@ Chaveriem: dat is het verschil tussen hoe je de bijbel opvat. Voor mij is hij niet 'waar', maar bevat hij vele waarheden. Voor een gelovige jood of orthodox christen is de bijbel (OT) 'waar' (hoe je hem ook interpreteert, wat bij die twee groepen zéér verschillend is) en heb je maar volledig volgens diezelfde bijbel te leven. Vanuit dat oogpunt is het legitiem op te merken, dat je je net zo goed aan geen enkele van de geboden kunt houden, als je er anders toch maar 5 van de 10 aanhoudt. Maar dat is niet mijn waarheid en, naar ik geloof!, ook niet die van God (want geloofde ik dat wél, dan had ik natuurlijk hetzelfde gevonden als jij).
Als er in het laatste van de 10 geboden staat, dat je niets van je naaste mag begeren, dan beroep ik me op vrijheid van mijn gedachten. Ik vind dat ik best mag begeren, als dat zich maar niet uit in stelen, vreemdgaan, etc., oftewel in een daad. En ik geloof ook dat - als ik in directer contact sta met God dan nu het geval is - ik helemaal geen zin meer heb in al die - nu nog zo aanlokkelijke - dingen, relaties en eigenschappen van anderen. Dan begeer ik dus ook niet meer, dat is wat de 10e belofte voor mij inhoudt. Ik zie begeren dus niet als iets goeds, verre van, maar wel als iets waarvan het geen enkele zin heeft dat te onderdrukken (een bekend psychologisch fenomeen is dat onderdrukte emoties alleen maar sterker en destructiever naar de oppervlakte zullen komen), maar wel om het 'op te lossen' in de letterlijke zin van het woord .. en dat kan alleen door de liefde van God.
W.b. shabbat vs. zondag, ook daar heb ik een heel andere mening. Wat de oorsprong van de dagkeuze is, is voor mij niet belangrijk en naar ik geloof voor God ook niet. Ik verdiep mijn relatie met Hem door 1 dag/week volledig op Hem gericht te zijn. In dit land en deze cultuur is het praktisch gezien gewoon het handigste om dat op zondag te doen (rustig op straat, geen werk, winkels dicht, kerkdiensten). Als ik in Israël had gewoond, had ik wellicht juist de shabbat aangehouden om diezelfde redenen en in Algerije de vrijdag.