Auteur Topic: Meningen over Kerkbezoek  (gelezen 24838 keer)

Liedje

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #50 Gepost op: december 14, 2004, 07:35:19 pm »
Lonneke, als ik jouw vehaal zo lees, lijkt het mij zo individualistisch. Vooral als je schrijft dat geloof een innerlijk gebeuren is.
Tuurlijk de kerk is niet een voorwaarde om te kunnen geloven. Als je op een onbewoond eiland woont kan niemand van je verwachten dat je naar de kerk gaat...
Mis je dan niets als je niet gaat? Geloven is tot op zekere hoogte iets persoonlijks, tussen jou en God.
Maar geloof is toch ook iets samenbindends en dan heb je elkaar toch nodig?

Het valt mij op dat mensen vaak zeggen dat zij de kerk niet nodig hebben, maar heb je er wel eens bij stilgestaan of de kerk jou nodig heeft? Ik denk het dus wel!

Ik heb ooit op een bijbelstudieavond een inleiding gehad over het lichaam van christus zijn, 3 vragen erbij. 2 vragen waren: is de ander onmisbaar in dat lichaam en de vraag of jij onmisbaar bent in dat lichaam.  Nou dat leverde genoeg stof op voor de hele avond. Juist de vraag of je zelf onmisbaar bent, dat gaf op de een of andere manier heel veel terughoudendheid, onzekerheid en ook verdriet. omdat men het gevoel had dat ze niet nodig waren.

Ik zeg niet dat dat bij jou, Lonneke, ook zo is, maar het is iets dat me opvalt in de kerk. Misschien moeten we elkaar vaker zeggen dat je de ander waardeert en nodig hebt en is de kerk dan ook een plek waar je graag heen gaat en ook niet wil missen.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2004, 07:36:27 pm door Liedje »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #51 Gepost op: december 14, 2004, 07:48:28 pm »
Liedje,

Ik weet dat je net als mij en Lonneke en zoveel anderen hier het nodige in je leven hebt meegemaakt. Mijn inziens is je visie op kerkgang en gemeente-zijn  deels gevormt in die moeilijkere tijden. Hoe ging jij met de gemeente om en hoe gingen de leden met jou om. Het is heel menselijk als je je tekort gedaan voelt of zelfs veroordeeld of misverstaan of wat dan ook....om daar dan afstand van te nemen. Ook kun je tot andere inzichten komen.
Bij mij (en bij jou neem ik aan) is dat inzicht dat je niet zonder regelmatig contact met je gemeente kunt. Bij Lonneke (en anderen die ik irl ken) ligt dat wat anders.
Toch neem ik aan dat Lonneke ook wel haar contacten heeft met gelovigen. Ze noemde er al eentje. Het is alleen niet wat ik al eerder noemde "een georganiseerd verband". De vrijblijvendheid ervan zie ik als grootste nadeel. Mezelf inschattend zou dat toch een verschraling van mijn geloof betekenen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Liedje

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #52 Gepost op: december 14, 2004, 08:25:28 pm »
Zijnkind,

Inderdaad is er in mijn leventje wel het een en ander gebeurt en er zijn momenten daarin geweest dat ik de kerk juist toen erg nodig had, daar ben ik ook dankbaar voor. Net zo goed zijn er ook momenten geweest dat ik me heel eenzaam voelde. Op die momenten had ik juist ook veel behoefte aan de kerk, om daar over God te horen, te zingen en te bidden.

rietje

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #53 Gepost op: december 14, 2004, 09:02:15 pm »
voor even terug vond ik het een verplichting om 2 keer naar de kerk te gaan en vond ik 1 keer genoeg. maar nu is het verandert. ik ga met plezier 2 keer naar de kerk. ik vind het fijn om over het woord van God te horen. toch ben ik dr niet altijd goed bij met mn gedachten....ik droom snel weg iets wat ik na kerktijd niet leuk vind. maar toch blijft er van elke kerkdienst wel iets hangen. niet direct maar wel dat het me later weer te binnen schiet.

de dienst van God...fijn om dr heen te gaan.
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

lonneke

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #54 Gepost op: december 14, 2004, 11:30:57 pm »
Heeft de kerk mij nodig? Nou, ik denk het niet. Ik sta gewoon met beiden benen in deze wereld en probeer voor iedereen een naaste te zijn ongeacht ras, geslacht, leeftijd, geloofsovertuiging, zelf voor mijn vijanden ben ik een naaste. Het is wel zo dat er een universele wet bestaat : De aantrekkingskracht tussen gelijkgeaarden ofwel: Soort zoekt soort. Ik vind het ook wel schrijnend dat je juist lid van een kerk moet zijn om naastenliefde te ontvangen. Dus als je niet lid bent dan moet je als mens maar creperen? Ik vind dat gewoon een hele rare gedachte.

Ik ben een paar maanden geleden naar
een open avond geweest van de plaatselijke Hervormde gemeente waar men ook
een koor voor had uitgenodigd en het koor telde nog meer mensen dan de
gasten die in de kerk zaten (:-) Dat trok me dan ook niet echt. Vorige week
ben ik naar een lezing geweest, sinds tijden. Dat ging over:

Lezingencyclus.

De opdracht van Mani en het mysterie van het boze.

Donderdag 2 december 2004:

1e voordracht: Mani als historische persoonlijkheid, Mani als drager van de
Parakleet of Trooster, opdracht van Mani als apostel en leerling van
Christus. Mani als de menselijke Manoe.

Donderdag 9 december:

2e voordacht: De kosmische wereldgeschiedenis. Het Manicheïstische principe
van de liefde. Wat is de functie van het boze in de ontwikkeling van het
goede?

Donderdag 16 december:

3e voordracht: Het kwaad in de 20e eeuw, Het Manicheïstische principe van de
liefde in het omvormen van het kwaad in de ziel en in het sociale en
culturele leven en de toekomstige opgave van het Manicheïsme als tweede
hoofdstroom van het Christendom.

