Auteur Topic: frigiditeit  (gelezen 3541 keer)

zacht_moedig

• Bekijk profiel
frigiditeit
« Gepost op: maart 06, 2005, 09:00:45 pm »
Hoi, een moeilijke vraag misschien, maar wat moet je als man met een (bijna) frigide vrouw? Hoe kun je daar op christelijk verantwoorde wijze mee omgaan? Dit is een groot probleem en ik denk dat velen ermee te maken hebben. In de Bijbel is er eigenlijk weinig over te vinden volgens mij.
De zachtmoedigen zullen de aarde beërven

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
frigiditeit
« Reactie #1 Gepost op: maart 06, 2005, 10:14:32 pm »
Als christen én als student psychologie zou ik zeggen: stuur haar naar een christelijke psychologe. Het probleem is voor haar net zo vervelend als voor haar man denk ik.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
frigiditeit
« Reactie #2 Gepost op: maart 07, 2005, 10:00:45 am »

quote:

Roodkapje schreef op 06 maart 2005 om 22:14:
Als christen én als student psychologie zou ik zeggen: stuur haar naar een christelijke psychologe. Het probleem is voor haar net zo vervelend als voor haar man denk ik.
Als je iemand naar een psycholoog "stuurt", heeft het weinig zin. Als diejenige het probleem zelf niet ziet, nut het 0,000niks.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
frigiditeit
« Reactie #3 Gepost op: maart 07, 2005, 10:25:58 am »
Blijf vooral het gesprek met je vrouw zoeken over jouw gevoelens bij haar uiting van gevoelens, zonder direct de aanval te zoeken. Ga op zoek naar het waarom van haar reageren. Heb in de tussentijd vooral geduld. Blijf in liefde naar elkaar omzien!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
frigiditeit
« Reactie #4 Gepost op: maart 07, 2005, 11:15:22 am »

quote:

vrolijke schreef op 07 maart 2005 om 10:00:
[...]

Als je iemand naar een psycholoog "stuurt", heeft het weinig zin. Als diejenige het probleem zelf niet ziet, nut het 0,000niks.

Goh! Echt waar???  |:(
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

dingo

• Bekijk profiel
frigiditeit
« Reactie #5 Gepost op: maart 07, 2005, 02:33:15 pm »

quote:

zacht_moedig schreef op 06 maart 2005 om 21:00:
Hoi, een moeilijke vraag misschien, maar wat moet je als man met een (bijna) frigide vrouw? Hoe kun je daar op christelijk verantwoorde wijze mee omgaan? Dit is een groot probleem en ik denk dat velen ermee te maken hebben. In de Bijbel is er eigenlijk weinig over te vinden volgens mij.

Allereerst moet je je afvragen wat je als man (bijna) frigide vindt; als jij verwacht dat je vrouw 7 dagen in week 24 uur per dag zin heeft, dan is ze al snel frigide volgens jouw definitie.
En hoe je er als man mee om moet gaan als ze werkelijk frigide is? Haar liefhebben en trouw zijn zoals je beloofd hebt toen je met haar trouwde en vanuit die houding met haar bespreken of je samen naar een psychologe of seksuologe zult gaan of op een andere manier hulp zult zoeken.
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2005, 07:07:02 pm door dingo »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
frigiditeit
« Reactie #6 Gepost op: maart 07, 2005, 10:47:11 pm »
Sterkte, zacht_moedig!
Je geeft erg weinig informatie in je openingspost. Ik weet niet hoe lang dit probleem al speelt, of het nieuw is, of je sinds kort getrouwd bent. Heb je geprobeert om er met haar over te praten? Zo ja: wat was haar reactie?

De aantekening die dingo maakt is een hele goede: is dat wat jij frigiditeit noemt ook werkelijk frigide? Of is er alleen sprake van een verschil in jouw willen en haar kunnen ('t kan nogal pijnlijk zijn)?
Mensen kunnen om allerlei redenen frigide zijn. Bij sommigen is het met de paplepel ingegoten dat seks fout is en alleen voor het krijgen van kinderen functioneel is (hebben jullie een kinderwens?). Mogelijk heeft ze dat haarzelf aangepraat. Wellicht heeft ze -letterlijk- pijnlijke ervaringen gehad, waardoor ze nu bang is voor meer pijn. Misschien heeft ooit iemand haar vertrouwen op dit gebied beschaamd, en is dat de reden voor haar frigiditeit. Misschien valt er gewoon geen duidelijke oorzaak aan te wijzen.

Maar dat het een probleem is, staat buiten kijf. Een oplossing zoeken is lastig, zeker bij onderwerpen die zo moeilijk zijn als dit. Praten erover is niet makkelijk (dus: dapper dat je het hier ter sprake brengt, ook al is het anoniem). Dat geldt waarschijnlijk dubbel voor haar! Daarom: als jullie er niet samen over kunnen praten, zoek dan samen professionelere hulp op. Ga naar je huisarts om advies: wie zou jullie het best kunnen helpen bij dit probleem? Oplossen doe je samen, naar mijn mening. Sta daarom ook open voor haar mening.

Er is eerder iemand op dit forum geweest met een vergelijkbaar probleem: Mijn mooie vrouw mag ik niet aanraken. Wellicht vind je daar ook nog nuttige informatie. Ik zal ondertussen voor jullie bidden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]