Auteur Topic: Schrijvers evangelieën  (gelezen 1182 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Schrijvers evangelieën
« Gepost op: januari 19, 2005, 08:13:07 pm »
In sommige (wetenschappelijke) kringen wordt beweerd dat niemand van de evangelieschrijvers directe getuige is geweest van het leven van Jezus.
Is dat zo?
Hoe wordt daar in Christelijke kringen over gedacht?
Er staan toch in het nieuwe testament hier en daar verwijzingen naar het feit dat de schrijver persoonlijk getuige was van Jezus' wonderen?
Johannes bijvoorbeeld?
Of Matteüs?
En er zijn toch ook aanwijzingen dat Paulus Jezus gekend heeft tijdens zijn leven op aarde?
Wat is/zijn jullie mening(en) hierover?

Iris

Ps. Ik heb dit op het Bijbelstudieforum geplaatst, omdat ik vooral benieuwd ben naar aanwijzingen in de Bijbel hierover.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2005, 08:14:16 pm door Iris »

lonneke

• Bekijk profiel
Schrijvers evangelieën
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2005, 12:35:44 am »
quote:
Iris schreef op 19 januari 2005 om 20:13:
In sommige (wetenschappelijke) kringen wordt beweerd dat niemand van de evangelieschrijvers directe getuige is geweest van het leven van Jezus.
Is dat zo?

Als je als wetenschapper niet in de bijbel gelooft dan geloof je zoiets ook niet.

In de bijbel staan wel teksten.

Hand. 5

32 En wij zijn getuigen van deze dingen en ook de heilige Geest, die God hun gegeven heeft, die Hem gehoorzaam zijn.

Maar men was toch ook getuige van de geboorte van Jezus en van Zijn kruisiging en Hemelvaart.

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Schrijvers evangelieën
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2005, 07:21:20 am »
Het lijkt me sterk dat de evangelie schrijvers echt getuige waren van de geboorte, gezien Jezus ze pas later geroepen heeft. Waarschijnlijk hebben ze daarover wel navraag gedaan.
Je moet de groenten van Joost hebben!

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Schrijvers evangelieën
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2005, 09:45:44 am »
Lucas heeft onderzoek gedaan naar wat getuigen over Jezus konden vertellen, waarschijnlijk is Maria een van degenen geweest die hij heeft ondervraagd.
quote:
Lucas 1:1-4
1 Nadat reeds velen zich tot taak hebben gesteld om een verslag te schrijven over de gebeurtenissen die zich in ons midden hebben voltrokken, 2 en die ons zijn overgeleverd door degenen die vanaf het begin ooggetuigen zijn geweest en dienaren van het Woord zijn geworden, 3 leek het ook mij goed om alles van de aanvang af nauwkeurig na te gaan en deze gebeurtenissen in ordelijke vorm voor u, hooggeachte Theofilus, op schrift te stellen, 4 om u te overtuigen van de betrouwbaarheid van de zaken waarin u onderricht bent.

(zie ook heb begin van Handelingen, ook door Lucas geschreven).
En over Maria:
quote:
Lucas 2:19
19 maar Maria bewaarde al deze woorden in haar hart en bleef erover nadenken.

Hoe had welke dicipel dan ook dat kunnen opschrijven als zij het hem niet had verteld?

Johannes is zelf getuige geweest van de gebeurtenissen die hij beschrijft:
quote:
Johannes 21:20-25
20 En Petrus, zich omwendende, zag de discipel volgen, dien Jezus liefhad, die zich bij de maaltijd aan zijn borst geworpen had en gezegd had: Here, wie is het die U verraadt? 21 Toen hij deze zag, zeide Petrus tot Jezus: Here, maar wat zal met deze gebeuren? 22 Jezus zeide tot hem: Indien Ik wil, dat hij blijft, totdat Ik kom, wat gaat het u aan? Volg gij Mij. 23 Dit gerucht ging dan uit onder de broeders, dat die discipel niet sterven zou; doch Jezus had niet tot hem gezegd, dat hij niet zou sterven, maar: Indien Ik wil, dat hij blijft, totdat Ik kom, wat gaat het u aan?
24 Dit is de discipel, die van deze dingen getuigt en die deze beschreven heeft en wij weten, dat zijn getuigenis waar is.
25 Er zijn echter nog vele andere dingen, die Jezus gedaan heeft; indien deze één voor één beschreven werden, dan zou, naar ik meen, de wereld zelf de boeken, die geschreven werden, niet kunnen bevatten.

Filologos

• Bekijk profiel
Schrijvers evangelieën
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2005, 02:13:38 pm »
Een mooi boek hierover is 'Christus op aarde' van dr J van Bruggen.

Uit het NT blijkt, dat de apostelen getuige zijn geweest van Jezus' omwandeling. Hierboven zijn al enkele teksten genoemd. Paulus heeft Jezus' leven niet van nabij meegemaakt, maar hij heeft Christus ontmoet op weg naar Damaskus (Hd. 9) en hij heeft veel van de andere apostelen gehoord (zier bijv. 1 Kor 11 over de maaltijd van de Heer).

Iris

• Bekijk profiel
Schrijvers evangelieën
« Reactie #5 Gepost op: januari 21, 2005, 07:12:00 pm »
Dank jullie wel voor de teksten en informatie.  :)