Uit de 2e eeuw na Christus is ons de leer van het Manicheïsme overgeleverd.
Over de stichter van deze leer (en beweging) is historisch veel minder
bekend. Rond deze persoon is een web van mythen en legenden geweven.

Een legende van het Manicheïsme zegt:

".dat eens de geesten van de duisternis een aanval wilden doen op het
lichtrijk. Ze kwamen inderdaad tot aan de grens van het lichtrijk en wilden
het lichtrijk veroveren. Ze konden echter niets tegen het lichtrijk
uitrichten. Nu moesten ze - en ik verzoek u er op te letten dat hier iets
zeer diepzinnigs aan ten grondslag ligt, - nu moesten ze gestraft worden
door het lichtrijk. Maar in het lichtrijk was er niets wat op het kwade
leek, maar alleen het goede. Dus zouden de demonen der duisternis slechts
met iets goeds bestraft kunnen worden.

Het volgende gebeurde. De geesten van het lichtrijk namen een deel van hun
eigen rijk en mengden dat met het materiele rijk van de duisternis.
Daardoor, dat nu een deel van het lichtrijk vermengd werd met het rijk der
duisternis, daardoor ontstond in het rijk der duisternis als het ware een
zuurdesem, een gistelement, dat het rijk der duisternis in een chaotische
werveling bracht, waardoor het een nieuw element kreeg, namelijk de dood.
Zodat het zich voortdurend zelf verteerd en zo de kiem voor zijn eigen
vernietiging in zich draagt. Verder wordt er verteld, dat doordat dit
gebeurd is, juist het mensengeslacht zou zijn ontstaan. De oermens zelf is
juist diegene, die vanuit het lichtrijk gezonden is, om zich met het rijk
der duisternis te vermengen en dat, wat in het rijk der duisternis niet zou
moeten zijn, te overwinnen door de dood; het in zich zelf te overwinnen.
Daardoor, dat een deel van het licht ingaat in het boze, wordt het boze zelf
overwonnen.

De geschiedenis van de 20e eeuw laat zien dat de ideeën  van Mani nog niets
aan actualiteit hebben ingeboet, integendeel zelfs. Het kwaad, het boze
neemt wezenlijke vormen aan door menselijke handelingen heen; Goelag
Archipel, Holocaust, de vele (wereld)oorlogen met hun gruwelijkheden, het
opkomende terrorisme. Het kwaad is veel meer dan alleen maar het ontbreken
van het goede.

Wat is het boze, het kwaad, waarom is het toegelaten in de schepping? Waarom
wordt er gesproken over het mysterie van het boze? Hoe staat dit in relatie
tot Christus en het christendom? (voorbeeld rol van Judas). Waarom wordt er
gesproken van Mani in relatie tot de Trooster (Heilige Geest) en hoe kan
verklaard worden dat Mani zelf door Christus ingewijd werd
in zijn ambt van godsdienstleraar?

Op deze en andere vragen zal Roland van Vliet ingaan in 3 lezingen.

Roland van Vliet is auteur van de volgende boeken:

1.
 "Het Manicheïsme als het christendom van vrijheid en liefde"

2.
 "Wie denken de mensen dat Ik ben? - Geesteswetenschappelijke achtergrond
van het leven van Christus-Jezus"

3.

"De Filosofie vanhet IK"

"Ongedeelde aandacht (in voorbereiding)"

En dat was behoorlijk interessant.
Ik ga dus meer van deze lezingen bijwonen.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2004, 11:37:50 pm door lonneke »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #55 Gepost op: december 15, 2004, 08:54:18 am »
Ik heb wel eens eerder horen zeggen dat de vrijzinnige kerken vanzelf uitsterven omdat niemand daar echt tijd en geld aan wil besteden, denk je dat ook niet Lonneke?

Of mag ik je niet als vrijzinnig bestempelen...
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

lonneke

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #56 Gepost op: december 15, 2004, 09:19:57 am »

quote:

Zwever schreef op 15 december 2004 om 08:54:
Ik heb wel eens eerder horen zeggen dat de vrijzinnige kerken vanzelf uitsterven omdat niemand daar echt tijd en geld aan wil besteden, denk je dat ook niet Lonneke?

Of mag ik je niet als vrijzinnig bestempelen...
Je zou me beter als kind van God kunnen bestempelen.

Iemand

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #57 Gepost op: december 15, 2004, 05:19:57 pm »

quote:

Zwever schreef op 15 december 2004 om 08:54:Of mag ik je niet als vrijzinnig bestempelen...
Waarom willen mensen elkaar nou altijd n stickertje/stempeltje opplakken? :(

quote:

lonneke schreef op 14 december 2004 om 23:30:
Heeft de kerk mij nodig? Nou, ik denk het niet. Ik sta gewoon met beiden benen in deze wereld en probeer voor iedereen een naaste te zijn ongeacht ras, geslacht, leeftijd, geloofsovertuiging, zelf voor mijn vijanden ben ik een naaste. Het is wel zo dat er een universele wet bestaat : De aantrekkingskracht tussen gelijkgeaarden ofwel: Soort zoekt soort. Ik vind het ook wel schrijnend dat je juist lid van een kerk moet zijn om naastenliefde te ontvangen. Dus als je niet lid bent dan moet je als mens maar creperen? Ik vind dat gewoon een hele rare gedachte.
Dat is ook n hele rare gedachte. Gelukkig is dat in de kerk waar ik heen ga niet zo. Ik ben geen lid met nog vele andere en ik ga er al drie jaar na de kerk en dus accepteren ze me alsof ik lid ben. :)

Marnix

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #58 Gepost op: december 15, 2004, 11:50:02 pm »
hokjes, vakjes
we stoppen iedereen in hokjes, vakjes
als ze anders dan dan wij-hij-hij
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

rietje

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #59 Gepost op: december 16, 2004, 02:51:02 pm »
Citaat

ff een vraag, vind je dat mensen die lid zijn van een kerk niet met beide benen in deze wereld staan? en je zegt zelfs voor mijn vijanden ben ik een naaste. denk je in dat er een naaste familielid word vermoord...ben je dan nogsteeds een naaste voor die moordenaar? ga je die moordenaar helpen als hij om hulp vraagt? lijkt me sterk.
en dat je lid moet zijn van een kerk om naastenliefde te ontvangen...ik ben het er totaal niet mee eens. veel van mijn kennissenkring gaan niet naar de kerk en geloven ook niet, maar toch zou ik heel wat voor ze doen. die mensen hoeven bij mij echt niet te creperen.
volgens mij moet je die gedachte maar uit je hoofd zetten.

