Auteur Topic: Hebben christendom en jodendom een heidense basis?  (gelezen 17379 keer)

Liudger

• Bekijk profiel
Hebben christendom en jodendom een heidense basis?
« Reactie #100 Gepost op: april 02, 2005, 01:14:54 pm »
Hoi Piet,

quote:

Wijsbegeerte en godsdienst worstelen om het bezit van de ziel der mensheid. De geest van de denkende Grieken, terugblikkend op een verleden vol overwinningen van het redelijke inzicht, terugblikkend op een ontvouwing zonder weerga van een diep dringende gedachtenschat, spant, in vertrouwen op de overtuigende kracht van de Rede, de voor alle Griekse denkers hooggevierde Logos, zijn laatste, doch eeuwenlange oefening gestaalde krachten in.... Maar wonderlijk, hij verliest! Plotseling is dan alle strijden stil geworden. De godsdienst heerst zegevieren, oppermachtig, overweldigen....maar ook DRUKKEND. De heilsbelofte heeft het zoeken van de rede verdrongen, de bouwsels van het denken vernietigd.
Piet Strootman

quote:

Ik ben het in grote lijnen volkomen met je eens. Al heel vroeg stond de verovering van het zieleheil op de voorgrond.De wijsbegeerte van die dagen moest het afleggen tegen een extreme geloofsreligie. Dogmatisch geloof nam de plaats in van innerlijke, geestelijke beleving.
Piet Strootman

Weet je wel zeker dat we het eens zijn :)  ?

Ik proef in deze citaten een grote verwarring tussen de tegenstelling 'rede/logica - openbaring/verlichting' en 'institutioneel dogma - persoonlijk geloof'.  Laten we voor we de Rede/Logica op een voetstuk zetten, niet vergeten dat de heropstanding van de Rede in de Verlichting heeft geleid tot Stalin, Mao, Hitler, een wereldoorlog (nr. II), de concentratiekampen, en heeft bijgedragen aan beestachtig coloniaal gedrag (bv Duitsers in NamibiĆ«).

Natuurlijk was het staatskerk worden een grote ramp voor het Christendom.

quote:

P. Strootman schreef op 01 april 2005 om 17:09:
[...]

.. .Het 'institutioneel', dogmatisch geloof heeft een drukkend, en zelfs dwingend karaker. Ik heb dat 'aan den lijve' ondervonden.
Piet Strootman

Alles heeft een risico, en dogma's zijn helaas zo vaak misbruikt dat ik niet verbaasd ben dat velen jouw gevoelens en ervaring delen.

Op zich zie ik dogma als een nuttig hulpmiddel. Het voordeel is dat in het algemeen het het resultaat is van uitgebreide discussie tussen een hoop wijze mensen. Het nadeel is dat de wijsheid van het ene moment, het andere moment deels achterhaald kan zijn. Maar als je dogma gebruikt als een uitdaging, dan krijg je een creatieve spanning die je verder kan brengen.

Vriendelijke groet, Liudger
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...