Auteur Topic: In welke houding bid je?  (gelezen 2789 keer)

Ulysses

• Bekijk profiel
In welke houding bid je?
« Gepost op: februari 08, 2005, 05:53:38 pm »
Ik ben benieuwd naar jullie gebedshouding en je mening erover. Handen vouwen en ogen sluiten is vrij algemeen. Maar ga je op je knieën zitten, of kijk je juist omhoog? Bid je 'in gedachten', of praat je hardop? Is je gevoel of het soort gebed van invloed op je houding? Ga je bijvoorbeeld eerder op je knieën zitten als je om vergeving vraagt? Let je uberhaupt op je gebedshouding?

Natuurlijk kun je ook bidden als je op de fiets zit, maar die houding vind ik minder interessant.

Dus: In welke houding bid je als je tijd neemt voor een gebed?
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
In welke houding bid je?
« Reactie #1 Gepost op: februari 08, 2005, 06:49:27 pm »

quote:

Ulysses schreef op 08 februari 2005 om 17:53:
 Is je gevoel of het soort gebed van invloed op je houding? Ga je bijvoorbeeld eerder op je knieën zitten als je om vergeving vraagt? Let je uberhaupt op je gebedshouding?

Natuurlijk kun je ook bidden als je op de fiets zit, maar die houding vind ik minder interessant.

Dus: In welke houding bid je als je tijd neemt voor een gebed?

mm ja. Ik wil de eerste zin even omdraaien. Je houding heeft invoeld op je gevoel. Bij m ij althans, en het is meestla niet andersom. als iklig, dan voel ik me snel moe, zodat mijn gevoel afgelid wordt. Als ik zit, dan wordt ik minder afgelied, val ik minder snel in slaap.
Maar om eerlijk te zijn, let ik er niet zo op.
Just B te W te Ee

Iris

• Bekijk profiel
In welke houding bid je?
« Reactie #2 Gepost op: februari 09, 2005, 09:23:03 pm »
Ik bid altijd met mijn hoofd gebogen. Op die manier wil ik mijn respect betuigen aan God.

Mart

• Bekijk profiel
In welke houding bid je?
« Reactie #3 Gepost op: februari 09, 2005, 11:06:25 pm »
voor ik ga slapen meestal op mijn knietjes, sheeft mijn moeder mij zo geleerd en doe ik nog steeds eigenlijk :)

André

• Bekijk profiel
In welke houding bid je?
« Reactie #4 Gepost op: februari 09, 2005, 11:29:14 pm »
Ik betrap mijzelf vaak op de makkelijke houding: met je bord met eten op schoot en je voeten op tafel. Dan snel even de tv stil zetten en bidden. Terwijl andere keren ik echt rechtop ga zitten met gebogen hoofd. Mijn schoonouders gaan zelfs op de knieën voor hun bed zitten, dat zou ik dan weer nooit doen.

En hardop doe ik alleen in gezelschap, als ik alleen ben is het altijd stilletjes.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
In welke houding bid je?
« Reactie #5 Gepost op: februari 09, 2005, 11:30:03 pm »
Ik ga er relaxed voor zitten en praat niet hardop. Misschien zou dat wel beter zijn, maar ik durf 't niet zo ofzo, vind het een beetje gek om zomaar te praten als ik 'alleen' op m'n kamer ben. Het werkt trouwens het beste als ik ook dingen opschrijf in een schrift.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2005, 11:30:36 pm door Lalage »
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Johan V.

• Bekijk profiel
In welke houding bid je?
« Reactie #6 Gepost op: februari 10, 2005, 12:12:56 am »
Ik zocht naar een paar bijbelteksten die ons iets vertellen over onze houding bij het bidden. Vaak is het zo dat wij bidden op de manier die wij het makkelijkst vinden, of het prettigst en ons het best kunnen concentreren.
Misschien is het zinvol om ook tegen het licht van deze bijbelteksten eens over je gebedshouding na te denken

Mattheus 6:5-7
En wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen.
Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.
Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden.

Handelingen 9,40
Petrus stuurde iedereen weg, waarna hij knielde om te bidden.

Handelingen 20,36
Toen hij uitgesproken was, knielde hij samen met de aanwezigen neer om te bidden.

Handelingen 21,5
Maar toen ons oponthoud ten einde liep, vertrokken we weer, uitgeleide gedaan door alle leerlingen met hun vrouwen en kinderen. We gingen de stad uit en
knielden samen neer op het strand om te bidden.

1 Tim 2,8   
Ik wil dat bij iedere samenkomst de mannen met
geheven handen bidden, vol toewijding, zonder wrok of onenigheid.