lonneke

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #60 Gepost op: december 16, 2004, 03:08:17 pm »
Citaat
rietje schreef op 16 december 2004 om 14:51:

quote:

ff een vraag, vind je dat mensen die lid zijn van een kerk niet met beide benen in deze wereld staan? en je zegt zelfs voor mijn vijanden ben ik een naaste. denk je in dat er een naaste familielid word vermoord...ben je dan nogsteeds een naaste voor die moordenaar? ga je die moordenaar helpen als hij om hulp vraagt? lijkt me sterk.
en dat je lid moet zijn van een kerk om naastenliefde te ontvangen...ik ben het er totaal niet mee eens. veel van mijn kennissenkring gaan niet naar de kerk en geloven ook niet, maar toch zou ik heel wat voor ze doen. die mensen hoeven bij mij echt niet te creperen.
volgens mij moet je die gedachte maar uit je hoofd zetten.

Ik zie dat sommige mensen die naar de kerk gaan niet met beide benen in deze wereld staan, maar ik wil niet generaliseren, het geldt zeker niet voor allemaal, evenmin dat dit geldt voor mensen die niet naar de kerk gaan en ook niet met beide benen in de wereld staan.
Ik versta onder "vijanden" mensen die mij het leven zuur maken maar ook mensen die mij niet respekteren, mensen die stelselmatig liegen en onbetrouwbaar zijn. Ik zie mijn vijand als een mens die mij de mogelijkheid verschaft om tot bepaalde inzichten te komen, daar ben ik hem/haar dankbaar voor en kan ik hem/haar liefhebben. Dus het begrip vijand zie ik veel breder dan alleen maar een moordenaar.
Ik vind het erg mooi om van je te horen dat je veel zou doen of doet voor mensen die niet geloven en niet naar de kerk gaan. Doe ik zelf ook.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2004, 03:09:32 pm door lonneke »

rietje

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #61 Gepost op: december 16, 2004, 03:26:32 pm »
Citaat
lonneke schreef op 16 december 2004 om 15:08:

quote:

rietje schreef op 16 december 2004 om 14:51:
Dus het begrip vijand zie ik veel breder dan alleen maar een moordenaar.

dat ben ik wel met je eens, maar een moordenaar hoort ook bij mijn vijand.

lonneke

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #62 Gepost op: december 16, 2004, 05:04:33 pm »
Citaat
rietje schreef op 16 december 2004 om 15:26:

quote:

lonneke schreef op 16 december 2004 om 15:08:

[...]

dat ben ik wel met je eens, maar een moordenaar hoort ook bij mijn vijand.
Je kunt ook niet "zomaar" een moordenaar vergeven of voor hem/haar een naaste zijn, dat vergt veel van mensen en in de kracht van Gods Heilige Geest kunnen we leren hiermee om te gaan. Vroeger wist ik dat ook niet en deed ik alleen maar negatief tegen mensen die me het leven verzuurde en zaten te verzieken. In feite was ik dus niets beter dan hen. Nu kijk ik daar heel anders tegen aan en kan ik desondanks positief blijven en liefdevol. Ik kan mensen toch niet veranderen dat moeten ze zelf doen. In feite gaat het dus om je eigen bevrijding.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2004, 05:05:55 pm door lonneke »

rietje

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #63 Gepost op: december 16, 2004, 06:43:20 pm »
lonneke, kheb dr weer wat bijgeleerd, dank je wel. het uitvoeren zal niet op stel en sprong lukken, maar ik kan dr nu wat aan doen en ik kan vertrouwen op de hulp van God en de Heilige Geest.
;)

rietje

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #64 Gepost op: december 16, 2004, 06:44:01 pm »
hmmmm, we zijn intussen wel een beetje afgedwaald over de mening van het kerkbezoek.......

phkortes

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #65 Gepost op: december 28, 2004, 06:49:23 pm »
OK om dan maar weer op het onderwerp terug te komen.
Ik ga zelf 2 keer per zondag naar de kerk. Ik ben er ook van overtuigd dat God je ook 2 keer roept.
Ik ben daar zelf ook niet altijd even goed in geweest, er is zelf een tijd geweest dat ik soms helemaal niet ging en dan s´middags in de kroeg zat.
Ik dacht dat ik zelf wel kon geloven, maar dat kan niemand!!!

Je bent een gemeente en dan is het belangrijk om als gemeente samen te komen, op de momenten waarop God je daar gelegenheid voor geeft.
De ene dominee is misschien beter dan de andere, maar je mag er altijd van uit gaan dat God ze als onze leermeesters heeft geroepen. Misschien vind je op het moment van een kerkdienst een dominee saai, maar je kan er vaak toch wel wat aan hebben (ook al heb je dat zelf soms niet door).
Wat ik hier soms lees is dat sommige smiddags van de natuur gaan genieten ipv naar de kerk te gaan. Op zich is van de natuur genieten niet verkeerd, maar ik denk wel dat het verkeerd is als je daarvoor een eredienst verzuimpt. Als je daar doordeweeks geen tijd voor zegt te hebben, denk ik dat je tijd moet maken.

We gaan ook niet voor ons zelf naar de kerk maar voor God, ik merk vaak dat mensen zeggen "ik vind" , "ik voel me prettig bij" , "ik ervaar geen gevoel". Het gaat niet om wat wij vinden en voelen het gaat om wat God van ons verlangt.

Het allerminste wat wij voor God kunnen doen is dus Zijn erediensten bezoeken.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #66 Gepost op: december 28, 2004, 07:59:14 pm »

quote:

phkortes schreef op 28 december 2004 om 18:49:
Het gaat niet om wat wij vinden en voelen het gaat om wat God van ons verlangt.

Sta jij hier nu te beweren dat gevoel geen plek heeft in onze relatie met God???
Dat we al onze bevindingen en gevoelens maar opzij moeten zetten voor God?
Dan verworden wij tot marionetjes die een hand in de lucht steken bij een lofzang omdat dat nou eenmaal in de bijbel staat. Of we daar even niks bij voelen en even niet oprecht zijn speelt zeker geen rol?

Zijnkind

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #67 Gepost op: december 28, 2004, 08:09:35 pm »

quote:

phkortes schreef op 28 december 2004 om 18:49:
Ik ben er ook van overtuigd dat God je ook 2 keer roept.

Het allerminste wat wij voor God kunnen doen is dus Zijn erediensten bezoeken.
En wie beweerd dat God ons 2 keer wil zien op de nieuw testamentische sabath?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #68 Gepost op: december 28, 2004, 08:26:28 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 28 december 2004 om 20:09:
[...]

En wie beweerd dat God ons 2 keer wil zien op de nieuw testamentische sabath?

Ik denk dat het meer zoiets is als, althans voor mij is het zo, dat de kerk waar je bij hoort je twee keer 'roept' om samen te komen in een eredienst voor en met God. En als zij me twee keer op een zondag daartoe roepen, wie ben ik dan om dat af te slaan, uitzonderingen daargelaten?

dingo

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #69 Gepost op: december 28, 2004, 08:28:10 pm »
Als ik alleen op mijn gevoel af ging en het op me prettig voelen was ik allang geen christen meer geweest. Als er op een zondag 2 keer God's woord verkondigd wordt (liefst natuurlijk een ere- en een leerdienst) dan kan het heel nuttig zijn om toch te gaan ook al heb je geen zin of voelt het niet prettig.

Dat je een discussie kan hebben over het nut en noodzaak van 2 diensten en de inrichting ervan is duidelijk. Maar zolang onze kerken dat zo met elkaar afgesproken hebben hoor je de 2e dienst er ook gewoon te zijn.

Gods child

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #70 Gepost op: december 28, 2004, 08:54:24 pm »
Ik ga over het algemeen 2 keer naar de kerk, behalve als ik ziek ben of hoofdpijn heb oid.
ik moet zeggen dat het me wel steeds meer moeite kost. Ik vond het eerst heel fijn om naar de kerk te gaan, en dan had ik 2 keer ook echt zin.
De laatste tijd vind ik het zingen enzo in de kerk allemaal fijn, maar de preken vind ik vaak saai. En juist niet omdat het studiepreken zijn, maar juist omdat het altijd maar gaat over hoe je het voelt en hoe je het in praktijk brengt. Dat snap ik inmiddels wel. Ik wil nu graag leren over de Bijbel.

Nu niet zeggen 'maar je komt niet in de kerk alleen voor jezelf'. Ik weet het, je komt voor God, om Hem te prijzen. Maar met een preek is het anders. Je prijst daarmee God wel indirect, maar het is toch vooral ter versterking van de gemeente, van onszelf dus.
Ik zeg ook niet dat ik vind dat een preek áltijd iedereen moet aanspreken. Als ik een preek niet fijn vond ofzo, kan iemand anders er veel aan gehad hebben. Daar ben ik me van bewust., Maar als het zondag op zondag zo is dat je zelf niets aan de preek hebt, begint dat erg vermoeiend te werken moet ik zeggen.

Daardoor vind ik het lastig steeds weer zin te hebben in de kerk enzo. Gelukkig ivnd ik het zingen echt onwijs fijn. Geef mij maar fijn een orgel met een psalm ;)

De vraag of je een 'goed christen' kunt zijn als je niet naar de kerk gaat vind ik wat vreemd. Wat is een goed christen dan? Ik vind dat zo'n rare benaming.
Maar goed, als je de mogelikheid hebt om een dienst te bezoeken moet je dat wel doen. Maar ik zie het niet als zonde als je een keertje maar 1 keer naar de kerk gaat, in plaats van 2 keer. Wel moet je goed bij jezelf nagaan waarom je niet wilt. Ik denk dat dat nogal scheelt.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #71 Gepost op: december 28, 2004, 08:59:13 pm »
Het gaat mij erom dat het roepen van God naar de gemeente zoveel meer inhoudt dan alleen erediensten. Velen die mij erop wijzen dat ik 2 keer moet/mag komen op zondag ontbreken zelf regelmatig op gemeentevergaderingen, bijbelstudies of weigeren zich tal te laten stellen zonder duidelijke reden. Ik ken trouwens niet een kerk waarvan ik me in alle (maar dan ook werkelijk alle) afspraken kan vinden.

Overigens is er geen discussie mogelijk over frequentie van de erediensten in de GKV. Het onaantastbare van 2 keer heb ik al eerder genoemd.

Goed opgevoed iemand

• Iedereen is Mens
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #72 Gepost op: december 29, 2004, 02:01:40 am »
Ik zelf ben 2 keer in de Kerk geweest.
1 Keer bij het wegbregen van een jonge man(wegens ziekte,meende ik mij te herinneren)
En de laatste keer was in Amsterdam ,heb ik waxinne lichte gebrandt met bij behorende wens.

Ik vindt het indrukwekkend al dat glas in lood,de beelden van de Heilige Personen,de rust die in de Kerk is,het orgel.

Mijn vriendin gaat elke zondag  naar de Kerk,daar zingen ze en horen ze Preken aan.
Goed Opgevoed Iemand

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #73 Gepost op: december 29, 2004, 02:36:28 pm »

quote:

dingo schreef op 28 december 2004 om 20:28:
Als ik alleen op mijn gevoel af ging en het op me prettig voelen was ik allang geen christen meer geweest. Als er op een zondag 2 keer God's woord verkondigd wordt (liefst natuurlijk een ere- en een leerdienst) dan kan het heel nuttig zijn om toch te gaan ook al heb je geen zin of voelt het niet prettig.
* Bumblebee is het hier mee eens.

Ik zat een ochtend met Chris in de kerk, we hadden eigenlijk die ochtend allebei geen zin want het was laat geworden de avond ervoor, de preek ging nergens over (ja sorry, ik wéét dat ik zoiets niet mag zeggen, maar laten we eerlijk wezen, waardeloze preken bestaan toch? Laten we in ieder geval zeggen dat er niets nuttigs van tot mij is doorgedrongen en in het midden laten aan wie dat heeft gelegen  ;) ) en van oprechte lofprijs kwam met mijn duffe kop niets terecht.

Ik zat me oprecht af te vragen wat ik in vredesnaam in die kerk deed, toen de mevrouw in de bank voor ons niet goed werd en wij eerste hulp moesten verlenen. Het "nut" van naar de kerk gaan kent vele gezichten...

edit:jammer genoeg geef ik zelf niet altijd gehoor aan deze wijze opinie... dit is dus niet als geheven vingertje bedoeld...
« Laatst bewerkt op: december 29, 2004, 02:38:31 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Marnix

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #74 Gepost op: januari 11, 2005, 11:09:03 am »
:)

Kan haast niet duidelijker.

Ik vraag me af of de huidige vormen van de twee diensten nog zo practisch zijn in deze tijd... en of er niet veel meer mogelijkheden zijn... maar ik ben blij dat er 2 diensten zijn en dat mag zeker ook zo blijven.... en als je kan, ga er dan heen! Het is niet zo dat je niet kan geloven zonder een tweede dienst... het is niet zo dat je er heen moet.... Maar het is wel jou gemeente.... en ook Gods gemeente. En is het nou echt zo erg om daar 2x per week te zijn :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Lilian

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #75 Gepost op: januari 13, 2005, 10:50:43 pm »
Ik zou graag willen weten wat jullie meningen zijn over kerkbezoek.

Eerst nog even geen discussie, maar gewoon de vraag: wat is jouw mening? Ga je 1x per zondag, ga je 2x?

Als ik ga dan ga ik maar 1 keer omdat er hier maar 1 keer per week kerkdienst is. Maar aangezien ik het zelf best eng vind om naar de kerk te gaan ga ik niet elke week omdat mijn man om de week werkt. Kijk dan altijd op tv naar diensten.

Ga je helemaal niet?
Tja soms wel een poos niet, maar dat betekend niet dat het me niets doet dat ik niet ga. Heb vaak bij de tramhalte gestaan maar durfde dan toch niet door te zetten... Maar ja soms komt het er dus wel eens van dat ik een poos niet ga.

Kun je goed christen zijn zonder naar de kerk te gaan?
Ben wel van mening dat je een bepaald soort samenkomst moet hebben. Of dat nou een kerk of vereniging of weet ik veel wat is dat maakt volgensmij niet heel veel uit. God heeft zelf gezegd: waar 1 of 2 zijn vergaderd in mijn naam daar ben ik in hun midden. Er staat nergens dat het in het instituut kerk moet, want ook een samenkomst bij mij thuis zou je een kerkdienst kunnen noemen.
Wat ik heb geleerd (verbeter me als ik het fout heb) komt het woord kerk van het woord kurios wat zoiets betekend als Heer of Van de Heer. Het hoeft niet perse een gebouw te zijn wat ervoor gebouwd is.
Maar tegelijk zie ik wel de voordelen van een kerk, dat er altijd iemand is die hard geleerd heeft, die veel gestudeerd heeft uit de bijbel en probeert veel te vertellen. Wat weer jammer is is dat er eigenlijk geen mogelijkheid tot interactie is. Je kunt luisteren en that's it.

Wat zijn (goede) redenen om niet naar de kerk te gaan?
Goede redenen? daar hebben wij niet over te oordelen met elkaar denk ik. Wat voor de een goed is vindt de ander weer niet goed. We kijken allemaal met onze eigen visie, maar of die van jou of van een ander de juiste is dat weet je niet.

Wat is jouw reden om te doen wat je doet?
Lijkt me redelijk duidelijk uit bovenstaande...

Las nog iets over de regelmaat van samenkomen dat er ook werd gezegd dat God ons 2 keer zou roepen. Heb ooit hier een discussie gehad dat in de bijbelse tijd 3 keer normaal was op een dag. Zal het binnenkort eens opzoeken.

Vroeger ging ik altijd 2 keer naar de kerk, en heb er erg weinig van opgestoken. Inmiddels ga ik hooguit 1 keer per week, en haal ik er veel uit. Vaak zijn er discussies dat je het niet voor jezelf doet maar ook voor God, maar wat heeft God eraan als ik voor nop in de kerk zit. Dan ga ik toch ook niet voor Hem?
Ik ging twee keer omdat ik moest, ik ga nu een keer omdat ik wil. En ik denk dat God liever heeft dat we iets willen dan dat we moeten. Hoe vraagt ons hart, niet een automatisme...

Oogje

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #76 Gepost op: januari 14, 2005, 10:44:38 am »
Wat is jouw mening?
De gemeente is er met een taak in de wereld. Zij moet evangeliseren, bekeerlingen dopen en onderwijzen in wat Jezus geboden heeft. Daarbij moeten de broeders en zusters elkaar liefhebben en Zijn dood gedenken middels het Avondmaal. Om deze taken serieus te kunnen uitvoeren, is er een vaste groep christenen nodig die regelmatig samenkomt. Christenen die de gemeente zien zoals deze is: een heilige natie van priesters, Gods volk. Zij vormen dus die gemeente.

Ga je 1x per zondag, ga je 2x?
Mijn gemeente heeft éénmaal in de week, op zondagmorgen, een dienst. Daar ga ik ook elke week heen, als het even kan (en het kan gelukig ook bijna altijd).

Daar kunnen wij niet over oordelen, dat kan alleen God. Wél is de gemeente Gods voornaamste instrument om Zijn plan in de wereld uit te voeren en wie wil daar nu niet aan meewerken? Tóch is het te begrijpen dat iemand die door verschillende gemeenten beschadigt is, het hele gemeentegebeuren vaarwel zegt. Alleen God kan oordelen.

Emotionele beschadiging door de gemeente, ziekte, te hoge verwachtingen... er zijn een heleboel redenen om niet te gaan en het is niet aan ons om te oordelen of een reden goed is of niet. Dat is de verantwoordelijkheid van iedere christen. Wél mag je iemand die lid is, maar er nooit is, een informerend bezoekje brengen. Gewoon, uit naastenliefde.

Zie mijn argumenten in deze post: de gemeente is nu eenmaal belangrijk en kan veel betekenen in de wereld, zolang ze haar taken maar serieus neemt. Ik zie het als een stukje extra gehoorzaamheid aan Gods wil. In de bijbelse tijd was het volstrekt normaal dat je als christen in een gemeente zat. Samenkomsten waren vaak ook meer vergaderingen waarin dingen besproken en onderwezen werden dan echte erediensten zoals we die nu kennen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #77 Gepost op: januari 16, 2005, 11:56:59 pm »
Het hangt er vanaf. God heeft er niks aan als ik met tegenzin in de kerk zit. Dus als ik weet dat ik niet heenwil, omdat er iets niet goedzit, dan ga ik minder vaak, puur omdat ik niet wil dat ik andere mensen meesleur met mijn negatieve stemming.

Tenslotte kun je God op meerdere manieren eren dan door 2x per zondag naar de kerk te gaan 'omdat het moet'. Ik geloof niet dat God daar blij van wordt.

Calvijn ging weleens op zondagmiddig met een bootje varen op het meer van Genève, ipv naar de kerk te gaan... En hij kende bijvoorbeeld de tekst uit Hebreën 10 heel goed...
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Marnix

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #78 Gepost op: januari 17, 2005, 01:32:33 pm »
Klopt. Maar als er iets niet goed zit.... en je daarom minder vaak gaat... is het wel belangrijk om daar dan aan te werken. Het moet niet blijven bij: Ik ga maar 1x want ik ga met tegenzin. Dan ga je namelijk die ene keer ook met tegenzin... en dan klopt er denk ik inderdaad iets niet. Dan is het goed om eens bij jezelf te rade te gaan en te kijken waarom je met tegenzin gaat, en wat daar aan te doen is.

j@f@

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #79 Gepost op: januari 17, 2005, 06:32:33 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 16 januari 2005 om 23:56:
Het hangt er vanaf. God heeft er niks aan als ik met tegenzin in de kerk zit. Dus als ik weet dat ik niet heenwil, omdat er iets niet goedzit, dan ga ik minder vaak, puur omdat ik niet wil dat ik andere mensen meesleur met mijn negatieve stemming.

Tenslotte kun je God op meerdere manieren eren dan door 2x per zondag naar de kerk te gaan 'omdat het moet'. Ik geloof niet dat God daar blij van wordt.

Calvijn ging weleens op zondagmiddig met een bootje varen op het meer van Genève, ipv naar de kerk te gaan... En hij kende bijvoorbeeld de tekst uit Hebreën 10 heel goed...
Staat er niet ergens dat je de onderlinge bijeenkomsten niet mag nalaten??

Hiedeen

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #80 Gepost op: januari 17, 2005, 06:48:01 pm »

quote:

j@f@ schreef op 17 januari 2005 om 18:32:
[...]
Hebreeen 10:25 :)

j@f@

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #81 Gepost op: januari 17, 2005, 06:53:40 pm »
Bedankt

Kyran1986

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #82 Gepost op: januari 17, 2005, 07:21:37 pm »
Naar mijn mening is kerkbezoek niet nodig. Ik geloof dat God niet specifiek aanwezig is op één bepaalde plaats. Nee, Hij/Zij/Het is overal! Wij zijn allemaal Levende Tempels van de Levende God. We kunnen God in het Heilige der Heiligen vinden: onze harten. Ik heb een hekel aan de dogma's van de kerk, een eigen visie is verboden. Jarenlang werd ik gedwongen om mee te gaan naar de kerk. Dwang pastte naar mijn mening niet bij de Bron van Liefde, maar toch ging ik mee. Ik deed dit om de vrede te bewaren. Nu woon ik op kamers en ga uit mezelf niet naar de kerk. Mijn moeder noemt me 'eigenwijs' en dat klopt ook wel. Ik vind dat ieder de vrijheid moet hebben om op zijn eigen manier zijn weg te zoeken naar de Waarheid.
"Zalig zij die een zuiver hart hebben, zij zullen God zien''

Hiedeen

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #83 Gepost op: januari 17, 2005, 10:47:08 pm »
Beste Kyran,

Wat vind je dan bijvoorbeeld van de gemeenschap van de christenen zoals die staat beschreven in Handelingen 2

41 Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend. 42 Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.
43 De vele tekenen en wonderen die de apostelen verrichtten, vervulden iedereen met ontzag. 44 Allen die het geloof hadden aanvaard, bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk. 45 Ze verkochten al hun bezittingen en verdeelden de opbrengst onder degenen die iets nodig hadden. 46 Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde. 47 Ze loofden God en stonden in de gunst bij het hele volk. De Heer breidde hun aantal dagelijks uit met mensen die gered wilden worden.

Ik vind dit een van de sterkste voorbeelden van de kracht van de eenheid van christenen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #84 Gepost op: januari 19, 2005, 06:22:12 pm »
Modbreak: Kyran, je gaat met je posts in tegen de Richtlijnen die gelden voor dit subforum.
Zie: Richtlijnen Gereformeerd Leven
Omdat je laatste twee ook nog eens off-topic gaan heb ik die verwijderd. Over het soort denkbeelden dat jij hebt kan je het beste discussieren in 'Levensbeschouwing'.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2005, 06:25:03 pm door Mezzamorpheus »

Marnix

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #85 Gepost op: januari 20, 2005, 02:40:09 pm »
Vreemd dat al die gemeenten in het nieuwe testament wel samen kwamen :)

Inderdaad, ieder oprecht christen is een tempel van de Heilige Geest.... dat staat in de bijbel en het klopt. Maar de bijbel zegt ook dat we SAMEN het lichaam vormen waar Christus hoofd van is en dat we niet tegen elkaar kunnen zeggen: Ik heb jou niet nodig, ik kan wel in mijn uppie geloven.

Het mooie van het samen gemeente zijn is dat je elkaar aanvult, dat er, zoals Paulus in 1 Kortinthiers schrijft, verscheidenheid van gaven is, dat ieder zijn kwaliteiten heeft en dat je als gemeente van elkaar kan leren, van elkaars gaven kan profiteren... en zelf met jou gaven andere christenen kan dienen. Je kan elkaar helpen, bemoedigen, troosten.... met in je eentje geloven mis je dat.... en als het goed gaat kan het zijn dat dat niet zo lijkt.... maar er zullen ook momenten komen waarop je merkt dat je die ander nodig hebt!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #86 Gepost op: januari 20, 2005, 03:01:14 pm »
Of dat ze (de gemeente) JOU nodig hebben!

Het verhaal van "ik heb geen zin dus ik ga niet want God waardeert het toch niet als ik met tegenzin in de kerk zit" is volgens mij niet terecht. Ten eerste wil God contact met jou, en is het dus een kwestie van gehoorzaamheid om daar heen te gaan ook al heb je geen zin. Ten tweede ben je samen kerk, geloof en kerkdiensten zijn niet alleen een zaak tussen jou en God, God heeft een relatie met jullie als lichaam van Christus. Als jij er niet bent, ontbreekt er iemand.

Bear in mind dat ik dit allemaal zelf ook lang niet altijd doe, hoor! Dit is dus niet bedoeld als zwaaiend vingertje post, meer een inhoudelijke bijdrage aan een discussie waaraan ik ook niet altijd het juiste gevolg geef.
Bombus terrestris Reginae

CZ

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #87 Gepost op: januari 20, 2005, 06:20:40 pm »
Er zitten 2 kanten aan : hoe warm ben je zelf voor de gemeente en hoe warm is de gemeente zelf ?
Aan het het eerste ben je zelf verantwoordelijk aan : wat doe je met bidden, lezen, activiteiten en contact met je broers en zussen in Christus? En wil je je laten veranderen door Gods Geest en Woord?
Voor het tweede gaat het om de verantwoording van anderen/gezamelijke verantwoording. Is er werkelijk liefdesgemeenschap of een verplicht nummer van een verzameling individuele gelovigen? Is de vorm een voorkeursmonopolie van een bepaalde groep in de kerk of vertegenwoordigd die de lof van alle leden , op hun wijze God dienend en erend? En dat verander je moeilijk, maar wie bidt verandert zelf en anderen ook!
Ik merk toch een opleving en een verandering in veel kerken en in zekere zin een opwekking, hoewel je daar voorzichtig positief mee moet zijn. Gebed draagt bij aan de geestelijke strijd en worsteling en daar kan iedereen zijn steentje aan bijdragen. En Christus zelf, die de kerk regeert en herformeerd, en de Geest die mensen aanzet tot gebed tot verandering.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #88 Gepost op: januari 20, 2005, 06:30:57 pm »

quote:

j@f@ schreef op 17 januari 2005 om 18:32:
[...]

Wat denk je wat er allemaal onder 'onderlinge bijeenkomsten' valt? En is dat een gebod?

Valt: ik ga 2x per zondag naar de kerk, puur omdat een ander dat wil en ik er eigenlijk geen zin in heb, maar ja het is een plicht dus het moet maar' onder Hebreën 10:25?

Of valt: "Ik kan vandaag God niet eren in de EREdienst omdat ik een geloofsdip heb, dus ik kan beter studeren, ministrygebed vragen bij 2 zusters en 's avonds samen bijbelstudie doen" daar niet onder?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

j@f@

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #89 Gepost op: januari 20, 2005, 07:43:06 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 20 januari 2005 om 18:30:

[...]

Wat denk je wat er allemaal onder 'onderlinge bijeenkomsten' valt? En is dat een gebod?

Valt: ik ga 2x per zondag naar de kerk, puur omdat een ander dat wil en ik er eigenlijk geen zin in heb, maar ja het is een plicht dus het moet maar' onder Hebreën 10:25?

Of valt: "Ik kan vandaag God niet eren in de EREdienst omdat ik een geloofsdip heb, dus ik kan beter studeren, ministrygebed vragen bij 2 zusters en 's avonds samen bijbelstudie doen" daar niet onder?

Ik vertaal onderlinge bijeenkomsten eigelijk alleen door kerkdiensten, dus diensten die worden geleid door iemand die door God geroepen is dat te doen.

Het is de bedoeling dat je naar de kerk gaat, omdat je jezelf er toe geroepen voelt, dat je het dus zelf wilt.  Maar als je er geen zin in hebt om te gaan, en je gaat omdat God dat van je vraagt, is dat ook goed. Want dan kom je tenminste in aanraking met Zijn woord.

De opmerking: Ik kan vandaag God niet eren, omdat ik een geloofsdip heb, is juist een roeping om wel naar de kerk te gaan. Want juist als je een dip hebt, heb je God nodig!!
Daarnaast ben ik van mening dat je als gemeente naast de gebruikelijk diensten, je ook met andere zaken dient bezig te houden, zoals bijbelstudie, etc.

Ivan

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #90 Gepost op: februari 09, 2005, 11:27:25 pm »
Wat is jouw mening?
Gemeenschap is een opdacht. Dat blijkt ook duidelijk uit het gebod God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. God heeft christenen ook aan elkaar gegeven om samen verder te komen op Zijn weg. Daarmee sta ik er dus ook achter dat er kerkdiensten georganiseerd worden waar christenen samen voor God verschijnen. Ik ben lid van een gkv kerk en wordt 2x per zondag 'geroepen'.

