Beste forumbezoeker,
Bedankt voor je reacties! In ongeveer 1 week hebben over de 200 mensen de moeite genomen de lijst in te vullen op verschillende forums. Dit is voor mij voldoende om te beginnen met het analyseren van de resultaten. Zoals beloofd volgt hier de achtergrond van mijn onderzoek. Halverwege 2005 verwacht ik de resultaten te hebben. Hierover zal ik je, indien je dit hebt aangeven, via de mail een bericht sturen.
De Trouw van 18 maart 2004 kopte in haar bijlage ‘De Verdieping’: “Ego-religie verdringt godsdienst”. “Religie is in. Geen reden tot bezorgdheid dus? Toch wel (…) de godsdienst van vroeger en de spiritualiteit van nu zijn tegenstellingen geworden: ‘het zelf’ heeft gewonnen van de Ander/ander.” De schrijver, Gerard Dekker, concludeert dat de maatschappij individualistischer is geworden en dat van traditionele godsdienst geen sprake meer is, hiervoor is het alternatief nieuwe spiritualiteit gekomen; een spiritualiteit waarbij spirituele groei van het zelf centraal staat als onderdeel van psychologische ontwikkeling. Nieuwe spiritualiteit wordt door hem beschouwd als een verschraling van geloof ten opzichte van godsdienst, omdat het eerstens bijdraagt aan zelfontplooiing en identiteit, en godsdienst, oftewel God, aldus niet meer bepalend is voor de samenleving. Heden ten dagen is het dan ook belangrijk uiting te geven aan wie je bent; expressie van het zelf staat voorop bij het maken van beslissingen op allerlei gebieden, zoals ook in de keuze van geloof. Expressie van het individu, oftewel het expressief individualisme lijkt positief samenhang te hangen met nieuwe spiritualiteit. Een spiritualiteit waarin eigen keuze belangrijk is. De vraag is echter of dit werkelijk zo is én of we deze positieve samenhang ook terugvinden in relatie tot traditionele religie, is immers niet iedereen individualistischer geworden, waardoor traditionele religie ook een individuele invulling van geloof is?
Om deze vragen te beantwoorden heb ik op christelijke forums de lijst geplaatst en op niet-christelijke forums, of spirituele forums. Een probleem wat ik reeds voorzie is de definiëring van religieus en spiritueel. Alhoewel de meningen binnen de wetenschap hierover uiteenlopen, denk ik dat beide begrippen hetzelfde kunnen zijn, maar ook verschillend. Volgens mij kan je én spiritueel én religieus zijn, maar ook alleen spiritueel óf religieus.
Leonie Wiering