijn omdat ze altijd zulke hoge rentes vragen bij leningen.  8)7

Zo'n discussie werkt dus niet, omdat we het over verschillende 'banken' hebben. Om de voordelen en nadelen van 'banken' te bespreken zullen we toch eerst moeten kiezen over welke 'bank' we nu eigenlijk discussieren. Er moet dus een duidelijk omschreven definitie zijn van het begrip wat ter discussie staat. (Of, maar dat is andere discussie, er wordt juist gediscussieerd wat een begrip precies betekent).

Aangezien Iris deze discussie begon n.a.v. een discussie over het orthodoxe begrip 'loochening van Christus (en diens offer)' zullen we ons toch echt aan die richtlijnen moeten houden. Niet omdat dat e.o.a. dogma is, maar omdat we anders in bovenstaande situatie terechtkomen waar we vanuit allerlei verschillende definities van Christus proberen te praten over de vraagstelling 'wat is Christus loochenen'. Wat we dan eigenlijk gewoon aan het doen zijn is bediscussieren wat 'Christus' betekent, en niet de vraagstelling.

In dit topic gaat het dus om het orthodoxe begrip van Christus, en vanuit dat gegeven is het de vraag wat dan 'Christus loochenen' eigenlijk inhoudt.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 11:33:20 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: augustus 17, 2005, 11:37:15 pm »

quote:

Theodoor schreef op 16 augustus 2005 om 22:21:
Nog even een iets radicaler invulling. Je loochent Christus als je nadat je hem aangenome hebt als verlosser, toch het weer van eigen prestaties verwacht en verwacht dat je uit eigen kracht je best moet doen om de wet te doen om Gods liefde en Goedkeuring te verdienen. Daarom is de wet voorlezen zonder heel nadrukkelijk op Gods volbrachte werk en vergeving te wijzen, het loochenen van Christus. :D

Om weer even on-topic te komen :) Wat is precies die 'eigen prestaties'? Wat valt daar wel en niet onder, en wanneer doe je het nu zelf of niet? Jezus spoort ons immers (net als Paulus en de andere apostelen) aan om goede werken te doen en heilig te leven voor God. En ik denk dat je ook zeker mag stellen dat we 'ons best' moeten doen.

Zelf zou ik zeggen dat je die werken dan doet vanuit het besef dat het niet is om er iets mee te 'verdienen' of er iets mee 'terug te betalen'. Je kunt de genade die je gekregen hebt niet terugbetalen aan God door nadat je gered bent genoeg goeds te doen.

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: augustus 18, 2005, 03:22:36 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 augustus 2005 om 23:37:

Om weer even on-topic te komen :) Wat is precies die 'eigen prestaties'? Wat valt daar wel en niet onder, en wanneer doe je het nu zelf of niet? Jezus spoort ons immers (net als Paulus en de andere apostelen) aan om goede werken te doen en heilig te leven voor God. En ik denk dat je ook zeker mag stellen dat we 'ons best' moeten doen.

Zelf zou ik zeggen dat je die werken dan doet vanuit het besef dat het niet is om er iets mee te 'verdienen' of er iets mee 'terug te betalen'. Je kunt de genade die je gekregen hebt niet terugbetalen aan God door nadat je gered bent genoeg goeds te doen.
Dit onderstreep ik volledig.
Mooi verwoord Nunc.  :)
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2005, 03:45:17 pm door Iris »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: augustus 18, 2005, 03:41:54 pm »

quote:

Iris schreef op 18 augustus 2005 om 15:22:
[...]

Dit onderstreep ik volledig.
Mooi verwoord Nunc.  :)

Dan moet je natuurlijk wel woord houden en ook echt onderstrepen he ;)

Je zou ook kunnen zeggen dat het erom gaat, dat je als mens eerst een slaaf van de zonde was, en nu een slaaf van de Jezus, vandaar ook dat we hem als onze Here moeten erkennen. We hebben in feite een nieuwe eigenaar gekregen en die moeten we dienen door te leven naar zijn wensen.

