Auteur Topic: Kunstmatige zoetstoffen voor jonge kinderen beperken  (gelezen 7037 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Kunstmatige zoetstoffen voor jonge kinderen beperken
« Gepost op: maart 09, 2005, 10:39:20 am »

quote:

De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft het gebruik van kunstmatige zoetstoffen in producten onderzocht. Gebleken is dat de meeste producten afzonderlijk (96%) de maximaal toegelaten concentraties kunstmatige zoetstoffen niet overschrijden. Kinderen tot vier jaar kunnen echter wel een teveel van de zoetstof cyclamaat binnenkrijgen als zij grote hoeveelheden of verschillende producten die met deze zoetstof zijn bereid, tot zich nemen.

Er komen steeds meer producten op de markt die kunstmatige zoetstoffen bevatten, variërend van frisdranken, limonadesiropen, melkproducten en nagerechten tot vitaminepreparaten voor kinderen en peutertandpasta. Voorbeelden van kunstmatige zoetstoffen zijn: cyclamaat (E952), sacharine (E954), aspartaam (E951) en acesulfaam-k (E950). Levensmiddelen die speciaal bestemd zijn voor baby’s, peuters en kleuters, bijvoorbeeld zuigelingenvoeding en koekjes voor peuters, mogen geen kunstmatige zoetstoffen bevatten.
Deze kinderen gebruiken echter ook producten die voor alle leeftijdscategorieën bestemd zijn. Daarin mogen wel - vastgestelde maximale hoeveelheden - kunstmatige zoetstoffen zitten. Dat geldt ook voor light-producten en producten waarop staat ‘geen suiker toegevoegd’. Op de verpakking van de producten staat aangegeven wat er in het product zit.

4% van de onderzochte producten overschrijdt de maximaal toegelaten concentraties kunstmatige zoetstoffen. Echter kinderen tot vier jaar die producten met kunstmatige zoetstoffen gebruiken, kunnen de aanvaardbare dagelijkse inname (de ADI) voor de zoetstof cyclamaat overschrijden. Voor andere zoetstoffen bestaat dit gevaar niet. Als een kind bijvoorbeeld twee glazen frisdrank en een glas yoghurtdrank (beide zonder suiker maar wel gezoet met cyclamaat) per dag drinkt, wordt de veiligheidsgrens voor de zoetstof cyclamaat overschreden. Het Voedingscentrum heeft een uitgebreid advies opgesteld.

Hoewel de gevolgen van een regelmatige overschrijding van de veiligheidsgrens van cyclamaat tot nu toe nog onbekend zijn, adviseert de VWA om terughoudend te zijn met het geven van producten met deze kunstmatige zoetstof aan kinderen tot vier jaar.

Naar verwachting zal het gebruik van kunstmatige zoetstoffen verder toenemen. Ook de toegenomen aandacht voor overgewicht kan consumenten aanzetten om natuurlijke zoetstoffen te vervangen door kunstmatige. De maximaal toegelaten concentratie cyclamaat in producten wordt per 29 januari 2006 verlaagd. Dit als gevolg van de verlaging van de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI). Om zicht te blijven houden op de inname van kunstmatige zoetstoffen en de gevolgen van de nieuwe norm, zal de VWA de komende jaren het onderzoek herhalen.
Meer informatie
[Prediker 7:29]

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2005, 11:32:17 am »
Wie geeft een kind nou frisdrank? Wat is er mis met een appel, vruchtensap, melk?
Voor de rest mogen de produducten die speciaal bestemd zijn voor baby’s, peuters en kleuters geen kunstmatige zoetstoffen bevatten.

Als ik zo kijk op een dagelijks gebruik komt onze kleine dus helemaal niet in aanraking met deze zoetstoffen, van zo ik weet denk ik dat het geld voor de meerderheid. Ben eigenlijk wel benieuwd voor wie het wel geld.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 09, 2005, 11:35:08 am »
Check je peutertandpasta eens, Picardijn. ;)

(Wij hebben Zendium, zit wel sorbitol in, maar daar krijgt ze natuurlijk niet veel van binnen.)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2005, 11:41:41 am »
Modbreak:
Ik vind dit topic wel wat voor [OPV]...

