Auteur Topic: Reli-symbolen verboden?  (gelezen 4756 keer)

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Gepost op: januari 30, 2005, 06:31:12 pm »
Enige tijd terug was er in Frankrijk discussie over een evt verbod op het hoofddoekje.
Nu is er op dit moment een discussie in Europa over het verbod op het swastika-teken (het hakenkruis). Dit ivm associatie met dood en verderf uit WOII. Maar van origine is het een hindoe-teken voor geluk en eenheid, de zaken waar Adolf ook naar streefde in zijn grootheidswaan. Hebben onze symbolen, zoals kruis, visje e.d. nog wel toekomst? En wat is het belang van symbolen voor ons?
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

P. Strootman

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #1 Gepost op: januari 30, 2005, 06:57:42 pm »

quote:

HenkG schreef op 30 januari 2005 om 18:31:
Enige tijd terug was er in Frankrijk discussie over een evt verbod op het hoofddoekje.
Nu is er op dit moment een discussie in Europa over het verbod op het swastika-teken (het hakenkruis). Dit ivm associatie met dood en verderf uit WOII. Maar van origine is het een hindoe-teken voor geluk en eenheid, de zaken waar Adolf ook naar streefde in zijn grootheidswaan. Hebben onze symbolen, zoals kruis, visje e.d. nog wel toekomst? En wat is het belang van symbolen voor ons?

Zouden religieuze symbolen niet altijd conflictueuze gevolgen hebben? Gelovigen dragen geen uitwendige symbolen, maar trachten God lief te hebben boven alles, en de naasten als onszelf. Mogen we dit een innerlijk symbool noemen?
Piet Strootman

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #2 Gepost op: januari 30, 2005, 06:59:17 pm »
Het hakenkruis is rechtsom terwijl het swastika-teken linksom is. Het is trouwens een teken van werdergeboorte, in dat opzicht is het tenminste ingevoerd door het nazi regime.
Zelf denk ik dat het hypochriet gedrag is, door de symbolen juist te verbieden maak je het gedrag onzichtbaar. Voor de rest denk ik dat er meer van deze tekens verschijnen omdat het verboden is en er voor de rest geen filosofie achter schuilt.
Het schijnt dat men na een periode van 60 jaar nog weinig heeft geleerd en het puur populistisch gedrag is waar verkiezingstechinisch mee te scoren is.
Het schijnt dat men de periode negeren voorbij is gestreefd, en weer terug is op het punt waar een klimaat geschapen is waarbij de NDSAP welig kon tieren.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #3 Gepost op: januari 30, 2005, 07:27:03 pm »

quote:

Picardijn schreef op 30 januari 2005 om 18:59:
Het hakenkruis is rechtsom terwijl het swastika-teken linksom is.

Dat is een veelgehoord misverstand. De oosterse swastika komt zowel linksom als rechtsom voor, als teken van de zon, nieuw leven, wedergeboorte, geluk, etc. en wordt vooral door Hindu's, maar ook door boeddhisten en andere oosterse godsdiensten gebruikt. Het Nazi-hakenkruis is altijd rechtsom.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Swastika
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2005, 07:27:36 pm door Pooh »

Iris

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #4 Gepost op: januari 30, 2005, 08:07:23 pm »
Zolang een kruisje of een visje geen afgod wordt, lijkt het me geen probleem. Het moet dus niet de plaats innemen van datgene waar het symbool voor staat.

Iris

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #5 Gepost op: januari 30, 2005, 08:18:16 pm »

quote:

Pooh schreef op 30 januari 2005 om 19:27:

[...]

Dat is een veelgehoord misverstand. De oosterse swastika komt zowel linksom als rechtsom voor, als teken van de zon, nieuw leven, wedergeboorte, geluk, etc. en wordt vooral door Hindu's, maar ook door boeddhisten en andere oosterse godsdiensten gebruikt. Het Nazi-hakenkruis is altijd rechtsom.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Swastika
Zelf heb ik ze in india nog nooit rechtsom gezien. Het zou natuurlijk wel mogelijk kunnen zijn, daarvoor is india te groot. Wel vreemd dat men niet vermeld dat het ook als een teken van wedergeboorte ziet.
nederlandse vertaling van wikipedie meld trouwens ook dat het linksom is en het spiegelbeeld nazi eigendom.
Liefde is vreemd

HenkG

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #6 Gepost op: januari 30, 2005, 08:40:13 pm »
Wat betreft de richting van het swastika-teken: het kan beide kanten op. Het is net als met de zwemrichting van ons eigen visje, want die zou ook perse in 1 richting zwemmen...
JHWH = Ik ben

karlos

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #7 Gepost op: januari 30, 2005, 09:23:53 pm »
Het visje (ICHTHUS) is natuurlijk een mooi herkenningsteken en heeft een waardevolle betekenis, al vraag ik me wel af of we er als christenen nog veel mee kunnen.

