Weer een dag uit het enerverende leven van LaNaussee. Vandaag is er dan ook veel gebeurt. 112.144.000 Euro opgehaald voor Azië. Eigenlijk heb ik vandaag pas echt goed stilgestaan bij die ramp. Ik denk vanwege de grote contrasten die ik vandaag tegenkwam. Ik ben vandaag de stad in geweest. De opruiming was in volle gang en ik kon nog wel wat nieuws gebruiken. Uiteraard weer meer geld uitgegeven dan ik eigenlijk had. En dan kom je zo'n figuur tegen in zo'n wit jasje met daarop drie cijfers: 555. Ik balen. Ik had nog niets gegeven. Wel net al mijn geld aan mezelf uitgegeven. Maar daar verderop in Azië hebben ze niets. Geen kleren, laat staan een opruiming. Verdwaasd liep ik verder, zonder te geven...
Maar goed, de opruiming. Ik heb mooie nieuwe kleren gekocht. Genoten van het mooie weer. De zon scheen weer en mijn hart licht altijd op wanneer ik Amsterdam bekijk in de gloed van de stralende zon. Paulus schrijft dat je God kunt zien in de natuur. Ik denk dat hij gelijk heeft. Wanneer je ziet wat de zon met haar stralen kan doen, wanneer je ziet hoe de zon de sfeer verlicht, wanneer je even die warmte op je gezicht voelt, dan voel je even Hem dichtbij. Vroeger tekende ik de zon wel eens met een lachend gezichtje. Misschien was dat zo gek nog niet. Misschien tekende ik wel even een glimp van God. Alsof Hij even door de zon naar me kijkt...
Maar goed, de opruiming. Het leuke van de opruiming is dat je allerlei mensen tegen het lijf loopt. Zo kwam ik vandaag o.a. mijn Ex-Geliefde tegen. Dat wil zeggen, deze Ex-Geliefde, zag mij de winkel uitkomen lopen en groette mij. Half achterom kijkend en teruggroetend keek ik in haar ogen en zij in de mijne. En even... Ik weet niet wat het is. Er was één moment waarin de tijd even stil leek te staan. Eén moment waarin er een twijfel heen en weer rent tussen en door twee personen. Eén moment waarop de eenzaamheid van de ruimte weergalmt tussen ons. Om de één of andere reden kan ik niet met haar om gaan en zij niet met mij. Die momenten zijn er wel vaker...
Maar goed, de opruiming dus. Veel winkels ingelopen. Een aantal winkels meer dan eens. Om nog maar niet te praten of het aantal keren dat ik in één winkel diezelfde winkel doorloop. Om dan vervolgens toch maar terug te gaan naar de vorige en dan nog niet te kunnen kiezen. Ik weet niet wat het is met mij en kleren kopen. Soms loop ik ergens tegenaan en dan denk ik: dat wil ik hebben. En dan koop ik het ook, of ik er nu geld voor heb of niet. Nou ja, tenzij het echt te duur is, er zijn grenzen... Maar meestal loop ik rond en zie genoeg dingen die wel leuk zijn. Maar aangezien ik niet alles kan kopen, moet ik kiezen. En dat is dus iets wat ik echt niet kan. Ik en kiezen. Overkomt me trouwens wel vaker. En niet alleen maar met kleren kopen. En eerlijk waar, het maakt me dan ook echt niet uit. Als ik iets wil, dan ben ik daar meestal heel duidelijk in. Kan ik niet kiezen, maakt het me meestal ook echt niet uit. Hmm, ik snap weer iets minder van mezelf... Men zegt dat wijsheid komt met de jaren. Hoe ouder ik word hoe minder ik van mezelf snap. Zou wijsheid iets te maken hebben met zelfkennis?
Thuisgekomen zette ik de tv aan. Azië en RTL Boulevard. Er bleek een concert te zijn op de Dam, een concert van radio 555. Nu woon ik daar maar een kleine tien minuutjes vandaan, dus ik erheen. Het was echt stampensvol op de dam. En het eerste wat ik zag waren mensen met witte jasjes. Op die jasjes stond 555. Ik voelde hem al aankomen. Ik had geen geld, maar uiteraard werd ik aangesproken. Ik probeerde er nog onderuit te komen, de incasso is eerder dan de stufi. Maar tegen zijn overredingskracht en het luttele bedrag van E 5,55 wat ik vast wel ergens vandaan kon toveren, kon ik niet op. Ik heb uiteindelijk veel meer gegeven. Ik zie wel hoe ik de maand doorkom. Die mensen hebben het harder nodig dan ik. Ik kan wel een paar dagen met brood toe zonder allerlei lekkere dingen erop. Zij kunnen met dit geld velen voor dagen van brood voorzien.
Het concert was geweldig. Vooral het slot. Blof vind ik, in ieder geval live, een fijne band en DJ Tiësto live is ook een belevenis om mee te maken. De hele dam stond te hossen en te springen, dicht op elkaar gepakt. Het was een mooi feestje daar op de Dam. Ik heb me prima vermaakt. Eigenlijk is het een bijzonder contrast. Om geld bijeen te krijgen voor hen daar in Azië gaan we met z'n allen een feestje bouwen op de Dam. Hoe goed hebben we het wel niet. Feest en Ellende, twee uitersten op één plek. Sowieso is zo'n concert een raar iets. Een Dam vol idioten die een beetje staan te springen op het gedreun van ritmes. Een Dam vol idioten met hun handjes in de lucht. Bij ons in de kerken moeten we wennen aan mensen die met hun handjes de lucht steken bij het spelen van een band. En dan nog zijn het maar enkelen. Maar als je Tiësto even in laat vliegen doen tienduizenden mensen het zonder enig schroom en laten zich gaan. Soms kunnen we nog wel wat leren van de wereld. Maar wel weer een contrast. Wij met de handjes in de lucht van enthousiasme, vele duizende kilometers verder minstens zoveel mensen met de handjes in de lucht..., als hulpgeroep.
Ik wens nu maar één ding: Jezus, wilt U snel terugkomen? Dan zal deze ellende eindelijk ten einde zijn. Nooit meer tranen. Nooit meer pijn. En nooit meer een Dam vol dansende idioten die vandaag voor Azië geven en morgen gewoon weer doorleven in hun weelde zonder daarbij stil te staan. Eigenlijk zorgt God toch wel erg goed voor ons hier in Nederland. En toch...
En zie... 1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer. 2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht. 3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was, is voorbij.
(Openbaring 21:1-5, NBV)