(is dat ook weer eens wat actiever ;) )
Pinkeltjefan

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 09, 2005, 11:47:32 am »
Peutertandpasta... :X

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 09, 2005, 11:56:13 am »

quote:

Marloes schreef op 09 maart 2005 om 11:35:
Check je peutertandpasta eens, Picardijn. ;)

(Wij hebben Zendium, zit wel sorbitol in, maar daar krijgt ze natuurlijk niet veel van binnen.)
Tanpasta is zo wie zo al een chemisch afvoerputje, waarvan de werkende bestandsdelen niet eens de kans krijgen om te werken in een peutergebit. Dan kun je het beter spaarzaam al dan niet gebruiken of een natuurlijke tandpasta te gebruiken.
Liefde is vreemd

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 09, 2005, 12:08:21 pm »
Ja, maar nav dit berichtje keek ik dus eens of dat bestaat, en Weleda heeft dus een natuurlijke kindertandpasta maar daar zit geen fluor in want dat krijgen kinderen volgens hen via de voeding al voldoende binnen. :? Ik dacht juist dat de enige zin van tandenpoetsen bij baby's zit in het toedienen van fluor?

quote:

Weleda streeft graag naar transparantie over wat ze doet en laat. Dat betekent o.a. dat niet alleen helder is dat je geen synthetische geur-, kleur- en conserveringsstoffen in de producten aantreft, maar ook dat je moet kunnen zien welke ingrediënten wel in een product worden gebruikt, en met welke reden. Wat zit er in de Kindertandpasta?

Calendula-extract voorkomt ontstekingen en helpt het mondslijmvlies gezond te houden
Alginaat uit algen geeft het product stevigheid.
Water dient ter verdunning
Glycerine, gemaakt van plantaardige oliën werkt consistentiegevend en maakt de substantie glad.
Kiezelzuur (silicea) van kwarts reinigt de tanden zacht maar grondig.
Aesculine uit paardenkastanje heeft een samentrekkende, verstevigende werking op het tandvlees en cariëspreventieve eigenschappen.
Compositie van natuurlijke etherische oliën, waaronder etherische olie van kruizemunt en venkelolie, werkt als geurstof en heeft een conserverende werking.
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2005, 12:11:50 pm door Marloes »

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 09, 2005, 12:26:03 pm »

quote:

Picardijn schreef op 09 maart 2005 om 11:32:
Als ik zo kijk op een dagelijks gebruik komt onze kleine dus helemaal niet in aanraking met deze zoetstoffen, van zo ik weet denk ik dat het geld voor de meerderheid.
Ik denk dat dat tegenvalt, veel producten voor kinderen zijn zonder suiker, maar bevatten dus wel zoetstoffen. En kinderen tussen de 8 en 12 jaar zullen ook al snel over de 3 glazen frisdrank per dag gaan.

Een voorbeeld van een populair product bij ouders die hun kinderen geen suiker willen geven is Slimpie:

quote:

In SLIMPIE light vruchtenlimonadesiropen worden zoetstoffen gebruikt in plaats van suiker. De zoetstoffen die in deze siropen gebruikt worden zijn Aspartaam, Cyclamaat en Sacharine. Juist deze combinatie maakt het een heerlijke frissen drank vol van smaak.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 09, 2005, 06:40:19 pm »
Waarom zou je je kinderen uberhaupt fris met kunstzoetstoffen geven?
Waarom zou je aangepast eten voor kinderen maken? Wie haalt dat nou in zijn blote bol?

Wat is er mis met een fatsoenlijke schijf-van-vijf dagmenu? Sinds wanneer is het nodig om daar Weleda-troep enzovoorts aan toe te voegen, of erger nog: fatsoenlijk eten daarvoor te vervangen?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 09, 2005, 07:01:41 pm »
Elle, wat bedoel je met 'fatsoenlijk eten vervangen door Weleda-troep'?
Weleda maakt geen voedsel maar verzorgingsproducten. Babylotion en dergeljke maar dus ook tandpasta.