Dit enerzijds omdat het visje slechts een herkennings-symbool is, maar we elkaar natuurlijk ook daarnaast al moeten kunnen herkennen (we mogen uitstralen dat we Christenen zijn) en dan is een visje niet echt nodig.
Anderzijds merk ik ook dat het visje vaker een negatief signaal afgeeft. Veel mensen zeggen over auto's met een visje achterop dat het om hardrijders gaat (waarom we dat beeld hebben gekregen, mogen we ook bij ons zelf gaan afvragen..) en ook zijn er een aantal parodieën op het Ichthus-visje, met bijvoorbeeld een grote vis/ haai erachter, die hem opslokt. Aan de ene kant kun je daar de humor van inzien, maar het idee wat achter deze parodie zit, is niet grappig.

Als ik zo naar de herkenningssymbolen kijk, vraag ik me af of ze toekomst hebben... Toch ben ik blij dat ze er zijn. Ergens geeft het ook een band (als christenen onderling), al draagt tegenwoordig ook bijna iedereen een kruisje (zonder dat veel mensen weten waar het voor staat..)
Nein!

Oogje

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #8 Gepost op: januari 31, 2005, 01:59:39 am »
Het scheelt in elk geval dat er maar twee symbolen zijn die we als christenen écht moeten aanhouden: brood en wijn en het watergraf (dus de doop). Alle andere symbolen zijn niet verplicht en het zou jammer zijn als ze verboden zouden worden, maar niet per se een catastrofe.

Interessant is ook hoe men vroeger met de hedendaagse symbolen omging. De allereerste christelijke gemeenten bijvoorbeeld moesten er niet aan denken zoiets afschuwelijks als een kruis als symbool van liefde te gebruiken. Jehovah's Getuigen gebruiken hem nu ook niet, want zij geloven dat het een heidens symbool is en dat Jezus aan een gewone paal stierf.

Het Ichtus-visje is ontstaan tijdens de vervolgingen destijds, toen je in het geheim christen was. Dan kwam je iemand tegen en tekende je met je stok de bovenste helft van die vis in het zand. Was die ander een christen, dan maakte deze de vis af met de onderste helft, was het een niet-christen, dan was het gewoon een vaag boogje van jou. Destijds was het dus niet meer dan een wachtwoord, een functioneel symbool.

Dus al die symbolen zijn ook maar betrekkelijk. Inderdaad, het zou zonde zijn als ze zouden moeten verdwijnen, want zowel de ichtus-vis als het kruis gaan al eeuwenlang mee, bijna net zolang als die andere twee genoemde symbolen. Maar ik weet zeker dat dat niet zal gebeuren. Christenen hebben wel voor hetere vuren gestaan.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2005, 01:59:58 am door Oogje »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #9 Gepost op: januari 31, 2005, 08:30:40 am »
Het visje wat ik dit weekend had gekocht wilde niet eens vast-plakken op mijn auto: er zat namelijk te veel stof op mijn bolide.. duidelijk dat het licht niet samen gaat met milieu-vervuilend duister! :)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #10 Gepost op: januari 31, 2005, 10:21:44 am »
Wat ik van vroeger (antieke tijd) weet is dat er visjes met brood op hun rug getekend werden als  symbool. ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #11 Gepost op: januari 31, 2005, 12:45:01 pm »
Hier staat meer info over het swastika teken Het schijnt dus een vrij oud symbool te zijn die al vele eeuwen toegepast word.
Zal nog een onhaalbare zaak worden om het teken te gaan verbieden, dit zal ook het geval blijken met het proberen te verbieden van het visje.
We weten wat men in het verleden heeft bereikt met het verbieden van bepaalde symbolen, tekens en prenten.
Liefde is vreemd