Jezus spreekt zelfs ergens over 'losgeld' wat betaald moet worden om ons vrij te kopen!

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: augustus 18, 2005, 04:19:21 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 17 augustus 2005 om 15:24:
[...]

Roodkapje,

Het woordje anti kan (hoeft niet altijd) inderdaad 'tegen' betekenen. Kun jij zeggen, wat Johannes bedoelde, toen hij schreef: 'Hij, die in u is, is meerder dan die in de wereld is'? Ik vraag dit, omdat d i t  juist  h e t strijdpunt was in de gemeente van Johannes: Is  Hij .(Wie....?) in ons, of niet? De vraag was dus niet, of het over een 'andere Jezus' ging.
Modbreak:

Beste Piet, je bericht is verwijderd omdat het hier off-topic is zoals Nunc ook al eerder aangaf:

Verdere discussie over dat onderwerp wordt in dit topic niet getolereerd (die discussie kan gevoerd worden in De naam Christus Jezus). De discussie hier gaat uit van het orthodoxe beeld, met daarbij de vraag wanneer je nu wel of niet Jezus' offer loochent in die visie. Berichten die hier niet over gaan, worden verwijderd.

NB: Roodkapje heeft allang geantwoord maar daarvoor moet je even doorlezen:
Roodkapje in "Wanneer loochen je Christus?"
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2005, 11:37:47 pm door Priscilla en Aquila »

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: augustus 18, 2005, 08:41:13 pm »
Nunc met je eerste reactie ben ik helemaal eens, maar bij het tweede stukje heb ik mijn vraagtekens

Nunc schreef

quote:

Je zou ook kunnen zeggen dat het erom gaat, dat je als mens eerst een slaaf van de zonde was, en nu een slaaf van de Jezus, vandaar ook dat we hem als onze Here moeten erkennen. We hebben in feite een nieuwe eigenaar gekregen en die moeten we dienen door te leven naar zijn wensen.

Het slaaf zijn van Jezus is één heel klein beperkt aspect, die in de context van slaven, die Jezus hebben aangenomen wordt genoemd.

1 kor 7:22

quote:

Want de slaaf, die in de Here geroepen werd, is een vrijgelatene des Heren; evenzo is hij, die als vrije geroepen werd, een slaaf van Christus. Gij zijt gekocht en betaald.

zie ook efeze 6:6, waar ook in die context echte slaven worden aagesproken. Belangrijk om die context hiervan te beseffen.

Daar tegen over staan  teksten over dat we niet meer slaven zijn, maar zonen en erfgenamen van God.

Galaten 4:1..7

quote:

Ik bedoel dit: zolang de erfgenaam onmondig is, verschilt hij in niets van een slaaf, al is hij ook eigenaar van alles.... Gij zijt dus niet meer slaaf, doch zoon; indien gij zoon zijt, dan zijt gij ook erfgenaam door God.
Johannes 15:15

quote:

Ik noem u niet meer slaven, want de slaaf weet niet, wat zijn heer doet; maar u heb Ik vrienden genoemd, omdat Ik alles, wat Ik van mijn Vader gehoord heb, u heb bekend gemaakt.
Galaten 5:21-26,31

quote:

Zegt mij, gij, die onder de wet wilt staan, luistert gij niet naar de wet? 22 Er staat immers geschreven, dat Abraham twee zonen had, één bij de slavin en één bij de vrije. 23 Maar die van de slavin was naar het vlees verwekt, doch die van de vrije door de belofte. 24 Dit is iets, waarin een diepere zin ligt. Want dit zijn twee bedelingen: de ene van de berg Sinai, die slaven baart, dit is Hagar. 25 Het (woord) Hagar betekent de berg Sinai in Arabië. Het staat op één lijn met het tegenwoordige Jeruzalem, want dat is met zijn kinderen in slavernij. 26 Maar het hemelse Jeruzalem is vrij; en dat is onze moeder... 31 Daarom, broeders, zijn wij geen kinderen ener slavin, maar van de vrije.