1 Kor 11,4 - 5
Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Marnix

• Bekijk profiel
In welke houding bid je?
« Reactie #7 Gepost op: februari 15, 2005, 10:28:39 pm »
Ik meestal zittend. Vroeger was het vaak liggend in mijn bed, soms ook wel geknield.... maar beiden werkten niet echt goed, als ik knielde ging ik meestal toch maar in bed liggen want dat is wat warmer... en in bed liggen, tja soms werkt het wel maar als het wat later is slaap ik zo. Ik kreeg de tip om niet in de buurt van mijn bed te gaan bidden. Meestal bid ik tegenwoordig buiten, in de tuin... als het regent in de schuur en als ik het te koud vind binnen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

alfasierra

• Bekijk profiel
In welke houding bid je?
« Reactie #8 Gepost op: februari 15, 2005, 10:54:29 pm »
De gebedshouding is volgens mij cultuurbepaald. Wat we van de bijbelgedeelten kunnen leren is de innerlijke houding die gestalte krijgt in de uiterlijke vorm. Knielen is het uiten van erkenning van de meerdere en van respect. Dat is nog zo. Geheven handen kennen wij niet meer als gebedshouding. En de handen gevouwen is overgebleven uit de tijd dat 'we' nog zwaarden droegen; het zwaard met de punt naar beneden en de handen gevouwen er bovenop. Daarmee drukken we overgave uit. En met gebogen hoofd nederigheid.
Het is wel mooi dat zulke gebaren in stand blijven, hoewel ik vermoed dat er niet veel bezoekers van dit forum zijn die de betekenis kenden. dat maakt de houding ook weer betrekkelijk.
Ik bid zittend, rechtop, hoofd gebogen, de voeten (bewust) stevig maar ontspannen op de grond; ik heb contact met de grond onder mij. Meestal de handen gevouwen. Maar in het 'openbaar' staand met de handen open. En de ogen meestal gesloten, behalve als het lang duurt (in de kerk) of als ik de gebedspunten lees(in gebed met anderen).

krokeledokus

• Bekijk profiel
In welke houding bid je?
« Reactie #9 Gepost op: februari 17, 2005, 11:30:27 am »
als ik 's avonds bid, bid ik meestal op mn bed. Zittend, want liggend val ik snel in slaap.
Ik bid niet altijd met ogen gesloten, handen gevouwen. Meestal niet eigenlijk. Als ik op de fiets of in de trein zit bid ik ook wel. Dan doe ik niet mn ogen dicht of mn handen samen ;-)

Ik bid nooit staand. Ik ken mensen die dat heel prettig vinden. Ook op de nationale gebedsdag meegemaakt. Ik ben dan te veel bezig met het staan dan met het bidden.

Ik denk dat heb belangrijk is om in een gemakkelijke houding te bidden, dan kan je je volledig richten op God en hoef je niet te denken aan je voeten die pijn doen, je rug die koud wordt etc.
Toevallig niet! Ik geloof niet in toeval! (Gerald Troost)

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
In welke houding bid je?
« Reactie #10 Gepost op: februari 17, 2005, 12:11:01 pm »
Ik zie regelmatig mensen met geheven handen bidden hoor: met open handen (alsof je iets ontvangt) of met de handen in de lucht.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

ikanne

• Bekijk profiel
In welke houding bid je?
« Reactie #11 Gepost op: maart 02, 2005, 09:30:47 pm »
Ik bid eigenlijk de hele dag door. Maar als ik echt tijd er voor neem, wat ik wel elke avond probeer te doen, dan is het dat zittend in mijn bed. En af en toe bid ik hardop. Dat werkt wel voor mezelf merk ik. Ik ben er dan meer met mijn gedachten bij.

Ulysses

• Bekijk profiel
In welke houding bid je?
« Reactie #12 Gepost op: maart 02, 2005, 10:08:18 pm »
Juist, hardop bidden bevorderd mijn concentratie ook. Al woon ik in een best wel gehorig huis, dus het blijft bij fluisteren. ;)
En ik probeer ook om niet meteen te beginnen met bidden als ik in bed stap. Ik ben dan nog te druk bezig met goed te gaan liggen, kussen op te stompen, dekbed goed te leggen enz..
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
In welke houding bid je?
« Reactie #13 Gepost op: maart 06, 2005, 05:39:43 pm »
Ik heb allerlei bidhoudingen:
- zittend met gevouwen handen
- in kleermakerszit met mijn handen open op mijn knieën (meditatiehouding)
- op mijn knieën rechtopzittend of met mijn voorhoofd op de grond (als een moslim, dus)
- staande met gevouwen handen of met geheven handen.

Meestal heb ik mijn ogen gesloten, dan word ik minder afgeleid door wat er om me heen is.

Ik bid in mijn eentje vaak hardop, maar als ik bij anderen ben, bid ik in stilte (behalve als het in de kerk is en we samen bidden, natuurlijk). Ook bid ik wel eens zonder uiterlijke kenmerken (geen gevouwen handen enz.), maar dat is dan op het werk, in de trein enz., dus op plaatsen waar mensen niet zonodig hoeven te weten wat ik aan het doen ben. Ja en als ik op de fiets zit, is het ook niet te zien, en hou ik mijn ogen open  ;)

Poohbear

• Love is all I need
    • Bekijk profiel
In welke houding bid je?
« Reactie #14 Gepost op: maart 06, 2005, 08:54:14 pm »
Ik ben zelf ook nog bezig om de juiste gebedshouding te vinden. Ik denkwel dat het belangrijk is dat je je er goed bij voelt. Als ik voor het eten bid, dan zet ik altijd mijn bord terug op tafel en ga ik vooroverzitten, met mijn handen gevouwen en hoofd gebogen. Ik bid nog altijd in stilte. Ik woon namelijk in huis met niet-gelovige mensen. :/
's Avonds bid ik altijd als ik in bed lig, maar je bent er dan inderdaad veel minder bij, soms ben ik zo moe dat ik vergeet dat ik aan het bidden ben, of ik slaap al zonder er echt een eind aan de maken. Misschien bid ik ook wel te lang...
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt