Ik zocht naar een paar bijbelteksten die ons iets vertellen over onze houding bij het bidden. Vaak is het zo dat wij bidden op de manier die wij het makkelijkst vinden, of het prettigst en ons het best kunnen concentreren.
Misschien is het zinvol om ook tegen het licht van deze bijbelteksten eens over je gebedshouding na te denken
Mattheus 6:5-7
En wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen.
Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.
Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden.
Handelingen 9,40
Petrus stuurde iedereen weg, waarna hij knielde om te bidden.
Handelingen 20,36
Toen hij uitgesproken was, knielde hij samen met de aanwezigen neer om te bidden.
Handelingen 21,5
Maar toen ons oponthoud ten einde liep, vertrokken we weer, uitgeleide gedaan door alle leerlingen met hun vrouwen en kinderen. We gingen de stad uit en
knielden samen neer op het strand om te bidden.
1 Tim 2,8
Ik wil dat bij iedere samenkomst de mannen met
geheven handen bidden, vol toewijding, zonder wrok of onenigheid.
1 Kor 11,4 - 5
Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.