Tony

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #12 Gepost op: januari 31, 2005, 12:45:40 pm »
Wat dacht je van een pentagram dan, werd eerst door christenen gebruikt (5 kruiswonden van Jezus volgens Wikipedia) en nu wordt het soms uitgelegd als een satanisch symbool

Chaveriem

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #13 Gepost op: januari 31, 2005, 08:51:42 pm »

quote:

Iris schreef op 30 januari 2005 om 20:07:
Zolang een kruisje of een visje geen afgod wordt, lijkt het me geen probleem. Het moet dus niet de plaats innemen van datgene waar het symbool voor staat.

Iris
Frapant in dit kader is dat het 'kruisje' wel als afgod is begonnen, maar los daarvan, als we hier in NL zover komen dat we dit gaan verbieden, wordt het tijd om te verkassen.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #14 Gepost op: januari 31, 2005, 08:55:02 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 31 januari 2005 om 20:51:
[...]

Frapant in dit kader is dat het 'kruisje' wel als afgod is begonnen, maar los daarvan, als we hier in NL zover komen dat we dit gaan verbieden, wordt het tijd om te verkassen.
Waar wil je heen?
Liefde is vreemd

Chaveriem

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #15 Gepost op: februari 01, 2005, 01:29:20 pm »

quote:

Iris vond dat, zolang symbolen geen afgoden werden, symbolen goed zijn. Wat ik ermee zeggen de stap naar afgod maar klein is, en dat ook veel christelijke symbolen een niet zo fijne achtergrond hebben.
De betekenis van een symbool, is niet alleen die jezelf er aan geeft, maar ook de intensie waar mee een symbool is gecreerd. Wanneer 1 van beide niet deugd, dan denk ik dat je het symbool moet laten voor wat het is.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #16 Gepost op: februari 01, 2005, 01:46:00 pm »
Men ging masaal visjes plakken om te laten zien dat men EO lid was, dus iedereen een vis op de auto. Bij de halfords liggen de visjes in het rek. De mensen wisten niet waar dit voor stond, dus men ging het ook maar op de auto plakken.
Daarnaast was er een groep die weten waar het voor staat, die maakten vervolgens een haai die een visje op at. Zelf heb ik auto's gespot waar een haai op stond met daarin vermeld Satan.

Tegenwoordig word er al ophef gemaakt om een nederlandse vlag die op school gedragen werd door iemand die voorheen al betrokken was bij opstootjes. Volgens mij is door deze aandacht het doel wel bereikt.

@Chaveriem, ik bedoelde waar wil je heen in de zin van verkassen.
Liefde is vreemd

Rene Z

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #17 Gepost op: februari 01, 2005, 02:22:10 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 31 januari 2005 om 20:51:
[...]
Kun je je eens nader verklaren?
Romeinen 11: 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #18 Gepost op: februari 01, 2005, 03:21:17 pm »

quote:

Picardijn schreef op 01 februari 2005 om 13:46:
Men ging masaal visjes plakken om te laten zien dat men EO lid was, dus iedereen een vis op de auto. Bij de halfords liggen de visjes in het rek. De mensen wisten niet waar dit voor stond, dus men ging het ook maar op de auto plakken.
Daarnaast was er een groep die weten waar het voor staat, die maakten vervolgens een haai die een visje op at. Zelf heb ik auto's gespot waar een haai op stond met daarin vermeld Satan.

Tegenwoordig word er al ophef gemaakt om een nederlandse vlag die op school gedragen werd door iemand die voorheen al betrokken was bij opstootjes. Volgens mij is door deze aandacht het doel wel bereikt.

@Chaveriem, ik bedoelde waar wil je heen in de zin van verkassen.
Ok, met verkassen bedoelde ik, dat ik dan, indien ik de mogelijkheden heb, dan serieus zou overwegen om NL te verlaten.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #19 Gepost op: februari 01, 2005, 03:25:43 pm »

quote:

Rene Z schreef op 01 februari 2005 om 14:22:
[...]

Kun je je eens nader verklaren?

