quote:
Oogje schreef op 11 februari 2005 om 13:21:En ja hoor, daar komt die bijbeltekst alweer voorbij: wie met begeerte naar een vrouw kijkt, heeft in zijn hart al overspel gepleegd... Ook al ben je niet getrouwd of al heb je geen relatie, als je "glimlachend" naar een vrouw kijkt, pleeg je overspel, dus ga je vreemd.

Dat klopt dus niet en zo is, zo ik geloof, die uitspraak van Jezus niet bedoeld.
Daar gaat het erom dat als je als man (of als vrouw, maar Jezus sprak in mannelijke vorm) getrouwd bent en je verlangt echt met heel je hart naar die leuke collega, je bent er elke dag weer mee bezig, je dán haar dus begeert en in je hart inderdaad overspel pleegt. Logisch, want je gedachten zijn niet meer zuiver gericht op je eigen vrouw. Je liefde voor haar is niet meer puur.
Ik snap je Oogje, maar als je de tekst gewoon leest, staat er niet dat dit nu alleen gaat om een man die een relatie al heeft, of getrouwd is. Het wordt algemeen gesteld:
Mat 5,28
Maar Ik zeg u: Een
ieder, die een vrouw aanziet
om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd.
En dat is niet glimlachend naar een vrouw kijken, zoals jij zegt, maar op een andere manier. En misschien zit dat bij mannen wel heel dicht bij elkaar. (Ik ben geen man, dus..)
Het voorbeeld van een collega dat je geeft, vind ik al heel wat verder gaan dan de tekst van Jezus. Dit voorbeeld gaat net zover als de wet uit het OT:
Gij zult niet begeren uws naasten vrouw.
Maar Jezus geeft aan dat het aanzien om iemand te begeren uit Matt. 5,
veel eerder zich voordoet, maar in principe dezelfde zonde ten grondslag heeftDe wet van Christus, geeft dus veel eerder aan dan de 10 geboden, dat je fout zit.
quote:
Als je als getrouwde man echter een leuke meid op straat nakijkt, dan begeer je diegene nog niet. Je denkt even: "hm, met haar wil ik wel een beschuitje eten," en loopt weer verder. Je bent er niet dagen van ondersteboven en wil niet koste wat het kost met haar het bed in. Dus pleeg je in je hart geen overspel. En als je niet getrouwd bent, of geen relatie hebt, dan geldt die uitspraak dus helemáál niet voor jou.
Je weet ook niet of de betreffende vrouw, getrouwd is, dan wel een relatie heeft.
Maar dat doet zelfs bij deze tekst van Jezus niet ter zake.
In principe is het zo dat de bijbel duidelijk maakt, dat je pas met een vrouw naar bed gaat, als je met haar getrouwd bent. En is het in zekere zin wel overspel, als je deze gedachten hebt en zo ver gaat, al ben je geen van beiden getrouwd.
quote:
Wat hier al gezegd is: er is niets onreins aan seksueel getinte gedachten, dat hebben sommige christenen ervan gemaakt. God heeft ons die verlangens gegeven en als we ze écht niet mochten hebben, dan had Hij Hooglied ook niet in de bijbel laten zetten.

Als die gedachten echter je leven dermate beïnvloeden dat ze tussen jou en God instaan, dan zijn ze nog niet onrein, alleen wel zondig op dat moment. Maar dat geldt voor alle zaken die je leven negatief beïnvloeden.
Niet onrein maar wel zondig?

quote:
Het is dus zaak om goed met dergelijke bijbelteksten om te gaan. Want sommigen krijgen het namelijk ook voor elkaar om uit bovengenoemde tekst te leiden dat je iemand al vermoordt als je dat in gedachten doet.
Het laat zien dat deze zonde in ons allen leeft. En dat de gedachte de eerste stap is om het
misschien-eventueel te doen. Het komt uit de zelfde bron.
quote:
Een angstaanjagende uitleg die dus niet correct is, zo ik geloof. Seksuele gedachten zijn dus niet minder "onrein" dan het willen hebben van een breedbeeldtelevisie, of zin om naar de bioscoop te gaan. Het is alleen maar net hoe je ermee omgaat. Net zoals bij het willen hebben van een breedbeeldtelevisie, of de zin om naar de bioscoop te gaan.
Je kunt het niet
helpen dat je die gedachten krijgt. Maar dat wil niet zeggen dat het daarom niet zondig of orein zou zijn. In die zin is het toch niet hetzelfe als het begeren van een breedbeeldtelevisie. (Of is dat alleen zo als die breedbeeldtelevisie
iets van je naaste is? )
Het is de
begeerte der ogen waar op wordt ingespeeld in alle reclames en posters in bushokjes.
En daar staat dit van in de bijbel:
1 Joh. 2
16 Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven,
is niet uit de Vader, maar uit de wereld.
Het is niet uit de Vader, als je deze gedachten krijgt. Dus moet je dat belijden: Ik zie die vrouw en heb er verkeerde gedachten bij. En dan is het OK. Zo simpel ligt dat.
En aangezien we allemaal op aarde nog niet volmaakt zijn en alleen de wil van de Vader doen, is het helemaal niet vreemd, dat dit je overkomt. Maar je moet het niet gewoon gaan vinden.