En verder: kijk eens naar de kinderreclames.. Danoontjes, Joy, Slimpie, heel veel suikervrije producten voor kinderen. En veel suikervrij snoep, natuurlijk. Want suiker zorgt voor gaatjes, en voor overgewicht. Dat is er goed ingehamerd. Ouders eten zelf light-producten en 0%-vet-producten om slank te zijn, en geven hun kinderen dat ook (bijv een baby van 8 maanden die Spa Fruit Light verdund met water krijgt). Heb je de reclame gezien waarin Daphne Deckers Chupa Chups aanprijst (want daar zit echt fruit in)?
Btw, tegenwoordig hebben we de Schijf van Vier. ;)
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2005, 07:03:10 pm door Marloes »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 09, 2005, 07:10:40 pm »
Als je van jongs af aan al een kind leert water te drinken heb je geen siroop meer nodig, men kan dit ook oplossen door het aanbieden van vruchtensappen/siropen.

Fluor is zo wie zo al een punt van discussie.
Liefde is vreemd

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 09, 2005, 07:45:20 pm »
Als je je kind iets zoets wil geven, dat niet ongezond is (i.e. zonder tafelsuiker of zoetstoffen), neem dan diksap. En neem er zelf ook één :-) Stom dat op die fles staat: van 4 maanden tot 4 jaar (o.i.d.). Er zou op moeten staan: van 4 maanden tot 100 jaar and beyond! Het is ook nog eens hartstikke lekker.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 09, 2005, 11:12:48 pm »

quote:

Picardijn schreef op 09 maart 2005 om 19:10:
Als je van jongs af aan al een kind leert water te drinken heb je geen siroop meer nodig, men kan dit ook oplossen door het aanbieden van vruchtensappen/siropen.

Inderdaad. Wij kregen vroeger hoogstens een glas vruchtensap, maar zeker geen frisdrank. Later dronken we gewoon thee en water en melk en alleen in het weekend kregen we een glas frisdrank of sap.
Nu drink ik de hele dag door water, weet je hoe lekker het kraanwater hier is! Dat merk je eigenlijk pas als je in het buitenland bent geweest, in Belgie is het al hartstikke goor. Hier is 't heel lekker :)
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 11, 2005, 06:20:40 pm »

quote:

Marloes schreef op 09 maart 2005 om 19:01:
Elle, wat bedoel je met 'fatsoenlijk eten vervangen door Weleda-troep'?
Weleda maakt geen voedsel maar verzorgingsproducten. Babylotion en dergeljke maar dus ook tandpasta.

En verder: kijk eens naar de kinderreclames.. Danoontjes, Joy, Slimpie, heel veel suikervrije producten voor kinderen. En veel suikervrij snoep, natuurlijk. Want suiker zorgt voor gaatjes, en voor overgewicht. Dat is er goed ingehamerd. Ouders eten zelf light-producten en 0%-vet-producten om slank te zijn, en geven hun kinderen dat ook (bijv een baby van 8 maanden die Spa Fruit Light verdund met water krijgt). Heb je de reclame gezien waarin Daphne Deckers Chupa Chups aanprijst (want daar zit echt fruit in)?

Ik bedoelde natuurlijk te stoken.

En verder: gaatjes in melkgebitten boeien niet. Goede tandhygiene moet, samen met een goede tandheelkundige zorg, genoeg zijn. Overgewicht kun je beter voorkomen door het snoepen, vet en suiker te beperken en je kinderen op een actieve sport te doen.