Een voorbeeld:
Keizer Constatijn de Grote gebruikte het kruis aanvankelijk als een 'soort' amulet. Anders gezegd, hij liet het bevestigen op de leger uitrusting om 'het kwaad af te wenden'.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #20 Gepost op: februari 01, 2005, 03:27:33 pm »
Volgens mij betreft het hier een wederkerend globaal probleem, de eerste vorm van verzet is meestal in de vorm van symbolen. Maar ik denk dat jij eerder heen wilt naar de situatie zoals in Frankrijk en de VS, waar men radicaal alle symbolen gekoppeld aan een religie wil verwijderen.
 In dat opzicht zouden we er misschien er beter aan doen om van alle negatieve symbolen positieve te maken, in plaats van nog negatievere.
Liefde is vreemd

Chaveriem

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #21 Gepost op: februari 01, 2005, 07:34:07 pm »

quote:

Picardijn schreef op 01 februari 2005 om 15:27:
Volgens mij betreft het hier een wederkerend globaal probleem, de eerste vorm van verzet is meestal in de vorm van symbolen. Maar ik denk dat jij eerder heen wilt naar de situatie zoals in Frankrijk en de VS, waar men radicaal alle symbolen gekoppeld aan een religie wil verwijderen.
 In dat opzicht zouden we er misschien er beter aan doen om van alle negatieve symbolen positieve te maken, in plaats van nog negatievere.
Nou ja, op zich is het kruis een teken van de vloek......

HenkG

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #22 Gepost op: februari 01, 2005, 08:06:43 pm »
...maar Gods logica is de onze gelukkig niet...en Hij laat alles meewerken ten goede...

Als we naar een symboolloos leven gaan, lopen we denk ik het gevaar dat we de symboliek van de Bijbel ook steeds minder leren verstaan. De Bijbel staat immers vol met symboliek!
JHWH = Ik ben

Chaveriem

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #23 Gepost op: februari 02, 2005, 07:30:08 am »

quote:

HenkG schreef op 01 februari 2005 om 20:06:
.....en Hij laat alles meewerken ten goede...

Is opzichzelf geen argument om ieder heidens symbool maar naar believen te gebruiken.
Als je afgoden weg moet doen, geldt dat ook voor de symbolen, die geen bijbelse oorsprong hebben (als zijnde symbool). Het kruis zou je derhalve als iets kunnen zijn wat buiten de bijbel staat. Wordt niet gebruikt voor de ere-dienst. Verering, direct of indirect, van het kruis lijkt mij dan ook geen goede zaak, daar het een symbool van vloek betreft.

HenkG

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #24 Gepost op: februari 02, 2005, 11:04:38 am »
Eerste opmerking was bedoeld met een humoristische inslag....absoluut niet direct serieus.
De opmerking omtrent symboolloos leven is wel serieus!
JHWH = Ik ben

Knee

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #25 Gepost op: februari 02, 2005, 11:15:32 am »
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #26 Gepost op: februari 02, 2005, 11:33:17 am »
Als we het dan toch over symbolen gaan hebben dan mogen we ook naar bijvoorbeeld het kerstfeest gaan kijken. Verander het doel en het is gepast, zo vind men het ook terug in gebruiken.
Liefde is vreemd

Chaveriem

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #27 Gepost op: februari 02, 2005, 12:30:51 pm »

quote:

HenkG schreef op 02 februari 2005 om 11:04:
Eerste opmerking was bedoeld met een humoristische inslag....absoluut niet direct serieus.
De opmerking omtrent symboolloos leven is wel serieus!
Begrijp ik, maar ik zeg ook niet dat je geen symbolen moet gebruiken, maar wel zorgvildig moet zijn in die die je wel gebruikt.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #28 Gepost op: februari 02, 2005, 12:31:55 pm »

quote:

Picardijn schreef op 02 februari 2005 om 11:33:
Als we het dan toch over symbolen gaan hebben dan mogen we ook naar bijvoorbeeld het kerstfeest gaan kijken. Verander het doel en het is gepast, zo vind men het ook terug in gebruiken.
Absoluut mee eens, maar dan kunnen we vanaf daar door naar pasen en pinksteren.....

HenkG

• Bekijk profiel
Reli-symbolen verboden?
« Reactie #29 Gepost op: februari 02, 2005, 01:23:41 pm »
Back to basics!
Ofwel naar het hart,
naar ons scheppings-ik,
naar God!
JHWH = Ik ben