Wij zijn van God, dat zeker, maar ik denk dat het NT met opzet het rijke beeld van het zoonschap schetst, zodat we ons niet  richten op het 'heilige moeten', maar op wat we mogen ontvangen aan liefde, persoonlijke omgang en gaven van God. Onze enige christelijke plicht is zijn genade aannemen en zijn Heilige Geest. Die Heilige Geest zal de wetten in onze harten leggen, zodat er geen sprake meer is van moeten....maar het wordt een verwachtingsvol mogen. Het mogen delen in de rijkdom van Christus....

Het moeten dienen van onze nieuwe eigenaar klink alsof ik weer opnieuw slaaf wordt. Ik zie geloven als een relatie. Het komt zelden voor dat je in een relatie zegt. Ik moet van mijn vrouw houden... op het moment dat je jezelf zo toespreekt f ander dat tegen je zeggen, gaat het al behoorlijk slecht met je relatie....

Mijn conclusie is het spreken over moeten alleen is voor de momenten als het heel slecht met je relatie met God gaat en je niet meer beseft dat het om liefde gaat. En dan alleen om je erop te wijzen dat je het niet zelf kan, maar alleen door Gods kracht. Want anders is spreken over moeten overbodig en wettisch (de nederlandse taal is helaas erg wettisch doordat er heel vaak onnodig 'moeten' wordt gebruikt ook in de bijbel)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: augustus 18, 2005, 11:16:25 pm »

quote:

Theodoor schreef op 18 augustus 2005 om 20:41:

Het slaaf zijn van Jezus is één heel klein beperkt aspect, die in de context van slaven, die Jezus hebben aangenomen wordt genoemd.

Hier staat het in contrast:

Rom 6,16

Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen als slaven, hetzij dan van de zonde tot de dood, hetzij van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid?

Zoals je voor je bekering zeg maar, een slaaf van de zonde was, je kon niet anders, het ging vanzelf - zo 'moet' je nu een slaaf van Christus zijn, in diezelfde zin dat je niet anders kunt dan Hem volgen in gehoorzaamheid vanuit dat nieuwe leven.
Als je vanuit je nieuwe mens leeft, KUN je niet anders dan doen wat Hij wil. En ben je in die zin een slaaf. :) (De nieuwe mens kan niet zondigen - als we dan wel zondigen hebben we een  voorspraak - 1 Joh)

quote:

zie ook efeze 6:6, waar ook in die context echte slaven worden aagesproken. Belangrijk om die context hiervan te beseffen.

Ef 6
5 Slaven, weest uw heren naar het vlees gehoorzaam met vreze en beven, in eenvoud uws harten, als aan Christus, 6 niet met ogendienst, als mensenbehagers, maar door als slaven van Christus de wil Gods van harte te doen, 7 en bereidwillig dienstbaar te zijn als aan de Here en niet aan mensen.

Er wordt een vergelijking getrokken en aan de slaaf wordt gezegd zich zo te gedragen  dienstbaar en gehoorzaam zoals hij ook aan Christus dat is.

quote:

Het moeten dienen van onze nieuwe eigenaar klink alsof ik weer opnieuw slaaf wordt. Ik zie geloven als een relatie. Het komt zelden voor dat je in een relatie zegt. Ik moet van mijn vrouw houden... op het moment dat je jezelf zo toespreekt f ander dat tegen je zeggen, gaat het al behoorlijk slecht met je relatie....