Ga je 1x per zondag, ga je 2x?
Nu de praktijk. Ik ben getrouwd, heb kinderen, en ga soms niet en meestal 1x per zondag. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vol verbazing en jaloezie lees hoe enthousiast velen op dit forum kunnen reageren op kerkbezoek, voor mij is vrijwel elke dienst een opgave. Het 1 keer gaan is min of meer een compromis, zie ook vervolg. Ik kan overigens ook zeer genieten van diensten als ik eenmaal aanwezig ben, maar soms val ik ook in slaap.

God vraagt om gemeenschap oefening. In onze kerk vindt dat o.a. plaats via de kerkdiensten, dus dat hoort er wel bij. Ik heb echter sterk het idee dat de 2 diensten zoals in onze kerk(en) ingesteld, 1 's morgens en 1 's middags (en dan ook nog eens 's avonds regelmatig een zangdienst) een menselijke uitvinding is om te voorkomen dat mensen vervallen in 'ledigheid'. Met die structuur kan je nauwelijks iets anders aanvangen met die 'rustdag'. Waarom niet 1 dienst, voor mijn part van 2 uur met een gezamenlijke maaltijd, en vervolgens de ruimte om als gezin, vrienden, wijkgroep whatever de rustdag invullen.  Bekenden van ons zijn aangesloten bij een baptistengemeente en hun invulling van de zondag spreekt me veel meer aan en zo'n invulling kan ik ook als rustdag ervaren.
Oftewel, is 2x op deze manier een goddelijke of menselijke inzetting...
Overigens realiseer ik me ook terdege dat hier een probleem bij mezelf ligt. Met medegemeenteleden, ouderlingen, predikant, heb ik dit ook al vaker doorgesproken.

geen bijzondere mening; werk, ziekte, etc

Aan de ene kant toch min-of-meer een rustdag hebben, aan de andere kant ook Gods oproep erken. Ik vertrouw er op dat Hij uiteindelijk mij zal helpen uit mijn aards gestumper.  8)7
Ongemerkt gedragen

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #91 Gepost op: februari 09, 2005, 11:43:11 pm »

quote:

Ivan schreef op 09 februari 2005 om 23:27:
Waarom niet 1 dienst, voor mijn part van 2 uur met een gezamenlijke maaltijd, en vervolgens de ruimte om als gezin, vrienden, wijkgroep whatever de rustdag invullen.  Bekenden van ons zijn aangesloten bij een baptistengemeente en hun invulling van de zondag spreekt me veel meer aan en zo'n invulling kan ik ook als rustdag ervaren.

_/-\o_

André

• Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #92 Gepost op: februari 09, 2005, 11:52:03 pm »

quote:

Ik ben het hier ook wel mee eens. 2 vrienden van me zitten bij de pinkstergemeente en die hebben ook 1 lange dienst, en dat ook op een goed tijdstip: 13:00. De opkomst bij die diensten is bijna altijd 100% en na de dienst wordt er door iedereen uitgebreid koffie gedronken en gepraat wat heel goed is voor het algehele groepsgevoel als gemeente. En dat is iets wat onze kerk heel erg goed kan gebruiken.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #93 Gepost op: februari 15, 2005, 09:00:23 pm »

quote:

André schreef op 09 februari 2005 om 23:52:
[...]

Ik ben het hier ook wel mee eens. 2 vrienden van me zitten bij de pinkstergemeente en die hebben ook 1 lange dienst, en dat ook op een goed tijdstip: 13:00. De opkomst bij die diensten is bijna altijd 100% en na de dienst wordt er door iedereen uitgebreid koffie gedronken en gepraat wat heel goed is voor het algehele groepsgevoel als gemeente. En dat is iets wat onze kerk heel erg goed kan gebruiken.

Lijkt me inderdaad een prima idee :). Het is wel in meer evangelische kerken / gemeentes zo (in veel eigenlijk ;)). Ik kom zo af en toe eens in de kerk van de Nazarener in Vlaardingen en daar begint het ook 11:30, de dienst duurt 2 uur (alhoewel de tijd vliegt voor je gevoel) daarna nog even koffie-en. Op zich ideaal.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Meningen over Kerkbezoek
« Reactie #94 Gepost op: februari 15, 2005, 09:26:56 pm »

quote:

j@f@ schreef op 20 januari 2005 om 19:43:
[...]

Ik vertaal onderlinge bijeenkomsten eigelijk alleen door kerkdiensten, dus diensten die worden geleid door iemand die door God geroepen is dat te doen.

Het is de bedoeling dat je naar de kerk gaat, omdat je jezelf er toe geroepen voelt, dat je het dus zelf wilt.  Maar als je er geen zin in hebt om te gaan, en je gaat omdat God dat van je vraagt, is dat ook goed. Want dan kom je tenminste in aanraking met Zijn woord.

De opmerking: Ik kan vandaag God niet eren, omdat ik een geloofsdip heb, is juist een roeping om wel naar de kerk te gaan. Want juist als je een dip hebt, heb je God nodig!!
Daarnaast ben ik van mening dat je als gemeente naast de gebruikelijk diensten, je ook met andere zaken dient bezig te houden, zoals bijbelstudie, etc.

Ik zie alle bijeenkomsten van gelovigen waar je deel van uitmaakt als samenkomst. En dan is Hebreeën ook van toepassing op mijn huiskring, alle gemeentevergaderingen, kerkdiensten etc.  Dus ik denk dat je binnen allerlei verbanden gemeente bent. Niet alleen op zondag tijdens de eredienst. Dat is imho wel de samenkomst waarbij er de minste interactie is tussen de leden. En hoe kun je de Here eren in een EREdienst als je geloof met alle andere samenkomsten niet opgebouwd is en je geen gemeenschap bent. Ik heb in een GKv-kerkdienst nooit een of ander saamhorigheidsgevoel gehad door puur de zondagse kerkdienst. Die is er in de eerste plaats voor de Here, andere bijeenkomsten (bijbelstudieverenigingen zijn er ook om elkaar op te bouwen).
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2005, 09:27:13 pm door Roodkapje »