Dat dat er goed ingeramd wordt door nutricia en unilever komt alleen maar doordat dat geld in het laatje brengt. De gezondheid van je kind zal hen niet interesseren, 't gaat hen om omzet. Daphne zou beter moeten weten dan een lolly aan te prijzen waar 2 aardbeien op 10 liter lollyspul in zit.
Ouders die denken dat 'wat goed voor hen is, dus ook goed voor de kinderen is', zijn gek. Het lijf van een kind steekt heel anders in elkaar dan dat van een volwassenen. Bij kinderen is een evenwichtig dieet nog heel wat belangrijker. Laat ze dus vooral veel aardappeltjes-groente-vlees eten, bruine boterhammen met kaas, melk en ranja, dan komen ze er echt wel. (Wat op zich dus betekent dat er niet veel kunstmatige zoetstoffen in zitten.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 11, 2005, 07:08:20 pm »
Alleen is melk minder belangrijk dan gedacht. :)
De info over gaatjes in melkgebitten is redelijk tegenstrijdig.. ik had van een ander gehoord dat die er wel toe doen voor het volwassen gebit, en van het consultatiebureau mag een baby ouder dan 6 maanden daarom geen nachtvoedingen meer niet dat ik naar ze luister, maar dat is een ander verhaal.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 11, 2005, 07:50:41 pm »
Een boekentip over voeding, waarin ook over de zin en onzin van melk(producten) geschreven wordt: Eet, drink en blijf slank en gezond van Walter Willett. Leek me wel op zijn plaats hier :-)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 11, 2005, 09:51:31 pm »

quote:

Marloes schreef op 09 maart 2005 om 19:01:

Tegenwoordig hebben ze, naast zetmeel, groete/fruit, eiwit en vet, water als vijfde toegevoegd. Dus toch weer een schijf van vijf.

Klinkt beter en mensen hebben dit heel lang zo onthouden.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 11, 2005, 10:00:33 pm »
Hee ja.. wat flauw, ze hadden er een paar maanden geleden toch juist een Schijf van Vier van gemaakt :D
http://www.voedingscentrum.nl/content/images/Schijf_van_Vijf.jpg

/edit
Maanden? Hoe kom ik daar nou weer bij? 1980 zie ik..

Hij maakt wel sluikreclame voor de tofu van het eigen merk van de AH :o
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2005, 10:09:20 pm door Marloes »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 12, 2005, 11:52:22 am »

quote:

Marloes schreef op 11 maart 2005 om 22:00:
Hij maakt wel sluikreclame voor de tofu van het eigen merk van de AH :o

Nou, dat pakje lijkt ook veel op die van de Super, hoor  :Y)

Het doet me deugd te zien dat die nieuwe schijf van vijf al een stuk meer richting de moderne voedingsinzichten gaat. Alleen jammer dat ze niet hameren op volkorenproducten, vis, onverzadigde vetten (niet dat je minder verzadigd vet moet nemen, maar ook dat je - binnen de grenzen van het juiste totale aantal calorieën - meer onverzadigd vet moet nemen, bedoel ik dan) en zo min mogelijk (gewone) suiker.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2005, 11:52:56 am door wateengedoe2 »

observer

• Come As You Are
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 21, 2005, 02:32:02 am »
Ach ja, jij als ouder zwaar gefrustreerd als zoon of dochterlief in de pubertijd gaat roken, heb je dan niet zoiets van waar doe/deed ik het voor? |:(
Geloof is als een paspoort....eerst stond je er bij je ouders bij, nu moet je er zelf 1 laten maken....

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 22, 2005, 09:03:15 pm »
Om te zorgen dat ie iig gezond begon met roken? Vanaf de puberteit nemen ze deels zelf de beslissingen. Tot die tijd is het de volle verantwoording van de ouder.

Overigens vind ik de gezondsheidindustrie zwaar overtrokken allemaal. Ik ben ook groot geworden zonder een hoop van die troep en mijn gebit is nog redelijk acceptabel. Fruit is trouwens ook niet zo geweldig voor de tanden. Er zit heel wat (fruit-)suiker in een appel en dat tast de tanden net zo hard aan.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2005, 09:03:48 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Babbo

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 14, 2005, 04:01:45 pm »

quote:

Edith schreef op 11 maart 2005 om 19:50:
Een boekentip over voeding, waarin ook over de zin en onzin van melk(producten) geschreven wordt: Eet, drink en blijf slank en gezond van Walter Willett. Leek me wel op zijn plaats hier :-)

Nog een boekentip, komt binnenkort (september)uit:

"Eten voor de kleintjes"
van borst tot boterham
Stefan Kleintjes

Heel goed boek over vanzelfsprekend volwaardig eten voor kinderen van 0-4 jaar (en ik heb er zelf ook heel veel van geleerd)

Ook de nieuwste inzichten dat gepureerd eten en prakjes niet meer nodig zijn staan hier uitgebreid in!