Mijn conclusie is het spreken over moeten alleen is voor de momenten als het heel slecht met je relatie met God gaat en je niet meer beseft dat het om liefde gaat. En dan alleen om je erop te wijzen dat je het niet zelf kan, maar alleen door Gods kracht. Want anders is spreken over moeten overbodig en wettisch (de nederlandse taal is helaas erg wettisch doordat er heel vaak onnodig 'moeten' wordt gebruikt ook in de bijbel)

Ken je het volgende beeld vanuit het OT:

Ex 21:
2 Wanneer gij een Hebreeuwse slaaf koopt, zal hij zes jaar dienen, maar in het zevende jaar zal hij om niet als een vrij man weggaan. 3 Indien hij alleen gekomen is, zal hij alleen weggaan; indien hij gehuwd was, dan zal zijn vrouw met hem weggaan. 4 Indien zijn heer hem een vrouw gegeven heeft en zij hem zonen of dochters gebaard heeft, zal de vrouw met haar kinderen het eigendom blijven van haar heer, en hij zal alleen weggaan. 5 Maar indien de slaaf nadrukkelijk zegt: Ik heb mijn heer, mijn vrouw en mijn kinderen lief, ik wil niet als vrij man weggaan, 6 dan zal zijn heer hem bij de goden [=de rechters - P&A] brengen, hij zal hem bij de deur of de deurpost brengen, en zijn heer zal zijn oor met een priem doorboren en hij zal hem voor altijd dienen.

Zo kun je zeggen dat als je de Here Jezus liefhebt, je bij Hem WILT blijven. Het is een vrijwillige verbondenheid - we zitten aan Hem vast, wij dienen Hem voor altijd uit liefde. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2005, 11:23:57 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: augustus 20, 2005, 12:40:10 pm »

quote:

Pier schreef op 20 augustus 2005 om 11:31:
Jezus was 100% Jood en Hij heeft daarvan niets overboord gezet. Wie goed doet, goed ontmoet, is vaak de kern van Zijn woorden. Dan bewijs je G’d de hoogste eer. Maar het christendom is niet zozeer gebaseerd op de woorden van Jezus, maar veeleer op die van Paulus. Dus is dat ook niet een vorm van het loochenen van Christus?

Joh 5: 43 Ik ben gekomen namens mijn Vader, maar u accepteert mij niet, terwijl u iemand die namens zichzelf komt, wel zou accepteren.

Pier,
Ik denk niet dat wij  - heidenen - Christus loochenen, als we ons op het evangelie van Paulus concentreren. Hij was immers rechtstreeks door God geroepen om de innerlijke Zoon onder de heidenen te verkondigen (Galaten 1.16).

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: augustus 20, 2005, 02:54:37 pm »
Modbreak:
Ook hier ging de discussie weer offtopic. Die berichten heb ik verplaatst naar Waarom geloven in de Bijbel?. Graag weer binnen de kaders van de TS verder.

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: augustus 20, 2005, 05:52:42 pm »

quote:

P. Strootman schreef op 20 augustus 2005 om 12:40:
Pier,
Ik denk niet dat wij  - heidenen - Christus loochenen, als we ons op het evangelie van Paulus concentreren. Hij was immers rechtstreeks door God geroepen om de innerlijke Zoon onder de heidenen te verkondigen (Galaten 1.16).
Het ging mij er hier meer om dat bepaalde woorden van Jezus schijnbaar niet meer gelden. Zoals uit de Bergrede: zalig (blessed, happy ) ben je als je treurt, zachtmoedig of barmhartig bent.
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: augustus 20, 2005, 06:57:27 pm »

quote:

Pier schreef op 20 augustus 2005 om 17:52:
[...]

Het ging mij er hier meer om dat bepaalde woorden van Jezus schijnbaar niet meer gelden. Zoals uit de Bergrede: zalig (blessed, happy ) ben je als je treurt, zachtmoedig of barmhartig bent.
Contextueel gezien,  kan er toch  niets mis zijn met de woorden van Jezus? Wel moeten het onderwijs van Jezus zien tegen de achtergrond van zijn wetsprediking. Israel was het enige volk, dat van God een wet had ontvangen. De prediking van Jezus was dan ook meestal gerelateerd aan de wet. Om alles wat Hij gezegd heeft toe te passen op niet-joden, geeft vaak problemen.